IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kaihonkukka voi miten harmi että vaan kaksi on ollut kypsiä, se on tosi hienoa ja hyvin (tilastojenkin valossa) että molemmat hedelmöittyivät normaalisti. Tossa vaiheessa (tai no kaikissa vaiheissa), pahinta on mulla aina just tuo ainainen odottelu ja jännittäminen/pelkääminen. Ja kaksi hedelmöittynyttä voi hyvinkin riittää ❤️ pidän siis sormet ristissä täällä sun puolesta 🤞🏼

Onko julkisella muuten niin, että hedelmöittyneistä tulee tieto ainostaan omapolulle vai onko lääkäri/biologi myös jo tässä kohtaa yhteydessä?

Onneks on tää forumi mihin voi sit tulla hormonipäissään sekoilemaan kun mielialat heittää volttia 😅❤️

@LunarShade ihan totta, piinapäivät ovat kyllä nimensäveroiset. Vähän myös kaduttaa että olen muutamalle läheiselle puhunut tilanteesta, kun kyselevät tosi aktiivisesti eivätkä oikein ymmärrä että tän asian tiimoilta ei ole raportoitavaa joka päivä. Toisaalta taas haluaisin puhua hoidoista avoimesti ja lisätä tietoisuutta, mutmut..
Mulla on kans sama että välillä taas on tosi hyvä ja energinen olo. Yks mitä oon huomannut, niin Oura huutaa kokoajan että kehon lämpötila on korkea, ja öisin oon heräillyt tuskanhiessä. Liekkö sekin johtuu tuosta lääkkeestä.🤔

@Kaihonkukka meillä oli kans niin että ainoastaan kaksi hedelmöittyi normaalisti. Alunperin oli 11 kypsää munasolua. Toinen alkio on nyt siirretty ja toinen ei selvinnyt pakkaseen. MUTTA; luin aiemmasta vastaavasta keskustelusta just tapauksen jossa oli ekalla hoitokierroksella yks ainut alkio, ja laskettuaika on heinäkuussa 🥹 joten toivoa kuitenkin on ja kaikki on mahdollista 🙏💫

@Pumpulipilvi niimpä, kyllä taas kun lukee faktoja niin helpottaa oloa. Kokeilen ehkä vkl uudestaan ja pianhan jo onkin virallinen testipäivä. Onko näissä testeissä jotain erityisen hyväksi tai vastaavasti huonoksi todettuja malleja? 😅 meillä oli lapsiasiat muutaman vuoden kokonaan tauolla, niin on tosi pitkä aika viimeisestä tikkuun pissailemisesta.

@Kaihonkukka voi miten harmi että vaan kaksi on ollut kypsiä, se on tosi hienoa ja hyvin (tilastojenkin valossa) että molemmat hedelmöittyivät normaalisti. Tossa vaiheessa (tai no kaikissa vaiheissa), pahinta on mulla aina just tuo ainainen odottelu ja jännittäminen/pelkääminen. Ja kaksi hedelmöittynyttä voi hyvinkin riittää ❤️ pidän siis sormet ristissä täällä sun puolesta 🤞🏼

Onko julkisella muuten niin, että hedelmöittyneistä tulee tieto ainostaan omapolulle vai onko lääkäri/biologi myös jo tässä kohtaa yhteydessä?
Vastaus tohon kysymykseen näköjään pidemmän kaavan kautta:

Me oltiin inssit julkisella (HUS), sitten eka ivf yksityisellä ja ja nyt toka ivf julkisella. Ainakin nyt sitten tuolla Tilkassa sai ennen punktiosta lähtöä tietää, montako munasolua rakkuloissa oli. Sitten sanoivat että tieto kypsistä (ja hedelmöittyneistä varmaan sit kans) tulee Omapolulle seuraavana päivänä, kuten tulikin. Tosin Omapolussa lukee että tämä tieto tulee kuuden päivän sisällä. Sitten mulle varattiin lääkärin puhelu viikon päähän punktiosta ja siihen hoitaja kommentoi, että varmaan vasta sitten kertoo alkioiden määrän. Varmasti sitten jos on tuoresiirto, tulee tietoakin aiemmin, kun siirtokin on. En varmaan kuitenkaan malta olla kurkkimatta sinne Omapolulle arkipäivinä... Eli yhteenvetona oletan, että Omapolulle tulee vasta varmaa tietoa (yksityisellä kerrottiin välissäkin, montako menossa vielä mukana) ja mun kohdalla myös puhelu, en tiedä, soitetaanko kaikille vai kerrotaanko lisätietoa esim. alkionsiirrossa. Ainakin naapureille siellä jaeltiin jo alkionsiirtoajanvarauksia.

Kiitos tsempeistä myös @Pumpulipilvi ja @ritukookoo 😍 Meillä kävi viimeksi todennäköisyyksien vastaisesti niin että kaikki neljä munasolua päätyivät siirrettäviksi blastoksi asti, olen vitsaillut että ainakin meidän solut sopivat yhteen ja tykkäävät toisistaan😁 Mäkin tiedän useampia, joissa yksi solu on riittänyt! Mutta todennäköisyydet toki paremmat, jos olisi enemmän...

@ritukookoo aiemmin olin sitä mieltä ettei niissä eroa ole, mutta sitten saatiin clearbluen herkkään viivatestiin sellainen hailura (väärä posi) että ne on mulla itsellä ollut siitä asti pannassa. Toisaalta esikoisen nekin näytti ihan oikein. RFSU:t ei taida olla kovin herkkiä mutta en tiedä on niissäkään oikeasti mitään vikaa. Oon siis itse käyttänyt niin apteekin, one stepin, clearbluen, pregchekin yms…🙈

Voisko tässä kohtaa ystäville sanoa, että ihanaa kun kysytte ja välitätte, mutta kerrot kun olet valmis tai on kerrottavaa ja sellainen miten voit / mitä kuuluu kysymys olisi aivan ihana kun sitten voi puhua myös hoidoista siltä tuntuu tai kommentoida muuten jos on hetki kun hoidoissa ei ole kerrottavaa tai haluaa itse puhua mieluummin muusta. Mä kävin muutama kuukausi sitten ystävän kanssa vastaavan keskustelun ja uskon että molemmille jäi siitä hyvä fiilis. Ja jatkossa kumpikin tietää että tuo peruskysymys avaa oven myös hoidoista juttelulle

@Kaihonkukka hei ihanaa kun vastasit kunnolla ❤️ teillä on kyllä ollut hieno tulos tuolla aiemmalla kierroksella, lupaa mun mielestä ehdottomasti hyvää nyt hedelmöittyneille soluille🤞🏼

Mä päädyin tänään aamulla testaamaan, ja sinne pärähti haalea viiva testiajalla. Ovitrellestä 11vrk, joten uskoisin (toivon), ettei se enää näy, ja viiva oli musta selkeämpi kuin toissapäivänä. Viimeksi (ainoassa kemiallisessa) posi näkyi kolme päivää ja haaleni sitten jo ennen testipäivää kokonaan pois, joten mitään luottoa tässä ei kyllä silti tähän hommaan ole. Haluaisin olla viikonlopun chillisti, mutta tiedän nyt jo että huomenna testaan kumminkin.

Hei muuten muistaako/tietääkö joku, kuinka nopeasti punktion jälkeen menkat alkavat, jos ei ole tuoresiirtoa/tukilääkkeitä? Tyyliin pari viikkoa Ovitrellesta? Vai onko tässäkin suurta vaihtelua🤔 Mietin et millainenkohan Volga sieltä tulee ja millaisilla kivuilla... Mulla ei kahteen vuoteen ole ollut menkkoja (raskaus+minipillerit endoon) ja punktion jälkeen ei mitään vuotoa. (ei sillä että laskisin, voiko mahdolliseen passiin päästä ennen joulua... En ehkä vielä ole myöskään hahmottanut julkisen jonoja)

Hei muuten muistaako/tietääkö joku, kuinka nopeasti punktion jälkeen menkat alkavat, jos ei ole tuoresiirtoa/tukilääkkeitä? Tyyliin pari viikkoa Ovitrellesta? Vai onko tässäkin suurta vaihtelua🤔 Mietin et millainenkohan Volga sieltä tulee ja millaisilla kivuilla... Mulla ei kahteen vuoteen ole ollut menkkoja (raskaus+minipillerit endoon) ja punktion jälkeen ei mitään vuotoa. (ei sillä että laskisin, voiko mahdolliseen passiin päästä ennen joulua... En ehkä vielä ole myöskään hahmottanut julkisen jonoja)
Mulla oli punktio kiertopäivänä 16 ja kuukautiset alkoivat siitä 5 päivän päästä (normikierto 28pv). Ehkä inan runsaammat kuukautiset, mutta eipä oikein eronnut normikierrosta

Niin ja jatkoa, mulla oli välikierto ennen PASia (alkiot geenitestattiin) ja ovulaatio tuli 4pv aiemmin kuin normaalisti välikierron jälkeen😅 (kp 13 vs kp 18). Kuulemma lääkkeet voi vielä vaikuttaa ja aikaistaa. Tuo PAS ei onnistunut mutta nyt seuraavalla yrityksellä kp19 ovistesti nega, mutta ultran mukaan ovulaatio oli juuri tulossa. En tiedä oliko sattumaa tuo aikainen ovulaatio, mutta koskaan ennen en ole ovuloinut noin aikaisin. Eli kannattaa ehkä varautua siihen, että ovulaatio voi tulla hiukan aiemmin!

Niin ja jatkoa, mulla oli välikierto ennen PASia (alkiot geenitestattiin) ja ovulaatio tuli 4pv aiemmin kuin normaalisti välikierron jälkeen😅 (kp 13 vs kp 18). Kuulemma lääkkeet voi vielä vaikuttaa ja aikaistaa. Tuo PAS ei onnistunut mutta nyt seuraavalla yrityksellä kp19 ovistesti nega, mutta ultran mukaan ovulaatio oli juuri tulossa. En tiedä oliko sattumaa tuo aikainen ovulaatio, mutta koskaan ennen en ole ovuloinut noin aikaisin. Eli kannattaa ehkä varautua siihen, että ovulaatio voi tulla hiukan aiemmin!
Ahaa, kiitos vastauksista! Mietin jo et pitäisikö malttaa pitää välikierto (jos ei pakostakin sellaista tule), kun kaikella todennäköisyydellä kierto voi hyvinkin olla sekaisin kahden vuoden tauon jälkeen... 🤷🏼

@Kaihonkukka pidän peukkuja, että molemmat alkiot päätyvät siirrettäviksi asti 🤞 tsemppiä odotukseen, pitkiä päiviä on sitä tietoa odotellessa❤️ Tuoresiirrossa sai tietää sen hetkisen tilanteen, mutta 3-päiväisen alkion siirrossa sai kyllä jännittää sinne kuudenteen päivään tietoa siitä, moniko lopulta päätyi pakkaseen.

@ritukookoo voi vitsi, jatkuviin kyselyihin vastaaminen on kyllä raskasta. Mutta voisko tosiaan sanoa, että kiitos kun elätte tässä niin täysillä mukana, kerron kyllä sitten kun on jotain päivitettävää :) oon huomannut, että ihmiset reagoi tosi eri tavalla tähän aiheeseen ja osa saattaa osoittaa sitä tukeaan sitten kyselemällä aktiivisesti. Mutta se on kyllä varmasti myös hyvä, että oot läheisille kertonut. Sieltä usein saa ihan eri tavalla tukea ja myötäelämistä kuin puolisolta, joka on ite osa tilannetta. Täältäkin tietysti myös saa tukea, varsinkin tosiaan nää hormonipäissä jaetut asiat on kiva jakaa porukalle, jotka todennäköisesti on käynyt tai käy parhaillaan samaa asiaa läpi❤️ ja hei kuulostaa ainakin lupaavalta toi lämmön nousu!🙏

@Pumpulipilvi no juuri kun pääsin valittamasta, tuli testit postilaatikosta🙈 ihan karmea tuo väärä positiivinen tulos, pitääpä pistää korvan taakse! Ja paljon onnea positiivisesta tuloksesta jo tässä vaiheessa!!! 😍 Täällä kanssa testailtu aamulla (pregcheckillä) ja toinen viiva tuli myös näkyviin 😊 haaleana kyllä, mutta selkeästi silminhavaittavissa. Toivottavasti lähtisi molemmilla vahvistumaan 🙏 mies reagoi jo tulokseen siihen tapaan, että vauva olisi sylissä. Itsellä tämä piinailu sai taas uuden merkityksen, kun tietää, miten monta askelta tässä on vielä otettavana... Mutta nyt ollaan raskaana kunnes toisin todistetaan :) alavatsan vihlonnasta ja nipistelystä päätellen täällä onkin varsin tarmokas todistelu raskauden puolesta tällä hetkellä käynnissä. Vähempikin riittäisi😅

Minäkin laskeskelin että mahtaakohan ehtiä passiin vielä tämän vuoden puolella 🤔 Mutta sen verran kauan on aina joka steppiin joutunu odottelemaan että en jaksa olla liian toiveikas ja pettyä taas. Mutta hyvä uutinen on nyt se että meillä 9 munasolua hedelmöittyi normaalisti, on kyllä jännät ajat ens viikkoon odotella.

@LunarShade ja @Pumpulipilvi ihana juttu, toivotaan että testit vahvistuu ja nauttikaa tästä hetkestä! 🥰

Mä tein tänään aamulla testin mutta ei kyllä ollut haamuviivasta tietoakaan. Ja aamulla oli myös ihan vähän veristä vuotoa, eli liekkö on menkat alkamassa 🥺 en nyt täysin heitä vielä pyyhettä kehään kun keskiviikkoon on aikaa, mutta kyllä tietty vähän synkkiä pilviä tuo ajatuksiin - tänään sattuu vielä olemaan kaverini lapsen ristiäiset. Mutta tätä tämä on! Jos nyt ei onnistunut niin sit ei auta kun yrittää uudestaan ja toivotaan että tästä ensimmäisestä hoidosta on opittu jotain seuraavaa ajatellen 🙏

Huh,punktiosta selvitty ja meni kyllä hyvin verrattuna edelliseen. Kivut olleet myös tosi maltillisia viimeksi koettuun. Toivotaan että ei parantumisessa tuu takapakkia, pitää vaan nyt muistaa ottaa iisiä ja juoda paljon. Mulle sanottiin että 2-3l/päivä on hyvä määrä. Mitä teille muille on sanottu juomisesta? Muniksia oli 19,joista kypsiä 13 ja hedelmöittyi huimat 10 🤩 Ihan epäuskoinen olo,kun viimeksi saatiin hedelmöittyneitä vain 4.
Nyt sit ootellaan ensi viikon ke-pe akselille, että miten kypsyttely sujuu. Viimeksi meillä tyssäsi tähän,kun kaikki 4 lakkasivat kehittymästä 3-4pv ikäisinä.
Tämä kerta on suurella todennäköisyydellä myös meidän viimeinen,joten tähän odotukseen lataantuu kaikki.

Mulla alkoi viime kerralla 5 päivää punktiosta menkat. Vuoto oli hiukan runsaampaa ja tosi kivuliaat menkat,mitä mulla ei yleensä ole. Mut runsaampi vuoto kesti kyl onneks vaan muutaman päivän. Saas nähdä miten tällä kertaa sitten on.

@LunarShade & @Pumpulipilvi toivotaan aina vain vahvistavia viivoja teille 🤗 Onnea jo haaleistakin!

@ritukookoo ymmärrän hyvin nuo synkät pilvet ja vaatii kyllä voimavaroja osallistua vielä siinä mielentilassa ristiäisiin, vaikka iloinen tapahtuma tietty. Tsemppiä päivään!

Minä en uskalla testailla nyt ennakkoon. Varsinainen testipäivä 22.11. En jaksa sitä toivon rippeistä roikkumista sen negatiivisen testin jälkeen. Ei ole mitään aiemmasta poikkeavaa olotilassa, muuta kuin että sain flunssan. Sitä on kyllä liikkeellä, joten eiköhän se joku pöpö ole. Ihan perus nippailuja alamahalla, mutta niitä on ollut säännöllisesti jo vuosia.

@Haaveissa onnea hyvästä määrästä! Mua kiinnostaa tuo, etteivät ne teillä lähteneet jakaantumaan viimeksi. Mistä se voi johtua? Meneekö se laadun ja iän piikkiin? 🤔 itsekin kohta 40. Toisaalta meidän suvussa kyllä naiset monta kertaa onnistuneet lisääntymään tässä iässä, siksi ajattelin että itsellänikin olisi vielä mahiksia.

@LunarShade & @Pumpulipilvi toivotaan aina vain vahvistavia viivoja teille 🤗 Onnea jo haaleistakin!

@ritukookoo ymmärrän hyvin nuo synkät pilvet ja vaatii kyllä voimavaroja osallistua vielä siinä mielentilassa ristiäisiin, vaikka iloinen tapahtuma tietty. Tsemppiä päivään!

Minä en uskalla testailla nyt ennakkoon. Varsinainen testipäivä 22.11. En jaksa sitä toivon rippeistä roikkumista sen negatiivisen testin jälkeen. Ei ole mitään aiemmasta poikkeavaa olotilassa, muuta kuin että sain flunssan. Sitä on kyllä liikkeellä, joten eiköhän se joku pöpö ole. Ihan perus nippailuja alamahalla, mutta niitä on ollut säännöllisesti jo vuosia.

@Haaveissa onnea hyvästä määrästä! Mua kiinnostaa tuo, etteivät ne teillä lähteneet jakaantumaan viimeksi. Mistä se voi johtua? Meneekö se laadun ja iän piikkiin? 🤔 itsekin kohta 40. Toisaalta meidän suvussa kyllä naiset monta kertaa onnistuneet lisääntymään tässä iässä, siksi ajattelin että itsellänikin olisi vielä mahiksia.
Kiitos @Birdcherry85 😊
Eivät oikein sanoneet mitään varmaa että miksi ei, mut ikä toki voi vaikuttaa. Mä nyt 39, ja meidän suvussa myös vanhemmalla iällä raskautuneita.

Kiitos paljon tsempeistä❤️ tänään ei ole juuri ollut mitään oireita, rinnatkaan eivät ole enää niin kipeät. Toivottavasti ei enteile viivojen haalistumista😞

@ritukookoo tässä on onneksi vielä monta päivää aikaa keskiviikkoon, mullakin oli semmoinen hailura, että se on ihan vasta ilmestynyt näkyviin. Voi että, mikä ajoitus ristiäisillä... Kovasti tsemppiä ja jaksamista juhliin😢

@Haaveissa toipumisia, hyvä kuulla, että punktio sujui nyt kivuttomammin! Kuulostaa oikein lupaavalta tuo hedelmöittyneiden määrä. Toivotaan, että siellä on sitkeitä jakautujia 🌈 mulle ei sanottu nesteen määrästä mitään, mutta mulla ei myöskään ollut hyperin oireita tai siihen liittyvää kohonnutta riskiä🤔

@Kaihonkukka & @MTTK toivottavasti kierrot alkaa sopivasti niin että pääsette vielä loppuvuonna ilmoittautumaan PAS, jos se tuntuu itsestä hyvälle vaihtoehdolle.

@Birdcherry85 ymmärrän hyvin tuon, että testaa vasta testipäivänä. Musta itsestäkin se aikaisin testaaminen tuntuu vähän siltä että se pettymys tulee oikein monta kertaa, koska aina sen toivon kuitenkin jostain kaivaa. Valtavasti tsemppiä piinailuun ❤️

@LunarShade varovaiset onnittelu täältä myös sinne. Oireiden vaihteluhan on onneksi hyvinkin normaalia eli yrittäisin olla liikaa sitä pohtimatta, helpommin sanottu kun tehty kyllä 🙈 toivon että viivat vahvistuu!!
Mä tein tänään aamulla vaan digitestin - se onneksi näytti raskaana. Mutta on tää kyllä aikamoista tää odottelu. Musta on ihanaa että sun puolisolla on luottavainen olo! Me ollaan täällä vaan mietitty että mihin saakka sitä pitää jännittää

@LunarShade ja @Pumpulipilvi ihana juttu, toivotaan että testit vahvistuu ja nauttikaa tästä hetkestä! 🥰

Mä tein tänään aamulla testin mutta ei kyllä ollut haamuviivasta tietoakaan. Ja aamulla oli myös ihan vähän veristä vuotoa, eli liekkö on menkat alkamassa 🥺 en nyt täysin heitä vielä pyyhettä kehään kun keskiviikkoon on aikaa, mutta kyllä tietty vähän synkkiä pilviä tuo ajatuksiin - tänään sattuu vielä olemaan kaverini lapsen ristiäiset. Mutta tätä tämä on! Jos nyt ei onnistunut niin sit ei auta kun yrittää uudestaan ja toivotaan että tästä ensimmäisestä hoidosta on opittu jotain seuraavaa ajatellen 🙏
Ymmärrän täysin nuo tummat pilvet ❤️ ja samoin sen kun haluaa ja tahtoo tietysti pitää siitä toivosta kiinni. Toivottavasti menkat pysyisivät vielä poissa! Teillä on varmaan myös ainakin virallisena ohjeena jatkaa tukilääkkeitä vaikka vuoto alkaisikin?
ja Voimia vielä tähän päivään - ristiäiset, muiden raskaudet ja monet monet asiat voi tuntua niin raskailta, kun toivoisi niin kovin pääsevänsä kokemaan saman. Vaikka samalla onkin iloinen toisten puolesta.
Miten voit? (Mun ajatuksena on siis että luet näitä ehkä sitten illemmalla juhlien jälkeen.)

@Haaveissa paljon tsemppiä punktiosta toipumiseen. Teillä on tullut sieltä hieno saalis munasoluja ja hedelmöittyneitä alkioita! Tuo nestemäärä kuulostaa tutulta, ja muistaakseni mulle on silloin ekojen ounktioiden yhteydessä suositeltu about samanlaista määrää :) pidän täällä myös sormet ristissä, että mahdollisimman moni jaksaa blastoksi! On vissiin niin että teille ei ole ajateltu tuoresiirtoa tähän perään, vaan kaikki menee pakkaseen?

Kiitos paljon tsempeistä❤️ tänään ei ole juuri ollut mitään oireita, rinnatkaan eivät ole enää niin kipeät. Toivottavasti ei enteile viivojen haalistumista😞

@ritukookoo tässä on onneksi vielä monta päivää aikaa keskiviikkoon, mullakin oli semmoinen hailura, että se on ihan vasta ilmestynyt näkyviin. Voi että, mikä ajoitus ristiäisillä... Kovasti tsemppiä ja jaksamista juhliin😢

@Haaveissa toipumisia, hyvä kuulla, että punktio sujui nyt kivuttomammin! Kuulostaa oikein lupaavalta tuo hedelmöittyneiden määrä. Toivotaan, että siellä on sitkeitä jakautujia 🌈 mulle ei sanottu nesteen määrästä mitään, mutta mulla ei myöskään ollut hyperin oireita tai siihen liittyvää kohonnutta riskiä🤔
Ei mulle kyl myös sanottu mitää hyperistä tai sen riskistä 🤔 Sanoivat vaan et punktion jälkee tulisi aina juoda paljon.

Takaisin