IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä olisi PAS ensi perjantaina, mutta kohdussa on jotain nestettä ja pitää vielä tsekata se, jos ei ole ensi viikolla kadonnut, ei tehdä siirtoa.😐🫣 Onko kenelläkään kokemusta moisesta nesteilystä? Mulla siis ivf:ssäkin oli samaa, aiemmista siirroista en muista, että olisi ollut, mutta voi vissiin liittyä sektioon. Onpa tosiaan aina niin monta mutkaa matkalla, että pääsee edes siirtoon. Ja toki tosiaan pieni flunssakin tässä. Oispa hauska piinailla samaan aikaan @Pian 41 v. 💪
Mulla oli kans selvä nestesirppi kohdussa ja kysyivät et onko valunut verta missään kohtaan, mutta ei ollut. Toinen lääkäreistä sanoi sen mahdollisesti olevan jotenkin estrogeenin liittyvää, mutta muuta en muista tästä selityksestä enää 😅

Mulla oli kans selvä nestesirppi kohdussa ja kysyivät et onko valunut verta missään kohtaan, mutta ei ollut. Toinen lääkäreistä sanoi sen mahdollisesti olevan jotenkin estrogeenin liittyvää, mutta muuta en muista tästä selityksestä enää 😅
Mulle jäi kans epäselväksi oliko neste verta vai vettä vai mitä. Mitä sun sirpille kävi?

@Mariamimi nyt alkanut kierros on neljäs tähän vuoden sisään, total kuudes. Siirtoja on viime vuonna tehty 6.

@Pian 41 v. Eli siirrettäisinkö sinulle pakkasesta alkio (oliko ne jo siis testattu) vaikka tästä keräyksestä tulisi myös alkioita? Ja tästä punktiosta menee myös mahdolliset alkiot testaukseen? Vai ymmärsinkö jotain väärin.

@Hertta7 joo, samassa tahdissa vaikutetaan menevän :)

@Kirppuliini valtavasti tsemppiä sinne tunteiden läpikäyntiin. Toivottavasti tänään olisi parempi päivä.

Tsemppiä kaikille, missä vaiheessa ikinä onkaan menossa! Oon joka päivä seurannut tätä ketjua, mutta en oo saanut aikaiseksi päivitellä kuulumisia tai vastailla. Tuntuu, ettei aika riitä kun haluaisi teille kaikille vastata jotakin 😀

@ElinaHelmi toivottavasti kuitenkin tärppäisi! Monet puhuu noista menkkamaisista tuntemuksista ennen plussaa, joten ei vielä kannata menettää toivoa!

Itse kävin alkuviikosta kontrolliultrassa PASia varten. Kaikki näytti olevan muuten ok, mutta kohdussa nyt näkyi joku 4mm "juttu", joka saattaa ehkä olla adenomyoosia. Ilmeisesti esiintyy usein endon kanssa, joten eipä se varmaan ihme olisi. Yritetään nyt kuitenkin. Alkio on kuulemma parasta mahdollista luokkaa, oon tyytyväinen edes siihen, että sellaisia pystytään yhdessä tuottamaan! Ensi vkon ke on 5-päiväisen siirto, toivottavasti kohtu nyt suostuu ottamaan kaverin vastaan, eikä endot ja adet ja mitä noi nyt on, estä hommaa. Onhan tää inhottavaa, kun muuten meillä molemmilla kaikki priimaa (sperma hyvää, munasolut hyviä, amh-arvo korkea, ikää mulla alle 35 jne), ja sitten raskaus ei onnistuisi milloinkaan noiden typerien sairauksien takia...

Täällä onkin monella sama tilanne meneillään hoitojen suhteen. Kiitos parille aikaisemmin vastanneelle, kun kyselin kokemuksia. 🫶🏻

Punktio on ohi. Jännitys ja pelko taisi aiheuttaa terävimmän kivun, kun rentoutuminen oli vaikeaa jännityksen takia ja kaikki mitä alkuun sanottiin meni täysin ohi. Olisi varmaan voinut pyytää rauhoittavaa ennen punktiota, mutta en sitten kehdannut... 😅 Mutta positiivinen kokemus jäi silti, kun hoitajat oli aivan mahtavia ja punktion aikana oli tosi luottavainen olo hoitajan ansiosta. ❤️
Munasoluja kerätty 32, kypsiä oli 21. Munasolut on mikrohedelmöitetty ja hedelmöittyneitä munasoluja on nyt kaikenkaikkiaan 12 jäljellä, saa nädä moniko selviää pakastukseen asti.

@Mariamimi nyt alkanut kierros on neljäs tähän vuoden sisään, total kuudes. Siirtoja on viime vuonna tehty 6.

@Pian 41 v. Eli siirrettäisinkö sinulle pakkasesta alkio (oliko ne jo siis testattu) vaikka tästä keräyksestä tulisi myös alkioita? Ja tästä punktiosta menee myös mahdolliset alkiot testaukseen? Vai ymmärsinkö jotain väärin.

@Hertta7 joo, samassa tahdissa vaikutetaan menevän :)

@Kirppuliini valtavasti tsemppiä sinne tunteiden läpikäyntiin. Toivottavasti tänään olisi parempi päivä.
Monta hoitoa sulla vuoden sisällä. Varmasti raskasta.

PAS piti tehdä testatulla alkioilla, meillä on kaksi sellaista. Ja nämä testataan, jos blastoja saadaan. Iän takia viimeinen hoito.

Mulle jäi kans epäselväksi oliko neste verta vai vettä vai mitä. Mitä sun sirpille kävi?
Se varmaa edelleen on siellä 🤔 Mulla se todettiin ennen punktiota ja oltais ilmeisesti vielä ultrattu ja katsottu et onko se siellä ennen tuoresiirtoa. Nyt kun sitä tuoresiirtoa ei tullut niin kaipa se tulee seuraavien kuukautisten aikana pois jos ei oo ite imeytynyt jonnekki 😅

Mä en myöskään ihan ymmärtänyt et onko se verta, mut näin päättelin ku kyselivät verenvuodosta.

Eilinen keräys tuntuu yhä kropassa. Vatsan seudulla kipua ja vessassa käyminen kivuliasta. Lisäksi pahoinvointia ja ollut vaikea syödä. Tässä mennään nyt hirveäessä myllerryksessä ja vaikea sanoa mikä johtuu lääkkeistä, mikä punktiosta, mikä sitä edeltäneestä jännityksestä ja unettomuudesta ja mikä tämän päivän murskaavista uutisista. Tänään piti tulla järjestelmään tieto moniko kahdeksasta munasolusta hedelmöittynyt. Aavistin pahaa, kun vieraasta numerosta soitto. Lääkäri sitten kertoi, ettei yksikään hedelmöittynyt. Oli onneksi ymmärtäväinen ja kyseli jaksanko keskustella asiasta ja kuunnella mitä hän ehdottaa jatkoon. Sanoi, että seuraavaksi tehtäisiin icsi ja erilainen hoitokaava (lyhyt), jos halutaan vielä kokeilla. Kuulemma tätä ensimmäistä ei lasketa mukaan kolmeen julkisella tarjottavaan yritykseen, kun ei päästy siirtoon asti. Joka tapauksessa nyt pitäisi antaa kehon palautua, mutta viivettä tulee myös siitä, että joudumme uudelleen jonoon. Hän ymmärsi, etten ollut vielä valmis keskustelemaan enempää asiasta, saatika tekemään päätöksiä ja sovittiin jatkokeskustelu ensi kuuhun.

Eilen olin sitä mieltä, etten suostu ja jaksa tällaista enää ikinä, nyt harmittaa, ettei uusi hoito voi alkaa nopeammin. Iso pettymys ja kriisi. Yksi läheinen kysyi tarkoittaako tämä nyt sitä etten voi saada lapsia. En ollut itse edes ajatellut asiaa vielä noin lopullisesti, niin kysymys säikäytti ja sai miettimään.

Meillä takana kolme vuotta yritystä ilman yhtään tärppiä ja nyt tämän myötä selvisi, että munasoluissa vikaa tai poikkeavuutta. En tiedä voiko kyse olla liian kovasta kuoresta, jota vaikea läpäistä vai ovatko kaikki munasolut viallisia. Luulisi, että viallisetkin voisivat hedelmöittyä ja sitten kehitys lakkaisi. Lääkäri ei osannut sanoa syytä miksi yksikään munasolu ei hedelmöittynyt, mutta aion kysyä vielä myöhemmin uudelleen. Veikkaan, että tuo sama vika ollut koko ajan ja siksi inseminaatiotkin olleet tuloksettomia. Onneksi ei jääty tekemään enempää niitä, vaikka niissä aina sanottiin kuinka hienolta kaikki näyttää ja kuinka hyvät mahdollisuudet on. Huvittaa ja myös harmittaa kuinka säännöllisesti käytettiin ehkäisyä kaikki vuodet (turhaan?), on aikataulutettu kaikkia menoja ja harrastettu läheisyyttä oikeaan aikaan kuusta, kun mahdollisuudet olleet ilmeisesti olemattomat. Montako kertaa viime kesänäkin ajelin mökiltä tiettynä päivänä kotiin, jotta ajoitus oli oikea.

Keräyksen jälkeen sain ensi viikolle siirtoajan, ohjeet hyperin varalle ja useamman viikon päähän raskaustestiajan. Kiva fiilis, kun kaikista noista tulee nyt erikseen ilmoitus, että varaus peruttu. Kävin katsomassa Omapolkua, niin siellä erilliset viestit jokaisesta, että peruttu, mutta olisi paljon inhimillisempää, että merkinnät/varaukset poistuisivat kokonaan. Omapolulla Biologin kirjaukset -kohta tyhjä. Oletin, että siihen tulisi joka tapauksessa jotakin tietoa ja näin oletti ilmeisesti myös lääkäri, kun puhelun aluksi sanoi, että oletkin ehkä saanut tiedon jo järjestelmästä.

Nyt mietin, että jos lähdetään uuteen hoitoon, niin mitä kannattaisi tässä kolmen-neljän kuukauden aikana tehdä. Varmaan yrittää unohtaa koko asia, mutta toisaalta koittaa vaikuttaa kaikin mahdollisin tavoin munasolujen laatuun. Mietin kuinka korkealla annoksella voisin ottaa ubikinonia, jotta se vaikuttaisi tuossa ajassa. Otin viime vuonna alkuun 100 mg, sitten 200 mg ja enimmillään 300 mg.

Tiesin, että tässä voi käydä huonosti ja tie voi olla vaikea, mutta tänään saatu tieto tuntuu kyllä äärimmäisen musertavalta ja lohduttomalta. Olen useamman läheisen kanssa puhunut hoidoista ja tiesivät, että eilen operaatio. Nyt tuntuu pahalta, että pitäisi kertoa kaiken menneen pieleen ja tuloksen olevan pyöreä nolla. Pitää hiukan itse sulatella asiaa ennen kuin olen valmis keskustelemaan asiasta.

Muokattu viimeksi:
@Kirppuliini voimia isoon tunnemyllerrykseen!❤️Toivottavasti lääkäri osaisi sanoa jotakin siihen, miksi yksikään ei hedelmöittynyt ja miten voisi jatkossa edetä, jotta lopputulos olisi parempi. Uskon, että jatkon ajattelu ja uudelleen samaan lääkerumbaan lähteminen tuntuu turhauttavalta, mutta toivottavasti ajatukset siitä selkeytyvät ja ensi kerralla lopputulos olisi parempi💛 Mulla saattaa hyvinkin olla sama jonotus edessä, jos ei yhtään alkiota kolmesta ole kunnollisia, meidän geenivirheen periytyvyys on peräti 50% ja lisäksi tietysti katsotaan vielä kromosomitkin, joten ei kauhean hyvät mahdollisuudet ole siihen, että siirtoon välttämättä pääsisi kevään aikana.

Aika monta samassa tilanteessa täälä..

Mie kävin tänää ultrassa ja PAS olis ens viikon perjantaina. Saa vaan pistää ovitrelleä..

Onko täälä porukalla kokemusta cyclogest nimisestä lääkkeestä? Aikaisemmin söin teroluttia mut siinä on kuulemma ollut saatavuus ongelmia

Eilinen keräys tuntuu yhä kropassa. Vatsan seudulla kipua ja vessassa käyminen kivuliasta. Lisäksi pahoinvointia ja ollut vaikea syödä. Tässä mennään nyt hirveäessä myllerryksessä ja vaikea sanoa mikä johtuu lääkkeistä, mikä punktiosta, mikä sitä edeltäneestä jännityksestä ja unettomuudesta ja mikä tämän päivän murskaavista uutisista. Tänään piti tulla järjestelmään tieto moniko kahdeksasta munasolusta hedelmöittynyt. Aavistin pahaa, kun vieraasta numerosta soitto. Lääkäri sitten kertoi, ettei yksikään hedelmöittynyt. Oli onneksi ymmärtäväinen ja kyseli jaksanko keskustella asiasta ja kuunnella mitä hän ehdottaa jatkoon. Sanoi, että seuraavaksi tehtäisiin icsi ja erilainen hoitokaava (lyhyt), jos halutaan vielä kokeilla. Kuulemma tätä ensimmäistä ei lasketa mukaan kolmeen julkisella tarjottavaan yritykseen, kun ei päästy siirtoon asti. Joka tapauksessa nyt pitäisi antaa kehon palautua, mutta viivettä tulee myös siitä, että joudumme uudelleen jonoon. Hän ymmärsi, etten ollut vielä valmis keskustelemaan enempää asiasta, saatika tekemään päätöksiä ja sovittiin jatkokeskustelu ensi kuuhun.

Eilen olin sitä mieltä, etten suostu ja jaksa tällaista enää ikinä, nyt harmittaa, ettei uusi hoito voi alkaa nopeammin. Iso pettymys ja kriisi. Yksi läheinen kysyi tarkoittaako tämä nyt sitä etten voi saada lapsia. En ollut itse edes ajatellut asiaa vielä noin lopullisesti, niin kysymys säikäytti ja sai miettimään.

Meillä takana kolme vuotta yritystä ilman yhtään tärppiä ja nyt tämän myötä selvisi, että munasoluissa vikaa tai poikkeavuutta. En tiedä voiko kyse olla liian kovasta kuoresta, jota vaikea läpäistä vai ovatko kaikki munasolut viallisia. Luulisi, että viallisetkin voisivat hedelmöittyä ja sitten kehitys lakkaisi. Lääkäri ei osannut sanoa syytä miksi yksikään munasolu ei hedelmöittynyt, mutta aion kysyä vielä myöhemmin uudelleen. Veikkaan, että tuo sama vika ollut koko ajan ja siksi inseminaatiotkin olleet tuloksettomia. Onneksi ei jääty tekemään enempää niitä, vaikka niissä aina sanottiin kuinka hienolta kaikki näyttää ja kuinka hyvät mahdollisuudet on. Huvittaa ja myös harmittaa kuinka säännöllisesti käytettiin ehkäisyä kaikki vuodet (turhaan?), on aikataulutettu kaikkia menoja ja harrastettu läheisyyttä oikeaan aikaan kuusta, kun mahdollisuudet olleet ilmeisesti olemattomat. Montako kertaa viime kesänäkin ajelin mökiltä tiettynä päivänä kotiin, jotta ajoitus oli oikea.

Saanko kysellä miksi joudutte uudestaan jonoon?

Aika monta samassa tilanteessa täälä..

Mie kävin tänää ultrassa ja PAS olis ens viikon perjantaina. Saa vaan pistää ovitrelleä..

Onko täälä porukalla kokemusta cyclogest nimisestä lääkkeestä? Aikaisemmin söin teroluttia mut siinä on kuulemma ollut saatavuus ongelmia
Hei olipa hyvä kun kirjoitit että saatavuusongelmia, pitäisi aloittaa tiistaina ja hitto lähin on 80 km päässä... Ja mulla siis muutenkin myös cyclogest eli molemmat!

Saanko kysellä miksi joudutte uudestaan jonoon?
Ymmärtääkseni HUS:illa muuttuneet jonokäytännöt. Ei ole erikseen enää jonoja ekaan ja seuraaviin, vaan kaikki samassa. Lääkäri sanoi jonon olevan tällä hetkellä 3 kk. Sanoi, että muutenkin pitäisi pitää pari kuukautta taukoa, jotta keho ehtii toipua.

Tämä tehtiin pitkällä kaavalla, niin seuraavaan ehdotti lyhyttä ja isompaa Gonal-annosta sekä menetelmäksi icsiä. Kerroin lukeneeni, että Menopur voisi toimia ikäisilläni paremmin. Sanoi, että hänelläkin kävi Menopur mielessä, mutta suosittelee Gonalia, kun sillä näytti olevan hyvä vaste. Toki annos olisi sitten 300 yksikköä, mikä on enimmäisannos.

Kyllä tässä mielessä pyörii monet asiat ja se voiko hedelmöittymisen hankaluus johtua iästä vai olisiko sama ongelma ollut jo vuosia sitten. Kukaan ei voi sitä kai tietää, mutta soitan ensi viikolla klinikalle ja yritän kysellä lisätietoja.

@Kirppuliini olen niin pahoillani 🥺 Onko sulla vapaa viikonloppu edessä, että saat hieman levätä ja käydä asiaa puolison kanssa läpi? Toivon todella, ettei tämä kuitenkaan johda lopulliseen lapsettomuuteen. Voimia sinne ❤️

@iLa täällä on ollut käytössä cyclogest. Tissit tuli siitä tosi kipeiksi, ei muita oireita tainnut olla. Pikkuhousunsuojaa piti käyttää, koska sitä mönjää valuu päivän aikana ulos, enkä halunnut märissä pikkareissa hiihdellä menemään. Öisin pysyy sisällä, kun on vaakatasossa

@Mariamimi joo kaikki menee pakkaseen, kun munasoluja oli noin paljon. Tuoresiirto oli toki toiveissa, mutta nyt odotellaan maaliskuun ovulaatiota. Ja punkitosta on toivuttu hyvin, hieman rauhallisemmin pitänyt ottaa, mutta kipuja ei ole.
Hyvä että saat ottaa viikonlopun rauhassa, toipumisia sinne!

Ymmärtääkseni HUS:illa muuttuneet jonokäytännöt. Ei ole erikseen enää jonoja ekaan ja seuraaviin, vaan kaikki samassa. Lääkäri sanoi jonon olevan tällä hetkellä 3 kk. Sanoi, että muutenkin pitäisi pitää pari kuukautta taukoa, jotta keho ehtii toipua.

Tämä tehtiin pitkällä kaavalla, niin seuraavaan ehdotti lyhyttä ja isompaa Gonal-annosta sekä menetelmäksi icsiä. Kerroin lukeneeni, että Menopur voisi toimia ikäisilläni paremmin. Sanoi, että hänelläkin kävi Menopur mielessä, mutta suosittelee Gonalia, kun sillä näytti olevan hyvä vaste. Toki annos olisi sitten 300 yksikköä, mikä on enimmäisannos.

Kyllä tässä mielessä pyörii monet asiat ja se voiko hedelmöittymisen hankaluus johtua iästä vai olisiko sama ongelma ollut jo vuosia sitten. Kukaan ei voi sitä kai tietää, mutta soitan ensi viikolla klinikalle ja yritän kysellä lisätietoja.
Noni joo..
Tayssissa ei toivottavasti joudu ihan hännille ainakaan.. nimimerkillä hetki oltiin jonossa 😅 toisin me jonotettiin lahjasoluja

Viikon päästä pas ja jos ei onnistu nii ollaan puolison kanssa puhuttu että voisi pitää 'päälomaa' vauva hommista..

Alkaa vastoinkäymiset ottaa voimille

Itsekkin miettinyt ikää et vaikka vasta 35v tulee mittariin niin olisin halunnut et lapsiluku olisi ollu täynnä ennen 30v ikävuotta

Takaisin