IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pistokset eka kerralla gonal- f injektiota isoimmalla annoksella, 1 follikkeli vain tulokena.. ei puntioon ja hoitosuunnitelma vaihtui lennosta inseminaatioon.. ja ei tulosta siitä hoidosta…

Toisella kerralla pistelin menopuria reilun viikon isoimmalla annoksella, ei vastetta siitäkään.. 1 munasolu vain, joka sitten punktoitiin onnistuneesti ja kolmen päivän ikäinen maljassahedelnöitetty munasolu saatiin siirettyä. Nyt rv 14 menossa, eilen ultra ja kaikki näytti hyvältä 🙂

Tsemppiä kaikille punktioon menossa oleville ja jännittäviä piinapöiviä ainakin @ElinaHelmi :llä 👍🏻
Mulle just soiteltiin, että neljästä hedelmöittyneestä munasolusta kolme kehittyi blastoiksi ja näytteet lähtee ensi viikolla eteenpäin kohti alkiodiagnostiikkaa. Eli vielä on vähän toivoa, että edes yksi läpäisisi tutkimukset ja voisi siirtoon päästä tän hoitokierroksen päätteksi. Mutta toki voi olla, että kaikissa kolmessa on jotain vikaa, mutta edes hitusen sain toiveikkuutta siitä, että edes kolme saatiin tähän vaiheeseen😊
No mutta kolme neljästä on hyvin, hieno juttu! Hyvinkin saattaa olla siirtokelpoisia joukossa. Tästä alkaa jännittävät kolme viikkoa odottelua itse kullakin 😅

Plääh! Oli jo ma eka neuvolakäynti ja mun piti saada sieltä ultralähete julkiselle puolelle, koska raskaus pitäisi vielä ultralla varmistaa, jotta voisin lopettaa hormonilääkityksen. No tänään selvisi, että lähete ei ollut mennyt eteenpäin? Soittelin perään, niin ei tosiaan ollut mennyt. Sitten maisan kautta viestiä neuvolaan, että pitäisi uudelleen laittaa lähete. Järkytys, kun neuvolaan ei voi soittaa? On saatu niin hyvää palvelua Tallinnassa, että on tää aika kulttuurishokki palata näihin Helsingin julkisiin palveluihin, kun ei edes puhelimella pääse läpi? Onko meidän pakko hakeutua yksityiselle ultraan? Kokemuksia? :red-heart:
Neuvolaanhan ei tosiaan kuuluu ennen niskaturvotusultraa mitään ultrausta. Tilkassa (eli julkisella hoidoissa olevilla) vu on sen kautta, ja yksityisellä hoidoissa olevat käyvät joko omalla klinikallaan tai sitten juurikin kaunis odotus / perhe arte. Jos kyse yksityisellä hoitoihin liittyvästä tai siellä määrätyn lääkityksen säädöstä, niin ei julkisella myöskään ole velvollisuutta tarjota ultraa. Sanoisin siis suoraan ja ehkä vähän karusti, että yksityiselle klinikalle tai kätilön ultria tarjoavalle toimijalle suoraan vaan, tosin sulle lähete oli jo luvattu eli ymmärrän myös harmituksen. Valitettavasti julkisen resurssit on mitä on, Suomessakin voi käydä vaikka koko neuvolapolun yksityisellä niin halutessaan (poislukien synnytys). Silloin luonnollisesti palvelutkin on sitä yksityisen terveydenhuollon tasoa.

Edit: Äh, kuulostanpas kamalalta, ei ollut tarkoitus. Mutta koen kuitenkin että julkisella tehdään usein parhaansa niillä resursseilla joita siellä on, moneen asiaan niitä tarvittaisiin vaan vielä enemmän.

@Lillanna ihan valtavan hieno tulos. Toivotaan että siellä on vähintään yksi normaali alkio. Ja nyt tsemppiä odotteluun!

Täällä on nyt pistelyt aloitettu ja ensi viikon puolivälissä kontrolliultra. Tuntuu, että nyt on löytynyt kaava jolla soluja saadaan niin nyt toivotaan vaan sitten niitä laadukkaita soluja ja alkioita 🙏🏼 Vähän sellainen olo, ettei uskalla edes toivoa tämän kierroksen olevan SE kierros kun niin monta epäonnistunutta alla.

Muokattu viimeksi:
Pistokset eka kerralla gonal- f injektiota isoimmalla annoksella, 1 follikkeli vain tulokena.. ei puntioon ja hoitosuunnitelma vaihtui lennosta inseminaatioon.. ja ei tulosta siitä hoidosta…

Toisella kerralla pistelin menopuria reilun viikon isoimmalla annoksella, ei vastetta siitäkään.. 1 munasolu vain, joka sitten punktoitiin onnistuneesti ja kolmen päivän ikäinen maljassahedelnöitetty munasolu saatiin siirettyä. Nyt rv 14 menossa, eilen ultra ja kaikki näytti hyvältä 🙂
Onpa lohdullista kuulla tällaisia tarinoita, kiitos kun jaoit 🥹

Kiitos kaikille kannustavista viesteistä! Olin tänään keräyksessä. Meitä oli poikkeuksellisen vähän, joten aikataulu oli väljä ja tilaa kivasti. Olin operaatiossa ensimmäisenä, en tiedä syytä järjestykselle. Kanyyli laitettiin ihka ensimmäistä kertaa, mutta oli yllättävän helppo. Oikealla puolella neula tuntui paljon ja sieltä puolelta ehdittiin kerätä vain pari ennen kuin laite hajosi. Siinä sitten ihmeteltiin asiaa ja ottivat käyttöön uuden. Joutuivat pistämään uudelleen, mikä ei tietenkään ollut kivaa. Se meni kuitenkin pienemmällä kivulla ja vasen vielä pienemmällä. Operaation jälkeen alkoi aika kovat kivut, johon sain vahvaa kipulääkettä ja pahoinvointilääkettä. En pystynyt alkuun nukkumaan, mutta vahvemman kipulääkkeen jälkeen torkahdin ja herätessä olo taas oma itseni. Hoitaja tuli kertomaan saaliista, joka oli kahdeksan munasolua ja pettymys rakkuloiden määrään nähden. Tuli luovuttamisfiilis ja ajattelin kaiken menneen hukkaan ja etten halua enää ikinä tällaiseen ryhtyä. Nyt iltaa kohden olo rauhoittunut (henkinen ja fyysinen). Huomenna tulee tieto moniko hedelmöittynyt ja ensi viikon alussa siirto, jos siirrettävää. Sunnuntaina pitäisi jo aloittaa tukilääke ja jos viikonloppuna hyperin merkkejä, niin sitten en aloita lääkistystä ja tuoresiirto perutaan.

Ärsyttääkö ketään muuta se, miten vähällä huomiolla miesten osuus kaikessa tässä on? Kun miettii että miehet uusi koko siittiötuotantonsa 90vrk sisällä, niin voisi kuvitella, että olisi kannattavaa parantaa siittiöiden laatua ja määrää tuossa ajassa, esim jo samalla kun naiselle vasta suunnitellaan hoitoja. Varsinkin kun tutkitusti tiedetään miten paljon siittiöiden määrä ja laatu on heikentynyt viimeisten vuosikymmenien aikana. Jotenkin en pysty karistamaan sitä ajatusta, että kyse on lääketieteen syvälle juurtuneesta misogyniasta ja patriarkaattisesta ajatusmallista, että vika on aina naisessa.

Onko teillä kaikilla miesten spermanlaatu tutkittu?
Me aloitettiin tutkimukset sillä useampi vuosi sitten, että mies kävi sperma-analyysissa yksityisellä. Silloin oli kamppis, että kattavamman analyysin sai puoleen hintaan, niin otettiin se. Tuloksena valtava määrä lukuja ja lääketieteellisiä termejä ja lopussa analyysin tulos. Piti googlettaa mitä tarkoittaa, kun oli munkkilatinaa. Tulos oli hyvä ja julkisella puolella sperman laatu tsekattu jokaisessa inseminaatiossa ja tänään ivf:ssä. Sperman siittiötiheys ja eteenpäin liikkuvien määrä vaihdellut, mutta aina selkeästi yli viitearvojen.

@Lillanna hienoa, että kolme pääsee jatkamaan matkaansa eteenpäin 🫶🏼

@Pumpulipilvi me mennään näköjään melkein samoissa, kun täällä oon myös pistokset aloittanut ja ensi viikon ti on ultra 😊

@Kirppuliini harmillista, että oot joutunut kokemaan ikäviä fiiliksiä 😔 Musta kahdeksan kuulostaa hyvältä ja toivottavasti mahdollisimman monen kanssa käy hyvin.

@Kirppuliini olipa sulla hurja kokemus tänään, joka sisälsi monenlaista! Onneksi kaikki meni lopulta kuitenkin ihan hyvin💛
Toivottavasti niistä kahdeksasta mahdollisimman moni hedelmöittyisi, mullahan oli tosiaan kypsiä munasoluja melko sama määrä eli seitsemän, neljä hedelmöittyi ja niistä kolme selvisi pitkästä viljelystä ja lähtevät tutkittavaksi. Että ymmärrän harmituksen määrästä, kuulostaa hyvin tutulta, harmitti kypsien munasolujen määrä, follien määrä oli kuitenkin aika iso, ja sitten hedelmöittämisvaiheessakin vielä tuli sitä karsintaa.
Mulla on nyt taas vaan odottelua edessä, helmikuun lopulle on sovittu soittoaika, jolloin toivottavasti on jo tiedossa, oliko yksikään alkio kelvollinen ja päästäänkö siirtoon😊

Mulle taas tollaiset munasolumäärät kuin 7-8 kuulostavat utopistisille😁 Mutta ymmärrän että jos rakkuloita ollut paljon, voi kato tuntua pahalta. Mulla tuli ekassa ivf:ssä neljä munasolua ja tokassa kaksi, joista tosin yksi vain jaksoi pakkaseen ja jonka siirto toivottavasti viikon päästä😵🤩 En jaksa oikein uskoa, että kävisi niin hyvä tuuri että yksi riittää... Mutta eiköhän piinapäivistä silti tule piinallisia😁 Peruin viikonlopun kauan odotetun menonkin, kun pelkään flunssan iskevän kunnolla ja estävän siirron.

Mä olen luovuttanut mununasoluja yksityiselle muutamaan kertaan ja niillä kerroilla ollaan saatu 20-25munasolua pakkaseen. Niitä ei oo toisin hedelmöitetty 😅

Ja viimeksi kun kerättiin nii saatiin vaan 11 nii olihan se pettymys. Pieni kato kävi..

11 saatiin
10 kypsää
6 hedelmöittyi
4 selvisi
1 laitettiin kohtuu
3 meni jatkoviljelyyn
1 selvisi pakkaseen

Ja nyt huomenna ultraan katsoo koska tuo yksi voidaan pakkasesta siirtää 😁

Kiitos kaikille kannustavista viesteistä! Olin tänään keräyksessä. Meitä oli poikkeuksellisen vähän, joten aikataulu oli väljä ja tilaa kivasti. Olin operaatiossa ensimmäisenä, en tiedä syytä järjestykselle. Kanyyli laitettiin ihka ensimmäistä kertaa, mutta oli yllättävän helppo. Oikealla puolella neula tuntui paljon ja sieltä puolelta ehdittiin kerätä vain pari ennen kuin laite hajosi. Siinä sitten ihmeteltiin asiaa ja ottivat käyttöön uuden. Joutuivat pistämään uudelleen, mikä ei tietenkään ollut kivaa. Se meni kuitenkin pienemmällä kivulla ja vasen vielä pienemmällä. Operaation jälkeen alkoi aika kovat kivut, johon sain vahvaa kipulääkettä ja pahoinvointilääkettä. En pystynyt alkuun nukkumaan, mutta vahvemman kipulääkkeen jälkeen torkahdin ja herätessä olo taas oma itseni. Hoitaja tuli kertomaan saaliista, joka oli kahdeksan munasolua ja pettymys rakkuloiden määrään nähden. Tuli luovuttamisfiilis ja ajattelin kaiken menneen hukkaan ja etten halua enää ikinä tällaiseen ryhtyä. Nyt iltaa kohden olo rauhoittunut (henkinen ja fyysinen). Huomenna tulee tieto moniko hedelmöittynyt ja ensi viikon alussa siirto, jos siirrettävää. Sunnuntaina pitäisi jo aloittaa tukilääke ja jos viikonloppuna hyperin merkkejä, niin sitten en aloita lääkistystä ja tuoresiirto perutaan.
Ymmärrän tuon pettymyksen ja luovuttamisfiiliksen niin hyvin.
Vielä kun aluksi oltiin "vaan" 5 folliikkelin takia menossa, heti alussa sanottiin et tämähän näyttää paremmalta, et ainakin 10 munarakkulaa. Ei olisi pitänyt innostua asiasta. 😅 Sit todellisuudessa vaan 2 löytyi. Tuntu aika kovalta iskulta siinä hetkessä.

Toivottavasti saat huomenna hyviä uutisia ja pääset etenemään tuoresiirtoon!! 😊🤩

Kiva, kun moni teistä on samassa tilanteessa ❤️ Jännitän kaikkien puolesta. Ja lähden punktioon. Folleja 8-10 + 4-5. Mutta ikää 43. En odota, että yhtään tervettä lopulta löytyyy. Mutta pakko yrittää.

Koska @Kaihonkukka siirto?

Meillä keskiviikkona ehkä PAS. Olen tosin kipeänä. Joku tuskallinen tulehdus leuassa ja kauhea pahoinvointi. Ehkä siirto ensi kuussa, jos tervehdyn?

Kiva, kun moni teistä on samassa tilanteessa ❤️ Jännitän kaikkien puolesta. Ja lähden punktioon. Folleja 8-10 + 4-5. Mutta ikää 43. En odota, että yhtään tervettä lopulta löytyyy. Mutta pakko yrittää.

Meillä keskiviikkona ehkä PAS. Olen tosin kipeänä. Joku tuskallinen tulehdus leuassa ja kauhea pahoinvointi. Ehkä siirto ensi kuussa, jos tervehdyn?
Tsemppiä! Oletteko tekemässä alkiodiagnostiikan?
Mulla tänään myös ultra missä pitäisi sopia punktio alkuviikolle. Ikä sama, eli kovin suuret odotukset ei kyllä ole..

Piinapäivät on todellakin piinaa. Joka toinen hetki sitä on toiveikas ja sitten taas aivan surkea fiilis. Nyt on niin menkkamainen olo, että olen varma, ettei kiinnittynyt. Rintojen kipu alkoi jojoilla. Otin siteitä töihin mukaan. Surettaa, että miksi tän pitää olla niin vaikeaa. Mulla on endometrioosia ja adenomyoosia kohdussa, joten se varmaan estää kiinnittymisen. Ei ole hyvillä alkioilla mitään virkaa. Kiinnittymislääkkeetkin on, joten mitä on enää tehtävissä. On niin vaikea uskoa omalle kohdalle, että onnistuisi.

Meillä olisi PAS ensi perjantaina, mutta kohdussa on jotain nestettä ja pitää vielä tsekata se, jos ei ole ensi viikolla kadonnut, ei tehdä siirtoa.😐🫣 Onko kenelläkään kokemusta moisesta nesteilystä? Mulla siis ivf:ssäkin oli samaa, aiemmista siirroista en muista, että olisi ollut, mutta voi vissiin liittyä sektioon. Onpa tosiaan aina niin monta mutkaa matkalla, että pääsee edes siirtoon. Ja toki tosiaan pieni flunssakin tässä. Oispa hauska piinailla samaan aikaan @Pian 41 v. 💪

Meillä olisi PAS ensi perjantaina, mutta kohdussa on jotain nestettä ja pitää vielä tsekata se, jos ei ole ensi viikolla kadonnut, ei tehdä siirtoa.😐🫣 Onko kenelläkään kokemusta moisesta nesteilystä? Mulla siis ivf:ssäkin oli samaa, aiemmista siirroista en muista, että olisi ollut, mutta voi vissiin liittyä sektioon. Onpa tosiaan aina niin monta mutkaa matkalla, että pääsee edes siirtoon. Ja toki tosiaan pieni flunssakin tässä. Oispa hauska piinailla samaan aikaan @Pian 41 v. 💪
Voi ei :*( toivottavasti pääset siirtoon. Jos et, piinaillaan yhdessä ensi kuussa!

Takaisin