IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kirppuliini olen niin pahoillani 🥺 Onko sulla vapaa viikonloppu edessä, että saat hieman levätä ja käydä asiaa puolison kanssa läpi? Toivon todella, ettei tämä kuitenkaan johda lopulliseen lapsettomuuteen. Voimia sinne ❤️

@iLa täällä on ollut käytössä cyclogest. Tissit tuli siitä tosi kipeiksi, ei muita oireita tainnut olla. Pikkuhousunsuojaa piti käyttää, koska sitä mönjää valuu päivän aikana ulos, enkä halunnut märissä pikkareissa hiihdellä menemään. Öisin pysyy sisällä, kun on vaakatasossa
Tätä mä pelkään sen cyclogestin kanssa.. ja kun itse pitäis olla aamulla 6 aikaa hereillä ja menossa ja oma työ on viel liikkuvaa ja aika fyysistä nii mietityttää et miten selviän 😅

Keräyksen jälkeen sain ensi viikolle siirtoajan, ohjeet hyperin varalle ja useamman viikon päähän raskaustestiajan. Kiva fiilis, kun kaikista noista tulee nyt erikseen ilmoitus, että varaus peruttu. Kävin katsomassa Omapolkua, niin siellä erilliset viestit jokaisesta, että peruttu, mutta olisi paljon inhimillisempää, että merkinnät/varaukset poistuisivat kokonaan. Omapolulla Biologin kirjaukset -kohta tyhjä. Oletin, että siihen tulisi joka tapauksessa jotakin tietoa ja näin oletti ilmeisesti myös lääkäri, kun puhelun aluksi sanoi, että oletkin ehkä saanut tiedon jo järjestelmästä.

Nyt mietin, että jos lähdetään uuteen hoitoon, niin mitä kannattaisi tässä kolmen-neljän kuukauden aikana tehdä. Varmaan yrittää unohtaa koko asia, mutta toisaalta koittaa vaikuttaa kaikin mahdollisin tavoin munasolujen laatuun. Mietin kuinka korkealla annoksella voisin ottaa ubikinonia, jotta se vaikuttaisi tuossa ajassa. Otin viime vuonna alkuun 100 mg, sitten 200 mg ja enimmillään 300 mg.

Tiesin, että tässä voi käydä huonosti ja tie voi olla vaikea, mutta tänään saatu tieto tuntuu kyllä äärimmäisen musertavalta ja lohduttomalta. Olen useamman läheisen kanssa puhunut hoidoista ja tiesivät, että eilen operaatio. Nyt tuntuu pahalta, että pitäisi kertoa kaiken menneen pieleen ja tuloksen olevan pyöreä nolla. Pitää hiukan itse sulatella asiaa ennen kuin olen valmis keskustelemaan asiasta.

Tsemppiä kovasti tilanteeseen. Tiedän itse miten musertavalla tuo tuntu varmasti :). Meille kävi samalla klinikalla 2019 samalla lailla ettei yksikään munasolu hedelmöittynyt vaikka kypsiä oli 7. Seuraava hoito tehtiin pitkällä kaavalla, mutta lääkkeeksi vaihdettiin Menopur, tulinkin siitä hoidosta raskaaksi, mutta valitettavasti raskaus päättyi keskenmenoon rv 5. Lopulta kuitenkin 2 keskenmenon jälkeen saatiin Menopurilla esikoisemme.

Voimia @Kirppuliini ! Tosi kurjaa että kävi noin, tuo on varmasti yks jokaisen IVF:n läpikäyneen pahimmista peloista 🥺 Anna itsellesi aikaa toipua ja sitten toiveikkaana uuteen yritykseen. Niin kuin @Angel88 yllä kertoi, toivottomalta tuntuvan tilanteen jälkeen voi vielä onnistaa 🙏

Täällä PAS:n jälkeinen testipäivä lähenee, mutta usko tärppiin on lähellä nollaa. Ilo ois olla väärässä 😏

@Kirppuliini tosi harmi että kävi noin 😞 Tuntuu pahalta sun puolesta.

Täältä kans peukku Menopurille. Tämä tosin eka ivf mutta mulla Menopur selvästi oli se oikea valinta. Olen huomannut monen sanovan, että Menopurilla tulisi "laadukkaampia munasoluja" (pahoittelut jos hölmösti sanottu). Mietin mitä tällä tarkoitetaan, tietääkö joku? Voiko joku lääke verrattuna muihin parantaa munasolujen laatua että esim. hedelmöittyivät paremmin tai että tulee parempi laatuisia alkioita?

@Kirppuliini valtavasti voimia sinne ❤️‍🩹 ja rauhassa aikaa itselle prosessoida asiaa, ilman painetta asiasta kertomisesta. Ihanaa, ettei tämä vähennä hoitokertoja, mutta on musta ihan luonnollista ettei heti halua miettiä uuteen hoitoon lähtemistä. ICSI:llä on mahdollista oikaista yksi vaihe tuosta hedelmöittymisestä, joten sillä tulokset voi olla hyvinkin erilaisia

Olen itse syönyt ubikinonia 300-400(mh?) päivässä, lisäksi melatoniinia siinä toivossa että vaikuttaisi solujen laatuun. Lisäksi sitten rauta, C, D ja foolihappo. Pitäisi varmaan taas kaivaa iswte esiin ja kertailla mitä voisi tehdä.

@iLa mulla on aina ollut cyclogest käytössä, eli vertailla en osaa. Mutta ei sinänsä valitettavaa, paitsi että emätinpuikko kun on, niin se sidosaine valuu ulos (ja tahraa pikkuhousut). (Osa on saanut lääkäriltä ohjeeksi, että voi laittaa myös kakkoseen, ja silloin tahraa vähemmän.)

Huikeita saaliita saatu siellä punktiosta @Mariamimi & @Ellimii, nyt vaan lepoa ja paljon juotavaa

@pikkupandanen mä tunnistan niin myös ton ajatuksen siitä, että kaikille pitäisi vastata. Tsemppiä valtavasti siirron odotteluun

Tsemppiä kovasti tilanteeseen. Tiedän itse miten musertavalla tuo tuntu varmasti :). Meille kävi samalla klinikalla 2019 samalla lailla ettei yksikään munasolu hedelmöittynyt vaikka kypsiä oli 7. Seuraava hoito tehtiin pitkällä kaavalla, mutta lääkkeeksi vaihdettiin Menopur, tulinkin siitä hoidosta raskaaksi, mutta valitettavasti raskaus päättyi keskenmenoon rv 5. Lopulta kuitenkin 2 keskenmenon jälkeen saatiin Menopurilla esikoisemme.
Tehtiinkö teillä icsillä uusi hoito? Entä selvisikö syy miksi yksikään ei hedelmöittynyt? Meillä oli tällä ekalla kerralla pitkä kaava, jossa Synarela, Gonal ja Ovitrelle. Nyt lääkäri ehdotti icsiä, mutta myös lyhyeen kaavaan vaihtamista. Tuntuu erikoiselta, kun olen ajatellut, että yleensä aloitettaisiin lyhyestä ja jos ei toimi toivotusti, niin kokeillaan pitkää.

Lääkäri antoi mahdollisuuden vaihtaa Gonalista Menopuriin, mutta arveli ettei suurta eroa ja kehotti pysymään Gonalissa, kun sillä oli nyt hyvä vaste. Toki sitä joutuu sitten laittamaan ison määrän ja kun kyse enimmäismäärästä, niin ei sitten enää mahdollisuutta nostaa annosta.

Tehtiinkö teillä icsillä uusi hoito? Entä selvisikö syy miksi yksikään ei hedelmöittynyt? Meillä oli tällä ekalla kerralla pitkä kaava, jossa Synarela, Gonal ja Ovitrelle. Nyt lääkäri ehdotti icsiä, mutta myös lyhyeen kaavaan vaihtamista. Tuntuu erikoiselta, kun olen ajatellut, että yleensä aloitettaisiin lyhyestä ja jos ei toimi toivotusti, niin kokeillaan pitkää.

Lääkäri antoi mahdollisuuden vaihtaa Gonalista Menopuriin, mutta arveli ettei suurta eroa ja kehotti pysymään Gonalissa, kun sillä oli nyt hyvä vaste. Toki sitä joutuu sitten laittamaan ison määrän ja kun kyse enimmäismäärästä, niin ei sitten enää mahdollisuutta nostaa annosta.
Joo pitkän kaavan Icsillä on tehty kaikki seuraavat hoidot. Syytä ei koskaan selvinnyt miksei yksikään hedelmöittynyt, mutta sen jälkeen kaikki kypsät munasolut on hedelmöittynyt normaalisti Icsillä. Mulle lääkäri itse ehdotti Menopurin vaihtoa, munasolujen määrä on vähän ollut matalempi, mutta lähes kaikki ollu sit kypsiä ja kaikki on hedelmöittynyt. Mulle mietittiin kanssa aluksi lyhyttä kaavaa, mutta olivat jossain kokouksessaan todennut, että pitkä on parempi. Joo itelläki meni Gonalia max määrä ja sit vaihettiin Menopur 375 yksikköä. Julkisella ne yleensä pyrkii pitkään kaavaan, koska helpompi järjestää kontrolli uä:t ja punktiot. Nyt yksityisellä tehtiin lyhyellä kaavalla hoito: Elonva, Menopur, Ganirelix, Ovitrelle ja Gonapeptyl, tähän asti ainakin tulos on ollut parempi, mutta saa nähdä mitä tuleman pitää.

Tosi isoja määriä munasoluja monella!

Voi @Kirppuliini <3 jos munasolujen kromosomeissa vikaa, voivat ehkä silti hedelmöittyä? Itsellä aiemmin 17 solua -> 12 hedelmöittyi-> 1 terve. 16 solua-> 11 hedelmöittyi -> 2 tervettä.

Voisiko olla tosiaan muu syy nyt? Eikö vika voi olla siittiöissä?

Eilinen keräys tuntuu yhä kropassa. Vatsan seudulla kipua ja vessassa käyminen kivuliasta. Lisäksi pahoinvointia ja ollut vaikea syödä. Tässä mennään nyt hirveäessä myllerryksessä ja vaikea sanoa mikä johtuu lääkkeistä, mikä punktiosta, mikä sitä edeltäneestä jännityksestä ja unettomuudesta ja mikä tämän päivän murskaavista uutisista. Tänään piti tulla järjestelmään tieto moniko kahdeksasta munasolusta hedelmöittynyt. Aavistin pahaa, kun vieraasta numerosta soitto. Lääkäri sitten kertoi, ettei yksikään hedelmöittynyt. Oli onneksi ymmärtäväinen ja kyseli jaksanko keskustella asiasta ja kuunnella mitä hän ehdottaa jatkoon. Sanoi, että seuraavaksi tehtäisiin icsi ja erilainen hoitokaava (lyhyt), jos halutaan vielä kokeilla. Kuulemma tätä ensimmäistä ei lasketa mukaan kolmeen julkisella tarjottavaan yritykseen, kun ei päästy siirtoon asti. Joka tapauksessa nyt pitäisi antaa kehon palautua, mutta viivettä tulee myös siitä, että joudumme uudelleen jonoon. Hän ymmärsi, etten ollut vielä valmis keskustelemaan enempää asiasta, saatika tekemään päätöksiä ja sovittiin jatkokeskustelu ensi kuuhun.

Eilen olin sitä mieltä, etten suostu ja jaksa tällaista enää ikinä, nyt harmittaa, ettei uusi hoito voi alkaa nopeammin. Iso pettymys ja kriisi. Yksi läheinen kysyi tarkoittaako tämä nyt sitä etten voi saada lapsia. En ollut itse edes ajatellut asiaa vielä noin lopullisesti, niin kysymys säikäytti ja sai miettimään.

Meillä takana kolme vuotta yritystä ilman yhtään tärppiä ja nyt tämän myötä selvisi, että munasoluissa vikaa tai poikkeavuutta. En tiedä voiko kyse olla liian kovasta kuoresta, jota vaikea läpäistä vai ovatko kaikki munasolut viallisia. Luulisi, että viallisetkin voisivat hedelmöittyä ja sitten kehitys lakkaisi. Lääkäri ei osannut sanoa syytä miksi yksikään munasolu ei hedelmöittynyt, mutta aion kysyä vielä myöhemmin uudelleen. Veikkaan, että tuo sama vika ollut koko ajan ja siksi inseminaatiotkin olleet tuloksettomia. Onneksi ei jääty tekemään enempää niitä, vaikka niissä aina sanottiin kuinka hienolta kaikki näyttää ja kuinka hyvät mahdollisuudet on. Huvittaa ja myös harmittaa kuinka säännöllisesti käytettiin ehkäisyä kaikki vuodet (turhaan?), on aikataulutettu kaikkia menoja ja harrastettu läheisyyttä oikeaan aikaan kuusta, kun mahdollisuudet olleet ilmeisesti olemattomat. Montako kertaa viime kesänäkin ajelin mökiltä tiettynä päivänä kotiin, jotta ajoitus oli oikea.
Onpa mukava et lääkäri soitti sulle asiasta ja sait mahdollisuuden keskustella hänen kanssa.

Mulle soitti asiasta ainoastaan silloin tiistaina biologi ja lääkäristä ei kuulunut sanaakaan 😅 Olisin kans toivonut jonkinlaista keskustelua myös.. Todennäköisesti laskevat myös tuon epäonnistuneen käynnin yhdeksi. En edes tullut ajatelleeksi tuota.. 😅

Todella ikävää, ettei yksikään hedelmöittynyt. 💔 Paljon voimia sinulle ❤️🥺

Muokattu viimeksi:
Paljon voimia @Kirppuliini ja rauhaa asian käsitteltyyn ❤️‍🩹 Toivottavasti saatte vielä jotain lisätietoja ja seuraava mahdollinen hoito toisi toivottua tulosta.

Mulla alkaa tänään jo jarru. Mua on ahdistanut paljon kaikki toimenpiteet, lääkkeiden haittavaikutukset ja kaikki sellanen kehossa tuntuva. ”Todelliset” murheet tietysti lopulta paljon merkittävimpiä, että mitä tällä hoidolla sitten lopulta saadaan aikaiseksi, saadaanko siirrettävää ja mitä niiden kanssa sitten käy.

Mutta jos jostain saa tässä matkan varrella iloa revittyä niin se on aina kiva. Ja mulle se on nyt ollut se, että vielä ei ole lääkkeet tai muut aiheuttaneet mitään oireita ja jokainen päivä, kun pystyn elämään mun tavallista urheilullista arkea on voitto mun mielenterveydelle 😅

Onko muita enemmän tai vähemmän urheilevia ja ootteko joutuneet paljon muuttamaan menoa hoitojen yhteydessä?

@Ninnnnni @iLa

Ihan totta ja on omaa tyhmyyttä tehdäkin näin aikaisin. Virallinen testipäivä on vasta ensi viikon sunnuntaina. Mutta kun siirrettiin 5 päivän ikäinen alkio ja se kuulemma kiinnittyy heti siirron jälkeen, ajattelin kokeilla onneani. Huomasin vasta alkujärkytyksen jälkeen, että testin hieman kuivahdettua oli tullut haamu. Ovitrellen laitoin viime viikon tiistaina, että voikohan se vielä vaikuttaa?

Liitteet

• IMG_7597.jpeg
    IMG_7597.jpeg
    517.9 KB · Katsottu: 193
@Ninnnnni @iLa

Ihan totta ja on omaa tyhmyyttä tehdäkin näin aikaisin. Virallinen testipäivä on vasta ensi viikon sunnuntaina. Mutta kun siirrettiin 5 päivän ikäinen alkio ja se kuulemma kiinnittyy heti siirron jälkeen, ajattelin kokeilla onneani. Huomasin vasta alkujärkytyksen jälkeen, että testin hieman kuivahdettua oli tullut haamu. Ovitrellen laitoin viime viikon tiistaina, että voikohan se vielä vaikuttaa?
Itse odottaisin kiltisti sinne ens viikon sunnuntaihin.. ei tarvis montaa kertoo itkeä pettymystä 😅
En muista kyllä yhtään kuinka pitkään ovitrelle näkyi testissä 🤔

Tosi isoja määriä munasoluja monella!

Voi @Kirppuliini <3 jos munasolujen kromosomeissa vikaa, voivat ehkä silti hedelmöittyä? Itsellä aiemmin 17 solua -> 12 hedelmöittyi-> 1 terve. 16 solua-> 11 hedelmöittyi -> 2 tervettä.

Voisiko olla tosiaan muu syy nyt? Eikö vika voi olla siittiöissä?
En usko, että vika siittiöissä. Niille tehtiin aluksi laaja tutkimus yksityisellä ja sen jälkeen ne tsekattu julkisella neljä kerta (3 inseminaatiota, 1 ivf).

Jos vika olisi munasolujen laadussa, niin kai jokunen kuitenkin hedelmöittyisi, mutta sitten kehitys lakkaisi. Jostain olen lukenut, että munasoluilla voi olla kova kuori, jota siittiön vaikea läpäistä. Juttelisin mielelläni biologin kanssa, josko hän osaisi kertoa meidän tapauksesta enemmän.

Muokattu viimeksi:
Paljon voimia @Kirppuliini ja rauhaa asian käsitteltyyn ❤️‍🩹 Toivottavasti saatte vielä jotain lisätietoja ja seuraava mahdollinen hoito toisi toivottua tulosta.

Mulla alkaa tänään jo jarru. Mua on ahdistanut paljon kaikki toimenpiteet, lääkkeiden haittavaikutukset ja kaikki sellanen kehossa tuntuva. ”Todelliset” murheet tietysti lopulta paljon merkittävimpiä, että mitä tällä hoidolla sitten lopulta saadaan aikaiseksi, saadaanko siirrettävää ja mitä niiden kanssa sitten käy.

Mutta jos jostain saa tässä matkan varrella iloa revittyä niin se on aina kiva. Ja mulle se on nyt ollut se, että vielä ei ole lääkkeet tai muut aiheuttaneet mitään oireita ja jokainen päivä, kun pystyn elämään mun tavallista urheilullista arkea on voitto mun mielenterveydelle 😅

Onko muita enemmän tai vähemmän urheilevia ja ootteko joutuneet paljon muuttamaan menoa hoitojen yhteydessä?
Mulle urheilu tosi tärkeää ja koitin liikkua mahdollisimman pitkään. Vain kaksi vikaa päivää ennen keräystä olivat sellaisia, että oli kipuja ja paineen tunnetta sen verran, etten enää treenannut. Pitkän kaavan alusta saakka oli päänsärkyä, mutta en antanut sen hidastaa. Nyt keräyksen jälkeen kolmas päivä menossa ja kävelykin tekee kipeää. Sanoivat, että viikon verran pitää välttää raskasta liikuntaa.

Mulla tuli lääkkeistä päänsärkyä, itkuisuutta ja unettomuutta, mutta ei sen pahempaa. Olin pelännyt, että vatsa turpoaa palloksi, jossa kauheat mustelmat pistämisestä ja yhteissuihkussa kaikki kiinnittäisi huomiota. Lisäksi että tulee kuumia aaltoja, valtavia kipuja ja ihottumaa/aknea, niin pääsin vähemmällä kuin luulin. On se silti rankkaa olla lääkityksellä 27 päivää.

Muokattu viimeksi:
Tuntuu tosi pahalta, että piti käydä tämä kaikki läpi ja tulos nolla. Tuntuu turhalta ja harmittaa, ettei suoraan tehty icsillä. Harmittaa, että munasolut meni hukkaan ja rasitin kehoani valtavilla lääkemäärillä. Ja menihän tähän yli tuhat euroa.

Keräyksestä toipuminen ollut vaikeaa. On kipuja ja pahoinvointia. Toivon kovasti, että nyt viikonloppuna helpottaa. Olisi hirveää, että tästä turhasta hoidosta tulisi vielä kaupan päälle hyper.

@Ninnnnni @iLa

Voihan se kiinnittyäkin, mutta ei se tarkoita, että hcg:ta erittyy heti virtsaan niin paljon, että testi sen havaitsee.

Ovitrelle voi näkyä testissä 10 päivää.

Sinuna odottaisin viralliseen testipäivään tai ainakin hyvin lähelle sitä🤗

Tsemppiä vielä täältäkin @Kirppuliini ❤️ Onneksi icsi voi tuoda ihan erilaisen tuloksen sitten kun siihen on voimia.

Meikä lähtee tänään Terolutin metsästykseen, sattumalta luin täältä jostain keskustelusta, että siinä on saatavuusongelmia ja perhana sentään pitää ajaa yli 200 km ja jokaisessa kysymässäni apteekissa on jäljellä vain yksi paketti ja tarve olisi isolle määrälle... Viimeksi sitä käytettiin mulla neljä tabua päivässä ja lisäksi lugesteron, nyt cyclogest eli silläkään ei voi sitä korvata, huoh. Tietenkään eivät klinikalla sanoneet mitään saatavuusongelmista ja kauhea rumba jo parin päivän lääkemäärän takia, kun edes siirtoon pääsy ei ole varmaa, mutta lääke pitää aloittaa ennen sitä. Onneksi on vapaa päivä ja aletaan olla flunssastakin toivuttu. Sit eri apteekista kotopuolessa Ovitrelle ja sit vielä kolmannesta Gonapeptyl ja jostain se Cyclogest. Oon joskus miettinyt, et oisko tilausta lapsettomuusteemaiselle stand upille, aineista kyllä meinaan riittäisi!🤣

Takaisin