IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä vielä täältäkin @Kirppuliini ❤️ Onneksi icsi voi tuoda ihan erilaisen tuloksen sitten kun siihen on voimia.

Meikä lähtee tänään Terolutin metsästykseen, sattumalta luin täältä jostain keskustelusta, että siinä on saatavuusongelmia ja perhana sentään pitää ajaa yli 200 km ja jokaisessa kysymässäni apteekissa on jäljellä vain yksi paketti ja tarve olisi isolle määrälle... Viimeksi sitä käytettiin mulla neljä tabua päivässä ja lisäksi lugesteron, nyt cyclogest eli silläkään ei voi sitä korvata, huoh. Tietenkään eivät klinikalla sanoneet mitään saatavuusongelmista ja kauhea rumba jo parin päivän lääkemäärän takia, kun edes siirtoon pääsy ei ole varmaa, mutta lääke pitää aloittaa ennen sitä. Onneksi on vapaa päivä ja aletaan olla flunssastakin toivuttu. Sit eri apteekista kotopuolessa Ovitrelle ja sit vielä kolmannesta Gonapeptyl ja jostain se Cyclogest. Oon joskus miettinyt, et oisko tilausta lapsettomuusteemaiselle stand upille, aineista kyllä meinaan riittäisi!🤣
Mulla olisi paketti teroluttia kun ostin joulukuus mut en tarvinnut kaikkea ja nyt laitettiin cyclogest 😅

Ja joulukuussa mä ajelin pitkin Pirkanmaata hakemassa Gonapeptyliä, teroluttia ja monia muita mitä tarvitsin.. vaikka taysista sanoi et joo on sitä aina heidän apteekissa.. no ei ollu 🙄

Olihan teillä tiedossa, että lääkkeiden saatavuuden voi tarkistaa tuolta?

Niin ei tarvi soitella tai ajella turhantakia ympäriinsä😊

Olihan teillä tiedossa, että lääkkeiden saatavuuden voi tarkistaa tuolta?

Niin ei tarvi soitella tai ajella turhantakia ympäriinsä😊
Joo on ja ahkerasti käytänkin, mutta näkeekö tuolta jostain määriä? Koska noissa missä Terolutia merkitty olevan, on soittamalla selvinnyt, että vain yksi paketti tai ei yhtään, jos vikat tänään ostettu, päivittyy vissiin vain kerran vuorokaudessa.

Laitan sit @iLa viestiä, jos tarve jatkuu🤭
Mulla olisi paketti teroluttia kun ostin joulukuus mut en tarvinnut kaikkea ja nyt laitettiin cyclogest 😅

Ja joulukuussa mä ajelin pitkin Pirkanmaata hakemassa Gonapeptyliä, teroluttia ja monia muita mitä tarvitsin.. vaikka taysista sanoi et joo on sitä aina heidän apteekissa.. no ei ollu 🙄

Joo on ja ahkerasti käytänkin, mutta näkeekö tuolta jostain määriä? Koska noissa missä Terolutia merkitty olevan, on soittamalla selvinnyt, että vain yksi paketti tai ei yhtään, jos vikat tänään ostettu, päivittyy vissiin vain kerran vuorokaudessa.

Laitan sit @iLa viestiä, jos tarve jatkuu🤭
Ei näe määriä. Ainakin meidän suunnalla apteekit pitää useasta hedelmöityshoitoon käytetystä lääkkeestä 1 pakettia varastossa, mutta sitä lääkettä voi sitten tilata useamman paketin tarvittaessa, ne pitää kyllä sit myös hakea sieltä. Pääsiskö yhdellä paketilla alkuun ja hakee sit lisää, kun sitä on tullut?

@ElinaHelmi ovitrelle näkyy ohjeen mukaan maksimissaan 10 päivää. Sekin, kuten kaikki muu, on tietty yksilöllistä. Oliko testi herkkä, vai tavallinen? Sehän vaikuttaa myös. Selvä viiva tuossa testissä kyllä näkyy, mutta se taisi tulla vasta testiajan jälkeen? Toivotaan parasta ja seuraavalla testauksella tulisi jo testiajalla selvä viiva.
Jos keskusteluja on lukenut alusta saakka, niin on saattanut huomata että mä en tähän saakka ainakaan oo koskaan malttanut odottaa testipäivää 🙈 seuraavasta siirrosta voi tulla poikkeus kun en varmaan hiihtolomalla halua testata. (Tosin väitän kyllä jo että tunnistan omasta olosta jos oikeasti tärppää tai yrittää kiinnittyä.)

@Kaihonkukka tsemppiö ajeluun. Se on kyllä harmi kun tuolla lääkehaussa ei näy saatavilla olevia määriä. Aina ei jaksaisi soitellakaan. Yliopiston apteekkien saatavuuden pitää kans tarkistaa heidän omilta sivuilta, ne ei ymmärtääkseni näy lääkehaussa ollenkaan.

@ElinaHelmi ovitrelle näkyy ohjeen mukaan maksimissaan 10 päivää. Sekin, kuten kaikki muu, on tietty yksilöllistä. Oliko testi herkkä, vai tavallinen? Sehän vaikuttaa myös. Selvä viiva tuossa testissä kyllä näkyy, mutta se taisi tulla vasta testiajan jälkeen? Toivotaan parasta ja seuraavalla testauksella tulisi jo testiajalla selvä viiva.
Jos keskusteluja on lukenut alusta saakka, niin on saattanut huomata että mä en tähän saakka ainakaan oo koskaan malttanut odottaa testipäivää 🙈 seuraavasta siirrosta voi tulla poikkeus kun en varmaan hiihtolomalla halua testata. (Tosin väitän kyllä jo että tunnistan omasta olosta jos oikeasti tärppää tai yrittää kiinnittyä.)

@Kaihonkukka tsemppiö ajeluun. Se on kyllä harmi kun tuolla lääkehaussa ei näy saatavilla olevia määriä. Aina ei jaksaisi soitellakaan. Yliopiston apteekkien saatavuuden pitää kans tarkistaa heidän omilta sivuilta, ne ei ymmärtääkseni näy lääkehaussa ollenkaan.
Joo hyvä pointti, että Yliopiston Apteekki ei näy siinä, niiden sivuilla oma haku, mutta ei määriä. Olipa hyvä että soitin ja kuulemma hyvä soittaa, heti kun apteekki aukeaa. Kaikissa kolmessa apteekissa yleinen puheenaihe oli Terolut ja jokaisessa törmäsin niitä hakeviin. Sori siis kaikille Lahdessa tänään turhaan yrittäneille🤭 Lisää tulee ehkä ensi viikolla, ehkä ei.

Muokattu viimeksi:
Yliopiston apteekin sivuilla näkyy onko lääkettä hyvin saatavilla, muutama jäljellä vai loppu. Eivät kuitenkaan päivity niin usein, että vastaisi todellista tilannetta. Maanantaina heidän nettisivujen mukaan Ovitrelleä oli muutama jäljellä, mutta ei oikeasti ollutkaan. Toisessa paljon pienemmässä apteekissa onneksi oli, mutta siellä henkilö ei voinut antaa lääkettä, koska Yliopiston apteekin henkilö oli jotenkin lukinnut sen. Onneksi ratkesi aika nopeasti puhelulla.

@Hertta7 mä urheilen paljon, välillä pitää vähän modailla treenejä. Punktion jälkeen kävin pelkästään kävelyillä kaksi viikkoa, jonka jälkeen palasin salille. Juoksemisesta ja joogasta pidin taukoa kuukauden, oli kuitenkin sen verran tuntemuksia, ettei tärinä ja kiertoliikkeet tehnyt hyvää. Ja siitä saakka, kun ehkäisy on lopetettu (kohta 4v sitten) oon pitänyt menkkaviikot taukoa treeneistä kipujen ja vuodon vuoksi. Pääsääntöisesti kuitenkin ihan normit treenit hoitojen aikana ja onneksi niin, liikunta kuitenkin auttaa pitämään mielialankin parempana 😊

Kaikille lääkkeiden metsästäjille tsemppiä ja turvallisia ajeluita!!

Why oh why tukilääkkeen (Cyclogest) haittavaikutukset on samat kuin raskausoireet?! Tässähän tulee ihan vainoharhaiseksi😵‍💫

Päätä särkee, oksettaa, tissit aristaa, alavattalla juilii ja väsyttää. Mun fiilis onnistumisesta menee kyllä ihan laidasta laitaan. Viimeks oli samat oireet, sama tukilääke ja lopputulos plussa (kkm). Mutta sillon alkionsiirto ja nyt inssi.

Minä olin edellisestä raskaudesta täysin varma, sillä kaksi yötä siirron jälkeen, siis noin 30 tuntia siirrosta näin ihan hullua valveunta. En muista, oliko mitään muita oireita kuin ne aivan hullut unet ja tunne, että olen raskaana. Yöllä oli valpas ja ikään kuin ei lainkaan nukkuisi. Sitä edellisessä luomuraskaudessa oli rinnat kuin kivenmurikat ja tosi kipeät. Silti en osannut epäillä mitään. Yllätyksenä tuli plussa, kun pikkujouluun lähtiessä testasin voiko juoda. Toisessa raskaudessa taas ei ollut rinnat kipeät. Molemmissa aivan järkyttävä pahoinvointi viikolta 5-6. Pahinta fyysistä tuskaa, mitä oon kokenut.

Miehen pyöreät solut eivät biologin mukaan hälyttävää, sillä hänellä on ollut kaikissa kolmessa ivf:ssä sama homma. Lääkäri ei ole aiemmin huolestunut niistä. Eikä meille ole kerrottu. Ovat joko leukosyyttejä tai epäkypsiä siittiöitä. Kiva, kun hoitaja mulle sano, et voi olla klamydia tai tippuri :P

Keräyksen jälkeen sain ensi viikolle siirtoajan, ohjeet hyperin varalle ja useamman viikon päähän raskaustestiajan. Kiva fiilis, kun kaikista noista tulee nyt erikseen ilmoitus, että varaus peruttu. Kävin katsomassa Omapolkua, niin siellä erilliset viestit jokaisesta, että peruttu, mutta olisi paljon inhimillisempää, että merkinnät/varaukset poistuisivat kokonaan. Omapolulla Biologin kirjaukset -kohta tyhjä. Oletin, että siihen tulisi joka tapauksessa jotakin tietoa ja näin oletti ilmeisesti myös lääkäri, kun puhelun aluksi sanoi, että oletkin ehkä saanut tiedon jo järjestelmästä.

Nyt mietin, että jos lähdetään uuteen hoitoon, niin mitä kannattaisi tässä kolmen-neljän kuukauden aikana tehdä. Varmaan yrittää unohtaa koko asia, mutta toisaalta koittaa vaikuttaa kaikin mahdollisin tavoin munasolujen laatuun. Mietin kuinka korkealla annoksella voisin ottaa ubikinonia, jotta se vaikuttaisi tuossa ajassa. Otin viime vuonna alkuun 100 mg, sitten 200 mg ja enimmillään 300 mg.

Tiesin, että tässä voi käydä huonosti ja tie voi olla vaikea, mutta tänään saatu tieto tuntuu kyllä äärimmäisen musertavalta ja lohduttomalta. Olen useamman läheisen kanssa puhunut hoidoista ja tiesivät, että eilen operaatio. Nyt tuntuu pahalta, että pitäisi kertoa kaiken menneen pieleen ja tuloksen olevan pyöreä nolla. Pitää hiukan itse sulatella asiaa ennen kuin olen valmis keskustelemaan asiasta.
Hirmuisesti tsemppiä! :Heavy Black Heart: Noissa osassa tutkimuksissa on käytetty jopa 600mg CoQ10 (eli ubikinoni tai ubikinoli). Varmaan kannattaa myös kysyä esim voisiko DHEA kuurista tms olla hyötyä? Ja pumpulipilvi tuolla mainitsikin melatoniinin, niin se voi olla hyvä lisä.

Lisäksi, vaikka miehen siittiöissä ei tutkitusti olisi mitään vikaa, kannattaa tietysti molempien yrittää "parantaa" sukusolujaan samalla, sillä ikinä tiedä jos vähän terhakammat siittiöt pääsisivät paremmin munasolun kuoren läpi. Lisäksi viimeaikaiset tutkimukset puhuvat paljon sen puolesta, että se on nimenomaan miehen solut jotka kasvattavat istukan ja on vastuussa esim raskauspahoinvoinnista. Eli mitä paremmassa kunnossa miehen siittiöt, sitä varmemmin on onnistunut raskaus!

Täällä odotellaan virallista testipäivää ensi viikon perjantaille, mut nyt tuli himotus testata @ElinaHelmi n esimerkistä... :Face With Stuck Out Tongue And Winking Eye:

Tsemppiä kaikille tilanteisiinsa! Lääkkeiden metsästykseen, piinapäiviin ja huonoihin uutisiin. 🫂

Mulla on ollut kunnon lukko päällä liittyen hoitoihin ja koko tulevaisuuteen (tuleeko musta koskaan äitiä) ja myös pelko, että jinxaan kaiken jos avaudun edes netissä anonyymisti.

Viime vuonna IVF kääntyi inseminaatioksi huonon vasteen takia (1-2 follia) ja sitten olikin tulossa joulutauko. Gonal-F vaihdettiin seuraavaan kiertoon maksimiannokseen Pergoverista, joka sisältää FSH:n lisäksi myös LH:ta. Pistokset sain luvan aloittaa, jos uusi kierto alkaa aikaisintaan 1.1. ja tietenkin juuri tässä kohtaa tuli ekaa kertaa selkeästi ovuloimaton 19 päivän lyhyt kierto, mikä meinasi sekoittaa koko pakan🤪 Mutta lopulta alkoi menkat 31.12. illalla eli kp1=1.1. ja pääsin aloittamaan pistokset.

Nyt on siis pp6, dpo11. Munasoluja saatiin 10, joista 9 kypsiä ja 5-päiväisiä alkioita saatiin pakkaseen 6(!) kpl. Tuoresiirtona siis yksi 5AA alkio. En olisi ikinä uskonut, lapsettomuutta 3,5 vuotta takana niin olin jo varma että meillä on joku vika hedelmöittymisessä. Nyt vaan odotellaan. 🌈

Tsemppiä kaikille tilanteisiinsa! Lääkkeiden metsästykseen, piinapäiviin ja huonoihin uutisiin. 🫂

Mulla on ollut kunnon lukko päällä liittyen hoitoihin ja koko tulevaisuuteen (tuleeko musta koskaan äitiä) ja myös pelko, että jinxaan kaiken jos avaudun edes netissä anonyymisti.

Viime vuonna IVF kääntyi inseminaatioksi huonon vasteen takia (1-2 follia) ja sitten olikin tulossa joulutauko. Gonal-F vaihdettiin seuraavaan kiertoon maksimiannokseen Pergoverista, joka sisältää FSH:n lisäksi myös LH:ta. Pistokset sain luvan aloittaa, jos uusi kierto alkaa aikaisintaan 1.1. ja tietenkin juuri tässä kohtaa tuli ekaa kertaa selkeästi ovuloimaton 19 päivän lyhyt kierto, mikä meinasi sekoittaa koko pakan🤪 Mutta lopulta alkoi menkat 31.12. illalla eli kp1=1.1. ja pääsin aloittamaan pistokset.

Nyt on siis pp6, dpo11. Munasoluja saatiin 10, joista 9 kypsiä ja 5-päiväisiä alkioita saatiin pakkaseen 6(!) kpl. Tuoresiirtona siis yksi 5AA alkio. En olisi ikinä uskonut, lapsettomuutta 3,5 vuotta takana niin olin jo varma että meillä on joku vika hedelmöittymisessä. Nyt vaan odotellaan. 🌈
Tsemppiä piinailuun ja kiitos kun kerroit! Minulle nimittäin tehtiin eka IVF maksimiannoksella Gonal-F:ää (saaliina 3 munasolua) ja seuraava IVF tehdään Pergoveriksella. Toivottavasti tuo minullekin paremman vasteen 🥹🙏

Tsemppiä piinailuun ja kiitos kun kerroit! Minulle nimittäin tehtiin eka IVF maksimiannoksella Gonal-F:ää (saaliina 3 munasolua) ja seuraava IVF tehdään Pergoveriksella. Toivottavasti tuo minullekin paremman vasteen 🥹
Oliko sulla kuitenkin enemmän rakkuloita? Mulla oli 18, joista kahdeksassa munasolu. Lääkäri sanoi, että normaalin raja on, että vähintään 50 % rakkuloista on munasolu. Meillä oli hitusen sen alle, mutta isoin juttu, etteivät hedelmöittyneet.

Otit Gonalia 300? Mulla oli alkuun 250 ja nostettiin neljäksi vikaksi päiväksi 300.

En usko, että meillä vikaa miehessä, mutta kuulen toki mielelläni vinkkejä, mitä hän voisi tehdä. Ei juo alkoholia, ei tupakoi, on normaalipainoinen ja harrastaa liikuntaa. Ostin hänelle syksyllä monivitamiinitabletteja, joita syönyt ja lisäksi ottaa camelinaöljyä tai pellavansiemenöljyä. Pitäisikö hänenkin aloittaa ubikinonkuuri? Monivitamiinissa on sitä 20 mg, mutta naurettavan pieni annos.

Muokattu viimeksi:
Oliko sulla kuitenkin enemmän rakkuloita? Mulla oli 18, joista kahdeksassa munasolu. Lääkäri sanoi, että normaalin raja on, että vähintään 50 % rakkuloista on munasolu. Meillä oli hitusen sen alle, mutta isoin juttu, etteivät hedelmöittyneet.

Otit Gonalia 300? Mulla oli alkuun 250 ja nostettiin neljäksi vikaksi päiväksi 300.

En usko, että meillä vikaa miehessä, mutta kuulen toki mielelläni vinkkejä, mitä hän voisi tehdä. Ei juo alkoholia, ei tupakoi, on normaalipainoinen ja harrastaa liikuntaa. Ostin hänelle syksyllä monivitamiinitabletteja, joita syönyt ja lisäksi ottaa camelinaöljyä tai pellavansiemenöljyä. Pitäisikö hänenkin aloittaa ubikinonkuuri? Monivitamiinissa on sitä 20 mg, mutta naurettavan pieni annos.
Sellainen kirja kuin Real food for fetility (löytyy ainakin Kindlestä) käy läpi paljon miesten osuutta asiaan ruuan ja lisäravinteiden osalta, sekä myös tosi kattavasti mihin sperma-analyysi perustuu ja miten arvot on vuosien saatossa muuttunut. Se mitä yleensä ihan joka paikassa miehille suositellaan on sinkkiä. Sit tietysti perus D-vitamiini täällä pohjolan perukoilla. Muuten ehkä sit tarpeen mukaan. Ehkä se vaikein monien miesten kohdalla on saada syömään riittävästi kasviksia, hedelmiä ja marjoja (uusi suositus 800g/pv).

Miulla oli alusta saakka Gonal 300 annoksella, ja myös Pergoveris on suunniteltu 300 annoksella. Oli joo rakkuloita enemmän. 4 vrk ennen punktiota ultrassa oli:
16 mm 1 kpl
15 mm 1 kpl
14 mm 2 kpl
13 mm 1 kpl
11 mm 1 kpl
10 mm 3 kpl
9 mm 2 kpl = yht. 11 kpl
Liekö vain kolmessa isoimmassa kuitenkaan ollut munasolut 🤷🏻‍♀️ Alentunut munasolureservihän miulla on ni johtuneeko siitä, että tyhjiä rakkuloita oli noin paljon. Pieniäkin toki osa, arvelivatkohan ekassa ultrassa, että 7 rakkulaa vois ehtiä mukaan.

Raskaustesti tänään puhdas negatiivinen, joten ei muuta kuin menkkoja odottamaan ja kohti uutta IVF-kierrosta. Ei tullut yllätykseä enkä osaa jotenkaan olla edes surullinen. Fiiliksissä vuorottelee turta tunne siitä, etten tule koskaan näkemään positiivista raskaustestiä ja innostus uudesta yrityksestä uudella lääkkeellä. Onneksi aloitin ubikinolit heti lokakuussa edellisen IVF:n jälkeen, kun arvelin että uudelle kierrokselle joudutaan. Ovat ehtineet muutaman kuukauden tehdä tehtäväänsä. Harmittaa vain kun en jo silloin painokkaammin vaatinut miestä aloittamaan monivitamiineja ja ubikinolia. Eilen vähän pitkin hampain niitä pyynnöstäni netistä katseli. Täytynee tänään muistuttaa mitä minä joudun näiden hoitojen tiimoilta käymään läpi aikataulutettuine lääkkeineen, toimenpiteineen, töistä palkatta poissa oloineen - ei luulis olevan iso vaiva nakata poskeen pari kusista pilleriä per päivä 🙄

Kirjasuositus: Satu Lindholm; Projekti vauva - kaikki mitä olet aina halunnut tietää lasten tekemisestä
Siitä kuva alla 👇
20250127_070625.jpg

Muutenkin selkeä ja ytimekäs tyyli ja paljon viittauksia tutkittuun tietoon. Julkaistu 2019, joten suht tuorekin vielä. Saa suositella lapsettomuuteen liittyviä kirjoja, mielellään faktaa ja onnellisia loppuja 😅

Takaisin