IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen alkoi olla jo selvästi enemmän paineen tunnetta ja kipua. Välillä ei moneen tuntiin mitään, mutta sitten kävellessä tuntui jokaisella askeleella ja ylös noustessa kovastikin. Saatoin eilen hiukan naamaa väännellä kauppareissulla, kun kävin hakemassa sairaalaan eväät ja täydentämässä mehuvarastoja. Ohjeista luin, että punktion jälkeen pitäisi juoda monta litraa päivässä ja veden lisäksi suositellaan mehua ja kuplavettä.

Eilen otin viimeiset lääkkeet ja ihan viimeisenä Ovitrelle-irrotuspiikin. Oli helppo käyttää, kun ihan identtinen Gonalin kanssa. Piikityksen jälkeen teki mieli tuulettaa, että tähän saakka selvitty, mutta sitten myöhemmin illalla iski kauhu, että keräysoperaatio tulossa. Koitin saada omista ajatuksista ja peloista kiinni ja totesin, ettei jännitys liity punktioon sinänsä, vaan siihen, etten ole koskaan ollut missään leikkausoperaatiossa. On siis täysin vieras ja uusi tilanne ja kun jo pelkkä sairaalan haju tekee yleensä olon heikoksi, niin alkoi jännittää. Ymmärrän kyllä, että nyt kun munasoluja kasvatettu iso määrä, niin ne on jotenkin saatava ulos. Omat ajatukset todella ristiriitaisia ja jännitys melkoinen, mutta toivon olon rauhoittuvan tänään, kun saan töissä muuta ajateltavaa ja sitten operaatio onkin huomenna aamulla.

Päivä on vasta alussa, mutta en ole huomannut tänään mitään oireita tai kipuja. Jännä nähdä tuleeko päivän aikana ja millainen olo on huomenna ennen operaatiota.

Onko kenelläkään kokemusta et on tehty kaksi stimulointia ja keräystä putkeen ilman välikiertoa?

Olen yrittänyt etsiä tietoa asiasta, jos se nyt näin on et seuraavasta kierrosta aloitan taas pistelyt. Löytyi kahta tietoa.. 🤔

Onko kenelläkään kokemusta et on tehty kaksi stimulointia ja keräystä putkeen ilman välikiertoa?

Olen yrittänyt etsiä tietoa asiasta, jos se nyt näin on et seuraavasta kierrosta aloitan taas pistelyt. Löytyi kahta tietoa.. 🤔
Ei ole kokemusta, mutta jenkeissä tehdään paljon.

Kiitos kaikille kun jaatte omia kokemuksia, antaa toivoa myös itselle.

Viime viikon keräyksessä minulta saatiin siis ihan hyvä saalis munasoluja, joista 11 hedelmöittyi. Ikää minulla 40, joten ajattelin että iso osa karsiutuu pois. Yllätys oli suuri kun sain tietää että saatiin 9 blastokystistä otettua näytteet. Ja maanantaina nämä lähtevät sitten alkiodiagnostiikkaan. Huh.

Onpa hieno saalis! Oma punktio huomenna. Ei epäilytä, että sattuisi, mutta pelottaa lääketieteellinen toimenpide, jonka kulusta ei itse tiedä. Hoidon alussa sanottiin, ettei riskiä hyperiin, mutta nyt vikassa tsekkauksessa sekin mainittiin, kun rakkuloita parikymmentä. Lisäksi pelottaa hedelmöittyykö munasolut ja ovatko kelvollisia. Kolme vuotta yritystä takana, niin jossakin täytyy olla vikaa. Pirullista, että miehen sukusolut niin helppo testata ja niitä tulee kerralla valtava määrä. Naisella sitten piilossa tuolla syvällä ja vain tällaisen prosessin läpikäymällä näkee mikä tilanne.

Pelottaa myös jo etukäteen joutuuko tämän ruljanssin käymään läpi uudelleen, kun tässä yhdessäkin kestämistä. No, yksi asia kerrallaan ja koitan pysyä myönteisenä. Haaveena, että ensimmäisestä tärppäisi heti ja pari saataisiin säilöön ja sieltä sisarus parin-kolmen vuoden päästä.

Muokattu viimeksi:

Siis ilman kuukautisia välissä vai punktion jälkeisestä kuukautiskierrosta? Minulla ei ole kummastakaan kokemusta, mutta alustavasti olisi suunnitelmissa tehdä toinen keräys heti seuraavasta kierrosta.

Onko täällä kokemusta letroista pas-kierrossa? Onko vaikuttanut ovulaation ajankohtaan verrattuna omaan kiertoon? Mulle tulee uutena tähän kiertoon letrot kp3-7, ja ajatuksena tukea omaa kiertoa ja etenkin luteaalivaihetta, joka mulla lyhyt ja ilmeisesti proge melko matala. Ovulaation kanssa sinällään ei mulla siis ongelmaa.
On kokemusta. Miulla ollut letrot kp 3-5-7 kaikissa inseminaatioisa ja PASseissa, eikä ole juuri vaikuttanut ovulaation ajankohtaan (toki pieni annos). Klinikalta sanoivat, että saattaa hieman aikaistaa, mutta lienee yksilöllistä niin kuin kaikki 😅

Eilen siirrettiin 5AA-alkio ja kymmenestä munasolusta kypsiä olivat kaikki, 9 hedelmöittyi , 8 alkiota ja jatkoviljelyyn 6.

Hei onko joku pistänyt Gonapeptyliä? Mulle oli joku lääkäri jossain kohtaa merkannut sen lääkkeeksi siirron jälkeen, mutta en saanut ohjeita sen pistämiseen. Eilen toinen lääkäri ei ollut edes tietoinen, että se kuuluu mun ohjelmaan. No, hän kirjoitti reseptin ja pistin tänä aamuna. Mutta apteekissa ei ollut juuri sitä, vaan antoivat yksittäisen annoksen rinnakkaisvalmisteesta kun sanoin, että tarviin yhden pistoksen. Ja pistin näin ollen sen koko ruiskun verran, mutta siinä oli lääkettä jotenkin tosi paljon Nyt pistokohtaan sattuu ja hätäännyin, että menikö tää nyt ihan oikein ja mitä jos tuosta koko lääkkeestä onkin enemmän haittaa kuin hyötyä. Oon niin hormonien vallassa, että tämäkin asia meinaa ihan itkettää. Kun ehdin jo ilahtua hyvästä alkiosta, mutta mitä jos nyt kiinnittyminen epäonnistuu. Anteeksi pitkä sepustukseni..
Onnea hienosta saaliista ja hyvästä alkiosta! 😍 Tällaisen ohjeen sain Gonapeptyliin 👇
20250122_223639.jpg

Uskon, että olet tehnyt kaiken ihan oikein 😊 Mua hämmensi eniten, kun missään ei sanottu pitääkö tän antaa lämmetä huoneenlämpöön ennen pistämistä. Joltain ulkomaiselta videolta mies muistaakseni löysi, että pistetään jääkaappikylmänä, joten niin olen sitten tehnyt 🤷🏻‍♀️ Ehkei isoa merkitystä, mutta kaikenhan sitä haluaisi tehdä prikulleen niin kuin tiedätte 😅

Onpa hieno saalis! Oma punktio huomenna. Ei epäilytä, että sattuisi, mutta pelottaa lääketieteellinen toimenpide, jonka kulusta ei itse tiedä. Hoidon alussa sanottiin, ettei riskiä hyperiin, mutta nyt vikassa tsekkauksessa sekin mainittiin, kun rakkuloita parikymmentä. Lisäksi pelottaa hedelmöittyykö munasolut ja ovatko kelvollisia. Kolme vuotta yritystä takana, niin jossakin täytyy olla vikaa. Pirullista, että miehen sukusolut niin helppo testata ja niitä tulee kerralla valtava määrä. Naisella sitten piilossa tuolla syvällä ja vain tällaisen prosessin läpikäymällä näkee mikä tilanne.

Pelottaa myös jo etukäteen joutuuko tämän ruljanssin käymään läpi uudelleen, kun tässä yhdessäkin kestämistä. No, yksi asia kerrallaan ja koitan pysyä myönteisenä. Haaveena, että ensimmäisestä tärppäisi heti ja pari saataisiin säilöön ja sieltä sisarus parin-kolmen vuoden päästä.
Tsemppiä punktioon!

Onhan se jännittävää, mutta onneksi saa hyvät lääkkeet halutessaan. Ja se on kuitenkin tosi nopea toimenpide. Pidetään peukkuja että tulee paljon munasoluja 😊

Siis ilman kuukautisia välissä vai punktion jälkeisestä kuukautiskierrosta? Minulla ei ole kummastakaan kokemusta, mutta alustavasti olisi suunnitelmissa tehdä toinen keräys heti seuraavasta kierrosta.
Eli kun tässä kierrossa tehtiin punktio, niin seuraava stimulointi + punktio aloitettaisiin taas kun menkat alkaa.

Lukenut monesta paikkaa et on pidetty vähintään yksi kierto taukoa ennen uuden ivf aloitusta.

Onnea matkaan punktioon! Kaikki menee varmasti hyvin 😊🙏🏻

Ärsyttääkö ketään muuta se, miten vähällä huomiolla miesten osuus kaikessa tässä on? Kun miettii että miehet uusi koko siittiötuotantonsa 90vrk sisällä, niin voisi kuvitella, että olisi kannattavaa parantaa siittiöiden laatua ja määrää tuossa ajassa, esim jo samalla kun naiselle vasta suunnitellaan hoitoja. Varsinkin kun tutkitusti tiedetään miten paljon siittiöiden määrä ja laatu on heikentynyt viimeisten vuosikymmenien aikana. Jotenkin en pysty karistamaan sitä ajatusta, että kyse on lääketieteen syvälle juurtuneesta misogyniasta ja patriarkaattisesta ajatusmallista, että vika on aina naisessa.

Onko teillä kaikilla miesten spermanlaatu tutkittu?

Ärsyttääkö ketään muuta se, miten vähällä huomiolla miesten osuus kaikessa tässä on? Kun miettii että miehet uusi koko siittiötuotantonsa 90vrk sisällä, niin voisi kuvitella, että olisi kannattavaa parantaa siittiöiden laatua ja määrää tuossa ajassa, esim jo samalla kun naiselle vasta suunnitellaan hoitoja. Varsinkin kun tutkitusti tiedetään miten paljon siittiöiden määrä ja laatu on heikentynyt viimeisten vuosikymmenien aikana. Jotenkin en pysty karistamaan sitä ajatusta, että kyse on lääketieteen syvälle juurtuneesta misogyniasta ja patriarkaattisesta ajatusmallista, että vika on aina naisessa.

Meillä on perus spermaanalyysin lisäksi tutkittu oksitosiivinen stressi eli onko siittiöt stressissä, kun meillä on tota keskenmenotaustaa.

Meillä on puolisolla todettu siemennesteen korkea viskositeetti, joka on ainoa tutkimuksissamme esiin tullut seikka. Muuten oli hänellä kyllä näytteessä kaikki kohdillaan. Tuntui vähän kurjalta, että diagnoosina on naisen selittämätön ja kaikki tulossa olevat hoidot kohdistuu itseen.

Ollaan ivf-jonossa, mutta haluaisin kokeilla yksityisellä inseminaatiota ennen sitä, kun sitä tuon viskositeetin vuoksi suositeltiin. Aika alkaa vaan käydä vähiin, kun jo neljä inssiä on estynyt (syinä mm. Letro-kokeilun aiheuttama liian suuri vaste ja nyt viimeisimpänä osui ovulaatio luultavasti niin, että inssi olis pitänyt tehdä sunnuntaina - oli kyllä tosi pienestä kiinni.)

Onko teillä muilla selittämättömillä ollut vaikeuksia "hyväksyä" hoitoja? Tästä puhutaan mielestäni aika vähän. Pitäisi ajatella, että se ettei raskaus ole onnistunut kohtuullisessa ajassa on riittävä syy hoidoille, mutta silti tuntuu vaikealta. Tuntuu ikään kuin olisi tiettävästi terveenä ihmisenä tekemässä hallaa itselleen. On vielä pitkän kaavan ivf tulossa, joten hormonitoiminnan alasajo hirvittää.

Meillä on puolisolla todettu siemennesteen korkea viskositeetti, joka on ainoa tutkimuksissamme esiin tullut seikka. Muuten oli hänellä kyllä näytteessä kaikki kohdillaan. Tuntui vähän kurjalta, että diagnoosina on naisen selittämätön ja kaikki tulossa olevat hoidot kohdistuu itseen.

Ollaan ivf-jonossa, mutta haluaisin kokeilla yksityisellä inseminaatiota ennen sitä, kun sitä tuon viskositeetin vuoksi suositeltiin. Aika alkaa vaan käydä vähiin, kun jo neljä inssiä on estynyt (syinä mm. Letro-kokeilun aiheuttama liian suuri vaste ja nyt viimeisimpänä osui ovulaatio luultavasti niin, että inssi olis pitänyt tehdä sunnuntaina - oli kyllä tosi pienestä kiinni.)

Onko teillä muilla selittämättömillä ollut vaikeuksia "hyväksyä" hoitoja? Tästä puhutaan mielestäni aika vähän. Pitäisi ajatella, että se ettei raskaus ole onnistunut kohtuullisessa ajassa on riittävä syy hoidoille, mutta silti tuntuu vaikealta. Tuntuu ikään kuin olisi tiettävästi terveenä ihmisenä tekemässä hallaa itselleen. On vielä pitkän kaavan ivf tulossa, joten hormonitoiminnan alasajo hirvittää.
Mulla oli monia vuosia henkinen vastustus niin suurta kun olin jo 40 v täyttänyt, etten uskaltanut lähteä hoitoihin. Mietin aika paljon mitä muut ajattelee? Sitten kävi niin, että yksi tuttu kertoi, että he oli ekalla yrittämällä Virossa tulleet raskaaksi yli 10 vuoden tuloksettomien Suomen hoitojen jälkeen. Se antoi mulle niin paljon toivoa, että uskallettiin lähteä tähän. Ilman tutun henkilön todistusta en olisi varmaan koskaan uskaltanut näihin hoitoihin lähteä. Eipä näistä IVF-hoidoista julkisuudessa paljon puhuta? Varsinkaan + 40 v. hoidoista. Julkinen keskustelu vaikuttaa myös asian tiedostamiseen. :red-heart:

Plääh! Oli jo ma eka neuvolakäynti ja mun piti saada sieltä ultralähete julkiselle puolelle, koska raskaus pitäisi vielä ultralla varmistaa, jotta voisin lopettaa hormonilääkityksen. No tänään selvisi, että lähete ei ollut mennyt eteenpäin? Soittelin perään, niin ei tosiaan ollut mennyt. Sitten maisan kautta viestiä neuvolaan, että pitäisi uudelleen laittaa lähete. Järkytys, kun neuvolaan ei voi soittaa? On saatu niin hyvää palvelua Tallinnassa, että on tää aika kulttuurishokki palata näihin Helsingin julkisiin palveluihin, kun ei edes puhelimella pääse läpi? Onko meidän pakko hakeutua yksityiselle ultraan? Kokemuksia? :red-heart:

Tsemppiä kaikille punktioon menossa oleville ja jännittäviä piinapöiviä ainakin @ElinaHelmi :llä 👍🏻
Mulle just soiteltiin, että neljästä hedelmöittyneestä munasolusta kolme kehittyi blastoiksi ja näytteet lähtee ensi viikolla eteenpäin kohti alkiodiagnostiikkaa. Eli vielä on vähän toivoa, että edes yksi läpäisisi tutkimukset ja voisi siirtoon päästä tän hoitokierroksen päätteksi. Mutta toki voi olla, että kaikissa kolmessa on jotain vikaa, mutta edes hitusen sain toiveikkuutta siitä, että edes kolme saatiin tähän vaiheeseen😊

Plääh! Oli jo ma eka neuvolakäynti ja mun piti saada sieltä ultralähete julkiselle puolelle, koska raskaus pitäisi vielä ultralla varmistaa, jotta voisin lopettaa hormonilääkityksen. No tänään selvisi, että lähete ei ollut mennyt eteenpäin? Soittelin perään, niin ei tosiaan ollut mennyt. Sitten maisan kautta viestiä neuvolaan, että pitäisi uudelleen laittaa lähete. Järkytys, kun neuvolaan ei voi soittaa? On saatu niin hyvää palvelua Tallinnassa, että on tää aika kulttuurishokki palata näihin Helsingin julkisiin palveluihin, kun ei edes puhelimella pääse läpi? Onko meidän pakko hakeutua yksityiselle ultraan? Kokemuksia? :red-heart:
Joo nykyään ei pysty soittamaan suoraan vaan vain takaisinsoiton kautta onnistuu. Ystävä kövi joskus Perhe Arte nimisen yrityksen varhaisultrassa, oli kuulemma hyvä ja kohtuuhintainen. Kätilön tekemä ultra siis.

Takaisin