IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos kommenteista! Otan pillerin aamulla. Muistan joskus kuulleeni, että eka kp on silloin, kun on "punainen iloinen vuoto". Tänään ennemmin tummanpunainen väsynyt vuoto🤣 Mut yritän totutella uuteen normaaliin, huomenna varmaan pääpäivä, joten ei varmaan kovin pieleen mene.

Kiitos kommenteista! Otan pillerin aamulla. Muistan joskus kuulleeni, että eka kp on silloin, kun on "punainen iloinen vuoto". Tänään ennemmin tummanpunainen väsynyt vuoto🤣 Mut yritän totutella uuteen normaaliin, huomenna varmaan pääpäivä, joten ei varmaan kovin pieleen mene.
Mulle lääkäri sanoi, että hoidon/lääkityksen voi periaatteessa alottaa missä tahansa kierron vaiheessa, kun tuskailin kans niukkaa vuotoa enkä tienny mikä on kp1 ja kp2 piti alottaa synarela.

Näin jälkikäteenkään en tiedä minä päivänä sen nyt sit alotin. Oli niin ihmeelliset menkat, ettei olekaan hetkeen ollu.

Vähän piti toki tuossa jo laskeskella, miten päivämäärät osuvat, jos tästä siirtoon päästään ja ei ihan ideaalilta näyttänyt. Katsoin että aiemmissa passeissa blastona siirto ollut kahdesti kp 16 (ei raskautta) ja kp 15 (raskaus ja blastoista myös nuorin ja luokitukseltaan paras). Nyt tosin kierto ollut pari päivää aiempaa pidempi, mutta kpl 15 olisi la ja kp 16 su... Turha näitä toki on speksailla etukäteen, mutta you know😁

Täälläkin punktio on ohi 😌 Ei ollut yhtä kivuliasta kuin pelkäsin. Sain niin isot määrät kipulääkkeitä, antibiootteja sekä rauhoittavia, että en päässyt omin jaloin takaisin sänkyyn. Nukuin juuri usean tunnin ja oli ihan epätodellinen olo.. Miten te muut punktiossa käyneet ootte toipuneet? :)

Mullakin punktoitiin jotain vajaa parikymmentä, mutta kuulemma näistä munasoluja ”vain” 10. Siirto on sitten tiistaina. Ellei käy niin murheellisesti, että mitään ei hedelmöittyisi..

Joudun syömään 3 päivää kahta eri antibioottia. Toivottavasti se ei vaikuta kiinnittymiseen negatiivisesti.
Oma punktioni oli keskiviikkona, ja eka yö oli vaikea kipujen vuoksi - heräsin niihin enkä voinut vielä ottaa kipulääkettä, koska edellisestä oli kulunut liian vähän aikaa. Onneksi perjantaina oli jo normaali olo, eikä torstain jälkeen ole tarvinnut ottaa kipulääkettä. Turvotusta on edelleen ja välillä tuntuu vihlaisuja munasarjoissa.

Minulla jätettiin tällä kertaa puudutus pois ja muut lääkeannokset puolitettiin, koska ensimmäisessä punktiossani pyörryin verenpaineiden laskettua tasolle 60/40. Ensimmäiseen punktiooni nähden en juurikaan tuntenut enemmän kipua, vaan lähinnä oli hyvä tunne kun koko huone ei pyörinyt silmissä ja olin koko ajan kartalla siitä, mitä tapahtuu.

Mihin sinulla määrättiin antibioottia? Sain itse profylaksina suonensisäisesti antibioottia, vaikka punktioneula ei tiettävästi osunutkaan endometrioomaan.

Tsemppiä siirtoon ja toivottavasti saatte useamman blaston pakkaseen! Meillä viljellään alkiot blastoiksi ja huomenna selviää, saadaanko ekat pakkaseen. Tarvittaessa viljelyä jatketaan keskiviikkoon saakka, jolloin selviää lopullinen saalis. Tällä hetkellä on toiveikas olo, koska 8 kypsästä munasolusta kaikki hedelmöittyivät, mutta katoa on toki odotettavissa kun tätä ikääkin on tullut vuosi lisää sitten edellisen keräyksen.

Liityn mukaan keskusteluun. Koko keskustelun olen kyllä varmaan tässä odotellessa lukenut, mutta nyt on omatkin lääkkeet haettu ja pistelyt kohta edessä 😊

Meillä on takana 2 vuotta selittämätöntä lapsettomuutta ja ei yhtään plussaa. Miehen sperman laadussa ollut vähän heittelyä ja tästä syystä meille tehtiin vaan kaksi inseminaatiota syksyllä ja todettiin sitten, että parempi vaan siirtyä ivf. Eli siinä nyt jotain syytä, mutta saa nähdä ilmeneekö tässä matkan varrella sitten jotain muuta vielä.

Yritän tässä jo vähän arpoa, mikä voisi olla mahdollinen punktiopäivä, vaikka tietysti tässä matkan varrella se vasta sitten selviää… Meillä on ultra kp9 ja mietin, että jos se olisi tiistai niin onko mahdollista, että punktio olisi perjantaina? Jos tässä voisi toivoa mieluista päivää niin toivoisin, että osuisi noin ja saisi olla rauhassa viikonlopun kotona 🤞🏼😂

Heippa, löysin tän ryhmän eilen ja niin ilonen olen että tän löysin, niin pääsee vähän jakamaan ajatuksia samassa tilanteessa olevien kanssa.

Vuosi yritystä takana, miehen siittiötuotanto tosi heikkoa.
Meillä juuri ensimmäinen ICSI yritys menossa. Maanantaina aloitin pistämään gonalia ja perjantaina tuli fyremadel mukaan, ja kyllä tuntuu menevän aika hitaasti! Koko ajan tunnustelee vain omaa oloaan ja jännittelee jokaista pientäkin muutosta että onhan kaikki normaalisti.
Nyt viimeisimpänä on alkanut ihan ovisliman tuntuinen vuoto, ollut koko eilisen ja tänä aamuna jotenkin on tullut vaan vielä enemmän. Ja nyt pelottaa että alkoiko mulla jo ovulaatio jarrupiikistä huolimatta ja oliko tämä kierto nyt tässä 😓 tosi vähän tuntuu löytyvän aiheesta mitään netistä, vaikka yrittänyt googletella

Huomenna seuraava ultra jossa kaikki selviää, mutta tuntuu vaan ettei siihen asti jaksa odottaa! 🙈

Oma punktioni oli keskiviikkona, ja eka yö oli vaikea kipujen vuoksi - heräsin niihin enkä voinut vielä ottaa kipulääkettä, koska edellisestä oli kulunut liian vähän aikaa. Onneksi perjantaina oli jo normaali olo, eikä torstain jälkeen ole tarvinnut ottaa kipulääkettä. Turvotusta on edelleen ja välillä tuntuu vihlaisuja munasarjoissa.

Minulla jätettiin tällä kertaa puudutus pois ja muut lääkeannokset puolitettiin, koska ensimmäisessä punktiossani pyörryin verenpaineiden laskettua tasolle 60/40. Ensimmäiseen punktiooni nähden en juurikaan tuntenut enemmän kipua, vaan lähinnä oli hyvä tunne kun koko huone ei pyörinyt silmissä ja olin koko ajan kartalla siitä, mitä tapahtuu.

Mihin sinulla määrättiin antibioottia? Sain itse profylaksina suonensisäisesti antibioottia, vaikka punktioneula ei tiettävästi osunutkaan endometrioomaan.

Tsemppiä siirtoon ja toivottavasti saatte useamman blaston pakkaseen! Meillä viljellään alkiot blastoiksi ja huomenna selviää, saadaanko ekat pakkaseen. Tarvittaessa viljelyä jatketaan keskiviikkoon saakka, jolloin selviää lopullinen saalis. Tällä hetkellä on toiveikas olo, koska 8 kypsästä munasolusta kaikki hedelmöittyivät, mutta katoa on toki odotettavissa kun tätä ikääkin on tullut vuosi lisää sitten edellisen keräyksen.

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia viljelystä. Minulle tulossa siis PAS, ja tarkoitus että tehdään alkiodiagnostiikka. Minulle sanottiin että kun 7pv on kulunut, ovat yhteydessä. Kysyin vielä erikseen eikö aiemmin kuule mitään, niin eivät kuulemma aiemmin tosiaan ilmoita mitään. Toki sen siis tiedän että 11 hedelmöittyi. Onko tämä ihan tavallinen käytäntö kun tulee alkiodiagnostiikka? Vai vaihteleeko paikan mukaan?

Sain tosiaan antibioottia suonensisäisesti ennen puntiota ja lisäksi antibioottikuurin. 🙄 Lääkäri sanoi, että osui kuulemma ehkä mun virtsarakkoon ja siksi on tulehdusriski sekä ilmeisesti myös endometrioosin takia. Mulla on rakko ja munasarjat sekä kohtu aika kiinnittyneenä toisiinsa endon takia..

Kiitos ja tsemppiä teillekin! 8 hedelmöittynyttä on hieno saalis! 🤍

Ei millään pahalla, mutta aika jännittäväksi tehty tämä prosessi, ainakin Taysissa. Sanottiin, että soittavat maanantaina, jos siirrettävää ei ole. Menispä huominen nopeasti..

Sain tosiaan antibioottia suonensisäisesti ennen puntiota ja lisäksi antibioottikuurin. 🙄 Lääkäri sanoi, että osui kuulemma ehkä mun virtsarakkoon ja siksi on tulehdusriski sekä ilmeisesti myös endometrioosin takia. Mulla on rakko ja munasarjat sekä kohtu aika kiinnittyneenä toisiinsa endon takia..

Kiitos ja tsemppiä teillekin! 8 hedelmöittynyttä on hieno saalis! 🤍

Ei millään pahalla, mutta aika jännittäväksi tehty tämä prosessi, ainakin Taysissa. Sanottiin, että soittavat maanantaina, jos siirrettävää ei ole. Menispä huominen nopeasti..
Meillä oli eka hoito TAYS:issa vaikka asutaankin pk-seudulla ja muistan itsekin sen jännittämisen, että mitä jos sitä on jo matkalla Tampereelle ja tulee soitto, ettei siirtoon olekaan tulemista. Silloin minulle siirrettiin 2-päiväinen, ja vasta siirron yhteydessä sai tietää hedelmöittymistilanteen. Kyllä siinä ahkerasti päiviteltiin Kantaa, että saatiinko kahdesta jatkoviljellystä mitään pakkaseen - tieto tuli vasta vajaan 2 viikon päästä keräyksestä! Nyt yksityisellä biologi soitti jo heti seuraavana päivänä tilanteesta ja seuraava tieto tulee viikonlopun jälkeen, jolloin toivon mukaan osa alkioista olisi selvinnyt blastokystiksi.

Olen itsekin ällistynyt tuosta, että kaikki kypsät munasolut hedelmöittyvät, sillä viimeksi vain 60 % hedelmöittyi! Toisaalta tällä kertaa puolet hedelmöitettiin maljalla ja puolet ICSI:llä hyvälaatuisesta spermanäytteestä huolimatta, kun TAYS:issa ei käytetty ICSI:ä vaikka siittiöiden tiheys ja kokonaismäärä jäi silloin alle viitearvojen.

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia viljelystä. Minulle tulossa siis PAS, ja tarkoitus että tehdään alkiodiagnostiikka. Minulle sanottiin että kun 7pv on kulunut, ovat yhteydessä. Kysyin vielä erikseen eikö aiemmin kuule mitään, niin eivät kuulemma aiemmin tosiaan ilmoita mitään. Toki sen siis tiedän että 11 hedelmöittyi. Onko tämä ihan tavallinen käytäntö kun tulee alkiodiagnostiikka? Vai vaihteleeko paikan mukaan?
Mulla menee ainakin myös noin eli nyt tulevana torstaina soittavat, että selvisikö yksikään pakkaseen ja onko mitään lähetettävää alkiodiagnostiikkaan!

Ja punktio oli siis nyt torstaina, omapolusta olen nähnyt tiedon siitä, että vain neljä hedelmöittyi. Kauhulla odotan sitä soittoaikaa, ei ole kovin suuri luotto siihen, että mitään tutkittavaksi edes lähtisi, kun oli niin surkea tulos jo alunperin ja jokaisessa vaiheessa on tähänkin asti karsiutunut pois isolla prosentilla. Mutta ei voi mitään.

Liityn mukaan keskusteluun. Koko keskustelun olen kyllä varmaan tässä odotellessa lukenut, mutta nyt on omatkin lääkkeet haettu ja pistelyt kohta edessä 😊

Meillä on takana 2 vuotta selittämätöntä lapsettomuutta ja ei yhtään plussaa. Miehen sperman laadussa ollut vähän heittelyä ja tästä syystä meille tehtiin vaan kaksi inseminaatiota syksyllä ja todettiin sitten, että parempi vaan siirtyä ivf. Eli siinä nyt jotain syytä, mutta saa nähdä ilmeneekö tässä matkan varrella sitten jotain muuta vielä.

Yritän tässä jo vähän arpoa, mikä voisi olla mahdollinen punktiopäivä, vaikka tietysti tässä matkan varrella se vasta sitten selviää… Meillä on ultra kp9 ja mietin, että jos se olisi tiistai niin onko mahdollista, että punktio olisi perjantaina? Jos tässä voisi toivoa mieluista päivää niin toivoisin, että osuisi noin ja saisi olla rauhassa viikonlopun kotona 🤞🏼😂
Tietääkseni on tyypillistä, että lääkettä pistetään kymmenenä päivänä, mutta vaihtelua voi olla. Itselläni oli eka ultraus kahdeksan päivän jälkeen, jossa todettiin, että follikkelien määrä hyvä, mutta ovat vielä pieniä. Määräsivät pari pistelypäivää lisää isommalla annoksella ja sain uuden ultra-ajan maanantaille, jolloin takana 11 pistelypäivää. Nyt arveluttaa onko tarpeeksi kehitystä tapahtunut, kun viikonloppuna ollut vain vähän enemmän tuntemuksia alavatsalla. Tämä on ensimmäinen ivf ja ilmeisesti sen aikana selviää lääkkeen vaste tai sopiiko lääke ylipäänsä ja sitten säädetään sillä kierroksella tai viimeistään seuraavalla. Jos joudun uudelle kierrokselle, niin silloin varmaan aloitetaan heti isommalla Gonal-annoksella. Jos tulee uusi kierros, niin aion kyllä kysyä olisiko Menopur itselleni sopivampi, kun osa kertonut, että sitä käytetään iäkkäämmillä. Tuntuu hassulta sanoa iäkkäämpi, mutta näissä hommissa 38-vuotias on ikävä kyllä iäkäs.

Muokattu viimeksi:
Heippa, löysin tän ryhmän eilen ja niin ilonen olen että tän löysin, niin pääsee vähän jakamaan ajatuksia samassa tilanteessa olevien kanssa.

Meillä juuri ensimmäinen ICSI yritys menossa. Maanantaina aloitin pistämään gonalia ja perjantaina tuli fyremadel mukaan, ja kyllä tuntuu menevän aika hitaasti! Koko ajan tunnustelee vain omaa oloaan ja jännittelee jokaista pientäkin muutosta että onhan kaikki normaalisti.
Nyt viimeisimpänä on alkanut ihan ovisliman tuntuinen vuoto, ollut koko eilisen ja tänä aamuna jotenkin on tullut vaan vielä enemmän. Ja nyt pelottaa että alkoiko mulla jo ovulaatio jarrupiikistä huolimatta ja oliko tämä kierto nyt tässä 😓 tosi vähän tuntuu löytyvän aiheesta mitään netistä, vaikka yrittänyt googletella

Huomenna seuraava ultra jossa kaikki selviää, mutta tuntuu vaan ettei siihen asti jaksa odottaa! 🙈
Mulla ainakin oli pistelyjen aikana kanssa ovislimat ja pelkäsin, että jarrupiikki ei toimi. Mulla ainakaan ei tarkottanut mitään, vaan punktio meni hyvin. Eli uskoisin olevan ihan normaalia 😊

Täällä moni kirjoitellut, että useamman pistelypäivän jälkeen alkaneet ovislimat ja vakuuteltu, ettei sitä tarvitse säikähtää. Itselläni alkoi selkeästi seitsemäntenä pistospäivänä, mutta täältä lukemani perusteella tiesin odottaa, enkä säikähtänyt. Harmillista, ettei klinikalta varoiteta tuosta, vaan kukin säikähtää sitä aina vuorollaan. Olen muutenkin miettinyt, että kovasti on oman aktiivisuuden varassa. Lääkkeen ohjeissakin sanotaan, että klinikka ohjeistaa oikeat pistotavat ja -kohdat, mutta ei sieltä annettu kuin resepti käteen ja linkki videoon. Luulisi, että heille olisi helpompaa ohjeistaa potilaat vastaanotoilla paremmin, niin jokainen ei soittelisi erikseen hämmentyneenä lisäohjeita tai etsisi niitä itsekseen netistä.

Tänään oli uusi ultra ja olivat tyytyväisiä rakkuloiden kasvuun. Määrä oli muistaakseni 8+9, joukossa useita 18-20 mm ja sitten joitakin pienempiä, jotka saattavat ehtiä mukaan torstain keräykseen. Ilmeisesti kasvuvauhti on noin 2 mm päivässä, joten nyt kooltaan 16 milliset ehtivät vielä kasvaa sopiviksi. Mainitsivat, että yhteismäärä noin 20 ja riski hyperiin olemassa. Merkillistä, koska amh on niin matala. Varoittelivat, ettei välttämättä tehdä tuoresiirtoa.

Pistolääkitystä jäljellä enää tämä ilta ja sitten huomenna irrotuspiikki. Onpa muuten pirullista, että Ovitrelle ei ole kela-korvattava lääke, vaikka se pakollinen tässä hoidossa. Juuri kun tuli lääkekatto täyteen, niin alkaa lääkkeet, joista ei saa korvausta.

Moikka tutut ja tuntemattomat,
täällä myös yks 2022-ketjulainen, jolla uus hoitokierros toivottavasti alkamassa vielä tällä viikolla HUSilla. Hitsi, kun ahdistaa ajatus että ei mahduttaiskaan mukaan, mut pari päivää pitää vielä jännätä.

Meillä taustalla miehestä johtuva lapsettomuus, johon ei oo löytyny selittävää tekijää. Edellisestä ivf-kierroksesta (2022) saatiin poika tuoresiirrosta. Toisen yrittämistä takana sitten viime syksynä tehdyt 2 PASia, tavallisia kiertoja on ihan turha edes laskea.
Ei mahduttu tammikuusta hoitoihin. :loudlycrying::loudlycrying:

Miltä alkionsiirto tuntuu? Se olisi huomenna, ellei iltapäivästä tule soittoa. Olen ollut aukiolotutkimuksessa, jossa myös laitetaan katetri kohtuun. Se sattui tosi paljon.

Miltä alkionsiirto tuntuu? Se olisi huomenna, ellei iltapäivästä tule soittoa. Olen ollut aukiolotutkimuksessa, jossa myös laitetaan katetri kohtuun. Se sattui tosi paljon.
Mulla alkiosiirto ei tuntunut oikein miltään. Toki pientä epämukavuutta siitä tilanteesta (hämärä huone, kirkas kohdennettu valo) mutta siinäpä se. Tuli vähän sellainen olo että "Jaa, tässäkö tää oli?"😅 Ultrasta katsottiin pientä valkoista ilmakuplapalleroa ja sinne meni.

Tänään oli uusi ultra ja olivat tyytyväisiä rakkuloiden kasvuun. Määrä oli muistaakseni 8+9, joukossa useita 18-20 mm ja sitten joitakin pienempiä, jotka saattavat ehtiä mukaan torstain keräykseen. Ilmeisesti kasvuvauhti on noin 2 mm päivässä, joten nyt kooltaan 16 milliset ehtivät vielä kasvaa sopiviksi. Mainitsivat, että yhteismäärä noin 20 ja riski hyperiin olemassa. Merkillistä, koska amh on niin matala. Varoittelivat, ettei välttämättä tehdä tuoresiirtoa.

Pistolääkitystä jäljellä enää tämä ilta ja sitten huomenna irrotuspiikki. Onpa muuten pirullista, että Ovitrelle ei ole kela-korvattava lääke, vaikka se pakollinen tässä hoidossa. Juuri kun tuli lääkekatto täyteen, niin alkaa lääkkeet, joista ei saa korvausta.
Olen joskus saanut reseptin Ovitrellen sijaan Gonasi Setiin edullisemman hinnan takia. Sen saatavuus on kuitenkin huonompi ja se pitää itse sekoittaa, mikä selittänee hintaeroa. Loppujen lopuksi ovulaatiotesti näytti ajoissa plussaa enkä tarvinnut lääkettä, niin en osaa sanoa miten vaivalloista sekoittaminen olisi.

Mulla alkiosiirto ei tuntunut oikein miltään. Toki pientä epämukavuutta siitä tilanteesta (hämärä huone, kirkas kohdennettu valo) mutta siinäpä se. Tuli vähän sellainen olo että "Jaa, tässäkö tää oli?"😅 Ultrasta katsottiin pientä valkoista ilmakuplapalleroa ja sinne meni.
Mä oon jotenkin koko ajan ajatellut, että punktio on kivulias, mutta siirto ei tunnu miltään. Mut nyt erehdyin lukemaan ihmisten kokemuksia siirrosta ja joillekin se on ilmeisesti tehnyt kipeääkin. Ja nyt jännitän.. Mies ei pääse mukaan ja sekin harmittaa. Terolut kyllä synkistää myös mieltä..

Mä oon jotenkin koko ajan ajatellut, että punktio on kivulias, mutta siirto ei tunnu miltään. Mut nyt erehdyin lukemaan ihmisten kokemuksia siirrosta ja joillekin se on ilmeisesti tehnyt kipeääkin. Ja nyt jännitän.. Mies ei pääse mukaan ja sekin harmittaa. Terolut kyllä synkistää myös mieltä..
Muista sitten noita tarinoita lukiessasi että huonot kokemukset korostuvat aina! Tämä koskee kaikkia asioita mistä internetissä jutellaan. Huonoista kokemuksista tullaan kertomaan paljon useammin kuin hyvistä kokemuksista ja se vääristää. Ja hyvä että niistä ikävistä tapauksista kirjoitetaan niin on mahdollista saada vertaistukea. Noita ikäviä kokemuksia aina tapahtuu mutta koita pysyä positiivisena❤️

Takaisin