IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla tuli luomuplussa lokakuussa. Mulle toki on punktio tehty jo, mutta sain luvan ilmoittautua Pas:iin heti tyhjennysvuodon jälkeisistä kuukautisista. Onneks, kun sitä ekaa siirtoa onkin sit kohta vuosi odoteltu 💁‍♀️Toki punktioon on ehkä hyvä, että kroppa ehtii palautua, että munasolut olis sitten priimaa 🥰
Millon sun hoitotaival alkoi? Meillä oli siis eka IVF hoito nyt syys-lokakuussa ja saatiin 2 pakkaseen ja sit lääkäri oli sitä mieltä että ei vielä siirretä vaan tehdään toinen IVF jotta on sit paljon mistä siirtää. Aloitettiin viime vuoden maaliskuussa testaamalla miehen siittiöt ja toukokuussa oli ensi käynti, sit tuli kesätauko ja osaston muutto niin päästiin vasta syyskuussa aloittaa synarela ja gonal f.
Vitsit kun harmittaa tämä siirtyminen, nyt ois ne päivät ku piikitettäis ja kohta ois jo keräys... tuntuu ettei tapahdu mitään...
Tulin sitten yllättäen marraskuussa raskaaksi (vaikka piti olla tukossa olevat munatorvet) heti ekasta kierrosta punktion jälkeen. Tarkoitus oli marras-joulukuu odotella seuraavaa IVF:ää. Viikoilla 8+3 sitten tehtiin keskeytetty keskenmeno koska alkio / mahdollisesti alkiot eivät kehittyneet.

Muokattu viimeksi:
Millon sun hoitotaival alkoi? Meillä oli siis eka IVF hoito nyt syys-lokakuussa ja saatiin 2 pakkaseen ja sit lääkäri oli sitä mieltä että ei vielä siirretä vaan tehdään toinen IVF jotta on sit paljon mistä siirtää. Aloitettiin viime vuoden maaliskuussa testaamalla miehen siittiöt ja toukokuussa oli ensi käynti, sit tuli kesätauko ja osaston muutto niin päästiin vasta syyskuussa aloittaa synarela ja gonal f.
Vitsit kun harmittaa tämä siirtyminen, nyt ois ne päivät ku piikitettäis ja kohta ois jo keräys... tuntuu ettei tapahdu mitään...
Tulin sitten yllättäen marraskuussa raskaaksi (vaikka piti olla tukossa olevat munatorvet) heti ekasta kierrosta punktion jälkeen. Tarkoitus oli marras-joulukuu odotella seuraavaa IVF:ää. Viikoilla 8+3 sitten tehtiin keskeytetty keskenmeno koska alkio / mahdollisesti alkiot eivät kehittyneet.
No meillä alko hoidot julkisella syyskuussa 2023, sit loppuvuoteen pari inssiä ja sit IVF jonoon. Huhtikuussa oli punktio ja saatiin 11 blastoa pskkaseen. Tuoresiirtoa ei tehty hyperin riskin vuoksi. Sitten tuli kesätauko ja elokuussa löytykin yhtäkkiä polyyppi, joka poistettiin lokakuussa. Ja sitten siinä kierrossa tulikin eka plussa reiluun 2 vuoteen. Se päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon joulukuussa ja nyt tosiaan odotan kuukautisia, että saisin vihdoin ilmoittautua ekaan siirtoon. Meillä siis hyvä tilanne blastojen määrän suhteen, mut kun vielä pääsis niitä siirtelemään 🤦‍♀️

Onko muilla tullut Ovitrellestä kova paineentunne alavatsalle? Pistin sen siis tiistaina ja ke oli inssi. Paineen tunne on pikkuhiljaa lisääntyny siten, että nyt jossain tuolla syvällä syövereissä on todella ahdas tunnelma😅 Varsinkin istuessa. Mutta nyt on sit vatsakin turvonnut, joten näytän siltä, ku oisin hyvinkin raskaastiraskaana.

Ennen inssiä paineen tunne oli tuolla toisessa muniksessa, jossa follikin kasvoi.

Tsemppiä keräykseen menijöille🤗

Mäkin pääasiassa ajattelen että ruuasta saa kaiken tarvitsemansa (hiilihydraatit, kuidut, proteiinit ja rasvat). Oon tosin seurannut ferritiiniä useamman vuoden ja heti jos jätän raudan pois, tippuu ferritiini liian alas. Lisäksi söin aikoinaan 50mcg D-vitamiinia päivittäin ja kun kävin testeissä, oli D-vitamiini alle viitteiden. Lisäksi tehoviljely köyhdyttää maaperää ja tuotantoeläimet syö vaan sitä mitä niille annetaan. Harva myöskään syö suositusten mukaista 800g kasviksia päivässä, riittävästi omega-3 rasvahappoja, eikä ulkona valossa enää oleilla niin paljoa kuin mitä aikoinaan tai tehdä fyysistä työtä.
Raskautumisenkin pitäisi olla luonnollinen asia, joka vaan tapahtuu lähes itsestään, mut yhä useampi siihenkin tarvitsee apuja.

Itse ainakin oon vaan todennut, että niin tervellisesti kuin elänkin, niin mun kroppa vaan tarvitsee lisäapua toimiakseen optimaalisesti.

Tässä CoQ10 tutkimuksia liittyen lisääntymiseen:

Näissä annostus näyttää vaihtelevan 200-600mg välillä, mutta ei käynyt mulle selväksi että onko kyseessä ubikinoli vai ubikinoni.
Tälläisen selityksen löysin:
Ubiquinol and ubiquinone are both types of CoQ10 supplementation. In fact, these two terms are often used interchangeably. Yet, there is a difference between the two.

Ubiquinol is technically a reduced form of CoQ10. This simply means that ubiquinol has less electrons than ubiquinone. Meanwhile, ubiquinone is the oxidized form of CoQ10. Within the body, CoQ10 actually shifts between these two types. This means that no matter which one you choose, your body will naturally convert it to the form it needs.

Up until around 2007, CoQ10 was only available in the form of ubiquinone. However, there is no evidence showing that one is superior to the others, especially since the body is able to convert it to one or the other.

Onpas tullut kuhinaa ryhmään sitten viime päivitykseni!

Täällä menossa toinen välikierto tuoresiirron negan jälkeen. Seuraavista menkoista saisi ilmoittautua pakastealkionsiirtoon. Saa nähdä lähdetäänkö siihen vielä, kun elämässä on nyt esikoisen sairastumisen myötä kriisiä.. En tiedä pitääkö siirtoon hakeutua heti kun mahdollista vai saako sitä lykätä "ilman seuraamuksia"? 🤨
2 kpl 6pv alkiota pakastimessa on. Kaksi yritystä siis ja sitten joutuu ivf:n tekeen uudestaan. Mulla on selvästi munasarjojen toiminta hiipumassa, joten ei tässä ole aikaa hukattavaksi kyllä.

Punktio takana, ei ollut kivulias toimenpide, ei tuntunut oikeastaan juuri miltään. Rakkuloita punktoitiin 19, mutta vaan 7:ssä oli munasolu. Harmittaa kauheasti tuo määrä, koska tiedän, että niistä osa vielä karsiutuu ennen mahdollista alkiodiagnostiikkaakaan. Eli eipä ole kovin suuret uskot tämän ivf-kierron onnistumiseen ja en tiedä lähdetäänkö uuteen, jos nyt ei tule mitään siirrettävää, tällä hetkellä kyllä tuntuu että ei lähdetä😔 Harmittaa.

Täälläkin punktio on ohi 😌 Ei ollut yhtä kivuliasta kuin pelkäsin. Sain niin isot määrät kipulääkkeitä, antibiootteja sekä rauhoittavia, että en päässyt omin jaloin takaisin sänkyyn. Nukuin juuri usean tunnin ja oli ihan epätodellinen olo.. Miten te muut punktiossa käyneet ootte toipuneet? :)

Mullakin punktoitiin jotain vajaa parikymmentä, mutta kuulemma näistä munasoluja ”vain” 10. Siirto on sitten tiistaina. Ellei käy niin murheellisesti, että mitään ei hedelmöittyisi..

Joudun syömään 3 päivää kahta eri antibioottia. Toivottavasti se ei vaikuta kiinnittymiseen negatiivisesti.

Täällä myös punktio ohi pari pv sitten, ja jopa 11 hedelmöittyi. Munasoluja 12 saatiin siis. Kipu oli ihan siedettävä vaikka otin pelkän puudutuksen. Tämä jälkiolo on vähän kurjempi, tuntuu että on ronkittu, ja vatsa jotenkin täyden oloinen. Ikää minulla 40 joten varmasti iso osa karsiutuu pois matkan varrella. @ Lillanna pidä vaan toivoa yllä, 7 voi olla ihan riittävästi. Toivon niin!

Hei,
Ensimmäistä kertaa kirjoitan tänne. -24 tammikuussa kävin yksityisellä ja sain lähetteen lapsettomuushoitoihin julkiselle puolelle, elokuussa oli ensimmäinen inseminaatio ja silloin HUS ilmoitti että IVF on parempi hoitomuoto meille, joten siirryimme IVF jonoon. Sanoivat, että jono on 3kk, mutta pääsimme nyt tammikuussa aloittamaan hoidot.

Olen nyt pistänyt 8 päivää Gonal-F 150 annostuksella ja 3 päivää Ganirelixiä. Eilen oli ultra ja katsoin omakannasta että "foll 15+8, kooltaan 8-14 mm." En tiedä yhtään onko tuo hyvä määrä vai ei, jouduin itse kyselemään lääkäriltä paljon, mutta vähänniinkuin tärkein unohtui, että onko tuo määrä ok vai ei. Maanantaina uusi ultra, katsotaan uudestaan mikä tilanne ja milloin on keräys. Nestettä on hieman kertynyt vatsaonteloon, joka saattaa estää tuoresiirron, mikä harmittaa kovasti... :/

Onko täällä jollain myös ollut nestettä vatsaontelossa, estääkö se täysin tuoresiirron? Ja jos tuoresiirtoa ei tapahdu, niin onkohan siirto seuraavassa kierrossa vai vasta yhden välikierron jälkeen?

Hei,
Ensimmäistä kertaa kirjoitan tänne. -24 tammikuussa kävin yksityisellä ja sain lähetteen lapsettomuushoitoihin julkiselle puolelle, elokuussa oli ensimmäinen inseminaatio ja silloin HUS ilmoitti että IVF on parempi hoitomuoto meille, joten siirryimme IVF jonoon. Sanoivat, että jono on 3kk, mutta pääsimme nyt tammikuussa aloittamaan hoidot.

Olen nyt pistänyt 8 päivää Gonal-F 150 annostuksella ja 3 päivää Ganirelixiä. Eilen oli ultra ja katsoin omakannasta että "foll 15+8, kooltaan 8-14 mm." En tiedä yhtään onko tuo hyvä määrä vai ei, jouduin itse kyselemään lääkäriltä paljon, mutta vähänniinkuin tärkein unohtui, että onko tuo määrä ok vai ei. Maanantaina uusi ultra, katsotaan uudestaan mikä tilanne ja milloin on keräys. Nestettä on hieman kertynyt vatsaonteloon, joka saattaa estää tuoresiirron, mikä harmittaa kovasti... :/

Onko täällä jollain myös ollut nestettä vatsaontelossa, estääkö se täysin tuoresiirron? Ja jos tuoresiirtoa ei tapahdu, niin onkohan siirto seuraavassa kierrossa vai vasta yhden välikierron jälkeen?
Minulla kolme keräystä takana HUS:lla ja ekalla kerralla oli vähän nestettä vatsaontelossa, enkä päässyt tuoresiirtoon ja PAS tehtiin vasta välikierron jälkeen. Viimeisessä ei ollut kontrolliultrapäinä eikä myöskään keräyspäivänä nestettä vatsaontelossa, joten pääsin tuoresiirtoon, mutta tuli sen verran paha hyperstimulaatio, että jouduin sairaalahoitoon. "Onneksi" raskaus ei alkanut, niin oireet menivät ohi kun kuukautiset alkoivat.

15+8 on hyvä määrä, mutta hyperin riski on ehdottomasti olemassa, varsinkin kun nestettä on jo nyt kertynyt.

Hyvältä määrältä vaikuttaa @ElliMii. Ja mitä enemmän samankokoisia sitä parempi, mutta toki monta muuttujaa aina matkassa ennen lopullista alkio määrää. Mulla kanssa just syksyllä tuoresiirto ei onnistunut nesteilyn takia, tosin en muista oliko sitä vatsaontelossa vai ennemmin kohdussa. Ja välikierto piti pitää, seuraavasta ei mahduttu (joulun pyhät hankaloitti myös) ja nyt sitten tänään alkoi menkat ja ilmosin taas.

Tosin tää menkkojen alku... Raskauden ja pillereiden jälkeen menkat eivät ole entisellään, Niagaran putouksen sijaan ollut niukkaa vuotoa, tasoa vain yhden päivän tarvinnut oikeasti edes kuukuppia, kun aiemmin kuppia pitänyt tyhjentää hyvinkin usein. Mistäpä tiedän, mikä on kp 1... Onneksi vasta kp 2 letrot niin ehtii vähän arvailla. Mutta ottaako sen mielummin vähän etukäteen (mahdollinen kp 1) vai vähän jälkikäteen (kp 3)? Ja kirjoittelin tänne lomalla ihan vinksalleen letromäärät, nyt määräys on 1 tabu aamuisin ja joskus ollut 1 aamuisin ja 1 iltaisin (en muista mihin hoitoon tuo edes liittyi, lukee vain paketissa), joten mennään nyt tolla 1 aamuisin versiolla sen kummempia miettimättä. Kp 5 pitäisi olla ultra, joten ensi viikolla saanee taas säätää töissä ja arjessa sen takia... Toivottavasti osuisi edes aamuun tai iltapäivään.

Kiitos kaikille punktiokokemusten jakamisesta. Olen ajatellut ottaa kaikki mahdolliset lääkkeet, ettei sattuisi itse toimenpiteessä. Toki iso lääkemäärä voi sitten vaikeuttaa toipumista, jos olo sekava ja tokkurainen. Otitteko te kaikki mahdolliset lääkkeet vai pärjäsittekö vähemmällä?

Itselläni takana kahdeksan pistospäivää ja tänään ensimmäinen ultra. Jännittää mennä aivan sokkona, kun ei ole ollut välitsekkauksia. Eilen alkoi tuntemukset alavatsalla, enemmän vasemmalla puolella. Jännä nähdä paljonko rakkuloita on, minkä kokoisia ja ovat yhtään samankokoisia keskenään. Lisäksi tuo, että onko kertynyt nestettä tai jotain muita ei-toivottavia asioita. Toivon tilanteen olevan sellainen, että irrotuspiikki määrätään lauantaille ja keräys olisi maanantaina.

Jo etukäteen mietityttää mikä on rakkuloiden määrä ja kun siitä laskee alaspäin, että monessako munasolu, moniko hedelmöittyy ja moniko jatkaa kehittymistä, niin toivoisi alkumäärän olevan melko iso, jotta jotain jäisi jäljelle. Toki joissain tapauksissa muutama hyvä voi riittää. Sekin pyörinyt päässä, että entä jos yksikään ei hedelmöity ja koko satsi menee hukkaan. Sitten tiedettäisiin seuraavalla kerralla tehdä icsillä, mutta olisi se musertavaa. Meillä ei ole löytynyt syytä lapsettomuudelle, niin saa nähdä löytyykö tämän hoidon aikana syy ja onko se ratkaistavissa.

Muokattu viimeksi:
Tsemppiä @Kirppuliini ultraan ja punktioon! Itse en juurikaan lääkkeitä tarvinnut, sillä punktio ei mielestäni erityisen pahalle tuntunut, mulla tosin on korkea kipukynnys ja munasarjat oli helposti punktoitavissa. Tosi yksilöllistähän se on, minkä verran punktio tuntuu, mutta ihan rohkeasti vaan pyydät lääkettä, jos siltä tuntuu!
Mulla oli tänään tullut tieto omapolulle, että 4 saatiin hedelmöitettyä, ei kauheasti iloa se tieto tuottanut, koska yleisesti ottaenhan ennen pakastusta vielä karsiutuu lisää ja sitten olisi vielä se alkiodiagnostiikka. Joten tuskin tästä hoitokierrosta tullaan alkionsiirtoon pääsemään. Ja se tietysti harmittaa.

Lisään vielä, että olin selkeästi ihan liian optimisti tämän ivf:n onnistumisen suhteen, jotenkin ajattelin, kun follilkkeleja oli ihan hyvä määrä ja olen aiemmin raskautunut helposti, että munasoluja olisi saatu enemmän ja ne olisi hyvin hedelmöittynyt. Mutta eipä nämä hoidot taida useinkaan mennä niin kuin itse ajattelisi ja toivoisi niiden menevän😔

Ikävä kuulla @Lillanna. Olet ollut tällä palstalla suuri apu ja tuki, kun sama hoitokaava ja melkein sama ajoitus.

Keräyksen jälkeisiin fiiliksiin voi vaikuttaa myös hormonilääkityksen lopetus ja hormonitasojen muutokset. Voi olla, että fiilis on saaliista huolimatta alakuloinen. Voi olla helpotus, että lääkitys ja keräys ohi, mutta toisaalta tyhjyys ja mietintä jatkosta.

Minulla ei ole sanottu mitään, että munasarjat olisivat sellaisessa asennossa, että vaikea punktioida, mutta en tiedä selviääkö tuo(kin) vasta toimenpiteessä.

No meillä alko hoidot julkisella syyskuussa 2023, sit loppuvuoteen pari inssiä ja sit IVF jonoon. Huhtikuussa oli punktio ja saatiin 11 blastoa pskkaseen. Tuoresiirtoa ei tehty hyperin riskin vuoksi. Sitten tuli kesätauko ja elokuussa löytykin yhtäkkiä polyyppi, joka poistettiin lokakuussa. Ja sitten siinä kierrossa tulikin eka plussa reiluun 2 vuoteen. Se päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon joulukuussa ja nyt tosiaan odotan kuukautisia, että saisin vihdoin ilmoittautua ekaan siirtoon. Meillä siis hyvä tilanne blastojen määrän suhteen, mut kun vielä pääsis niitä siirtelemään 🤦‍♀️
Vau siis tosi paljon saitte pakkaseen!! Aivan uskomaton määrä!! ❤️😊👍

Takaisin