IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hello! Minä olen ymmärtänyt että yksityisen ivf-kierrokset nimeomaan syö julkisen tarjoamia eli jos haluaa käydä kolme kierrosta julkisella niin ei voi tehdä ivf/icsi-hoitokiertoja välissä yksityisellä. Muita hoitoja kyllä voi, esim inseminaatioita jos niistä saattaa olla apua.

Mutta sellaisen opin ihan vastikää että yksityiselle kuulemma kelakorvataan kolme ivf-kierrosta mutta saldo nollautuu jos tulee onnistunut raskaus. Eli koska tämänkin opin ihan vasta niin en nyt ole ihan varma miten tuo julkisen tarjonta sitten meneekään.

Toivottavasti pääsette maanantaina siirtoon!

Meillä on tulossa punktio perjantaina ja aikamoiset jännitykset nyt päällä. Mun stimulaatio oli Menopur 150iu toisesta kiertopäivästä, jarrut mukaan kuudennesta päivästä eteenpäin, tänään irrotuspiikit ja tosiaan perjantaille keräys. Saldo näyttää tässä kohtaa hyvältä: 17 kpl 15-20mm follikkeleita mutta toinen munasarja on piilossa kohdun takana. Lääkäri sai sen tänään pitkän etsinnän jälkeen näkyviin mutta aika paljon sai runnoa. Onko kokemuksia että viimeisessä ultrassa tilanne olisi tämä mutta silti keräys olisi helppo? Tämä on toinen ivf ja muistaakseni ekassa ei ollut mitään ongelmaa.
Mulla on nykyään toinen munasarja ollut hankala ja kohdun takana piilossa, ilmeisesti endometrioosin kiinnittämä. Punktioissa jouduttu runnomaan aika kovaa vatsasta toisen lääkärin voimin, että saatu se puoli punktoitua. Ainakin kerran ellei kaksi punktoitu se puoli kohdun seinämän läpi. Kuulostaa ikävältä, eikä painaminen toki miellyttävää ollut, mutta nopeasti ohi ja vähäiset solut saatu aina talteen.
T. Sivusta huutelija, joka siirtynyt keskustelemaan lahjasolupuolelle

Mulla on nykyään toinen munasarja ollut hankala ja kohdun takana piilossa, ilmeisesti endometrioosin kiinnittämä. Punktioissa jouduttu runnomaan aika kovaa vatsasta toisen lääkärin voimin, että saatu se puoli punktoitua. Ainakin kerran ellei kaksi punktoitu se puoli kohdun seinämän läpi. Kuulostaa ikävältä, eikä painaminen toki miellyttävää ollut, mutta nopeasti ohi ja vähäiset solut saatu aina talteen.
Hei! Huutelen tähän samaan vaan, että minulla sama tilanne toisen munasarjan kanssa ja olin ihan ajatellut, että se on varmaan poissa pelistä jos joskus IVF asti pääsee. Kuulostaa kamalalta, että täytyi noin runnoa, mutta minua lohduttaa, että sekin voidaan toivottavasti punktioida jos ja kun aika tulee.

Kaikkea hyvää lahjasoluhoitoihin!

Onkohan tuoresiirto pois laskuista jos joudutaan tekemään punktio kohdun läpi?

Mua kans varoiteltiin että hoitaja sitten tarvittaessa painelee ja ainakin sitten kohdun läpi saisi punktion tehtyä. Mutta kuulemma on niitäkin joilla munasarja tässä viime hetkellä vaan tippuu alemmas. Minulla on ollut useammassa ultrassa vaikeuksia löytää koko munasarja niin saattaa olla että joku endometrioosi sitä siellä pitää kiinni. Ei tunnu näistä saavan ikinä varmuutta 😅

Osaisiko joku Dextralla käynyt kertoa miksi Dextralla on nettiajanvaraus kun ensikäyntiaikoja ei näytä olevan juuri lainkaan? Saako soittamalla helpommin ajan? Luulisi etteivät halua kaikkien potilaiden soittavan. Felicitaksen ajanvarauksessa on useita aikoja kaikille lääkäreille joka päivä varattavissa.

Kiitos vastauksista! Ehkä tässä pitää henkisesti valmistautua vielä jonottamaan vikaa IVF-kierrosta. Toki näiden kahden eka välissä tuli jonotus plus kesätauko niin oli normaalia pidempi odotus.

Sain juuri viestin digipolulle että neljästä kolme hedelmöittyi!🫶 Pieni helpotus tuli mutta vielä on jännitettävää.

Osaisiko joku Dextralla käynyt kertoa miksi Dextralla on nettiajanvaraus kun ensikäyntiaikoja ei näytä olevan juuri lainkaan? Saako soittamalla helpommin ajan? Luulisi etteivät halua kaikkien potilaiden soittavan. Felicitaksen ajanvarauksessa on useita aikoja kaikille lääkäreille joka päivä varattavissa.
Kannattaa soitella. En muista ehkä koskaan varanneen netistä aikaa vaan äpin viesteillä tai puhelimitse.

Soittamalla saa helpommin ajan. Tämä on oma kokemukseni. Uskoisin että Dextralla ei ole kaikki ajat netissä jotta jokainen pääsee omalle lääkärilleen lyhyemmälläkin varoitusajalla kun esim tarvitaan hoitojen folliultria ym.

Minä lähetin viestiä Dextran asiakaspalveluun ja sitten soittivat. Tuntui löytyvän enemmän aikoja kuin mitä netissä näkyi.

Onko kokemuksia että viimeisessä ultrassa tilanne olisi tämä mutta silti keräys olisi helppo? Tämä on toinen ivf ja muistaakseni ekassa ei ollut mitään ongelmaa.
Itselläni ekassa keräyksessä hoitaja painoi hiukan vasenta puolta, jotta saivat kerättyä. Kahdessa seuraavassa toinen lääkäri kutsuttiin paikalle painamaan ja miettimään mitä kautta munasolut saadaan kerättyä. Ei se kivaa ole ollut, mutta pakko kestää.

Sanoivat, että munasarjat voivat liikkua stimulaation aikana eli tilanne voi olla keräyksessä eri kuin väliultrissa. Myös kiertojen välillä voi olla eroa. Itselleni ei ole kertaakaan ultratessa sanottu, että vasen puoli olisi vaikeassa paikassa, vaan se tullut ilmi vain keräyksissä.

Itselläni ekassa keräyksessä hoitaja painoi hiukan vasenta puolta, jotta saivat kerättyä. Kahdessa seuraavassa toinen lääkäri kutsuttiin paikalle painamaan ja miettimään mitä kautta munasolut saadaan kerättyä. Ei se kivaa ole ollut, mutta pakko kestää.

Sanoivat, että munasarjat voivat liikkua stimulaation aikana eli tilanne voi olla keräyksessä eri kuin väliultrissa. Myös kiertojen välillä voi olla eroa. Itselleni ei ole kertaakaan ultratessa sanottu, että vasen puoli olisi vaikeassa paikassa, vaan se tullut ilmi vain keräyksissä.
Kiitos tiedosta! Jospa minunkin keräys onnistuisi max paineluilla eikä tarttisi mennä kohdun läpi.

Kyselen täällä taas onko muilla tietoa asiasta. Sain siis viimeksi yksityiseltä gyneltä Cyclot, mutta perhepiirin sairastelun vuoksi koko asia unohtui ennen kuin oli arviolta (ovisplussahuippu ollut taas ilmeisesti yöllä) dpo4 ilta. Mulla ollut TIA-kohtaus nuorena ja kielto estrogeenille (gynelle sanoin tämän, ja paikallisvoiteita saan käyttää ja käytän). Avasin sit paketin ja luin pakkausselosteen ja siellä oli et ei sa käyttää jos on ollut joskus veritulppa. Ja ohjeet jos tulee veritulpan oireita. Mut sit mikä mua hämäs oli se, että haittavaikutuksissa ei ollut mainittu veritulppaa/verisuonitukoksia ollenkaan. Et onks tää nyt vaan joku extra varotoimi, jolla voi valmistaja taata oman selustansa vai mitä ihmettä? En sit uskaltanut alottaa niitä ja meinasin, et kauhean stressin takia mahis olis kuitenkin vielä normaalia huonompi. Pitäis varmaan kysyä apteekin chatista tätä. Tuli vaan mieleen, et jos tossakin on tollanen, niin mitä hoitoja mulle ees uskaltaa antaa tai uskallanko itse ees ryhtyä tähän. Tiedän, että raskaus itsessään lisää jo tulppariskiä. Ajatuksia?

Moi! Kyselisin, että onkohan kellään mitään tietoa/omakohtaista kokemusta tän hetken jonotusajoista hussin viuhkaan ivf hoitoihin?

Kyselen täällä taas onko muilla tietoa asiasta. Sain siis viimeksi yksityiseltä gyneltä Cyclot, mutta perhepiirin sairastelun vuoksi koko asia unohtui ennen kuin oli arviolta (ovisplussahuippu ollut taas ilmeisesti yöllä) dpo4 ilta. Mulla ollut TIA-kohtaus nuorena ja kielto estrogeenille (gynelle sanoin tämän, ja paikallisvoiteita saan käyttää ja käytän). Avasin sit paketin ja luin pakkausselosteen ja siellä oli et ei sa käyttää jos on ollut joskus veritulppa. Ja ohjeet jos tulee veritulpan oireita. Mut sit mikä mua hämäs oli se, että haittavaikutuksissa ei ollut mainittu veritulppaa/verisuonitukoksia ollenkaan. Et onks tää nyt vaan joku extra varotoimi, jolla voi valmistaja taata oman selustansa vai mitä ihmettä? En sit uskaltanut alottaa niitä ja meinasin, et kauhean stressin takia mahis olis kuitenkin vielä normaalia huonompi. Pitäis varmaan kysyä apteekin chatista tätä. Tuli vaan mieleen, et jos tossakin on tollanen, niin mitä hoitoja mulle ees uskaltaa antaa tai uskallanko itse ees ryhtyä tähän. Tiedän, että raskaus itsessään lisää jo tulppariskiä. Ajatuksia?
En uskalla mennä neuvomaan mutta omaa kokemusta voin avata. Minulla on ollut veritulppa ja siitä huolimatta pas tukilääkkeeksi on määrätty cyclot ja terolutit ilman mitään verenohennuslääkkeitä. Nyt ivf-hoidon aikaan on ollut hepariinit käytössä ja ne jatkuu läpi raskauden jos raskaudun.

Kiitos vastauksista! Ehkä tässä pitää henkisesti valmistautua vielä jonottamaan vikaa IVF-kierrosta. Toki näiden kahden eka välissä tuli jonotus plus kesätauko niin oli normaalia pidempi odotus.

Sain juuri viestin digipolulle että neljästä kolme hedelmöittyi!🫶 Pieni helpotus tuli mutta vielä on jännitettävää.
Saatteko digipolulle joka arkipäivä päivityksen? Mikä siellä olo?

Meidän punktio oli yllättävän helppo, vähän jouduttiin painelemaan vatsan päältä mutta olin valmistautunut paljon pahempaan. Vajaa 20 follikkelia mutta vain 9 munasolua. Toki tuo vielä sinänsä ok tulos mutta kun viimeksikin kato oli suurta ja nyt kun lähdetään pienemmillä solumäärillä niin harmittaa kyllä.

Heippa kaikki asioista paljon enemmän tietävät! Lähete vihdoin hyväksytty, Tilkan ensikäyntiaika saatu ja verikokeita määrättiin. Onko täällä ihmisillä kokemusta että määrätäänkö täällä HIV/hepatiitti-verikokeet heti ennen ensikäyntiä vai sitten kun on IVF-jonoon pääsemässä? Meille määrättiin ne ja muualla hoidoissa ollut kaveri kertoi, että vasta IVF kohdalla piti nämä ottaa siellä ja tästä siis elättelin toivoa, että voisi päästä suoraan IVF-jonoon. Käytännöt voi vaihdella ja siksi kyselen HUS-kokemuksia🙏
Hei mä voin kanssa kommentoida, että meiltä pyydettiin myös nää HIV / hepatiittiverikokeet, vaikka vasta ensikäynnille ollaan menossa. Tuossa vaiheessa kun määräys tuli, niin ei ollut vielä tietoa esim. spermanlaadusta, joka vaikuttaisi hoitojen etenemiseen, joten veikkaan että on HUS:illa tällä hetkellä vakiona ennen ensikäyntiä? Mutta näyttää siltä että ootte saanut ajan ensikäynnille hyvin ripeästikin, hieno juttu :Smiling Face With Smiling Eyes: Me ollaan kans joulukuussa menossa :thumbs-up:

En uskalla mennä neuvomaan mutta omaa kokemusta voin avata. Minulla on ollut veritulppa ja siitä huolimatta pas tukilääkkeeksi on määrätty cyclot ja terolutit ilman mitään verenohennuslääkkeitä. Nyt ivf-hoidon aikaan on ollut hepariinit käytössä ja ne jatkuu läpi raskauden jos raskaudun.

Kiitos paljon vastauksesta! Ihana kuulla, että tukostausta ei ole estänyt hoitoja, vaan siihenkin on sit omat ratkaisunsa. 2,5 viikon päästä meillä onkin ensikäynti, niin pääsee kyselemään lisää.

Minulla punktio ajoittuu todennäköisesti vkolle 48. 🙂 peikonlehti25 ja ehtoo.

Onko muita lähiaikoina hoitokierrosta aloittelevia kuulolla?
Mulla alkoi tällä viikolla uusi kierros, punktio arvioitu viikolle 47. Clomifen + Pergoveris nyt alkukierto ja sitten jarrupiikkiä mukaan ekan ultran jälkeen joka on jo maanantaina. Tuntuu että olisi aivan liian aikaisin mutta mennään arvion mukaan. Ero menopur kierrokseen on että pergoa laitan nyt joka toinen päivä vaan.
Sain myös varoitus että Menopur esitäytetty kynä ei kohta valmisteta enää kun vamistajan tehdas muutetaan kokonaan uuteen paikkaan. Eli tämän takia vaihdettiin eri lääkkeeseen myös, ei tarvitse metsästää lääkkeitä. Ja tämä on tilaustuote usein. Pk-seufulla löytyy ainakin Yliopiston apteekista.
Lähdin kierrokseen ihan naama peruslukemilla. Näin kp 4 mulla on itkuherkkyys ja ketutus aivan maksimissa ja kaikki kotona saa kärsiä siitä 😁

Takaisin