IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla kaikki mitä saadaan menee pakkaseen, eli tuoresiirtoa ei tehdä. Toivon, että saataisiin edes 2 pakkaseen tästä kierroksesta. 🙏 Yksi siellä on odottelemassa. ❄️ Harmi kun 0 uä ei tehdä, jos afc on surkea niin olisi voinut siirtää seuraavaan kiertoon aloituksen....
Pidetään peukkuja että saisitte ainakin 2 pakkaseen 🤞🏻🙏🏻 ja toivotaan että acc olisi hyvä ultrassa. Teillä ilmeisesti lyhyt kaava kun ei ole 0 ultraa? Meillä lyhyessä oli eka ultra kp 10 (9 pistospäivä) ja jännitti kyllä paljon kun oli eka hoitokierros eikä mitään pohjaa että mikä voisi olla lääkevaste ym.

Oon jo jonkin verran seuraillut tätä palstaa, mutta nyt ajattelin liittyä keskusteluun mukaan, jos löytyisi samaa aikaa hoitokierrosta käyviä yhdessä jännittämään tuloksia. Minä 33v puoliso 32v, mitään varsinaista syytä julkiselta ei ole löytynyt, kunnes kesällä teetettiin yksityisellä miehelle tarkempi sperma-analyysi, jossa todettiin, että dna:ssa fragmentaatiota enemmän kuin normaalissa näytteessä, selkeä kohonnut keskenmenoriskin raja ei kuitenkaan ylittynyt (itse tulkitsen tämän silti niin, että riski suurempi kuin normaalisti). Toinen icsi on nyt aloitettu synarelalla, punktio OYSiin ajoitettu viikolle 49. Ekassa icsissä käytössä oli gonal-f alkuannoksella 225, mutta koska vaste oli heikohko, jatkettiin sitä vielä muutama päivä annoksella 300. Siitä huolimatta vain 5 munasolua kerättiin, joista 4 pakastuskelpoista, 3 hedelmöitettiin (yhdessä oli jotain vikaa) ja yksi hedelmöittyi ja kehittyi 6-päiväiseksi blastoksi. Alkionsiirtoa jouduttiin odottelemaan kun väliin osui pääsiäinen ja piti odottaa et puoliso pääsee hoitamaan oman osuutensa hoitoihin -- sairastui juuri edellisenä päivänä punktiosta, eikä häntä huolittu sairaalalle, siksi icsi (munasoluille kehittyy paksu kuori pakastaessa ja siksi icsi). Raskaus alkoi, mutta keskenmeno todettiin ultrassa viikolla 9, ekassa ultrassa vk 7 alkion pieni koko (5mm) ei siis enteillyt hyvää. Nyt uuteen hoitoon suunniteltu stimulaatiolääkkeeksi menopur annoksella 275. Eniten ehkä just nyt mietityttää se, miksi lääkeannos stimulaatiossa oli suht pieni, vaikka alla ollut synarela. Eikö lääkemäärän silloin pitäisi olla nimenomaan isompi? Mitään hyperin riskiä ei itsellä todellakaan ollut. Mieli heitellyt yllättävän paljon, viimeisen kk aikana saanut kuulla kolmet raskausuutiset hyviltä ystäviltä, samoin yhdellä oli babyshowerit ja synnytti oman esikoisensa, lisäksi yhdellä puolison ystävällä la nyt ihan parin viikon sisään. Että ihan riittämiin tulee joka suunnalta raskaus-/vauvauutisia, ja itsellä pyörii vain mielessä hoidot ja tuntuu että käyn uudelleen läpi kesän keskenmenoa. Ihan ku tää aika vuodesta ei ois jo tarpeeks apaattista aikaa. 🙄

Oon jo jonkin verran seuraillut tätä palstaa, mutta nyt ajattelin liittyä keskusteluun mukaan, jos löytyisi samaa aikaa hoitokierrosta käyviä yhdessä jännittämään tuloksia. Minä 33v puoliso 32v, mitään varsinaista syytä julkiselta ei ole löytynyt, kunnes kesällä teetettiin yksityisellä miehelle tarkempi sperma-analyysi, jossa todettiin, että dna:ssa fragmentaatiota enemmän kuin normaalissa näytteessä, selkeä kohonnut keskenmenoriskin raja ei kuitenkaan ylittynyt (itse tulkitsen tämän silti niin, että riski suurempi kuin normaalisti). Toinen icsi on nyt aloitettu synarelalla, punktio OYSiin ajoitettu viikolle 49. Ekassa icsissä käytössä oli gonal-f alkuannoksella 225, mutta koska vaste oli heikohko, jatkettiin sitä vielä muutama päivä annoksella 300. Siitä huolimatta vain 5 munasolua kerättiin, joista 4 pakastuskelpoista, 3 hedelmöitettiin (yhdessä oli jotain vikaa) ja yksi hedelmöittyi ja kehittyi 6-päiväiseksi blastoksi. Alkionsiirtoa jouduttiin odottelemaan kun väliin osui pääsiäinen ja piti odottaa et puoliso pääsee hoitamaan oman osuutensa hoitoihin -- sairastui juuri edellisenä päivänä punktiosta, eikä häntä huolittu sairaalalle, siksi icsi (munasoluille kehittyy paksu kuori pakastaessa ja siksi icsi). Raskaus alkoi, mutta keskenmeno todettiin ultrassa viikolla 9, ekassa ultrassa vk 7 alkion pieni koko (5mm) ei siis enteillyt hyvää. Nyt uuteen hoitoon suunniteltu stimulaatiolääkkeeksi menopur annoksella 275. Eniten ehkä just nyt mietityttää se, miksi lääkeannos stimulaatiossa oli suht pieni, vaikka alla ollut synarela. Eikö lääkemäärän silloin pitäisi olla nimenomaan isompi? Mitään hyperin riskiä ei itsellä todellakaan ollut. Mieli heitellyt yllättävän paljon, viimeisen kk aikana saanut kuulla kolmet raskausuutiset hyviltä ystäviltä, samoin yhdellä oli babyshowerit ja synnytti oman esikoisensa, lisäksi yhdellä puolison ystävällä la nyt ihan parin viikon sisään. Että ihan riittämiin tulee joka suunnalta raskaus-/vauvauutisia, ja itsellä pyörii vain mielessä hoidot ja tuntuu että käyn uudelleen läpi kesän keskenmenoa. Ihan ku tää aika vuodesta ei ois jo tarpeeks apaattista aikaa. 🙄

Kurja kuulla keskenmenosta ja että hoidossa on ollut vastoinkäymisiä. ❤️ Toivottavasti alkava toinen hoito johtaisi toivottuun lopputulokseen. Tosi harmillinen tuo miehen sairastuminen, kun munasolut eivät selvästikään arvosta pakastamista, vaikka alkiot selviävätkin pakastamisesta aika hyvin. Uskon että se, että munasolut päästään hedelmöittämään tuoreeltaan, tuo jo selvästi paremmat lähtökohdat uuteen hoitoon. 🙏

Meillä olisi tulossa punktio luultavasti viikolla 48, joten osuisi aika samaan aikatauluun kanssanne. Vielä ei olla ihan satavarmoja, lähdetäänkö hoitoon - elämä heittikin yhden ylimääräisen kierrepallon, jonka vuoksi pitää taas kerran punnita tilannetta uudelleen (tällä kertaa liittyen yksityispuolen hoitojen taloudelliseen puoleen). Tämän viikon lopulla pitäisi aloittaa estrogen priming, joten kauan ei auta pähkäillä.

Hei onko täällä kellään kokemusta klinikan vaihdosta kesken hoitojen? Saako alkioita siirrettyä toistelta yksityiseltä toiselle? Täältä olen joskus lukenut että ainakin julkiselta oli saanut siirrettyä yksityiselle alkioita.

Minulla punktio ajoittuu todennäköisesti vkolle 48. 🙂 peikonlehti25 ja ehtoo.

Onko muita lähiaikoina hoitokierrosta aloittelevia kuulolla?

Oho teitähän on useampi sitten samalla aikataululla menossa punktioon, jännää 😊

Peikolehdelle suuret pahoittelut, kivinen tie ollut sielläkin 😔 toivotaan että seuraava kierros tuo toivotun lopputuloksen ❤️

Ääh, tässäkö tää nyt tällä kierroksella oli. Tänään aamulla vessassa tuli ihan menkkamaisesti verta ja ihan sillain reilusti ei mitään veriviiruja tai tippoja. Nyt siirrosta 6 päivää ja terolut luteaalitukena. Jotenkin en tähän osannut valmistautua että näin aikaisin terojen läpi alkaisi vuoto.

Ääh, tässäkö tää nyt tällä kierroksella oli. Tänään aamulla vessassa tuli ihan menkkamaisesti verta ja ihan sillain reilusti ei mitään veriviiruja tai tippoja. Nyt siirrosta 6 päivää ja terolut luteaalitukena. Jotenkin en tähän osannut valmistautua että näin aikaisin terojen läpi alkaisi vuoto.
Mulla alkoi tiputtelu muutamia päiviä tuoresiirron jälkeen ja noin viikon päästä muuttui ihan kunnon vuodoksi. Tömän takia mulle määrättiin tuplaproget jos tulee tuoresiirto kysymykseen ensi viikolla.

Mutta ymmärsin että punktion jälkeen kroppa ei tuota itse progesteronia niin kaikilla ei riitä yksi lääke pitämään tarpeeksi suurta arvoa yllä🥲

Minulla punktio ajoittuu todennäköisesti vkolle 48. 🙂 peikonlehti25 ja ehtoo.

Onko muita lähiaikoina hoitokierrosta aloittelevia kuulolla?
Moikka! Täällä myös toinen hoitokierros alkamassa näillä näkymin ensi viikolla. Lyhyellä kaavalla mennään taas ja viime kerrasta Gonal-F annosta nostettiin 250 yksikköön. Ensimmäinen kierros oli pettymys siinä määrin, että aluksi hyvältä vaikuttaneen solutilanteen jälkeen alkioita saatiin lopulta vain 2, tuoresiirrosta tuli nega ja pakastealkio kuukahti sulatuksessa. Nyt kuitenkin yllättävän rennoin mielin lähdössä uuteen, joskin sain just jonkun flunssan! Onko kellään kokemuksia flunssasta just ennen hoidon alkua, onko vaikuttanut aloitukseen?

Kiva kuulla, että täällä on muitakin samoissa aikatauluissa! :Hugging Face:

Mulla alkoi tiputtelu muutamia päiviä tuoresiirron jälkeen ja noin viikon päästä muuttui ihan kunnon vuodoksi. Tömän takia mulle määrättiin tuplaproget jos tulee tuoresiirto kysymykseen ensi viikolla.

Mutta ymmärsin että punktion jälkeen kroppa ei tuota itse progesteronia niin kaikilla ei riitä yksi lääke pitämään tarpeeksi suurta arvoa yllä🥲
No tätä mietin itsekin, mulla siis ollut aiemmin matalaa progearvoa. Nyt siis vieläpä hassusti raskaustesti lähtenyt tummumaan mutta käykö kuitenkin niin että ei voi pysyä kiinnittyneenä jos keltarauhashormonia ei oo tarpeeks. No ensi kerralla ollaan sitten viisaampia.

Tosiaan hassu tilanne kun on ihan menkkamaista vuotoa, löhinnä tulee pyyhkiessä, ei pönttöön ja suojaankin ihan vähän. Olen testannut ovitrellen jälkeen niin kauan että testi muuttui negaksi. Eilen oli tosi haalea haamulainen ja tänään siitä vähän vahvistunut. Aika sekalaiset fiilikset kyllä nyt, no positiivista se että on ilmeisesti ainakin yrittänyt kiinnittyä.

Tosiaan hassu tilanne kun on ihan menkkamaista vuotoa, löhinnä tulee pyyhkiessä, ei pönttöön ja suojaankin ihan vähän. Olen testannut ovitrellen jälkeen niin kauan että testi muuttui negaksi. Eilen oli tosi haalea haamulainen ja tänään siitä vähän vahvistunut. Aika sekalaiset fiilikset kyllä nyt, no positiivista se että on ilmeisesti ainakin yrittänyt kiinnittyä.
Onpa todella ärsyttävä tilanne! Ei se auta kuin seurata ja odotella. Toivottavasti menisi hyvin😇

Itsellä juuri punktio ohi ja 4 munasolua saatiin. Toimenpide meni taas oikein hyvin. Mutta on kyllä ihme jos tulen maanantaina tuoresiirtoon tämän saaliin jälkeen!🥲

Onko siis niin että julkisen jonossa voi käydä yksityisellä välissä vetämässä IVF:n? Jotenkin luulin että se "syö" julkisen hoitokertoja.

Oletko ollut yhteydessä hoitavaan tahoon? He voisivat lisätä keltarauhastukea, jos se auttaisi vuoteluun, varsinkin kun testi näyttää alustavasti positiivista. Tsemppiä ja toivottavasti plussa vahvistuu!

@Kisumamma90 Toivotaan että soluista tulee hyviä alkioita ja pääsisit tuoresiirtoon. 🌈

Muokattu viimeksi:
Oletko ollut yhteydessä hoitavaan tahoon? He voisivat lisätä keltarauhastukea, jos se auttaisi vuoteluun, varsinkin kun testi näyttää alustavasti positiivista. Tsemppiä ja toivottavasti plussa vahvistuu!

@Kisumamma90 Toivotaan että soluista tulee hyviä alkioita ja pääsisit tuoresiirtoon. 🌈
Laitoin Taysiin viestiä tänään, vähän jännittää kun testailin kuitenkin ihan ennen aikoja, että miten he suhtautuu siihen. Virallinen testipäivä vasta sunnuntaina mutta tuli vaan vahva tunne että pitää testata. Toivottavasti sieltä ehtisi huomenna joku vastailemaan. Kiitos ❤️ toivotaan vaikka tuo vuoto on sen kaltaista että pelottaa miten käy.

Onpa todella ärsyttävä tilanne! Ei se auta kuin seurata ja odotella. Toivottavasti menisi hyvin😇

Itsellä juuri punktio ohi ja 4 munasolua saatiin. Toimenpide meni taas oikein hyvin. Mutta on kyllä ihme jos tulen maanantaina tuoresiirtoon tämän saaliin jälkeen!🥲

Onko siis niin että julkisen jonossa voi käydä yksityisellä välissä vetämässä IVF:n? Jotenkin luulin että se "syö" julkisen hoitokertoja.
Kieltämättä on. Mutta näinhän se on, ei auta kun odotella :)

Toivotaan että laatu korvaa määrän ja tulisi siirrettävää 🤞🏻😊

Heippa kaikki asioista paljon enemmän tietävät! Lähete vihdoin hyväksytty, Tilkan ensikäyntiaika saatu ja verikokeita määrättiin. Onko täällä ihmisillä kokemusta että määrätäänkö täällä HIV/hepatiitti-verikokeet heti ennen ensikäyntiä vai sitten kun on IVF-jonoon pääsemässä? Meille määrättiin ne ja muualla hoidoissa ollut kaveri kertoi, että vasta IVF kohdalla piti nämä ottaa siellä ja tästä siis elättelin toivoa, että voisi päästä suoraan IVF-jonoon. Käytännöt voi vaihdella ja siksi kyselen HUS-kokemuksia🙏

Heippa kaikki asioista paljon enemmän tietävät! Lähete vihdoin hyväksytty, Tilkan ensikäyntiaika saatu ja verikokeita määrättiin. Onko täällä ihmisillä kokemusta että määrätäänkö täällä HIV/hepatiitti-verikokeet heti ennen ensikäyntiä vai sitten kun on IVF-jonoon pääsemässä? Meille määrättiin ne ja muualla hoidoissa ollut kaveri kertoi, että vasta IVF kohdalla piti nämä ottaa siellä ja tästä siis elättelin toivoa, että voisi päästä suoraan IVF-jonoon. Käytännöt voi vaihdella ja siksi kyselen HUS-kokemuksia🙏

Olen ymmärtänyt, että nuo verikokeet tarvitaan kaikkiin hoitoihin, joissa käsitellään soluja kehon ulkopuolella, myös insseihin siis (siihen tosin tarvitaan vain mieheltä). Meillä taisi tulla molemmille lähetteet niihin, vaikka alkuun oli tarkoitus tehdä inssejä. Nuo lähetteet oli oikeastaan vähän hassut heti alussa, koska kun päästiin mun iän ja epäonnistuneen ovulaatioinduktion vuoksi suoraan ivf-jonoon, hoitojen alkamisen aikaan ne ei enää olleet voimassa ja piti ottaa uudet.

Toivottavasti ensikäynnillä selviäisi että pääsette suoraan ivf-jonoon, jos se on mieluisampi vaihtoehto. 👍 Jos sun amh on alhainen, se kuulostaisi ihan mahdolliselta. Voimia odotteluun. ❤️

Mahdollisimman hyvää kehittymisvoimaa munasoluille. 🙏 Saatteko huomenna tiedon hedelmöittyneistä?

Meille sanottiin, että hoitokierros yksityisellä saattaa vaikuttaa julkisella tarjottavien hoitokierrosten määrään. Ilmeisesti ei kuitenkaan ihan selvä/kaavamainen juttu.

Hello! Minä olen ymmärtänyt että yksityisen ivf-kierrokset nimeomaan syö julkisen tarjoamia eli jos haluaa käydä kolme kierrosta julkisella niin ei voi tehdä ivf/icsi-hoitokiertoja välissä yksityisellä. Muita hoitoja kyllä voi, esim inseminaatioita jos niistä saattaa olla apua.

Mutta sellaisen opin ihan vastikää että yksityiselle kuulemma kelakorvataan kolme ivf-kierrosta mutta saldo nollautuu jos tulee onnistunut raskaus. Eli koska tämänkin opin ihan vasta niin en nyt ole ihan varma miten tuo julkisen tarjonta sitten meneekään.

Toivottavasti pääsette maanantaina siirtoon!

Meillä on tulossa punktio perjantaina ja aikamoiset jännitykset nyt päällä. Mun stimulaatio oli Menopur 150iu toisesta kiertopäivästä, jarrut mukaan kuudennesta päivästä eteenpäin, tänään irrotuspiikit ja tosiaan perjantaille keräys. Saldo näyttää tässä kohtaa hyvältä: 17 kpl 15-20mm follikkeleita mutta toinen munasarja on piilossa kohdun takana. Lääkäri sai sen tänään pitkän etsinnän jälkeen näkyviin mutta aika paljon sai runnoa. Onko kokemuksia että viimeisessä ultrassa tilanne olisi tämä mutta silti keräys olisi helppo? Tämä on toinen ivf ja muistaakseni ekassa ei ollut mitään ongelmaa.

Olen ymmärtänyt, että nuo verikokeet tarvitaan kaikkiin hoitoihin, joissa käsitellään soluja kehon ulkopuolella, myös insseihin siis (siihen tosin tarvitaan vain mieheltä). Meillä taisi tulla molemmille lähetteet niihin, vaikka alkuun oli tarkoitus tehdä inssejä. Nuo lähetteet oli oikeastaan vähän hassut heti alussa, koska kun päästiin mun iän ja epäonnistuneen ovulaatioinduktion vuoksi suoraan ivf-jonoon, hoitojen alkamisen aikaan ne ei enää olleet voimassa ja piti ottaa uudet.

Toivottavasti ensikäynnillä selviäisi että pääsette suoraan ivf-jonoon, jos se on mieluisampi vaihtoehto. 👍 Jos sun amh on alhainen, se kuulostaisi ihan mahdolliselta. Voimia odotteluun. ❤️
Kiitos vastauksesta! Voi siis olla, että verikoemääräyksestä ei voikkaan päätellä mitään tällä kertaa. Luotan, että ammattilaiset osaa kattoa siellä mikä meitä auttaisi, vaikka toki toivoisin nopeasti IVF ja edes pieni määrä pakasteita talteen. AMH:lla on suunta vain alaspäin ja endolla ylöspäin ja kuitenkin enemmän kuin yksi lapsi toiveissa😅

Kiitos tsempeistä❤️

Takaisin