IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minäkin voisin pitkästä aikaa parkkeerata tänne hetkeksi. Kiva saada taas vertaistukea aktiivisemmassa vaiheessa.

Täällä uuteen kiertoon rymisteltiin aamulla ja huomenna alkaa pistokset. Punktio sit mullakin varmaan viikolla 47.

Taustat: Yksi lapsi on ekan ivf:n tuoresiirosta. 🩵 Sit toista on nyt toivottu se 1,5 vuotta sisältäen yhden IVF-kierroksen, 4 tuloksetonta siirtoa ja pirusti jonottamista. Me vaihdettiin sairaanhoitopiiriä muuton myötä ja jonotettiin kevyet 6kk uutta ivf-hoitoa TYKSille sit sen myötä.

Meidän eilinen punktio toimenpiteenä meni hyvin mutta tulos oli pettymys: vajaasta paristakymmenestä follikkelista saatiin vain 9 munasolua joista 6 kypsää. Ihan karmea pudotus. Tänään saatiin helpottava tieto että kaikki kuusi kuitenkin hedelmöittyi eli nyt taas tilanne on ihan hyvä. Toivottavasti päästään tuoresiirtoon keskiviikkona

Mietin nyt jo seuraavaa mahdollista hoitokierrosta jos siihen joudutaan. Onko kokemusta miten munasolujen määrää saa kasvatettua suhteessa follikkeleihin? Onko se niin et jokaisessa follikkelissa periaatteessa on munasolu mutta se ei vain jostain syystä irtoa keräyksessä? Eli voiko esim suuremmalla irrotuspiikkiannoksella päästä parempaan lopputulokseen?

Miten teillä, joilla on käytetty estrogen primingia (Progynova), on alkanut kuukautiset? Tulevatkohan kutakuinkin oman kierron mukaan?

Mulla on määrätty Progynova viideksi päiväksi, jonka jälkeen pari lääkkeetöntä päivää ja sitten ultra. Periaatteessa kierto voisi luonnostaan vaihtua ultrapäiväksi mutta ei välttämättä. Mietin sitä, että kun viimeksi keskeytettiin hoito siksi, että AFC oli oudon matala alle puolen vuoden takaiseen verraten, niin onkohan follikkelitilanne edes muuttunut munasarjoissa ultraan mennessä, jos kierto ei ole vielä vaihtunut uuteen. 🤔 Ei ehkä auta kuin odottaa sekä kierron vaihtumista että ultraa, kumpi niistä nyt sitten tuleekaan aiemmin.

Onko kokemusta miten munasolujen määrää saa kasvatettua suhteessa follikkeleihin? Onko se niin et jokaisessa follikkelissa periaatteessa on munasolu mutta se ei vain jostain syystä irtoa keräyksessä? Eli voiko esim suuremmalla irrotuspiikkiannoksella päästä parempaan lopputulokseen?
Meillä oli ekassa hoidossa alle puolessa follikkeleissa munasolu. Lääkäri kommentoi, että normaalisti pitäisi olla ainakin puolissa. Vaihdettiin seuraavassa pitkästä lyhyeen ja munasoluja oli paremmin suhteessa follikkelimäärään. En tiedä mikä kaikki vaikutti asiaan.

Munasolut voi olla eri kokoisia, joista sitten osa kypsiä. Kyllä ne kaikki tietyn kokohaarukan sisällä olevat kerätään, jotta nähdään ovatko kypsiä. Kypsyyteen voidaan vaikuttaa ottamalla isompi Ovitrelle-annos. Itselläni ekassa hoidossa yksi annos ja tokassa 1,5.

Pahoittelut omasta navasta. Enhän malttanu digiä jättää vasta huomiselle ja miehellekin halusin ennen isänpäivää näyttää testin joka on selkeä. Mieli on aika sekaisin. Kun testit vahvistuneet tähän asti hieman. Mutta eilen kesken työpäivän alkoi erilainen vuoto ja verta tulee ihan kunnolla ja myös hyytymiä jonkin verran. Mietin tässä että mitenhän jatko menee kun testit plussalla mutta vuoto tämmöstä että varmaan kesken menee, niin mitenköhän tätä seuraillaan ja tutkiikohan ne polilla mitenkään näin alkuvaiheessa vielä vai odotellaanko vaan, onko kokemuksia? Aiemmat keskenmenot on menny eri kaavalla kun vuoto alkanut myöhässä ja tullut heti runsaana kipujen kera. Nyt on myös ajoittain kipuja ja vasemmalle munasarjan paikkeille tulee välillä vihlonta kipua.
IMG20251108103702.jpg

Moikka! Oon seuraillut keskustelua jo tovin ja liityn nyt mukaan kun toinen kierros icsiä tehty ja ensi viikolla vihdoinkin siirto omaan kiertoon. Olemme julkisella hoidoissa ja mua on jo aikaisemminkin mietityttänyt, että ovathan tukilääkkeet (cyclogest x2) riittävät. Nyt haluaisin selvittää itse progearvon verikokeella ja konsultoida lääkäriä tarvittaessa. Kiinnostaisi kuulla, oletteko te mittailleet progea ja missä kohtaa siirtoa? Mulla siirto tehdään 5 päivää ovisplussasta eli kannattaiskohan verikoe ottaa siirtopäivän aamuna ennen aamun cycloa. Vai myöhemmin kun siirto on jo tehty?

@Ehtoo Mulla on myös ollut Progynova estrogen priming ja kierto alkanut ajallaan.

@Mami91~ Mä sain hcg-mittauksen Tilkasta keskenmenoni kanssa. Olin kyllä jo ilmoittanut positiivisesta testistä pari viikkoa aiemmin. Jos virallisena testipäivänä ilmoitat, että tulos on epäselvä, niin ehkä saisit sitä kautta mittaukset? Voimia epätietoisuuteen 😞❤️‍🩹

@Kukkaa2 Mittautin jälkimmäisen IVF:n kohdalla progesteronin alkionsiirtopäivän aamuna, tuoresiirto 5-päiväisellä. Sitä suositeltiin yksityiseltä alkionsiirtopäivälle, ja lääkäri oli valmis kirjoittamaan lisää lääkkeitä tarvittaessa vaikka olin hoidossa Tilkassa. Taso oli onneksi korkea, niin mitään extraa ei tarvittu. 😊 Minulle mittaus toi mielenrauhaa eikä hintakaan ollut kamala.

@Mami91~ Mä sain hcg-mittauksen Tilkasta keskenmenoni kanssa. Olin kyllä jo ilmoittanut positiivisesta testistä pari viikkoa aiemmin. Jos virallisena testipäivänä ilmoitat, että tulos on epäselvä, niin ehkä saisit sitä kautta mittaukset? Voimia epätietoisuuteen 😞❤️‍🩹

@Kukkaa2 Mittautin jälkimmäisen IVF:n kohdalla progesteronin alkionsiirtopäivän aamuna, tuoresiirto 5-päiväisellä. Sitä suositeltiin yksityiseltä alkionsiirtopäivälle, ja lääkäri oli valmis kirjoittamaan lisää lääkkeitä tarvittaessa vaikka olin hoidossa Tilkassa. Taso oli onneksi korkea, niin mitään extraa ei tarvittu. 😊 Minulle mittaus toi mielenrauhaa eikä hintakaan ollut kamala.
Kiitos vastauksesta.🩷 Taidan minäkin mennä siirtopäivän aamuna, vaikka ”vaan” 5 päivää ovisplussasta. Puhdin kautta ajattelin ottaa ja tarvittaessa soittoaikaa yksityiselle.

Kiitos vastauksesta. Toivotaan että saisi edes tuon mittauksen vaikka näin alussa vasta ollaan. Tää epätietoisuus on kyllö kauheeta piinaa ja mietin jo että miten ihmeessä pystyn maanantaina menemään töihin 😕

Muokattu viimeksi:
Miten teillä, joilla on käytetty estrogen primingia (Progynova), on alkanut kuukautiset? Tulevatkohan kutakuinkin oman kierron mukaan?

Mulla on määrätty Progynova viideksi päiväksi, jonka jälkeen pari lääkkeetöntä päivää ja sitten ultra. Periaatteessa kierto voisi luonnostaan vaihtua ultrapäiväksi mutta ei välttämättä. Mietin sitä, että kun viimeksi keskeytettiin hoito siksi, että AFC oli oudon matala alle puolen vuoden takaiseen verraten, niin onkohan follikkelitilanne edes muuttunut munasarjoissa ultraan mennessä, jos kierto ei ole vielä vaihtunut uuteen. 🤔 Ei ehkä auta kuin odottaa sekä kierron vaihtumista että ultraa, kumpi niistä nyt sitten tuleekaan aiemmin.
Mulla alkoi myös normaalisti suhteessa kiertoihin joita mulla oli ennen hoitojen aloittamista. Sen jälkeen kierrot vaihdellut 21-41 päivää muuten. Et vaikea sanoa mikä on enää normaalia mut joskus ennen muinoin 27-28 pv oli normaali ja priming-kierto oli 27 pvää.

Onko kokemusta miten munasolujen määrää saa kasvatettua suhteessa follikkeleihin? Onko se niin et jokaisessa follikkelissa periaatteessa on munasolu mutta se ei vain jostain syystä irtoa keräyksessä? Eli voiko esim suuremmalla irrotuspiikkiannoksella päästä parempaan lopputulokseen?
mulla oli ekassa stimulaatiossa yli 20 follikkelia mutta lopulta kerättiin vain kolme solua. Ilmeisesti follikkelit kasvoivat epätasaisesti. Toisessa kierroksessa vaihdettiin Gonal f Menopuriin ja tehtiin se estrogen priming tarkoituksena kasvattaa follikkeleja tasaisemmin ja 16 follista kerättiin 14 munasolua eli paljon parempi tulos saatiin.

Meidän eilinen punktio toimenpiteenä meni hyvin mutta tulos oli pettymys: vajaasta paristakymmenestä follikkelista saatiin vain 9 munasolua joista 6 kypsää. Ihan karmea pudotus. Tänään saatiin helpottava tieto että kaikki kuusi kuitenkin hedelmöittyi eli nyt taas tilanne on ihan hyvä. Toivottavasti päästään tuoresiirtoon keskiviikkona

Mietin nyt jo seuraavaa mahdollista hoitokierrosta jos siihen joudutaan. Onko kokemusta miten munasolujen määrää saa kasvatettua suhteessa follikkeleihin? Onko se niin et jokaisessa follikkelissa periaatteessa on munasolu mutta se ei vain jostain syystä irtoa keräyksessä? Eli voiko esim suuremmalla irrotuspiikkiannoksella päästä parempaan lopputulokseen?
Tsemppiä pettymyksen käsittelyyn! Mulla oli hyvin samankaltainen tulos viime keväänä ja se pudotus tuntui tosi pahalta, kun oli niin toiveikas. Mutta tuo hedelmöittyneiden määrä kuulostaa teillä kuitenkin hyvältä.

Mulla alkoi tänään uusi kierto, eli huomenna siis alkaa toisen kierroksen pistokset. Olo on toisaalta rauhallinen, mutta eilen iski myös kauhu ja pelko siitä, että jos onkin vain samanlainen farssi edessä kuin viime kerralla... Lisäksi flunssa on edelleen vahvasti läsnä, joten tähän flunssan ja menkkatuntemusten päälle pistelyn aloittaminen tuntuu aika raskaalta.

mulla oli ekassa stimulaatiossa yli 20 follikkelia mutta lopulta kerättiin vain kolme solua. Ilmeisesti follikkelit kasvoivat epätasaisesti. Toisessa kierroksessa vaihdettiin Gonal f Menopuriin ja tehtiin se estrogen priming tarkoituksena kasvattaa follikkeleja tasaisemmin ja 16 follista kerättiin 14 munasolua eli paljon parempi tulos saatiin.
Huh onpa tuo eka ollut suurella pudotuksella mutta onneksi muutokset auttoivat noinkin hyvin!

Minun stimulaatio oli menopurilla ja follikkelit kasvoi tasaisesti. Kaikki näytti hyvältä vielä keskiviikon ultrassa ja kaipa perjantainakin kerätessä mutta ei vain ollut munasoluja. Harmittaa että myös ekassa stimulaatiossa oli samankaltainen tulos, myös silloin vähän alle puolessa oli vain solu ja silloin tuli sitten karsintaa myös seuraavissa vaiheissa. Luulisi että siitä olisi jotain opittu mutta ilmeisesti ei. Toki näiden stimulaatioiden välillä on kolme vuotta ja eri lääkäri mutta toivoisi silti että ekasta olisi saatu opit ja jotain muutettu tähän. En osannut myöskään vaatia tässä esim vahvempaa irrotuspiikkiä mutta nyt pitää kyllä ottaa se keskusteluun jos vielä tulee kolmas icsi. Ekasta kierrosta saatiin siis tuoresiirrosta lapsi mutta nyt kolme muuta blastosiirtoa oli negaa.

Miten tuo priming siis toimii?

Muokattu viimeksi:
Tsemppiä pettymyksen käsittelyyn! Mulla oli hyvin samankaltainen tulos viime keväänä ja se pudotus tuntui tosi pahalta, kun oli niin toiveikas. Mutta tuo hedelmöittyneiden määrä kuulostaa teillä kuitenkin hyvältä.

Mulla alkoi tänään uusi kierto, eli huomenna siis alkaa toisen kierroksen pistokset. Olo on toisaalta rauhallinen, mutta eilen iski myös kauhu ja pelko siitä, että jos onkin vain samanlainen farssi edessä kuin viime kerralla... Lisäksi flunssa on edelleen vahvasti läsnä, joten tähän flunssan ja menkkatuntemusten päälle pistelyn aloittaminen tuntuu aika raskaalta.
Kiitos tsempeistä! ❤️ nyt on helpompi olo kun kuusi on kuitenkin tosiaan ok hedelmöittyneitä mutta toki tässä voi vielä tapahtua mitä vain. Niistä kuudesta kuulemma viisi oli normaalisti hedelmöittynyt ja kuudes vähän jotenkin huonommin mutta seurannassa silti vielä.

Jospa sinun kohdalla olisi opittu viime kerrasta! Onko nyt alkuun samat lääkkeet vai muutetaanko jotain? Mielenkiinnolla kuulisin mitä teillä päätetään tehdä eri lailla - jos sieltä tulisi jotain mitä voisin kysyä myös meidän lääkäriltä. Missä olette hoidossa?

Ja mitäs ajatuksia tästä: pohdin että pitäisikö meidän harkita alkiodiagnostikaa jos saadaan taas vain 6. ja 7. pv blastoja. Viimeksi oli siis tuoresiirto päivänä 3 ja siitä plussa ja muut blastot 2x6pv ja 1x7pv. Noilla on kuitenkin ymmärtääkseni suurempi todennäköisyys olla viallisia vs 5pv blastot.

Lääkäri oli sitä mieltä että tehtäisiin jotain tutkimuksia minulle ennen paseja koska on nyt useampi nega pas takana, mutta musta tuntuu turhalta kun suurin todennäköisyys on kuitenkin siinä että alkiot ei vain olleet elinkelpoisia. Mutta tästä ei saa varmuutta jatkoon jos niitä ei tutki. Muuten olisi ihan selvä homma mutta kun se tutkiminen on niin järkyttävän kallista. Meillä on siis miehestä johtuva lapsettomuus eikä minussa mitään todettua ongelmaa mutta ei ole mitään tutkittukaan.

Ajattelin että jos saadaan 5pv blastoja - tai jos koko saalis jää ihan siihen 1-2 blastoon niin ei tutkisi mutta jos saldo on taas useampi 6. tai 7. päiväinen blasto mun mielestä olisi tosi järkevää tutkia - jos vaan rahat riittäisi. Mitä mieltä?

Enkä muuten edes tiedä että olisiko tuo alkiodiagnostiikka pitänyt sopia missä kohtaa että sen edes voi tehdä. Eikö se näyte oteta vasta blastosta?

Moikka! Oon seuraillut keskustelua jo tovin ja liityn nyt mukaan kun toinen kierros icsiä tehty ja ensi viikolla vihdoinkin siirto omaan kiertoon. Olemme julkisella hoidoissa ja mua on jo aikaisemminkin mietityttänyt, että ovathan tukilääkkeet (cyclogest x2) riittävät. Nyt haluaisin selvittää itse progearvon verikokeella ja konsultoida lääkäriä tarvittaessa. Kiinnostaisi kuulla, oletteko te mittailleet progea ja missä kohtaa siirtoa? Mulla siirto tehdään 5 päivää ovisplussasta eli kannattaiskohan verikoe ottaa siirtopäivän aamuna ennen aamun cycloa. Vai myöhemmin kun siirto on jo tehty?

@Ehtoo Mulla on myös ollut Progynova estrogen priming ja kierto alkanut ajallaan.
Jos lisäprogesteronia tarvitsee niin se pitäisi tietää aloittaa alkionsiirtopäivän iltana ymmärtääkseni. Tulokset ainakin huslabilla tulee mun kokemuksella 1-2 pv sisään ja olen itse käynyt siis 1-2 pv ennen alkionsiirtoa mittauttamassa parissa Pasissa. Musta tuntuu että toisella kerralla kun kävin jo 2pv ennen (jotta varmasti saa tuloksen ennen vklp) niin aikainen mittaaminen eli jo 3pv ovulaation jälkeen saattoi olla syy liian matalaan tasoon ja sain sitten lisäproget, mutta eipä niistä lisä progeista haittaakaan ole, muuta kuin laittamisen vaiva.

Erityisesti jos on endometrioosia tai epäilyä niin silloin varmaan kannattaisi joko suoraan ottaa isommat proget tai ainakin mittauttaa. Endo jotenkin vaikutti sen imeytymiseen tms? Cyclogest taisi näkyä mittauksessa? En tiedä kuinka kauan se näkyy mutta vaikuttaa varmaan tuloksen tulkintaan? Minulla ei ilmeisesti nyt mitata ollenkaan mutta sain sen sijaan suoraan isomman annostuksen: terolut 2x20mg ja cyclot 1+1/pv varmuuden vuoksi.

Kiitos tsempeistä! ❤️ nyt on helpompi olo kun kuusi on kuitenkin tosiaan ok hedelmöittyneitä mutta toki tässä voi vielä tapahtua mitä vain. Niistä kuudesta kuulemma viisi oli normaalisti hedelmöittynyt ja kuudes vähän jotenkin huonommin mutta seurannassa silti vielä.

Jospa sinun kohdalla olisi opittu viime kerrasta! Onko nyt alkuun samat lääkkeet vai muutetaanko jotain? Mielenkiinnolla kuulisin mitä teillä päätetään tehdä eri lailla - jos sieltä tulisi jotain mitä voisin kysyä myös meidän lääkäriltä. Missä olette hoidossa?
Meillä mennään muuten samalla tavalla kuin viimeksi, eli lyhyt kaava ja Gonal-F + Fyremadel lääkkeinä ja Ovitrelle irrotukseen, mutta Gonal-F annosta nostettiin. Viimeksi oli 200 IU, nyt 250 IU. Itsellä on vähän sellainen tunne, että eikö todella muuta kannata kokeilla, mutta koitan nyt luottaa tähän suunnitelmaan. Viimeksi tosiaan stimulaatio oli hitaahko ja jokseenkin epätasainen. Meidän hoidot toteutuu KYSin ja oma lähisairaalan yhteistyössä.

Sain myös pienen stressinpoikasen kehitettyä nyt siitä, kun stimulaatio alkaa maanantaina ja viimeksi Gonal-F pistospäiviä kertyi 11, niin jos nyt tarvittaisiin suunnilleen sama, niin punktiohan osuisi viikonlopulle, jolloin niitä ei tietenkään tehdä. Eli voisiko käydä niin, että keräys joudutaan tekemään liian aikaisin, tai venyttämään liian pitkälle? No, huomenna saanen jotain vastauksia tähän kysymykseen hoitavalta taholta, mutta jos jollain on kokemusta vastaavasta tilanteesta, niin kertokaa stressaanko ihan turhaan! :D

Meillä mennään muuten samalla tavalla kuin viimeksi, eli lyhyt kaava ja Gonal-F + Fyremadel lääkkeinä ja Ovitrelle irrotukseen, mutta Gonal-F annosta nostettiin. Viimeksi oli 200 IU, nyt 250 IU. Itsellä on vähän sellainen tunne, että eikö todella muuta kannata kokeilla, mutta koitan nyt luottaa tähän suunnitelmaan. Viimeksi tosiaan stimulaatio oli hitaahko ja jokseenkin epätasainen. Meidän hoidot toteutuu KYSin ja oma lähisairaalan yhteistyössä.

Sain myös pienen stressinpoikasen kehitettyä nyt siitä, kun stimulaatio alkaa maanantaina ja viimeksi Gonal-F pistospäiviä kertyi 11, niin jos nyt tarvittaisiin suunnilleen sama, niin punktiohan osuisi viikonlopulle, jolloin niitä ei tietenkään tehdä. Eli voisiko käydä niin, että keräys joudutaan tekemään liian aikaisin, tai venyttämään liian pitkälle? No, huomenna saanen jotain vastauksia tähän kysymykseen hoitavalta taholta, mutta jos jollain on kokemusta vastaavasta tilanteesta, niin kertokaa stressaanko ihan turhaan! :D
Käsittääkseni jos keräys osuisi viikonloppuun voi pistospäiviä siirtää jättämällä lääkkeen pistämättä/ pienentää annosta. Sairaalalla on varmasti kokemusta tuostakin eivätkä ne lähde keräämään liian aikaisin tms. Itse kirjoittaisin mieltä askarruttavat asiat paperille ylös muistin tueksi ja pyytää vastauksia sen avulla, jotta saat stressin pois.... Stemppiä !

Käsittääkseni jos keräys osuisi viikonloppuun voi pistospäiviä siirtää jättämällä lääkkeen pistämättä/ pienentää annosta. Sairaalalla on varmasti kokemusta tuostakin eivätkä ne lähde keräämään liian aikaisin tms. Itse kirjoittaisin mieltä askarruttavat asiat paperille ylös muistin tueksi ja pyytää vastauksia sen avulla, jotta saat stressin pois.... Stemppiä !
Kiitos tästä! Aivan totta, että ei tämä varmasti oo mitenkään harvinainen tilanne! Hyvä idea tuo, että kirjoittaa asiat ylös, niin tulee kysyttyä kaikki tarpeelliset kysymykset.

Takaisin