IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hmm, meille kyllä tuli HUS:ilta kutsu labroihin ihan muutaman päivän päästä lähetteen hyväksymisestä, ja itse käynnille tuli aika melkein pari kuukautta vasta tästä eteenpäin. Mutta voihan se hyvin olla, että teidän jo otetut labrat auttaa tässä? Tuntuisi hassulta, että kallisarvoisia aikoja käytettäisiin siihen, että vain todettaisiin että mitään ei tehdä? Joten epäilen kyllä että näin ei olisi. Mutta voihan sinne soittaa ja kysyä? Mä soittelin pari viikkoa sitten tuon ajan perään, ja vastaanotto oli ihan kiva :Smiling Face With Smiling Eyes: Muistanko oikein, että teille tuli aika suht nopeasti lähetteen hyväksymisen jälkeen?

Joo, aika tuli jo noin viikossa yksityisen lähetteestä. Luulis ainakin, et niitä infektiolabroja ottaisivat ennen? Ja samaa mäkin oon mieltä, et sanoisivat suoraan et ei pääse enää, et mitä resurssien tuhlausta tollanen turha käynti sit ois. Ei sit turhaan kupattais aikaa, vaan voitais siirtyy suoraan yksityiselle. Toki mulla on paljon sairauksia, et jos se jotenkin vaikuttaa, et ne miettii vielä niiden vaikutuksia ja haluaa keskustella? En tiiä. Oot kyl oikeassa, taidanpa ensi viikolla soittaa sinne.

Tosi hyvää pohdintaa lahjasoluista täällä. Paljon oon samoja ajatuksia itsekin pyöritellyt päässäni. Meillä nyt hoidot vasta alkamassa, joten asia ei vielä ole sinällään ajankohtainen. Mutta tässä iässä ja endon sun muiden AMH tasojen kanssa on tullut tätäkin puolta jo mietittyä. Pessimisti ei pety, kun varautuu pahimpaa, eikö? Olen samaa mieltä, että tässä kohtaa on helpompi vielä teoreettisesti pallotella ajatusta, kun sitä päätöstä ei tarvitsi (vielä) tehdä.

Luin jostakin täältä, että tosille oli ennen julkisen ensikäyntiä ohjelmoitu labroja yms. Nyt iski pelko, et onko mein ensikäynti sittenkin kiitos ei ja hei -meiningillä, kun mitään labramääräyksiä ei oo tullut? Yksityisellä multa katottu AMH, prolaktiini ja kontroloitu THS. Mieleltä 1,5v sitten otettu simppanäyte.

Täältä huutelen tähän labra-asiaan, että tuossa taitaa olla juuri ne labrat mitä ensikäynnille tarvitaankin. Eli ei huolta ❤️ Ja infektiolabrat otettiin ainakin meillä vasta ensikäynnin jälkeen samalla kun asetettiin ivf jonoon. 😊

Tosi hyvää pohdintaa lahjasoluista täällä. Paljon oon samoja ajatuksia itsekin pyöritellyt päässäni. Meillä nyt hoidot vasta alkamassa, joten asia ei vielä ole sinällään ajankohtainen. Mutta tässä iässä ja endon sun muiden AMH tasojen kanssa on tullut tätäkin puolta jo mietittyä. Pessimisti ei pety, kun varautuu pahimpaa, eikö? Olen samaa mieltä, että tässä kohtaa on helpompi vielä teoreettisesti pallotella ajatusta, kun sitä päätöstä ei tarvitsi (vielä) tehdä.

Luin jostakin täältä, että tosille oli ennen julkisen ensikäyntiä ohjelmoitu labroja yms. Nyt iski pelko, et onko mein ensikäynti sittenkin kiitos ei ja hei -meiningillä, kun mitään labramääräyksiä ei oo tullut? Yksityisellä multa katottu AMH, prolaktiini ja kontroloitu THS. Mieleltä 1,5v sitten otettu simppanäyte.

Meillä oli enisköynti Taysissa ja oltiin yksityisellä jo aiemmin käyty ja siellä otettu AMH mutta se otettiin silti musitaakseni uusiks Taysissa ja sit mies oli käyny Ovumiassa simppatestissä ja mulla nyt kilppareita otetaan säännöllisesti vajiksen takia ja se oli ok. Ensikäynnillä ei määrätty labroja mutta sit vasta suunnittelukäynnillä määrättiin ne infektiolabrat että pitää käydä ennen pistosten alottamista, nekin onneks sitten ehti vaikka sitä vähän jännitin. Eli ei varmasti tuu teille kiitos ja hei käyntiä, kyllä ne siellä pitää siitä huolen :) ja aina tosiaan voi soittaa ja varmistaa jos huolettaa. Tsemppiä! ❤️

Omaanapaa: Mua vähän huolettaa kun ei oo muita oireita kun turvotusta, että tapahtuuko tuolla kasvua. Tää on outoo koska luomusti on ollu tuntemuksia muniksissa ja nyt ei juuri mitään. Eilen alko Fyremadel ja se on aika samanlainen pistää mitä joskus napapiikit ollu, eli saa vähän tehdä töitä että sen saa läpi, siitäkään ei tullu muuta kun hetken aikaa kuumotti mahaa sisäisesti.

Voiko olla hyvä tulos jos ei tunnu juuri missään 😬 nyt jännittää maanantain ultra vielä enemmän ja pelottaa että vaste ei oo toivotunlainen. Mutta koitan nyt viikonloppuna nautiskella vapaista, ulkoilla, saunoo ja rentoutua 😊

Voiko olla hyvä tulos jos ei tunnu juuri missään 😬 nyt jännittää maanantain ultra vielä enemmän ja pelottaa että vaste ei oo toivotunlainen. Mutta koitan nyt viikonloppuna nautiskella vapaista, ulkoilla, saunoo ja rentoutua 😊
Jos sulla alkoi vasta jarru, niin sanoisin, että siinä kohden olo voi olla vielä melko oireeton. Oireet alkaa kai yleensä viimeistään pari päivää ennen munasolukeräystä. Itselläni oireet ja niiden alkuajankohta vaihdelleet.

Tunnistan kyllä huolen, että jos vähän oireita, niin epäilyttää lääkkeiden teho. Toisaalta pitäisi olla tyytyväinen, jos pääsee vähillä oireilla. Onneksi pääset pian ultraan, jossa tilanne tsekataan.

Kirjoittelinkin jo tuonne salaiselle puolelle tarkemmin siitä, että meillä hoito päätettiin keskeyttää (oma päätös, lääkäri olisi jatkanut), kun nollaultran AFC oli yhtäkkiä vain kolmanneksen aiemmin lasketuista. Siitäkin olisi voinut saada irti jotain, mutta ei tuntunut hyvältä lähtökohdalta, kun on ollut se alkiodiagnostiikkakin mietteissä.

Nyt täytyy yrittää kuukauden ajan ajatella jotain muutakin kuin sitä, onko se kyykännyt ihan pysyvästi, meneekö kierroittaisen vaihtelun piikkiin vai oliko Synarela lamannut munasarjoja liikaa. 🤔

Tällä hetkellä tuntuu, että jatko ehkä yksityisellä (kun kerran sinne jo pikkusormi annettiin) mutta lääkärin suosittelemalla estrogen priming + lyhyt kaava -kombolla, mutta julkiselle palaaminenkin kyllä on taas vahvemmin mietintämyssyssä.

Miten tässä meneekin aina niin, että joku ennakoimaton uudenlainen pettymys nurkan takana?!? 😵‍💫 Hyvät follimäärät ovat olleet mun supervoima ts. se seikka, joka on voinut antaa meille toivoa siitä, että joskus nappaisi. Lääkäri sanoi vain, että eilinen määrä on AMH:ni mukainen, mutta ei kai se voi noin nopsaan pysyvästi laskea.

@Kirppuliini, kiitos lahjasolupohdintojesi jakamista. ❤️ Antoi uusia näkökulmia.

@Mami91~, tsemppiä, onneksi pian pääset ultraan tsekkaamaan tilannetta! 😊 Moni sanoo, että hoidon vaikutus ei juurikaan tunnu, se kokemus mullakin.

Omaanapaa: Mua vähän huolettaa kun ei oo muita oireita kun turvotusta, että tapahtuuko tuolla kasvua. Tää on outoo koska luomusti on ollu tuntemuksia muniksissa ja nyt ei juuri mitään. Eilen alko Fyremadel ja se on aika samanlainen pistää mitä joskus napapiikit ollu, eli saa vähän tehdä töitä että sen saa läpi, siitäkään ei tullu muuta kun hetken aikaa kuumotti mahaa sisäisesti.

Mullahan oli tää sama,kun ei juuri mitään oireita ollut stimulaatiossa,mulla siis pcos takia stimulaatio rekovellella ja fyramadel jarruna. Mutta munasoluja punktoitiin yhdeksän ,joista viisi kypsää,4 alkiota,joista yks menetettiin, yks tuoresiirtoon 3 päiväsenä ja kaksi pakkaseen blastoina. Ainoastaan vatsan turvotusta oli hieman. Eli voi sanoa että stimulaatio oli oireeton. Mutta ymmärrä että jännittää, koska itsekkin olin varma ettei vastetta ole tullut ja se oli kuitenkin lopulta ihan ok😊 Tsemppiä ultraan❤️

Jos sulla alkoi vasta jarru, niin sanoisin, että siinä kohden olo voi olla vielä melko oireeton. Oireet alkaa kai yleensä viimeistään pari päivää ennen munasolukeräystä. Itselläni oireet ja niiden alkuajankohta vaihdelleet.

Tunnistan kyllä huolen, että jos vähän oireita, niin epäilyttää lääkkeiden teho. Toisaalta pitäisi olla tyytyväinen, jos pääsee vähillä oireilla. Onneksi pääset pian ultraan, jossa tilanne tsekataan.
Okei, hyvä tietää.

Joo aina on kaks puolta asioissa, se on toki siis ollut positiviistakin vaikka samalla mietitytttää. Mutta nyt on taas rauhallinen mieli ja onneksi maanantaina ultra :)

Mullahan oli tää sama,kun ei juuri mitään oireita ollut stimulaatiossa,mulla siis pcos takia stimulaatio rekovellella ja fyramadel jarruna. Mutta munasoluja punktoitiin yhdeksän ,joista viisi kypsää,4 alkiota,joista yks menetettiin, yks tuoresiirtoon 3 päiväsenä ja kaksi pakkaseen blastoina. Ainoastaan vatsan turvotusta oli hieman. Eli voi sanoa että stimulaatio oli oireeton. Mutta ymmärrä että jännittää, koska itsekkin olin varma ettei vastetta ole tullut ja se oli kuitenkin lopulta ihan ok😊 Tsemppiä ultraan❤️
Tämmöset kokemukset kyllä rauhoittaa mieltä! :) tosi hyvä kuulla että vaste voi olla ihan hyvä vaikka oireita ei kauheasti ole. Kiitos! ❤️

@Mami91~ mulla ei myöskään misssään vaiheessa oo tuntunut munasarjoissa mitään merkillisempää kummassakaan stimulaatiossa. Tässä tokassa tulin kyllä kaikin puolin muuten kipeäksi 😁, mutta munasarjojen alue oli ihan ok koko ajan. Taemppiä! Toi on kyl jännittävää ku ei yhtään tiedä mitä kehossa tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. Koska sulla on vasteultra?

Kirjoittelinkin jo tuonne salaiselle puolelle tarkemmin siitä, että meillä hoito päätettiin keskeyttää (oma päätös, lääkäri olisi jatkanut), kun nollaultran AFC oli yhtäkkiä vain kolmanneksen aiemmin lasketuista. Siitäkin olisi voinut saada irti jotain, mutta ei tuntunut hyvältä lähtökohdalta, kun on ollut se alkiodiagnostiikkakin mietteissä.

Nyt täytyy yrittää kuukauden ajan ajatella jotain muutakin kuin sitä, onko se kyykännyt ihan pysyvästi, meneekö kierroittaisen vaihtelun piikkiin vai oliko Synarela lamannut munasarjoja liikaa. 🤔
Ikävä kuulla tällaisesta käänteestä. Itselläni lääkärit sanoneet tässä vuosien aikana, että amh-arvoon suhteessa follikkeleita näkyy yllättävän paljon. Nyt sitten elokuun ultrauksessa näkyi huomattavasti pienempi määrä. Ei tehty hoitoa siihen kiertoon, koska toivoin, että pienempi määrä olisi johtunut vaan kyseisestä kierrosta ja kierron vaiheesta. Syyskuun hoidossa määrä oli kuitenkin aiempaa pienempi. Itsekin olen kovasti miettinyt voiko määrä laskea noin nopeasti ja selkeästi.

Eilen iski kovat vatsakivut lääkkeen jälkeen illalla ja kesti 3 asti yöllä, liittyyköhän hoitoon vai mikä lie oli, onneksi meni ohi, nyt vaan pientä kipua ja painetta sekä turvotusta.

Tänään oli ultra ja siinä kaikki ok limakalvo hyvä yhteensä folleja 10-12 vielä saavat hieman kasvaa eli vähän lisää piikittelyä ja suunnitelma tämä: Punktiopäiväksi perjantai 24.10. Tänään ja huomenna vielä Fyremadel-pistokset normaaliin tapaan, keskiviikkona aamusta Fyremadel, illasta Ovitrelle-triggaus. Luteaalitueksi Terolut ja Gonapeptyl kertapistoksena.
Apteekkireissu töitten jälkeen tiedossa siis 😊

@Mami91~ mulla ei myöskään misssään vaiheessa oo tuntunut munasarjoissa mitään merkillisempää kummassakaan stimulaatiossa. Tässä tokassa tulin kyllä kaikin puolin muuten kipeäksi 😁, mutta munasarjojen alue oli ihan ok koko ajan. Taemppiä! Toi on kyl jännittävää ku ei yhtään tiedä mitä kehossa tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. Koska sulla on vasteultra?
Okei, onpa hyvä kuulla että silti vastetta vaikka ei muniksissa tuntuiskaan! :)
Kiitos! Tänään oli ultra ja just siitä kirjotinkin tänne, eli siinä kaikki ok 5-6 follia per puoli mutta hieman saavat vielä kasvaa. Pe punktio. Lääkäri ei mitään sanonut minkä kokoisia mutta oli kokonaisuutena tyytyväinen.

Okei, onpa hyvä kuulla että silti vastetta vaikka ei muniksissa tuntuiskaan! :)
Kiitos! Tänään oli ultra ja just siitä kirjotinkin tänne, eli siinä kaikki ok 5-6 follia per puoli mutta hieman saavat vielä kasvaa. Pe punktio. Lääkäri ei mitään sanonut minkä kokoisia mutta oli kokonaisuutena tyytyväinen.
Lupaavalta kuulostaa! Äkillinen vatsakipu kuulostaa tosi kurjalta, toivottavasti loppustimulaatio sujuu paremmin.

Ikävä kuulla tällaisesta käänteestä. Itselläni lääkärit sanoneet tässä vuosien aikana, että amh-arvoon suhteessa follikkeleita näkyy yllättävän paljon. Nyt sitten elokuun ultrauksessa näkyi huomattavasti pienempi määrä. Ei tehty hoitoa siihen kiertoon, koska toivoin, että pienempi määrä olisi johtunut vaan kyseisestä kierrosta ja kierron vaiheesta. Syyskuun hoidossa määrä oli kuitenkin aiempaa pienempi. Itsekin olen kovasti miettinyt voiko määrä laskea noin nopeasti ja selkeästi.

Muistelinkin, että sulla on ollut samaa kokemusta. Olen saanut lääkäreiltä pitkin matkaa juuri samanlaisia kommentteja, että AFC ja AMH eivät vastaa tosiaan. Ovatkohan munasarjat hoksanneet, että nyt tuli 39 mittariin ja voidaan alkaa laiskotella. 🫣

Mittautin muutama viikko sitten AMH:n, joka oli laskenut kuitenkin vuodessa vain 0.2 yksikköä, mikä on lääkärin mukaan tyypillinen vuotuinen lasku. Se alkaa vielä täpärästi ykkösellä, joka on kai aika lailla iän mukainen mediaani.

Jos myös seuraavan kierron AFC on niukka, täytyy varmaan vain hyväksyä tilanne ja ajatella, että hoitoja jatketaan nyt sitten niukemmalla reservillä. Ainahan on kai toivoa, että stimulaation myötä folleja tuleekin hieman enemmän kuin miltä alkujaan näyttää.

Nämä käänteet vetää nöyräksi kyllä. Menin ultraan sillä ajatuksella, että tulee varmaan vaihteeksi ihan hyviä/neutraaleja uutisia, kun Synarela oli tuttu keväältä. Olin ajatellut, että stimulaation vaste on sitten se suurempi jännitettävä. Alkoi myös kauhistuttaa, jos toukokuinen IVF-kierto oli viimeinen korkean AFC:n kierto, jonkinlainen loppuhuipennus, joka sitten vähän latistui kehnon lääkevasteen myötä. Sen jälkeen AFC:tä ei ollut laskettu. Siirron kontrolliultrissa harkitsin pyytäisinkö tsekkaamaan sen, mutta jotenkin en kehdannut "kun tässä katsotaan nyt ihan muuta asiaa".

Heii, kipuilen täällä kun nyt vaikuttaa siltä että meidän viimeisestä pasista (tänään pp7) tulee nega ja uusi icsi olisi edessä. Suunnittelukäynti on onneksi pian ja tarkoitus aloittaa pistokset jo seuraavasta kierrosta.

Meidän viime kierrossa saatiin 20+ follikkelia, muistaakseni reilu 10 munasolua joista yksi tuoresiirtoplussa ja siitä lapsi ja lisäksi kolme blastoa pakkaseen. Nyt nämä kolme on siirretty ja kaikki tosiaan negoja. Meidän kaikki blastot oli 6- ja 7-päiväisiä eikä mitään parasta laatua. Onko kokemusta, voiko muuttamalla lääkemääriä (ja jos kyllä, miten), saada parempilaatuisia alkioita kasaan? Nuo määrähän olivat oikeinkin hyvät selvästi määrä ei korvaa laatua 😅

Muistelinkin, että sulla on ollut samaa kokemusta. Olen saanut lääkäreiltä pitkin matkaa juuri samanlaisia kommentteja, että AFC ja AMH eivät vastaa tosiaan. Ovatkohan munasarjat hoksanneet, että nyt tuli 39 mittariin ja voidaan alkaa laiskotella. 🫣

Mittautin muutama viikko sitten AMH:n, joka oli laskenut kuitenkin vuodessa vain 0.2 yksikköä, mikä on lääkärin mukaan tyypillinen vuotuinen lasku. Se alkaa vielä täpärästi ykkösellä, joka on kai aika lailla iän mukainen mediaani.
Vaikka asia on vakava ja ikävä, niin naurahdin ääneen. Minulla nimittäin laskettiin follikkelimääriä useampaan kertaan, kun olin 38 ja nyt kun olin juuri täyttänyt 39 vuotta, niin määrä selkeästi pienempi. Amh ei ole mitattu nyt vuoteen, mutta aiemmassa kahdessa mittauksessa lasku oli ihan pientä.

Meillä tulossa lääkäriaika ja aion pyytää, että follikkelimäärä tsekattaisiin samalla. En tosin tiedä mihin kierron vaiheeseen osuu, mutta olisi hyvä saada lisätietoa. Samalla voisi tsekata, että munasarjat ovat palautuneet hoidosta.

Olen miettinyt mahdollisuutta tutkia josko jostain löytyisi vika siihen, etteivät munasolut hedelmöity. Kauhulla ajatellut sen vaatimaa aikaa ja sitä, että viimeiset hetket kuluvat testituloksia odotellessa. Geenitestit eivät ole mitään peruskauraa, joten selvittely voi kestää. Toisaalta, jos syy löytyy itsestäni, niin sitten ei ole enää samanlaista kiirettä, koska omalla iällä ei ole niin paljon väliä.

Muokattu viimeksi:
Seuraavasta kierrosta aloitetaan 4. Ivf hoito. Tänään alkoi kuukautiset. Jännittää 😬 Mri kuvat endon vuoksi ensiviikolla.

Onko kellään todettu endo? Onko mitä tehty toisin siirroissa lääkityksen suhteen? Minulle suunnitelmissa leikkaus ens vko tutkimuksen perusteella. Onko kuinka pitkä sairasloman tarve?

Muokattu viimeksi:
Kirjoitetaanpas nyt tännekkin puolelle kun kaipaan kovasti vertaistukea.

Ensimmäinen ivf-hoito tuli ja meni. Saatiin yksi ainoa alkio joka siirrettiin, ei tärpännyt. Joulukuussa saadaan ilmoittautua toiseen ivf:n, ja samalla sitten kerrottiin että kolmatta hoitoa ei julkisella välttämättä enää tehdä!

Eli onko täällä semmoisia joilla todettu olevan munarakkuloita hyvin vähän, ja silti tuloksena onnistunut raskaus? Entäpä miten hoidot yksityisellä, onko sielläkään sen paremmat mahdollisuudet tässä tilanteessa?

Kirjoitetaanpas nyt tännekkin puolelle kun kaipaan kovasti vertaistukea.

Ensimmäinen ivf-hoito tuli ja meni. Saatiin yksi ainoa alkio joka siirrettiin, ei tärpännyt. Joulukuussa saadaan ilmoittautua toiseen ivf:n, ja samalla sitten kerrottiin että kolmatta hoitoa ei julkisella välttämättä enää tehdä!

Eli onko täällä semmoisia joilla todettu olevan munarakkuloita hyvin vähän, ja silti tuloksena onnistunut raskaus? Entäpä miten hoidot yksityisellä, onko sielläkään sen paremmat mahdollisuudet tässä tilanteessa?
Mikä on hyvin vähän? Onko sinulta otettu amh? Oletko minkä ikäinen? Missä olet hoidoissa? Minulle luvattu 4.ivf kierros, "sattumalta" löytyneen endometrioosin, todennäköisesti leikkaus tulossa, minkä jälkeen siirretään yksi pakkasessa odottava alkio sekä ne mitkä saadaan kerättyä tästä tulevasta kierroksesta. Olen julkisella hoidoissa.

Takaisin