IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuttuja aiheita täällä pinnalla. Mulle tehtiin yksityisellä PAS heti tuoresiirron jälkeiseen kiertoon ja siitä seuraavaankin, tosin kaikki negaa. Miksi PAS on tuloksekkaampi kuin tuoresiirto? Täällä kanssa tyhjäkäyntiä menossa tammikuun siirtoa odotellessa. Ehtii täälläkin ehkä olla kahdet menkat, kun tammikuun alussa ollaan reissussa. Lisäksi saattaa olla että ei mahdu siirtoon tai ovis osuu väärälle päivälle ja ties mitä, huoh. Mulle kanssa mietittiin pistosta, jolla sais lamautettua oman hormonitoiminnan, mutta päädyttiin kuitenkin kokeilemaan tuettuun omaan kiertoon sitä ainokaisen siirtoa. Oliko sulla @Milpa2018 lääkkeenä Procren vai joku muu? Kuinka kauan kroppaa pidetään moisessa lepotilalla ennen siirtoa ja onko pistoksia useampia? Kiinnostaa tietää, jos itsellä sama edessä.
En lukenut artikkelia, mutta mun veikkaus / ymmärrys asiasta on että se tuoresiirtoon valittu alkio ei välttämättä olisi selvinnyt pakastuksesta ja sulatuksesta. Kun onhan se pakastus ja sulatusprosessi taas yksi ”koitos” sille alkiolle. Ja voisiko tuoressiirroissa olla enemmän heittoa alkion iässä 🤔

Mä oon kyllä sitä mieltä että jatkossakin haluan, että jos blastoja tulee niin tuoresiirto tehdään. Pääsee jotain edes kohtuun saakka 🙈 toisaalta oma ajattelu voi olla värittynyttä siitä johtuen kun tuoresiirrosta on yksi onnistuminen jo tullut.

Muokattu viimeksi:
Jenkkipodcasteissa spesialistit sanovat usein, että kohdun limakalvo ei ole parhaimmillaan siirtoon heti keräyskierrossa ja sen takia monet jenkeissä ovat siirtyneet tekemään vain pakastesiirtoja. Ja onhan siinä alkiolla enemmän aikaa kiinnittyä, jos voidaan pian ovulaation jälkeen siirtää, kun ei tarvitse odottaa alkion kehittymistä 3-5 päiväiseksi ennen siirtoa. Voisin kuvitella, että se parikin päivää voi tehdä paljon, jos on vähänkin hitaammin kehittyviä alkioita.

Esim Fertility docs uncensored ovat muistaakseni puhuneet tästä useamman kerran podcastissaan.

Jenkkipodcasteissa spesialistit sanovat usein, että kohdun limakalvo ei ole parhaimmillaan siirtoon heti keräyskierrossa ja sen takia monet jenkeissä ovat siirtyneet tekemään vain pakastesiirtoja. Ja onhan siinä alkiolla enemmän aikaa kiinnittyä, jos voidaan pian ovulaation jälkeen siirtää, kun ei tarvitse odottaa alkion kehittymistä 3-5 päiväiseksi ennen siirtoa. Voisin kuvitella, että se parikin päivää voi tehdä paljon, jos on vähänkin hitaammin kehittyviä alkioita.

Esim Fertility docs uncensored ovat muistaakseni puhuneet tästä useamman kerran podcastissaan.
Hmm eikö se siirretä silti ihan samaan aikaan riippumatta, onko tuore vai PAS? Siis jos vaikka blasto niin yhtä laillahan passissa odotetaan, että ovulaation jälkeen on mennyt niin monta päivää (5?) kuin olisi luonnollisestikin mennyt. Vai tarkoititko että jos on jotenkin hitaammin kehittynyt alkio niin voidaan siirtää seitsemän päiväinen alkio viidentenä päivänä.

Hmm eikö se siirretä silti ihan samaan aikaan riippumatta, onko tuore vai PAS? Siis jos vaikka blasto niin yhtä laillahan passissa odotetaan, että ovulaation jälkeen on mennyt niin monta päivää (5?) kuin olisi luonnollisestikin mennyt. Vai tarkoititko että jos on jotenkin hitaammin kehittynyt alkio niin voidaan siirtää seitsemän päiväinen alkio viidentenä päivänä.
Netistä lueskellessa monissa paikoissa sanotaan, että yleensä alkiot siirretään 3.-5. päivänä, joten juurikin se, että jos 6-päiväinen alkio siirretään viimeistään 5. päivänä, saa se tavallaan päivän etumatkan. En tiedä miten tarkaan näitä ajoitetaan ja julkisella varmasti merkkaa myös paljon se, että mihin kohtaan ovulaatio osuu, jos ei käytetä lääkitystä.

Saanko lykätä itseni tänne ketjuun?

4 epäonnistunutta inssiä takana ja tämän viikon ma oli punktio ja huomenna pitäis mennä tuote siirtoon.. onko alkiot silloin 3 vai 4 pvä ikäisiä jos maanantaina hedelmöitetty?

Mua nii korpesi kun kuukautiset alkoivat ja menin apteekkiin hakee lääkkeitä nii siel sanottiin että nää on tilaustuotteita. Meinas paniikki tulla ja aloin miettimään et tämänkö takia tulee taas parin kk tauko tähän hommaan!

Mut onneksi pienellä ajelulla San haettua osan ja muutama päivän päästä loput tarvittavat lääkkeet 😅

On muute tosi kovia ovulaatiokipuja tässä tuoresiirron jälkeisessä kierrossa! On mulla yleensäkin oviskipuja, mutta nyt alkoi kova vihlonta jo tosi ajoissa vaikkei ovista vielä testeissä näykään. Kivut vielä sillä puolen mistä saatiin vaan yksi follikkeli kasvamaan, joten luulis palautuneen hyvin jo. Ehkä kivut johtuukin just siitä, että toi kehno munasarja yrittää kaikin voimin pinnistellä edes jonkun solun aikaiseksi 😅

On muute tosi kovia ovulaatiokipuja tässä tuoresiirron jälkeisessä kierrossa! On mulla yleensäkin oviskipuja, mutta nyt alkoi kova vihlonta jo tosi ajoissa vaikkei ovista vielä testeissä näykään. Kivut vielä sillä puolen mistä saatiin vaan yksi follikkeli kasvamaan, joten luulis palautuneen hyvin jo. Ehkä kivut johtuukin just siitä, että toi kehno munasarja yrittää kaikin voimin pinnistellä edes jonkun solun aikaiseksi 😅
Oliko sulla endometrioosia? Voihan olla, että toisella puolella on enemmän endoa, joka muutenkin aiheuttaa enemmän tuntemuksia. Toisaalta, ilmeisesti tosi monilla naisilla toinen munasarja on aktiivisempi ja toinen jostain syystä kivuliaampi.
Tietääpä sitten itsekin odotella kivuliasta ovulaatiota, kun oireita on nykyään aina muutenkin.
Saanko lykätä itseni tänne ketjuun?

4 epäonnistunutta inssiä takana ja tämän viikon ma oli punktio ja huomenna pitäis mennä tuote siirtoon.. onko alkiot silloin 3 vai 4 pvä ikäisiä jos maanantaina hedelmöitetty?

Mua nii korpesi kun kuukautiset alkoivat ja menin apteekkiin hakee lääkkeitä nii siel sanottiin että nää on tilaustuotteita. Meinas paniikki tulla ja aloin miettimään et tämänkö takia tulee taas parin kk tauko tähän hommaan!

Mut onneksi pienellä ajelulla San haettua osan ja muutama päivän päästä loput tarvittavat lääkkeet 😅
Jos maanantaina hedelmöitetty ja tänään siirto, niin silloinhan ne on 3 päiväisiä alkioita. Tsemppiä tuoresiirtoon ja piinailuun!

Oliko sulla endometrioosia? Voihan olla, että toisella puolella on enemmän endoa, joka muutenkin aiheuttaa enemmän tuntemuksia. Toisaalta, ilmeisesti tosi monilla naisilla toinen munasarja on aktiivisempi ja toinen jostain syystä kivuliaampi.
Tietääpä sitten itsekin odotella kivuliasta ovulaatiota, kun oireita on nykyään aina muutenkin.

Jos maanantaina hedelmöitetty ja tänään siirto, niin silloinhan ne on 3 päiväisiä alkioita. Tsemppiä tuoresiirtoon ja piinailuun!
Kiitos paljon!
Nyt vaa hirvittää miten käy.. onko 3 ja 5 päiväisellä kovasti eroa ja ja..
Mut täytyy varmaa eka toivoa että on hedelmöittynyt edes jotain 😅🤭

Nii, voihan olla tosiaa endoperäistä. Ei oo ikinä ultrassa vaa näkynyt mitää mut kuka tietää.. Voihan se kipu säteilläkin jostain mikä ei sit ultrassa näy 🤷🏼‍♀️

Tääläkö joku huuteli miten Tays on auki? Tämmöinen löytyi sieltä seinältä tänää

1000043577.jpg

Helou :greet025 Ajattelin hypätä mukaan tähän ketjuun tuolta vanhemmasta IVF/ICSI-ketjusta. Tilanteemme lyhyesti: reilu vuosi yritystä takana, hoitopolulle jo puolen vuoden yrityksen jälkeen (ikä). Tehty 3 tuloksetonta inssiä ja yksi IVF-kierros, josta 3 munasolua. Kaikki hedelmöittyivät, 2-päiväisinä yksi tuoresiirrettiin (nega) ja loput pakkaseen. Välikierron jälkeen ensimmäinen PAS tehty tällä viikolla ja nyt sit piinaillaan :excited001 Oliko nyt muita piinailijoilta (@iLa taisi olla? :signs003) vai onko joulusulkujen vuoksi suurimmalla osalla katseet ensi vuodessa?

Iso(hko?) keltarauhastuki määrättiin tälle kerralle. Tuoresiirrossa jo oli Terolut ja Lugesteron 400 mg aamuin illoin, nyt tuli lisäksi vielä Lugesteron 200 mg iltapäivään. Ottivat ennen PAS:a progesteroni-verikokeen ja tulos oli 31 (olin ehtinyt jo reilun vuorokauden käyttää Lugesteronia, joten luonnollisesti olis varmaan vielä matalampi). Kuulemma kiikunkaakun onko tarpeeksi, siksi määräsivät vielä tuon 200 mg lisää. Minkälaisia progesteroni-arvoja ja keltarauhastukia teillä on ollut?
@Betta aiemmin kysyi onko PASseja tehty heti tuoresiirron jälkeiseen kiertoon, niin ainakin miulle annettiin ymmärtää, että välikierto ois hyvä pitää, jotta kroppa palautuu ja itsekin niin halusin.

Rentouttavaa joulunaikaa meille kaikille ja toiveikkaina tulevaan vuoteen :greet008💝

Meillä on nyt se tilanne, että eilen mulle tehtiin 1. alkiosiirto pakastetusta munasolusta Tallinnassa. Kutsutaanko toimenpidettä nimellä PAS? 1.5 vuotta sitten aloitettiin hoidot ja nyt sitten ollaan tässä pisteessä. Olin yksin, koska puolisolla oli töitä. Huvitti, kun lääkäri sanoi, että virtsarakko pitää olla täynnä ja sitten olin unohtanut sen ja käynyt wc:ssa 1 h 15 min ennen siirtoa. :Eyes: Sitten vaan lääkäri sanoi, että juo sitten 2 x 0.5 litraa vettä. Onneksi se riitti, sillä rakko ei olisi enempää kestänyt. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Jännittävin hetki oli, kun menin toimenpidehuoneeseen ja biologi kertoi, että aamulla on 5 päivän ikäinen alkio otettu sulamaan, joka on kunnossa. Sitten siirto tehtiin. Oli kyllä liikuttunut olo sen aikana ja tuli varmaan joku endorfiini-ryöppy siinä. Sitten sain vielä vähän reseptejä lisää, kävin apteekissa, sain lääkkeet ja taksilla satamaan. Aamulla pistin (puoliso auttoi) triptoreliiniä 0,1 mg vatsaan. Aamuin illoin menee Zumenonia ja progesteroni-emätinpuikkoja. Päivää ennen jouluaattoa pitäisi tehdä raskaustesti ja jos se näyttää positiivista, niin jatkaa lääkkeitä, jos taas näyttää neg. niin sitten lopettaa lääkkeet. Jos hyvin käy saamme parhaan mahdollisen joululahjan. :folded:🎁❤️ Sitä mietin, että meillä on kissa. Oliko niin, että minä en saa nyt puhdistaa kissan hiekkaa toksoplasmoosi-riskin vuoksi? Luin tuolta terveyskirjaston sivuilta, että "Äidin raskauden aikana tai raskautta edeltävänä parina viikkona saama tuore toksoplasmatartunta aiheuttaa vakavan riskin sikiölle ja lapselle." Sovittiin, että puoliso putsaa nyt kissanhiekan. Saanko kuitenkin rapsutella kissaa ja ottaa sen syliin? Kissalle kova paikka, jos en edes rapsuttelisi, kun se on niin kiintynyt minuun. Onko muita kissaperheitä foorumilla? Miten olette toimineet vastaavassa tilanteessa? :Smiling Cat Face With Heart:

Meillä on nyt se tilanne, että eilen mulle tehtiin 1. alkiosiirto pakastetusta munasolusta Tallinnassa. Kutsutaanko toimenpidettä nimellä PAS? 1.5 vuotta sitten aloitettiin hoidot ja nyt sitten ollaan tässä pisteessä. Olin yksin, koska puolisolla oli töitä. Huvitti, kun lääkäri sanoi, että virtsarakko pitää olla täynnä ja sitten olin unohtanut sen ja käynyt wc:ssa 1 h 15 min ennen siirtoa. :Eyes: Sitten vaan lääkäri sanoi, että juo sitten 2 x 0.5 litraa vettä. Onneksi se riitti, sillä rakko ei olisi enempää kestänyt. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Jännittävin hetki oli, kun menin toimenpidehuoneeseen ja biologi kertoi, että aamulla on 5 päivän ikäinen alkio otettu sulamaan, joka on kunnossa. Sitten siirto tehtiin. Oli kyllä liikuttunut olo sen aikana ja tuli varmaan joku endorfiini-ryöppy siinä. Sitten sain vielä vähän reseptejä lisää, kävin apteekissa, sain lääkkeet ja taksilla satamaan. Aamulla pistin (puoliso auttoi) triptoreliiniä 0,1 mg vatsaan. Aamuin illoin menee Zumenonia ja progesteroni-emätinpuikkoja. Päivää ennen jouluaattoa pitäisi tehdä raskaustesti ja jos se näyttää positiivista, niin jatkaa lääkkeitä, jos taas näyttää neg. niin sitten lopettaa lääkkeet. Jos hyvin käy saamme parhaan mahdollisen joululahjan. :folded:🎁❤️ Sitä mietin, että meillä on kissa. Oliko niin, että minä en saa nyt puhdistaa kissan hiekkaa toksoplasmoosi-riskin vuoksi? Luin tuolta terveyskirjaston sivuilta, että "Äidin raskauden aikana tai raskautta edeltävänä parina viikkona saama tuore toksoplasmatartunta aiheuttaa vakavan riskin sikiölle ja lapselle." Sovittiin, että puoliso putsaa nyt kissanhiekan. Saanko kuitenkin rapsutella kissaa ja ottaa sen syliin? Kissalle kova paikka, jos en edes rapsuttelisi, kun se on niin kiintynyt minuun. Onko muita kissaperheitä foorumilla? Miten olette toimineet vastaavassa tilanteessa? :Smiling Cat Face With Heart:
Toivotaan että tärppää! 😍 Meillä on kissoja, ja siksi ollaan myös mietitty samaa asiaa. Todellisuudessa meillä on mahdoton tehdä niin että en putsaisi laatikoita. Putsaan siis niitä ihan tavalliseen tapaan, pesen vain kädet heti sen jälkeen huolellisesti. Kissoja käsittelen muuten ihan normaalisti, ehkä jos nyt joku ripulitauti olisi kissalla niin pitäisi vältellä. 😊

Minä putsaan edelleen hiekkikset, nyt vaan käytän kumihanskoja ja yritän vältellä sen hiekan pölyttämistä. Pesen hanskat ja kädet aina kun vähänkin käpälöin hiekkiksiä tai niiden tavaroita. Kissoja rapsuttelen ja hellin ihan entiseen malliin, toinen selvästi aistii raskauden kun on ollut koko raskausajan aivan iilimatona kiinni. Meillä on siis koko ikänsä sisäkissoina eläneet rotukissat, joilla tuskin toksoplasmoosia edes on, kun eivät ulkoile kuin valvotusti eli eivät myöskään syö mitään ulkoa. Ei nyt varmaan mitään kakkaa kannata noin muutenkaan kosketella ilman hanskoja, nyt vaan harjoitan ylimääräistä varovaisuutta! 😂

Meillä on nyt se tilanne, että eilen mulle tehtiin 1. alkiosiirto pakastetusta munasolusta Tallinnassa. Kutsutaanko toimenpidettä nimellä PAS? 1.5 vuotta sitten aloitettiin hoidot ja nyt sitten ollaan tässä pisteessä. Olin yksin, koska puolisolla oli töitä. Huvitti, kun lääkäri sanoi, että virtsarakko pitää olla täynnä ja sitten olin unohtanut sen ja käynyt wc:ssa 1 h 15 min ennen siirtoa. :Eyes: Sitten vaan lääkäri sanoi, että juo sitten 2 x 0.5 litraa vettä. Onneksi se riitti, sillä rakko ei olisi enempää kestänyt. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Jännittävin hetki oli, kun menin toimenpidehuoneeseen ja biologi kertoi, että aamulla on 5 päivän ikäinen alkio otettu sulamaan, joka on kunnossa. Sitten siirto tehtiin. Oli kyllä liikuttunut olo sen aikana ja tuli varmaan joku endorfiini-ryöppy siinä. Sitten sain vielä vähän reseptejä lisää, kävin apteekissa, sain lääkkeet ja taksilla satamaan. Aamulla pistin (puoliso auttoi) triptoreliiniä 0,1 mg vatsaan. Aamuin illoin menee Zumenonia ja progesteroni-emätinpuikkoja. Päivää ennen jouluaattoa pitäisi tehdä raskaustesti ja jos se näyttää positiivista, niin jatkaa lääkkeitä, jos taas näyttää neg. niin sitten lopettaa lääkkeet. Jos hyvin käy saamme parhaan mahdollisen joululahjan. :folded:🎁❤️ Sitä mietin, että meillä on kissa. Oliko niin, että minä en saa nyt puhdistaa kissan hiekkaa toksoplasmoosi-riskin vuoksi? Luin tuolta terveyskirjaston sivuilta, että "Äidin raskauden aikana tai raskautta edeltävänä parina viikkona saama tuore toksoplasmatartunta aiheuttaa vakavan riskin sikiölle ja lapselle." Sovittiin, että puoliso putsaa nyt kissanhiekan. Saanko kuitenkin rapsutella kissaa ja ottaa sen syliin? Kissalle kova paikka, jos en edes rapsuttelisi, kun se on niin kiintynyt minuun. Onko muita kissaperheitä foorumilla? Miten olette toimineet vastaavassa tilanteessa?

Minä olen käyttänyt kertqkäyttöhasnskoja ja
-hengityssuojainta mikäli on ollut pakko hiekka-astiaan koskea. Olen jättänyt astian isot pesut ja kaikki hiekanvaihdot kokonaan tekemättä ja kerännyt varovasti vaan kakkapaukut pois

Minulla ollut kissoja koko ikäni. Ensimmäisen raskauden aikaan (yli 10v. sitten) terveydenhoitaja sanoi, että koska olen niin kauan ollut kissan kanssa tekemisissä niin todennäköisesti olen jo toksoplasmoosin saanut ja vasta-aineita. En tiedä onko tuossa perää. En vältellyt muistaakseni kissan hiekan vaihtamista, ehkä käytin kuitenkin hanskoja 🤔

Jos teillä on sisäkissoja, on melko epätodennäköistä että niillä olisi toksoplasmoosi. Toksoplasmoosi leviää maaperän välityksellä (josta kissat sen saa ja/tai jyrsijöistä), joten yhtälailla puutarhanhoito on riski. Meillä tosin mies on siivonnut kissanhiekkalaatikot jo esikoisen raskaudesta lähtien, enkä laita hanttiin. :Grinning Face With Smiling Eyes: Mutta siis ihan huoletta voitte rapsutella kissoja, sillä toksoplasmoosi kissoilla leviää vain ulosteista ja kissat on erittäin siistejä eläimiä. Suomessa toksoplasmoosiriski on suurin puutarhureilla.
Helou :greet025 Ajattelin hypätä mukaan tähän ketjuun tuolta vanhemmasta IVF/ICSI-ketjusta. Tilanteemme lyhyesti: reilu vuosi yritystä takana, hoitopolulle jo puolen vuoden yrityksen jälkeen (ikä). Tehty 3 tuloksetonta inssiä ja yksi IVF-kierros, josta 3 munasolua. Kaikki hedelmöittyivät, 2-päiväisinä yksi tuoresiirrettiin (nega) ja loput pakkaseen. Välikierron jälkeen ensimmäinen PAS tehty tällä viikolla ja nyt sit piinaillaan :excited001 Oliko nyt muita piinailijoilta (@iLa taisi olla? :signs003) vai onko joulusulkujen vuoksi suurimmalla osalla katseet ensi vuodessa?

Iso(hko?) keltarauhastuki määrättiin tälle kerralle. Tuoresiirrossa jo oli Terolut ja Lugesteron 400 mg aamuin illoin, nyt tuli lisäksi vielä Lugesteron 200 mg iltapäivään. Ottivat ennen PAS:a progesteroni-verikokeen ja tulos oli 31 (olin ehtinyt jo reilun vuorokauden käyttää Lugesteronia, joten luonnollisesti olis varmaan vielä matalampi). Kuulemma kiikunkaakun onko tarpeeksi, siksi määräsivät vielä tuon 200 mg lisää. Minkälaisia progesteroni-arvoja ja keltarauhastukia teillä on ollut?
@Betta aiemmin kysyi onko PASseja tehty heti tuoresiirron jälkeiseen kiertoon, niin ainakin miulle annettiin ymmärtää, että välikierto ois hyvä pitää, jotta kroppa palautuu ja itsekin niin halusin.

Rentouttavaa joulunaikaa meille kaikille ja toiveikkaina tulevaan vuoteen :greet008💝
Mulla oli 2x400mg Lugesteron ekassa tuoresiirrossa ja veikkaan että samalla mennään ekassa PASissa. Oli kyllä limakalvot kovilla, mieluummin ottaisin jollain muulla systeemillä. Ootko yksityisellä? Pohdin etten oo kuullut että julkisella tsekattais progesteron arvoja ja säädettäis noin tarkkaan.
PAS= pakastealkionsiirto :Smiling Face With Smiling Eyes: Tsemppiä piinailuihin, toivottavasti saatte maailman parhaan joululahjan! :Heavy Black Heart:

Takaisin