Tosta kadosta on pakko vielä todeta, että kun joskus tutkin noita tilastoja niin isot jenkkilabiratoriotkin (esim RMA) raportoi että yleensä kerätyistä keskimäärin 80% on kypsiä, niistä kypsistä keskimäärin 80% hedelmöittyy ja blastoiksi jaksaa sitten 30-50% näistä hedelmöittyneistä, eli todellisuudessa sellaiset 1-3 blaston saaliit (ja iso kato kerätyistä soluista blastoiksi) on tosi normaaleja. Ja usein tähdätään myös 8-12 kerättävään munasoluun. Julkisissa tarinoissa varmaan usein tulee vaan esiin niitä missä soluja/alkioita tulee tosi paljon
Ja vaikka tiedän nämäkin tilastot, niin silti helposti määrät harmittaa itseäkin

ja meillä vielä on usein isompi kato kypsistä munasoluista hedelmöittyneihin. Mutta koitan ajatella aina, että kunhan jotain päästään siirtämään

Ja
@Sarsabutt mä oon myös ymmärtänyt, että 6 päiväiset on ihan yhtä hyviä kuin 5 päiväiset blastot
@Kukkisvain tervetuloa mukaan ja tsemppiä piinailuihin! Onpa harmi kuulla, ettette päässeet vielä edes jonoon (saako kysyä saako siihen jonkun syyn jos lähetettä ei hyväksytä?). Ja onpa tylsää kuulla, että punktiokin oli kivulias
@Kyfi4290260 tervetuloa! Kyllä tänne kaikki mahtuu mukaan, vaikka varmasti enemmistö meistä kirjoittelijoilla onkin niitä joihin pistokset&punktiot kohdistuu. Tuolla tulikin jo hyvin noita lukuja, mutta geenivirhetapauksessa riippuu varmasti myös isosti geenivirheen periytyvyydestä. Sillon mun ymmärtääkseni tehdään PGT-M diagnostiikka, joss alastomana vähän eri juttuja kun siinä perus PGT-A