IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sinänsä hyvä, että miehiäkin tutkitaan, sillä musta tuntuu, että suurinosa laitetaan vaan naisten "syyksi" tai päädytään tuntemattomaan, kun naisia vaan tutkitaan (enemmän). Meilläkin miehellä todettiin teratozoospermia, eli siittiöistä alle 2% normaalin mallisia. Kun yritin kysyä että eikö se vaikuta, niin meille vaan sanottiin, että hyvänmallisia on silti niin paljon ettei haittaa yhtään. Itse kuitenkin löysin tutkimuksia, joissa esim 12vko letrokuuri parantaisi siittiöiden muotoa huomattavasti ja kun miettii miten paljon vähemmän invasiivinen sellainen hoitokokeilu olisi, varsinkin kun mekin odoteltiin hoitoon pääsyä kesätauon yli.

Sinänsä hyvä, että miehiäkin tutkitaan, sillä musta tuntuu, että suurinosa laitetaan vaan naisten "syyksi" tai päädytään tuntemattomaan, kun naisia vaan tutkitaan (enemmän). Meilläkin miehellä todettiin teratozoospermia, eli siittiöistä alle 2% normaalin mallisia. Kun yritin kysyä että eikö se vaikuta, niin meille vaan sanottiin, että hyvänmallisia on silti niin paljon ettei haittaa yhtään. Itse kuitenkin löysin tutkimuksia, joissa esim 12vko letrokuuri parantaisi siittiöiden muotoa huomattavasti ja kun miettii miten paljon vähemmän invasiivinen sellainen hoitokokeilu olisi, varsinkin kun mekin odoteltiin hoitoon pääsyä kesätauon yli.
Meille suositeltiin Sermatrop Alfa nimistä valmistetta, joka parantaa siittiöiden laatua.
Lisäksi Omega3 ja toki ne terveelliset elämäntavat tukemaan.

Mitä kaikille kuuluu?
Täällä kärvistellään loputtoman pitkiltä tuntuvia päiviä ja viikkoja, että saadaan ad tuloksia. Vasta joulukuun puolen välin tienoilla siis ollaan saamassa.
Asiaa ei yhtään auta oma kärsimätön luonne 😁

Oon joka päivä käynyt kurkkii omakannasta, joko olisi tullut tieto saatiinko mitään pakkaseen. Tänään vihdoin oli tieto tullut ja molemmat kaksi alkiota oli pakastettu! Helpottavaa tietää, että ainakin pari yritystä saa vielä ennen uutta kierrosta, jos tästä tuoresiirrosta ei nyt raskaus ala.
Tänään on pp7. Vointi on normalisoitunut melkeinpä kokonaan, mikä saa miettiin, että ehkei nyt tärpännyt sittenkään.. Lukenut niin paljon juttuja kuinka hoidon ja punktion tuomat oireet vaan vahvistuu tai pysyy jos raskaus alkaa.. 🙄
Mut on mulla kuitenkin kohtalaisen toiveikas olo. Siirron jälkeen ainakin tuli tunne, että tässä käy hyvin. Yritän pitää siitä kiinni vaikka pessimismiin taipuvainen realisti olenkin 😅

Täällä odotellaan. Testipäivä 6.12., mut onneksi on muita asioita joihin keskittyä, niin ei tarvii pelkästään sitä ajatella. Ei oo mitään oloja. Tai siis rinnat kipeät ja turvoksissa, mut ne oli jo heti kun alotin progesteronin, joten siitä on turha lukea mitään. Punktiosta ei ollut enää oireita siirtopäivänä, joten ei ollut mitään oireita joiden olisi pitänyt pysyä. Eli nyt vaan päivä kerrallaan ja muihin asioihin keskittyen.
Tsemppiä kaikille, on sitten piinailun aihe mikä tahansa!

Yöllä tuli vähän rusehtavaa vuotoa. Oli kovia kuukautiskipujakin, piti ihan lääkettä ottaa. Normaalisti mulla alkaisi vuoto näillä main, ehkä ylihuomenna viimeistään. Varmaan yrittää menkat siis alkaa, mutta terolut pitää isompaa vuotoa poissa?
5.12. olisi vasta virallinen testipäivä.. Nyt on pp9. Tein eilen negatiiviset raskaustestit (kyllä, monikossa 😅). Herkkä testi muuttui roskishaamuksi, mutta se on kuulemma kyseiselle testille tyypillistä (rfsu) 🙄 Tein varmistukseksi vielä eri merkin ei-niin-herkän testin, joka oli luotettavan negatiivinen.

Ei hyvältä vaikuta siis.. Ainoa poikkeava ja toivoa ylläpitävä oire on terävät, poraavat vihlonnat vatsassa.
Mutta kyseessä voi olla suolisto, joka on oikutellut koko prosessin ajan. Ensin ummetus ja nyt vatsa löysällä kuten yleensäkin kuukautisten alkaessa.
Koko ajan tuntuu siltä kuin kunnon vuoto alkaisi hetkenä minä hyvänsä 😣

Täällä odotellaan. Testipäivä 6.12., mut onneksi on muita asioita joihin keskittyä, niin ei tarvii pelkästään sitä ajatella. Ei oo mitään oloja. Tai siis rinnat kipeät ja turvoksissa, mut ne oli jo heti kun alotin progesteronin, joten siitä on turha lukea mitään. Punktiosta ei ollut enää oireita siirtopäivänä, joten ei ollut mitään oireita joiden olisi pitänyt pysyä. Eli nyt vaan päivä kerrallaan ja muihin asioihin keskittyen.
Tsemppiä kaikille, on sitten piinailun aihe mikä tahansa!
Meinaatko tehdä testin vasta tuolloin määrättynä päivänä? 🙂 Sulla onkin melkein samoihin aikoihin testipäivä kun mulla. Toivottavasti onnistaa! 😌

Meinaatko tehdä testin vasta tuolloin määrättynä päivänä? 🙂 Sulla onkin melkein samoihin aikoihin testipäivä kun mulla. Toivottavasti onnistaa! 😌
Jos ei mitään poikkeavia oireita tule sitä ennen, teen testin todennäköisesti vasta tuolloin. Vuoden mittaan tullut tehtyä niin monta turhaa testiä, etten enää jaksa. Enkä halua sitä pettymystä, jos tulee negatiivinen tulos.

Eilen illalla ja tänään on ollut "positiivinen" oire, meinaan piinallinen päänsärky, joka oli tuttu ilmiö esikoisen alkuraskaudessa. Eilen illalla oli pieni päänsärky ja ajattelin että se menee ohi nukkuessa, mutta sen sijaan heräsin aivan hirveään päänsärkyyn. Otin 1g panadolia ja menin takaisin nukkumaan ja vaikka särky loppuikin, kivistää päätä edelleen melkoisesti. Toivon että tää on merkki alkavasta raskaudesta, eikä vaan progesteronista. 🤞

Mulla oli muuten ekassa raskaudessa koko alkuajan tunteita että kuukautiset alkaa ihan kohta, sellaista menkkamaista vihlontaa kohdussa. Mitään vuotoa ei tullut, mutta kiinnittymisvuotokin on mahdollista. Ainut oire joka silloin oli, mitä ei ikinä kuukautisten aikaan ole, että rinnat turposi voimakkaasti jo ennen raskaustestin tekoa. Nyt tosin progesteroni teki heti rinnat paljon normaalia kipeämmäksi, et saa nähdä millaiset oireet tällä kertaa jos raskaus jossain kohtaa alkaa.

Tänään tullut enemmän vuotoa ja herkkä testi yhä nega. Kivutkin on ajoittain aika kovia. Tuntuu hölmöltä jatkaa terolutia vielä 4 päivää 🙄

Te joilla enemmän kokemusta hoidoista, onko PAS tehty heti tuoresiirtoa seuraavaan kiertoon vai täytyyköhän pitää välikierto?​

Tänään tullut enemmän vuotoa ja herkkä testi yhä nega. Kivutkin on ajoittain aika kovia. Tuntuu hölmöltä jatkaa terolutia vielä 4 päivää 🙄

Te joilla enemmän kokemusta hoidoista, onko PAS tehty heti tuoresiirtoa seuraavaan kiertoon vai täytyyköhän pitää välikierto?​

Onpa kurja kuulla! :crying-face: Tsemppiä!

Meille sanottiin suoraan, että jos tuoresiirtoa ei tehdä, menee seuraava siirto tammikuulle. Sama tilanne siis jos nyt ei tärppää. Johtunee enemmän joulutauosta (tai "jonosta"), kuin että tarvitsee välikierron, mutta varma en tietysti ole. Tämä tietty voi myös vaihdella paikan mukaan, mutta näin tyksissä.
Mä myös huomasin pientä rusehtavaa vuotoa pyyhittäessä ja alapää haiskahtaa raudalta. Eilen oli vähän tuntemuksia alavatsalla, mut elättelin toiveita et ne olis kiinnittymiskipuja. Nyt en ole ollenkaan niin optimistinen enää... 😔

Mulle on tehty heti tuoresiirtoa seuraavaan kiertoon PAS. Toisesta nega ja toisesta kemiallinen. Ekalla kerralla oma kierto meinasi venyä ja ovista tuettiin lääkkeillä. Toisella kerralla ovis tuli ihan ajallaan. Julkisella oon ymmärtänyt että tulisi välikierto, mutta en muista olitteko te kummassa hoidoissa. Luulen, että myös lääkäreissä on eroa!

Täällä on koitettu ottaa rennosti ja nauttia siitä ettei jatkuvasti tarvitse miettiä mikä lääke tänään pitää pistää/laittaa ja tekeehän sen ajallaan. Ja samalla myös siitä, ettei jatkuvasti tarvitse juosta lääkärissä. Tavallaan ihan mukavaa, mutta ei tämä raskaaksi tuloa edistä millään tavalla 🙈

Tsemppiä kaikille piinailijoille odotteluun!

Ei tärpännyt tuoresiirto. Tiputusvuotoa ollut jo edellispäivästä ja tein aamulla negatiivisen testin. Virallinen testipäivä olis vasta perjantaina, mut ajattelin lopettaa progesteronin jo tänään, kun limakalvot on ärtynyt siitä melkoisesti ja tiputusvuoto runsastunut koko ajan. Seuraava yritys sit tammikuussa.

Sinänsä kun tätä lukee, niin ihmettelen miks tuoresiirtoja edes tehdään, varsinkaan julkisella puolella, jos kerran tulokset on noin paljon paremmat pakaste alkion siirrossa.

Itse olen pitänyt lähes kuukauden hiljaiseloa ja hoidellut psyykkistä puolta. Hydrosonografia löytyi 1-2cm kokoinen polyyppi. Sain seuraavana päivänä ajan hysteroskopiaan. Kiva, että se saatiin heti poistettua.

Nyt kun joulusulku on tulossa minut pistettiin kemiallisiin vaihdevuosiin, jolla pyritään endometrioosia rauhoittumaan ennen PASia uuden vuoden puolella. Olen kysynyt monesti endometrioosistani mutta vastaus on aina, että se on nyt vain hidasteena. Jännittää ihan hirveesti kaikki sivuvaikutukset, mitkä tulevat tästä hormonihoidosta, toivottavasti eivät ole niin järkyttävät, että joulu menee pilalle. Kuulemma kahden viikon kohdalle ne sivuvaikutukset sitten tulevat :D

Onko kellään kokemusta HRT:sta (hormone replacement therapy) / kemiallisista vaihdevuosista?

Tsemppiä jokaiselle! <3

Takaisin