IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Tsemppiä @Tonninseteli , toivottavasti tosiaan kipu helpottaa.:red-heart: Pitääkin pistää mieleen kun itsekin olen taipuvainen migreenille.

@Juliet92 Mua on kanssa väsyttänyt! Vielä ei ole muuta oiretta ollut muuten kuin ensimmäisen piston jälkeen, jolloin turvotti. Mulla oli ekassa inssissä useamman munasolun vaste ja muistan että siinä nippaili reilusti muutama päivä ennen ovulaatiota. Olettaisin että nyt kun annos on reilusti isompi niin samaa on tiedossa.

Apteekissa tarjosivat Fyremadelin tilalle halvempaa rinnakkaista. En nyt muista minkä niminen se oli mutta onko kellään kokemusta siitä? En uskaltanut vaihtaa kun oli niin "hyvä" myyntipuhe kun kuulemma osa on haukkunut ihan hirveäksi.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Tsemppiä @Tonninseteli , toivottavasti tosiaan kipu helpottaa.:red-heart: Pitääkin pistää mieleen kun itsekin olen taipuvainen migreenille.

@Juliet92 Mua on kanssa väsyttänyt! Vielä ei ole muuta oiretta ollut muuten kuin ensimmäisen piston jälkeen, jolloin turvotti. Mulla oli ekassa inssissä useamman munasolun vaste ja muistan että siinä nippaili reilusti muutama päivä ennen ovulaatiota. Olettaisin että nyt kun annos on reilusti isompi niin samaa on tiedossa.

Apteekissa tarjosivat Fyremadelin tilalle halvempaa rinnakkaista. En nyt muista minkä niminen se oli mutta onko kellään kokemusta siitä? En uskaltanut vaihtaa kun oli niin "hyvä" myyntipuhe kun kuulemma osa on haukkunut ihan hirveäksi.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Nauruhymiö tosta vikasta kappaleesta, mä vaihdoin just sen fyremadelin halvempaan valmisteeseen Ganirelix tais olla nimeltään. Samaa tavaraa niiden pitäs olla mut eri valmistaja vaan😅 kun just apteekista tarjosivat vaihtoa. Ymmärtääkseni sellast ei tarjota jos ei saa. En oo lukenu ite käyttökokemuksia tosta, huomenna pistän ekan semmosen illalla, sitten ollaan viisaampia. Ei oo kukaan tota fyremadeliakaan hehkuttanu😅 tossa ovaleapissa kyllä ihanan ohut ja pieni neula eikä pistäminen itsessään tunnu. Jälkikäteen pistokohta hieman arka.

Mulla tota turvotusta ollu jo kans. Ja ehkä pientä kevyttä jomoa jo näin kp6, mut mul alkaa normaalistikin nippailee jo hyvis ajoin ja kovenee oviksen tienoilla.

Ahaa eli väsy voi hyvinkin johtua pistoksista. Onko vielä voimakkaita alavatsa tuntemuksia? Onkos sulla pe seuraava seurantaultra vai ensi viikolla?
Toi lisääntyny ruokahalu johtunee varmaan itsellä siitä, kun lopetin ennen pistosten alkamista vihdoin tupakan🙈 lauantaina poltin viimesen tupakan. Juu ei enää ehdi munasolujen laatuun vaikuttamaan, mut muuhun prosessiin luulis jo vaikuttavan sit suotusasti ja kun noissa on suurentunut tulppariskikin niin kannusti lopettamaan. Pitänyt tässä jo monta kuukautta, mutta vasta nyt sain kasvatettua selkärankaa sen verran. Esikoisen raskausajan olin tosiaan kokonaan polttamatta, mutta sorruin synnytyksen ja sit km jälkee uudestaa.
Huomenna torstaina on heti klo 8:45 seurantaultra, tuun taas kertoon kuulumiset. 😊
Ja on nyt parin päivän aikana ollut alamahassa turvotusta sekä jomotusta, jota ei ollut edellisessä hoitokierrossa. Uskon, että se on vaan hyvä merkki 🙏
Mä otin apteekissa Fyremadelin tilalle sen tarjotun rinnakkaisvalmisteen (ganirelix jotain), ja se oli myös ekassa ivf:ssä mulla käytössä. Kirvelee pistämisen jälkeen jonkin verran, mutta ei kamalasti. Tänään alkoi taas senkin pistäminen. Ei ole mulla pahaa sanottavaa 🤷‍♀️

Muokattu viimeksi:
Huomenna torstaina on heti klo 8:45 seurantaultra, tuun taas kertoon kuulumiset. 😊
Ja on nyt parin päivän aikana ollut alamahassa turvotusta sekä jomotusta, jota ei ollut edellisessä hoitokierrossa. Uskon, että se on vaan hyvä merkki 🙏

Mä otin apteekissa Fyremadelin tilalle sen tarjotun rinnakkaisvalmisteen (ganirelix jotain), ja se oli myös ekassa ivf:ssä mulla käytössä. Kirvelee pistämisen jälkeen jonkin verran, mutta ei kamalasti. Tänään alkoi taas senkin pistäminen. Ei ole mulla pahaa sanottavaa 🤷‍♀️
Noniin eli huomenna varmaan sit selvii punktioaikakin luultavasti😍 jännää. Ja kuulostaa hyvältä, et eri tavoin tuntuu kehossa kuin viime kerralla. 👌 ite saa maanantaille asti jännitellä.

Säkin vissiin samaan aikaan pistät ton jarrun ku kasvattelupiikin, mut eri puolelle mahaa? Paljon sit näköjään tarjoovat tota halvempaa kaikille.

Oliks sulla kans siis toi Procren? Vai Synarela? Miksi pitäisi jotenkin toimia endoon? Mulla kerran passiin yritettiin Progynovaa ja jo se oli hyvin tukalaa, muista lääkkeistä ei mitään kummempia. Seuraavan passin jälkeen ois sit pitkä kaava... Ensisijaisesti Synarelalla, jos sitä vaan sais... Koska matala AMH.
Mulla oli Procren. Koska endometrioosista on vanha käsitys tautina, joka olisi riippuvainen estrogeenista täysin, niin sitä käytetään endon hoitoon koska procren poistaa estrogeenia kropasta. Endo leesioiden on osoitettu tuottavan omaa estrogeenia ja niillä on oma verenkierto, joten koko kropasta estrogeenin poisto ei edes auta endoon, vaan lähinnä tuottaa luukatoa potilaille. Monilla käytetään procrenia myös pari vuotta, jolloin osa kärsii jo tosi pahasta osteoporoosista loppuikänsä, vaikka olisivat nuoria ihmisiä.

Ultrassa nro2 käyty ja ihan ok meininki..
Folleja näkyi nyt 11 kasvamassa, mutta pientä hajontaa alkoi olla niiden koossa:
2× 14mm
2x 12mm
4x 10mm
3x <10mm

Lääkäri päätti, että noiden 12mm:sten mukaan mennään punktioon, eli ens tiistaina.
Perjantaina sitten tuoresiirtoon, jos joku tyyppi sinne asti saadaan onnistumaan 🙏

Eli nyt sitten vaan kasvatellaan ja tiistaina nähdään saalis..

Folleja näkyi nyt 11 kasvamassa, mutta pientä hajontaa alkoi olla niiden koossa:
2× 14mm
2x 12mm
4x 10mm
3x <10mm

Lääkäri päätti, että noiden 12mm:sten mukaan mennään punktioon, eli ens tiistaina.
Perjantaina sitten tuoresiirtoon, jos joku tyyppi sinne asti saadaan onnistumaan 🙏

Kuulostaa tosi hyvältä määrältä ja mielestäni ovat myös melko samankokoisiakin! ☺️

2× 14mm
2x 12mm
4x 10mm
3x <10mm

11 kpl folleja kuulostaa ihan hyvältä määrältä. Sanoiko lääkäri noista pienemmistä mitään, et saattavatko tiistaihin mennessä ehtiä mukaan ja mikö todennäköisyys että niistö kypsät solut sais? Asiaan perehtymättä omaankin sil ään vaikuttais suht samankokosilta ja tossa ylempänä kokeneempi just kans tais sanoa samaa😊Tuliko annosmuutoksia? Onkos sit sunnuntai iltana sulla irrotuspiikki? Toivotaan, et pääsette tuoresiirtoon ja pakkaseenkin saisitte jokusen😍

11 kpl folleja kuulostaa ihan hyvältä määrältä. Sanoiko lääkäri noista pienemmistä mitään, et saattavatko tiistaihin mennessä ehtiä mukaan ja mikö todennäköisyys että niistö kypsät solut sais? Asiaan perehtymättä omaankin sil ään vaikuttais suht samankokosilta ja tossa ylempänä kokeneempi just kans tais sanoa samaa😊Tuliko annosmuutoksia? Onkos sit sunnuntai iltana sulla irrotuspiikki? Toivotaan, et pääsette tuoresiirtoon ja pakkaseenkin saisitte jokusen😍
Ei osannu varmaks sanoo, että mitkä sieltä ehtii mukaan ja että meneekö nuo isoimmat jo ehkä ylikin. 🤷‍♀️
Lääkitykseen ei tullu muutoksia, 300iu menee lauantai-iltaan asti jarrun kera. Sunnuntaina aamulla vielä jarru ja illalla sitten irrotus.

Ei osannu varmaks sanoo, että mitkä sieltä ehtii mukaan ja että meneekö nuo isoimmat jo ehkä ylikin. 🤷‍♀️
Lääkitykseen ei tullu muutoksia, 300iu menee lauantai-iltaan asti jarrun kera. Sunnuntaina aamulla vielä jarru ja illalla sitten irrotus.
Noh toivotaan, et mahdollisimma moni noist ois otollinen tiistaina ja sisältäis kypsän solun❤️ olikos teillä keski-Suomessa punktio vai missä? Meillä sitten Taysissa. Eikös punktioon pidä mennä yleensä jo ajoissa aamulla ja siirrot sit yleensä puolen päivän jälkeen?

Noh toivotaan, et mahdollisimma moni noist ois otollinen tiistaina ja sisältäis kypsän solun❤️ olikos teillä keski-Suomessa punktio vai missä? Meillä sitten Taysissa. Eikös punktioon pidä mennä yleensä jo ajoissa aamulla ja siirrot sit yleensä puolen päivän jälkeen?
Mä olin taysissa hoidoissa ja punktio on aina aamulla ja siirto oli kello 11.
Mulle oli sanottu, että siirto on perjantaina kun tiistaina oli punktio mut olikin jo torstaina.
Tays oli kyl kiva 😊 punktiossa oli vaan 3 muuta paria mun kaa samana päivänä.

Jyväskylässä Ovumialla on meillä punktio sekä siirto, vaikka julkisella ollaankin hoidossa.
Ja tiistaina on aamulla klo9 punktio ja perjantaina klo12 siirto.

Viimeks punktiossa ei ollu meidän lisäks muita, saatiin rauhassa masistella meidän surkeeta punktiosaalista.

Jyväskylässä Ovumialla on meillä punktio sekä siirto, vaikka julkisella ollaankin hoidossa.
Ja tiistaina on aamulla klo9 punktio ja perjantaina klo12 siirto.

Viimeks punktiossa ei ollu meidän lisäks muita, saatiin rauhassa masistella meidän surkeeta punktiosaalista.
Tollai vähän muistelinkin ja ymmärtäny et julkisel myös tolleen et punktiot aamusta ja sit siirrot puolen päivä jälkee.

Nyt ainakin pitäs olla parempi saalis tulossa😍

Mä olin taysissa hoidoissa ja punktio on aina aamulla ja siirto oli kello 11.
Mulle oli sanottu, että siirto on perjantaina kun tiistaina oli punktio mut olikin jo torstaina.
Tays oli kyl kiva 😊 punktiossa oli vaan 3 muuta paria mun kaa samana päivänä.
Monet Taysia kehunu😊 ai siirto voi noinkin aikasin olla. No ehtii kyllä silti esikoisen viemään päikkyyn. Meiltä ajaa sen 1,5h Tampereelle. Punktio mahdollisesti tekee vähän ajallisesti hankalaks et pitää joko ottaa mukaan reissuun (miehen osuus on pakkasessa niiin pystyy kyllä olemaan koko ajan neidinkaa) mut koitetaan kyl johki saamaan hoitoon kun toivoisin et mies vois olla tukemas🙈 sekundäärisen lapsettomuuden haasteita kun miettii mihin esikko laittaa🙈

Mulla oli Procren. Koska endometrioosista on vanha käsitys tautina, joka olisi riippuvainen estrogeenista täysin, niin sitä käytetään endon hoitoon koska procren poistaa estrogeenia kropasta. Endo leesioiden on osoitettu tuottavan omaa estrogeenia ja niillä on oma verenkierto, joten koko kropasta estrogeenin poisto ei edes auta endoon, vaan lähinnä tuottaa luukatoa potilaille. Monilla käytetään procrenia myös pari vuotta, jolloin osa kärsii jo tosi pahasta osteoporoosista loppuikänsä, vaikka olisivat nuoria ihmisiä.
Vitsi sä tiedät paljon!❤ Tässäkin paljon uutta! Sulla ei vissiin ollut kovin alhainen Amh, jos Procrenia uskallettiin käyttää? Mulla lääkäri sitä arpoi...

Tänään ilmosin endo+adeno-diagnoosin jälkeen ekaan passiin ja pitkästä aikaa toivottavasti jotain tapahtuu (tosin marraskuussa viime siirto, et ei oikeasti pitkä aika). Oli puhetta, että passissa tukena Menopur tai Gonal, nyt endodiagnoosin jälkeen lääkäri olikin päätynyt, että kp 2 alkaen letrot ja kp 5 ultra ja sitten Menopur tai Pergoveris. Miksiköhän? Ootteko koskaan kuulleet, että passissa sekä letrot että pistoslääke? Ja miten letrojen mukaantulo liittyy endoon?

Vitsi sä tiedät paljon!❤ Tässäkin paljon uutta! Sulla ei vissiin ollut kovin alhainen Amh, jos Procrenia uskallettiin käyttää? Mulla lääkäri sitä arpoi...

Tänään ilmosin endo+adeno-diagnoosin jälkeen ekaan passiin ja pitkästä aikaa toivottavasti jotain tapahtuu (tosin marraskuussa viime siirto, et ei oikeasti pitkä aika). Oli puhetta, että passissa tukena Menopur tai Gonal, nyt endodiagnoosin jälkeen lääkäri olikin päätynyt, että kp 2 alkaen letrot ja kp 5 ultra ja sitten Menopur tai Pergoveris. Miksiköhän? Ootteko koskaan kuulleet, että passissa sekä letrot että pistoslääke? Ja miten letrojen mukaantulo liittyy endoon?
On pitänyt 3 vuotta opiskella endoa, että tietää itse minkä taudin kanssaon tekemisissä, niin tietoa karttuu siinä ajassa. Ihan siis tieteellisten tutkimusten parissa viettänyt aikaa myös. Kuuluisien hyvien endokirurgien tilejä ig:ssä seuraan ja niistä oppii tosi paljon!

Mulla oli hyvä AMH ikäisekseni. Lekuri epäili että nuorena varmaan ollut PCOS tyypiset munasarjat niin näin yli 40:kin riitti varastoa.
Plus että siinä vaiheessa kun mulle otettiin procren käyttöön, mun kaikki stimulaatiot eli keräyksen oli jo tehty vuotta aikaisemmin, eli tuota käytettiin vain 1 kiertoa ennen edellista PAS:ia "kuivattelemaan endoa". Ei tarvinnut miettiä enää AMH:ta tai mahdollista follien määrää. Tästä PAS:ista tuli esikoinen, että tulipahan nyt kärsittyä sekin kuuri, mutta en aio ottaa ikinä uudelleen ja olen valmis näistä asioista väittelemään tietämättömien peruslekurien kanssa, kun luulevat että endo on kohdun limakalvoa muualla tai että se on menkkaverta väärässä paikassa: nämä kaikki luulot on osoitettu vääräksi. Mutta tätä opetetaan edelleen gyneille ja peruslääkäreille, niin siinä sitten ollaankin potilaat vaikeassa paikassa, kun tiedät enemmän taudistasi kun lääkäri joka oikeasti on varmaan jollain kurssilla vaan sivunnut endoa aiheena.

Letrot auttaa varmistamaan ovulaatiota, valmistelee siihen. Mulla on ollut kaikissa PAS:eissa letrot ensin ja sitten nuo pienet stimulaatiomäärät menopurista tai muista vastaavista, jotta joku johtofolli varmasti on kehossa valmis irtoamaan ovulaatiopiikillä.

On pitänyt 3 vuotta opiskella endoa, että tietää itse minkä taudin kanssaon tekemisissä, niin tietoa karttuu siinä ajassa. Ihan siis tieteellisten tutkimusten parissa viettänyt aikaa myös. Kuuluisien hyvien endokirurgien tilejä ig:ssä seuraan ja niistä oppii tosi paljon!

Mulla oli hyvä AMH ikäisekseni. Lekuri epäili että nuorena varmaan ollut PCOS tyypiset munasarjat niin näin yli 40:kin riitti varastoa.
Plus että siinä vaiheessa kun mulle otettiin procren käyttöön, mun kaikki stimulaatiot eli keräyksen oli jo tehty vuotta aikaisemmin, eli tuota käytettiin vain 1 kiertoa ennen edellista PAS:ia "kuivattelemaan endoa". Ei tarvinnut miettiä enää AMH:ta tai mahdollista follien määrää. Tästä PAS:ista tuli esikoinen, että tulipahan nyt kärsittyä sekin kuuri, mutta en aio ottaa ikinä uudelleen ja olen valmis näistä asioista väittelemään tietämättömien peruslekurien kanssa, kun luulevat että endo on kohdun limakalvoa muualla tai että se on menkkaverta väärässä paikassa: nämä kaikki luulot on osoitettu vääräksi. Mutta tätä opetetaan edelleen gyneille ja peruslääkäreille, niin siinä sitten ollaankin potilaat vaikeassa paikassa, kun tiedät enemmän taudistasi kun lääkäri joka oikeasti on varmaan jollain kurssilla vaan sivunnut endoa aiheena.

Letrot auttaa varmistamaan ovulaatiota, valmistelee siihen. Mulla on ollut kaikissa PAS:eissa letrot ensin ja sitten nuo pienet stimulaatiomäärät menopurista tai muista vastaavista, jotta joku johtofolli varmasti on kehossa valmis irtoamaan ovulaatiopiikillä.
Okei kiitos nopeasti vastauksesta! Ihanaa että sun rankan polun päässä oli vauva❤

Eli okei sulla ei Procren liittynytkään pitkän kaavan stimulaatioon, mihin mulla ajatuksena. Miksi se oli niin karseaa? Mulle tähän mennessä pahin ollut Progynova, joten siksi vähän jo tuskailen...

Mulla itseasiassa aina tullut johtofolli ja ovis ymmärtääkseni sekä luomuna että gonalilla, joten siksi mietin liittyiskö letrojen lisäys jotenkin endoon, kun sen diagnoosin jälkeen hoitokarttaan lisättiin, eikä mentykään suunnitellulla pelkällä pistoslääkkeellä.

Tänään on ollut sellanen päivä, että hajottaa ihan kunnolla 😭 Tuolla yksityisellä puolella kirjoitinkin eilen, että oli kontrolli ultra lauantai Elovna pistoksen jälkeen ja ultrassa oli 1kpl 9mm folli ja ehkä 2 tosi pientä (lääkäri ei ollut varma oliko ne folleja vai ei). Eilen kuitenkin aloitin Menopuria 375 annoksella su iltaan asti ja jarrut mukaan huomenna. Kyllähän tämä siltä vaikuttaa, että suunniteltu punktio ja icsi vaihtuukin inseminaatioksi. Ja kun miehen näytekin on huonohko, niin mahikset raskautumiseen on minimaaliset. Tänään on pyörinyt monenlaiset ajatukset, miks ylipäätään piikittää jos folleja ei vaan kasva. Viime kierrossa saatiin ne kaksi ja ivf epäonnistui kun munasolut hedelmöittyi epänormaalisti, 3PN (eli ilmeisesti useampi siittiö oli livahtanut munasolun sisään). On ihan hiton raskasta tämä kaikki, ja ainoan lohdun tuo meidän 2,5vuotias ❤ Toive sisarruksesta on ollut niin suuri jo yli 2vuoden ajan 😭 Yritän koko ajan asennoitua siihen, että tää ei tuu onnistumaan. Ja silti jostain aina puskee pieni toivon kipinä (myös ensi viikon mahdollista inseminaatioon), että ihan ärsyttää, koska sitten tippuu taas korkealta. Työt ei kiinnostaisi enää yhtään ja tuntuu, että olen aivan hukassa itseni kanssa 😔

Seuraavaan kiertoon lääkäri ehdotti Clomifenia ja jos sillä kasvaisi pieniä niin sitten piikit. Kuinkahan pitkään tätä jaksaa yrittää 🙄

Clomifenia? Mulle lääköri sanoi 1,5 vuotta sitten että clomifenia ei enää oikeastaan edes kenellekkään määrätä taikka edes suositella ja sitä ei silloin ainakaan edes ollut saatavilla. Sanoi että letrozolilla on nykyään myös parempi vaste kun clomifenilla.

Takaisin