IVF/ICSI-HOIDOT 2022

@Harmi89 no voihan😔 mut ihanaa et jaksat silti olla optimistinen👌 toivotaan et se yks riittää❤ eikös ne vois ottaa sulta sen amh arvon, jännä kun eivöt oo ottaneet.
Mä kysyin sitä AMH-arvon ottamista viimeks polin lääkäriltä kun kävin ultrassa, niin se tuumas ettei ole tarvetta kun niitä antraalifollikkeleita näkyy ultrassa olevan paljon.
Mutta näköjään se ei kerrokaan koko totuutta..

Jos ei tästä siirrosta tuu mitään, niin en tiiä kannattaako lyhyttä kaavaa edes kokeilla enää. Aika surkee saldo on oikeesti kahden viikon pistoksilla 3follia, joista yhdessä munasolu. 🤦‍♀️

Ei antraalifollit mullakaan kertoneet todellakaan koko totuutta, vaan ennemminkin se AMH-arvo. Niitä antraaleja taisi näkyä tyyliin 10 molemmilla puolilla, pitkän kaavan hoidossa tyhjennettiin muistaakseni 7 follia joista viidessä oli solu (epäonnistuneessa hoidossa tosiaan kasvoi vain se yksi iso folli ja pari pienempää, jotka eivät olisi ehtineet mukaan keräykseen). Yksi solu oli raaka ja yksi ei hedelmöittynyt, kolmesta tuli kaksipäiväiset alkiot joista yhdestä syntyi tyttö ja kaksi meni pakkaseen.
Lohdutuksen sanana vaikka soluja tulisi kehnonlaisesti, ei niiden laatu välttämättä ole kuraa. Jos teillä tulisi tilanne että pitäisi lähteä uudelle kierrokselle, kannattaa jutella lääkärin kanssa kaavan/lääkityksen muutoksista. Mutta katsotaan nyt ensin, mitä sen ainokaisen kanssa tapahtuu :)

Vaikka täällä oli vihjailtu että kannattaa varmistaa että lääkkeitä löytyy apteekista, niin pääsi yllättämään että lähikauppakeskuksen apteekista ei saanut gonal-f:ää ja fyremadelia! Soittivat onneks sit mun puolesta lähimpään isompaam kauppakeskukseen, sieltä nuo löytyi ja varasivat mulle. Ei ollut pitkä reissu, mutta silti hieman jo syke nousi kun farmaseutti sanoi että ei meillä oo ja tukustakin loppu 👀 että joo, löytyyköhän viikon päästä jostain sit kun saa tietää täydennystarpeen 👀 kun en etukäteen tiedä yhtään millä annoksella jatketaan niin miten niitä edes voisi etukäteen varata minnekään? Oon ihan pihalla.

Vaikka täällä oli vihjailtu että kannattaa varmistaa että lääkkeitä löytyy apteekista, niin pääsi yllättämään että lähikauppakeskuksen apteekista ei saanut gonal-f:ää ja fyremadelia! Soittivat onneks sit mun puolesta lähimpään isompaam kauppakeskukseen, sieltä nuo löytyi ja varasivat mulle. Ei ollut pitkä reissu, mutta silti hieman jo syke nousi kun farmaseutti sanoi että ei meillä oo ja tukustakin loppu 👀 että joo, löytyyköhän viikon päästä jostain sit kun saa tietää täydennystarpeen 👀 kun en etukäteen tiedä yhtään millä annoksella jatketaan niin miten niitä edes voisi etukäteen varata minnekään? Oon ihan pihalla.
Voi varata. Niin se on suositeltu tekemään, että varaat sen alussa suunnitellun määrän ja haet apteekista kun tarve varmistuu. Jos hakee ennen kuin tarve on varma, saattaa niitä jäädä yli eikä kukaan muu voi käyttää, eikä apteekkikaan ota takaisin uudelleenmyytäväksi. Jos taas et varaa, ei niitä välttämättä löydy sinulle riittävää määrää.

Huh, siellä ollu jännitysnäytelmää. Onneks kuitenkin sait Gonalia! Täytyy itse varata kans sit hyvis ajoin sit vuoden vaihteen tienoil, ettei jää rannalle ruikuttaa.

@Suski75 tai joku muu, osaatteko arvata mitä mun kannattaisi sit varata ensi perjantaiksi? Sinne asti ainoastaan on tehty suunnitelmat eikä tietoa jatkoannoksista tai punktion ajasta tai mitään. Vai kannattaisiko mieluummin kysyä hoitajilta/lääkäriltä vinkkiä 😅

Tuolta pystyy myös katsomaan lääkkeiden saatavuutta. Lämpimästi suosittelen lääkkeiden varaamista apteekkiin, toki eri apteekeilla on erilaisia käytäntöjä kuinka pitkäksi aikaa varaavat jne.

@Nurppu mä varmaan kysyisin lääkäriltä neuvoa! Muistaisin, että omalla kohdalla etukäteen kirjoitetut reseptit piti yllättävän hyvin paikkaansa, mutta irroituspiikinkin uskalsin käydä ostamassa vasta sen jälkeen kun punktiopäivä oli lyöty lukkoon (se oli siis kiltisti apteekissa nimelläni varattu). Ja ekaan hoitoon piti käydä ostamassa yksi Gonal-kynä lisää.

@Suski75 tai joku muu, osaatteko arvata mitä mun kannattaisi sit varata ensi perjantaiksi? Sinne asti ainoastaan on tehty suunnitelmat eikä tietoa jatkoannoksista tai punktion ajasta tai mitään. Vai kannattaisiko mieluummin kysyä hoitajilta/lääkäriltä vinkkiä 😅
Kannattaa varmasti kysellä lääkäriltä vinkkiä, mutta jos heitä ei saa kiinni, niin varaisin apteekkiin jarrua, kasvatuspiikkejä ja irrotuspiikkejä, jos on tietoa mitä niiden pitäisi olla. Viimeisinä päivinä piikitetään usein näitä kaikkia kolmea. Mutta esim. irrotuspiikki saattaa vaihtua perjantain ultrassa riippuen tilanteesta munasarjoissa, joten voi olla, ettei tule varattua sitä oikeaa piikkiä vaikka kuinka yrittäisi.

@Harmi89 Kovasti tsemppiä! Toivon, että se yksi riittää.

Minultakin otettiin eilen munasolut parempaan talteen. Itse operaatio ei sattunut paljoa, mutta sen jälkeen kesti 3 tuntia ennen kuin kivut vähenivät sen verran että saatoin lähteä kotiin. Kahdeksan munasolua löytyi, ja odotan tietoa, ovatko ne kypsiä ja voidaanko maanantaina tehdä alkionsiirto.

Vielä eilen illallakin oli aika kovaa kipua ja otin mielelläni taas paracetamolia gramman, mutta yön aikana kipu on vähentynyt. Lämmin kauratyyny ja rauhallinen kävely auttavat myös.

Kun olin pistänyt Gonal-F:ää kuutena iltana, pitikin seuraavana päivänä käydä päivystyksessä, kun hengittäminenkin sattui alavatsaan niin ettei pystynyt hengittämään syvään. Kaikki oli onneksi kunnossa, ja seuraavina päivinä oli vähemmän kipua. Joka päivä olen kuitenkin ottanut sen maksimimäärän paracetamolia.

Fyremadelia oli vähän vaikeampi pistää, kun se neula on hieman paksumpi, mutta kyllä sekin onnistui. Mutta kun ostin vikalle kerralla sitä toista merkkiä, sitä oli miusta vaikeampi pistää. Oletteko huomanneet samaa? Ehkä se käteni vain herpaantui.

Tuolta pystyy myös katsomaan lääkkeiden saatavuutta. Lämpimästi suosittelen lääkkeiden varaamista apteekkiin, toki eri apteekeilla on erilaisia käytäntöjä kuinka pitkäksi aikaa varaavat jne.

@Nurppu mä varmaan kysyisin lääkäriltä neuvoa! Muistaisin, että omalla kohdalla etukäteen kirjoitetut reseptit piti yllättävän hyvin paikkaansa, mutta irroituspiikinkin uskalsin käydä ostamassa vasta sen jälkeen kun punktiopäivä oli lyöty lukkoon (se oli siis kiltisti apteekissa nimelläni varattu). Ja ekaan hoitoon piti käydä ostamassa yksi Gonal-kynä lisää.
Kiitos vielä @Vilja. , tämä linkki oli aivan mieletön pelastaja! En tiennyt että noin kätevästi voi nähdä mistä jotain lääkettä saa! :)

@Harmi89 voi miten ihana kuulla!! 🥰 Toivotaan hurjasti että ainokainen on ehjä ja jaksaa nyt kasvaa!

Kiitos vielä @Vilja. , tämä linkki oli aivan mieletön pelastaja! En tiennyt että noin kätevästi voi nähdä mistä jotain lääkettä saa! :)

@Harmi89 voi miten ihana kuulla!! 🥰 Toivotaan hurjasti että ainokainen on ehjä ja jaksaa nyt kasvaa!

Kannattaa tosin huomioida että tuossa ei muistaakseni näy yliopiston apteekkeja, ne pitää kattoa sieltä niiden sivuilta. Mulla myös sillon kun lennosta vaihtui se irrotuspiikki niin ekoissa apteekeissa ei suostuttu jakaa sitä 5 pakettia, kun olisin tarvinnut 2.. yliopiston apteekissa jakoivat, mut oli heidänkin vika paketti.. olis seuraavana pitänyt johkin porvooseen lähtee ajaan, kun pk seudulla ei ollu muualla. Pikkasen alko stressaa koska oli perjantai enkä olis enää saanu tilkassa ketään kiinni ja la piti pistää. Mut lähtökohtaisesti kai yliopiston apteekeista noita löytyy, ellei oo tukku ongelmia :)

Takaisin