Tervetuloa! Täällä foorumillakin on paljon aiheesta keskustelua. Esim. ihan tässä ketjussa, jos luet vanhempia posteja ja myöskin voi olla hyvä, että etsisit "Hae" toiminnolla vaikka alkiodiagnostiikka otsikolla sekä tekstihaulla aiheesta lisää, jos haluat täältä kokemustarinoita.
Me mentiin hoitoihin, kun olin 40 ja ensimmäsieen IVF kierrokseen ei otettu alkiodiagnostiikkaa, kun kaikki näytti niin lupaavalta (paljon folleja punktiossa, jotka hedelmöittyi hyvin). Mutta ei tullut blastoja monesta alkiosta kuin yksi, josta alkoi raskaus, joka meni kesken. Tämän jälkeen vaihdoimme klinikkaa ja experttiä sellaiselle, joka osasi räätälöidä hoidon ottamaan huomioon minun ikäni (silloin olin 41). Seuraavat kaksi IVF kierrosta lähinnä kerättiin alkioita (blastoja) testaukseen (PGT-A), jotta selviää paljonko meillä on terveitä alkioita.
Yli 40-vuotiaana kohdullisena pitää miettiä mitä haluaa tehdä... Dataa on saatavilla, kuinka paljon iän myötä munasolujen laatu heikkenee eksponentiaalisesti. Voi esim. laskea ihan mustaa valkoisella paljonko maksaa turhat siirrot tai kauanko menee aikaa , jos tulee keskenmeno, joka vanhemmilla on aika yleistä. Kun yli 40-veenä se aika on se resurssi, mitä ei tule lisää ja mikä koko ajan huonontaa munasolujen laatua. Voi olla että olet lukenut jo nämä sivustot, mutta linkkaan nämä tänne silti, että saa kuvan mitä hoito on Suomessa ja mitä se vaatii.
Alkion PGS-tutkimus on tehokas alkionvalintamenetelmä. Alkiotutkimuksen avulla saavutetaan paremmat raskaustulokset. Lue lisää!
www.ovumia.fi
www.dextralapsettomuusklinikka.fi
Alkioiden varhaisella, niin sanotulla PGS-kromosomiseulonnalla, päästään parhaimmillaan jopa 70 pr
www.dextralapsettomuusklinikka.fi
Jos sujuu Englanti, niin tässä muutama linkki vielä. Esim. PGT-A testiä ei tutkimusten ja statistiikan valossa kannata tehdä alle 40 veelle, mutta yli 40-vuotiaille alkaa tulla selkeitä etuja, koska kromosomivirheellisiä munasoluja alkaa olla niin paljon. Huom. Tietysti jokaisessa testissä on omat riskinsä ja ne on hyvä ymmärtää. Monelta klinikalta voi varata geneetikon kanssa konsultaatio ajan ja he käyvät kyllä tarkkaan läpi mitkä on hyödyt ja mitkä riskit.
Preimplantation genetic testing for aneuploidy, or PGT-A, improved in vitro fertilization success rates and guarded against miscarriage, despite guidance suggesting that it is not effective or safe, according to researchers. Fertility clinics use PGT-A to screen for gross genetic abnormalities...
www.healio.com
PGT-A Preimplantation Genetic Testing for Aneuploidies improves the chances of reproductive success by selecting chromosomally normal embryos
www.igenomix.eu
Meillä on tällä hetkellä tilanne, että toinen kromosomiterveen alkion siirto on pysynyt kyydissä
ja ollaan rv22. Toivotaan kovasti että tästä meidän lapsi saadaan.
Tsemppiä kovasti tutkimusmatkalle!!
Uskon itse vahvasti tiedon omaan opiskeluun, koska tieto on voimaa, lisää ymmärrystä hoidoista. On hyvä ymmärtää täysin mitä on tekemässä, eikä pelkästään kuunnella lääkäreitä. Koska lääkärikäynnit on tosi lyhyitä, niissä ei ehdi saamaan kaikkea tietoa, mitä oikeaan harkintaan tarvisi, joten pohjatietoa on hyvä olla jo itsellä.