IVF/ICSI-HOIDOT 2022

@Vapsu meille ei koskaan kerrottu monta munasoluista oli kypsiä. Pelkästään hedelmöittyneiden määrä seuraavana päivänä keräyksestä ja siirron yhteydessä kerrottiin sillä hetkellä viljelyssä olevien määrä + päivä siirron jälkeen tieto, että vain yksi pakastettiin. Päivät mateli, kun ei saanut mitään väliaikatietoa tai muuta infoa alkioista. Taidan kysellä tarkemmin, jos tästä tarvii uudelle IVF-kierrokselle lähteä, koska on jäänyt vaivaamaan.
 
@Eksymä "Aika rankka matka tähän asti, mutta nyt onneksi tiedetään, miksi hedelmöittyminen ei onnistu." Saako vielä kysyä, että mikä oli se syy, miksi hedelmöittyminen ei onnistunut?

Toivottavasti ICSI tuo toivotun tuloksen 🙏🏼

@marsipaani87 taisit kirjoittaa, että ivf hedelmöitys ei onnistunut mutta ICSI-tekniikalla munasolut hedelmöittyi? Niin kiinnostaisi tietää, kuinka lääkäri päätyi siihen että ilmeisesti saman punktion munasoluista osaan kokeiltiin maljalla hedelmöitystä ja osaan ICSI? Oletteko yksityisellä vai julkisella hoidossa? 😊

Koska kurjaa, jos kokonainen hoitokierto punktioineen voi mennä hukkaan vain siksi että pelkkä ivf ei auta...

Meillä siis ivf-hoidonsuunnittelukäynti ensi viikolla edessä, ja kovasti jännittää ja mietityttää tuleva, kun en ole yli kolmessa vuodessa raskautunut vaikka kaikki periaatteessa ok eli ollaan siis selittämättömiä myöskin.

Meillä syyksi paljastui käsittääkseni verrattain harvinainen polyspermia, jonka varsinaista syytä lääkäri ei osannut kertoa. Jostain syystä hedelmöittyminen oli tapahtunut, mutta siittiöitä oli päässyt perille liian monta. Syntyneet alkiot eivät olisi elinkelpoisia ja tuhoutuisivat muutaman päivän sisällä. Arvuuteltiin, että maljalla saattoi olla liikaa hyvin liikkuvia siittiöitä tai sitten syy voisi olla ikääntyvä munasolu ja siten heikompi rakenne. Toki se, että yritys on aloitettu kun olin vasta 33-v ja koskaan ei olla testattu positiivista testiä puoltaa sitä, että ehkä syy ei ole se munasolun ikääntyminen yksistään.

On kyllä helpompaa ajatella, että ei ollakaan täysin epäsopivia toisillemme vaan että ihan solutasolla pidetään toisistamme liikaa. Ja että tälläsessa tapauksessa ICSI auttaa ratkaisemaan hyvin helposti tän yhden ison esteen, jos tämä on ollut se syy, miksi toistuvasti ollaan epäonnistuttu. Toivottavasti vaan kaikki muu menisi lopulta hyvin.
 
Onpa kyllä melkoset kivut ollu tänään punktion jälkeisenä päivänä 😬 nukuttua sain hyvin viime yönä eikä ollut pahemmin kipuja, mutta tänään mennyt päivä sohvalla makoillessa ja särkylääkettä popsiessa.

Oliko muilla vastaavaa punktion jälkeen että kun on pissahätä niin se sattuu aivan törkeesti mahaan, sellaista ihan kamalaa oviskipua? Pissaamisen jälkeen helpottaa kipu. Painaakohan joku rakkoon ja aiheuttaa kipua vai mistä johtuu 😅 ennen punktiota pissatti koko ajan että joku silloinkin paino, mutta ei sattunut mihinkään. Tuli äsken hirveä kipukohtaus kun laitoin koiralle ruokaa ja soitin jo miehelle töihin että mitä niissä papereissa lukee milloin pitää soittaa osastolle (eilen jäi kaikki tavarat autoon kun oltiin niin väsyneitä, myös kaikki paperit mitä saatiin 😂) mutta onneksi kivut hellitti taas vessassa käynnin jälkeen.
 
Muokattu viimeksi:
@Eksymä "Aika rankka matka tähän asti, mutta nyt onneksi tiedetään, miksi hedelmöittyminen ei onnistu." Saako vielä kysyä, että mikä oli se syy, miksi hedelmöittyminen ei onnistunut?

Toivottavasti ICSI tuo toivotun tuloksen 🙏🏼

@marsipaani87 taisit kirjoittaa, että ivf hedelmöitys ei onnistunut mutta ICSI-tekniikalla munasolut hedelmöittyi? Niin kiinnostaisi tietää, kuinka lääkäri päätyi siihen että ilmeisesti saman punktion munasoluista osaan kokeiltiin maljalla hedelmöitystä ja osaan ICSI? Oletteko yksityisellä vai julkisella hoidossa? 😊

Koska kurjaa, jos kokonainen hoitokierto punktioineen voi mennä hukkaan vain siksi että pelkkä ivf ei auta...

Meillä siis ivf-hoidonsuunnittelukäynti ensi viikolla edessä, ja kovasti jännittää ja mietityttää tuleva, kun en ole yli kolmessa vuodessa raskautunut vaikka kaikki periaatteessa ok eli ollaan siis selittämättömiä myöskin.
Mulle ainakin sanottiin suunnittelukäynnillä, et jos munasoluja tulee paljon, niin he tekee osalle ICSI, ihan vaan varmuudeksi. Meillä siis syynä selittämätön lapsettomuus. Ja käsitin, et olisi ihan yleinen käytäntö, just siksi, et jos ei IVF:llä hedelmöity, niin ei mene kaikki hukkaan.
En tosin tiedä, et mitä loppupeleissä tehtiin ja kuinka monelle, mut saatiin hyvin alkioita pakkaseen, joten olen tyytyväinen.
 
@Eksymä "Aika rankka matka tähän asti, mutta nyt onneksi tiedetään, miksi hedelmöittyminen ei onnistu." Saako vielä kysyä, että mikä oli se syy, miksi hedelmöittyminen ei onnistunut?

Toivottavasti ICSI tuo toivotun tuloksen 🙏🏼

@marsipaani87 taisit kirjoittaa, että ivf hedelmöitys ei onnistunut mutta ICSI-tekniikalla munasolut hedelmöittyi? Niin kiinnostaisi tietää, kuinka lääkäri päätyi siihen että ilmeisesti saman punktion munasoluista osaan kokeiltiin maljalla hedelmöitystä ja osaan ICSI? Oletteko yksityisellä vai julkisella hoidossa? 😊

Koska kurjaa, jos kokonainen hoitokierto punktioineen voi mennä hukkaan vain siksi että pelkkä ivf ei auta...

Meillä siis ivf-hoidonsuunnittelukäynti ensi viikolla edessä, ja kovasti jännittää ja mietityttää tuleva, kun en ole yli kolmessa vuodessa raskautunut vaikka kaikki periaatteessa ok eli ollaan siis selittämättömiä myöskin.
En yhtään osaa sanoa miten päädyttiin tuohon, että osaa alettiin hedelmöittää maljalla ja osaan vietiin se yksi siittiö. Mitään syytä en kysynyt, kun olin siirrossa vaan onnellinen, että yksi oli mennyt pakkaseen ja yksi oli siirrettävänä.

Googlettamalla löysin, että joillakin on munasolut olleet joko kovia tai liian heikkoja, ettei siksi ole ivf onnistunut. Jostain luin, että siittiöiltä saattaa puuttua jokin läpäisyyn vaadittava juttu. Julkisella ollaan hoidoissa, joten sillä mennään mitä sieltä tulee. En tiedä tekevätkö alkion avauksia tms. mistä olen lukenut, jos ei kiinnittymistä tule missään vaiheessa.

Sain myös eilen kuulla, että kaksi kasvamaan jäänyttä oli päässyt pakkaseen saakka, joten meidän mahdollisuudet on ekan hoitokierroksen osalta erittäin hyvät ❤️

Hurjasti tsemppiä koko hoidon ajalle. Luottaisin siihen, että kaikki mitä pystytään tekemään niin tehdään. Ei siihen lopputulokseen oikein voi itse vaikuttaa. Ajattelen, että eka kierros kertoo jo paljon hedelmättömyyden syistä ja mikäli tarve on niin ensikierrokselle voidaan kokeilla taas lisää kikkoja. Biologia on sen verran monimutkaista.
 
Oliko muilla vastaavaa punktion jälkeen että kun on pissahätä niin se sattuu aivan törkeesti mahaan, sellaista ihan kamalaa oviskipua? Pissaamisen jälkeen helpottaa kipu. Tuli äsken hirveä kipukohtaus kun laitoin koiralle ruokaa ja soitin jo miehelle töihin että mitä niissä papereissa lukee milloin pitää soittaa osastolle (eilen jäi kaikki tavarat autoon kun oltiin niin väsyneitä, myös kaikki paperit mitä saatiin 😂) mutta onneksi kivut hellitti taas vessassa käynnin jälkeen.
Täällä iski toinen kipukohtaus ja mies lähti viemään päivystykseen ja täällä odotellaan että tullaan ottamaan verikokeet ja sitten synnärille ultraan koska talon ainoa päivystävä gyne on siellä. Kipukohtaus hellitti mutta kesti aika kauan, itkin ja kiemurtelin krampeissa. En olis halunnut tulla tänne kun saa tämän takia ainakin jo tuoresiirrolle heittää hyvästit mikäli sellainen olisi ollut mahdollinen 😭


Edit: olisin saanut jäädä osastolle yöksi mutta en halunnut sillä ultrassa ei näkynyt mitään vakavaa, vähän nestettä mutta ei hälyyttävästi, munasarjat 7cm ja niiden turvotus aiheuttaa kivut. Reippaammin särkylääkettä saa ottaa. Kotiin päästy mutta tunnen uuden kipukohtauksen olevan tulossa 😭 no ainakin tiedän tämän olevan ”normaalia” 🥹
 
Muokattu viimeksi:
Omanapailen vain lyhyesti, palaan huomenna viesteihin kun paljon oli käyty keskustelua 😍
Yksi kaksipäiväinen haettu nyt kyytiin ja kaksi muuta meni pakkaseen 🙏🏻 Luokitukset ei jääneet päähän, mutta hyvätasoisia alkioita olivat kaikki 🥰 Tämä tsempiksi muillekin vähän munasoluja keräyksessä saaneille - ne vähät voi olla ihan hyviä. Toki tulevasta ei ole takeita, mutta olen onnellinen, että tilanne on nyt niin hyvä kuin voi olla 🙏🏻✨
 
Ihana kuulla, että raskaus on päässyt alkamaan! Meillä takana nyt ensimmäinen IVF, follikkeleita oli vähänlaisesti (7, joista 4 munasolu, 3 kypsää, ei yhtäkään normaalisti hedelmöittynyttä). Kun näitä ehti surra pitkään tuntuu tosi ihanalta kuulla, että pitkän matkan jälkeen hoidoissa on lopulta onnistuttu. Onnea valtavasti ja kiitos kun jaoit miten teillä matka meni. Oliko hoidot muuten pitkällä vai lyhyellä kaavalla? Oliko yksityiselle siirtyminen jatkohoitoon raskasta vai menikö se sujuvasti? Saako kysyä, että minkä klinikan valitsitte?
Meillä oli kaikki lyhyellä, koska mä olen koko tän yritysajan (06/20 alkaen) ovuloinut ainakin lähes joka kuukausi eikä menkoissa ole ollut mitään häikkää. Muistaakseni näillä perusteilla on ollut lyhyt, mutta pitkää ei muutenkaan ole ikinä meille edes tarjottu.

Yksityiselle siirtyminen oli helppoa kuin mikä, koska täällä punktiot ja siirrot tehdään tuolla alueen ainoalla klinikalla vaikka olisi julkisen asiakas. Sinänsä siis päästiin ihan tosi helpolla, kun koko hoitohistoria oli lääkärillä jo tiedossa muutenkin kuin tietojärjestelmäkirjausten kautta. Käytännössä muutos oli vaan siinä, missä ultrat tehtiin. Ei siis edes harkittu muuta kuin Ovumiaa, ja ollaan tyytyväisiä ihan kaikkeen hinnasta palvelun tasoon ja tietenkin lopputulokseen. 😂
 
Taas vähän pohdintaa.. meillä kun nyt kaikki munasolut yritetään saada 5 päiväisiksi. Lähinnä mietin jos olisi siirretty 2 päiväinen, olisiko siitä raskaus voinut alkaa mikäli nyt kun viljellään 5 päivää, se ei pärjäisikään sinne asti? Vai onko niin että jos se ei olisi 5 päiväiseksi pärjännyt niin ei siitä raskaus olisi kuitenkaan alkanut ihan sama milloin olisi siirretty? Ymmärtääkö joku mitä haen takaa 😂 lähinnä yritän etsiä jostain lohtua kun pelkään selviääkö yksikään munasolu viisi päiväiseksi (jos ei selviä niin tietäisin ettei olisi myöskään 2 päiväisellä raskaus onnistunut) 😔
 
Taas vähän pohdintaa.. meillä kun nyt kaikki munasolut yritetään saada 5 päiväisiksi. Lähinnä mietin jos olisi siirretty 2 päiväinen, olisiko siitä raskaus voinut alkaa mikäli nyt kun viljellään 5 päivää, se ei pärjäisikään sinne asti? Vai onko niin että jos se ei olisi 5 päiväiseksi pärjännyt niin ei siitä raskaus olisi kuitenkaan alkanut ihan sama milloin olisi siirretty? Ymmärtääkö joku mitä haen takaa 😂 lähinnä yritän etsiä jostain lohtua kun pelkään selviääkö yksikään munasolu viisi päiväiseksi (jos ei selviä niin tietäisin ettei olisi myöskään 2 päiväisellä raskaus onnistunut) 😔
Itse olen ymmärtänyt että periaatteessa kohtu on se paras paikka olla, joten voi olla että joku 2 päiväinen olisi voinut selvitä siellä paremmin kuin maljalla. Mutta toisaalta haluan luottaa hoitoja tarjoavien ammattitaitoon, että he tietävät miten kannattaa tehdä. Ja ainakin itse olin iloinen että viljeltiin viidenteen päivään asti, niin säästyi turhilta siirroilta ja odotteluilta.
 
Itse olen ymmärtänyt että periaatteessa kohtu on se paras paikka olla, joten voi olla että joku 2 päiväinen olisi voinut selvitä siellä paremmin kuin maljalla. Mutta toisaalta haluan luottaa hoitoja tarjoavien ammattitaitoon, että he tietävät miten kannattaa tehdä. Ja ainakin itse olin iloinen että viljeltiin viidenteen päivään asti, niin säästyi turhilta siirroilta ja odotteluilta.
Kiitos vastauksesta 🤗 hirvittää vain munasolujen vähyys mitä saatiin ja mitä olen lukenut niin silloin yritettäis tehdä siirtoja jo aiemmin kun voi käydä niin ettei ole mitään jäljellä viidentenä päivänä 😔 mutta pitää yrittää jaksaa luottaa ammattilaisiin.
 
Taas vähän pohdintaa.. meillä kun nyt kaikki munasolut yritetään saada 5 päiväisiksi. Lähinnä mietin jos olisi siirretty 2 päiväinen, olisiko siitä raskaus voinut alkaa mikäli nyt kun viljellään 5 päivää, se ei pärjäisikään sinne asti? Vai onko niin että jos se ei olisi 5 päiväiseksi pärjännyt niin ei siitä raskaus olisi kuitenkaan alkanut ihan sama milloin olisi siirretty? Ymmärtääkö joku mitä haen takaa 😂 lähinnä yritän etsiä jostain lohtua kun pelkään selviääkö yksikään munasolu viisi päiväiseksi (jos ei selviä niin tietäisin ettei olisi myöskään 2 päiväisellä raskaus onnistunut) 😔
Mä stressasin samaa ja yritän luottaa, että klinikka tekee oikeat ratkaisut ja tällä vältytään turhilta siirroilta ja pettymyksiltä. Meilläkin siis kaikille tehtiin pitkä viljely ja 8 hedelmöitttyneestä saatiin vaan kaksi blastoa. Dextran sivuilla oli hyvin avattu pitkän viljelyn hyödyt.


”Usein ajatellaan, että kohtu olisi alkiolle luontevampi ympäristö kuin keinotekoinen laboratorio ja olisi parempi siirtää alkio kohtuun mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Luomutilanteessa munasolu hedelmöittyy munatorven päässä ja jakautuu matkallaan munatorvea pitkin. Alkio ei tule kohtuun kahden tai kolmen päivän ikäisenä vaan noin viiden päivän kuluttua ovulaatiosta. Tällöin se on saavuttanut blastokystivaiheen ja on valmis kiinnittymään kohdun limakalvoon.”
 
Minulla nyt kp7, tarkastus uä tänään, tarkoituksena tehdä pas tähän kiertoon. Luomukierroissa olen saanut ovistestistä + jo kp 9-10. Ensi viikolla oman alueen poli kiinni, joten uä jo nyt.. Miten saisi omaa mieltä paremmaksi tulevaa siirtoa varten? Jos nyt siirtoon päästään (alkio/t ei kuukahda sulatuksessa).

MUOKS.

Tänään uässä JO 18mm follikkeli, limakalvo 10mm, Tänään pistän ovitrellen, ens to sulatus morulalle ja pe siirto!
 
Muokattu viimeksi:
Hei kaikki, olikohan tällä hetkellä jotain aktiivista ketjua hoidoista plussanneille? Olen löytänyt vain vanhoja. Kävi niin onnekkaasti, että kolmannen IVF/ICSIn tuoresiirto toi plussan. En mitenkään uskaltaisi uskoa tähän raskauteen ja kaipailisin vastaavassa tilanteessa olevia kohtalotovereita.
Salaisella puolella on! Ei superaktiivinen mutta on kuitenkin. Hirveästi onnea, tunnistan epäuskoisen fiiliksen täysin! ❤️
 
@Eksymä Tuo on varmasti ollut rankkaa, kun ensimmäinen IVF ei tuottanut tulosta lainkaan 😥 Hienoa että mieli on kirkastumaan päin ja toivottavasti pääsette pian ICSIin!

@Vapsu Voi että, sinä jouduit punktion tiimoilta paljon pahempaan kipukoettelemukseen 😬 Minulla kipu oli voimakkaan oviskivun kaltaista, voimistui kun rakko täynnä, pöntöllä tuntui ikävältä mut helpotti kun rakko tyhjä. Sanoivat, että vaikka munasarjat on "tyhjennetty" ne on silti vielä raskaat (isot?). Joko kivut helpottamaan päin? Tsemppiä!
Pohdintaasi: mulle siirrettiin tosiaan kaksipäiväinen ja loput pakastettiin jo kaksipäiväisinä. Ihmettelin tätä niin lääkäri sanoi, että jos kaksipäiväisistä alkoista tiedettäisiin mikä selviää viisipäiväiseksi, se kannattaisi siirtää jo kaksipäiväisenä. Eli tuon ideologian mukaan kohtu olisi paras paikka alkiolle, ei pitkä maljaviljely. Ongelma on vain siinä, ettei tiedetä 🥲 Siks varmaan suositaan tuota viisipäiväiseksi viljelyä + onhan sen siirto kohtuun "oikeampiaikainen" (artikkeli minkä @Mariamimi linkkasi). Luulen et meilläkin ois yritetty joku viljellä vanhemmaksi jos soluja ois saatu enemmän, mutta vissiin tässä tilanteessa on klinikan hoitokäytännön mukaan parempi pakastaa nuorena 🤷🏻‍♀️ Vaihtelee varmaan paljon. Haluaisin uskoa, että kaksipäiväinenkin voi johtaa raskauteen tai sit minnuu on huijattu 🥲😂
 
@pääskyläinen tänään ollut jo paljon parempi päivä, maha on ihan pallo ja turvonnut mutta samanlaisia kipukohtauksia mitä eilen tuli ei ole ollut.
Ja varmasti kaksipäiväisillä tulee hyviä tuloksia❣️ olisin sellaisen itsekin halunnut kyytiin kun pelkään ettei maanantaina ole siirrettävää mutta tänään vielä olisi ollut 🙁 eilisen ultran perusteella ei ole hyperiä ja verikokeet oli ok, yritin aamulla soittaa sinne polille ja kysyä munasolujen tilannetta ja hieman pähkäilin olisinko voinut kysyä eikö voisi tänään kuitenkin siirtää mutta kun soittopyyntöä jätin tuli vastaus että soittavat takaisin klo 14 iltapäivällä niin olisi ollut liian myöhä, poistin sitten koko soittopyynnön ja kysyin omapolulla vain munasolujen tilannetta, vastausta kuitenkaan ei tullut koko päivänä. Yritän olla positiivinen mutta pelottaa koko ajan jos maanantaina kuulee ettei mikään ole selvinnyt 🥺
 
@Vapsu Ymmärrän, että pelottaa 🥺 Totta kuitenkin on, että raskauden todennäköisyys sillä viisipäiväisellä on isompi kuin nuoremmalla, joten ehkä teillä odotus palkitaan isosti ❤️ Ja jos ei, seuraavassa IVF:ssä on ainakin helpompi vaatia tuoresiirtoa jo aiemmin. Pidän peukkuja, pysytään toiveikkaina! 🌈✨
 
@Eksymä Tuo on varmasti ollut rankkaa, kun ensimmäinen IVF ei tuottanut tulosta lainkaan 😥 Hienoa että mieli on kirkastumaan päin ja toivottavasti pääsette pian ICSIin!

@Vapsu Voi että, sinä jouduit punktion tiimoilta paljon pahempaan kipukoettelemukseen 😬 Minulla kipu oli voimakkaan oviskivun kaltaista, voimistui kun rakko täynnä, pöntöllä tuntui ikävältä mut helpotti kun rakko tyhjä. Sanoivat, että vaikka munasarjat on "tyhjennetty" ne on silti vielä raskaat (isot?). Joko kivut helpottamaan päin? Tsemppiä!
Pohdintaasi: mulle siirrettiin tosiaan kaksipäiväinen ja loput pakastettiin jo kaksipäiväisinä. Ihmettelin tätä niin lääkäri sanoi, että jos kaksipäiväisistä alkoista tiedettäisiin mikä selviää viisipäiväiseksi, se kannattaisi siirtää jo kaksipäiväisenä. Eli tuon ideologian mukaan kohtu olisi paras paikka alkiolle, ei pitkä maljaviljely. Ongelma on vain siinä, ettei tiedetä 🥲 Siks varmaan suositaan tuota viisipäiväiseksi viljelyä + onhan sen siirto kohtuun "oikeampiaikainen" (artikkeli minkä @Mariamimi linkkasi). Luulen et meilläkin ois yritetty joku viljellä vanhemmaksi jos soluja ois saatu enemmän, mutta vissiin tässä tilanteessa on klinikan hoitokäytännön mukaan parempi pakastaa nuorena 🤷🏻‍♀️ Vaihtelee varmaan paljon. Haluaisin uskoa, että kaksipäiväinenkin voi johtaa raskauteen tai sit minnuu on huijattu 🥲😂
Kyllä ne kaksipäiväisetkin raskauteen johtaa 🤗 Näinhän on kuitenkin pitkään toimittu ennen pitkän viljelyn yleistymistä. Varmaan riippuu klinikan tai lääkärinkin käytännöistä kumpaa tapaa suosii.
 
Takaisin
Top