IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Gonal f paketin kyljessä lukee; säilytä jääkaapissa. Ei saa jäätyä. Säilytä alkuperäispakkauksessa. Herkkä valolle. Lääkettä saa säilyttää sen kestoaikana korkeintaan 25c:ssa enintään 3 kuukauden ajan. Käyttämättä jäänyttä lääkettä ei saa laittaa jääkaappiin ja se on hävitettävä tämän jälkeen. Avaamisen jälkeen säilytä lääkettä enintään 28vrk ajan korkeintaan 25c:ssa.
Jep eli avaamatonta säilytetään jääkaapissa, ja kun ottaa käyttöön niin huoneenlämmössä max 28vrk 😊
 
Onko jollain tietoa, että jatketaanko tukilääkitystä, vaikka testistä tulisi plussa? Oon taas sairaalassa ja nyt diagnoosina keskivaikea hyperstimulaatio… Aika hirveää 🥺 Ristiriitainen olo, koska hyperi tullut kuulemma hcg-hormonin noususta, mutta silti ei kestäis enää tätä vatsan turvotusta, hengenahdistusta ja pahaa oloa. Huomenna otetaan täällä sairaalassa hcg verikokeena ja tulos pitäis sitte ilmottaa klinikalle, mutta luulis, että ne on huomenna vapaalla kaikki? No, ehkä osaavat täälläkin polilla sitten neuvoa, että mitä tehdä ton tukilääkityksen suhteen…

Mutta tsemppiä hirveesti kaikille, muistakaa juoda ja levätä 🧡
 
Liikunta kohtuullisissa määrin auttaa alkion kiinnittymisessä. Mutta lopulta asiaan ei oikeastaan voi itse vaikuttaa. Alkion laatu määrää eniten (ja en tarkoita sitä ulospäin näkyvää laatuluokitusta, se ei takaa kromosomien terveyttä).


Myös Rollsin ranskalaiset toimivat meillä! 🤣 Se juhannuksen alla siirretty palleroinen nukkuu juuri rattaissa tuolla. ❤️ Oli hyvä syy käydä Rollssissa, vaikka oikeasti tuo ranskalaisjuttu lienee huuhaata (ellei vaikuta joidenkin mielihyvähormonien kautta), mutta rakastan kaikkea suolaista ja rasvaista. 😅
 
Pas-ketjuun helmikuussa kirjoittamani viesti koskien alkioiden kiinnittymistä:

Tässä mielenkiintoinen artikkeli. Tosin sen ensimmäisen lause ärsyttää minua suunnattomasti, sillä se toistaa vanhaa klisettä stressistä.

Tuoreimman tiedon valossa stressi ei vähennä onnistumista ivf-hoidossa. Myöskään luomuna raskautumisesta ja ei-raskautumisesta sitä ei ole luotettavasti osoitettu, vaikka "kaikki" hokevat siitä, ettei kannata stressata. (Lähde: Satu Lindholm, Projekti vauva, luku Tutkittua stressiä)

Kohtuullinen liikunta voi myös edistää alkion kiinnittymistä. Tässä linkki blogiin, jonka kirjoittaja on laittanut lähteet väitteisiinsä.


Itse alkio vaikuttaa kuitenkin eniten.


Jostain olen myös lukenut, että C-vitamiini auttaisi, mutta en nyt löytänyt siihen lähdettä.
 
Toinen pistos laitettu, ei koskenut yhtään.... Mies löysäs sen pään gonal f kynässä eli sen mistä lääke annostellaan, kun oli laittanut lääkkeen, sitten painoi uudelleen pohjaan ja anto olla sen 5 sekuntia piti pohjassa ja veti neulan pois..... Taas päässä oli pieni tippa, haittaakohan se? Pelottaa, että lääkettä menee hukkaan, kun niin pieniä annoksia kuitenkin kyseessä. Mietin, jos mies pistäisi neulan ja minä hoitaisin homman loppuun muuten, hmm.....
 
Toinen pistos laitettu, ei koskenut yhtään.... Mies löysäs sen pään gonal f kynässä eli sen mistä lääke annostellaan, kun oli laittanut lääkkeen, sitten painoi uudelleen pohjaan ja anto olla sen 5 sekuntia piti pohjassa ja veti neulan pois..... Taas päässä oli pieni tippa, haittaakohan se? Pelottaa, että lääkettä menee hukkaan, kun niin pieniä annoksia kuitenkin kyseessä. Mietin, jos mies pistäisi neulan ja minä hoitaisin homman loppuun muuten, hmm.....
Mulla käytössä ovaleap, mutta annostelu myöskin vastaavantyyppisellä kynällä. Mullakin jää aina pikkuruinen pisara siihen neulan päähän, mutta minusta se on niin pieni ettei vaikuta lääkeannokseen tms.

Mulla meni eilen kolmas piikki, ja toinen ilta kun iski IBS-tyyppinen vatsakipu ja turvotus. Näytti olevan melko yleinen sivuvaikutus. Hieman kyllä tympii jos tästä nyt tuli jokapäiväinen kaveri tälle stimulaatiojaksolle 😑
 
Toinen pistos laitettu, ei koskenut yhtään.... Mies löysäs sen pään gonal f kynässä eli sen mistä lääke annostellaan, kun oli laittanut lääkkeen, sitten painoi uudelleen pohjaan ja anto olla sen 5 sekuntia piti pohjassa ja veti neulan pois..... Taas päässä oli pieni tippa, haittaakohan se? Pelottaa, että lääkettä menee hukkaan, kun niin pieniä annoksia kuitenkin kyseessä. Mietin, jos mies pistäisi neulan ja minä hoitaisin homman loppuun muuten, hmm.....
Ei se haittaa. Kannattaa se vatsan ihokin löysätä sen jälkeen kun on pistänyt ja laskenut viiteen.
 
Heippa! Elättelen toivoa, et vihdoin ensi kierron alussa päästään alottaa IVF. Kierto alkaa siis about huhtikuun puolessa välissä. Nyt mietinkin, kun ollaan lähdössä reissuun toukokuun alussa, että jos meille päädytään tekemään tuoresiirto, niin mihin kohtaan se yleensä ajoittuu?
 
Piisku, jospa tästä llisi apua; Minulla alkoi kuukautiset 27.3, 28.3 aloitin pistokset, punktio on viikko 15, todennäköisesti 8-9.4 ja siirto saman viikon perjantaina. Mutta jos olisi viikon 15 lopulla, niin sitten siirto menisi seuraavalle viikolle.. mutta saapa nähdä, saadaanko soluja ym.. Minulla kyseessä lyhyt kaava.
 
Heippa! Elättelen toivoa, et vihdoin ensi kierron alussa päästään alottaa IVF. Kierto alkaa siis about huhtikuun puolessa välissä. Nyt mietinkin, kun ollaan lähdössä reissuun toukokuun alussa, että jos meille päädytään tekemään tuoresiirto, niin mihin kohtaan se yleensä ajoittuu?
HUS:lle kun ilmoittautui IVF:n piti ilmoittaa kaikki tulevat matkat 2kk sisään. Sanoivat suoraan ettei kannata ilmoittautua jos 1kk sisään aloittamisesta on matkoja tiedossa kun eivät voi taata aikatauluja.
 
HUS:lle kun ilmoittautui IVF:n piti ilmoittaa kaikki tulevat matkat 2kk sisään. Sanoivat suoraan ettei kannata ilmoittautua jos 1kk sisään aloittamisesta on matkoja tiedossa kun eivät voi taata aikatauluja.
TYK:sissäkin kysytään, mut just mietin, et jos en vaan laittais mitään, ku täs on ollut jo vähän vastatuulta enkä jaksais yhtään odottaa, et vihdoin hoito alkais. Punktio ehditään hyvin tekemään ja tuoresiirrosta lääkäri sano, et on ihan fifty-fifty, et tehdäänkö sitä edes. Lähinnä mietin itse sitä, et eiköhän sit ole jo niin toipunut punktiosta 10 pvä:ssä, et voi lähteä. Ja jos aikataulut menee vituiks niin sit jätän reissun vaan välistä!
 
TYK:sissäkin kysytään, mut just mietin, et jos en vaan laittais mitään, ku täs on ollut jo vähän vastatuulta enkä jaksais yhtään odottaa, et vihdoin hoito alkais. Punktio ehditään hyvin tekemään ja tuoresiirrosta lääkäri sano, et on ihan fifty-fifty, et tehdäänkö sitä edes. Lähinnä mietin itse sitä, et eiköhän sit ole jo niin toipunut punktiosta 10 pvä:ssä, et voi lähteä. Ja jos aikataulut menee vituiks niin sit jätän reissun vaan välistä!
Just noin päin kannattaa reissu asiaa jo ennalta ajatella. Valitettavasti se jonkin reissun väliinjättö ei öle kaikilla mahdollista, sinä olet siinä hyvä poikkeus! Isosti tsemppiä hoitoihin !
 
Tälle aamua tein raskaustestin. Siirrosta on 5päivää. Puhdas nega oli. Mikä päivä se pitäis ruveta näkymään?
Minkä ikäinen alkio sulle Sonja siirrettiin? Ei kannata hätäillä, kerkee muuttumaan vielä positiiviseksi. Jos oli 5 päiväinen niin pp5-6 pitäs alkaa näkyä, jos oli kolme päiväinen niin sitten se on se pp 7-8 suurinpiirtein siirrosta. Tsemppiä piinailuun😍
 
Minkä ikäinen alkio sulle Sonja siirrettiin? Ei kannata hätäillä, kerkee muuttumaan vielä positiiviseksi. Jos oli 5 päiväinen niin pp5-6 pitäs alkaa näkyä, jos oli kolme päiväinen niin sitten se on se pp 7-8 suurinpiirtein siirrosta. Tsemppiä piinailuun😍
2 päivän ikäinen. Kiitos tsempeistä.
 
Vain 4 samankokoista rakkulaa näkyi ultrassa, joku pienempi. Olen niin pettynyt, että tekisi mieli itkeä täyttä huutoa ja nyt vielä pitäisi töihin mennä. Ärsyttävä opiskelija vielä siellä meikit naamassa pönötti eikä edes esitellyt itseään ja kysynyt saako olla paikalla! Suututtaa. Ens kerralla sanon että opiskelijat ulos. En jaksa uskoa, että tästä hoidosta mitään tulosta tulisi. 😪
 
Vain 4 samankokoista rakkulaa näkyi ultrassa, joku pienempi. Olen niin pettynyt, että tekisi mieli itkeä täyttä huutoa ja nyt vielä pitäisi töihin mennä. Ärsyttävä opiskelija vielä siellä meikit naamassa pönötti eikä edes esitellyt itseään ja kysynyt saako olla paikalla! Suututtaa. Ens kerralla sanon että opiskelijat ulos. En jaksa uskoa, että tästä hoidosta mitään tulosta tulisi. 😪
Jos yhtään lohduttaa niin ei se määrä vaan laatu. Meidän ekassa ivf hoidossa ei saatu kerättyä kuin yksi joka ihme hedelmöittyi. Ensimmäinen hoitokerta on aina semmonen testi miten lääkkeet vaikuttaa sinuun ja miten pallerot kasvaa. Ei kannata lannistua. 🙂
 
Sonj4;

Pääsitkö ainokaisella siirtoon asti? Millainen lääkitys sinulla oli käytössä? Montako afc näkyi 0 ultrassa? Onko amh tutkittu?

Montako rakkulaa toisessa hoidossa näkyi ja mitä muutoksia lääkityksessä? Mikä lopputulos?

Surettaa. Pelkään että punktioon päästä. Saati siirtoon. Follit oli kooltaan 10-12mm, 1kpl 8mm. Nyt kp 7, limakalvo 10mm.
 
Takaisin
Top