IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Pienen taukoilun jälkeen linjoilla… Mulla on aika jännä jälkimaininkeihin IVF:stä. Kun aloitin hoidot mun kynsienlaittaja sanoi heti, että ”soita sitten kun geelaukset alkaa irtoaan - yleensä hormonimuutoksissa yhtäkkiä ne vaan ei enää pysy”. Ja totta tosiaan - pari viikkoa IVF jälkeen mun geelilakkaukset alkoi halkeilla ja lohkeilla! Mulla on vuosia ollut geelilakat aina täydellisessä kunnossa. Nyt piti poistaa kokonaan, kynnet on kun paperia, 3kk pitää kasvatella ennen kun kannattaa uudelleen. Hiuksissa en osaa sanoa onko kauheaa eroa kun muuten kävin ohennuttaan ja leikkaan niin tuntuu ohuelta ehkä senkin vuoksi. Aloitin nyt biotiinin.
Onko kellään muulla käynyt tällasta?

Varmaan hyvä kuitenkin huomioida jos joku muu aloittelee hoitoja, ja on geelaukset, että näinkin voi käydä.
 
Pienen taukoilun jälkeen linjoilla… Mulla on aika jännä jälkimaininkeihin IVF:stä. Kun aloitin hoidot mun kynsienlaittaja sanoi heti, että ”soita sitten kun geelaukset alkaa irtoaan - yleensä hormonimuutoksissa yhtäkkiä ne vaan ei enää pysy”. Ja totta tosiaan - pari viikkoa IVF jälkeen mun geelilakkaukset alkoi halkeilla ja lohkeilla! Mulla on vuosia ollut geelilakat aina täydellisessä kunnossa. Nyt piti poistaa kokonaan, kynnet on kun paperia, 3kk pitää kasvatella ennen kun kannattaa uudelleen. Hiuksissa en osaa sanoa onko kauheaa eroa kun muuten kävin ohennuttaan ja leikkaan niin tuntuu ohuelta ehkä senkin vuoksi. Aloitin nyt biotiinin.
Onko kellään muulla käynyt tällasta?

Varmaan hyvä kuitenkin huomioida jos joku muu aloittelee hoitoja, ja on geelaukset, että näinkin voi käydä.

Meinasinkin mennä ottamaan geelit muutaman viikon sisään. Taidan siis odottaa. Kiitos vinkistä. Käyköhän noin myös raskaana?
 
Hei!
Olen seurannut jo pidemmän aikaa tuota vanhaa ivf ketjua ja nyt päätin hypätä remmiin mukaan. Olen 32 vuotias nainen Pohjanmaalta. Mieheni kanssa olemme kulkeneet yhteistä matkaa yli 12 vuotta. :Two-hearts:
Ollaan mieheni kanssa oltu ilman ehkäisyä nyt jo 12 vuotta, eikä yhtään plussaa ole testeihin tullut. Minulla tuli myös menkat vain muutaman kerran vuodessa, eli minulla ei ollut melkein lainkaan omaa kiertoa.
Olen ollut vuosia sairaalloisen ylipainoinen ja viime vuosina olen saanut pudotettua painoa melkein 40 kg ja olen saanut bmi:n alle 32:een.
Vuosien sairaalloinen ylipaino on estänyt minua hakeutumasta avun piiriin, koska tiesin että se on ihan ensimmäinen asia mihin siellä puututtaisiin.

Niinpä pudotin ensin painoa ja vuonna 2020 lähdin hakemaan omalta terveyskeskukselta apua. Perustutkimukset tehtiin verikokeineen ja mitään vikaa ei löytynyt, niinpä saatiin lähetteen naikkarille.

Päästyämme vihdoin naikkarille ja sielläkin tehtyjen tutkimusten jälkeen todettiin vain "munasolun irtoamattomuudesta johtuva naisen hedelmättömyys" sekä pco tyyppiset munasarjat, ei kuotenkaan diagnosoitu pcos:ää.
Sain Terolutit säännöllistämään kiertoja. Hoidoiksi aloitettiin ovulaatioinduktio hoidot Letrozoleilla ja näitä tehtiin vuosien 2020-2021 välillä 4 kertaa ilman tulosta. Viides hoito oli sitten inseminaatio joka tehtiin syksyllä 2021 ja sekin tulokseton. Lopulta lääkäri päätti että on aika aloittaa ivf hoidot ja ensimmäiseen hoitoon päästiinkin nyt tammikuussa 2022. Ivf tehtiin lyhyellä kaavalla, minulta punktoitiin 16 munasolua, 13 oli kypsää, molempia hedelmöitystekniikoita käytettiin ja 5 hedelmöittyi (icsi menetelmällä paremmat tulokset). Päästiin alkion siirtoon ja meille siirrettiin nelipäiväinen alkio ja loput jäivät jatkoviljelyyn. Yksikään ei selvinnyt pakkaseen eikä siirrettykkään alkio tarrannut kiinni. Olo oli toivoton.. :loudlycrying:

Meillä oli aika lääkärin kanssa viime hoidon läpikäyntiin ja uuden hoidon suunnitteluun. Lääkäri meinasi syyksi jotakin munasoluperäistä, muuta emme saaneet tietää. Noh mutta nyt tällä hetkellä tilanne on tämä: meillä alkaa ivf hoidot pitkällä kaavalla, kp 21 aloitan sumuttelemaan Synarelaa. Nyt on kp 3 eli tässä odotellaan nyt hoitojen alkamista.
Tässä hieman tiivistetty versio matkastamme tähän asti. :smiling-eyes:
 
Pienen taukoilun jälkeen linjoilla… Mulla on aika jännä jälkimaininkeihin IVF:stä. Kun aloitin hoidot mun kynsienlaittaja sanoi heti, että ”soita sitten kun geelaukset alkaa irtoaan - yleensä hormonimuutoksissa yhtäkkiä ne vaan ei enää pysy”. Ja totta tosiaan - pari viikkoa IVF jälkeen mun geelilakkaukset alkoi halkeilla ja lohkeilla! Mulla on vuosia ollut geelilakat aina täydellisessä kunnossa. Nyt piti poistaa kokonaan, kynnet on kun paperia, 3kk pitää kasvatella ennen kun kannattaa uudelleen. Hiuksissa en osaa sanoa onko kauheaa eroa kun muuten kävin ohennuttaan ja leikkaan niin tuntuu ohuelta ehkä senkin vuoksi. Aloitin nyt biotiinin.
Onko kellään muulla käynyt tällasta?

Varmaan hyvä kuitenkin huomioida jos joku muu aloittelee hoitoja, ja on geelaukset, että näinkin voi käydä.

Ei ole samanlaista kokemusta. Teen itse geelilakkaukset ja eniten huomaan lohkeilua ja irtoamista vuodenajasta ja omista puuhista johtuen. Talvisin kun on kuivaa ja kylmää niin lohkeilee herkemmin sekä jos teen paljon kotitöitä käsin esim tiskaan niin se heikentää kanssa kynsiä.

Hiuksissa olen huomannut pientä eroa hormoonihoidoista johtuen, myös ihossa. Suurimman eron minkä huomasin hiuksissa oli että tuntui että ne rasvottuivat todella nopeasti ja olivat jatkuvasti lässähtäneen näköisiä. Biotiinia kokeilin parin-kolmen kuukauden ajan mutta en huomannut mitään suurta vaikutusta.
 
Muokattu viimeksi:
Meinasinkin mennä ottamaan geelit muutaman viikon sisään. Taidan siis odottaa. Kiitos vinkistä. Käyköhän noin myös raskaana?
Mun ystävä joka tosiaan pitkällä kokemuksella tekee kynnet, kertoi, että raskaus näkyy myös usein heti kynsissä että saattavat irrota. Varmasti tämä on yksilöllistä, kenellä hormonit vaikuttaa ja kenellä ei. Minulla ollut monta vuotta kynnet ja ikinä ei ole ollut tällaista muutosta.

Pupsis, ihanaa jos sulla kynnet pysynyt normaalina. Olishan se mukava jos joku turhamainen asia pysyy kunnossa kun muuten on itsellä ainakin ollut ruma ja inhottava olo. Minulla myös tukka oli hoidon aikana todella likainen ja oli kyllä pestävä päivittäin.

Tsemppiä hoitoihin Roskajoukon jalokivi. Melkoinen matka teillä! Toivottavasti nyt hoidoista löytyy teille viimein apu.
 
Tervetuloa Roskajoukon jalokivi! Toivottavasti toinen hoito tuottaa paremman tuloksen.

Mulla ei ole ollut oikein fiilistä kirjoitella. Vaimolla oli punktion silloin toissaviikolla ja hyvältä näytti: 11 solua hedelmöittyi. Viidentenä päivänä soittivat että yksi blasto on saatu biopsoitua ja pakkaseen ja että kaikki muut ovat yhä jatkoviljelyssä! Silloin oli kyllä todella toiveikas olo, mutta seuraavana päivänä soittivat että yksi on kehittynyt blastoksi ja kahta muuta seurataan seitsemänteen päivään. Siinä vaiheessa kadutti jo, että lähdettiin alkiodiagnostiikkaan, kun ei olla juuri saatu mitään pakkseen seitsemäntenä päivänä. Kahdella alkiolla ei oikein ole taloudellisesti kannattavaa. Eikä saatu nytkään. Eli kaksi alkiota vain hyvän kuuloisesta saaliista.
 
Heippa! Olen myös uusi täällä, olen sivusta seurannut keskustelua ja toivonut, että tänne ei tarvitsisi liittyä.. Mutta nyt on pakko päästä purkamaan ajatuksia johonkin ja saada vertaistukea.. :smiling-eyes:

Vähän taustoista, yritys alkanut 5/2019. Ensikäynti julkisella oli loppuvuonna 2020. Keväällä -21 tehtiin kolme tuloksetonta inssiä. Ivf oli viime syksynä. Saimme pakkaseen kolme 3-päiväistä alkiota. Nyt nämä kaikki alkiot on siirretty, enkä ole koko aikana tehnyt ainuttakaan positiivista testiä, ei siis ole ollut edes kiinnittymisyritystä. Punktiosta saatiin 10 munasolua. Munarakkuloita tyhjennettiin muistaakseni 19. Osaako joku sanoa mistä johtuu, että noin moni rakkula on tyhjä?

Diagnoosina meillä on selittämätön lapsettomuus, mun kierto säännöllinen, oviksen olen aina saanut tikutettua ja miehen sperma laatu tavaraa, ei siis ole selvinnyt mitään syytä, mikä tämän selittäisi. Turhauttaa tämä epätietoisuus:loudlycrying:
 
Vähän taustoista, yritys alkanut 5/2019. Ensikäynti julkisella oli loppuvuonna 2020. Keväällä -21 tehtiin kolme tuloksetonta inssiä. Ivf oli viime syksynä. Saimme pakkaseen kolme 3-päiväistä alkiota. Nyt nämä kaikki alkiot on siirretty, enkä ole koko aikana tehnyt ainuttakaan positiivista testiä, ei siis ole ollut edes kiinnittymisyritystä. Punktiosta saatiin 10 munasolua. Munarakkuloita tyhjennettiin muistaakseni 19. Osaako joku sanoa mistä johtuu, että noin moni rakkula on tyhjä?
Sanottiinko siis, että rakkulat olivat tyhjiä, vai sanottiinko vain, että saatiin 10 munasolua?

Minulla rakkuloita tyhjennettiin 26, niistä saatiin 19 munasolua jotka hedelmöitettiin, niistä 9 hedelmöittyi (eli loput eivät olleet riittävän kypsiä tai olivat viallisia) ja pakkaseen pääsi 3 alkiota. Näissä on ihan normaalistikin iso hävikki. Tuo 9 munasolun hedelmöittyminen oli minusta ihan loogista, koska ensimmäisessä ultrassa viikon piikittämisen jälkeen näkyi 9 follikkelia, ja seuraavassa ultrassa näkyi 19 follikkelia. Eli ne 10 uutta eivät olleet riittävän kypsiä punktiopäivänä, ja niistä follikkeleista, joita ei näkynyt ensimmäisessä eikä toisessa ultrassa, ei tullut munasoluja ollenkaan.

Jos IVF:ssä ei onnistu, on vielä lisätutkimuksia olemassa, mutta niitä ei välttämättä saa julkisella puolella. Esimerkiksi kohdun bakteerikantaa voidaan tutkia (väärät bakteerit voivat estää kiinnittymistä), voidaan selvittää myös, poikkeaako kohdun kiinnittymisikkuna normaalista, eli pitäisikö alkionsiirto ajoittaa toisin, ja voidaan myös selvittää, ovatko alkiot kromosomeiltaan terveitä. Alkio, jonka kromosomeissa on vikaa, ei yleensä joko kiinnity tai menee varhain kesken.

Minulla tutkittiin alkioiden kromosomit, ja vain yksi terve löytyi noiden 3 pakastealkion joukosta. Niiden kahden muun alkion kromosomit olivat niin pahasti viallisia, ettei niistä olisi voinut tulla lasta. Ei mitään downin syndroomaa, jossa yhdessä kromosomiparissa on vikaa, vaan alkioissa oli vikaa 5-6 kromosomiparissa. Siitä yhdestä terveestä alkiosta syntyi terve vauva.
 
Sanottiinko siis, että rakkulat olivat tyhjiä, vai sanottiinko vain, että saatiin 10 munasolua?

Minulla rakkuloita tyhjennettiin 26, niistä saatiin 19 munasolua jotka hedelmöitettiin, niistä 9 hedelmöittyi (eli loput eivät olleet riittävän kypsiä tai olivat viallisia) ja pakkaseen pääsi 3 alkiota. Näissä on ihan normaalistikin iso hävikki. Tuo 9 munasolun hedelmöittyminen oli minusta ihan loogista, koska ensimmäisessä ultrassa viikon piikittämisen jälkeen näkyi 9 follikkelia, ja seuraavassa ultrassa näkyi 19 follikkelia. Eli ne 10 uutta eivät olleet riittävän kypsiä punktiopäivänä, ja niistä follikkeleista, joita ei näkynyt ensimmäisessä eikä toisessa ultrassa, ei tullut munasoluja ollenkaan.

Jos IVF:ssä ei onnistu, on vielä lisätutkimuksia olemassa, mutta niitä ei välttämättä saa julkisella puolella. Esimerkiksi kohdun bakteerikantaa voidaan tutkia (väärät bakteerit voivat estää kiinnittymistä), voidaan selvittää myös, poikkeaako kohdun kiinnittymisikkuna normaalista, eli pitäisikö alkionsiirto ajoittaa toisin, ja voidaan myös selvittää, ovatko alkiot kromosomeiltaan terveitä. Alkio, jonka kromosomeissa on vikaa, ei yleensä joko kiinnity tai menee varhain kesken.

Minulla tutkittiin alkioiden kromosomit, ja vain yksi terve löytyi noiden 3 pakastealkion joukosta. Niiden kahden muun alkion kromosomit olivat niin pahasti viallisia, ettei niistä olisi voinut tulla lasta. Ei mitään downin syndroomaa, jossa yhdessä kromosomiparissa on vikaa, vaan alkioissa oli vikaa 5-6 kromosomiparissa. Siitä yhdestä terveestä alkiosta syntyi terve vauva.

Sanottiin, että saatiin 10 munasolua. ( Joista sitten 7 oli kypsiä) jotenkin itse vain oletin että nämä muut rakkulat olivat sitten tyhjiä :Grinning Face: Hyvän kokoisia ne kuulemma ainakin olivat.

Ensiviikolla on 2. Ivf suunnittelukäynti, niin täytyy ottaa tämä ja nuo muutkin tutkimukset puheeksi :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Hannelii, eri stimulaatio lääkkeillä sekä niiden annostuksella on myös erilaisia vaikutuksia välillä.
Lääkärin kanssa voi ihan suoraan ottaa puheeksi, että milläs tavalla saadaan ensi kierroksella paremmat tulokset?
Sitten odotat että hän toivottavasti kertoo sinulle suunnitelman ja perustelee myös miksi.
Tsemppiä!
 
Heippa! Olen myös uusi täällä, olen sivusta seurannut keskustelua ja toivonut, että tänne ei tarvitsisi liittyä.. Mutta nyt on pakko päästä purkamaan ajatuksia johonkin ja saada vertaistukea.. :smiling-eyes:

Punktiosta saatiin 10 munasolua. Munarakkuloita tyhjennettiin muistaakseni 19. Osaako joku sanoa mistä johtuu, että noin moni rakkula on tyhjä?

Kuten CherryRed sanoi niin voi lääkkeilla ja annostuksilla olla vaikutusta. Yksi mitä olen pohtinut on onko punktio mahdollisesti tehty liian aikaisin että munasolut eivät ole ehtineet niissä rakkuloissa kasvaa.

Itsellä kävi ekassa keräykessä että 16 munarakkulasta 4 munasolua josta 3 oli kypsää ja 2 hedelmöittyi. Seuraavalla kerralla kun muutettiin hoitokaavaa niin saatiin parempi tulos (munarakkuloiden määrää en muista) 9 munasolua, kaikki kypsiä ja saatiin 4 alkiota.

Eli kannattaa ottaa teidän seuraavassa suunnittelukäynnissä puheeksi olisiko tarkoituksenmukaista kokeilla jotain uutta
 
Hellou! Mäkin siirryn täältä, yhden epäonnistuneen inseminaation jälkeen! Meillä on selittämätön lapsettomuus ja yli 1,5 vuotta yritystä takana. Soittelinkin tänään lääkäriin ja ivf-suunnittelukäynti onkin vasta ensi viikolla. Eli tää tuleva kierto menee varmaan todella sivu suun… menkat varmaan kerkee nimittäin alkamaankin tässä lähipäivinä. En tiiä minä kierron päivänä pistelyt yleensä alkavat? Kuukausi menee taas niin hitaasti :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: t. Malttamaton
 
Muokattu viimeksi:
Heii ivf hoidon keltanokka täällä.
27-vuotias ja mies 34, selittämättömällä lapsettumuudella. Meillä tehty kerran inssi jonka jälkeen päästiin suoraan ivf jonoon ja siitä hoitoon.

Meillä hoidossa kovasti lääkärit kehuivat kuinka hienosti oon kasvatellu. Kypsiä munasoluja oli 11 joista hedelmöittyi 10 joista loppu tulemana yks tuoresiirto ja vaan kaksi pakkaseen.
Eilen tein negat tuoresiirrosta ja nyt pakkasessa oleva määrä tuntuu kovin vähäiseltä ja epätoivo iski.
Mistä johtuu näin pieni määrä vai onko yleistä?
Nyt pitäis jaksaa tää välikierto ja ens kuun kierto näyttäisi ajallisesti myös menevän pieleen. Hirveen turhauttavaa kun joutuu taas odottelee
Ihanaa kun tälläinen foorumi löyty, missä paljon sielunkumppaneja.
 
Heii ivf hoidon keltanokka täällä.
27-vuotias ja mies 34, selittämättömällä lapsettumuudella. Meillä tehty kerran inssi jonka jälkeen päästiin suoraan ivf jonoon ja siitä hoitoon.

Meillä hoidossa kovasti lääkärit kehuivat kuinka hienosti oon kasvatellu. Kypsiä munasoluja oli 11 joista hedelmöittyi 10 joista loppu tulemana yks tuoresiirto ja vaan kaksi pakkaseen.
Eilen tein negat tuoresiirrosta ja nyt pakkasessa oleva määrä tuntuu kovin vähäiseltä ja epätoivo iski.
Mistä johtuu näin pieni määrä vai onko yleistä?
Nyt pitäis jaksaa tää välikierto ja ens kuun kierto näyttäisi ajallisesti myös menevän pieleen. Hirveen turhauttavaa kun joutuu taas odottelee
Ihanaa kun tälläinen foorumi löyty, missä paljon sielunkumppaneja.

Heippa ja tervetuloa! :smiling-eyes:

Tuolla vanhemmissa ketjuissa on hyvä tiedonlähde miten muilla on onnistunut.

https://forum.vau.fi/threads/ivf-kerättyjen-munasolujen-määrä-vrt-blastokystien-määrä.1597004/

Blastoihin tulee valitettavasti yleensä jotain hävikkiä, joillain enemmän, joillain vähemmän.
Toivotaan että teidän huurunenien siirrot onnistuu :Heartred
 
Heippa ja tervetuloa! :smiling-eyes:

Tuolla vanhemmissa ketjuissa on hyvä tiedonlähde miten muilla on onnistunut.

https://forum.vau.fi/threads/ivf-kerättyjen-munasolujen-määrä-vrt-blastokystien-määrä.1597004/

Blastoihin tulee valitettavasti yleensä jotain hävikkiä, joillain enemmän, joillain vähemmän.
Toivotaan että teidän huurunenien siirrot onnistuu :Heartred
Tää on ihan hyvä josta näkee vähän tota karsiutumista mutta luulen että siihen kannattaa myös suhtautua niin että ne joilla on tullut hyvä tulos vastaa näihin herkemmin kuin ne jotka on pettyneitä tulokseensa. Eli veikkaan että tässä ketjussa on keskimääräistä parempia tuloksia niin ei kannata myöskään masentua jos lukee sitä ja tuntuu että muut on saaneet parempia tuloksia :Growing Heart:
 
Tuohon blasto-asiaan liittyen mun mielestä on jännä, kuinka esim. Jenkeissä ei tunnuta siirtävän ollenkaan 2-päiväisiä alkioita, vaan koitetaan kasvatella blastoiksi saakka vaikka munasolusaalis olisi ollut heikko. Tällainen fiilis siis tuli aiemmin, kun oltiin hoidoissa ja tutkailin IVF-aiheisia juttuja instassa. Monestihan noissa tilanteissa käy niin, ettei siirtoon päästä ollenkaan, jos esim. kahdesta tai kolmesta hedelmöittyneestä munasolusta yksikään ei jaksa kehittyä blastoksi.

Näin jälkeenpäin olen itse erittäin tyytyväinen, että meille siirrettiin 2-päiväinen alkio, kun saatiin vain 3 hedelmöittynyttä munasolua. Joku lääkärikin jälkeenpäin sanoi ettei noista voi koskaan tietää, olisiko alkio, joka jatkoi kehitystään kohdussa, kuukahtanut maljalla mikäli olisi yritetty ns. pitkää viljelyä.
 
Tuohon blasto-asiaan liittyen mun mielestä on jännä, kuinka esim. Jenkeissä ei tunnuta siirtävän ollenkaan 2-päiväisiä alkioita, vaan koitetaan kasvatella blastoiksi saakka vaikka munasolusaalis olisi ollut heikko. Tällainen fiilis siis tuli aiemmin, kun oltiin hoidoissa ja tutkailin IVF-aiheisia juttuja instassa. Monestihan noissa tilanteissa käy niin, ettei siirtoon päästä ollenkaan, jos esim. kahdesta tai kolmesta hedelmöittyneestä munasolusta yksikään ei jaksa kehittyä blastoksi.

Näin jälkeenpäin olen itse erittäin tyytyväinen, että meille siirrettiin 2-päiväinen alkio, kun saatiin vain 3 hedelmöittynyttä munasolua. Joku lääkärikin jälkeenpäin sanoi ettei noista voi koskaan tietää, olisiko alkio, joka jatkoi kehitystään kohdussa, kuukahtanut maljalla mikäli olisi yritetty ns. pitkää viljelyä.

Näinhän se on. Jokainen lääkäri punnitsee aina näitä vaihtoehtoja tulosten mukaan. Ei ole sanottu etteikö 2- ja 3-päiväisistä tule elävää vauvaa, mutta jos pariskunta/itsellinen ei halua enempää esim. negoja siirtoja vaan nostaa implantaatioprosentteja, niin siinä kohtaa blastokasvatusta kannattaa harkita.
Vähillä alkioilla jotkut lääkärit siirtävät mielellään niitä 2- ja 3-päivän alkioita että on jotain siirrettävää, ja mahdollisuus on aina.
Nämä on vaikeita asioita kun ei mihinkään näihin ole "one fits all" tyylistä ratkaisua. Joka eri tilanteessa lääkäreiden pitää omalla asiantuntijuudella punnita kaikkia asioita ja sitten tehdä päätös potilaan hyväksi tai vielä parempi: Avata kaikki ne asiat asiakkalleen mitkä päätökseen voi vaikuttaa ja antaa heidänkin osallistua päätöksentekoon.
Itse 3 IVF:ää läpikäyneenä on ymmärtänyt paremmin sen, että lääketiede on ihan käsityötä. Olen tässä matkalla monesti tuntenut oloni testinukeksi, koska kaikenlaista koitetaan/testataan. Silti ei ole varmoja vastauksia, kaikkien näiden testien jälkeen. On vaan sen lääkärin paras tietotaito, johon on pakko luottaa, koska parempaakaan vaihtoehtoa ei ole. (puuttuu "en tiedä" smiley, mutta se olis tähän nyt hyvä)
 
Muokattu viimeksi:
Mulla alkoi tänään illalla menkat, eli huomenna on kp 1 ja lauantaina alkaa pistelyt.

Varasin seurantaultran ensi viikon ke, eli kp 6.

Jarrua (fyremadel) pitäisi alkaa pistää jo kp 5, eli ennen ultraa. Mietin pitäisikö se ultra olla kumminkin tuolloin kp5, ennen kuin pistän ekan jarrun (pistän aina illalla). Mikä kp olette ottaneet ekan jarrupiikin ja oletteko käyneet aina ultrassa ennen sitä?
 
Mulla alkoi tänään illalla menkat, eli huomenna on kp 1 ja lauantaina alkaa pistelyt.

Varasin seurantaultran ensi viikon ke, eli kp 6.

Jarrua (fyremadel) pitäisi alkaa pistää jo kp 5, eli ennen ultraa. Mietin pitäisikö se ultra olla kumminkin tuolloin kp5, ennen kuin pistän ekan jarrun (pistän aina illalla). Mikä kp olette ottaneet ekan jarrupiikin ja oletteko käyneet aina ultrassa ennen sitä?
mulla aloitettiin lyhyessä kaavassa jarrut kp6 ja sitä ennen oli samana päivänä ultra.
 
Näinhän se on. Jokainen lääkäri punnitsee aina näitä vaihtoehtoja tulosten mukaan. Ei ole sanottu etteikö 2- ja 3-päiväisistä tule elävää vauvaa, mutta jos pariskunta/itsellinen ei halua enempää esim. negoja siirtoja vaan nostaa implantaatioprosentteja, niin siinä kohtaa blastokasvatusta kannattaa harkita.
Vähillä alkioilla jotkut lääkärit siirtävät mielellään niitä 2- ja 3-päivän alkioita että on jotain siirrettävää, ja mahdollisuus on aina.
Nämä on vaikeita asioita kun ei mihinkään näihin ole "one fits all" tyylistä ratkaisua. Joka eri tilanteessa lääkäreiden pitää omalla asiantuntijuudella punnita kaikkia asioita ja sitten tehdä päätös potilaan hyväksi tai vielä parempi: Avata kaikki ne asiat asiakkalleen mitkä päätökseen voi vaikuttaa ja antaa heidänkin osallistua päätöksentekoon.

Joo just noinhan se on ja jos me oltaisiin saatu enemmän munasoluja/alkioita, niin varmasti olisi itsekin halunnut mieluummin pitkän viljelyn. Lähinnä just mietin joitain instasta löytyneitä jenkkilän ääritapauksia, joissa pariskunta oli saattanut käydä läpi 10 IVF:ää, kaikki huonolla munasolusaaliilla, eikä suurimmassa osassa kierroista yksikään hedelmöittynyt solu ollut kehittynyt blastovaiheeseen. Tuossa kohtaa itse kyllä toivoisin, että mieluummin siirrettäisiin edes jotain...vaikka eihän se toki auta, jos solutasolla on jotakin perustavanlaatuista vikaa, joka stoppaa alkioiden kehittymisen.
 
Takaisin
Top