IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Kiitos @Sofia_83 ja @MarchDream !
Se 6 vkoa kaiketi sisältää min.2 vkoa minipillerit, 1 vko progesteronipistokset, näytteen oton ja tulosten odotuksen. Yritän mielessäni laskeskella mikä kk-kierron päivä se näyte otetaan, mutta hieman on vielä auki.

Teillä ei siis ollut ERA-testaus lääkkeelliseen (estrogeeni + progesteroni) kiertoon ilmeisesti... Me ollaan ulkomailla hoidoissa, joten ehkä käytännot poikkeaa Suomesta? Mietin vain että tulisinko Suomeen ottamaan näytteen.
Meillä on ollut alkiodiagnostiikka ja sen vuoksi ehdottomasti otettiin myös ERA-testiä vastaava BeReady-testi. Jos on testatut alkiot niin mun mielestä kannattaa ottaa selville kohdun aikaikkuna, ettei ole tuhlannut rahaa ja aikaa turhaan alkiodiagnostiikkaan.
Tuohon ERA testiin kannattaa sen verran kiinnittää huomiota, että ovulaatio pitää siinä tehdä piikillä, ei odottaa ja tikuttaa omaa ovulaatiota. Oman ovulaation tikuttaminen on epävarmaa ja aikaikkuna on liian epäselvä. Kun aivosignaalin näkyminen virtsassa on epäluotettava metodi ajoitukseen. Se saattaa olla 48 tuntiakin ennenkuin näkyy tikussa. Eli irrotuspiikki pitää olla käytössä, kun tulee tuo era-testi. Mulle tehtiin se ensin väärin ja jouduin tekemään sen seuraavalla klinikalla uudelleen oikealla tavalla.
Itse toimenpideon nopea, mutta kirpasee kyllä hitokseen, eli ota särkylääkkeitä ennen toimenpidettä! Tsemppiä hoitopolulle! :Two-hearts:

Meillä on ollut alkiodiagnostiikka ja sen vuoksi ehdottomasti otettiin myös ERA-testiä vastaava BeReady-testi. Jos on testatut alkiot niin mun mielestä kannattaa ottaa selville kohdun aikaikkuna, ettei ole tuhlannut rahaa ja aikaa turhaan alkiodiagnostiikkaan.
Tuohon ERA testiin kannattaa sen verran kiinnittää huomiota, että ovulaatio pitää siinä tehdä piikillä, ei odottaa ja tikuttaa omaa ovulaatiota. Oman ovulaation tikuttaminen on epävarmaa ja aikaikkuna on liian epäselvä. Kun aivosignaalin näkyminen virtsassa on epäluotettava metodi ajoitukseen. Se saattaa olla 48 tuntiakin ennenkuin näkyy tikussa. Eli irrotuspiikki pitää olla käytössä, kun tulee tuo era-testi. Mulle tehtiin se ensin väärin ja jouduin tekemään sen seuraavalla klinikalla uudelleen oikealla tavalla.
Itse toimenpideon nopea, mutta kirpasee kyllä hitokseen, eli ota särkylääkkeitä ennen toimenpidettä! Tsemppiä hoitopolulle! :Two-hearts:
Kiitos @CherryRed :red-heart: Juuri se ajatus, ettei hukata niita muutamaa hyvää alkioraasua aikaikkunan takia. Hyvä huomio toi irrotuspiikki - jotain ne Ovitrellesta puhuikin.

Satutko muistamaan/tietämään, että minä kuukautiskierron päivänä se näytteen otto on?

Kiitos @CherryRed :red-heart: Juuri se ajatus, ettei hukata niita muutamaa hyvää alkioraasua aikaikkunan takia. Hyvä huomio toi irrotuspiikki - jotain ne Ovitrellesta puhuikin.

Satutko muistamaan/tietämään, että minä kuukautiskierron päivänä se näytteen otto on?

Muistaakseni testi otetaan siinä arvioidun kiinnittymisikkunan paikkeilla, koska limakalvo pitää olla tarpeeksi paksu.
Muuten, tuon testikierroksen pitää siis olla täysin samanlainen kuin siirtokierroskin, eli samat lääkkeet, samaan aikaan. Muuten olosuhteet muuttuu siirtokierrokseen, ja koska kaikki voi vaikuttaa kaikkeen. niin on paras pitää olosuhteet mahdollisimman samoina, että tulokset on luotettavat.

Minulla BeReady-testi (ERA-testiä vastaava)) otettiin KP 15, joka jo oli DPO 5 ja siinä ilmeni, että siirto pitää tehdä 12h myöhemmin kuin mitä ERA-testi oli tehty eli 12 tuntia myöhemmin irrotuspiikki jne. (tulos oli siten Receptive, mut melkein pre-receptive. 172+- 3, mikäli se kertoo sinulle mitään). Se siis muistaakseni tarkoittaa, että 172 tuntia +-3 tuntia irrotuspiikistä tulee siirtää, jos kyseessä on blasto. Ja juuri kuten @CherryRed tuossa totesi, jokaiselle määritetään tarkasti oma siirtoikkuna, joten voi olla, että testinäyte otetaan sinulla täysin eri KP:nä kuin minulla KP 15. DPO 5 varmasti kuitenkin on yleinen näytepäivä, koska se on kai lähtökohtaisesti siirtopäivä, jos siirretään blasto. Minulla on lyhyt kierto, maksimissaan 25 päivää, ja siitä syystä ovulaatio oli tuolloin jo KP 10, jolloin KP 15 oli jo DPO 5 eli siirtopäivä.

@CherryRed @Sofia83
Merci, hyvää tietoa!
Luulen, että se 6vkoa, mitä ne suunnitteli, sisältää 2vkoa pillereiden popsimista &Lupron ennen baselinea, jotta hiljennetään munarauhasten toiminta ennen kuin aloitetaan limakalvon kasvatus estrogeenilla & progesteronilla pari vkon ajan.
Ja kuten @CherryRed sanoikin, ohjeena oli että FET varten tulee noudattaa identtisesti samaa protokollaa.
Menee kuulema lokakuulle ennen kuin päästään siirtoon😩

Täällä vihdoin 1. IVF alkanut. Viikon ottanut Primolutia ja tänään oli eka ultra. Lupa sumuttelujen aloitukselle huomenna tuli. Luin tuossa HUSin omapolkua ja jäi mietityttämään yks asia. Mulla on KYSillä vain ultra suunniteltuna pistosten aloittamispäivänä ja sitten vasta keräyksenajoituksen tarkistuksena punktioviikon alussa. Eli välissä pistelisin 10 päivää ilman mitään seurantaa vasteesta. Onks tää ihan normaalia? Omapolulla luki, että yleensä tarvitaan 2-3 ultraa ennen keräystä. Selviäähän tuo kysymällä sitten, kun pistosultra tulee, mutta jäin ihmettelemään tätä, ensikertalaisena tuntuu, et on vähän hukassa.

Täällä vihdoin 1. IVF alkanut. Viikon ottanut Primolutia ja tänään oli eka ultra. Lupa sumuttelujen aloitukselle huomenna tuli. Luin tuossa HUSin omapolkua ja jäi mietityttämään yks asia. Mulla on KYSillä vain ultra suunniteltuna pistosten aloittamispäivänä ja sitten vasta keräyksenajoituksen tarkistuksena punktioviikon alussa. Eli välissä pistelisin 10 päivää ilman mitään seurantaa vasteesta. Onks tää ihan normaalia? Omapolulla luki, että yleensä tarvitaan 2-3 ultraa ennen keräystä. Selviäähän tuo kysymällä sitten, kun pistosultra tulee, mutta jäin ihmettelemään tätä, ensikertalaisena tuntuu, et on vähän hukassa.
En tiedä, voi tuolle olla joku syy, mutta minulla oli kolme ultraa. Ensimmäinen aluksi, sitten seitsemäntenä päivänä pistosten aloituksesta ja vielä punktion ajankohdan täsmennysultra. Kysypä asiaa, onko tullut inhimillinen erehdys ja yksi aika puuttuu.

Moi kaikki! Meillä on käynnistynyt ivf-hoito tällä viikolla ja nyt 5 päivää Menopur-pistoksia takana (pitkä kaava). Meillä on ennestään kaksi pas-lasta ja vielä houkuttelee ajatus kolmannesta lapsesta. Toki tässä tilanteessa ei montaa kierrosta aiota hoitoja tehdä. Näillä näkymin pakastetaan kaikki mahdolliset alkiot, koska tuoresiirrot ei ole meille plussaa koskaan tuonut. Tulevana keskiviikkona eka ultra pistosten aloitusten jälkeen, jännä nähdä miltä silloin näyttää tilanne. Edellinen ivf-hoito tehtiin vuonna 2020, joten varovaisen optimistisesti suhtaudutaan. Tsemppiä kaikille, joilla on hoito meneillään!

Moi kaikki! Meillä on käynnistynyt ivf-hoito tällä viikolla ja nyt 5 päivää Menopur-pistoksia takana (pitkä kaava). Meillä on ennestään kaksi pas-lasta ja vielä houkuttelee ajatus kolmannesta lapsesta. Toki tässä tilanteessa ei montaa kierrosta aiota hoitoja tehdä. Näillä näkymin pakastetaan kaikki mahdolliset alkiot, koska tuoresiirrot ei ole meille plussaa koskaan tuonut. Tulevana keskiviikkona eka ultra pistosten aloitusten jälkeen, jännä nähdä miltä silloin näyttää tilanne. Edellinen ivf-hoito tehtiin vuonna 2020, joten varovaisen optimistisesti suhtaudutaan. Tsemppiä kaikille, joilla on hoito meneillään!
Onnea matkaan! 🌈🍀

Pitäisi olla ultra aiemmin jo. Mulla on ollut aluksi, ja pistosten aikana 2, eli 3 yhteensä. Riippuen viikonpäivistä, niin eka kontolliultra 0-ultran jälkeen vois olla siinä 4-5 päivän tienoilla ja vielä yksi lähempänä punktiota jos lääkkeitä vielä säädetään. Toki, meillä hoito oli yksityisellä.

Pitäisi olla ultra aiemmin jo. Mulla on ollut aluksi, ja pistosten aikana 2, eli 3 yhteensä. Riippuen viikonpäivistä, niin eka kontolliultra 0-ultran jälkeen vois olla siinä 4-5 päivän tienoilla ja vielä yksi lähempänä punktiota jos lääkkeitä vielä säädetään. Toki, meillä hoito oli yksityisellä.
Joo, ehkäpä KYSillä on ( ja muualla?) on tapana varata ne kontrollit vasta, kun pistelyt todella alkaa. Voihan olla, että Synarela ei ookkaan vielä siihe mennessä toiminut ja aloitus siirtyy. Pitkä kaava kun on ja punktio HUSissa, voi olla että vaikuttaa asiaan.

Edit. Viesti poistettu, koska Alman kysymykseen saatiin vastaus. Yhden ultran voi korvata verikokeella.

Muokattu viimeksi:

Mulla on takana HUSilla kaksi pitkän kaavan hoitoa ja niissä vain kaksi ultraa per hoito eli juurikin pistosten aloitusultra sekä keräyksen ajoitusultra. Vastetta seurattiin verikokeella tiettyjen pistospäivien jälkeen. Sen tuloksen perusteella lääkäri tarvittaessa muuttaa lääkitystä. Oma henkilökohyainen kokemus myös on se, että ekassa hoidossa nähdään lääkkeille vaste ja toinen hoito pystytään alusta alkaen optimoimaan paremmin.

@Vilja. Puhui tuttuja. Juurikin täällä ihmettelin tammikuussa kun ei ollut seurantaultraa ollenkaan. Verikokeella katsottiin, että vastetta on ja jotain tulossakin.

Oma "haluaa tietää kaiken heti" ei meinannut kestää kun ei yhtään tiennyt mitä tulossa ja paljonko. Keräyksen suunnittelussa sitten kuuli määrät ja koot (ja voi stressata loppuun asti moniko ehtii mukaan / on ylikypsä :rolling: )

Menopurin säilytys. Ensimmäinen IVF hoito ja 2kpl 1200 jääkaapissa mutta jääkaappini lämpötila vaihtelee 1-9 asteessa. Ja lääkkeen ohje on tarkka 2-8 asteessa avaamattomana. Avaamisen jälkeen säilyy huoneenlämmössä alle 27 asteessa pari viikkoa. Voinko vaan avata paketit jä säilyttää ne huoneenlämmössä? Nyt on muutama päivä mittailtu jääkaapin lämpötiloja🤔 Apteekissa sanoi, jos oikein ymmärsin, että ei avaamattomana säily minuuttiakaan huoneenlämmössä, ihmettelen mikä sen avaamisenjälkeen säilyttää huoneenlämmössä..

Menopurin säilytys. Ensimmäinen IVF hoito ja 2kpl 1200 jääkaapissa mutta jääkaappini lämpötila vaihtelee 1-9 asteessa. Ja lääkkeen ohje on tarkka 2-8 asteessa avaamattomana. Avaamisen jälkeen säilyy huoneenlämmössä alle 27 asteessa pari viikkoa. Voinko vaan avata paketit jä säilyttää ne huoneenlämmössä? Nyt on muutama päivä mittailtu jääkaapin lämpötiloja🤔 Apteekissa sanoi, jos oikein ymmärsin, että ei avaamattomana säily minuuttiakaan huoneenlämmössä, ihmettelen mikä sen avaamisenjälkeen säilyttää huoneenlämmössä..
Menopur säilyy huoneenlämmössä sen jälkeen, kun kuiva-aine on sekoitettu liuottimeen. Ei siis riitä, että pelkästään avaat paketit. Oletko lukenut pakkausselostetta tai saanut ohjeita lääkkeen sekoitukseen?

Kiitos, sain ohjeen näytti miten ruiskutetaan: neula päähän taka, osasta säädetään annosmäärä, ja pistetään.. Esitäytetty ruisku, en myöskään pakkausselosteissa törmännyt aineiden sekoittamiseen.. Tosin selosteen luin netistä, kun en haluisi lämmittää sitä jääkaapissa olevaa lääkettä turhaan:No Evil Monkey:

Kiitos, sain ohjeen näytti miten ruiskutetaan: neula päähän taka, osasta säädetään annosmäärä, ja pistetään.. Esitäytetty ruisku, en myöskään pakkausselosteissa törmännyt aineiden sekoittamiseen.. Tosin selosteen luin netistä, kun en haluisi lämmittää sitä jääkaapissa olevaa lääkettä turhaan:No Evil Monkey:
Ahaa, siinä tapauksessa perun puheeni, jos kyseessä on esitäytetty kynä 😅 niiden säilytyksestä ei itsellä ole kokemusta. Milloin sinulla alkaisi pistelyt?

Takaisin