Tästä voi olla apua ennen keskustelua.@Puhvi ja @CherryRed Ihana kuulla teidänkin kokemuksista ja onnistuneesta raskaudesta, oli ne sitten endometrioosin hoidon ansiota tai muusta syystä!
@Puhvi Saman tyyppinen tilanne meillä ilmeisesti edessä, eli tuo kuvailemasi keinotekoinen "vaihdevuositila". Ymmärsin kätilön puheista, että tämänkaltaista hoitoa tehdään siksi, että aktiivinen tulehdus pääsisi rauhoittumaan. Kieltämättä se tuntuu nurinkuriselta ja vähän hurjaltakin, että minkä kaiken läpi oma keho laitetaan tän tavoitteen eteen. Minulla endometrioosi ei ole aiheuttanut sellaista kipua, joka olisi elämänlaatua heikentänyt (toki se saattaa muuttua ajan kanssa), mutta jos lääkäri tätä suosittelee sillä että raskaudelle saataisiin parhaat olosuhteet käynnistyä, niin haluan sen kyllä kokeilla. Mitä oireita sulla @CherryRed tuli lääkityksestä?
Munasolujen laatu on ilmeisesti ollut mulla hyvä, näin ainakin biologi on kommentoinut. Solutasolla meillä siittiöissä se isompi haaste, kun hyviä alkioita ei kehity niin paljon yli 3 päiväisiksi. Mies pääseekin myös lisäravinnekuurille. Näistäkin vinkeistä iso kiitos tämän palstan keskustelijoille!
Mulla tässä kuussa tehdyn myoomanpoistoleikkauksen yhteydessä, kun endometrioosi havaittiin, niin sitä samalla myös poistettiin. Ensi viikolla kuulen lääkäriltä tarkemmin tästäkin asiasta. En tunne tätä aluetta yhtään, että mitä tuo mainitsemasi ablaatio tarkoittaa. Mulla leikkauskertomuksessa lukee, että "vas ovarion pinnalla endometrioosia, tätä koaguloitu". Ja myöhemmin, että "resekoidaan vas sacron alueen peritoneaalinen endometrioosi vasemmalta latumlehti kokonaisuudessaan sekä kohdun takaa ja vas sacron alueelta".
Tuo vaihdevuosien tila lääkkeillä on just se estrogeenin poisto kropasta. Olkaa varovaisia niiden lääkkeiden kanssa Lukekaa tarkkaan haittavaikutukset ja pyytäkää vaikka luutiheysmittauset kuurin jälkeen, että tiedätte missä tilassa luut ovat sen jälkeen.
Mutta muistutan myös että endo leesiot tekee omaa estrogeeniä, ja sitä ei tuo lääke poista. Eli tauti ei pysähdy niiden osalta. Endometrioomiin voi auttaa.
Sellainen juttu, että vaikka Duodecim sanoo että ei ole eroa kummalla laikkaustekniikalla enoa poistetaan niin se on valitettavasti väärä ja vanhentunut oletus. Maailmalla huippukirurgit osaa poistaa eksisio-tekniikalla eikä ollenkaan ablaatiolla, siksi, että eksisiolla saa kokonaan taudin pois, ablaatiolla ei. Ablaatio on kudoksen polttamista/kauterointia. Ablaatiolla endo jää sinne poltetun arpikudoksen alle kasvamaan. Monessa lähteessä sanotaan että endo kasvaa takaisin, mutta tämäkin on väärää/vanhentunutta tietoa. Oikea, aito takaisin kasvu on kyllä olemassa mutta tosi harvinaista. Yleensä se "takaisin kasvu" johtuu siitä, että leikkaava kirurgi tai tiimi on ihan vaan missannut endoa ja sitä ei ole kaikkea leikattu, eli se leikkaamaton endo jää kasvamaan. Sekä ablaatiossa se, että arpikudoksen alle jää endo, niin se jää kasvamaan. Ja sitten lääkäreiden mukaan "uusii". Mutta ei voi uusiutua, jos ei ole poistettukaan koskaan kokonaan. Kipuja voi kyllä saada helpommaksi ablaatiolla joksikin aikaa (ehkä jopa vuosiksi) mutta parempi on saada pois eksisiolla tauti kudoksista, kun jättää sitä sinne. Tää on mun mielipide, koska ei kiinnosta mennä moneen leikkaukseen. Menisin sitten yhteen jossa tauti osataan kunnolla poistaa eksision-menetelmällä ja sen jälkeen toivon, että seuraava leikkaus on vasta mun ruumiinavaus (osa joutuu ablaatioleikkauskierteeseen kun kivut ei helpotu)
Kun lukee noita sidonnaisuuksia duodecimin artikkelin lopussa.... kivasti lääkärit on lääkefirmojen palkkalistoilla. Ihan ei puolueettomana pysytä, jos isot lääkefirmat sponssaa hoitamaan potilaita heidän lääkkeillä (jotka ei tautia poista).
Mä näkisin että kaikki endopotilaat heti diagnoosin tullessa oikeaan eksisio-leikkaukseen, niin ei tarvisi ihmisten kärsiä vuosikymmeniä lääkkeistä ja niiden sivuoireista ja itse endon kivuista.
Mutta kysy sun lääkäriltä, mitä tekniikkaa käytettiin missäkin poistossa, eli käykää läpi noi sun endo paikat ja lääkäri kertoo miten endo poistettiin niistä. Ja jos nuo paikat on epäselviä, niin pyydä näyttämään anatomisesti missä ne sijaitsee. Ja ehkä vielä kysyisin että jäikö sinne endoa, mitä eivät poistaneet.
Mä olisin kyllä sun kohdalla positiivisen odottava, koska yleensä jos endoa saadaan pois, niin onnistunut raskaus on todennäköidempää. (suosittelen kyllä jatkossa silti niitä extra progesteroneja varmuuden vuoksi) Olisin itsekin mennyt jo veitsen alle mieluummin ennen hoitoja, mutta olin jo 42, kun 2. & 3. IVF tehtiin, niin endospesialisti sanoi, ettei ole aikaa odottaa leikkausta jonossa ja leikkauksesta toipumiseen. Munien laatu kun huonontuu eksponentiaalisesti yli 40v iässä. Mun kivut on siis vähäisiä, niin en olisi jonon kärjessä Suomessa.