IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Hah, täällä sydän pomppas kurkkuun ku PAS aamuna tuli viesti omapolulta että asiantuntija on tehnyt merkinnän. Aattelin että näin ne ilmottaa että sulatus epäonnistu. Mut se merkintä oli vaan päivitys siihen että montako on pakkasessa nyt (0) ja että "yksi alkio sulatettu" 😅 meinaakohan tuo että tyyppi selvis siitä sulatuksesta vai että ovat ottaneet sulamaan ja vielä voi käydä köpelösti 🤔 oletan että ensimmäinen!
Hah, muistan hyvin kun iteki säikähdin siirtoaamuna tullutta merkintää 😅 käsitin että meinaa sitä että selvisi sulatuksesta 😊 ihanaa onnea matkaan pikkuiselle🙏❣️

Täältä kuulumisia, varhaisultrassa käyty. Raskaus oli kohdussa ja hieno syke löytyi. Nyt löytyy myös uskoa, että loppuun asti päästään❤

Rankka matka takana, ja täältä saanut paljon voimia ja uskoa, mutta nyt on myös hyvä väli jättää tämä foorumi tähän. Onnittelut kaikille plussanneille ja tsemppiä muille hoitoihin ❤️

Nyt on pakkaspallero kyydissä! 😊 Kaveri oli kyllä laatunsa puolesta heikomman puoleinen, 6BB/C. Eli todarit laski entisestään, jonkun lähteen mukaan noin 33% todarit raskaudelle ja 25% todarit et jaksais pysyä kyydissä maaliin asti. Mut siis, toisaalta enhän mä tiiä kui heikkolaatunen ite oon tos vaihees ollu 🤷🏼 näillä mennään, ja jos ei tällä lähe ni sit yritetään seuraavassa IVFssä uuestaan.

Nyt on pakkaspallero kyydissä! 😊 Kaveri oli kyllä laatunsa puolesta heikomman puoleinen, 6BB/C. Eli todarit laski entisestään, jonkun lähteen mukaan noin 33% todarit raskaudelle ja 25% todarit et jaksais pysyä kyydissä maaliin asti. Mut siis, toisaalta enhän mä tiiä kui heikkolaatunen ite oon tos vaihees ollu 🤷🏼 näillä mennään, ja jos ei tällä lähe ni sit yritetään seuraavassa IVFssä uuestaan.

Hajosin ihan liikaa tolle "en tiedä kui heikkolaatunen ite oon ollu" :tears: Mistä sä sait tietää noi luokitukset..?

Mahtavaa, paljon onnea! 😍 Eipä tämä taida yhtään auttaa tai tuoda varmuutta, mutta sanon nyt silti. Meidän viidennen IVF/ICSI:n viimeinen pakkasalkio oli vielä huonompi eli kuusipäiväinen CC-luokiteltu blasto ja siitä saimme vihdoin vauvan syliin asti ja tänään hän on mitä ihanin ja rakkain 2-vuotias. Ikinä en minäkään olisi uskonut, että juuri se viimeinen olisi juuri se oikea alkio. Ikinä ei voi tietää ja juuri noin kui nisnä sanoit, että eihän sitä tiedä, millaisista alkioista luomuraskauksissa oikein tärppää. Paljon tsemppiä piinapäiviin!

@Tonninseteli sain sen luokituksen tietää ku kysyin taas silt biologilta, äkkiä ennen ku se ehti karata ikkunan taa! :D sillä olikin se tieto just sellasessa lappusessa mikä sil oli kädessä ja se sit näytti siitä, mut tosiaan ei se kysymättä olis kertonu! Mut kysyttäessä ei pihdannu tietoa vaan avuliaasti kerto heti ja alko selittää mitä se meinaa :)

@Sofia83 siis vaikka kuin on muka järkevä ihminen omasta mielestään, ni kyl vaan tuo jotain luottamusta erilailla kun kuulee tollee että jollain muulla on käyny hyvin! Vaikka faktahan on et 25% meinaa et joka neljäs onnistuu, et kyl vaan niit on paljonkin - silti aivot reagoi erilailla kun joku sanoo että tässä on elävä esimerkki :D kiitos siis! :)

Jee, onnea pallerolle matkaan! Toivottavasti tarraa kovasti kiinni!
Mua nauratti kanssa se kuinka heikkolaatuinen on ollut. Aivot yhdisti että tarkoitit itseäsi munasolujen kasvattelijana. Ehkä peilasin omia oloja. :Face With Tears Of Joy:

Tämmönen sivukommentti: oon tosi ilonen ku viimeisin lääkäri kirjas mulle cyclogestit niin että tässä paketissa olevassa lapussa lukee vaan "1 emätinpuikko (400mg) emättimeen 2 kertaa päivässä. Keltarauhashormoni." Kun aiemmin on aina lukenu siinä tekstissä että "Lapsettomuus" ja se harmittaa kauheesti. Kun tuota kuitenkin tulee pidettyä jossain vessan kaapissa mistä sen kätevästi saa, ja mistä kaikki uteliaat vieraatkin sen helposti näkee. Tää on niin henkilökohtainen ja kipeä vaiva usein, että noinkin pienellä teolla lääkärin puolelta on suuri merkitys. Että ei merkitsisi joka ikiseen paikkaan että "TÄMÄ TYYPPI EI HEI SAA LAPSIA VAIKKA HALUAIS!!!"

Tämmönen sivukommentti: oon tosi ilonen ku viimeisin lääkäri kirjas mulle cyclogestit niin että tässä paketissa olevassa lapussa lukee vaan "1 emätinpuikko (400mg) emättimeen 2 kertaa päivässä. Keltarauhashormoni." Kun aiemmin on aina lukenu siinä tekstissä että "Lapsettomuus" ja se harmittaa kauheesti. Kun tuota kuitenkin tulee pidettyä jossain vessan kaapissa mistä sen kätevästi saa, ja mistä kaikki uteliaat vieraatkin sen helposti näkee. Tää on niin henkilökohtainen ja kipeä vaiva usein, että noinkin pienellä teolla lääkärin puolelta on suuri merkitys. Että ei merkitsisi joka ikiseen paikkaan että "TÄMÄ TYYPPI EI HEI SAA LAPSIA VAIKKA HALUAIS!!!"
Ymmärrän! Huomasin että HUSilla mulle kirjattiin toi lapsettomuus lääkkeiden kylkeen ja yksityisellä taas ei. Toki varmaan riippuu lääkäristäkin.

@Nurppu Joihinkin lääkkeisiin pitää kirjoittaa käyttösyy, että saa Kela-korvauksen. Ilman sitä ei välttämättä tule korvausta, tai voi olla alempi. En nyt näistä lääkkeistä tiedä onko tarve lukea mutta voi olla että lääkärit tekee sitä rutiinin omaisesti kaikista lääkkeistä. Kyllähän se vähän apteekissa harmittaa kun farmaseutit tiskissä tavaa reseptin tekstiä joka kerta. Onneksi eivät ole kuitenkaan ääneen sanoneet, siinä ovat olleet tosi hienotunteisia. :red-heart: Meillä on onneksi kunnon peilikaappi ja allaskaappi, mihin voi piilottaa pakkaukset.

Tsemppiä! Minulle alkiodiagnostiikassa on jäänyt mieleen biologin sanat. Alkion luokituksesta ei näy päälle mitenkään se, onko alkio terve vai ei, ja välillä se kaikkein kehnoimman luokituksen alkio on ollut testatuista ainoa terve, ja top-luokituksen alkiot ovat olleet elinkelvottomia. Alkion silmämääräinen laatu ei siis ole mikään "laatu", muutenhan tuollainen ei olisi mahdollista.

Sanos muuta. Vielä kun Luget ainakaan ole Kela-korvattavia :disappointed-face: Oon ratkassut ongelman heittämällä muistuttaja-paketin roskiin ja säilytän vessan vetolaatikossa pelkkiä kapseliliuskoja! Ja kumihanskoja :tears::tears: Ne varmaan herättäisi enemmän kysymyksiä! Päädyin niihin niin en tunge pitkien kynsien kanssa kaikkea mahdollista scheissea Lugejen mukana. Neuroottista? Mahdollisesti 😅

Ja kumihanskoja :tears::tears: Ne varmaan herättäisi enemmän kysymyksiä! Päädyin niihin niin en tunge pitkien kynsien kanssa kaikkea mahdollista scheissea Lugejen mukana. Neuroottista? Mahdollisesti 😅
Ei lainkaan. Minä jouduin alkuraskaudessa antibioottikuurille virtsatietulehduksen takia. Minulla ei ole ollut virtsatietulehduksia vuosikymmeniin, ja syytän tuosta tulehduksesta nimenomaan sitä, että lutinuksia piti tunkea toosaan kolmesti päivässä viikkotolkulla, eikä aina päässyt sellaiseen paikkaan, että olisi voinut tehdä kunnollisen alapesun ennen lutinuksen laittoa.

Lapsellani oli syntymästä lähtien ruoka-aineallergia, ja ruoka-aineallergioilla taas on yhteys raskausaikaisiin antibioottikuureihin. Jos lapsen allergian voi välttää edes osassa perheistä huolehtimalla neuroottisesti hygieniasta, niin todellakin suosittelen huolehtimaan neuroottisesti hygieniasta.

Sori kun tuppaudun kysymään tätä täältä mutta niin paljon tiedätte täällä että tietääklö joku millä perusteella varhaisultrassa määritetään alkion ikä/viikot? Ilmeisesti siihen vaikuttaa muukin kuin koko. Eikä ole mitään yhtä lukua tietylle viikolle.

Kiitos ja anteeksi. Jättäkää huomiotta jos on epäsopiva kysymys.

Jos kyseessä on ivf-alkuinen raskaus, niin alkion ikä tiedetään täsmälleen - tällöin varhaisultrassa ei koolla ole niin suurta merkitystä iän määrityksessä. Tällöin mielestäni punktiopäivä on 2+0 (korjatkaa joku, jos muistan väärin). Itselläni ei ainakaan enää myöhemmissäkään ultrissa vaihdettu laskettua aikaa ivf-taustan takia, vaikka sikiö vastasi kokoaan suurempaa.

Jos taas kyse on ihan luomuraskautumisesta, niin siinä tapauksessa en kyllä tiedä että muulla kuin koolla olisi väliä.

Jos kyseessä on ivf-alkuinen raskaus, niin alkion ikä tiedetään täsmälleen - tällöin varhaisultrassa ei koolla ole niin suurta merkitystä iän määrityksessä. Tällöin mielestäni punktiopäivä on 2+0 (korjatkaa joku, jos muistan väärin). Itselläni ei ainakaan enää myöhemmissäkään ultrissa vaihdettu laskettua aikaa ivf-taustan takia, vaikka sikiö vastasi kokoaan suurempaa.
Tuoresiirroissa näin, pakastealkiosiirroissa siirtopäivä on 2+alkion ikä. Kannattaa myös muistaa, että jos alkio on esimerkiksi pakastettu 5-päiväisenä, on se siirtopäivänä 6-päiväinen, koska pakastuksesta ja sulatuksesta tulee aina yksi päivä lisää.

Kiitos @Tammenterhotar. Kyse ihan spontaanista raskaudesta mutta omalla kohdalla esim esikoisesta (hoitoalkuinen "spontaani") oli 5,3mm 6+2 ja nyt 5,8mm 6+0. Joillain ollut ~3mm samoilla viikoilla, niin en vain ymmärrä 🙈

Kohti viimeistä pakastealkion siirtoa! Torstaina siirto - onko muita piinailukerhoon liittyviä?
Jännät tunteet. Selviääkö sulatuksesta? Eihän tule muita esteitä siirrolle? Sitten jos se on plussa - lukuisia työmatkoja tiedossa - tosi jännää olis olla plussanneena noilla illallisilla! Ja jos se ei ole. Seuraava IVF sitten varmaankin syksyllä.
Ei pitäisi suunnitella ja jossitella, mutta jotenkin sitä yrittää käydä kaikki eri skenaariot läpi ja aina siitä huolimatta tässä hommassa yllätyksiä piisaa..!

Nyt on pari kuukautta edellisestä siirrosta. Olen keskittynyt tanssiin, hyvään oloon, lepoon, liikuntaan ja töihin.

I’m ready ✨

@Cha-cha Hyvä että on rentoa menoa ollut pohjilla niin jaksaa piinailla! Mä en vielä pääse piinaileen kun on oviskin vielä tulematta. Mutta toivottavasti perässä tullaan ensi viikosta! Ja joo, ne yllätykset kyllä kuuluu näihin hommiin. Just kans mietin mikä vuoristorata tämä yksikin kierros (tai tarkalleen ottaen kaksi) on ollut ja se ei ole edes lopussa vielä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Takaisin