IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Taustalla olen jo useamman vuoden seuraillut teidän tarinoita. Ensimmäinen hoitokierros takana ja punktio tehty. Suuri riski hyperiin, niin tuore siirtoa ei tehty. Munasoluja 12 kypsää, mutta mistä näen hedelmöittyneet ja pakastetut. Julkisella siis hoidossa ja punktio oli perjantaina 10.2

Kiitos @Tammenterhotar ja @NewMoon kokemuksista❤️ Täytyy toivoa että kiinnittyisi kuumeesta huolimatta 🤞🏻

Mulla ainakin Husilla näkyi hoitopolun kohdassa ”tulokset” tieto niistä hedelmöittyneistä ja pakkaseen selvinneistä, ennen kuin edes soittivat.

Kiitos @Tammenterhotar ja @NewMoon kokemuksista❤️ Täytyy toivoa että kiinnittyisi kuumeesta huolimatta 🤞🏻

Mulla ainakin Husilla näkyi hoitopolun kohdassa ”tulokset” tieto niistä hedelmöittyneistä ja pakkaseen selvinneistä, ennen kuin edes soittivat.
Oma Oys ei näköjään ole käyttänyt sitä. Puhuivat että kantaan tulee tällä viikolla mutta en ainakaan mistään mitään löydä 🙄

@Tonninseteli hieno määrä kypsiä ja hedelmöittyneitä! Uskom vahvasti.että edes muutama niistä sinne maanantaille asti kehittyy! Ja mukavaa, että vuotokin rauhoittunut!

@rutq oliko sulla jotain muita hyperiin liittyviä riskejä kun itse pääsin 17 solulla tuoresiirtoon? Ainoa riski omalla kohdalla pelkkä määrä, mutta siirsivät kuitenkin.

Ikää mulla on 32v, ei yhtään spontaania raskautta ja lapsettomuutta 8v takana. Nyt vasta ivf hoitoihin uskaltanut lähteä.

Kypsiä munasoluja oli se 12, mutta eivät ees muita laskuissa ilmoittaneet. Tuli niitä putkia mitä pöydällä oli aika paljon ja joutuivat pyytämään niitä lisää. Pieniä eivät imeneet. Amh oli 10,6, eli pcos löytyy, hoikkuus ja ikä vissiin siihen vaikutti. Mutta munasarjat oli vaan niin isot etteivät uskaltaneet alkaa siirtoon 😕 paino tais nousta 6kg punktion lähellä, mutta olo oli aivan hyvä, pissa kulki eikä mitään fyysistä hyperoiretta ollut.

Ennen ivf hoitoja munasarjat olivat aivan täynnä pikkurakkulaa ja lääkäri lopetti laskemisen kesken, kun meni laskuissa sekaisin 25 kohdalla toisessa munasarjassa 🙄

Ikää mulla on 32v, ei yhtään spontaania raskautta ja lapsettomuutta 8v takana. Nyt vasta ivf hoitoihin uskaltanut lähteä.

Kypsiä munasoluja oli se 12, mutta eivät ees muita laskuissa ilmoittaneet. Tuli niitä putkia mitä pöydällä oli aika paljon ja joutuivat pyytämään niitä lisää. Pieniä eivät imeneet. Amh oli 10,6, eli pcos löytyy, hoikkuus ja ikä vissiin siihen vaikutti. Mutta munasarjat oli vaan niin isot etteivät uskaltaneet alkaa siirtoon 😕 paino tais nousta 6kg punktion lähellä, mutta olo oli aivan hyvä, pissa kulki eikä mitään fyysistä hyperoiretta ollut.

Ennen ivf hoitoja munasarjat olivat aivan täynnä pikkurakkulaa ja lääkäri lopetti laskemisen kesken, kun meni laskuissa sekaisin 25 kohdalla toisessa munasarjassa 🙄
Niin ja miehellä siittiöillä liikkuvuus vähentynyt mikä tietenkin vaikuttaa spontaaniin raskauteen.

Onko teillä tyhjennys vuoto punktion jälkeen ollut kuinka kivuliasta jos siis tuoretta ei ole siirretty. Kivut melkeen vastaa menkkakipuja mutta ei aivan vielä kuitenkaan..

On tää kyllä perkele yks työmaa 😭 Pakko huomenna soittaa sinne Tilkkaan aamulla et mikä homma tän pötsin kanssa. Se on ihan perkeleen pinkee eikä kestä istua/yskiä/kävellä. Maatessa on ihanaa kun munikset uppoo tonne jonnekin. Aamulla oli oikein kiva, turvotus laskenut eikä mitään! Päivä ku eteni niin tuska kasvaa.

Kaikilla muilla punktiotoipuminen mennyt kivasti ja helposti ja sit mää vuodan toista päivää ja oon ihan tulessa täällä 😅 Oon selkeesti sit se tilastoyksilö.

On tää kyllä perkele yks työmaa 😭 Pakko huomenna soittaa sinne Tilkkaan aamulla et mikä homma tän pötsin kanssa. Se on ihan perkeleen pinkee eikä kestä istua/yskiä/kävellä. Maatessa on ihanaa kun munikset uppoo tonne jonnekin. Aamulla oli oikein kiva, turvotus laskenut eikä mitään! Päivä ku eteni niin tuska kasvaa.

Kaikilla muilla punktiotoipuminen mennyt kivasti ja helposti ja sit mää vuodan toista päivää ja oon ihan tulessa täällä 😅 Oon selkeesti sit se tilastoyksilö.

Pystyisitkö soittamaan Naikkarin päivystykseen ja konsultoimaan tilannetta? Itse olin ekan punktion jälkeen tosi kipeänä, jouduin siis vessaankin kävelemään kaksin kerroin. Lisäksi puktiosta seuraavan päivän iltapäivänä nousi kuume, jouduin siis soittamaan sinne päivystykseen ja kehoittivat tulemaan näytille.

Kuume jäi lopulta mysteeriksi, luulen että elimistö reagoi kipuun tuolla tavalla, mulla oli tosin tulehdusarvotkin vähän koholla. Se muistaakseni laski lopulta aika nopeasti kun olin ottanut lisää särkylääkettä. Mutta siellä päivystyksessä ultrasivat ja katsoivat että kaikki oli ok, ettei ollut mitään sisäistä verenvuotoa tms.

Muistan että samaan aikaan pelotti ja ärsytti lähteä sinne, kun ei yhtään tiennyt joutuuko jäämään sinne sisälle ja kellokin oli muistaakseni iltakuuden maissa kun puoliso lähti sinne heittämään. Ja tulin aamuyöllä taksilla kotiin. Ja siis siellä päivystyksessä kesti senkin takia, kun tuolloin oli vielä kunnon koronatoimet päällä ja jouduttiin odottamaan, että saatiin poissuljettua että oliko kuume koronaa.

Tää olikin yksi syy, miksi halusin seuraavaan kierrokseen tuhdimmat kipulääkkeet, kun ajattelin jos se auttaisi punktiosta toipumiseen. Plus toisessa kierroksessa vedin niitä nesteytyskapseleita 😄

Mutta siis tsemppiä ja toivottavasti olotila alkaisi helpottaa!

@Vilja. Tää on niin turhauttavaa kun tuntuu et ei nyt oo ihan mikään lanssi-päivystys-kunto, mutta ei kyllä mitenkään hauskaa. Pissaaminen sattuu ja sitä pitää tällä juomismäärällä harrastaa usein 😅 Kuumetta myös olen mitannut, mutta sitäkään ei ole. Ovikset on aina ihan järkkykipeitä ja nyt fiilis on tosiaan yks ovis per imetty folli.

Soitin jo kertaalleen mut siinä puhelimessa jonotellessa jänistin kun varmaan on niitäkin joiden OIKEESTI pitää lähtee sillä sekunnilla hoidettavaksi... Jatkan juomista (mulla muuten myös on urheilunesteytystabuja, ihan parhaita!) otan yöksi Panadolin ja katon taas aamulla mikä meininki. Tottakai soitan sit uudemman kerran jos tää ihan karmeeks menee.

Minä täällä mun hyperi kokemukseni kanssa huhuilen että itsellä iltaa kohti aina paheni turvotus, kivut, jne. Mähän olin liki viikon kipee, ei olis ollu paljon asiaa töihin. Mutta siis soita reilusti sinne tilkkaan jos ei ollu mitään hyperin merkkejä, että mistä vois olla.. tsemppiä 💚

Minä täällä mun hyperi kokemukseni kanssa huhuilen että itsellä iltaa kohti aina paheni turvotus, kivut, jne. Mähän olin liki viikon kipee, ei olis ollu paljon asiaa töihin. Mutta siis soita reilusti sinne tilkkaan jos ei ollu mitään hyperin merkkejä, että mistä vois olla.. tsemppiä 💚

No siis just tää kuulostaa tutulta, iltaa kohden kaikki on hanurista. En todellakaan haluaisi huomenna siirtoon 😭 Onneksi se nyt on vasta maanantaina. Töihin ilmoitin jo, että en ole huomenna tulossa mestoille, kattellaan sitten taas maanantaina 😅

Folleja tosin oli vaan se 13, että eiköhän vuodosta johtuvat hematoomat/mustelmat, tai mahdollisesti pieni määrä nestettä vatsaontelossa selitä ennemmin kuin lieväkään hyperi 🤓 Tohtori Tonni täällä diagnosoi itsensä ja todennäköisesti heittää veivinsä sisäiseen verenvuotoon tms 🤦‍♀️😅

@Tonninseteli Virtsaamiskipu ei kuulosta hyvältä, mutta nyt itse asiassa kuin muistelen niin kyllä täysi rakko ja pöntölle istuminen taisi muuten tehdä pahaa kun ne turvonneet munikset sinne laskeutui. Varsinainen virtsaaminen ei kylläkään tainnut sattua, muuten kuin munasarjoissa kun ne kai liikkui rakon tyhjetessä. Se turvotus oli kyllä ihan hirveetä useamman päivän. Tuntu että vatsa repeää. Joo kyllä sinne naistentaudeille tai viimeistään polille kannattaa olla yhteyksissä varsinkin jos menee pahemmaksi tai vuoto alkaa uudestaan.

Muokattu viimeksi:
@Tonninseteli tässä mun viesti viikko punktion jälkeen kun tuoresiirto oli tehty muistaakseni pe: ”Help! Sunnuntaina aamulla laitettiin kiinnityspiikki ja iltaa kohden turvotus paheni. Yöllä kunnon kipuilua ja unet huonot, heräsin omaan voihkintaan ja kipuun aina kun asentoa vaihdoin. Nyt sitten väsy, pääkipu ja kaamea turvotus.
Voiko hyperi vielä iskeä vaikka punktiosta tänään viikko? Aiemmin nestettä ei ole näkynyt. Voiko kiinnityspiikki pahentaa oloa vielä hetkeksi?
Väsyttää ja harmittaa niin paljon. Soittopyyntöä jätetty ja soittavat iltapäivällä mutta tässä pitäisi jaksaa tehdä 11h työpäivät ma-ke. Yritän täällä tankkailla nestettä kovasti nyt.”

Minulla ei siis pitänyt olla hyperiä ja tuo kaikki tuska meni ajan kanssa ohi. Söin ja tein töitä ihan puolivaloilla. Olo oli ihan hirveä ja järkyttävän turvonnut tosi pitkään. En esim pystynyt istumaan ollenkaan. Oletko hoikka? Minulle sanottiin että ”hoikka ja pieni” koko lisää mahdollisuutta näihin oloihin 😳 Tsemppiä paljon ❤️ ja herkästi näytille!!

Ai niin, ja täysi rakko painoi ihan hulluna muniksia. En mahtunut aikoihin omiin vaatteisiini, olin miehen lökäreillä monta viikkoa. Kaikki housut puristi ja sattui. Mietin siinä että tuoresiirto tähän kroppaan oli sulaa hulluutta, ei tuollaiseen oloon voi mikään tarttua. Jos tämä meidän ainokainen jäljellä oleva alkio ei nappaa ja olo on seuraavassa IVF:ssä yhtä kauhea, en taida antaa tehdä tuoresiirtoa.

@Cha-cha oh dear, vaikeimman kautta mennyt sullakin :Grimacing Face: Nimimerkistä päättelisin, että sinäkin viihdyt kilpatanssilattialla? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Samaa itsekin, nyt tosin pitänyt taukoa kun ei pysty tai uskalla... Normaalipainoiseksi sanoisin itseäni.

Luotan, että maanantaina sanotaan (jos nyt siis edes tulee siirrettävää) rehellisesti, onko lääketieteellisesti esteitä siirrolle. Just jotain nestettä kohdussa, estääkö vanha veri kohdunsuulla... Kun en ite vieläkään ole onnistunut alan ammattilaiseksi :tears: Toivon kuitenkin et tää olo tästä skarppaantuisi ja toi vanhakin veri tuolta alakerrasta valuisi pihalle ennen maanantaita :folded:

@Cha-cha oh dear, vaikeimman kautta mennyt sullakin :Grimacing Face: Nimimerkistä päättelisin, että sinäkin viihdyt kilpatanssilattialla? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Samaa itsekin, nyt tosin pitänyt taukoa kun ei pysty tai uskalla... Normaalipainoiseksi sanoisin itseäni.

Luotan, että maanantaina sanotaan (jos nyt siis edes tulee siirrettävää) rehellisesti, onko lääketieteellisesti esteitä siirrolle. Just jotain nestettä kohdussa, estääkö vanha veri kohdunsuulla... Kun en ite vieläkään ole onnistunut alan ammattilaiseksi :tears: Toivon kuitenkin et tää olo tästä skarppaantuisi ja toi vanhakin veri tuolta alakerrasta valuisi pihalle ennen maanantaita :folded:
Minulla kans munasarjojen alueella kova kipu 5 päivää. Virtsaminen/ponnistaminen sattui etenkin vasemmalle munasarjaan sekä alavatsalle. Kovasti vain yritin nestettä lipittää. Koska tuoresiirtoa ei tehty niin buranasta oli paras apu, panadol auttoi vain hetken. Onneksi vatsa ei ollut kovalla... Toivottavasti olosi nopeaa helpottaa.

Voit kokeilla lämpöpussia vatsalla, jos se helpottaisi olemista.

Kysymys! Muistatteko minkä kokoisia folleja teillä ollut ekassa ultrassa?
Itsellä eilen viiden pistopäivän jälkeen näkyi vaivalla muutamia 9mm ja muutamia 6-7mm. Lääkäri ei vaikuttanut tyytyväiseltä 😒 ikinä ei ole hoitojen onnistuminen tälläsestä kiinni että saa jännittää kasvaako tarpeeksi/tarpeeksi isoja folleja.
Jatkan pistelyjä viikonlopun ja maanantaina uusi tarkastus.
Tsemppiä kaikille omiin vaiheisiinne,oli se mikä hyvänsä 🙏

Huomenta. Yritän ekaa kertaa lisätä kuvaa, katsotaan onnistuuko. Eka kertaa myös yritän analysoida haamua, koska sellaista en ole koskaan saanut. Pelkään vaan että johtuu Ovitrellesta. Mitäs raati veikkaa, näkyykö vielä sunnuntaina pistetty yksi Ovitrelle-naksu (eli reilu 4 päivää sitten)? Naksuja oli 4 joka toinen päivä ja isosta Ovitrelle-annoksesta jo kaksi viikkoa. En ole koskaan aiemmin testannut ennen testipäivää ja silloinkin halvoilla liuskoilla (=pessimisti), joten en tiedä, poistuuko mun kehosta Ovitrelle jotenkin hitaasti. Nyt tosiaan PP 8 alkamassa tässä ja blasto siirrettiin eli dpo 13? Ahdistaa se, että väistämättä alan iloita ja sitten jos syy onkin vaan lääke😳🥴

Liitteet

• 20230217_070021.jpg
    20230217_070021.jpg
    730.4 KB · Katsottu: 123
@Valopingviini Riippuu varmaan mikä kp ultra oli? Mulla taisi olla keräyskierrossa kp 10 ja silloin oli muutama 15 mm ja 16 mm, loput pienempää 10 mm luokkaa. Tuli kuitenkin reilu satsi kypsiä punktioon mennessä. Inssikierrossa kun oli pienemmät annokset niin folli oli yleensä sen 12-14 mm.
@Kaihonkukka Oliskohan yhdellä naksulla vielä noin suuri vaikutus? On kuitenkin jo aika selvä haamuksi, melkein sanoisi jo viiva. Olisin optimistinen. Toivottavasti vahvistuu! :smiling-eyes:

Takaisin