IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Minulla on takana 5 siirtoa, (IVF) , joista viimeisin alkiodiagnostiikan läpikäynyt ja normaaliksi todettu alkio kiinnittyi ja olen nyt raskaana rv 6. Varhaisultrassa näkyi syke. Mutta minulla ei ole mitään muita raskausoireita kuin väsymys ja ummetus! Ei pahoinvointia tai rintojen kipua. Olen kyllä huolissani tuleeko tästä km... Hcg nousi alussa ihan hyvin, mutta nyt en ole käynyt mittaamassa enää.
Tässä raskaudessa ei ollut alussa muuta oiretta kuin väsymys (ja rintojen kipuja ehkä kaksi viikkoa punktion jälkeen, johtui kyllä keltarauhashormonista). HCG ollut myös tosi matala. Pahoinvointia tuli muutamaksi viikoksi raskausviikon 10 jälkeen. Rintojen arkuutta olen tässä odotellut, mutta ei ole näkynyt (nyt rv 30) 😂

Hei, nyt typerä kysymys, eli jos Cyglogesteja on ohjeistettu laittamaan yks aamuin illoin niin tarkoittaako se noin 12 tunnin välein vai heräämisen jälkeen ja nukkumaan mennessä? Vai onko se edes niin tarkkaa?
Mulle ohjeistettiin 12h välein ja oon kyllä noudattanut ohjetta orjallisesti. Yleensä pötkötän 30min puikon laitoin jälkeen, kun muuten se valuu heti pois.

@Juliet92 Juu tuonne toiseen ketjuun laitoinkin jo tarkemmin. Aikamoinen pudotus oli että 28 munasolusta vain 12 hedelmöittyi mutta jotain häikkäähän niissä pitäiskin olla, että näihin hoitohin on päätynyt. (tai ainakin jossain sitä ongelmaa on) Mutta ihanaa kun sai pakkaseen yritysreserviä.

@Nurppu Toivottavasti olivat vain kiireisiä ja huomenna tulisi hyvä uutinen!

Minulla on takana 5 siirtoa, (IVF) , joista viimeisin alkiodiagnostiikan läpikäynyt ja normaaliksi todettu alkio kiinnittyi ja olen nyt raskaana rv 6. Varhaisultrassa näkyi syke. Mutta minulla ei ole mitään muita raskausoireita kuin väsymys ja ummetus! Ei pahoinvointia tai rintojen kipua. Olen kyllä huolissani tuleeko tästä km... Hcg nousi alussa ihan hyvin, mutta nyt en ole käynyt mittaamassa enää.
Minullakin esikoisen raskaus oli oireeton, ainoastaan maha kasvoi ja siitä aiheutui liitoskopuja ja lopulta närästystä kun se painoi ruoansulatuselimistöä, mutta edes pahoinvoinnin aavistustakaan ei ollut.

Myöskään rinnoissa ei minulla ollut mitään kipuja eikä muutoksia koko raskausaikana, se tosin oli minulla vain merkki siitä, ettei minulla ollut riittävästi maitorauhaskudosta, ja imetys oli tuhoon tuomittu jo kauan ennen kuin edes tulin raskaaksi.

Sinulla tosin raskaus on vasta niin alussa, että ehdit vielä saada vaikka mitä oireita, eli ei kannata vielä ajatella, että tässä on kaikki.

Lisäksi näillä foorumeilla tuppaa olemaan väkeä, joilla on 10 kohdan luettelo kaikista tuntemistaan raskausoireista joka ikisessä yrityskierrossa, vaikka he eivät olisi edes olleet raskaana. Jokainen pienikin normaali tuntemus tulkitaan raskausoireeksi, kun on niin kova vauvakuume, eikä se vauvakuumeinen välttämättä mahda asialle yhtään mitään. Samoin osa mielestään esimerkiksi tuntee napakoita potkuja kakkosella käydessään jo siinä vaiheessa, kun sikiön jalat ovat 2 millimetrin pituiset ja sikiö kelluu lapsivesipussisaan koskematta mihinkään -- eikä nämä äärimmäisen varhaisten potkujen tuntijat mitenkään voi ajatella, että sen napakan potkun takana syy olisi mikään muu kuin muutamien millimetrien kokoinen sikiö. Ja niitäkin tulee vastaan, jotka alkuraskaudessa mielestään varmasti kuulevat kotidopplerilla sikiön sydänäänet päivittäin, kunnes NT-ultrassa käy ilmi, ettei kohdussa ole sikiötä. Eli ihan todesta ei aina kannata ottaa kaikkia listoja siitä, mitä kaikkea joku foorumille listaa tuntevansa, toisaalta jos joku nyt haluaa kuvitella jokaisen ilmavaivan olevan potku, niin eipä tuotakaan iloa kannata häneltä riistää.

Huh mikä pessimisti täällä! Alle vrk siirrosta ja jo nyt tuli olo, että ei taaskaan onnistunut ä. Jaksoinhan olla toiveikas eilen joku 6h... Odotin jotain hullua kramppia kiinnittymisestä ja kun mitään ei ole ollut niin jo petyin... Huoh. Järki sanoo tietty muuta. Miten nostaa toiveikkuus?🤔
Täällä vähän samat ajatukset🙈 vajaa kaks vuorokaut siirrost ja pitäs olla jo kauheet oireet ja just se hullu kramppi. On se mieli malttamaton, ja ei niitä välttämättä tunne ees🙈 ja voi eri raskauksissakin vaihdella. Esikoisesta tunsin nauraessa jonkun ihme krampin arvioituna dpo5 mut nyt ku miettii ni vähä ehkä.turha aikane ajankohta. Et ollu sit varmaa jotain muuta😅 ja itsellä toisaalta ei luottoa nipistyksiin sun muihin, kun tuoresiirto ja punktiosta se viikko niin voi siihenkin liittyviä olla. Km en muista mitää yksittäistä nippasua/kramppia mikä olis voinu viitata kiinnittymisee.
Haluis itekin sen toiveikkuuden mikä vielä eilen päivälläkin oli.

Mä iloitsen laskevasta turvotuksesta ja painokin oli eilisestä taas kilon tullu alas. Suolaset jutut ja runsas neste ei hyvä yhdistelmä😅 kerryttää heti lisää nestet. Kävinkin 2 krt keske unie pissal ja nukuin muutenki tosi levottomasti ja levottomia uniaki.

Omanapailen päiväkirjana tänne. Nyt on käyty ultrassa ja punktio sovittu ensi viikon keskiviikolle. Eli pari pistospäivää tuli lisää. Menopuria pistän nyt vielä lauantaina ja sunnuntaina. Maanantaina sitten Ovitrelle ja tiistai pistosvapaa.

Limakalvo oli 11mm, vasen munasarja taas laiskottelee. Oikealla oli 8 merkitsevän kokoista 11-15mm follia ja vasemmalla 5 kappaletta 9-15mm. Tyytyväinen olen jos saadaan 10 follia punktioitua. Hurjalta tuntui tuo limakalvon kasvu kun insseissä se on ollut sitä 8mm maksimissaan!

Kirjattiin ylös toiveet mahdollisimman lääkityksettömästä punktiosta. Anestesia saanut aiemmin aikaiseksi sellaisen kolmen päivän manaajayrjöreaktion, että pelkään näitä "humautuksiakin," kiva sitten huuto-oksentaa sielä valvomossa ja muut ajattelee, että onko se noin kamalaa 😅 Kysyin, että sattuuko se saatanasti, kun jengi kuitenkin synnyttääkin ilman mitään kivunlievityksiä? Lääkäri totesi, että yleisesti otettaen on kivulias toimenpide ja suositteli edes pikku humautusannoksia. Katsotaan miten ämmän käy. Mun siis, ei lääkärin :White Up Pointing Index:

@Suski75 hyvä kirjoitus! En tiedä paljonko hyötyä siitä on loppupeleissä mennä toiselle sanomaan, että ei se tuntemasi kuplinta voinut olla potku, ei se löytämäsi dobleriääni voinut olla syke, ja ei se oire X dpo4 voinut olla raskausoire. Monet heti loukkaantuu, että kai minä itse tiedän ja oman kroppani parhaiten tunnen, painu sinä neuvoinesi jorpakkoon! Että eipä siitä kyseiselle ihmiselle yleensä kauheasti haittaa ole, jos nämä ajatukset mieltä helpottaa. Mutta se ongelma on just niissä muissa jotka näitä tälläsiä viestejä lukee. Jos on näitä muiden oireita/havaintoja paljon lukenut, niin voi tosiaan tulla kuvitelma että itse on jotenkin rikki tai jotain on vialla, jos itsellä ei mene samoin. Ja siitä saa sit turhaa stressiä itselleen. Siksi loppupeleissä olisi kuitenkin tärkeää että olisi jonkunlainen yleinen ymmärrys siitä mikä oikeasti on mahdollista, ja miten helposti ihmismieli tulkitsee asioita niin kuin haluaa niiden olevan.

Kyllä mä ainakin suosittelen lääkitystä. Mulla siitä huolimatta tuntui pistävän se kun mentiin sieltä kohdunpohjan (?) läpi. Sehän ei kai ihan huomautus kuitenkaan ole, tai siis itse ainakin olin hereillä ja tunsin kun tyhjensivät muttei se sattunut ekan läpimenon jälkeen. Mut on taas huomautettu muita toimenpiteitä varten ja niissä taju lähtenyt 🤔

Joo, otetaan vähän mitä saadaan 😅 Mulla tehtiin silloin se kohdunkaulan loop-hoito ja siinä ymmärtääkseni laitettiin nää samat emättimen pohjan puudutukset, ne ei onneksi tunnu missään ja ainakin loopista teki täysin kivuttoman. Samoin aukkari ei tuntunut yhtään missään... Mut siis en tosiaan kituakaan halua ja hoitaja ja lääkäri oli sitä mieltä, et he on kyllä nähneet kaikki oksennukset ja kärrää sitten johonkin muualle oksentamaan jos tarve vaatii :Grimacing Face: Muistan vaan tuolta vanhoista ketjuista lukeneeni niitä stooreja samasta päivän-kahden oksentamisesta lääkkeiden jälkeen. Ja siis se oli oikeesti aivan kamalaa. Siitä ei tullut loppua. Muistan kun lääkäri kertoi niistä rasvapattien poistoista leikkaustuloksia mulle ja äitelle, samalla kun itse oksensin lavuaariin taukoamatta 😅

@Tonninseteli apua, tosi inhottavaa! 😰 Hitto että tollastakin joutuu kaiken muun päälle kärsimään! Ei kai auta ku luottaa ammattilaisiin, mut kylhän tuo "hetken infernaalinen kipu" vs "päivien invalidisoiva oksentaminen" kuulostaa kieltämättä siltä että eka voi tuntua houkuttelevammalta 😬😬

Mä täällä päivitän tuota omapolku-sivua malttamattomana. Miksei kuulu vastausta ilmottautumiseen! Repäskää jo se laastari vaan ja kertokaa että ei nyt tällä kertaa mahduttu, kyllä mä selviän 😭 meillä siis mun tulkinnan mukaan on tulossa luonnolliseen kiertoon siirto, että eihän siinä kai periaatteessa kauhee kiire oo ilmotella mitään vaikka päästäiskin.

Loopit mullakin on tehty sillä puudutteella ja kivuttomia ovat, mut sehän ei puuduta sitä munasarjaa vaan sen kohdun alueen, eikö? 🤔
Sitä myös mietin et jos kovin sattuu, pystyykö olemaan rentona jne. Mulla ainakin loopit meni myös rauhoittavan kanssa, koska stressasin sitä niin paljon 🙈

Joo, se puuduttaa siis vaan sen toosan seinämät, mistä neula pannaan läpi. Sit se uitetaan sinne munasarjaan, folli itessään ei tunne kipua, mut kerran se pitää siitä munasarjasta painaa läpi ja sitten ronklata ne follit. Eli jos hyvin käy, niin kaksi pistosta tuntis, yks per munasarja 🧐 Lääkäri sano et voidaan lähteä ihan minimillä ja kanyylin kautta kun truuttaa lisää, niin samantien se sitten vaikuttaakin jos tarvetta tulee.

Siis ensin olin sitä mieltä, et kaikki aineet tänne ja heti, mutta sit kun mulle tavutettiin, et nää on niitä samoja yrjöaineita niin iski tää paniikki 😩 Voiks sinne vaan mennä kännissä 😂 (VITSI!)

Omanapailen päiväkirjana tänne. Nyt on käyty ultrassa ja punktio sovittu ensi viikon keskiviikolle. Eli pari pistospäivää tuli lisää. Menopuria pistän nyt vielä lauantaina ja sunnuntaina. Maanantaina sitten Ovitrelle ja tiistai pistosvapaa.

Limakalvo oli 11mm, vasen munasarja taas laiskottelee. Oikealla oli 8 merkitsevän kokoista 11-15mm follia ja vasemmalla 5 kappaletta 9-15mm. Tyytyväinen olen jos saadaan 10 follia punktioitua. Hurjalta tuntui tuo limakalvon kasvu kun insseissä se on ollut sitä 8mm maksimissaan!

Kirjattiin ylös toiveet mahdollisimman lääkityksettömästä punktiosta. Anestesia saanut aiemmin aikaiseksi sellaisen kolmen päivän manaajayrjöreaktion, että pelkään näitä "humautuksiakin," kiva sitten huuto-oksentaa sielä valvomossa ja muut ajattelee, että onko se noin kamalaa 😅 Kysyin, että sattuuko se saatanasti, kun jengi kuitenkin synnyttääkin ilman mitään kivunlievityksiä? Lääkäri totesi, että yleisesti otettaen on kivulias toimenpide ja suositteli edes pikku humautusannoksia. Katsotaan miten ämmän käy. Mun siis, ei lääkärin :White Up Pointing Index:
Mulla ekassa punktiossa tuli sen verta ikävä olo lääkkeistä, että vedin toisen punktion 5 vuotta myöhemmin pelkällä emättimen puudutteella. Tunsin siis kyllä koko ajan, että mahassa sörkitään, mutta kipu oli hyvin tylppää menkkajomottelun kaltaista. Kanyyli oli valmiina ja hoitajalla lääkeruisku käsillä, että heti oltais voitu laittaa kipulääkettä, jos tarve olisi tullut. No, ei tullut. Minusta oli parempi näin. Jälkituntemukset hoitui lämpöpussilla ja panadolilla. Toisella puolella tyhjättiin yli 20 rakkulaa ja toisella vähän alle 10. Eli kyllä se jonkun aikaa kestikin. Kivun määrä riippuu varmaan paljon myös mahdollisista kiinnikkeistä, munasarjan sijainnista ja asennosta sekä omasta asenteesta/pelosta. Mua pelotti kipua enemmän se pahoinvointi 😄

Jaahas, nyt bongasin omapolulta tekstin: "Viestitoiminnossa esiintyy tällä hetkellä häiriöitä, mistä johtuen ammattilaisen vastauksissa voi ilmetä viiveitä. Ongelma on selvityksessä." Ja polille voi soittaa arkena klo 7-11:30 🤷🏼 nooooh, jos se siirto on suunniteltu tehtäväks luonnolliseen kiertoon, niin eihän täs mikään kiire kaiketi oo, voi ihan hyvin odotella viikonlopun ylikin sitä tietoa. Mut en osaa tuosta päätellä että olisko se kalenterimerkintä ultraan tuonne tullu kuitenkin jos onnistuu, vai onkohan senkin kanssa ongelmia.

Mulla kyllä tuntui punktiossa muniksissa kipua ennen kun sain humautuksen. En tosin jäänyt odottamaan olisiko se ollut kuinka siedettävää kipua. Otin itse asiassa toiseenkin kertaan kun ronkkiminen kesti niin kauan. Jos ei olisi ollut niin montaa follia tyhjennettävänä niin varmaan olis ehkä mahdollista kärsiä se aika? Mulle ei toisaalta tullut mitään niistä lääkkeistä vaikka paljon varottelivat krapulasta. Voi myös olla että esilääke ei tehonnut mulla ihan niin paljon kuin muilla kun mulla oli lähinnä ihan normaali olo sen jälkeen. Lämpöpussi ja panadol oli puolestaan toimenpiteen jälkeen ihan riittävät.

@Juliet92 Hienoa että sulla turvotus edelleen laskee! Varmasti vähenee mahikset että hyperkään enää iskisi vaikka raskaus alkaisi. Täällä ei ihan niin hyvin ole painoa lähtenyt mutta turvotus on kyllä tosiaan laskenut normaalille tasolle.

@Nurppu No tuo tekninen ongelma voi selittää miksi ei ole kuulunut mitään. Toivottavasti maanantaina kuuluu niin päästäisin samoihin aikoihin PAS. Mä sain jo ultra-ajan ja ohjeet tikuttaa ovista kp 10 alkaen.

@Tonninseteli, hurjaa että noin voimakkaasti reagoit lääkkeisiin 😬 Toivottavasti löytyy joku hyvä tasapaino. Mulla ei tullu mitään kovin kummosia oireita siitä humautuksesta muuta kuin että pää tuntui olevan täynnä pumpulia kun nousi ylös. Oli vähän kivulias toimenpide kaikista lääkkeistä huolimatta, mutta ilmeisesti rauhottavat teki sen, että siitä ei niin välittäny. Normaalisti oon vähän sätkyherkkä, että jos joku tekee kipeetä, niin säpsähdän helposti, mikä ei punktiossa ole oikein toivottavaa! Eli hyvä että lääkkeillä oli, noh, rauhoittava vaikutus.

Täällä oli tänään ensimmäinen PAS! Olivat ottaneet kaikki kolme kaksipäiväistä sulamaan vaikka oman kaupungin lääkärin kanssa puhuttiin alunperin vain kahdesta 😳 Mutta loppupeleissä KYS tekee nämä päätökset, eikä se nyt tässä tilanteessa haittaa, koska kaikki kolme olivat selvinneet! Yksi oli pakastettu morulavaiheessa, ja kaksi oli edenny blastokystiksi, joista toinen siirrettiin. On kyllä tullut tuotettua laatukamaa, koska punktion jälkeen kaikki munasolut hedelmöittyivät eikä edelleenkään yksikään alkio ei ole kuukahtanut. Nyt kun vain tarraisi joskus kiinnikin.

@Tonninseteli, hurjaa että noin voimakkaasti reagoit lääkkeisiin 😬 Toivottavasti löytyy joku hyvä tasapaino. Mulla ei tullu mitään kovin kummosia oireita siitä humautuksesta muuta kuin että pää tuntui olevan täynnä pumpulia kun nousi ylös. Oli vähän kivulias toimenpide kaikista lääkkeistä huolimatta, mutta ilmeisesti rauhottavat teki sen, että siitä ei niin välittäny. Normaalisti oon vähän sätkyherkkä, että jos joku tekee kipeetä, niin säpsähdän helposti, mikä ei punktiossa ole oikein toivottavaa! Eli hyvä että lääkkeillä oli, noh, rauhoittava vaikutus.

Täällä oli tänään ensimmäinen PAS! Olivat ottaneet kaikki kolme kaksipäiväistä sulamaan vaikka oman kaupungin lääkärin kanssa puhuttiin alunperin vain kahdesta 😳 Mutta loppupeleissä KYS tekee nämä päätökset, eikä se nyt tässä tilanteessa haittaa, koska kaikki kolme olivat selvinneet! Yksi oli pakastettu morulavaiheessa, ja kaksi oli edenny blastokystiksi, joista toinen siirrettiin. On kyllä tullut tuotettua laatukamaa, koska punktion jälkeen kaikki munasolut hedelmöittyivät eikä edelleenkään yksikään alkio ei ole kuukahtanut. Nyt kun vain tarraisi joskus kiinnikin.
Tervetuloa mukaan piinailijoiden joukkoon! Milloin testipäivä? Mulla 20.2. Meillä kans kaikki kypsät munasolut selvisivät siirtoihin saakka, mikä oli upeaa. Harmi vaan että vika tässä jo menossa...

@Tonninseteli kuulostaa siltä, että satoa olis tulossa😍 ihanaa! Ja tossa ajassa ehtii pienempiäkin kasvamaan punktioon! Mullaha n opitimaalisia piti olla suunnillee 7, 17 kypsää sielt saatii😅 mulla kajahti se esilääkitys enemmä päähä, oli hilpeet hiprakat, itse punktiossa sain vaan yhen.tujaukse lääket ja se sekotti vähemmä päät. Oon kipukammonen, en kyl tekis ilma lääkityksiä tommosia🙈 ja ne antaa pahoinvointiestolääket. Tietty itel ei oo lääkeaine yliherkkyyksiä ja ymmärrän et toisil voi tulla kovin paha olo lääkkeist.

@Monni92 mukavia ja nopeasti meneviä piinailuja täälläki !😅

@Kaihonkukka meillä taas katoa kävi, mutta ainakin 6 blastoa selvis 13 hedelmöittyneestä, et sikäli ihan hyvä saalis😍 oliski ollu erikoist jos meillä kaikki solut olis ollu superpriimaa.

@Evanel joo yhtäkkiä rupes paremmin. Luulen et ku suolan syöntii kiinnitti huomioo. Nyt tosin oli taas 500g heilahtanu ylöspäi. En mitenkää erityisest mässäillykää eilen. Kyllä se sieltä rupee tippuu. Paljon sulle kerty pistelyiden alotuksen jälkee? Mulle kerty jopa 5kg🙄

Millais olot piinailijoilla? Mulla oli eilen illalla nukkumaan mennessä todella erikoisia alavatsatuntemuksia. Ihan ku joku olis "nakertanu siellä" ja pissalla saa ravata. Mut pessimistinä ja realistina veikkaisin noiden liittyvän vielä punktion jälkeiseen toipumiseen. Tissit tuntu myös epämiellyttäviltä osittain vatsaal makuulla. Noi terot kyl aristanu rintoi mut tommosta aristusta en oo viel huomannu. Nooh, eiköhän silti ens viikon negat taas palauta🙈

@Suski75 sun kirjotus oli kyl todella hyvä ja komppaan sitä. Joissain kierroissa tullut kieltämättä haihateltua kaikenlaista, mut sitä on kyl ite sen verran realisti et tietää kuitenkin tietyt realiteetit.

Muokattu viimeksi:
Hei ammattilaiset. Leikin tässä ajatuksella, että pääsisi tuoresiirtoon, olis jotain siirrettävää :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Koska ne mahtaa siirtää? Jos punktio on keskiviikkona niin siirtääkö ne perjantaina vai maanantaina todennäköisemmin..?

Takaisin