IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Punktion lääkityksistä tuli mieleen, et itse en halunnut taas esilääkettä, koska vihaan sitä että pää menee sekaisin + mulla meinaa aina lentää joko laatta tai rauhoittumisen sijaan musta tulee hirvee sähköjänis. Olin muutenkin niin rauhallisin mielin etukäteen et hoitajakin tuumas, että sä et taida ees tarvita. Sen sijaan koska mulla oli niin paljon kerättävää niin sain humautuksen kolmesti, koska se toimitus kesti. Vika humautus ehti ns ulos systeemistä jo siinä vaiheessa kun nousin pöydältä. Ne emättimen pistokset taas oli ihan siedettäviä, ne oli ennen humautuksia. Uskon että olisin sen toimituksen varmaan pärjännyt ilman humautuksiakin, ellei hyperin takia ne munasarjat olis ollu niin isot ja kipeet. Mut eipä niistä humautuksista mennyt pää sekaisin edes, et se oli ihan positiivista ja uskalsin sit reilusti pyytää niitä uusiksi heti kun alkoi tuntua siltä.

Olo päivityksiä täältä: prikulleen samat oireet tähän mennessä ollut kuin mitä oon flo:n merkannut aikaisimmista pas:sta, joten en vedä niistä johtopäätöksiä. Pientä jomottelua, vilutusta, aamuyö heräilyä ja sellasta, mut tosiaan samat oli noista edellisistäkin päivälleen. Kuten mä aina sanon, progen piikkiin todennäköisesti menee lähes kaikki..

Tein mä itseasiassa testinkin eilen - koska jotenkin piti saada se hinku "out of the system".. ja siis siirrosta eilen 4 päivää, se että se oli nega olis todennäköistä vielä vaikka oliskin tärpännyt. Mut nyt ei oo niin pahaa hinkua testata. Ehkä huomenna tai maanantaina uutta jos se fiilis iskee uudelleen. Usein normikierroissakin testaan extra aikaisin ja sit saan jotenkin järjen päähän ja jaksan odotella johonkin järkevämpään ajankohtaan 😅

Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin!

Hei ammattilaiset. Leikin tässä ajatuksella, että pääsisi tuoresiirtoon, olis jotain siirrettävää :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Koska ne mahtaa siirtää? Jos punktio on keskiviikkona niin siirtääkö ne perjantaina vai maanantaina todennäköisemmin..?
Mun mielikuva on että HUS suosii 2-päiväisiä tuoresiirtoja toisin ku jotkut muut, eli arvaisin että perjantaina olis!

Hei ammattilaiset. Leikin tässä ajatuksella, että pääsisi tuoresiirtoon, olis jotain siirrettävää :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Koska ne mahtaa siirtää? Jos punktio on keskiviikkona niin siirtääkö ne perjantaina vai maanantaina todennäköisemmin..?
Mulla oli punktio keskiviikkona, ja Tilkassa tosiaan asioin. Saalis oli silloin 6 munista. Mulle tuoresiirto laitettiin perjantaille. En tiedä, olisiko tilanne ollut eri, mikäli munasoluja olisi saatu enemmän.

@Juliet92 Joo tietty mielummin olisin itsekin ottanut enemmän munasoluja ja sitä kautta enemmän alkioita, vaikka hävikkiä olisikin matkan varrella tullut. Mutta neljästä munasolusta, neljä siirtoa oli hieno juttu, vaikka eivät mitään parhaita yksilöitä olleetkaan.

Mulla siirrosta kaksi päivää, ei valitettavasti mitään sellaista oiretta, mikä saisi ajatukset käännettyä onnistumiseen. Yritän kuitenkin olla ennemmin optimistinen, kun ei mitään syytä olla pessimistinenkään. Yöllä oli rinnat (etenkin oikea) arat, mutta laitan tuplaison terolutin (4/vrk + luget 3/vrk) piikkiin, vaikka eipä ole ihmeemmin rinnatkaan koskaan näissä kipeytyneet.

Kahtena edellisenä iltana join vähän punaviiniä. En jaksa uskoa, että siitä mitään hyötyä olisi, mutta sopi iltojen tilaisuuksiin, joten uskalsin ottaa, kun moni ottanut ihan tarkoituksellakin.

Pitääpä ottaa osaa punktiolääkityskeskusteluun, lähinnä haluun antaa esimerkin tilanteesta missä ei ollut mitään ongelmia, ettei joillekin sivustalukijoille tule vääristynyt mielikuva että kaikille olisi jollain tapaa ikäviä nuo ja aiheuttais turhaa jännitystä.

- Ennen punktiota tarjottiin rauhoittava, sanoin ettei jännitä mutta otin kuitenkin. Oli kiva lääke, tuli kevyt olo, eikä jännittäny koko prosessin aikana. Ei mitään jälkioireita. Ei pahaa sanottavaa.
- Punktiossa eka annetut emättimen puudutuspistokset: nää ei oo tuntunu mulla kertaakaan yhtään missään. En huomaa niitä pistoksia ollenkaan, en tietäis että sellaset laitetaan jos ne ei kertois ja kyselis et miten menee. Ei pahaa sanottavaa.
- Humautukset punktion aikana: Tuli kevyt olo ja vähän hihitytti kun oli niin hassu olo. Meni nopeesti ohi operaation jälkeen, eikä jäänyt mitään jälkioloja. Ei pahaa sanottavaa.

Pitääpä ottaa osaa punktiolääkityskeskusteluun, lähinnä haluun antaa esimerkin tilanteesta missä ei ollut mitään ongelmia, ettei joillekin sivustalukijoille tule vääristynyt mielikuva että kaikille olisi jollain tapaa ikäviä nuo ja aiheuttais turhaa jännitystä.

- Ennen punktiota tarjottiin rauhoittava, sanoin ettei jännitä mutta otin kuitenkin. Oli kiva lääke, tuli kevyt olo, eikä jännittäny koko prosessin aikana. Ei mitään jälkioireita. Ei pahaa sanottavaa.
- Punktiossa eka annetut emättimen puudutuspistokset: nää ei oo tuntunu mulla kertaakaan yhtään missään. En huomaa niitä pistoksia ollenkaan, en tietäis että sellaset laitetaan jos ne ei kertois ja kyselis et miten menee. Ei pahaa sanottavaa.
- Humautukset punktion aikana: Tuli kevyt olo ja vähän hihitytti kun oli niin hassu olo. Meni nopeesti ohi operaation jälkeen, eikä jäänyt mitään jälkioloja. Ei pahaa sanottavaa.
Mä voin jatkaa samaan, että mulla meni kans tosi iisisti. Ei sattunut mikään, ei tipan laitto, ei puudutuksen laitto, ei keräys. Ja en ottanut rauhoittavaa, mutta ne kipulääkkeet kyllä.

Mä voin jatkaa samaan, että mulla meni kans tosi iisisti. Ei sattunut mikään, ei tipan laitto, ei puudutuksen laitto, ei keräys. Ja en ottanut rauhoittavaa, mutta ne kipulääkkeet kyllä.
Mullakin on punktioista (5 punktiota tehty) pelkkää positiivista sanottavaa. Saatan olla outo, mutta itse asiassa tykkäsin niistä ”projekteista”, kun tuntui, että jotain tapahtuu. Otin rauhoittavaa, jos vain oli saatavilla ja sit kaikki muutkin lääkkeet, joita oli tarjolla. Se suoneen tuleva rauhoittava on mulle suorastaan ihana kokemus. 😅

Mullakin on punktioista (5 punktiota tehty) pelkkää positiivista sanottavaa. Saatan olla outo, mutta itse asiassa tykkäsin niistä ”projekteista”, kun tuntui, että jotain tapahtuu. Otin rauhoittavaa, jos vain oli saatavilla ja sit kaikki muutkin lääkkeet, joita oli tarjolla. Se suoneen tuleva rauhoittava on mulle suorastaan ihana kokemus. 😅
Mä oon ihan samalla lailla "outo" 😄 Nyt kun yks alkio pakkasessa niin tuntuu että eihän sillä yhellä nyt onnistu, eli pitää hoitaa se alta pois että pääsee taas tositoimiin! Ihan kaipaan sitä piikittelyä ja punktiota kun oikeesti teki jotain asian eteen! 😆 Nyt tää on taas tätä pelkkää odottelua!

Tervetuloa mukaan piinailijoiden joukkoon! Milloin testipäivä? Mulla 20.2. Meillä kans kaikki kypsät munasolut selvisivät siirtoihin saakka, mikä oli upeaa. Harmi vaan että vika tässä jo menossa...
Kiitän! Testipäivä on vasta 24.2., mutta tuskin jaksan oottaa sinne asti :grin En oo mikään himotestailija, mutta vähän etukäteen pitää kyllä yleensä spoilata.

Hieno juttu, että teilläkin säilyny saalis noin hyvin! Toivotaan oikein kovasti, että tää viimeinen olis nyt se mistä lopulta tärppää 🤞

@Nurppu ja @Sofia83 mä oon kans outolintu ja punktio oli ihan kiva kokemus lääkkeineen päivineen ja pistelytkin suju hyvin. Pää hajoo tähän piinailuun kun tässä kohtaa ei voi kun ootella tulosta🙈

@Kaihonkukka se onki ärsyttävää miettii, et mikä on lääkkeest johtuvaa. Ja sit itel viel tuoresiirto ni tuntemukset voi varmaan siihenkin vielä liittyä.

@siska no aikasta on tosiaan vielä, et harvemmalle viel näyttä vaikka välillä tuolla raskaaksi ketjuissa tuleekin olo et kaikki haamuilee jo dpo8🤣 koitetaa pitää lippua korkeel

Komppaan edellisiä että tosiaan varsinainen punktio oli kyllä ihmeen miellyttävä kokemus. Mulle ei tosiaan tullut lääkkeistä mitään enkä tarvinnut kipulääkettä enää kotona. Mutta se aivan hirveä turvotus ennen ja jälkeen punktiota on kyllä minkä takia en ottaisi tätä samanlaisena projektina uudestaan. Vähintäänkin Gonalin annostusta vaatisin pienentään ettei tulisi niin kovaa vastetta.

@Juliet92 Pahimmillaan taisi tulla joku 4 kg, joista 2 kg lähti jo mutta näköjään 2 kg on jäänyt tiukemmin. Ei oikein uskalla vielä urheillakaan kovin raskaasti.

@Monni92 lle kovasti kiinnittymisonnea matkaan!

Tsemppiä piinailijoille, toivottavasti tulee mahdollisimman monta plussaa!

Muokattu viimeksi:
Punktio oli mullakin tosi iisi ja helppo kokemus. Menisin 100% mielummin punktioon ku yhteenkään inssiin. Munasarjojen palautumisesta sen sijaan sellainen tarina, et mullahan saatiin vaan 9 follia punktoitavaks, kun pelättiin hyperiä ja mentiin tosi pienillä annoksilla gonal f:ää. No tasan kk päästä punktiosta käytiin varhaisultrassa (tällä viikolla itseasiassa) ja gyne sanoi, et vasen munasarja on palautunut hyvin, mut oikeella näkyy edelleen pari isompaa follia. Eli aika kova juttu toi punktio ja follien kasvattelut on kropalle sit kuitenkin, vaikka olis vaan vähänkin folleja.

Punktio oli mullakin helppo. En tiedä sainko oikeesti suoneen mitään kun lopuksi piti laittaa panadolia kanyylin kautta ja mun koko ranne turposi. Suoni oli ilmeisesti hajonnut ja kaikki nesteet kudoksiin 🤣 vähän oli kipee ja pinkee käsi sen illan, mut onneks meni yön aikana pois. Mutta siitä huolimatta omasta mielestä helppo toimenpide.
Mulla saatiin vaan 6 solua mut en tiedä kuinka monta follia punktioitiin, osa oli kuitenkin tyhjiä.
Varhaisultrassa sanottiin kans et vasemmassa munasarjassa näkyy vielä punktion jälkitilaa.

Hii, jos ne siis siirtää paripäiväsiä, niin tässähän voi kohta jo alkaa jännätä, että ens viikolla tähän aikaan olisi rääppä kyydissä 🤩 Jos nyt kuitenkin etappi kerrallaan; tänään ja huomenna vielä Menopuria. Hitsi, että harmittaa, pitää 600:nen avata yhden 225 pistoksen takia 😥 Tai siis ei se avaaminen, mutta "hukkaan heittäminen" harmittaa.

Juttelin äiten kanssa. Äite on sairaanhoitaja ja sille avauduin tästä lääkeasiasta ja oksentamisesta. Äitekin muisti hyvin ne meikäläisen edelliset kerrat, mutta totesi samaan hengenvetoon, että yrjöt kuuluu sairaalaelämään 🤷‍♀️ Tulin siis siihen lopputulokseen että ennemmin otan sitten vähän niitä lääkkeitä ja haistelen sitä kaarimaljan pohjaa, kuin että kidutan itseäni, saan traumat, enkä pysty tekeen useampia kierroksia IVF:ää sit sen takia.

Hii, jos ne siis siirtää paripäiväsiä, niin tässähän voi kohta jo alkaa jännätä, että ens viikolla tähän aikaan olisi rääppä kyydissä 🤩 Jos nyt kuitenkin etappi kerrallaan; tänään ja huomenna vielä Menopuria. Hitsi, että harmittaa, pitää 600:nen avata yhden 225 pistoksen takia 😥 Tai siis ei se avaaminen, mutta "hukkaan heittäminen" harmittaa.

Juttelin äiten kanssa. Äite on sairaanhoitaja ja sille avauduin tästä lääkeasiasta ja oksentamisesta. Äitekin muisti hyvin ne meikäläisen edelliset kerrat, mutta totesi samaan hengenvetoon, että yrjöt kuuluu sairaalaelämään 🤷‍♀️ Tulin siis siihen lopputulokseen että ennemmin otan sitten vähän niitä lääkkeitä ja haistelen sitä kaarimaljan pohjaa, kuin että kidutan itseäni, saan traumat, enkä pysty tekeen useampia kierroksia IVF:ää sit sen takia.
Lääkkeitähän ei toki saisi diilailla, mutta itselläni jäi just yli 300 yksikköä Menopuria Helsingissä, jos sattumalta kiinnostaa?

Luulen, että tuo on hyvä päätös. Tsemppiä punktioon ja toivottavasti ei tule kova pahoinvointi❣️

Hei huh! Vertaistukea näihin piinapäiviin, pliis!😅😁 Mulla kipeytyi rinnat ekaa kertaa aroiksi viime yönä (to siirto eli tänään vasta pp2). Järki sanoo, että johtuu vain ja ainoastaan torstaina tuplatusta Terolut-annoksesta, mutta miksi tämä niin nostaa toiveita onnistumisesta?🥵🙈 Pakko keksiä tekemistä ensi viikko täyteen! Piinailu, googlailu ja kropan tutkailu lähti ihan käsistä...🙄🙄 Ja uskon että taas vaan pelkkää negatiivistä tulosta tulossa...

Takaisin