IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tulin just hammaslääkäristä ja ientulehdus jyllää.. Pitää saada nyt kyllä hoidettua ennen ivf ja mahdollisia alkionsiirtoja! Oon lukenut suun terveyden vaikutuksista raskautumiseen :yuck:

En ole lukenut mistään suun terveyden vaikutuksesta raskautumiseen, mutta kun lääkärit ovat puhuneet elimistön tulehdustilan vaikutuksesta raskautumiseen, tein itse päätelmän, että haluan käydä suuhygienistillä ennen helmikuista ivf:ää. Lisäksi olen nyt jättänyt valkoisen sokerin pois ruokavaliosta.

Alan olla jo aika epätoivoinen, kun takerrun tällaisiin keinoihin, mutta alkionsiirtoja on jo niin monta takana, että usko onnistumiseen on aika kehnoa.

Osittain tai vinoon puhjenneet viisaudenhampaat kannattaa muuten poistattaa ennen raskautta. Ientaskussa voi olla bakteeri, joka saattaa johtaa ennenaikaiseen synnyttämiseen tai jopa keskoskuolemaan.

Voihan hitsinpimpulat! Itselläni on kaksi viisaudenhammasta jotka puhjenneet mutta vähän vaan pilkottaa ja taitaa jäädä siihen tilaan (muutosta ei ole tapahtunut vuoteen). Noh nyt on siirto jo tehty mutta täytyy katsoa mikäli plussaan jospa ne visurit poistattaisi tässä kevään aikana.

PP4 ja tänään PP5 vähän alavatsaa juilinut. Tunne on sama kuin jos jännittäisi vatsalihaksia pitkään niin tulee se arka tunne tai kuin lievät menkkakivut mutta sen sijaan että olisi aaltoilevaa niin pysyy koko ajan saman intensiteetin lievänä kipuna. RInnat ei ole arat. Oi voi tätä oireiden tulkitsemista ja piinailua :nailbiting:

Omaa napaa! APUA!!! PP4 ja en malttanut olla tekemättä raskaustestiä :hilarious: vaikka tiesin sen olevan aivan liian aikaista että milloinkaan olisi mitään näkynyt niin uskottelin että selviän paremmin viikon kuluttua jos nyt näen negatiivisen tuloksen. Olin viime yönä nähnyt unta että teen plussatestin niin se herätti halun testata. Ihan hullu ja höpsö olo!

Pupsis niin oliko testin tulos millanen? :dance008

Osa 1.

Hei vaan kaikille,
Olen pari vuotta seurannut keskustelua ja siitä on ollut verraton tuki. Onnistumiset ja epäonnistumiset, kysymykset ja vastaukset ja etenkin yksityiskohtaiset kertomukset toimenpiteistä rohkaisi meidät ilmoittautumaan hoitoihin pari vuotta sitten.
Halusin vastapalveluksena kertoa oman tarinan mahdollisimman yksityiskohtaisesti jos siitä olisi apua niille muille jotka lukevat ja miettivät alkaako prosessiin. Vastaan tässä moniin kysymyksiin mitkä itselle jäi auki, silloin kun aloitimme.
Olemme yrittäneet noin neljä vuotta (hoidot mukaan lukien), ikää 37v, aloitimme hedelmöityshoidot oman paikkakunnan julkisella, mutta itse hoidot menee etelämmän kunnan sairaalassa. Niinkuin aina, nyt sitä miettii miksi ei menty aikaisemmin, kun yleensä pitävät sitä vuotta tai kahta rajana hoitoihin hakeutumiseen. Ehkä me ei jotenki sitte oltu valmiita.
Hoidot aloitettiin pari kolme vuotta sitten ultralla, josta löytyi pieni endometriooma n.1,8- 2cm oikealta. Sen jälkeen meidät ilmoitettiin inseminaatioon, jota varten ajettiin varjoaine munanjohtimiin, jossa sitten paljastui vasemman johtimen tukkeutuminen. Eli toinen tukossa ja toisessa endo

Miehen siemennäyteanalyysi oli kuitenkin ihan hyvä eli vika minussa. Myöhemmin kuulin äidiltä, että suvussa on endoa ja jos olisin tiennyt sen en olisi jättänyt e-pillereitä pois yli kymmenen vuotta sitten ”koska silloin oli muotia olla luomua” enkä ollut juuri silloin pitkässä suhteessa..
Inseminaatio jännitti. Olin syönyt Letrozol 2,5mg Ovulaation tueksi eikä se oikeastaan aiheuttanut mitään oireita. Ajettiin sitten isompaan sairaalaan monta tuntia aamuyön tunteina. Miehen näyte otettiin kahdeksalta aamulla, se käsiteltiin ja minun aika oli vasta parin tunnin päästä. Väsytti ja oli nälkä ja nukuimme sairaalan käytävän sohvalla sen aikaa. Mihinpä me oltais aamu kahdeksan vieraassa kaupungissa mentykään. Itse inseminaatio kesti vain pari minuuttia ja oli täysin kivuton. Siinähän vain ruiskutettiin puhdistettu sienenneste sisälle. Sen päätteeksi hoitaja pisti alavatsaan munasolun irroittavan piikin, en muista nimeä, mutta itse sen reseptillä sinne ostin. Piikin jälkeen mahaan jäi ärsyttävä paineen tunne joka jatkui koko päivän. Piikin laittokohtaa myös särki usean tunnin ja automatka takaisin oli vaivalloinen. Kirveli jopa. Nyt jälkikäteen mietittynä ehkä matka ei oikeasti ollut vaivalloinen, varoin vain itse mahaa ja jännitin asentoja ja mietin vaan, että pysykää nyt kyydissä
...

Osa 2.
...
Menkat sitten alkoi kuitenkin aivan odotettuna päivänä ja pari raskaustestiä ehdin tuhlata ajan kuluna. Oman kaupungin naisten polilta meidät ilmoitettiin suoraan pitkän kaavan ivf:ään.

Sitten tulikin korona ja luin täältä, että kaikki hoidot on peruttu. Meille tuli vasta viikko sen jälkeen omapostiin ilmoitus, että myös meidän hoidot on siirretty. Riemulla ei ollut rajoja, kun ensimmäiset täällä foorumilla oli päässeet takaisin jonoon! Kun meidän aika vihdoin koitti 6kk kuluttua aloittaa ivf kuukausi sitten uuden aallon tulo olikin selvä ja siitä asti onkin jännätty päästäänkö loppuun saakka! No ei päästy, mutta ihan eri syistä.

Aloitin ohjeen mukaisesti synarela suihkeilla elokuussa kierron 21pv ja kävin ultrassa tarkastamassa vastineen. Luin tarkkaan täältä kaikki ohjeet ja vinkit. Pesin nenäsumutteen ohjeen mukaan lämpimällä vedellä 15s ennen ja jälkeen köytön ja merkkasin päivät paketin kyljen taulukkoon. Yhtäkään ei jääny väliin vaikka lääke tuli nieluun saakka ja sai suolen kolmeksi viikoksi sekaisin. Sitten otettiin viimeiselle viikolle Gonal f piikki, josta näin painajaisia. Olin varmaan aika adrenaliineissa ensimmäiset illat lääkekynää kootessani, koska piikki ei tuntunutkaan missään! Sinne upposi kaks senttinen neula mahamakkaraan eikä edes kutittanut! No tämähän sujuu ja on helppoa!

Gonalin seurantultrassa näkyi hurja vastine, eli follien kovavauhtinen kasvu. Lääkäri kysyi miten se synarela on mennyt niin kerroin, että oikein hyvin, mutta välillä ei tule nieluun saakka. Siinä yhdessä laskettiin sitten sumuttelupäiviä ja viikon oli tuiskutellut tyhjää pulloa. Epätodellista. Jossain matkanvarrella ignoorasin/ymmärsin väärin/en tajunnut, että taulukon mukaan yksi pullo kestää siis vain 15pv sumuttelut, kun molempiin sieraimiin sumutetaan kaksi kertaa päivässä. Mikä idiootti musta onkaan tullut! sehän lukee siinä samaisen taulukon päällä mihin ruksailin jo päivää nro. 21!? Pullohan siis oli jo loppunut kesken!

Synarela joka tapauksessa piti puolittaa jo tässä vaiheessa ja pienennettiin gonalia myös kun follit oli jo valtavia. Ja niin oli minun mahakin! Kiitos etätöiden sain maata kotona kalsareissa, kun maha näytti samalta, kuin kuudennella kuulla raskaana olevalla ystävälläni. Sinne oli isojen munasolukasvujen lisäksi kerääntynyt nestettä ja kaikki tärinä ja rankka liikunta kiellettiin ja lopulta viikonloppuna ennen keräystä hidas kävelykin aiheutti paineen tunnetta vatsassa.

Viimeiset gonal pistokset oli lopulta vähän kivuliaita, lieneekö jännitys hommasta kaikonneen, kun piikki pistikin niin, että tuntui. Viimeiset gonalin siivittämät yöt oli yhtä pyörimistä, kun ei mahalle löytynyt sopivaa paineetonta asentoa. Olo helpottui heti kun gonalien pistäminen lopetettiin. Muuten mulla ei ollut huonovointisuutta, mielialanvaihteluita tai muitakaan ongelmia. Vain jäätävä turvotus.

Viimeisessä ultrassa oli kuitenkin sitten oli selvää, että hyperstimulaation riski on hyvin suuri, koska isoja folleja löytyi yli 30. Päätettiin yhteistuumin, ettei tuoresiirtoa tehdä ollenkaan, vaan kaikki kerätyksi saadut munasolut pakastetaan suorilta. Keräysmaanantaita edeltävänä iltana tuli vielä piikittää Pregnyl aiheuttamaan ovulaation. Saamani paperinen ohje pregnylille oli mielestäni jotenkin vajaa enkä ole ikinä itse koskenut lääkeampullipulloihin saati sekoitellut niitä itse ja päädyin hakemaan youtubesta englanninkielisen ohjevideon avuksi. Vaihe vaiheelta pysäytin ja seurasin tarkkaan videon ohjeuta. Eli lios pullosta isolla piikillä ruuttaan ja sitten toiseen pulloon pregnyl jauheen päälle. Kun jauhe liuonnut läpinäkyväksi niin ruiskusta neulan vaihto ja lääkeliuos takaisin ruuttaan ja mahamakkaraan. Niin yksinkertaista, mutta silti tajusin vasta pullo kakkosen kohdalla vetää piikkiä sen verran lähelle korkkia, että kaikki liuos saadaan ruiskuun. Liuoshan ei yllä piikkiin, kun piikki on pullon pohjassa ja pullo ylösalaisin

Osa 3.
Olin tilannut kaikki lääkkeet apteekkiin jo keväällä kun korona lakkautti hoidot ja soitin kesällä sinne, että pitää lääkkeet mulle tallessa ja hain niitä sitä mukaan, kun niitä tarvittiin. Gonal 900 taisi olla kallein 150€ jäi maksettavaa muistaakseni. Se ei riittänyt vaan lisäksi tarvi Gonal f 450 joilla annokseni sai täyteen. Yhteensä pelkkiin lääkkeisiin julkisella on mennyt tässä vaiheessa noin 400€.

Itse punktio eli keräyspäivänä ajelimme taas toiselle paikkakunnalle. Ohjeessa mainittiin olemaan syömättä ja juomatta vähintään 2 tuntia ennen annettua toimenpideaikaa. Ajoitimme aamupalan automatkalle kahta tuntia ennen sairaalasta saamaamme tapaamisaikaa. Se taisi olla oikea ratkaisu, koska hoitajan ensimmäinen kysymys oli, että monelta olette syöneet, vaikka jonotimme paikanpäällä vielä yli tunnin. Mies meni antamaan siemenet samalla kun minut otettiin osastolle ja minulle laitettiin kanyyli kyynärtaipeeseen.

Sain endometrioosin takia kanyyliin ensin antibiootit (vaarana että endot tulehtuu, jos sulla ei ole endoa niin et tarvitse antibiootteja) sekä lisäksi nesteytystä pussin (hoitamaan hyperin riskiä, jos sulla ei ole hyperin riskiä et varmaankaan tarvitse nesteytystäkään).

Esilääkityksenä sain alkuun 1g panadolia, diapamin ja jonkun toisen kipulääkkeen, mutta en muista nimeä. Olo ei muuttunut niistä mitenkään.

Vaihdoin sairaalan pitkän takin päälle ja sairaalan sukat ja hipsin vessan kautta leikkaussaliin ilman housuja. Mies pääsi vierelle istumaan. Siellä kanyyliin asennettiin suonensisäinen kipulääke. Se humahti kyllä kunnolla päähän ja olisin tippunut tuolista jos en olisi jo makoillut. Lääkärit ja hoitajat oli aivan upeita ja jokainen askel selitettiin tarkkaan. Olin tosi hermostunut ja itkin puuhtaasta hämmennyksestä. Taisivat sen huomata, kun hoitaja pystyi pukemaan kaikki tuntemukseni sanoiksi ja pyyhki kyyneleitä operaation aikana. Suoraan kohtuun laitettavat puudutteet oli ainoat mitkä oikeastu sattui, niitä tuli vain kaksi, yksi molemmille puolille. Hoitaja näki aina ilmeestäni ja aloin varmaan haukkomaan henkeä, kun suonensisäistä kipulääkettä tarvitsi lisää ja laittoi täyden satsin tulemaan.

Koska folleja oli niin valtava määrä meni keräyksessä varmasti se maksimi ajaksi mainittu 20min. Suurin osa ajasta rupateltiin mukavia eikä toimenpide pääosin tuntunut missään. Lääkäri kertoi, että munasarjojen laidoilta kerättävät follit aiheuttaa suurimman paineen tunteen, joten ainakin ne kaksi kertaa sain lisää kipulääkettä. Lisäksi endometrioosi kiertäminen neulalla taisi olla kanssa paineen tunnetta lisäävä kohta. Seinäluukun takana istuvalta laborantilta kuului aina kuinka monta munasolua nesteistä oli siihen mennessä jo löytynyt.

Kun keräys oli ohi sain pikkuhousun suojan ja minut talutettiin takaisin osastolle. Siellä sain vettä, mehua ja panadolia toisen gramman. Siinä vaiheessa oli 12 munasolua saatu talteen. Makoilin puolisen tuntia miehen kanssa osastolla ja minua pyydettiin käymään vessassa. Jos pissa tulee normaalisti, ei okseta eikä huimaa niin voi lähteä. Sain kirjalliset ohjeet hyperin hoitoa varten (buranaa ja panadolia kolme kertaa päivässä, min. 3 litraa nestettä per päivä, mieluiten mehua ja vichyä tai muuta kivennäisvettä ja omaa painon nousua, kuumeen nousua ja pissan väriä pitää tarkkailla. Pienellä kynnyksellä päivystykseen etenkin jos paino alkaa nousta) ja keskustelimme yleisesti tulevasta pakastettujen munasolujen siirrosta ja siitä mitä munasoluille seuraavaksi tapahtuu. Viereisessä sängyssä edellinen punktiotu itki edelleen lohduttomasti ja toisella puolella jo kanyloitiin seuraavaa.

Lähdimme ajamaan kotia kohti. Mitään kipuja ei tullut oikeastaan ollenkaan punktion jälkeen. Paineen tunne oli tietenkin epämiellyttävä ja yöllä vaikea löytää asentoa. Sain koko viikon saikkua hyperin riskin takia, mikä oli kyllä tarpeen vaikka olin varmuuden vuoksi ottanyt syysloman punktioviikolle. Paineen tunteen lisäksi koko viikon oli öitä valvottavaa närästystä, ripulia ja todella kivuliaita ilmavaivoja. Maha oli valtava vielä viisi päivää punktiosta kunnes yhtäkkiä paino laski ja olo normalisoitui loppu viikosta. Kävellessä tuntui mahassa painetta vielä viikon päästä ja aloittelin liikkumista tosi nätisti.

Kolmantena päivänä punktiosta omakantaan oli saapunut musertava tieto: 8 munasolua lähti kehittymään, joista 7 viallisia. Meille jäi siis pakasteeseen odottamaan 1 kaksipäiväinen alkio pakastesiirtoa varten..

Nyt kuusi kiertoa myöhemmin tuo yksi alkio haettiin kyytiin. Ensimmäinen kierto oli tyhjennysvuoto, toinen piti odottaa ohi, kolmas osui viikonloppuun (lisääntymistieteet ei auki), neljättä ovulaatiota ei saatu mittariin, viides osui joululle ja kuudennesta kierrosta vasta päästiin jatkamaan hoitoja.

Kävin itseasiassa myös Vain Elämää tarinan puskemana 3 viikon akupunktio hoidossa ennen kierto nelosta. Se oli kivaa, mutta näytti vaikuttavan mulle negatiivisesti koska oli koko hoidon ajan ensimmäinen nega ovulaatio..

Itse alkion siirto oli täysin kivuton ja oikein iloinen tapahtuma, joka ultrattiin mahan päältä. Aloitin Terolutit kolme kertaa päivässä toisena päivänä ovulaatiosta ja kolmantena oli kaksipäiväisen alkion siirto. Kuuden päivän päähän siirrosta annettiin progesterol- piikkiresepti. Samalla tavalla pistetään semmosella lyhyellä neulalla kuin aikaisemmatkin pistokset. Vähän kirveli, mutta ei aiheuttanut mitään oireita ja sitten kahden viikon päästä PASista raskaustesti.

Päivänä 7 siirrosta alkoi menkkakivut, ei yhtä kovina kuin normaalisti, mutta otsa kurtussa makasin päivän sohvassa. Huimas ja janotti ja oli veto pois. Ja miksi ihmeessä teroissakin pitää olla laktoosia? Olin taas kuin ilmapallo viikon terokuurin jälkeen! Menkkailin sinne raskaustestiin saakka joka sitten kuitenkin oli positiivinen.

Se tosiaan tarvitsee vain sen yhden!

Jos jaksoit lukea tänne asti niin kiitos kun kuuntelit

Pupsis niin oliko testin tulos millanen? :dance008

eilen ottama testi oli negatiivinen PP4 dpo9 :playful: en odottanutkaan positiivista tulosta vaikka varmaan puoli tuntia tiirustelin ja etsin haamua. Mä en vaan millään malta!

Edit: pp6 dpo 11 päivällä otettu testi oli nega. En ole vielä luovuttanut sillä on vielä viikko testipäivään ja voi vielä muuttua mutta samalla valmistaudun henkisesti että lopputulos voi olla surullinen. Piinailu jatkuu!!

Muokattu viimeksi:
Onko täällä muuten ketään, jolla on ollut kilpirauhasen vasta-aineet koholla ( ja myös thyroxin lääkitys vajaatoimintaan) ja sen takia määrätty hoitoihin kortisonia? Kuulisin mielelläni kokemuksia :bookworm:

Onnea 23012021plus! Nyt vaan tarrasukkia matkaan! Raskaan kuuloinen matka, mutta onneksi lopputulos on loistava!

Onko täällä muuten ketään, jolla on ollut kilpirauhasen vasta-aineet koholla ( ja myös thyroxin lääkitys vajaatoimintaan) ja sen takia määrätty hoitoihin kortisonia? Kuulisin mielelläni kokemuksia :bookworm:

Vilja, nyt alkoi kiinnostaa.

Minulla on Thyroxin - lääkitys raskauden jälkeiseen kilpirauhasen vajaatoimintaan ja joskus painoin mieleen myös tuon kortisonin pienen määrän syömisen alkionkiinnittymisen ajan olevan hyvästä, jos kehossa on pienikään tulehdustila päällä. Nyt olen aloitellut Synarelan ja 3.IVF-hoito käynnistymässä.

Ajattelin ehdottaa tuota kortisonia lääkärille, tosin en tiedä pidetäänkö julkisella tuota hömpötyksenä (itsellä on vähän sellainen tunne, että mitä ne lääkärit miettii jos kerron, että olen kuullut tms). Mitä olet itse kuullut aiheesta?

https://www.terve.fi/kysymykset/kys...tisoni-hoidosta-22-january-2009-2157#response

Em. Lähteestä löytyi tuollainen lääkärin kommentti:

Terve.fi.
kortisoni-hoidosta
VASTAAJANA
Aarne I. Koskimies
Professori
Aarne I. Koskimies
Julkaistu: 22.1.2009

"Kysymys:
Hei Aarne!

Raskautta toivottu 4v. Tehty 4 x inseminaatio, 2 x IVF (kummallakaan kerralla ei mitn pakkaseen), mutta tuoresiirrot tehty (kahden alkion siirtoja, alkiot ovat olleet luokitukseltaan “hyvi?”). Ensimm?isell? kerralla siirrettiin 2 × 7-soluista (3 p?iv?ist?) alkiota ja vIimeksi siirrettiin kaksi blastokystia, ja sainkin el?m?ni ensimm?isen plussan! Se oli kuitenkin kemiallinen raskaus.. Viimeisen hoidon yhteydess? (yksityisell?) minulle suositeltiin seuraavan hoidon yhteyteen jonkin kortisonin k?ytt sill? kilpirauhasvasta-aineita l?ytyi (oli viitearvon yl?rajalla), Prednison tai jotain? Siirryimme kuitenkin julkiselle hoitoon taloudellisista syist? ja siell? kielt?ytyiv?t t?ysin t?m?n kortisonin k?yt?st? viitaten sen haitallisiin vaikutuksiin… Kumpaa nyt on uskominen? voisiko kortisonista mielest?si olla apua kiinnittymiseen tai raskauden alkamiseen? Ent? miten on aspiriinin k?yt?n kanssa? onko sen auttava vaikutus vain myytti? Kiitos jo etuk?teen vastauksestasi! :)

Vastaus:
Kiitos kysymyksest?si. Olet k?ynyt l?pi hoidoissasi kaksi tuoresiistoa, joista toisessa biokemiallinen raskaus. Verikokeissa kudosvasta-ainetutkimuksissa l?ytyi kilpirauhasvasta-aineita. N?ill? vasta-aineilla voi olla merkitysta alkion kiinnittymisess? ja raskauden jatkumisessa. Vaikka ovat vain viiterajoten yl?puolella, niin on todettu, ett? n?ill? voi olla heikent?v? vaikutus alkion implantaatiolle. Sinun kannattaa my?s tutkituttaa kilpirauhaskokeet, eli verikokeesta s-TSH ja T4v. Jos takana on piilev?? kilpirauhasen vajaatoimintaa, niin sillloin tarvitset pient? tyroksiinilkityst?. Mielest?ni on aihe IVF-hoidossa k?ytt pient? kortisoniannosta, koska n?iss? kudosvasta-ainetapauksissa t?st? on hy?ty?. Prednisoloni on aloitettu yleens? IVF-stimulaation alussa annoksella 20mg 4 pv ja sitten 10mg eteenp?in.Aspiriinista ei ole tutkimuksissa ( meta-analyysi)todettu olevan hy?ty? kiinnittymiselle, ellei takana sitten ole jokin hyytymish?iri? tai huono kohdun verenkierto"

Vilja, nyt alkoi kiinnostaa.

Minulla on Thyroxin - lääkitys raskauden jälkeiseen kilpirauhasen vajaatoimintaan ja joskus painoin mieleen myös tuon kortisonin pienen määrän syömisen alkionkiinnittymisen ajan olevan hyvästä, jos kehossa on pienikään tulehdustila päällä. Nyt olen aloitellut Synarelan ja 3.IVF-hoito käynnistymässä.

Ajattelin ehdottaa tuota kortisonia lääkärille, tosin en tiedä pidetäänkö julkisella tuota hömpötyksenä (itsellä on vähän sellainen tunne, että mitä ne lääkärit miettii jos kerron, että olen kuullut tms). Mitä olet itse kuullut aiheesta?

Mä olen siis kuullut tuosta kortisonista ihan näiltä keskustelupalstoilta, ja se on jäänyt mieleeni kolkuttelemaan. Siis juurikin niin, että se olisi joillain voinut auttaa hoitoprosessissa, ettei oma keho hylkisi alkiota tms.

Otin nyt Puhdin kautta labroja ja kuten ounastelinkin, oli kilppariarvot sillä tolalla, että nostin annostusta + otan alkuviikosta terveyskeskukseen vielä yhteyttä. Mulla on silloin kun vajaatoiminta todettiin, otettu vasta-aineet mutta silloin ei kerrottu, kuinka paljon ne oli yli viitteiden. Nyt päätin siis mielenkiinnosta ottaa ne vasta-aineet ja ne oli tyyliin 1000, kun se viitearvon yläraja oli 60 :facepalm: Eli en siis tiedä, onko tuo nyt siis kuinka paha asia, tosin olen käsityksessä että ne vasta-aineet ovat aina tietyssä vajaatoiminnassa koholla..eli siinä tulehdusperäisessä vajaatoiminnassa.

Mutta siis, ajattelin ilmaista huoleni myös lapsettomuusasioissa hoitavalle taholle ja kysyä kortisonista, jos sellainen seuraavaan hoitoon saataisiin. Kiitos kun olit löytänyt tuon terve.fi artikkelin, voinkin myös ottaa sen tueksi keskustelussa hoitavan tahon kanssa. Löysin tietoa, että normaalisti kortisonia ei käytettäisi tulehdusperäisen vajaatoiminnan hoidossa, mutta tosiaankin jos siitä on yhtään apua lapsettomuushoidoissa esim. alkion kiinnittymisessä (tarkoittaen, että jos minun kehoni hylkii alkion vasta-aineiden takia), otan kaiken avun vastaan :hilarious: Eri asia on sitten se, innostuuko lääkäri siitä.

Tsemppiä sulle hoitoihin! :happy:

Ensikertalaisena minua kiinnostaisi erityisesti myös kuulla kauanko teillä kesti itse prosessin aloitus? Paljon tietoa löytyy siitä mitä tapahtuu kun on päätetty aloittaa hoidot, mutta millainen taival ennen sitä? Erityisesti yksityisellä

olen itse käynyt yksityisellä pcos:n takia 7 vuotta ja 3 vuotta aktiivista yrittämistä ja tällä hetkellä tuntuu että ainut mitä olen saanut irti on että käydään ’keskustelemassa’. Jotenkin oma gyne puskenut aina normaaliin yrittämiseen. Nyt syksyn ensimmäisen positiivisen tuloksen ja sitä seuranneen km jälkeen alkaa kärsivällisyys loppua mielestäni hidastelun suhteen ja aion ottaa asian esille että haluan aloittaa ivf hoidot. Pitkän yrittämisen takia en edes jaksa lähteä insem. hoitoihin. Sovittu aika tiistaina keskusteluun. Esim. Pääsittekö heti ensimmäisestä kierrosta aloittamaan, millaisia testejä tehtiin ja kauanko ensikäynnistä itse päätökseen aloittamisesta meni?

senkin varalta että menee hermot nykyiseen gyneen niin saa suositella hyväksi havaittuja tahoja

Ensikertalaisena minua kiinnostaisi erityisesti myös kuulla kauanko teillä kesti itse prosessin aloitus? Paljon tietoa löytyy siitä mitä tapahtuu kun on päätetty aloittaa hoidot, mutta millainen taival ennen sitä? Erityisesti yksityisellä

olen itse käynyt yksityisellä pcos:n takia 7 vuotta ja 3 vuotta aktiivista yrittämistä ja tällä hetkellä tuntuu että ainut mitä olen saanut irti on että käydään ’keskustelemassa’. Jotenkin oma gyne puskenut aina normaaliin yrittämiseen. Nyt syksyn ensimmäisen positiivisen tuloksen ja sitä seuranneen km jälkeen alkaa kärsivällisyys loppua mielestäni hidastelun suhteen ja aion ottaa asian esille että haluan aloittaa ivf hoidot. Pitkän yrittämisen takia en edes jaksa lähteä insem. hoitoihin. Sovittu aika tiistaina keskusteluun. Esim. Pääsittekö heti ensimmäisestä kierrosta aloittamaan, millaisia testejä tehtiin ja kauanko ensikäynnistä itse päätökseen aloittamisesta meni?

senkin varalta että menee hermot nykyiseen gyneen niin saa suositella hyväksi havaittuja tahoja

Meillä ensikäynti yksityisellä helmikuun lopussa. Eka inssi ois tehty heti huhtikuun kiertoon, mutta sitten tuli korona. Meillä siis male factor ja lahjasimpat, byrokratian takia heillä olisi mennyt kuukausi käsitellä asiat eli ei ois ehditty ainoastaan paperihommien takia maaliskuussa inssiin.

Inssit toukokuussa, kesäkuussa ja heinäkuussa. Sitten heti ivf, mutta häät elokuussa niin siirsimme kuukaudella. Stimulaatio ja punktio syyskuussa, ei tuoresiirtoa omasta toiveesta. Lokakuu ja marraskuu meni sivusuun, koska ei tullut ovulaatiota. Joulukuussa 1. pas josta plussa.

Eli oma kokemus on, että aika haipakkaa mennään yksityisellä! Eli meidän yhdestätoista kuukaudesta viis meni ohi, kerran paperihommien viivästyttyä, kerran korona, kerran omasta tahdosta ja kahdesti oman kropan oikkujen takia.

Varmaan itsemaksavana pääsee heti seuraavasta kierrosta hoitoihin, kunhan tutkimukset ohi. Meillä siis ensikäynnillä ultra ja sen jälkeen verikokeet (sukupuolitaudit, keliakia, kilpirauhasarvot). Tsemppiä hoitoihin!

Hmm!! Kuulostaa vähän samalta, kun mulla oli aluksi. Yritetty oltiin 2v, kun ensikertaa hakeuduin hoitoihin. Lääkäri tutki ja mittasi monta kuukautta ja kehotti ovulaatiota stimuloivaa muutaman kuulauden ja sitten inseminaatiota sen jälkeen. Mulla toinen munasarja tukossa ja miehellä hieman huono sperma. Kyllästyin tähän pitkittämiseen ja soitin klinikalle ja pyysin saada vaihtaa lääkäriä, sillä tuntui siltä, että lääkäri ei ymmärtänyt ahdinkoani. Lääkäri vaihtui ja selitin, että olen kyllästynyt odottamaan ja kokeilemaan, että nyt tarvitsen kyllä tuloksia. Ja niin mentiin icsiin heti, kun oli mahdollista.

Minä kävin maaliskuun lopussa ovumiassa ensikäynnillä. Koronan alettua kävin heti verikokeissa ja psykologilla koska olen itsellinen äiti. Muutaman viikon päästä saikin yksityisellä aloittaa hoidot. Sain itse päättää montako inseminaatiota haluan ja milloin haluan aloittaa ivf. Huhtikuu-lokakuu välillä tein 2 inssiä ja 1ivf, 1pas ja toinen ivf kierros. Ovumiassa ainakin saat itse päättää mihin aikasi ja rahasi laitat. Suosittelen lämpimästi.

Äääh voi pylly! Mulla on menkat alkamassa, vaikka mun pitäis aloittaa Primolutit vasta viikon päästä että päästäisiin ivf-kiertoon. Laitoin paniikkiviestin polille ja otin nyt jo yhden Primon varulta. Voi v*ttu jos hoitokierto nyt siirtyy :mad::sad001 AINA tulee jotain mikä sotkee aikataulut.

Äääh voi pylly! Mulla on menkat alkamassa, vaikka mun pitäis aloittaa Primolutit vasta viikon päästä että päästäisiin ivf-kiertoon. Laitoin paniikkiviestin polille ja otin nyt jo yhden Primon varulta. Voi v*ttu jos hoitokierto nyt siirtyy :mad::sad001 AINA tulee jotain mikä sotkee aikataulut.

En muista missä olet hoidossa mutta taas tuli husilta viestiä että ruuhkaa ja ei saa ilmoittautua ivf ennen kuin 2kk kulunut viime hoidosta :arghh: ei koske nyt minua mutta harmittaa että siellä on ruuhkaa eikä kaikki pääse hoitoon, ja ties kuinka kauan ruuhkat kestää :mad:

En muista missä olet hoidossa mutta taas tuli husilta viestiä että ruuhkaa ja ei saa ilmoittautua ivf ennen kuin 2kk kulunut viime hoidosta :arghh: ei koske nyt minua mutta harmittaa että siellä on ruuhkaa eikä kaikki pääse hoitoon, ja ties kuinka kauan ruuhkat kestää :mad:

Me ollaan HUS asiakkaita mutta PHKS hoitava poliklinikka. Meillä on siis joku oma määrä potilaita/vko jotka mahtuu punktioihin, insseihin yms.

Takaisin