IVF/ICSI-HOIDOT 2021

En muista missä olet hoidossa mutta taas tuli husilta viestiä että ruuhkaa ja ei saa ilmoittautua ivf ennen kuin 2kk kulunut viime hoidosta :arghh: ei koske nyt minua mutta harmittaa että siellä on ruuhkaa eikä kaikki pääse hoitoon, ja ties kuinka kauan ruuhkat kestää :mad:

Jep. :depressed:

Pullonkaulana syksyllä oli suunnitteluajat ja lääkärin mukaan varsinaista jonoa ei olisi enää suunnittelukäynnin jälkeen. Viikonloppuna tutustuin hoitopolun materiaaliin ja siellä sanottiin, että ivf-hoitohin saa yleensä ilmoittautua vasta kun 6 kk on mennyt siitä kun ivf-jonoon on päässyt, mutta kaikki eivät pääse edes kun 6 kk on mennyt, mikäli ensikertalaisia on paljon. :mad::sad001
 
Jep. :depressed:

Pullonkaulana syksyllä oli suunnitteluajat ja lääkärin mukaan varsinaista jonoa ei olisi enää suunnittelukäynnin jälkeen. Viikonloppuna tutustuin hoitopolun materiaaliin ja siellä sanottiin, että ivf-hoitohin saa yleensä ilmoittautua vasta kun 6 kk on mennyt siitä kun ivf-jonoon on päässyt, mutta kaikki eivät pääse edes kun 6 kk on mennyt, mikäli ensikertalaisia on paljon. :mad::sad001

Kääk, luulin että pääsen heti ensikäynnin jälkeen aloittaa hoidot :hungover: sit saatetaan kyl mennä yksityiselle jos vasta syksyllä alkaa ivf..
 
Heippa!

Olenkin uusi tässä ketjussa ja voisin vähän pohjustaa meidän taustaa. Meillä uusioperhe, mies 34v ja kaksi lasta edellisestä liitosta. Mä olen 27v ja yksi tyttö ennestään edellisestä suhteesta. Esikoisen alkuun saamiseen meni yli vuosi ja hänkin jo kohta 5v. Yritystä meillä tulee nyt kesällä 2v jonka aikana yksi kkm vuosi sitten tammikuussa. Uutta plussaa ei alkanut kuulumaan ja hakeuduin yksityiselle aukiolotutkimukseen jossa munajohtimien todettiin olevan tukossa, miehen sperma ok. Näin saatiin lähete hoitoihin syyskuussa ja nyt tammikuussa sitten ivf josta nyt punktion jälkeen tuloksena 20 munasolua, ensikierrosta pass.


Onko täällä ketään kuka olisi tayssilla hoidoissa? Mulla oli punktio perjantaina ja olin elänyt siinä toiveessa että viimeistään tänään saadaan tietää hedelmöittyneiden määrä, mutta hoitaja antoi soittoajan lääkärille vasta torstaiksi. Kannassakaan ei näy muutakun punktion tietoja ja munasolujen määrä :)
 
Jep. :depressed:

Pullonkaulana syksyllä oli suunnitteluajat ja lääkärin mukaan varsinaista jonoa ei olisi enää suunnittelukäynnin jälkeen. Viikonloppuna tutustuin hoitopolun materiaaliin ja siellä sanottiin, että ivf-hoitohin saa yleensä ilmoittautua vasta kun 6 kk on mennyt siitä kun ivf-jonoon on päässyt, mutta kaikki eivät pääse edes kun 6 kk on mennyt, mikäli ensikertalaisia on paljon. :mad::sad001

Kääk täältäkin! Marraskuun alussa viimeisen inssinegan jälkeen saatiin omapolulle vielä viesti, että: "IVF-jono on tällä hetkellä n. 4 kuukautta ja lähetän teille lähipäivinä ajan tuohon IVf-infoon n. 3 kuukauden päähän." Ja suunnitteluaika on tästä päivästä tasan kuukauden kuluttua. Mäkin olen siis ihan elänyt siinä odotuksessa, että melko pian tuon suunnitteluajan jälkeen pääsisi sitten tositoimiin! No eipä auta kun jäädä seuraamaan tilannetta! Odottamistahan tässä on tullut jo hyvin harjoiteltua :grin :wacky:
 
Kääk, luulin että pääsen heti ensikäynnin jälkeen aloittaa hoidot :hungover: sit saatetaan kyl mennä yksityiselle jos vasta syksyllä alkaa ivf..

Joo HUSsilla on yleensä toi 6kk kaikille jono! Sit toiseen IVF:ään yleensä pääsee nopeemmin. On kyllä perseestä odottelu :/
 
Jep. :depressed:

Pullonkaulana syksyllä oli suunnitteluajat ja lääkärin mukaan varsinaista jonoa ei olisi enää suunnittelukäynnin jälkeen. Viikonloppuna tutustuin hoitopolun materiaaliin ja siellä sanottiin, että ivf-hoitohin saa yleensä ilmoittautua vasta kun 6 kk on mennyt siitä kun ivf-jonoon on päässyt, mutta kaikki eivät pääse edes kun 6 kk on mennyt, mikäli ensikertalaisia on paljon. :mad::sad001

No, me jonotettiin suunnitteluaikaa noin 5 kuukautta ja suunnitteluajan jälkeen odotettiin lupaa ilmoittautua hoitoon neljä kuukautta. Siinäkin oli koko ajan vielä pelko persuuksissa, että siirretään vielä myöhempään syksyä. Ensin piti päästä ilmoittautumaan hoitoon 3 kk suunnittelukäynnistä, mutta kuukausi tuli lykkäystä siihenkin, onneksi ei enempää. Mutta siitä kun asetettiin jonoon, meni reilu 9 kk, että päästiin varsinaiseen hoitoon. Ja meille nimenomaan sanottiin, että hoitoon pääsy voi vielä viivästyä, kun on niin paljon ruuhkaa toimenpiteisiin ( esim. punktiot). Eli meille nimenomaan tähdennettiin, että koska vaan voi tulla ilmoitus, että hoitoon pääseminen voi viivästyä suunnittelukäynnin jälkeen vielä moneenkin otteeseen.
 
Meillä meni HUSilla niin että suunnittelukäynti pitkittyi koronan takia (jonoon helmikuussa ja suunnitteluaika elokuun lopussa joten melkein tuli 6kk täyteen) Mutta suunnitteluajan jälkeen päästiin seuraavasta kierrosta aloittamaan hoito.

Minä sain tänään omapolusta viestin että uudelle IVF kierrolle ilmoittautumisen välillä pitää olla 2 kuukautta siitä kun on ilmoittanut negatiivisen raskaustestin viimeisestä siirrosta. Eli meidän osalta tarkoittanee että 1.4. voitaisiin aikaisintaan ilmoittautua jos ei nyt plussaa tule. Olin positiivisesti yllättynyt sillä kuvittelin että uudelleen yrittämiseen olisi 3-4 kuukauden jono.

Ja omaa napaa. Alkaa olemaan masentunut ja pessimistinen olo kun pp 4 ja pp6 oli negatiiviset testit. Ei mitään raskauteen viittaavia oireita muuta kun pientä kramppia alavatsassa. Malttaisinpa viikonloppuun asti testien kanssa...
 
Heippa!

Olenkin uusi tässä ketjussa ja voisin vähän pohjustaa meidän taustaa. Meillä uusioperhe, mies 34v ja kaksi lasta edellisestä liitosta. Mä olen 27v ja yksi tyttö ennestään edellisestä suhteesta. Esikoisen alkuun saamiseen meni yli vuosi ja hänkin jo kohta 5v. Yritystä meillä tulee nyt kesällä 2v jonka aikana yksi kkm vuosi sitten tammikuussa. Uutta plussaa ei alkanut kuulumaan ja hakeuduin yksityiselle aukiolotutkimukseen jossa munajohtimien todettiin olevan tukossa, miehen sperma ok. Näin saatiin lähete hoitoihin syyskuussa ja nyt tammikuussa sitten ivf josta nyt punktion jälkeen tuloksena 20 munasolua, ensikierrosta pass.


Onko täällä ketään kuka olisi tayssilla hoidoissa? Mulla oli punktio perjantaina ja olin elänyt siinä toiveessa että viimeistään tänään saadaan tietää hedelmöittyneiden määrä, mutta hoitaja antoi soittoajan lääkärille vasta torstaiksi. Kannassakaan ei näy muutakun punktion tietoja ja munasolujen määrä :)

Tervetuloa joukkoon! :hello
Ei ole kokemusta Tays:istä. Meillä hoito ollut koko ajan yksityisellä Helsingissä ettei tuhlata aikaa, kun ikää on jo.
Teidän punktion tulos kuulostaa kyllä mahtavalta. Nyt vaan extra paljon nesteitä ettei tule hyperiä! Onko teillä joku puhelinnumero mihin voisitte soittaa ja kysyä hedelmöittyneistä? Tsemppiä!!
 
Kääk täältäkin! Marraskuun alussa viimeisen inssinegan jälkeen saatiin omapolulle vielä viesti, että: "IVF-jono on tällä hetkellä n. 4 kuukautta ja lähetän teille lähipäivinä ajan tuohon IVf-infoon n. 3 kuukauden päähän." Ja suunnitteluaika on tästä päivästä tasan kuukauden kuluttua. Mäkin olen siis ihan elänyt siinä odotuksessa, että melko pian tuon suunnitteluajan jälkeen pääsisi sitten tositoimiin! No eipä auta kun jäädä seuraamaan tilannetta! Odottamistahan tässä on tullut jo hyvin harjoiteltua :grin :wacky:

Mä ymmärsin myös tammikuun alussa lääkärin puheista, että 3kk suunnitteluun ja n. 4kk hoidot alkaa. Stressaa :arghh: kerro sit heti mitä sanoivat teidän suunnittelukäynnillä aikatauluista! Ymmärsin omapolun ohjeista, että suunnittelukäynnin jälkeen saa ilmoittautua hoitoon, mutta ei välttämättä silloin vielä mahdu hoitoon. Meillä tulee 6kk vasta heinäkuun alussa täyteen, eli vasta joskus elokuussa voisi mahd vasta hoidot alkaa, jos poli kiinni heinäkuun :sorry: ei tässä uskalla edes inssejä tehdä jos pääsiskin jo toukokuussa hoitoon.. ellei sit helmi-maaliskuussa kävisi yhden inssin yksityisellä..:wtf: pitäis eka toipua km:stä :oops:
En jaksais enää odottaa :sad010
 
Kun lukee teidän viivästyksistä HUS:illa niin alkaa kiehuttaa. Mennyt ihan maku koko HUS:iin... Onkohan se ihan sallittua että on noin pitkät jonot? Miksei resursseja kasvateta?
 
Ensikertalaisena minua kiinnostaisi erityisesti myös kuulla kauanko teillä kesti itse prosessin aloitus? Paljon tietoa löytyy siitä mitä tapahtuu kun on päätetty aloittaa hoidot, mutta millainen taival ennen sitä? Erityisesti yksityisellä

olen itse käynyt yksityisellä pcos:n takia 7 vuotta ja 3 vuotta aktiivista yrittämistä ja tällä hetkellä tuntuu että ainut mitä olen saanut irti on että käydään ’keskustelemassa’. Jotenkin oma gyne puskenut aina normaaliin yrittämiseen. Nyt syksyn ensimmäisen positiivisen tuloksen ja sitä seuranneen km jälkeen alkaa kärsivällisyys loppua mielestäni hidastelun suhteen ja aion ottaa asian esille että haluan aloittaa ivf hoidot. Pitkän yrittämisen takia en edes jaksa lähteä insem. hoitoihin. Sovittu aika tiistaina keskusteluun. Esim. Pääsittekö heti ensimmäisestä kierrosta aloittamaan, millaisia testejä tehtiin ja kauanko ensikäynnistä itse päätökseen aloittamisesta meni?

senkin varalta että menee hermot nykyiseen gyneen niin saa suositella hyväksi havaittuja tahoja


Heips! Me ollaan käyty Felicitas Mehiläisessä Helsingissä. Siellä päästiin vuonna 2018 (vuosi yritystä tätä ennen) nopeasti hoitoon. Tehtiin yhden kuukauden/kierron aikana kokeet ja sen jälkeen heti inseminaatio seuraavassa kuussa. Siitä ei tärpännyt ja seuraavassa kuussa tehtiin toinen inseminaatio, josta meille syntyi tyttö 07/19. Nyt 2020 keväällä aloimme yrittämään toista lasta ja jälleen pääsimme nopeasti etenemään hoidoissa, kun vauvaa ei kuulunut normaalilla tavalla. Olen 40v ja kun aiemminkaan ei tärpännyt, niin emme enää odottaneet vuotta oman yrityksen kanssa. Halusimme ensin itse kokeilla inseminaatiota (tehtiin kesäkuussa, elokuussa ja syyskuussa), mutta meille aloitettiin ivf-hoidot suht pian. Syksyllä tehtiin eka ivf, josta tuoresiirto ja myöhemmin pas olivat negoja (kaksi munasolua kolmesta, hedelmöittyi tästä hoidosta). Toisessa ivf-hoidossa hedelmöittyi kolme neljästä munasolusta ja tuoresiirrosta saimme juuri tänään verikokeesta plussan. Meidän lääkärinä on ollut Kari Ratsula, hän on ollut todella ystävällinen ja ammattitaitoinen. Hän myös ymmärsi heti, että emme halua aikailla hoidoissa.
Tsemppiä teille! :Heartred

Kaikille muille foorumilaisille paljon tsemppiä hoitojen ja omien tunteiden kanssa! Olen lukenut palstaa viime vuodesta lähtien ja siitä on ollut paljon hyötyä ja iloa. Olen elänyt mukana kirjoittajien toiveissa, odotuksissa ja pettymyksissä. :Heartred
Jos tulee meidän hoidoista kysyttävää niin vastaan mielelläni.
 
Tervetuloa joukkoon! :hello
Ei ole kokemusta Tays:istä. Meillä hoito ollut koko ajan yksityisellä Helsingissä ettei tuhlata aikaa, kun ikää on jo.
Teidän punktion tulos kuulostaa kyllä mahtavalta. Nyt vaan extra paljon nesteitä ettei tule hyperiä! Onko teillä joku puhelinnumero mihin voisitte soittaa ja kysyä hedelmöittyneistä? Tsemppiä!!




Kiitos! Soittelinkin polille kun vihdoin pääsin ruuhkasta läpi. Hoitaja ei osannut sanoa mitään koska labra ei ollut kirjannut mitään vielä. Torstaihin asti siis pitää odotella montako on pakkaseen asti selvinnyt. Jännittää! :angelic:
 
Kun lukee teidän viivästyksistä HUS:illa niin alkaa kiehuttaa. Mennyt ihan maku koko HUS:iin... Onkohan se ihan sallittua että on noin pitkät jonot? Miksei resursseja kasvateta?

Mä veikkaan, että viime kevään korona-sululla on ollut kauaskantoiset jäljet kaikkeen kunnalliseen sairaanhoitoon, ja myös hedelmöityshoitoihin. Ja jonojen purkamiseen menee sitten vaan aikaa. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että resursseja voisi ihan yleisesti ottaenkin kasvattaa, toki se varmaan vaatisi esim. viikonloppuaukioloa, tai isompia toimitiloja. Tietysti sitten sekin, saisiko näitä myös toteuttaa ostopalveluina? Eli esim. palveluseteli ja sillä sitten yksityiselle? Näin saataisiin jonoja purettua.

Itsekin alan olla kohta jo siinä pisteessä, että alan selvittää yksityistä vaihtoehtona. Kun se kello vaan tikittää, ja tuntuu että se on se pahin vihollinen tässä taistelussa :banghead:
 
Mä oon nyt vähän pahis ja aloitin Primolutit, jotka näyttäis nyt lopettaneen vuodon ainakin toistaiseksi. Meillä olisi muuten siirtynyt hoito eteenpäin ja sitten olisikin ollut hiihtolomaviikko häiritsemässä ultria, sitten taas pääsiäinen seuraavassa kierrossa. Oikeesti mulla olisi alkanut Primolut ensi maanantaina, joten viikko tässä tulee lisää niiden kanssa.. Toivottavasti pysyy vuoto pois.
 
Mä veikkaan, että viime kevään korona-sululla on ollut kauaskantoiset jäljet kaikkeen kunnalliseen sairaanhoitoon, ja myös hedelmöityshoitoihin. Ja jonojen purkamiseen menee sitten vaan aikaa. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että resursseja voisi ihan yleisesti ottaenkin kasvattaa, toki se varmaan vaatisi esim. viikonloppuaukioloa, tai isompia toimitiloja. Tietysti sitten sekin, saisiko näitä myös toteuttaa ostopalveluina? Eli esim. palveluseteli ja sillä sitten yksityiselle? Näin saataisiin jonoja purettua.

Itsekin alan olla kohta jo siinä pisteessä, että alan selvittää yksityistä vaihtoehtona. Kun se kello vaan tikittää, ja tuntuu että se on se pahin vihollinen tässä taistelussa :banghead:

Eikö näissäkin hoidoissa ole ihan sama hoitotakuu kuin muissakin? Koronasta en tietty tiedä, vaikuttaako se hoitotakuuseen. Eikö joku ollut päässytkin maksusitoumuksella joskus? Vai muistanko omiani..
 
Heips! Me ollaan käyty Felicitas Mehiläisessä Helsingissä. Siellä päästiin vuonna 2018 (vuosi yritystä tätä ennen) nopeasti hoitoon. Tehtiin yhden kuukauden/kierron aikana kokeet ja sen jälkeen heti inseminaatio seuraavassa kuussa. Siitä ei tärpännyt ja seuraavassa kuussa tehtiin toinen inseminaatio, josta meille syntyi tyttö 07/19. Nyt 2020 keväällä aloimme yrittämään toista lasta ja jälleen pääsimme nopeasti etenemään hoidoissa, kun vauvaa ei kuulunut normaalilla tavalla. Olen 40v ja kun aiemminkaan ei tärpännyt, niin emme enää odottaneet vuotta oman yrityksen kanssa. Halusimme ensin itse kokeilla inseminaatiota (tehtiin kesäkuussa, elokuussa ja syyskuussa), mutta meille aloitettiin ivf-hoidot suht pian. Syksyllä tehtiin eka ivf, josta tuoresiirto ja myöhemmin pas olivat negoja (kaksi munasolua kolmesta, hedelmöittyi tästä hoidosta). Toisessa ivf-hoidossa hedelmöittyi kolme neljästä munasolusta ja tuoresiirrosta saimme juuri tänään verikokeesta plussan. Meidän lääkärinä on ollut Kari Ratsula, hän on ollut todella ystävällinen ja ammattitaitoinen. Hän myös ymmärsi heti, että emme halua aikailla hoidoissa.
Tsemppiä teille! :Heartred

Kaikille muille foorumilaisille paljon tsemppiä hoitojen ja omien tunteiden kanssa! Olen lukenut palstaa viime vuodesta lähtien ja siitä on ollut paljon hyötyä ja iloa. Olen elänyt mukana kirjoittajien toiveissa, odotuksissa ja pettymyksissä. :Heartred
Jos tulee meidän hoidoista kysyttävää niin vastaan mielelläni.

Mahtavaa, onneksi olkoon! Saanko udella millainen hoitokaava teillä oli käytössä ja millainen sun amh-arvo on? Saa myös laittaa privana. Itse myös 40v ja toista lasta yritetään, mutta vielä ei ole ivf:ssäkään tärpännyt.
 
Eikö näissäkin hoidoissa ole ihan sama hoitotakuu kuin muissakin? Koronasta en tietty tiedä, vaikuttaako se hoitotakuuseen. Eikö joku ollut päässytkin maksusitoumuksella joskus? Vai muistanko omiani..

Hoitotakuu on 6 kk. En tiedä kuinka laillista on, mutta HUS on ainakin monesti perustellut että hoitotakuu pitää, jos ensikäynnille on päässyt tuossa ajassa. Sitä ensikäynnin jälkeen kuukausiksi jonoon joutumista ei sitten mukamas enää lasketa.

HUS:sta en tiedä, mutta joissain sairaanhoitopiireissä kyllä pääsee maksusitoumuksella.
 
Ohhoh, täytyy sanoa että tämän ketjun tunnelma on muuttunut täysin nyt uuden ketjun ja uusien henkilöiden myötä. Aiemmin täällä otettiin plussanneet, lapsettomuudesta kärsineet vastaan ja toivottiin myös heidän kuulumisiaan, hyvässä ja pahassa.

Mitä jos tämä raskaus esim. keskeytyisi, enkö olisi enää sitten oikeutettu kirjoittamaan tänne? Koska olen joskus plussannut? Lapsettomuustaustalla ei välttämättä löydy vertaistukea raskaana ryhmistäkään, koska maailmat on aika erilaiset jos raskautuu helposti tai on kokenut vuosikausien vaikeuksia. Täytyy sanoa, että se hyvä vertaistuki, jota olen täältä saanut ja myös omasta mielestä pystynyt antamaan muille, on nyt kadonnut kuin tuhka tuuleen.
 

Mun mielestä oli kans kiva kuulla, kuinka plussanneilla menee, ja pelot seurasi ainakin mua synnytykseen asti. Ja yksi keskenmeno tuli myös. Enkä todellakaan koe, että jonkun toisen raskautuminen on multa pois vaan on nimenomaan hakenut täältä ryhmästä vertaistukea ja kiva lueskella ja myötäelää myös muiden prosesseissa mukana. Tsemppiä Henskukka ja jäitä hattuun! Oot jo päässyt pitkälle! Ehkä ultran jälkeen pystyt vähän hengähtämään ja oikeasti alkaa nauttimaan raskaudesta!
 
Kertoilen täältä sivusta meidän aikataulun HUSilta. Kesäkuussa lähete, ensikäynti (ja jonoon pääsy) syyskuussa, sen jälkeen oli vielä verikokeita joiden tuloksissa meni kuukausi. Hoidonsuunnittelukäynti ja hoitojen aloitus helmikuun puolivälin jälkeen. Hoidot tietty keskeytettiin maaliskuussa koronan takia, mutta päästiin heti uudestaan aloittamaan toukokuussa kun jatkoivat hoitojen tekemistä. Omien laskujen mukaan siis vielä meni hoitotakuun puitteissa koronaan asti, vaikka aika tuntuikin turhauttavan pitkältä.
 
Takaisin
Top