IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin, ei minullekaan sanottu kuin että haitat ovat suuremmat kuin hyödyt. Enkä sitten alkanut enempää kysellä, mutta ehkä voisin sopivan tilaisuuden tullen kysyä vielä perustelut, miksi se koetaan ns. haittana..kun olen käsityksessä, että esim. Jenkeissä se on hyvinkin rutiininomainen tuki hoidoissa. Varmaan on eri käytäntöjä eri sairaanhoitopiirien suhteen, ja se kyllä tuntuu hurjalta että näin on. Kun itse voisin tosiaankin sen pienellä annostuksella ottaa siirron tueksi.

Toki siis omassa sairaudessa ei kortisonia lähtökohtaisesti tarvita, tai siis autoimmuuni pohjaiseen kilpirauhasen vajaatoimintaan sitä ei noin yleisesti käytetä. Mutta JOS siitä olisi apua raskautumisessa, ottaisin sen avun kyllä ilolla vastaan. Hienoa kuulla, että sulla se auttanut toivotussa lopputuloksessa :happy:

Kiitos tsempeistä :dance008
Joo, kyllä sitä haluaa ”kaikki kortit kattoo” näissä asioissa :hug013

Ajattelinpa tulla pitkästä aikaa keskustelemaan, olen kyllä joka päivä käynyt ketjua lukemassa :happy: Onnea plussanneille ja hyviä huurunenäsaldoja saaneille! Eikö Kosmos teillä tullutkin huippu saalis? Mulle jäi mieleen, että teillä oli mies käyttänyt Sermatop Alfaa ja se on täälläkin nyt ollut käytössä, mielenkiinnolla nähdään tuoko se mitään vaikutusta kun lähdetään uuteen hoitoon. Ja negan saaneille lempeitä ajatuksia :Heartpink Joillain meistä se matka on pidempi, kuin toisilla.

Ja kiva kuulla, että CherryRedin ja Tammenterhon punktiot ovat sujuneet hyvin tänään. Tammenterho, meilläkin oli ekassa hoidossa noin, että puntion ajoituskäynnillä follien tilanne oli epätasainen, toisella puolella follit olivat todella pieniä ja toisella sitten enemmän ok. Itse punktiossa folleja saatiin about 14-16 mutta kypsiä munasoluja oli vain joka kolmannessa. Se oli itsellekin lievä petttymys, ja meillä lopulta normaalisti hedelmöittyi vain yksi. Mutta kuten Dreamer21 kirjoitti, kaikki kypsät munasolut voivat päätyä blastoiksi + tuoresiirtoon :happy: Ja esim. meillä nyt uuteen hoitoon muutetaan lääkityksen annostusta eli eka hoitokierros on tuonut tietoa mitä sitten hyödynnetään uudessa hoidossa. Toki siis toivon, että teille riittäisi yksi IVF-kierros. Ja olet oikeassa, Tilkan henkilökunta on huippua! Itse olen saanut aina todella empaattista hoitoa/palvelua.

Tuosta follien epätasaisuudesta mietin..että ilmeisesti on aika yleistäkin toisen puolen munasarjan olevan paljon aktiivisempi, kuin toisen puolen? Nimittäin mulla ne follit kasvoivat paremmin sillä puolella, mikä vaikuttaisi olevan ovulaationkin suhteen dominoivampi :p

Mutta meilläkin hoidot lähtevät nyt jälleen rullaamaan! Toukokuussa olisi punktio siis. Alunperin olisin juurikin näillä main viettämässä piinaviikkoja, mutta oma autoimmuunisairaukseni päätti aiheuttaa draamaa joten odoteltiin, että se rauhoittuisi. Voin kyllä sanoa, että hoitojen viivästyminen oli kova isku, varsinkin kun oli jo odottanut syksystä asti uutta hoitoa. Mutta ehkä kaikella on tarkoituksensa..

Täällä on muuten myös ollut kortisonista keskustelua, ja kysyin mikä on HUS:n kanta sen käyttöön, jos on kilpirauhasvasta-aineita. Sain vastaukseksi, että he eivät käytä kortisonia, koska siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Toki itselläni on nyt plussaa se, että vasta-aineet olivat nyt viimeksi paljon matalammat, kuin alkuvuodesta. Sitä en tiedä, onko sillä mitään merkitystä mikä niiden määrä on, kun omassa tapauksessa niitä joka tapauksessa aina löytyy.

Joo me saatiin 8 blastoa ja 2 toisen päivän alkiota :) Mies söi Sermatrop Alfaa 3 kuukautta, se on vissiin se aika missä siittiöt alkaa uusiutua. Ekassa ICSIssä 2017 mies joutui antamaan kaksi näytettä, nyt riitti yksi. Ja ekassa mulla oli paljon raakoja munasoluja,nyt vaihdettiin Gonal-F Menopuriin ja kasvateltiin vähän sille rajalle että onko follit jo liian isoja - eipä ollut vaan oli paljon kypsiä! Toki hajontaa oli silti, koska munarakkuloita oli sen verran paljon.

Tsemppiä teidän matkaan, odottelu on kyllä näiden hommien inhottavin osa mielestäni :wtf:

Meillä myös miehen spermanlaatu lapsettomuuden syynä. Kiinnostaa kosmos päädyittekö kokeilemaan tuota Sermatrop Alfaa itse vai lääkärin suosituksesta? Onko muilla kyseisestä valmisteesta kokemuksia?

Muistanko oikein, että sulla oli alkion siirto 17.3? Päivää ennen mua :) Siirrettiinkö sulla blasto pakastimesta?

Oma napa: Mulla tuhruttelu jatkunut lauantaista asti. Menkkakivut myös... Selkää juilii kans kovasti. Luulen, että luget pitää menkat poissa :sad001 r-testi aamulla puhdas nega.

Hei joo oli tuolloin 17.3 ja blasto siirrettiin tuoresiirtona :)

Mulla huomenna punktiosta 2 viikkoa, tänään pp8 ja CB Digi näytti tänään tältä;
https://aijaa.com/bvDaRn :)

Hiukan on epäuskoinen olo, että kävikö meillä oikeasti niin hyvä tuuri et ensimmäisen IVF tuoresiirto onnistui ja saatiin pakkaseenkin vielä blastoja :angelic:
Sormet ja varpaat ristissä, että perjantaina kun lopettelen luget niin vuoto ei ala viikonloppuna :facepalm:

Meillä myös miehen spermanlaatu lapsettomuuden syynä. Kiinnostaa kosmos päädyittekö kokeilemaan tuota Sermatrop Alfaa itse vai lääkärin suosituksesta? Onko muilla kyseisestä valmisteesta kokemuksia?

Täällä myös lapsettomuuden syynä spermanlaatu. Meilläkin mies söi sermatroppia useamman kuukauden ennen ivf/icsiä. Icsillä saatiin hedelmöittymään munasoluja ja lopulta pakkaseen 3 blastoa. En usko että haittaakaan tuosta valmisteesta oli! Nyt vaihdettiin Inoman valmisteeseen kun oli vähän edullisempaa, mutta jos joudutaan uudelle icsi kierrokselle niin otetaan varmaan Sermatrop taas käyttöön ennen sitä :)

Mulla huomenna punktiosta 2 viikkoa, tänään pp8 ja CB Digi näytti tänään tältä;
https://aijaa.com/bvDaRn :)

Hiukan on epäuskoinen olo, että kävikö meillä oikeasti niin hyvä tuuri et ensimmäisen IVF tuoresiirto onnistui ja saatiin pakkaseenkin vielä blastoja :angelic:
Sormet ja varpaat ristissä, että perjantaina kun lopettelen luget niin vuoto ei ala viikonloppuna :facepalm:

Onnea onnea onnea! Teillä oli tasan viikko meitä myöhemmin siirto, mutta muuten vaikuttaa että hyvin samanlainen tilanne :happy: Minuakin pelotti (ja edelleen pelottaa) lugejen lopetus, mutta nyt mennään jo neljättä päivää "luomusti" eikä mitään ole tapahtunut. Tänään vähän vihlontaa, mutta ei muuta. Vuotoja ei ole ollut.

Paljon tsemppiä!

Meillä lapsettomuuden syy selittämätön: ollaan vähän päälle kolmikymppisiä kummatkin, miehen tavarassa ei mitään vikaa, itselläkin kaikki toistaiseksi tehdyt tutkimukset normaaleja (AMH normaali mutta matalahko).

Sen takia tämä ensimmäinen IVF-kierros jännittääkin, koska pelkään että tässä vaiheessa käy nyt ilmi, että soluissa/kohdussa/jossain on jotain vikaa mihin ei voida vaikuttaa. Sen takia olikin iloinen uutinen, kun tänään tuli tieto, että meidän 6 punktioidusta munasolusta kaikki olivat kypsiä, ja neljä hedelmöittyi! Pieni välihelpotuksen itku tuli. Nyt seuraavaksi jännäämään sitten jakautumista. :woot:

nninas_, superpaljon onnea ja niitä kuuluisia tarrasukkia :Heartred!!

Meillä lapsettomuuden syy selittämätön: ollaan vähän päälle kolmikymppisiä kummatkin, miehen tavarassa ei mitään vikaa, itselläkin kaikki toistaiseksi tehdyt tutkimukset normaaleja (AMH normaali mutta matalahko).

Sen takia tämä ensimmäinen IVF-kierros jännittääkin, koska pelkään että tässä vaiheessa käy nyt ilmi, että soluissa/kohdussa/jossain on jotain vikaa mihin ei voida vaikuttaa. Sen takia olikin iloinen uutinen, kun tänään tuli tieto, että meidän 6 punktioidusta munasolusta kaikki olivat kypsiä, ja neljä hedelmöittyi! Pieni välihelpotuksen itku tuli. Nyt seuraavaksi jännäämään sitten jakautumista. :woot:

nninas_, superpaljon onnea ja niitä kuuluisia tarrasukkia :Heartred!!

Ymmärrän ton jännityksen hyvin. Meissäkään ei miehen kanssa vikaa, tai mulla toinen johdin tukossa ja toiseenkin veti hitaasti pitkän odottelun jälkeen.
Pelkäsin myös, että ihan varmasti on hedelmöittymisessä tai kiinnittymisessä tms. häikkää.
Kävi kuitenkin ihan onnellisesti :)

Tsemppiä jakautumisen piinaamiseen! Oli aika rakastavat päivät kyllä :angelic:
Ja kiitos onnitteluista, toivotaan jarrusukkia! :angelic:

nninas_ ja Dreamer21 paljon onnea plussasta! :happy:

Varasin eilen alkuraskauden ultran. Vähän pelotti ja iskee kaikenmaailman taikauskoiset ajatukset... Eka neuvolakin oli pakko varata Soitettiin sinne muusta syystä ja mainitsin, että myöhemmin varataan se eka neuvola. Kävikin ilmi, että siellä onkin niin ruuhkaa, että joutuu menemään toiselle puolelle kaupunkin, jos ei ajoissa varaa. No sekin sitten tehtiin. Ultra on 7.4. Sinne saakka pitäis odotella, että pääsee näkemään, onko tämä totta vai ei. Ja kyllähän tämä uskomattomalta tuntuu.

Raskausoireita on ja vuotoja ei ole ollut - onneksi! Piinaviikoista siirrytään vain toiseen piinailuun. Sitähän tämä on :wink

Voimia kaikille yrityksiinne!

Kissankäpälä

Muokattu viimeksi:
Meillä on diagnoosina selittämätön lapsettomuus, siksi että mussa ei näytä olevan vikaa ja miehen sperma on huipputavaraa.
Mun kohtu on hieman etuajassa (12 tuntia) ja viimeksi meillä ei ollut yhtään blastoa päivänä 5, vaan ne oli vielä esiblastoja. Viime kierroksen lääkäri mietti, että lapsettomuus voi johtua myös siitä, että meidän alkiot on hitaita ja kun mun kohtu on vähän etuajassa (vaikkakin normaalin ikkunan rajoissa) niin siinä olis yksi syy miksi ei natsaa. Sekä että kun olen yli 40, niin munasolujen laatu on kromosomivirheellistä.

Tänään tuli soitto labrasta, että mun 9 saatua munasolua on kaikki hedelmöittyneet normaalisti! :sad015 :nailbiting:
Viimeksi hedelmöittyi 12:Sta 10kpl, ja noista vain yksi blasto. Inhottavasti toi hedelmöittyminen antaa toivoa, mutta kun viimeksi ei tullut kuin yksi blasto niin ei uskalla iloita tästä etapista...

@Tammenterhotar Ihanaa, että teilläkin hedelmöittyneitä kivasti!! :happy: Miten teillä seurataan kehittymistä? Saatteko väliaikatietoja vai vasta 5.päivän kohdalla?

CherryRed, loistava hedelmöityssaldo! Ymmärrän hyvin varovaisen fiiliksen tässä kohtaa, mutta pidän kovasti peukkuja pystyssä, että blastosaalis olisi tällä kertaa parempi!

Mikäli kaikki menee hyvin, niin huomenna on tuoresiirto, jonka yhteydessä kuulemma biologi antaa tilannekatsauksen. Mikäli kävisi niin huonosti, että kaikkien kehitys tyssää seinään eikä huomenna ole siirrettävää, niin siinä tapauksessa soittavat tänään tai huomisaamuna. :woot:

nninas_ ja Dreamer21 paljon onnea plussasta! :happy:

Varasin eilen alkuraskauden ultran. Vähän pelotti ja iskee kaikenmaailman taikauskoiset ajatukset... Eka neuvolakin oli pakko varata Soitettiin sinne muusta syystä ja mainitsin, että myöhemmin varataan se eka neuvola. Kävikin ilmi, että siellä onkin niin ruuhkaa, että joutuu menemään toiselle puolelle kaupunkin, jos ei ajoissa varaa. No sekin sitten tehtiin. Ultra on 7.4. Sinne saakka pitäis odotella, että pääsee näkemään, onko tämä totta vai ei. Ja kyllähän tämä uskomattomalta tuntuu.

Raskausoireita on ja vuotoja ei ole ollut - onneksi! Piinaviikoista siirrytään vain toiseen piinailuun. Sitähän tämä on :wink

Voimia kaikille yrityksiinne!

Kissankäpälä

Meillä ultra julkisella vasta 14.4. varasin varhaisultran ylsityiselle 1.4. Olin ajatellut soittaa neuvolaan vasta tuon jälkeen, mutta pitäisikö soittaa sitten kuitenkin jo huomenna? Kai mies saa olla neuvoloissa mukana? Meistä tuntuu vähän epäreilulta, ettei mies saa osallistua mihinkään muuhun kuin punktioon. Toki ymmärrän, mutta silti. Olemme molemmat etätöissä ja meillä ainoastaan minä käyn kaupastakin noutamassa verkosta tilatut ostokset. Onneksi yksityiselle saa ottaa miehen mukaan, pääsee hänkin mukaan odotukseen ❤

Ihana lukea onnistuneista punktioista ja paljon onnea _nninas!!! Miten mahtavaa, että näin moni ivf/icsi ketjusta plussannut lähiaikoina!! Ja paljon tsemiä kaikille, joilla vielä odottelu- ja piinailuvaiheet menossa :Heartred

Meillä ei myöskään ole kummastaan löydetty mitään vikaa, miehen sperma täysin normaalia ja hyvin on liikkuvia. Mulla tasainen kierto, ovulaation saanut aina tikutettua, ei välivuotoja, ei mitään suurempia kipuja ja ultralla kaikki näyttää täysin optimaaliselta. Mutta ei tosiaan edes yhtä ainutta haamulaista lähes 3 vuoteen ennen IVF:ää, eli ihan samat pelot oli kuin Tammenterhottarella.

Ihana lukea onnistuneista punktioista ja paljon onnea _nninas!!! Miten mahtavaa, että näin moni ivf/icsi ketjusta plussannut lähiaikoina!! Ja paljon tsemiä kaikille, joilla vielä odottelu- ja piinailuvaiheet menossa :Heartred

Meillä ei myöskään ole kummastaan löydetty mitään vikaa, miehen sperma täysin normaalia ja hyvin on liikkuvia. Mulla tasainen kierto, ovulaation saanut aina tikutettua, ei välivuotoja, ei mitään suurempia kipuja ja ultralla kaikki näyttää täysin optimaaliselta. Mutta ei tosiaan edes yhtä ainutta haamulaista lähes 3 vuoteen ennen IVF:ää, eli ihan samat pelot oli kuin Tammenterhottarella.
Turri, teidän tarinaa tässä seuranneena koen paljon yhtäläisyyksiä meidän tilanteeseen, ja siksi teidän onnistuminen on erityisesti rohkaissut omaakin mieltä :happy:

Ihania plussia ja saldoja !!

Meillä lapsettomuuden selkein tekijä pcos, tosin ensimmäisessä ivf:ssä löytyi myös munasolussa jotain poikkeavaa. Olen onnistunut silti tikuttamaan ovulaation, mutta pcos:ssa voi kuulemma näyttää plussaa ovulaatiossa, vaikka sitä ei oikeasti tapahdu. Miehen solut kuulemma (ärsyttävästi) erinomaisia ja olenkin rohkaissut häntä luovuttajaksi, jotta joku muu voisi saada apua, kun itse tietää kuinka rankkaa tämä on.

Meillä kerätyistä 12 munasolusta oli 10 hedelmöittynyt :Heartredja tänään olivat kaikki vielä mukana kisassa, mutta variaatiota oli jo havaittavissa eli huomenna varmaan osa tippunut kyydistä. Itse toivon, että edes yksi saataisiin ja siihen jo erittäin tyytyväinen! Viikonlopun takia ei nyt viljellä blastoiksi asti joka tällä määrällä hieman harmittaa.

tsemppiä kaikille!

Takaisin