IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Henskukan ohje on 100% hyvä. Nesteytykseen kannattaa kiinnittää huomiota. Hyvä nuvo tuo apteekin nesteytystabletit.
Ja liikunnassa on tosiaan rajoituksia, ettei esim. munasarja kierry, esim. nuo kiertävät liikkeet.

Era (tai BeReady) testit on oikein hyviä, mutta jos käyt ottamassa ne yksityisellä, pitää se oikea siirtokierto mimikoida täysin sitä testikiertoa koska muutokset lääkkeisiin/tuleeko irrotuspiikki vai pelkästään ovulaatio todennettuna kotona, voi muuttaa olosuhteita kropassa eli jopa muuttaa aikaikkunaa. Pitäisi siis olla varmaa että se julkisen lääkäri suostuu vetämään sen PAS kierroksen protokollan täysin samanlaisena, kuten testikierrossa. Ja kannattaa muistaa, että ei saa suostua ottamaan tuota kohdun ajoituskoetta ilman irroituspiikkia, jolloin ovulaation pystyy laskea tunnilleen. Meidän jokaisen kroppa toimii hieman erillä tavalla ja nopeuksilla, miten esim, signaali aivoista saa itse munan irtoamaan, joten se piikki on tärkeä ajoituksessa.

Mulla tekivät Mehiläisellä ensimmäisen ajoituskokeen niin että testasin vaan kotona clearblue:lla ovulaation ja sen mukaan tehtiin testi. Vohdettiin tuolta pois, kun meidän mielestä ei ollut niin asiantuntevaa hoitoa, mitä meidän tapauksessa tarvittiin, ja jouduttiin ottamaan uusi testi, että saatii oikea validi aikaikkuna. TUossa ensimmäisessä ja toisessa testissä oli 12 tunnin ero. Eli eka testi oli 12 tuntia myöhemmässä, kun oikea aikaikkuna.

Siis herranen aika! Miten epäeettistä! Miten tollaista voidaan edes hutkia menemään. Järkyttävää.

Täällä kans yks jolla eka ivf-kierto menossa!

Me tehtiin esikoista luomuna 3v, ennen kun tärppäs. Hän syntyi elokuussa 2018 pikkukeskosena, LA olis ollut lokakuussa. Mutta on nyt terve 3-vuotias! Kiireellisessä sektiossa löydettiin silloin endometrioosi, mikä selitti paljon. Nyt on toista alettu yrittämään kesäkuussa 2020 ja viime lokakuussa meillä alkoi hoidot. Ehdittiin tekemään 2 inseminaatiota, joista molemmista plussat mutta vuoto alkoi, päätettiin siirtyä suoraan IVF:ään.

Nyt menossa kp4 ja tänään pistän kolmannen annoksen GonalF 150IU. Aluks piti mennä pitkällä kaavalla, mutta synarela aiheutti mulle hengenahdistusta joten vaihdettiin lennosta lyhyeen (ehdin ottaa vaan 3 kertaa Synarelaa). Maanantaina alkaa Gonalin rinnalle Fyremadel ja torstaina on ensimmäinen ultra.

Mitään kummempia oireita ei oo vielä Gonalista tullut, sitä käytin myös inssikierrossa mut paljon pienemmillä annoksilla, on siis sieltä tuttu. Munasarjoja nippailee kyllä tutunlaisesti joten eiköhän siellä jotain tapahdu! Pientä väsymystä on ilmassa mutta ei mitään sen kummempaa.

Huomenna ajattelin käydä viimesen kerran (toivottavasti) tähän kauteen laskettelemassa, lääkärin mukaan se on okei kunhan en mitään hyppyjä suorita :tears: Ootan punktioo innon- ja kauhunsekaisin fiiliksin, pelkään että pureeko ne kaikki lääkkeet tarpeeks hyvin kun mulla on paniikkihäiriö ja siihen rauhottavat, jotka tietysti nostanu toleranssia vähän. Mahdankohan gynekammosena olla siellä ihan paniikissa :loudlycrying: Luultavasti mieskään ei pääse paikalle, koska jonkun on oltava esikoisen kanssa jos ja luultavasti kun punktio ajottuu hiihtolomalle. Jänniä aikoja elellään!

Deb, tervetuloa joukkoon!

Tänään sitten biologi soitti, yksi on hedelmöittynyt! Selvisi myös että se oli ainoa kypsä munasolu, eli aika tuuri. Nyt vaan toivotaan kovasti että se jaksaisi blastoikään saakka niin päästäisiin siirtämään se. Pettymys on ollut aika suuri näinä kahtena päivänä kun folleja kuitenkin oli enemmän edeltävässä ultrassa, ja nyt siirtoon pääseminen näyttää aika epätodennäköiseltä kun vaan yhdellä solulla mennään. Huomenna alkaa Cyclogest siltä varalta siirto olisikin alkuviikosta. Tietääkö joku muuten pitääkö stimulaatioiden välillä pitää joku taukokierto?

Punktio itsessään oli helppo ja nopea kun sopivia folleja ei näkynyt kuin neljä, muutkin tyhjennettiin, mutta lääkäri sanoi jo alkuun että niistä ei soluja varmaan tule löytymään. Tänään kipuja on ollut enemmän, mutta mikäs tässä pötkötellessä. Töitä pitäisi saada tehtyä, mutta ajatukset on vaan solun kehittymisessä.

Tänään sitten biologi soitti, yksi on hedelmöittynyt! Selvisi myös että se oli ainoa kypsä munasolu, eli aika tuuri. Nyt vaan toivotaan kovasti että se jaksaisi blastoikään saakka niin päästäisiin siirtämään se. Pettymys on ollut aika suuri näinä kahtena päivänä kun folleja kuitenkin oli enemmän edeltävässä ultrassa, ja nyt siirtoon pääseminen näyttää aika epätodennäköiseltä kun vaan yhdellä solulla mennään. Huomenna alkaa Cyclogest siltä varalta siirto olisikin alkuviikosta. Tietääkö joku muuten pitääkö stimulaatioiden välillä pitää joku taukokierto?

Punktio itsessään oli helppo ja nopea kun sopivia folleja ei näkynyt kuin neljä, muutkin tyhjennettiin, mutta lääkäri sanoi jo alkuun että niistä ei soluja varmaan tule löytymään. Tänään kipuja on ollut enemmän, mutta mikäs tässä pötkötellessä. Töitä pitäisi saada tehtyä, mutta ajatukset on vaan solun kehittymisessä.

Toivottavasti pääsette siirtoon! Jännä että kasvatetaan blastoksi, yleensä on näkynyt että vähäisen saaliin tapauksissa tehdään tuoresiirtoja.

Stimulaatioiden välillä yksityisillä yksi välikierto jotta munasarjat palautuu, julkisella tulee jonoista riippuen pitempi tauko. En muista oliko sulla lyhyt vai pitkä kaava, mutta itsellä vaihdettiin pitkään koska johtofolli valikoitui ennen kiertoa ja munikset kasvoivat epätasaisesti.

Toivottavasti pääsette siirtoon! Jännä että kasvatetaan blastoksi, yleensä on näkynyt että vähäisen saaliin tapauksissa tehdään tuoresiirtoja.

Stimulaatioiden välillä yksityisillä yksi välikierto jotta munasarjat palautuu, julkisella tulee jonoista riippuen pitempi tauko. En muista oliko sulla lyhyt vai pitkä kaava, mutta itsellä vaihdettiin pitkään koska johtofolli valikoitui ennen kiertoa ja munikset kasvoivat epätasaisesti.

Lyhyt kaava, ollaan julkisella jossa ei jonoja tällä hetkellä. Toisessa munasarjassa ei saatu vastetta ja toisessa hidas vaste, eli voi olla, että sammumisriskin vuoksi lyhyellä jatkettaisiin johtofollia ei valikoitunut meillä. Ajattelisin että varmaan turhien siirtojen välttämiseksi meidän julkisella nyt kasvatellaan blastoiksi. Kolmipäiväinen osuis lisäksi viikonloppuun, jolloin ei siirretä, mutta pelkistä blastoista oli alusta asti puhe. Menittekö Butterflies pitkään lyhyellä ennen pitkään siirtymistä? Onko ollut selkeitä eroja kierrosten välillä?

Harmittaa tuo meidän saalis kun se kuitenkin antaa jonkun verran osviittaa myös tulevista kierroksista. Tuntuu niin epäreilulta että oon 30v ja munasarjat hädin tuskin toimii.

Deb, kannattaa nauttia kivoista asioista niin pitkään kun jaksaa - ihanaa että pääset laskettelemaan ja vointi on hyvä!

Monday, tuo sun munasarjojen tilanne niin ikävä… Eikös kuitenkin eri strimujen ja lääkkeiden määrien avulla ole monella saatu heräämistä aikaan. Kiva että punktio sujui hyvin, toivon niin että se ainokainen siellä porskuttelee vahvana :folded:

Mulla tämä pitkä kaava tuntuu loppumattomalta. Perussairauteni reagoi voimakkaasti stressiin ja näköjään vaihdevuosiin, ja siitä johtuen heti nenäsuihkeen aloittamisesta lähtien en ole pystynyt harrastaan mitään liikuntaa. Eikai se ole ihmekään että alkaa pää pehmetä näin kuukauden huonovointisuuden ja lepäilyn jälkeen. Äsken suihkautin viimeisen synarelan ja sanoin miehellekin että nyt on viimeinen Synarela IKINÄ. Hän vähän pessimistisenä kysäisi että näinkö meinasin :tears:
Yritin myös anella eikö olisi mitään asiaa toimitettavana kun alan kuolla pikkuhiljaa tylsyyteen. Lääkäri määräsi edelleen lepoa loppuajaksi ja jopa kotityöt minimiin, joten täytynee toimittaa itsensä vaikka kirjastoon hakemaan lisää luettavaa.

Lyhyt kaava, ollaan julkisella jossa ei jonoja tällä hetkellä. Toisessa munasarjassa ei saatu vastetta ja toisessa hidas vaste, eli voi olla, että sammumisriskin vuoksi lyhyellä jatkettaisiin johtofollia ei valikoitunut meillä. Ajattelisin että varmaan turhien siirtojen välttämiseksi meidän julkisella nyt kasvatellaan blastoiksi. Kolmipäiväinen osuis lisäksi viikonloppuun, jolloin ei siirretä, mutta pelkistä blastoista oli alusta asti puhe. Menittekö Butterflies pitkään lyhyellä ennen pitkään siirtymistä? Onko ollut selkeitä eroja kierrosten välillä?

Harmittaa tuo meidän saalis kun se kuitenkin antaa jonkun verran osviittaa myös tulevista kierroksista. Tuntuu niin epäreilulta että oon 30v ja munasarjat hädin tuskin toimii.
Kurjaa että vaste oli vaimea! Oliko tämä teidän eka IVF?
Useinhan sitä ekaa ivf kiertoa pidetään sellaisena ns testikierroksena jotta nähdään miten lääkkeet antaa vastetta. Meidän kohdalla ei näin ole, mutta oliko teillä puhetta vielä toisesta kierrosta ja lääkkeiden annostelusta?
Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitsisi mennä toiselle kierrokselle, vaan tämä ainokainen riittäisi :red-heart: tsemppiä!

Samoilla linjoilla Noadin kanssa, että se ensimmäinen IVF monesti on itsessään diagnostinen, koska se kertoo lääkärille tosi paljon. Toivon, että tuo yksi riittää teille, koska yksi myös joillekin riittää saamaan lapsen syliin.
Mutta jos näin ei käy, ja jos sulla oli maltilliset annokset stimulaatioon, seuraavalla kerralla ehkä kannattaa jutella lääkärin kanssa josko annosta nostetaan ja mietitään mikä lääke olisi paras. Osalla meistä on annettu 300mg annoksia stimulääkkeistä jotta sitä vastetta löytyisi.
Pidetään teidän morulalle nyt sormet ristissä että jaksaa blastoilla :Heartred

Muokattu viimeksi:

Ei ehkä sama tilanne kuin sinulla mutta meillä oli ensimmäisessä keräyksessä pitkän kaavan mukaan (30 vuotiaana) folleja lupaavasti 16 mutta punktiosta saatiin vain 4 solua josta 3 kypsää. Toisessa keräyksessä mentiin lyhyellä kaavalla ja nostettiin hieman annostusta. Folleja näkyi vähemmän kuin ensimmäisellä kerralla mutta kypsiä soluja saatiin 9.

Toivon kovasti että saatte seuraavalla kerralla enemmän soluja muokkaamalla lääkeannostusta tms. :folded:

Cha-Cha: Ehdottomasti nautin, vihloo jo munasarjoja tutunlaisesti mutta uskallan kyllä mennä rinteisiin! Hyvä olo muuten, ei sen kummempia sivuoireita. Pientä turvotusta ehkä, mutta se nyt on hankalaa sanoa johtuuko juuri Gonalista vai endosta.

Monday: Harmi toi vähäinen saalis, mutta toivotaan että se riittää!

Noaidi: Meillä ollaan hyvin toiveikkaita vaikka on eka ivf, koska GonalF on mulle jo insseistä tuttu ja sieltä tiedetään että vastetta on kyseiselle lääkkeelle. Ja kun on ollu kemiallisia, molemmista insseistäkin, niin lääkäri sanoi että ivf tukilääkityksineen voi hyvinkin olla meille se, joka tuo vauvan syliin asti ja puhui juuri tuosta, että gonalilla todettu mulle hyvä vaste.

Toki tiedän, ettei se mikään tae ole ja että ei se ivf välttämättä ekalla kerralla onnistu, mutta oon hyvin optimistisin mielin!

Hei, osaatteko sanoa paljonko tuo ajoituskoe maksaa yksityisellä? Tässä vasta tokaa inssiä käymässä, mutta realistina katse siintää jo jatkohoidoissa. Tuntuisi loogiselta käydä siinä julkisen IVF jonossa odotellessa ottamassa tuon ajoituskokeen yksityisellä että maksimoi mahdollisuudet (oletan että julkinen säästää tässäkin, kun ei suostunut edes aukiolokoetta tekemään). Jos voisi vaikka saada ensin julkiselta tiedot että kuinka meidän kohdalla ne hoidetaan, että saa matkittua sen kierron sit siellä yksityisellä.

Hei, osaatteko sanoa paljonko tuo ajoituskoe maksaa yksityisellä? Tässä vasta tokaa inssiä käymässä, mutta realistina katse siintää jo jatkohoidoissa. Tuntuisi loogiselta käydä siinä julkisen IVF jonossa odotellessa ottamassa tuon ajoituskokeen yksityisellä että maksimoi mahdollisuudet (oletan että julkinen säästää tässäkin, kun ei suostunut edes aukiolokoetta tekemään). Jos voisi vaikka saada ensin julkiselta tiedot että kuinka meidän kohdalla ne hoidetaan, että saa matkittua sen kierron sit siellä yksityisellä.

BeReady testi on about 700-900€ riippuu klinikasta. Kannattaa "shoppailla" eri paikoista ja kysellä.
Ja kun se tehdään, pitää vaatia että se kierto tehdään irrotuspiikin kanssa ja kaikkien PAS-kiertoon tulevien lääkkeiden kanssa. Muuten on turhaan tehty testi kun tulos ei ole luotettava.

Täältä sivusta huutelen että ei kannata vaipua epätoivoon, vaikka ajatukset kuulostaa hyvin samoilta mitä itsellä oli hoitojen aikana. Meillä ekasta hoidosta saatiin kaksi ei kovin hyvälaatuista blastoa, eikä kummastakaan pysyvää raskautta, toisesta ivf:stä hedelmöittyi vain kaksi munasolua ja niistä kumpikaan ei jaksanut blastoksi asti. Siinä vaiheessa alkoi tuntua aika epätoivoiselta, itsekin olin ”vasta” 32-v, ja annostukset oli alusta alkaen aika tapissa (300 yksikköä). Kuitenkin kolmanteen ivf:ään vaihdettiin lääkkeet ja saatiinkin neljä hyvälaatuista blastoa, ja tuoresiirrosta alkoi raskaus joka toistaiseksi sujunut hyvin!

Niinkuin monet on kommentoineet, niin nämä hoidot on välillä yhtä arpapeliä ja kokeilua sen parhaan kombon löytämiseksi. Tuskaista ja henkisesti raastavaa, mutta ei kannata luovuttaa! Ja voihan hyvin vielä olla että se teidän ainokainen tältä kierrokselta tuo sen vauvan syliin asti! Paljon tsemppiä! :Two-hearts:

Mun mielestä kuulostaa hyvälle että turhia siirtoja pyritään välttämään. Saatteko maanantaina viljelystä lisätietoja?

Ja kuten monet täällä kertoneet, oikea vaste löytyy vain kokeilemalla. Ja ei se määrä vaan enemmänkin laatu. Onko sulla muuten tarkastettu kilppari, rauta ja d-vitamiini? Aina lääkärit vaan sanoo foolihaposta mutta kannattaa tsekat omat veriarvot kunnolla ja ottaa kaikki tutkitut keinot IVF-hoitojen tueksi.

Miljoona kiitosta kaikille tsempeistä. ❤️

Noaidi, ensimmäinen kierros oli, toivotaan parempaa seuraavaa!

Butterflies, kaikki mahdolliset tarkastettu ja kunnossa. Kysyin biologilta että voisinko saada maanantaina jo jotain tietoa, mutta kuulemma tiistaina vasta, kun huonoltakin näyttävä alkio voi kuulemma skarpata päivästä toiseen siirryttäessä. Kerron heti tänne kun pystyn! Tulee jännä työpäivä, kumpia uutisia tahansa sieltä tuleekaan.

Meillä oli kaksi kiertoa hoitojen välissä. Kävin kyllä ultrassa yhden kierron jälkeen, mutta lääkärin mielestä munasarjat eivät olleet toipuneet tarpeeksi, että olisi suositellut hoidon aloittamista. Ollaan yksityisellä hoidossa.

Mutta pidetään peukkuja tälle teidän yhdelle ja toivotaan, että ette tarvitse toista hoitokertaa!

Tai nyt meille tulee oikeastaan kolme välikiertoa, koska hoitojen piti alkaa nyt tässä juurikin, mutta meidän perheeseen iski korona. En päässyt nollaultraan torstaina, kun olin jo kipeä. Lääköri suositteli suoraan kuukaudella siirtoa. Eli taas odotellaan.

Deb, Mites laskettelu sujui?

Meillä oli eilen irrotuspiikin laitto. ”Meillä”, koska mies hoiti koko homman pistämistä myöten. Oon häkeltynyt tässä hänen piilevistä pistotaidoista, jotenkin niin paljon helpompi mun itse vain olla vastaanottajalla kuin pistää itse. Ampullien sekoittelukin kuulemma helppo homma - tuttua elokuvista :tears:

Niin älytöntä kuin onkin niin melkein jo odotan huomista punktiota, jos tämä turpea olo ja mestoja painava paine ja kipu alkais helpottaa sen jälkeen.
Ainakin se on yksi askel eteenpäin… Elämäni ilo syöminenkään ei onnistu kun vatsa on niin täynnä.

Tämä lääkärin määräämä pakkolepo on kyllä siitä tarpeellinen, että niin kauan kun makoilee pärjää jotenkin tämän olon kanssa, mutta heti kun alkaa puuhailemaan niin jopa se paine paikkansa :Peach: löytää ja olo muuttuu varsin hankalaksi.

Kysyin jo aiemmin mutta onko kukaan käyttänyt TENSiä helpottamaan tätä oloa? Keräyksen jälkeen ehkä uskaltaisi kokeilla..? Mulla on siitä ollut yleensä hyvin apua kuukautisiin.

Huominen matka punktioon ja takas vähän kauhistuttaa :Face Without Mouth:
Antakaas parhaat vinkit mitä ottaa punktiopäivälle matkaan mukaan? Villasukat ja juotavaa tietysti.
Niin, ja pitääköhän sitä tänään käydä ostaan jotain kuukautissiteitä - tamponit ei ehkä ole kiva ajatus rempatuilla paikoilla jos vuotaa…

Deb, Mites laskettelu sujui?

Meillä oli eilen irrotuspiikin laitto. ”Meillä”, koska mies hoiti koko homman pistämistä myöten. Oon häkeltynyt tässä hänen piilevistä pistotaidoista, jotenkin niin paljon helpompi mun itse vain olla vastaanottajalla kuin pistää itse. Ampullien sekoittelukin kuulemma helppo homma - tuttua elokuvista :tears:

Niin älytöntä kuin onkin niin melkein jo odotan huomista punktiota, jos tämä turpea olo ja mestoja painava paine ja kipu alkais helpottaa sen jälkeen.
Ainakin se on yksi askel eteenpäin… Elämäni ilo syöminenkään ei onnistu kun vatsa on niin täynnä.

Tämä lääkärin määräämä pakkolepo on kyllä siitä tarpeellinen, että niin kauan kun makoilee pärjää jotenkin tämän olon kanssa, mutta heti kun alkaa puuhailemaan niin jopa se paine paikkansa :Peach: löytää ja olo muuttuu varsin hankalaksi.

Kysyin jo aiemmin mutta onko kukaan käyttänyt TENSiä helpottamaan tätä oloa? Keräyksen jälkeen ehkä uskaltaisi kokeilla..? Mulla on siitä ollut yleensä hyvin apua kuukautisiin.

Huominen matka punktioon ja takas vähän kauhistuttaa :Face Without Mouth:
Antakaas parhaat vinkit mitä ottaa punktiopäivälle matkaan mukaan? Villasukat ja juotavaa tietysti.
Niin, ja pitääköhän sitä tänään käydä ostaan jotain kuukautissiteitä - tamponit ei ehkä ole kiva ajatus rempatuilla paikoilla jos vuotaa…

Mä en ainakaan ole vuotanut punktion jälkeen ollenkaan.

Eikä sen kummempaa ole tarvinnut mukaan. Tietysti eväitä. Meidän klinikalla, yksityisellä, saa patongin ja teetä punktion jälkeen, mutta julkisella ei varmaan tarjota mitään? Villasukat onkin kiva idea ottaa mukaan. Tsemppiä punktioon!

Mulla oli nappikuulokkeet ja musiikkia mukana. Oli ihan parasta ja kuuntelin repeatilla yhtä semmosta tunnelmallista biisiä ja olin ihan omissa maailmoissa enkä kuullut mitään mitä ympärillä tapahtui. Meitä oli joku 5-6 pariskuntaa samassa huoneessa vuorotellen menossa punktioon. Mua ennen oli ollut joku vähän dramaattinen tyyppi joka oli siellä kovaan ääneen kailottanut miten kamalaa oli. Mä en kuullut siitä mitään mutta mua jännitti itteäni vaan hirveesti ja aloin vähän itkemään siinä kun tulin punktiohuoneeseen ja hoitaja selitti muille että mä varmaan säikähdin sitä edellistä tyyppiä ja mä en edes tiennyt mistä puhuttiin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: mies sitten selitti mulle jälkeenpäin. Oli siis oikein hyvä keskittyä vaan omiin juttuihin kuulokkeet korvilla.

Mullakaan ei vuotanut yhtään sen jälkeen. Ja olo oli tosi hyvä punktion jälkeen mutta iltaa kohden rakkulat ilmeisesti täyttyi uudelleen nesteellä ja tukala olo palasi.
Tsemppiä punktioon! :smiling-eyes:

Takaisin