IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noissa julkisen puolen jonoissahan on vielä suurehkoja eroja sairaanhoitopiirien välillä. Kun me jonotettiin inssien jälkeen IVF:ään, KYSille oli 3kk jono. Jossain muualla saattaa sitten mennä se puoli vuotta ja olla omat jononsa suunnittelykäynnille ja itse hoidon aloitukseen. Meidän tapauksessa ns. suunnittelukäynnillä (joka oli oman kaupungin sairaalassa eikä Kuopiossa) polkaistiin heti ensimmäinen hoitokierros käyntiin.

Tietääkö joku miten nimenomaan yksityisellä toimitaan pas siirtojen kanssa raskauden jälkeen kun on ollut sektio? Pitääkö olla vuosi väliä vai voiko aiemminkin mennä siirtoon? Ja imetys pitää varmaan olla lopetettu mutta kuinka pitkä väli pitää olla viimeisen imetyksen ja pas-kierron alkamisessa?

Tietääkö joku miten nimenomaan yksityisellä toimitaan pas siirtojen kanssa raskauden jälkeen kun on ollut sektio? Pitääkö olla vuosi väliä vai voiko aiemminkin mennä siirtoon? Ja imetys pitää varmaan olla lopetettu mutta kuinka pitkä väli pitää olla viimeisen imetyksen ja pas-kierron alkamisessa?
Kun oot yksityisellä niin kysyisin ehdottomasti sun lääkärin mielipidettä imetykseen tai etsisin imetysmyönteisen lääkärin. Maailmalla tehdään sekä onnistuneita pas että ihan ivf hoitoja imetyksen aikana. Siitä ei ole tutkimustietoa vaikuttaako se tuloksiin vai ei ja toi lopetuskehotus perustuu vain siihen että se saattaa vaikuttaa. Suurin osa lääkkeistäkin on ok imetyksen aikana. Mutta vasta kun lapsi on yli 1v koska jotkut saattaa toisilla vähentää maidon määrää. Mun mielestä tää on iso epäkohta että tätä ei tutkita ja suorilta vaan kehotetaan lopettamaan. Pitkällä imetyksellä on kuitenkin paljon terveyshyötyjä äidille ja lapselle puhumattakaan siitä mitä se henkisesti merkitsee. Erityisen kurjaa tämä on musta juuri lapsettomuuden kokeneille jotka on kauan odottanut sitä lasta ja läheisyyttä. Eli jos imetyksen jatkuminen on sulle/teille tärkeää niin selvittelisin vielä asiaa :)

Kun oot yksityisellä niin kysyisin ehdottomasti sun lääkärin mielipidettä imetykseen tai etsisin imetysmyönteisen lääkärin. Maailmalla tehdään sekä onnistuneita pas että ihan ivf hoitoja imetyksen aikana. Siitä ei ole tutkimustietoa vaikuttaako se tuloksiin vai ei ja toi lopetuskehotus perustuu vain siihen että se saattaa vaikuttaa. Suurin osa lääkkeistäkin on ok imetyksen aikana. Mutta vasta kun lapsi on yli 1v koska jotkut saattaa toisilla vähentää maidon määrää. Mun mielestä tää on iso epäkohta että tätä ei tutkita ja suorilta vaan kehotetaan lopettamaan. Pitkällä imetyksellä on kuitenkin paljon terveyshyötyjä äidille ja lapselle puhumattakaan siitä mitä se henkisesti merkitsee. Erityisen kurjaa tämä on musta juuri lapsettomuuden kokeneille jotka on kauan odottanut sitä lasta ja läheisyyttä. Eli jos imetyksen jatkuminen on sulle/teille tärkeää niin selvittelisin vielä asiaa :)

Joo aion kyllä kysyäkin mutta ajattelin jos joku jo täälä osaa antaa vähän suuntaa miten ehkä toimitaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: ja kyllä, olisi tärkeä tutkia tuota imetysasiaakin kun sekin eriarvoistaa jos vaan on pakko lopettaa hoitojen vuoksi. Itselle imetys on tärkeää mutta ei supertärkeää ja ajattelin viimeistään vuoden kohdalla lopettaa mutta ehkä aiemminkin. Alusta asti imetyksen suhteen ei ole ollut helpoin tie. Meidän lapsi ei myöskään ole yhtään tissitakiaistyyppiä vaan on saanut siinäkin "työskennellä" että ylipäätään vielä käy tissillä. Siinäkään suhteessa en usko et suurta hallaa tulee vaikka lopetteliskin piakkoin. Mutta jos tuota imetysasiaa ei ole tutkittu tarpeeksi niin itellä on myös se kanta että itse haluan sen lopettaa ennen hoitoja koska mua itseä mietityttäisi et mitäs jos se heikentääkin mahdollisuuksia.

Hei kaikki! Ajattelin liittyä mukaan jo vähän ennakolta (toivottavasti näin on OK). Meillä olisi todennäköisesti edessä IVF-hoidot ensi vuoden alkupuolella/viim. alkukeväästä. Olen kohta 35 v., raskautta yritetty lähes vuosi. Sinänsä ei niin pitkä aika vielä siis, mutta riittävän pitkä tässä tilanteessa, koska minulla on todettu hiipuvat munasarjat (ikään nähden toimintakyvyltään alentuneet) eli lääkäreiden mukaan (ja tietysti omasta mielestäni myös) aika kiire asian edistämisessä. Miehellä on jo lapsia, joten hänellä ”hätä” ei niin suuri, itselläni siis kova toive edes yhdestä lapsesta, mies on kyllä projektissa mukana vaikka se on enemmän ollutkin minun toive ja tarve. Seuraisin ja kuulisin mielelläni muiden kokemuksia hoidoista.

Sellaisesta kuulisin jo mielelläni nyt, että miten usein niitä hoitoja voidaan antaa, ts. jos ei onnistu heti niin onko niitä tyyliin joka kk uudestaan vai pitääkö välissä olla pitkäkin tauko - vai onko ihan yksilöllistä? Ymmärrän IVF-hoidon perusperiaatteet ja vaiheet, mutta tämä ei ole ollut minulle selvää. Onko myös niin, että IVF:n alkaessa loppuu luomuyritys kokonaan vai onko välikuukausia jolloin hoitoja ei anneta ja silloin voi halutessaan vielä yrittää kotona? Ehkä vähän hassuja kysymyksiä, ja näihin toki lääkärikin vastannee, mutta varsinainen hoidonsuunnittelu on vasta 2 kk päästä ja tietysti olen jo nyt utelias ja kiinnostunut kaikesta..

Entä onko täällä muilla ollut ongelmia nimenomaan munasolujen määrässä/laadussa eli onko tämä ollut kellään muulla syy IVF-hoitoon? Entä onko kukaan onnellisesti onnistunut raskautumaan huonolla/ei-niin-hyvällä AMH-arvolla? Yritän pysyä toiveikkaana..

Tsemppiä tosi paljon kaikille teille hoidoissa oleville, toivottavasti onnistuisi ❤️
Ja onnea ja tsemppiä myös jo raskaana oleville!

Täällä myös yksi alhaisen amh:n kanssa hoitoihin lähtenyt (arvo ollut 0,97-1,14) ja ikää mittausvaiheessa oli 32v. Meillä raskautuminen vaati 3 inssiä, ja 3 ivf-stimulaatiota, ja näiden myötä kävi ilmi että ei ainoastaan munasolujen määrä vaan myös laatu oli alhainen. Kaksi ekaa stimulaatiota tehtiin pitkällä kaavalla ja näillä tulos huono, joten kolmas sitten kokeiltiin lyhyellä kaavalla ja eri lääkkeillä, ja niin vain saatiin lopulta plussa aikaiseksi! Tällä hetkellä menossa rv 13+5 ja toistaiseksi kaikki sujunut hyvin. Näilläkin eväillä voi siis onnistua! Hurjasti tsemppiä hoitoihin, älä missään nimessä menetä toivoasi! ❤️

Täällä myös yksi alhaisen amh:n kanssa hoitoihin lähtenyt (arvo ollut 0,97-1,14) ja ikää mittausvaiheessa oli 32v. Meillä raskautuminen vaati 3 inssiä, ja 3 ivf-stimulaatiota, ja näiden myötä kävi ilmi että ei ainoastaan munasolujen määrä vaan myös laatu oli alhainen. Kaksi ekaa stimulaatiota tehtiin pitkällä kaavalla ja näillä tulos huono, joten kolmas sitten kokeiltiin lyhyellä kaavalla ja eri lääkkeillä, ja niin vain saatiin lopulta plussa aikaiseksi! Tällä hetkellä menossa rv 13+5 ja toistaiseksi kaikki sujunut hyvin. Näilläkin eväillä voi siis onnistua! Hurjasti tsemppiä hoitoihin, älä missään nimessä menetä toivoasi! ❤️

Niin ihana kuulla! Ja paljon tsemppiä odotuksen jatkumiseen :red-heart:Miten kauan tuo hoitoprosessinne kokonaisuudessaan ennen tuota plussaa kesti, jos saa kysyä? Kärsivällisyyttä varmasti vaatii ja siihen pitää varautua, on vaan niin malttamaton olo ja ensin pitää tietysti jaksaa vielä hetki odotella sitä hoitojen alkua…

Hei kaikki! Ajattelin liittyä mukaan jo vähän ennakolta (toivottavasti näin on OK). Meillä olisi todennäköisesti edessä IVF-hoidot ensi vuoden alkupuolella/viim. alkukeväästä. Olen kohta 35 v., raskautta yritetty lähes vuosi. Sinänsä ei niin pitkä aika vielä siis, mutta riittävän pitkä tässä tilanteessa, koska minulla on todettu hiipuvat munasarjat (ikään nähden toimintakyvyltään alentuneet) eli lääkäreiden mukaan (ja tietysti omasta mielestäni myös) aika kiire asian edistämisessä. Miehellä on jo lapsia, joten hänellä ”hätä” ei niin suuri, itselläni siis kova toive edes yhdestä lapsesta, mies on kyllä projektissa mukana vaikka se on enemmän ollutkin minun toive ja tarve. Seuraisin ja kuulisin mielelläni muiden kokemuksia hoidoista.

Sellaisesta kuulisin jo mielelläni nyt, että miten usein niitä hoitoja voidaan antaa, ts. jos ei onnistu heti niin onko niitä tyyliin joka kk uudestaan vai pitääkö välissä olla pitkäkin tauko - vai onko ihan yksilöllistä? Ymmärrän IVF-hoidon perusperiaatteet ja vaiheet, mutta tämä ei ole ollut minulle selvää. Onko myös niin, että IVF:n alkaessa loppuu luomuyritys kokonaan vai onko välikuukausia jolloin hoitoja ei anneta ja silloin voi halutessaan vielä yrittää kotona? Ehkä vähän hassuja kysymyksiä, ja näihin toki lääkärikin vastannee, mutta varsinainen hoidonsuunnittelu on vasta 2 kk päästä ja tietysti olen jo nyt utelias ja kiinnostunut kaikesta..

Entä onko täällä muilla ollut ongelmia nimenomaan munasolujen määrässä/laadussa eli onko tämä ollut kellään muulla syy IVF-hoitoon? Entä onko kukaan onnellisesti onnistunut raskautumaan huonolla/ei-niin-hyvällä AMH-arvolla? Yritän pysyä toiveikkaana..

Tsemppiä tosi paljon kaikille teille hoidoissa oleville, toivottavasti onnistuisi ❤️
Ja onnea ja tsemppiä myös jo raskaana oleville!
Jatkan vielä edellisten kommentteihin: tosiaan meillekin on sanottu että munasolujen keräystä ei voi tehdä kahteen peräkkäiseen kiertoon, mutta muuten ei jonojen takia yksityisellä tarvitse odotella. Useimmiten keräyksessä saa ainakin kaksi alkiota; silloin voidaan tehdä tuoresiirto ja seuraavaan kiertoon heti PAS (eli pakastealkion siirto). Jos PAS:sta ei tärppää, voidaan keräys tehdä taas heti seuraavaan kiertoon. Mutta jos käy huono tuuri ja alkioita tulee vain yksi tai ei yhtään, on pidettävä yksi välikierto ennen seuraavaa keräystä.

Mä tein vielä eilen testin, vitivalkoinen nega. Eilen oli siis dpo 17 jo, eli se siitä. Pe iltana meni viimeiset lääkkeet, mutta vielä ei ole näkynyt muuta kuin hentoa tiputtelua. Tämä oli mun eka lääkkeellinen kierto, niin en yhtään tiedä miten nopeasti menkkojen pitäisi alkaa. Vaikka ei kai sillä väliäkään, kun en edes tiedä jatketaanko yritystä. Ei ainakaan heti seuraavaan kiertoon, se on varmaa.

Niin kuvittelin että edes yksi niistä kolmesta alkiosta olisi ollut terve. Tai ehkä olikin ja se meni siinä kun mun ovulaatiokivut tuli päivää tai kahta (tokassa siirrossa) ennen klinikan laskemaa ovispäivää. Se on jotenkin vaikeampi ajatus, vaikka tiedän että jälkikäteen spekulointi on vain typerää. :(

Jatkan vielä edellisten kommentteihin: tosiaan meillekin on sanottu että munasolujen keräystä ei voi tehdä kahteen peräkkäiseen kiertoon, mutta muuten ei jonojen takia yksityisellä tarvitse odotella. Useimmiten keräyksessä saa ainakin kaksi alkiota; silloin voidaan tehdä tuoresiirto ja seuraavaan kiertoon heti PAS (eli pakastealkion siirto). Jos PAS:sta ei tärppää, voidaan keräys tehdä taas heti seuraavaan kiertoon. Mutta jos käy huono tuuri ja alkioita tulee vain yksi tai ei yhtään, on pidettävä yksi välikierto ennen seuraavaa keräystä.

Kiitos! Hyödyllisiä tietoja. Osaatteko sanoa siitä, saako noiden välikiertojen aikana yrittää luomusti - jos siis olo sallii eikä ole esim. mitään komplikaatioita hoidosta? Vai estääkö hoitojen kesken olo tätä jotenkin tai heikentääkö mahdollisuuksia tai estääkö ne esim. välikiertojen ovulaatiota? Ei silleen että meillä luomu olisi todennäköinen nyt ollenkaan, mutta aina parempi jos saa yrittää hyödyntää ko. välit, joskus kuitenkin kuulee niitäkin onnekkaita tarinoita että pitkäänkin hoidoissa olleilla käy kesken hoitojen luomuna tuuri… :smiling-eyes: Mietin miten maksimoida tämän mahd. lyhyen jäljellä olevan munasolureservini elinkaaren hyödyntämisen.. toki lääkäriltäkin pitää kysellä, mutta silti..

Täytyy tässä samassa vielä sanoa, että onpa muuten ollut jotenkin ihanaa tästä itseäni aika paljon huolestuttavasta ja vähän pelottavastakin aiheesta huolimatta liittyä tänne ja keskustella, heti tuntuu paremmalta kun kuulee muiden asiaa jo kokemuksen kautta vähän tuntevien kommentteja ja kuulee ihmisten oman käden tietoja hoidoista - ja ennen kaikkea mukava on ollut lukea muiden onnistumisia! Netissä kun on myös kaikenmaailman roskakeskusteluja, mutta täällä ja parilla muulla lapsettomuutta/raskautumista/hoitoja koskevalla palstalla tuntuu olevan niin asiallista ja kivaa porukkaa. Kiitos jo tässä alkuvaiheessa kaikille kannustuksesta :red-heart:

Mä tein vielä eilen testin, vitivalkoinen nega. Eilen oli siis dpo 17 jo, eli se siitä. Pe iltana meni viimeiset lääkkeet, mutta vielä ei ole näkynyt muuta kuin hentoa tiputtelua. Tämä oli mun eka lääkkeellinen kierto, niin en yhtään tiedä miten nopeasti menkkojen pitäisi alkaa. Vaikka ei kai sillä väliäkään, kun en edes tiedä jatketaanko yritystä. Ei ainakaan heti seuraavaan kiertoon, se on varmaa.

Niin kuvittelin että edes yksi niistä kolmesta alkiosta olisi ollut terve. Tai ehkä olikin ja se meni siinä kun mun ovulaatiokivut tuli päivää tai kahta (tokassa siirrossa) ennen klinikan laskemaa ovispäivää. Se on jotenkin vaikeampi ajatus, vaikka tiedän että jälkikäteen spekulointi on vain typerää. :sad001

Ikävä juttu. Tsemppiä ja voimia jatkoon :red-heart: Mielenkiintoinen tuo epäilyksesi siitä, että ajoitus saattoi epäonnistua. Klinikkako siis arvioi ovispäivän, ei käytetä testejä? Minulla ovis ei ainakaan aina ole juuri sama pvä vaan vaihtelee n. 3-4 pvän sisällä, olen käyttänyt siksi testejä joka kk (nyt siis vasta luomuna vuoden verran kun hoidot vasta alkamassa).

Oon tosi pahoillani Beisla ❤️

Niin ihana kuulla! Ja paljon tsemppiä odotuksen jatkumiseen :red-heart:Miten kauan tuo hoitoprosessinne kokonaisuudessaan ennen tuota plussaa kesti, jos saa kysyä? Kärsivällisyyttä varmasti vaatii ja siihen pitää varautua, on vaan niin malttamaton olo ja ensin pitää tietysti jaksaa vielä hetki odotella sitä hoitojen alkua…

Kiitos tsempeistä ❤️ Ja tottakai saa kysyä! :) Meillä lopulta sitten kun päästiin näihin ivf/icsi-hoitoihin, niin raskautumiseen meni reilu puoli vuotta. Toki siinä alla oli inssit mukaan lukien pari vuotta yritystä alla. Me lopulta tehtiin eka icsi yksityisellä (kaksi siirtoa, yksi kemiallinen/kohdun ulkoinen raskaus), toinen sitten taas julkisella (ei ainuttakaan siirtoa) ja taas tämä kolmas yksityisellä. Jos oltais menty vain julkisen aikataulujen mukaan, niin vasta nyt joulukuussa oltais päästy toiseen icsi:in, joten omalle mielenterveydelle on kyllä tehnyt hyvää että ollaan pystytty vähän nopeuttamaan tätä prosessia yksityisen kautta, etenkin kun näillä munasarjoilla tuntuu ettei sitä aikaa ole hukattavaksi. Omalla kohdalla se vaati kolme stimulaatiota ennen kuin löytyi ilmeisesti oikea lääkekombo (raskaus alkoi tuoresiirrosta ja pakkaseen saatiin kolme blastoa), mutta toki onnistua voi jo ekallakin hoidolla. Kärsivällisyyttä tämä taival kyllä vaatii!

Ikävä juttu. Tsemppiä ja voimia jatkoon :red-heart: Mielenkiintoinen tuo epäilyksesi siitä, että ajoitus saattoi epäonnistua. Klinikkako siis arvioi ovispäivän, ei käytetä testejä? Minulla ovis ei ainakaan aina ole juuri sama pvä vaan vaihtelee n. 3-4 pvän sisällä, olen käyttänyt siksi testejä joka kk (nyt siis vasta luomuna vuoden verran kun hoidot vasta alkamassa).
Mä saan taas tapani mukaan lyhyestä selityksestä pitkän, mutta...
Oli kyllä testit käytössä ja myös irrotuspiikki.
Meidän klinikan käytäntö on, että PAS-luonnonkiertoa tuetaan Letrozolilla, mikä yleensä varmistaa että follikkeli kasvaa. Tarvittaessa laitetaan irrotuspiikki, jos ovulaatiotesti ei meinaa näyttää plussaa. Irrotuspiikistä ovulaatio tapahtuu 36 tunnin päästä.

Aikoinani inssikierroissa tuo 36 tuntia tuntui pitävän paikkansa, koska silloin tuli ovulaatiokivut vaikka ikinä en ollut aiemmin tuntenut sellaista. Synnytyksen jälkeen aloin tuntea oviskivut muutenkin. Toki kukaan ei koskaan ole ultrannut kipujen aikana, eli ei mulla ole oikeasti varmuutta tuleeko kipu juuri kun ovulaatio tapahtuu, vai ennen tai jälkeen. Tokan siirron jälkeen tosin lääkäri sanoi, että yleensä kivut tulee oviksen jälkeen kun puhjennut rakkula täytyy nesteellä.

Nyt ekassa siirrossa laitettiin irrotuspiikki illalla, mutta kivut tuli jo seuraavana päivänä. O- testi siis nega. Tokassa siirrossa O-testi oli yhtenä aamuna melkein plussa, ja niin paljon olen ovista testannut että tiesin että plussa tulee pian. Niin se tulikin samana iltana, mutta niin tuli myös kivut. Lääkäri (ei omani, hän oli poissa) sanoi että ovulaatiopäiväksi lasketaan heillä +2 päivää testin plussasta. Vaikka olen melko varma, että esikoista yrittäessä saman klinikan toinen lääkäri sanoi että lasketaan +1 päivää.

No, mutta tässä on niin paljon epävarmuutta että oikeasti tuntuu hölmöltä että mietin asiaa jälkikäteen. Kun on täysin mahdollista myös, että yksikään alkioista ei ollut terve ja siksi ei tullut plussaa. Ikää on mulla kuitenkin jo 37.

Muokattu viimeksi:
Mitä luulette Oonko eroa pistettävällä läökkeellä ivf-hoidon aikana siihen millaisia munasoluja kypsyy? Ensimmäisessä hoidossa 2018, joka menikin varsin onnistuneesti, mulla oli Gonal F. Nyt toisessa, joka epäonnistui täysin, mulla oli käytössä Ovaleap.

Mitä luulette Oonko eroa pistettävällä läökkeellä ivf-hoidon aikana siihen millaisia munasoluja kypsyy? Ensimmäisessä hoidossa 2018, joka menikin varsin onnistuneesti, mulla oli Gonal F. Nyt toisessa, joka epäonnistui täysin, mulla oli käytössä Ovaleap.
Gonal F, Ovaleap ja Bemfola ovat keskenään biosimilaareja. Noissa lääkkeissä on sama vaikuttava aine, ja periaattessa ovat siis samaa tavaraa ja todistetusti teholtaan samanlaiset.

https://termipankki.fi/tepa/fi/haku/biosimilar
Biosimilaarilääke sisältää samaa vaikuttavaa ainetta kuin alkuperäinen biologinen lääke, mutta sen eri versiota. Biosimilaarilääkkeen myyntilupaa haettaessa on osoitettava, että mahdolliset eroavaisuudet biosimilaarilääkkeen ja vastaavan alkuperäisen biologisen lääkkeen välillä eivät vaikuta biosimilaarilääkkeen tehoon tai turvallisuuteen.

Todennäköisempänä pidän sitä, että 3 vuoden aikana hedelmällisyys on heikentynyt, tai stimulaatiossa meni jokin muu vikaan. :sad-face:

Minusta kuitenkin kannattaa kysyä kirjoittaisiko lääkäri reseptin Ovaleapin sijasta aikaisemmalle Gonal F:lle (jos sen saatavuudessa ei ole ongelmaa), jos ei muuten, niin oman mielenrauhan takia. Eipä jää sitten sekään kivi kääntämättä.

Hoidoissa voidaan käyttää muitakin lääkkeitä stimulointiin kuin nämä, ja esim. Menopur tai Elonva onkin sitten eri tavaraa kuin nämä kolme, ja niitäkin kannattaa kokeilla jos lääkäri niitä ehdottaa.

Blastobaby kyydissä, testipäivä jouluaatto :Grimacing Face: Niinku oikeesti. Kohtalo pääsee taas paiskomaan paskaa naamaan oikein XXL-kokoisella lapiolla jos huonosti käy :Cat Face With Wry Smile:

Sanoin lääkärille et en varmasti odota sinne aattoon asti ja pilaa jouluani. Sain "ohjeistuksen" siihen milloin testitulos vasta näkyy luotettavasti, että ainakin tuonne pp11 pitäisi odottaa. En sanonut mitään, mut ajattelin että "tietäisitpä vaan.." :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes: Ymmärrän miks ne ohjeistaa noin, mut ärsyttää kun itellä on melko hyvin realiteetit hallussa kyllä mitä tulee testaamiseen ja etenkin varhaiseen testaamiseen :Smiling Face With Halo:

Sain valmiiksi pari verikoelähetettä myös, sillä klinikka on kiinni jouluaatosta peräti tammikuun alkuun. Eli silloin vasta voin ilmoittaa sinne tuloksen. Jos negaa, niin vois tehä heti perään uuden PASsin, mut uskon et haluisin välikierron sitten. Menee muuten niin monimutkaiseksi kun menkat alkais klinikan loman aikana ja niin edelleen.

Gonal F, Ovaleap ja Bemfola ovat keskenään biosimilaareja. Noissa lääkkeissä on sama vaikuttava aine, ja periaattessa ovat siis samaa tavaraa ja todistetusti teholtaan samanlaiset.

https://termipankki.fi/tepa/fi/haku/biosimilar

Todennäköisempänä pidän sitä, että 3 vuoden aikana hedelmällisyys on heikentynyt, tai stimulaatiossa meni jokin muu vikaan. :sad-face:

Minusta kuitenkin kannattaa kysyä kirjoittaisiko lääkäri reseptin Ovaleapin sijasta aikaisemmalle Gonal F:lle (jos sen saatavuudessa ei ole ongelmaa), jos ei muuten, niin oman mielenrauhan takia. Eipä jää sitten sekään kivi kääntämättä.

Hoidoissa voidaan käyttää muitakin lääkkeitä stimulointiin kuin nämä, ja esim. Menopur tai Elonva onkin sitten eri tavaraa kuin nämä kolme, ja niitäkin kannattaa kokeilla jos lääkäri niitä ehdottaa.

Mäkin olen käsittänyt, että esim. Gonal F ja Bemfola ovat samaa tavaraa, mutta kuitenkin ensimmäisen epäonnistuneen IVF-stimun jälkeen lääkäri totesi, että vaihdetaan Bemfolan tilalle Gonal F. Tuota olen jälkikäteen hieman ihmetellyt, kun ymmärsin asian niin, että hän nimenomaan halusi vaihtaa lääkkeen, jolla hoito epäonnistui...mutta mitäköhän järkeä tuossa oli, jos nuo kaksi lääkettä ovat "identtisiä".

Meillä saatiin hyvä tulos vasta kun vaihdettiin pergoveris:iin, missä siis fsh-hormonin lisäksi lh-hormonia (toisin kuin ovaleap:ssa ja bemfolassa). Ilmeisesti tällaisille hiipuville munasarjoille antaa paremman vasteen, vaikka toki nämä on niin yksilöllisiä juttuja että mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle.

Meillä saatiin hyvä tulos vasta kun vaihdettiin pergoveris:iin, missä siis fsh-hormonin lisäksi lh-hormonia (toisin kuin ovaleap:ssa ja bemfolassa). Ilmeisesti tällaisille hiipuville munasarjoille antaa paremman vasteen, vaikka toki nämä on niin yksilöllisiä juttuja että mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle.
Mulla oli kans vajaa vuosi sitten amh matalahko (1,5 tjsp) ikään nähden ja siksi ivf:n valittiin pergoveris, vaikka inssit mentiinkin gonalilla. Mulla saldona oli sillä 13 munasolua joista 7 kypsää ja 5 hedelmöittyi (näistä tosin 4 ICSIllä).

Varhaisultrassa käyty. Rv7, mutta ultrassa paljastui 6+3 tai jopa 6+1 sykkeen kera! sopii hyvin myös siihen että sen neljä päivää ootatutti selkeää positiivista testiä. Myös tuo varmaan selittää niitä mun "alhaisia" hcg arvoja kun olen ollut taulukossa viikon edellä.

Pitää kattoa miltä ens viikolla tuntuu että pitääkö vielä ennen joulupöytää käydä tarkistamassa. Rahan tuhlaustahan se on mutta sitä pitää kattoo sit ens viikolla.

Nyt tietenki miettii että
-MIKSI se on jäljessä? Mutta ultraava lääkäri sano että joko se on siellä oottanu sopivaa hetkeä tai sit spontaani raskaus kesken hoitojen (mikä ei ehkä osu kohilleen) mutta sykkeen näkyminen oli kuulemma todella hyvä merkki ja keskenmenon todennäköisyyskin putosi enää joihinkin prosentteihin.

Nyt vaan kaikki peukut ja varpaat pystyyn!

Takaisin