IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Beisla olen niin pahoillani teidän puolesta! Voin samaistua tunteeseen ja rahan menetykseen myös. Se pelaa aika merkittävää osaa näissä yksityisellä tehdyissä hoidoissa. Ja kun mitään takuita ei ole, saako rahoille koskaan mitään vastiketta. :Crying Cat Face:

Beisla sanat ei riitä kuvaamaan. V**uttaa varmasti. :New Moon Symbol:

Hcg oli tasan 4 viikkoa hedelmöityksestä 3513. Taulukon mukaan minimi olisi 1080 ja max 56500 sekamelskoissani menin varaamaan uuden verikoeajan huomiselle, jotta voin stressata vähän lisää ja kattoo onko arvo tuplaantunut. Ens viikon lopulle ajattelin varata sitten varhaisultraa niin pääsee kattoo mikä siellä arvoja nostattaa ja missä paikassa.

Doggo, voitko saada/vaatia lääkäriltä kommenttia tuohon hcg-arvoon?

Olen aivan pöyristynyt että sinut on jätetty yksin! Itse varmaan miettisin yhteydenottoa potilasasiamieheen tms. Tilannehan voi vaatia jopa lääketieteellistä hoitoa, vähintään seuraamista!

Mun mielestä lääkärin kommentti arvoon ja seurantalähete labraan nyt, nämä kuuluvat julkisella kyllä hoitoihin kaikkialla! (Samoin varhaisultra, ja varsinkin jos mietitään onko raskaus ok!)

Kovasti voimia sinulle ❤️ Kunpa raskaudessa voisi kaikesta huolimatta olla asiat hyvin.

Muokattu viimeksi:
Hei kaikki! Ajattelin liittyä mukaan jo vähän ennakolta (toivottavasti näin on OK). Meillä olisi todennäköisesti edessä IVF-hoidot ensi vuoden alkupuolella/viim. alkukeväästä. Olen kohta 35 v., raskautta yritetty lähes vuosi. Sinänsä ei niin pitkä aika vielä siis, mutta riittävän pitkä tässä tilanteessa, koska minulla on todettu hiipuvat munasarjat (ikään nähden toimintakyvyltään alentuneet) eli lääkäreiden mukaan (ja tietysti omasta mielestäni myös) aika kiire asian edistämisessä. Miehellä on jo lapsia, joten hänellä ”hätä” ei niin suuri, itselläni siis kova toive edes yhdestä lapsesta, mies on kyllä projektissa mukana vaikka se on enemmän ollutkin minun toive ja tarve. Seuraisin ja kuulisin mielelläni muiden kokemuksia hoidoista.

Sellaisesta kuulisin jo mielelläni nyt, että miten usein niitä hoitoja voidaan antaa, ts. jos ei onnistu heti niin onko niitä tyyliin joka kk uudestaan vai pitääkö välissä olla pitkäkin tauko - vai onko ihan yksilöllistä? Ymmärrän IVF-hoidon perusperiaatteet ja vaiheet, mutta tämä ei ole ollut minulle selvää. Onko myös niin, että IVF:n alkaessa loppuu luomuyritys kokonaan vai onko välikuukausia jolloin hoitoja ei anneta ja silloin voi halutessaan vielä yrittää kotona? Ehkä vähän hassuja kysymyksiä, ja näihin toki lääkärikin vastannee, mutta varsinainen hoidonsuunnittelu on vasta 2 kk päästä ja tietysti olen jo nyt utelias ja kiinnostunut kaikesta..

Entä onko täällä muilla ollut ongelmia nimenomaan munasolujen määrässä/laadussa eli onko tämä ollut kellään muulla syy IVF-hoitoon? Entä onko kukaan onnellisesti onnistunut raskautumaan huonolla/ei-niin-hyvällä AMH-arvolla? Yritän pysyä toiveikkaana..

Tsemppiä tosi paljon kaikille teille hoidoissa oleville, toivottavasti onnistuisi ❤️
Ja onnea ja tsemppiä myös jo raskaana oleville!

Muokattu viimeksi:
@Bluebelle34 tervetuloa mukaan!

Meillä ainakin olis tehty jo uusi stimulaatio yhden välikierron jälkeen, jos ei oltais saatu mitään ekasta. Eli kai niitä aika tiuhaan voidaan tehdä. Mutta varmaan noikin pitää kattoa jonojen pituudesta yms.

Uskoisin, että yrittää saa koko ajan. Meillä ei ainakaan kielletty petipuuhia missään vaiheessa.

Tsemppiä tulevaan matkaan❣

@Bluebelle34 Mulla AMH oli 33-vuotiaana alkututkimuksissa alle 1,5. Tuon johdosta vaste IVF:n stimulaatiolääkkeisiin, joiden tarkoitus on kypsyttää useita munasoluja kerralla keräystä varten, oli vaatimaton.

Meillä ensimmäinen IVF-hoitokierros lyhyellä kaavalla menikin pipariksi huonon vasteen takia, eikä keräykseen päästy. Sitten vaihdettiin pitkään kaavaan, jossa ennen stimulaatiota ajettiin oma hormonitoiminta alas ja myös lääkeannosta nostettiin aiemmasta. Keräykseen päästiin, mutta toki olin aluksi pettynyt, kun saatiin vain 4 kypsää munasolua (monet kuitenkin saavat sen 14). Noista kuitenkin kolme hedelmöittyi ja lähti jakautumaan normaalisti, ja kaikki olivat laadultaan hyviä. Yksi alkio siirrettiin ja muut pakastettiin kaksipäiväisinä. Tuoresiirrosta tulikin sitten elämäni ensimmäinen plussa. Kovasti tsemppiä sinne! Vaikka munasolujen määrässä olisikin "ongelmia", ei se automaattisesti tarkoita, että laatukin olisi kuraa :)

Ja noista jonoista: käsittääkseni ekan IVF-kierroksen pakkasalkioiden siirtoa ei olisi tarvinnut erikseen jonottaa (toki jos siirretään luomukiertoon, voi väärälle päivälle sattuva ovulaatio aiheuttaa ylimääräisiä välikuukausia). Jos oltaisiin jouduttu uudelle IVF-kierrokselle, olisi pitänyt jonottaa se 3-4kk, mikä KYSillä on IVF-jono.

@Bluebelle34 Mulla AMH oli 33-vuotiaana alkututkimuksissa alle 1,5. Tuon johdosta vaste IVF:n stimulaatiolääkkeisiin, joiden tarkoitus on kypsyttää useita munasoluja kerralla keräystä varten, oli vaatimaton.

Meillä ensimmäinen IVF-hoitokierros lyhyellä kaavalla menikin pipariksi huonon vasteen takia, eikä keräykseen päästy. Sitten vaihdettiin pitkään kaavaan, jossa ennen stimulaatiota ajettiin oma hormonitoiminta alas ja myös lääkeannosta nostettiin aiemmasta. Keräykseen päästiin, mutta toki olin aluksi pettynyt, kun saatiin vain 4 kypsää munasolua (monet kuitenkin saavat sen 14). Noista kuitenkin kolme hedelmöittyi ja lähti jakautumaan normaalisti, ja kaikki olivat laadultaan hyviä. Yksi alkio siirrettiin ja muut pakastettiin kaksipäiväisinä. Tuoresiirrosta tulikin sitten elämäni ensimmäinen plussa. Kovasti tsemppiä sinne! Vaikka munasolujen määrässä olisikin "ongelmia", ei se automaattisesti tarkoita, että laatukin olisi kuraa :)

Ja noista jonoista: käsittääkseni ekan IVF-kierroksen pakkasalkioiden siirtoa ei olisi tarvinnut erikseen jonottaa (toki jos siirretään luomukiertoon, voi väärälle päivälle sattuva ovulaatio aiheuttaa ylimääräisiä välikuukausia). Jos oltaisiin jouduttu uudelle IVF-kierrokselle, olisi pitänyt jonottaa se 3-4kk, mikä KYSillä on IVF-jono.

Kiitos paljon vastauksesta! Ja muillekin tervetulotoivotuksista. Hyvä kuulla, että plussan voi saada huonommillakin arvoilla ja munasolureservillä. Tämä jännittää itseäni tosi paljon… hoidot sinänsä eivät fyysisesti jännitä.

Olen nyt aloittamassa hoitoja todennäköisesti yksityisellä. Olen käsittänyt ettei jonoja niinkään ole, mutta toki mietin jos on fyysisesti estettä siihen että ei voi edetä nopeasti hoidosta toiseen jos epäonnistuu… toki jos pitkään menee niin pitänee harkita jos sitten esim seuraavan hoidon saisi julkiselta jos rahaa menee vielä paljon enemmän kuin olen ajatellut, mutta kun tutkimukset yms on kaikki tehty yksityisellä, se vaatisi varmaan joko uudelleen selvitykset julkisella (?)) tai ainakin lähetteen…

Kiitos paljon vastauksesta! Ja muillekin tervetulotoivotuksista. Hyvä kuulla, että plussan voi saada huonommillakin arvoilla ja munasolureservillä. Tämä jännittää itseäni tosi paljon… hoidot sinänsä eivät fyysisesti jännitä.

Olen nyt aloittamassa hoitoja todennäköisesti yksityisellä. Olen käsittänyt ettei jonoja niinkään ole, mutta toki mietin jos on fyysisesti estettä siihen että ei voi edetä nopeasti hoidosta toiseen jos epäonnistuu… toki jos pitkään menee niin pitänee harkita jos sitten esim seuraavan hoidon saisi julkiselta jos rahaa menee vielä paljon enemmän kuin olen ajatellut, mutta kun tutkimukset yms on kaikki tehty yksityisellä, se vaatisi varmaan joko uudelleen selvitykset julkisella (?)) tai ainakin lähetteen…
mä olen ollut hoidoissa yksityisellä ja en osaa tuosta hoitojen "ketjutuksesta" sanoa, kun itsellä tilanne se että ensimmäinen IVF/ICSI johti viiteen blastoon joista välikierron jälkeinen ensimmäinen siirto (PAS) toi jo plussan. mutta lähetteestä voin sanoa, että helposti tekevät sen lähetteen yksityisellä ja se menee nopeasti perille, toinen asia on sitten se kuinka pitkät jonot julkisella puolella on. mutta käytännössä kaikki tutkimukset voidaan hyödyntää sieltä yksityisen puolelta, ainoastaan infektioverikokeet pitää ottaa julkisella puolella uudelleen ennen hoitoja, koska niillä on voimassaoloaika.

Täälläpä tuli luntatupaan ja rajusti. Positiivisesta r-testeistä ja oireiluista huolimatta negaa. Hcg labroissa 4. Nyt sitten odotellaan menkkoja, kuulemma ens pe jos vielä plussaa r-testi, niin soittoa klinikalle takas.
IVF-jonot menee vapun tienoilla, eli katsellaan vieläkö paukut riittää lähteä kolmatta kiekkaa tekemään.

Yksityisellä saa halutessaan hoidot joka kiertoon aina kun mahdollista, eli jos ei tule joulu- tai kesätauko väliin tai jotain komplikaatioita, tai jotain tutkimuksia väliin. Minä sain yksityisellä aina jokaiseen kiertoon hoidot. Esim. oli sovittu, että jos PASsista tulee nega, saan heti reseptin uuteen IVF-hoitoon, ja voin alkaa piikittää heti kun kuukautiset alkavat PASsin jälkeen.

Julkisella joutuu odottamaan kuukausikaupalla, ensin ensikäyntiä varten, sieltä pääsee IVF-jonoon, jossa odotetaan 6 kk, ja sitten saa ilmoittautua IVF:ään, jos klinikalla on vapaita aikoja. Jos ei ole, pitää seuraavassa kierrossa yrittää ilmoittautua uudestaan. Julkiselta saa 3 yritystä, ja jos käy yksityisellä, julkiselta puolelta saatavat hoidot vähenevät. Eli jos käy yksityisellä 2 IVF:ää, voi julkiselta enää saada sen jälkeen yhden IVF:n. Toisaalta sinulla on kiire, joten jos rahat riittävät, suosittelen unohtamaan julkisen ja käymään pelkästään yksityisellä. Pihistely voi kostautua niin, että aikaa kuluu liikaa, eikä sitten munasoluja enää ole, kun lopulta saa kaikki julkisen jonot jonotettua.

Pyydä ensin lähete julkisen lapsettomuushoitoihin, jonot ensikäyntiin saattavat olla pahimmassa tapauksessa yli 6kk jos joulu/kesätauko tulee väliin. Ja sitten ensikäynnin jälkeen joudutte odottamaan hoitoon pääsyä usemman kuukauden. Julkinen ei ole hyvä plan B ellei sinne pyydä lähetettä heti.

Kun odotatte ensikäyntiänne, voitte käydä yksityisellä tutkimuksissa ja hoidoissa. Toki esim. IVF-stimu vähentää hoitosyklejä julkisella, mutta mun mielestä ei kannata myöhäistää avun hakemista. Jos odottaessa julkisen ensiaikaa yksityisellä tehdään esim. yksi stimulaatio josta saatte x alkiota, teidän tulee käyttää nämä alkiot ennen kuin voitte edetä julkisella. Jos alkioita saadaan stimussa pakkaseen, nämä PAS-siirrot eivät vähennä hoitokertoja julkisella vaan hoitokerrat lasketaan punktiokierroissa.

Julkisella stimujen välissä on käytännössä kuukausia, yksityisellä meille on suositeltu keräysten välissä pitämään yksi välikierto jotta munasarjat voivat palautua. Yksityisellä voitte valita just haluamanne klinikan ja lääkärin jonka kanssa kommunikaatio natsaa, julkisella nämä seikat on sattuman kauppaa.

Yksityisellä saa halutessaan hoidot joka kiertoon aina kun mahdollista, eli jos ei tule joulu- tai kesätauko väliin tai jotain komplikaatioita, tai jotain tutkimuksia väliin. Minä sain yksityisellä aina jokaiseen kiertoon hoidot. Esim. oli sovittu, että jos PASsista tulee nega, saan heti reseptin uuteen IVF-hoitoon, ja voin alkaa piikittää heti kun kuukautiset alkavat PASsin jälkeen.

Julkisella joutuu odottamaan kuukausikaupalla, ensin ensikäyntiä varten, sieltä pääsee IVF-jonoon, jossa odotetaan 6 kk, ja sitten saa ilmoittautua IVF:ään, jos klinikalla on vapaita aikoja. Jos ei ole, pitää seuraavassa kierrossa yrittää ilmoittautua uudestaan. Julkiselta saa 3 yritystä, ja jos käy yksityisellä, julkiselta puolelta saatavat hoidot vähenevät. Eli jos käy yksityisellä 2 IVF:ää, voi julkiselta enää saada sen jälkeen yhden IVF:n. Toisaalta sinulla on kiire, joten jos rahat riittävät, suosittelen unohtamaan julkisen ja käymään pelkästään yksityisellä. Pihistely voi kostautua niin, että aikaa kuluu liikaa, eikä sitten munasoluja enää ole, kun lopulta saa kaikki julkisen jonot jonotettua.

Kiitos! Näin olen vähän ajatellut. Rahaa ei ole loputtomasti todellakaan, mutta Ok kk-tulot ja olen vähän jo säästänyt ja voin säästää lisää karsimalla menoja.. tämä on minulle sen verran tärkeä ja kiireinen asia nyt.

Takaisin