IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos olisin sinä niin en lähtis siirtoon ennen rautainfuusiota. Kävisin vaikka yksityisellä siinä jos mahdollista. Tiedän että esim dextra suosittelisi näin.
Odottelen mitä tilkka toteaa ja sitten pitää harkita, mitä teen. Harmillista, että eivät suostuneet kaavinnan jälkeen mittaamaan kuin hemoglobiinin. Rauta-arvojen nousu on käsittääkseni hidasta.

Beating Heart

Kuulostaa hurjalta noi sun kivut ja pärjääminen. Onko endoa arvioitu nyt uudelleen lähiaikoina? HUSilla tai yksityisellä? Mulla vasta keväällä leikattu mm. pinnallinen endo ja kivut heräsi stimulaation jälkeen kunnolla. Tässähän ei sinänsä mitään yllättävää, ablaatio ei ole toimiva tai lopullinen hoito tähän sairauteen, mutta siinä kipuvaiheessa todella pelästyin ja pyysin pillerit sekä siirrettiin seuraavan IVF:n aikataulua ensi vuoden puolelle. Siirrettiin vaikka lääkekatto, ja sitä ja tota, epäreiluuden itkua ja surua ja ikääkin tulee vaan lisää paniikkia.

Ota itsellesi aikaa jos vaan mitenkään voit. Endon krooninen kipu on kamalaa ja sitten hoidoista vielä jännitykset päällä, ei tarvitse pinnistellä yli voimavarojen.

Pakko päivittää että saadaan vastoin odotuksia tehdä suoraan seuraavaan kiertoon uutta lääkkeellistä PASia. Olen niin tyytyväinen ettei tarvitse pitää välikiertoa tai olla huolissaan joulun sulkupäivistä.

Minun endometrioosi on laajasti levinnyt ja vaikea-asteinen. Se on voitu todeta jo ilman laparoskopiaa. Kummassakin munasarjassa on noin 7-8 cm kokoiset kystat. Toisesta munasarjasta on kohdun takaseinään kiinnike joka tekee sen että kohtu on S- mutkalla. Lisäksi lääkäri on voinut sormin tunnustella että endometrioosia on muuallakin. Olen kerran joutunut sairaalaan suonensisäisiä antibiootteja saamaan ja kolme kertaa saanut antibioottikuurin koska mun tulehdusarvot nousevat välillä todella korkeiksi ihan "normaalien" kuukautisten takia. Söin ennen tätä lokakuun PASia kolme kuukautta putkeen e-pillereitä rauhoittaakseen endometrioosia. Munasarjakystat eivät sinällään pienentyneet mutta litistyivät hieman.

Voi ei HoPe. Se on raskasta kun joutuu menemään uudestaan keräykseen. Monesko IVF munasolukeräys tästä nyt tulee? Meillä on jo tehty kaksi ja huomaan itsekin alkavani suuntaamaan ajatuksia jo yksityiselle klinikalle. Katselin jo alkuviikosta klinikoiden sijainteja sekä hinnastoja. Tuntuu että julkisen puolen hoitojen loppu häämöttää.

Pakko päivittää että saadaan vastoin odotuksia tehdä suoraan seuraavaan kiertoon uutta lääkkeellistä PASia. Olen niin tyytyväinen ettei tarvitse pitää välikiertoa tai olla huolissaan joulun sulkupäivistä.

Minun endometrioosi on laajasti levinnyt ja vaikea-asteinen. Se on voitu todeta jo ilman laparoskopiaa. Kummassakin munasarjassa on noin 7-8 cm kokoiset kystat. Toisesta munasarjasta on kohdun takaseinään kiinnike joka tekee sen että kohtu on S- mutkalla. Lisäksi lääkäri on voinut sormin tunnustella että endometrioosia on muuallakin. Olen kerran joutunut sairaalaan suonensisäisiä antibiootteja saamaan ja kolme kertaa saanut antibioottikuurin koska mun tulehdusarvot nousevat välillä todella korkeiksi ihan "normaalien" kuukautisten takia. Söin ennen tätä lokakuun PASia kolme kuukautta putkeen e-pillereitä rauhoittaakseen endometrioosia. Munasarjakystat eivät sinällään pienentyneet mutta litistyivät hieman.

Voi ei HoPe. Se on raskasta kun joutuu menemään uudestaan keräykseen. Monesko IVF munasolukeräys tästä nyt tulee? Meillä on jo tehty kaksi ja huomaan itsekin alkavani suuntaamaan ajatuksia jo yksityiselle klinikalle. Katselin jo alkuviikosta klinikoiden sijainteja sekä hinnastoja. Tuntuu että julkisen puolen hoitojen loppu häämöttää.
Voi kurja että on noin vaikeana sulla toi endometrioosi :( onko ollut mitään puhetta leikkauksesta?

Laitan myös viestiä tilkkaan voidaanko siirtoja jatkaa, kun varastorauta on näin matala. En tiedä mikä julkisen kanta on ylipäätään ferrittiinin mittaamiseen.

Minulle sanottiin Tilkassa, että 15 pidetään heillä rajana, että pääsee yksikön kautta edes seurantalabroihin. Minulla oli 18, mikä ei vaikuttanut ivf- tai pas-aikatauluun, koska rautavarastot muka kohtalaiset. Sama vaiva ollut raskauden aikana, vaikka olen syönyt 10 kk kunnon rautakuurin, äitiyspolin mukaan kaikki hyvin. Keskiraskaudessa hb 105 ja ferrit 11, infuusioon pääsen vasta jos hb laskee alle 100, vaikka minulla on jo nyt hyvin selkeät raudanpuutteen oireet Confused Face

Hyviä valmisteita ovat esim. Obsidan ja Ferrodan, c-vitamiinin kanssa. Jos vatsa ei kestä kokeilisin sideralia. Kannattaa myös lukea raudan imeytymisestä kun siihen voi itse vaikuttaa.

Muokattu viimeksi:
Minulle sanottiin Tilkassa, että 15 pidetään heillä rajana, että pääsee yksikön kautta edes seurantalabroihin. Minulla oli 18, mikä ei vaikuttanut ivf- tai pas-aikatauluun, koska rautavarastot muka kohtalaiset. Sama vaiva ollut raskauden aikana, vaikka olen syönyt 10 kk kunnon rautakuurin, äitiyspolin mukaan kaikki hyvin. Keskiraskaudessa hb 105 ja ferrit 11, infuusioon pääsen vasta jos hb laskee alle 100, vaikka minulla on jo nyt hyvin selkeät raudanpuutteen oireet Confused Face

Hyviä valmisteita ovat esim. Obsidan ja Ferrodan, c-vitamiinin kanssa. Jos vatsa ei kestä kokeilisin sideralia. Kannattaa myös lukea raudan imeytymisestä kun siihenkin voi itse vaikuttaa.
Kiitos kokemuksen jakamisesta! Harmi että rautavalmisteet eivät ole kunnolla tepsineet sinulla ja on puutosoireitakin. Raskaushan vielä huventaa noita varastoja. Toivottavasti raskaus sujuu kuitenkin hyvin :Heartred saa nähdä muuttuuko rautavarastoihin suhtautuminen tulevaisuudessa julkisella.

Hei kaikille pitkästä aikaa!

Tulin täältä taustalta toivottamaan kaikille plussanneille onnea ja pettymyksiä kohdanneille voimia.

Pettynyt: Sinulle haluisin sanoa, että pieni munasolujen määrä ei välttämättä vaikuta hoidon lopputulokseen, pienelläkin määrällä voi saada parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Kahden keskenmenon ja lukuisten pettymysten ja neljän vuoden jälkeen sain vihdoinkin hyviä uutisia torstaina: Varhaisultrassa näkyi viikkoja vastaava alkio ja vahva syke

Siirryn nyt plussanneisiin, mutta halusin vain tulla toivottamaan teille kaikille kanssasisarille voimia kovasti tälle raskaalle polulle.

Voi kurja että on noin vaikeana sulla toi endometrioosi :sad001 onko ollut mitään puhetta leikkauksesta?

Leikkaus olisi aivan viimeinen vaihtoehto. Koska kummassakin munasarjassa on kookkaat endometrioomat niin niiden poistaminen veisi mukanaan paljon tervettä kudosta. Vaikka leikkaus poistaisi endometrioosin ja parantaisi mahdollisuudet tulla raskaaksi niin jäisin hyvin pienen follikkelimäärän kanssa ja pahimmassa tapauksessa jäljelle ei jäisi mitään. Eli jatkossa munasolukeräyksissä ei tulisi juurikaan mitään ja voisin saada vaihdevuodet parin vuoden sisäällä.

Jos oltaisiin varakkaita ja yksityisellä niin järkevin vaihtoehto olisi varmaan tehdä 3-4 munasolukeräystä ja kerätä pakkanen täyteen alkioita, sen jälkeen leikata ja sitten alkaa tekemään siirtoja. Olemme HUSilla puhuneet että niin kauan kuin selviän kipujen kanssa ja endometrioomat pysyvät alle 10cm kokoisina, emme leikkaa.

Leikkaus olisi aivan viimeinen vaihtoehto. Koska kummassakin munasarjassa on kookkaat endometrioomat niin niiden poistaminen veisi mukanaan paljon tervettä kudosta. Vaikka leikkaus poistaisi endometrioosin ja parantaisi mahdollisuudet tulla raskaaksi niin jäisin hyvin pienen follikkelimäärän kanssa ja pahimmassa tapauksessa jäljelle ei jäisi mitään. Eli jatkossa munasolukeräyksissä ei tulisi juurikaan mitään ja voisin saada vaihdevuodet parin vuoden sisäällä.

Jos oltaisiin varakkaita ja yksityisellä niin järkevin vaihtoehto olisi varmaan tehdä 3-4 munasolukeräystä ja kerätä pakkanen täyteen alkioita, sen jälkeen leikata ja sitten alkaa tekemään siirtoja. Olemme HUSilla puhuneet että niin kauan kuin selviän kipujen kanssa ja endometrioomat pysyvät alle 10cm kokoisina, emme leikkaa.

Voimia Pupsis, olet ajatuksissa ja toivon todella että seuraava on teidän kierto ja saatte pienokaisen kyytiin. On todella ikävää ettei julkinen taivu tohon että keräyksiä tehdään useampi vaikka endon tilanne noin selvä.

Kiitos vastauksesta! Tilkkaan olinkin jo yhteydessä, ja taidan vielä soittaa terveyskeskukseen. Katsotaan mitä vastaavat.

Itsellä keskenmenovuoto tosiaan kesti monta kuukautta kun jäi istukan pala kohtuun. Huonot rauta-arvot eivät siis ole ihme.

Tutkin myös että tuo sideral olisi hyvä. Sitä siis ostamaan ensi hätään Apteekista.

Huomaathan että sider al fortessa ei ole kuin 30mg rautaa! Se on tärkeä yksityiskohta jos haluaa nopeasti ferrit kasvuun. Käytin itse tuota valmistetta ja mun rauta laski parillakymmenellä yksiköllä 3kk:ssa. Lopetin käytön ja siirryin Obsidaniin ja Ferrodaniin. Nyt ollaan Dextrassa ja suositus on että nopeiten raudan saa kasvuun kun ottaa Ferrodania tai Obsidania 2 x 100mg päivässä. Jos ei ole niin kiire niin joka toinen päivä otettuna yksittäisen annoksen imeytyvyys on parempi, muta joka päivä otettuna kokonaismäärä nostaa ferriä nopeiten. Itse otin kuurin keskenmenon jälkeen kun ferrit jotai 10 ja ennen IVF:ää pääsin 58:aan parissa kuukaudessa. Otin 2 x 100mg joka päivä.

Heips kaikille! En kuollaksenikaan muista olenko tähän ketjuun esittäytynyt. Jos en niin..
3v yritystä takana, nyt menossa ensimmäinen lyhyen kaavan IVF-hoito.
Tällähetkellä Gonal-f pistetty 5päivää ja tänään alkoi myös Fyremadelin pisto, tiistaina eka ultra.
Hieman ehkä jännittää että mitä sieltä löytyy, viimeksi kun on ultrattu niin sanottiin että olisi hypeririski, mutta kaippa se todellinen tilanne selviää vasta tiistaina.
Aika paljon kipeempi tuo Fyremadel pistokohta, Gonal-f: stä ei oikeastaan ole tullut mitään tuntemuksia.

Oikean munasarjan tuntumassa kolme päivää elohiiri nakutellut, että kai siellä jotain tapahtuuBeaming Face With Smiling Eyes

Onko muille tullut alavatsan ja/tai rintojen turvotusta kyseisistä lääkkeistä?
Entäs miten ruokahalu, onko pysynyt normaalina?
Itelle ei meinaa oikeen mikään maistua, janottaa kyllä senkin edestä.
Mites seksin harrastaminen pistojen aikana, onko jollekkin sanottu siitä jotain, onko sallittua vai ei, voiko vaikuttaa johonkin negatiivisesti? Kysyn koska mulle ei lääkärit mitään asiasta sanoneet.

Huomaathan että sider al fortessa ei ole kuin 30mg rautaa! Se on tärkeä yksityiskohta jos haluaa nopeasti ferrit kasvuun. Käytin itse tuota valmistetta ja mun rauta laski parillakymmenellä yksiköllä 3kk:ssa. Lopetin käytön ja siirryin Obsidaniin ja Ferrodaniin. Nyt ollaan Dextrassa ja suositus on että nopeiten raudan saa kasvuun kun ottaa Ferrodania tai Obsidania 2 x 100mg päivässä. Jos ei ole niin kiire niin joka toinen päivä otettuna yksittäisen annoksen imeytyvyys on parempi, muta joka päivä otettuna kokonaismäärä nostaa ferriä nopeiten. Itse otin kuurin keskenmenon jälkeen kun ferrit jotai 10 ja ennen IVF:ää pääsin 58:aan parissa kuukaudessa. Otin 2 x 100mg joka päivä.
Kiitos tiedosta! Ehkäpä sit huomen vielä toinen noista 100 mg valmisteesta. Tarkoitus on nostaa toki niin nopeaan kuin on mahdollista ferrit.

Heips kaikille! En kuollaksenikaan muista olenko tähän ketjuun esittäytynyt. Jos en niin..
Tällähetkellä Gonal-f pistetty 5päivää ja tänään alkoi myös Fyremadelin pisto, tiistaina eka ultra.
Hieman ehkä jännittää että mitä sieltä löytyy, viimeksi kun on ultrattu niin sanottiin että olisi hypeririski, mutta kaippa se todellinen tilanne selviää vasta tiistaina.
Aika paljon kipeempi tuo Fyremadel pistokohta, Gonal-f: stä ei oikeastaan ole tullut mitään tuntemuksia.

Oikean munasarjan tuntumassa kolme päivää elohiiri nakutellut, että kai siellä jotain tapahtuuBeaming Face With Smiling Eyes

Mites seksin harrastaminen pistojen aikana, onko jollekkin sanottu siitä jotain, onko sallittua vai ei, voiko vaikuttaa johonkin negatiivisesti? Kysyn koska mulle ei lääkärit mitään asiasta sanoneet.

Fyremadel neula on vähän paksumpi niin voi olla syy miksi tuntuu kipeeltä
Alavatsa on ollut hieman turvonnut lähellä punktiopäivää. Kunnon turvotus on iskenyt vasta punktion jälkeen. En muista että rinnoissa olisi ollut muutosta.
Ruokahalu on pysynyt normaalina, samoin jano. Olen yleensä vasta punktion jälkeen tankannut nesteitä.
Minulle ei ainakaan ole sanottu mitään seksistä. Olemme harrastaneet seksiä pistosten aikana ihan pariin päivään ennen punktiota. Punktion jälkeen taas ei ole voinut kuvitella mitään actionia makuuhuoneessa.

Fyremadel neula on vähän paksumpi niin voi olla syy miksi tuntuu kipeeltä
Alavatsa on ollut hieman turvonnut lähellä punktiopäivää. Kunnon turvotus on iskenyt vasta punktion jälkeen. En muista että rinnoissa olisi ollut muutosta.
Ruokahalu on pysynyt normaalina, samoin jano. Olen yleensä vasta punktion jälkeen tankannut nesteitä.
Minulle ei ainakaan ole sanottu mitään seksistä. Olemme harrastaneet seksiä pistosten aikana ihan pariin päivään ennen punktiota. Punktion jälkeen taas ei ole voinut kuvitella mitään actionia makuuhuoneessa.

Kiitos vastauksesta! :)

Ollaan myös muutamasti tässä pistojen aikana seksiä harrastettu, jostain vain tuli mieleen että onkohan se ihan ok. Mutta ilmeisesti. :)

Uskoisin myös että punktion jälkeen ei ihan heti päälimmäisenä olisi mielessä seksi.

Yksi mitä olen myös huomannut pistojen aloituksen jälkeen on ihan järkyttävä hikoilu, voisin vain seistä koko päivän ja varsinkin yöt kylmässä suihkussa.

Mulla turvotti kyllä gonal vatsaa ja punktiota varten kasvattelu varsinkin. Mutta pahinta oli mielialaoireet. Meillä klinikalla ohjeistetaan punktion jälkeen 5vrk yhdyntäkielto infektioriskin takia, muuten ei oo siihen liittyviä rajoituksia.

Meillä sano että älä tee mitään hyppyttävää liikuntaa ennen punktiota. Eli pumppeja ja juoksua. Munasarjat kasvaa ja ne tulee isommaksi ku normaalisti niin periaatteessa on riski että esim juoksemalla vois saada munasarjan kiertymään ku se on painava terttu. Mutta kuulemma tulee sen verran turvonneeksi ja kipeeksi ettei teekkään mieli tehä hurjia liikkeitä koska ne tuntuu pahalta? Mulla kans 5 päivää pistelyä ja pitkä kaava menossa. Beaming Face With Smiling Eyes pientä alavatsassa tuntunut silloin tällöin.

Ps. Johan kellon siirron lykkäs. Heräsin just ku puhelin muistutti synarela suihkauksesta ja periaatteessa tuli nyt 13h väli. Perhanan perhana

Voihan kökkö. Tilkasta vastattiin, että voisin ilmoittautua pas siirtoon vasta joulukuun kuukautisista, missä ferritiini kontrolloidaan, että on nousussa. Voi olla että ei onnistu siirto enää tämän vuoden puolella, kun lähdetään joululomamatkoille jo puolivälissä joulukuuta...

Lääkäri suositteli rautalisän ottoa joka toinen päivä.

Tovin kirjoittelutaukoa ollut, koska aina kun on hoitoihin vaikuttavia odotteluja, ei ole fiilistä useinkaan lueskella mitään, saati kirjoitella.:Alien:
Mutta nyt on kohdun tähystys tehty ja joku pienen pieni palanen jotain keskenmenon rippeitä(?)poistettiin kohdusta. Muuten onneksi todella siisti kohtu kuvatessa. Jännittihän tuokin aikalailla, että mitä löytyy. Nyt on ainakin hyvä jatkaa matkaa ja odotellaan, päästäänkö Pas siin vielä tän vuoden puolella.Black Heart

Raudasta sen verran, että mulla kun oli elo-syysk. ferrit 14 ja hemogl. hyvä 139, Tilkassa sanottiin ettei alhainen ferri vaikuta nyt hoitoihin. Kuulemma hemogl.on se mikä ratkaisee. Erikoista, koska tiesin kanssa tuon ferrien 15 rajan heillä. Toisaalta, oon syönyt rautaa heinäkuun lopusta asti keskenmenon takia - Ferrodan 100mg/pvä. Ajattelin mittauttaa Puhdin kautta.ferrit varmaan taas joulukuussa.

Mutta edelleen kaikille tsemppiä kovasti omaan vaiheeseen!monta raskautumistakin täällä tullut näköjään!Beating Heart

Muokattu viimeksi:
Eilen iltapäivällä alkoi menkat ja tänä aamuna ilmoittauduttiin PASiin. Huomenna alkaa Progynova (kp3). Muutoin kivunhallinta mennyt hyvin paitsi yöllä oli jäätävä kipukohtaus joka kesti pari tuntia. Ei pystynyt seisomaan kun alkoi heti pyörryttää, piti kontata kylppäriin jotta pääsisi kuumaan suihkuun mutta siinä sitten vaan vapisin ja oksentelin kun sattui ja kramppasi vatsaa niin paljon. Nyt on taas ok olo mutta otin sairaslomaa täksi päiväksi kun on nukkunut huonosti ja päätä särkee. Tuntuu hyvältä kerätä voimia uutta PAS kiertoa varten.

Tiistaitsempit kaikille! Beating Heart

Päivitän nyt vielä tännekin, että meillä oli tänään uusi varhaisultra, jossa pääsimme vihdoin näkemään viikkoja vastaavan alkion ja kuulemaan sen vahvan sykkeen. Beating Heart Tänään siis viikkoja 8+1. Tuntuu vieläkin aivan uskomattomalta että tämä kolmas icsi, joka melkein jo keskeytyi heti alkumetreille (yksi folli lähti stimulaatiossa kasvamaan paljon nopeammin kuin muut) lopulta tuotti tulosta! Toki vielä on varhaiset viikot menossa ja mitä tahansa voi tapahtua, mutta ainakin nyt on päästy pidemmälle kuin koskaan aiemmin. Halusin vielä toivottaa paljon tsemppiä ja voimia kaikille tätä ryhmää seuraaville, älkää luopuko toivosta! Jään varmasti seurailemaan keskustelua täällä joksikin aikaa, tämä ryhmä on ollut itselle niin tärkeä vertaistuen lähde, etten osaa ehkä aivan heti irrottautua. Paljon plussatuulia kaikille! Beating Heart

Takaisin