on kyllä kiva lukea täältä kuulumisia. en nyt kommentoi erikseen kaikille, mutta jokaiselle tsemppiä omaan tilanteeseen
mulle tuli mieleen nostaa tää henkinen puoli taas keskusteluun. miten teillä on hoidot tuntuneet henkisesti myöhemmässä vaiheessa? onko lääkityksillä tai tauoilla siitä ollu merkitystä psyykkiseen puoleen?
mähän oon moneen kertaan sanonut, että olo helpottui siinä vaiheessa kun mentiin tutkimuksiin ja päästiin hoitojen piiriin. toki on ollut ylä- ja alamäkiä siinäkin, mutta selkeästi se on ollut enemmän voimavara kuin ahdistuksen kohde itselle, että asiantuntijat hoitaa ja kaikki voitava tehdään raskauden aikaansaamiseksi. no nyt kun takana on 6 peräkkäistä lääkkeellistä kiertoa, joissa mukana 4 inssiä ja yksi IVF, ja tässä kierrossa oon pitkästä aikaa ihan luomuna, niin kaikki tuntuu jotenkin todella rankalta. en jotenkin enää usko että se liittyy seuraavan askelen odottamiseen ja siihen et tuoresiirtoon ei päästy ja välikierto tuli, vaan jotenkin vaan henkinen jaksaminen kokonaisuudessaan on koetuksella. on tullut tavallaan sellainen luovuttajaolo koko vauvahaaveen suhteen. asiaa ei niin paljon edes mieti, ja sillon kun ajatus siirtyy aiheeseen niin miettii vaan et ehkä sitä vauvaa ei koskaan tule, ehkä tää on se lopullinen tila ja perheen koko. jotenkin mieli on muutenkin tosi herkillä. nytkin ovulaation aikaan itkeskelen milloin mistäkin syystä (arjen tilanteista, lukemisista, telkkarista) ja tuntuu että se nykyisen perheen menettämisen pelko on kasvanut jotenkin tosi suureksi. onkohan tää nyt joku stressiperäinen reaktio joka laukeaa, kun ei ole päällä mitään lääkitystä ja on menty kuitenkin suht pitkä hoitojakso läpi, jonka mielestäni selvisin "kunnialla" ja hyvällä fiiliksellä loppuun asti... en tiedä. ei varmaan myöskään helpota tuo esikoisen uhmavaihe ja sen pintaan nostattamat vanhemmuuden haasteet ja epäonnistumisen pelko. no joka tapauksessa olis kiva kuulla muiden kokemuksia! ja tuntuipa hyvältä kirjata tää tähän auki, kun en oo oikein osannut jäsennellä sanoiksi tätä oloa aiemmin.