IVF/ICSI-HOIDOT 2021

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko kokemusta siitä, et jos menkat ei ala ajallaan, et vaikuttaako hoitoihin?
Mulla on kierto 23-26 päivää. Ja lääkäri suunnitteli sen mukaan hoidot. Nyt eletään päivää 27. Koronarokotteen sain kp15. Uskoisin et sen syytä tämä, koska on mulla ollu mitä tahansa elämässä meneillään, niin kuukautiskiertoon ei oo vaikuttanu.

Ahdistaa epätietoisuus, et jos nyt hoito meneekin sivusuun :smiley-angry017
Ei mitään merkitystä.

Ainoa aika, jolloin kuukautisten alkamispäivällä on merkitystä, on jos hoito on tarkoitus tehdä ennen kesäsulkua tai joulusulkua. Silloin kuukautisten myöhästyminen saattaa tarkoittaa, että hoitoa ei ehditäkään tehdä kokonaisuudessaan ennen sulkua ja hoito siirtyy alkamaan sulun jälkeen.
 
Kiitos Illusia tsempeistä! Mielenrauhaa sulle ja viivalle vahvistumista! :happy:

Beisla, sepä tässä onkin, että ei ole juurikaan tutkittu. Hoitava tahokin on ajatellut, että tämä on ihan läpihuutojuttu, koska olen terve, nuorehko ja raskautunut neljä vuotta sitten ensimmäisestä inseminaatiosta, jossa käytetty tämän saman luovuttajan siittiöitä. Ainut syy ICSI:in on, että ko. luovuttajan siittiöt vähissä ja toiveissa siis esikoiselle sisarus samoista soluista :sad001 Nyt on tehty yksi tuoresiirto ja kolme PAS. Limakalvo ollut aina todella hyvä. Keltarauhashormoni myös aina katsottu verikokeella ja se kunnossa. Kysyin lääkäriltä, että voidaanko tehdä mitään toisin, mutta oli sitä mieltä, että tämä on vain huonoa tuuria...
 
Medium tuo on kyllä varmasti raastavaa myös, jos mitään selvää syytä ei löydy. Vaikka toisaalta ajattelisi että silloin se on vaan ajan kysymys koska tärppää! Meillä kun syy on paljastunut tässä hoitojen myötä olevan munasolujen laadussa ja määrässä, niin ei sekään paljoa mieltä lämmitä kun sille ei ihan hirveästi voi mitään tehdä. Täytyy vaan jatkaa yritystä niin kauan kun niitä soluja riittää. Hurjasti tsemppiä punktioon, viisi munasolua on aivan hyvä tulos myös! :)

Meillä oli tänään se kontrolliultra, ja vielä oli se isoksi karannut folli matkassa (tänään 22mm) ja sen lisäksi pari muuta oli kirinyt kasvua kiinni. Päädyttiin nyt sitten varaamaan punktio maanantaille, vaikka saalis tulee olemaan max 4 solua, mutta muuten se iso voi kuulemma lähteä karkuun. Meille ehdotettiin että voidaan myös tehdä tästä kierroksesta vain keräys, ja pakastaa pelkät munasolut punktion jälkeen. Tällä säästettäis rahaa (tämä kierto olisi n. puolet halvempi kuin täysi ivf hoito) ja progesteronitasojen vuoksi ei välttämättä kuitenkaan siirtoon päästäisi. Sitten voitais tehdä uusi ivf kierros alusta asti heti kun mahdollista, ja hedelmöittää näiden kahden kierron solut yhtaikaa. Tää kuulostaisi jotenkin järkevältä siinä mielessä että saatais mahdollisimman paljon munasoluja talteen, kun nehän ei tästä enää ainakaan nuoremmaksi muutu, ja siten ehkä paremmat mahdollisuudet hyvään alkioon. Toisaalta se solujen edestakainen pakastelu vähän mietityttää, vaikka lääkärin mukaan siinä ei kauhean suurta riskiä pitäisi olla..

Onko kenelläkään muulla tehty koskaan tällaista hoitojen yhdistelmää? Saadaan päättää sitten maanantaina kun nähdään montako solua punktiosta saadaan että mitä tehdään.
 
Hei, Olen hiukan seuraillut palstaa taustalla ja saanut monenlaista infoa, kiitos siitä. Nyt on kuitenkin tiukka paikka itselläni ja kuulisin mielelläni kokemuksia seuraavasta asiasta. Olisin kysellyt onko kellään kokemusta, että alkioita olisi viljelty päivään 7 saakka? Meillä takana jo useampi hoito ja tulokset tuntuvat huononevan kerta kerralta. Viimeisimmästä hoidosta oli tarkoitus tehdä tuoresiirto päivänä 4. Kuitenkin alkiot (4) eivät vielä silloin olleet kehittyneet tarpeeksi. Viidennen päivän kohdalla tuli ilmoitus, että alkiot ovat kyllä jakautuneet edelleen, mutta liian hitaasti ja viljelyä jatketaan päivään 7 saakka. Nyt mielessä on, että onkohan mitään mahdollisuuksia, että nämä hitaasti jakautuneet alkiot olisivat jaksaneet vielä kehittyä päivään 7 saakka. Tuntuu, että yleensä alkiot on pakastettu viimeistään päivänä 6 ja viime hoidossakin ne mitä vielä päivän 5 jälkeen viljeltiin, kuukahtivat päivänä 6. Lähinnä jo hautaan ajatusta, että tästä hoidosta päästään siirtoon ollenkaan.. Mielelläni siis kuulisin, jos jollain on saatu alkioita pakkaseen päivänä 7 ja vieläpä onnistuminen sellaisella hitaanpuoleisella alkiolla :)
 
Hei, Olen hiukan seuraillut palstaa taustalla ja saanut monenlaista infoa, kiitos siitä. Nyt on kuitenkin tiukka paikka itselläni ja kuulisin mielelläni kokemuksia seuraavasta asiasta. Olisin kysellyt onko kellään kokemusta, että alkioita olisi viljelty päivään 7 saakka? Meillä takana jo useampi hoito ja tulokset tuntuvat huononevan kerta kerralta. Viimeisimmästä hoidosta oli tarkoitus tehdä tuoresiirto päivänä 4. Kuitenkin alkiot (4) eivät vielä silloin olleet kehittyneet tarpeeksi. Viidennen päivän kohdalla tuli ilmoitus, että alkiot ovat kyllä jakautuneet edelleen, mutta liian hitaasti ja viljelyä jatketaan päivään 7 saakka. Nyt mielessä on, että onkohan mitään mahdollisuuksia, että nämä hitaasti jakautuneet alkiot olisivat jaksaneet vielä kehittyä päivään 7 saakka. Tuntuu, että yleensä alkiot on pakastettu viimeistään päivänä 6 ja viime hoidossakin ne mitä vielä päivän 5 jälkeen viljeltiin, kuukahtivat päivänä 6. Lähinnä jo hautaan ajatusta, että tästä hoidosta päästään siirtoon ollenkaan.. Mielelläni siis kuulisin, jos jollain on saatu alkioita pakkaseen päivänä 7 ja vieläpä onnistuminen sellaisella hitaanpuoleisella alkiolla :)

Meillä viljeltiin muutamaa alkiota päivään 7 koska olivat just hitaammanpuoleisia ja kait ne ihan hyvälaatuisia kuitenkin oli kun päätettiin pakastaa. 1 tai 2 kpl 7päivän blastoa siis pakastettiin. Siirtoa ei näistä ole (ainakaan vielä) tehty.
 
Mieltäni painaa tiedottomuus jälleen:
Mitä käy jos alkion sulatus epäonnistuu, meneekö sen kk yritys hukkaan vai sulattavatko ne seuraavalle päivälle toisen?
Minulla lääkkeellinen kierto.

Vastaukseni on varmaan jo myöhässä, mutta toivottavasti jollekin iloa. Meille kävi näin, että eka sulatetus oli jotenkin epäonnistunut, en tiedä/muista tarkemmin, mitä lääkäri siitä sanoi, mutta uusi alkio ehdittiin sulattaa vielä samalle päivälle. Tarvittaessa siirtoa olisi voitu laittaa 30-60 minuuttia eteenpäin, jotta toinen alkio olisi ehtinyt sulaa. Siitä en tiedä, jos ei saman päivän alkiota olisi ollut toista, että olisiko siirtoa voitu yrittää sitten kaksi päivää myöhemmin. Meillä tämä epäonnistunut sulatus oli 3-päiväisellä ja pakkasessa oli toinenkin 3-päiväinen, joten se sulatettiin sitten siirtoa varten, mutta näiden lisäksi olisi ollut vielä 5-päiväinenkin.
 
Illusia, varovaiset onnittelut ja plussan vahvistumista toivon teille!:Heartred

Itsellä on hieman murheelliset piinapäivät meneillään. Siirto oli kolme päivää sitten ja se oli järkyttävä kokemus. Katetria yritettiin 40min ährätä kohtuuni, neljän lääkärin toimesta. Aiemmat kaksi PASia olleet myös hieman hankalia kohdunkaulan mutkan vuoksi, mutta tämä oli niin kamalaa että itkin vain ja olin kuin joku eläin jota ronkitaan. Vaikka henkilökunta oli minua kohtaan ystävällisiä, tuntui että tilanne oli todella outo ja pelkkää sähläystä. Itkin vielä seuraavana päivänäkin, koska olin jotenkin niin poissa tolaltani tuosta kokemuksesta. Kaiken huipennus oli se, että yksi siirtoa yrittäneistä paikalle pyydetyistä lääkäreistä, joka ei ole koskaan minua hoitanut, laittoi minulle sähköpostia ja pahoitteli kollegansa käytöstä. Olen aivan sokissa, en tiedä mitä kollegansa on oikein tehnyt, olen siis ollut jossain ihan muussa maailmassa siirron aikana kun en ole tajunnut mitä siellä on tapahtunut. Sähköpostissa lääkäri kyllä vakuutteli että siirron onnistumiseen tämä haastava siirto ei vaikuta, ja toivoo että raskaus alkaa. Täytynee soittaa maanantaina klinikalle ja kysyä, mitä ihmettä oikein tapahtui.

Tästä syystä en ole kovin toiveikas raskauden alkamisen suhteen:sad001
 
Illusia, varovaiset onnittelut ja plussan vahvistumista toivon teille!:Heartred

Itsellä on hieman murheelliset piinapäivät meneillään. Siirto oli kolme päivää sitten ja se oli järkyttävä kokemus. Katetria yritettiin 40min ährätä kohtuuni, neljän lääkärin toimesta. Aiemmat kaksi PASia olleet myös hieman hankalia kohdunkaulan mutkan vuoksi, mutta tämä oli niin kamalaa että itkin vain ja olin kuin joku eläin jota ronkitaan. Vaikka henkilökunta oli minua kohtaan ystävällisiä, tuntui että tilanne oli todella outo ja pelkkää sähläystä. Itkin vielä seuraavana päivänäkin, koska olin jotenkin niin poissa tolaltani tuosta kokemuksesta. Kaiken huipennus oli se, että yksi siirtoa yrittäneistä paikalle pyydetyistä lääkäreistä, joka ei ole koskaan minua hoitanut, laittoi minulle sähköpostia ja pahoitteli kollegansa käytöstä. Olen aivan sokissa, en tiedä mitä kollegansa on oikein tehnyt, olen siis ollut jossain ihan muussa maailmassa siirron aikana kun en ole tajunnut mitä siellä on tapahtunut. Sähköpostissa lääkäri kyllä vakuutteli että siirron onnistumiseen tämä haastava siirto ei vaikuta, ja toivoo että raskaus alkaa. Täytynee soittaa maanantaina klinikalle ja kysyä, mitä ihmettä oikein tapahtui.

Tästä syystä en ole kovin toiveikas raskauden alkamisen suhteen:sad001

Pahoittelut kokemuksestasi :Heartpink veikkaan, että se ikävä lääkäri on ollut turhautunut ja puhellut esim "olisi tässä muutakin tekemistä, ei tästä mitään tule" tmv. Toivottavasti kertovat sulle rehellisesti mitä tapahtui. Haluatko varmasti tietää?
 
Olen tosi pahoillani kokemastasi Lipsu!

Mä olisin sitä mieltä, että selvitä, ja tee tarvittaessa valitus, jos yhtään siltä tuntuu. Nämä asiat ( vielä
intiimialueille kohdistuvat) voivat jäädä vaivaamaan, jos niitä ei käsittele. Minusta hoitavalla taholla on nyt painava velvollisuus selvittää asia ja tarjota sinulle myös tarpeen mukaan henkistä tukea.

Mulle itselleni on tehty lapsettomuushoidoissa suurta kipua aiheuttanut hoitovirhe, eikä lääkäri tilanteessa eikä koskaan sen jälkeenkään pahoitellut. Itse asiassa naureskeli. Sen takia asia jäi mua vaivaamaan, ja olen jälkikäteen ymmärtänyt että se oli täysin epäammattimaista, en ansainnut sitä, ja mulla olisi ollut oikeus tehdä asiasta ilmoitus.
Voimia sinulle. ❤️ Olen itsekin järkyttynyt kokemuksestasi ihan kuuleman perusteella. Onhan sinulla tukea ympärillä?
 
Kaikki neljä lääkäriä siis oli puheissaan rauhallisia ja asiallisia, mutta vastuulääkärini ehdotti jonkun instrumentin käyttöä johon tämä sähköpostin lähettänyt lääkäri sanoi, että ei todellakaan. Ja kyseisestä instrumentista tämä lääkäri sanoi viestissään, että tämä tehty siirto voi onnellisesti johtaa raskauteen, kun tätä kyseistä instrumenttia ei käytetty.. eli minulle jäi tunne, että tämä viestin lähettänyt lääkäri halusi tuoda minulle esiin sen, että hoitovirhe oli lähellä. Mutta täytyy tosiaan selvittää asia ja ehdottomasti vaihtaa vastuulääkäriä. Koskaan aiemmin kukaan lääkäri ei ole minulle lähettänyt sähköpostia ja nyt vielä kyseessä lääkäri, jota en aiemmin ollut tavannutkaan, niin selvästi asia jäänyt häntäkin vaivaamaan. Itse en siis ollut klinikkaan yhteydessä siirron jälkeen, vaikka jäi kurja olo.

Kiitos ymmärryksestä ja tuesta:Heartred onneksi mies jaksaa olla tukena ja ystävillekin kerroimme.. joskin he samaan aikaan kertovat olevansa raskaana niin tuntuu etteivät ihan osaa nyt tukea tässä. Toivon, että saisin jatkossa miehen mukaan siirtoihin jos niitä vielä joudutaan tekemään, edes tämän kokemuksen verukkeella. Kun vieläkin klinikalla ohje ettei puoliso saa olla mukana.
 
Kaikki neljä lääkäriä siis oli puheissaan rauhallisia ja asiallisia, mutta vastuulääkärini ehdotti jonkun instrumentin käyttöä johon tämä sähköpostin lähettänyt lääkäri sanoi, että ei todellakaan. Ja kyseisestä instrumentista tämä lääkäri sanoi viestissään, että tämä tehty siirto voi onnellisesti johtaa raskauteen, kun tätä kyseistä instrumenttia ei käytetty.. eli minulle jäi tunne, että tämä viestin lähettänyt lääkäri halusi tuoda minulle esiin sen, että hoitovirhe oli lähellä. Mutta täytyy tosiaan selvittää asia ja ehdottomasti vaihtaa vastuulääkäriä. Koskaan aiemmin kukaan lääkäri ei ole minulle lähettänyt sähköpostia ja nyt vielä kyseessä lääkäri, jota en aiemmin ollut tavannutkaan, niin selvästi asia jäänyt häntäkin vaivaamaan. Itse en siis ollut klinikkaan yhteydessä siirron jälkeen, vaikka jäi kurja olo.

Kiitos ymmärryksestä ja tuesta:Heartred onneksi mies jaksaa olla tukena ja ystävillekin kerroimme.. joskin he samaan aikaan kertovat olevansa raskaana niin tuntuu etteivät ihan osaa nyt tukea tässä. Toivon, että saisin jatkossa miehen mukaan siirtoihin jos niitä vielä joudutaan tekemään, edes tämän kokemuksen verukkeella. Kun vieläkin klinikalla ohje ettei puoliso saa olla mukana.
Pahoittelut kokemuksestasi :sorry::Heartred
 
Onneksi olivat asiallisia kuitenkin tilanteessa. Voimia asian selvittelyyn, ja toiveikkaita piinapäiviä! ❤️ Täälläkin on jo moneen kertaan todettu, että onneksi siihen kiinnittymiseen ei oma olo vaikuta, oli se millainen tahansa. ❤️
 
Mulla viiva ilmestyi nopeammin tänään, ja oli jo vahvempi. ❤️ :sad010❤️ (Tiedostan vielä aika vahvasti, että nämä on vasta ensimmäisiä askeleita, ja voi käydä vielä miten vaan.)
 

Liitteet

  • AE2CB9E8-2193-42A9-AF55-6E55DFB2BB6B.jpeg
    AE2CB9E8-2193-42A9-AF55-6E55DFB2BB6B.jpeg
    1.5 MB · Katsottu: 118
Illusia, varovaiset onnittelut ja plussan vahvistumista toivon teille!:Heartred

Itsellä on hieman murheelliset piinapäivät meneillään. Siirto oli kolme päivää sitten ja se oli järkyttävä kokemus. Katetria yritettiin 40min ährätä kohtuuni, neljän lääkärin toimesta. Aiemmat kaksi PASia olleet myös hieman hankalia kohdunkaulan mutkan vuoksi, mutta tämä oli niin kamalaa että itkin vain ja olin kuin joku eläin jota ronkitaan. Vaikka henkilökunta oli minua kohtaan ystävällisiä, tuntui että tilanne oli todella outo ja pelkkää sähläystä. Itkin vielä seuraavana päivänäkin, koska olin jotenkin niin poissa tolaltani tuosta kokemuksesta. Kaiken huipennus oli se, että yksi siirtoa yrittäneistä paikalle pyydetyistä lääkäreistä, joka ei ole koskaan minua hoitanut, laittoi minulle sähköpostia ja pahoitteli kollegansa käytöstä. Olen aivan sokissa, en tiedä mitä kollegansa on oikein tehnyt, olen siis ollut jossain ihan muussa maailmassa siirron aikana kun en ole tajunnut mitä siellä on tapahtunut. Sähköpostissa lääkäri kyllä vakuutteli että siirron onnistumiseen tämä haastava siirto ei vaikuta, ja toivoo että raskaus alkaa. Täytynee soittaa maanantaina klinikalle ja kysyä, mitä ihmettä oikein tapahtui.

Tästä syystä en ole kovin toiveikas raskauden alkamisen suhteen:sad001
Todella ikävältä ja kivuliaalta kokemukselta kuulostaa :Heartred:sad001
Toivottavasti raskaus tästä alkaa!

Minua pelotti aikoinaan mennä siirtoihin, koska tiesin minulle aiemmin tehtyjen inseminaatioiden perusteella että minulla kans ilmeisesti joku ”mutka” tms..
siirrot mulla onneksi sujuivat melko Ok.

mutta pääsen tuohon tunteeseen että sitä on kuin joku eläin.. kun muistelen paria inssiä. Katetri saatiin paikoilleen vasta kun itkin jo paniikissa.. ja lääkäri ”torui” käytöstäni, kun pitäisi saada se katetri nyt menemään kun ei ne siittiöt siinä odottelemalla parane..

tsemppiä sinne! :hug013
 
Mulla viiva ilmestyi nopeammin tänään, ja oli jo vahvempi. ❤️ :sad010❤️ (Tiedostan vielä aika vahvasti, että nämä on vasta ensimmäisiä askeleita, ja voi käydä vielä miten vaan.)
Varovaiset onnittelut, näyttääpä hyvältä viiva!:Heartred toivotaan että kaikki menee hyvin:Heartred
 
Mulla ei siirrossa myöskään meinattu saada välineitä helpolla oikeaan paikkaan, koska kohdunsuu oli kuulemma jotenkin aika ylhäällä tms. Haettiin jos jonkinlaista instrumenttia ja lääkäreitä tuli lisää paikalle. Jotain ihan ihme välineitä myös noudettiin, mitä ei kuulemma usein käytetä. Alkoi jo jännittämään vähän ja sanoinkin, että tähänkö vaiheeseen tää nyt tyssää kaiken jälkeen.:yuck::hilarious:
Laitoin jännitykissäni huumoriksi ja heitin et haetteko jo seuraavaksi jostain siivouskomerosta apuvälineitä. Mä kysyin voinko tehdä jotain ja vaihdoin asentoa pöydällä(pyllyä alemmas hivuttaen) ja heti saatiin homma maaliin.
Ja raskauduin tästä siirrosta.:angelic:
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top