IVF/ICSI-HOIDOT 2021

En oo nyt hoidoissa! Meillä siis ekasta icsistä tuo vuoden ikäinen. Toinen alkio (ainoa pakkasessa) oli alunperin suunnitelmissamme siirtää tän loppuvuoden aikana mutta mun kroppa on ollut tän vuoden ihan sekaisin.

Yritin muistella, muttei mulla kyllä taidettu ikinä Keltarauhashormonia mitata! Amh, fsh vaan. Luteaalivaihe oli koko yrityksen ajan 8-9 päivää ja kierrot 22-32 suurinpiirtein. Ovuloin siis kaikkea kp 13-22 välillä yleensä. Tiputtelu alkoi aina dpo 7..
Meillä tosiaan eka ja ainoa hoito oli tuo icsi. Ja aina kyselin tuosta lyhyestä luteaalista jne niin vastaus oli vaan ettei omalla kierolla ole väliä tässä hoitomuodossa. Tottahan se toki oli, ärsytti vaan kun ensikäynnistä meni yli vuosi ennenkuin pääsimme edes aloittamaan ja siihen asti sai mennä ilman apuja kiertoon.

Yleensä lapsettomuus tutkimuksissa ne mitataan. Sen tietää siitä, ku yleensä se arvo mitataa lähellä menkkoja, jos oikein muistin. Entiä sit onko toi kierto normaalissa rajassa sit. Mulla kierto on aika normi aina sen 28-32 ja ovis on tullut max kp19. Mulla aina luteaalivaihe on sen 14pv. Mut vaikka meissä ei mitään vikaa ole löytynyt niin vasta siirto toi plussan. :Heartred vaikka ei sillä merkitystä, pääasia että onnistui. Mutta ihanaa, että teillä hoito tuotti tulosta ja saitte pienen. :happy:
 
Aiempaan ferritiini-keskusteluun liittyen tulin huikkaamaan, että mä olin saanut viidessä kuukaudessa ferrit nostettua 12 -> 48 syömällä yliopiston apteekin vahvaa rautalisää (rauta + C). FSH-hormonin mittautin myös ja sen tuloksia tässä vielä jännitetään, kun viimeksi ei tosiaan IVF-stimulaatiolla ollut lainkaan vastetta...hieman pelottaa, että sieltä pamahtaa nyt jotkut vaihdevuosi-lukemat o_O
 
Joo, siis just tuo raskaana - ei raskaana testi. Okei, ompa outoa että noin voisi käydä! Oon pitänyt tota digiä jotenkin luotettavampana mutta tiiäppä näistä varmuudella:bag: ei se auta kun katsoa alkaako ne menkat..

Edit. Siis tein juuri sen testin jossa näkyy ne viikot myös, meen jo itsekki sekaisin:bag:

mullahan näytti se cb:n viikkosigitesti raskaana 1-2vkoa vaikka verikoe antoi edellisenä päivänä arvoksi 19. Ja tosiaan sen digitestin herkkyys on 25, eli tunnisti raskauden pienemmälläkin arvolla. Ja tämä siis siinä vaiheessa kun kemiallinen oli tapahtunut muutama päivä aiemmin.
 
Tiedoksi kun aiheesta kirjoitin ja itse huolestuin.
Klinikalta sanoivat ettei alhainen ferritiiniarvo(14) estä Pas:sia ja voin mennä halutessani ottamaan hemoglobiinin(menen). Hemoglobiinilla on kuulemma vain merkitystä.
Itse en kyllä väheksy ferritiini arvojakaan ja kun tutimuksissa kuitenkin todettu, että voi olla raskautumiseen huonontava vaikutus tai keskenmenoriskiin. Jännää kyllä tämä hyvin eritasoinen ferritiinin huomioinen eri sairaanhoitopiireissä.o_O

Mutta eipä auta kun jatkaa raudan syömistä(varmaan seuraava vuosi ainakin).:rolleyes:

Jännän erilaisia on nuo suhtautumiset. Itse olin arvolla 17 lähes puolikuollut ja klinikalla sanottiin arvon ollessa 30, että olisi syytä saada sitä ylemmäs, jotta raskautumiselle olisi paremmat mahdollisuudet. Taustalla on selittämätön lapsettomuus ja ehdin kärsiä pitkään omituisista oireista ennen kuin tämä ferritiini edes mitattiin. Samalla kuin sain ferritiinin nousemaan lähelle 100 hävisi kaikki kummalliset oireet ja ensimmäisen hoitokierroksen tuoresiirto tuotti jo toivotun tuloksen, joka tuhisee juuri päiväunilla.
 
täällä IVF-tulokset saatu, pakkaseen meni neljä 5-päiväistä ja yksi 6-päiväinen blasto :hello2 nyt pitää sitten odotella välikierto, ja toivoa että saadaan ajoittumaan ensimmäinen PAS siihen seuraavaan kiertoon. katotaan nyt miten vuodot ajoittuu ja toivottavasti ei tartte alkaa siirtelemään syyslomaa.
 
Täällä alkaa olla jo vähän tuliset hiilet... Kolmipäiväisen alkion siirrosta 6 päivää! Luulen etten pääse tällä kertaa testailematta enää kovin paljon pidemmälle. :banghead: :banghead: :banghead:

Nyt ei ole kyllä ollut kertakaikkiaan mitään oireita...:bored: palelua, mutta sitä nyt mulla on muutenkin.
 
Mua myös kiusaa tuo ferritiini-asia. Olen ollut kasvissyöjä niin pitkään, ja menkat runsailla vuodoilla, että sopisi kyllä monen oireen kanssa kuvaan. Luulen että käyn pian joko siinä/ laajemmassa tilannekuvassa.
 
Mahtava saalis move88!! :gen014

Täällä oli eka kontrolliultra tänään ja muuten näytti hyvältä, mutta aivan kuten sullakin move88, oli yksi folli kasvanut jo 20mm:ksi ja muut pienempiä ja hyvin keskenään saman kokoisia. Nyt siis jännitys jatkuu että pysyykö se yksi iso mukana vai lähteekö karkuun ja että mitä sitten tapahtuu jos niin käy.. Tänään jarrut mukaan ja la seuraava kontrolli. Oli jo puhetta siitäkin että jos muut ei lähde kasvuun voidaan perua punktio tai sit tehdä punktio tietäen että saalis on ehkä vain 1 munasolu..

Mietin vaan että mikä siinä onkin ettei tämä oma kroppa ikinä voi toimia heti kerralla niinkuin pitäisi vaan aina tulee jotain ylimääräistä säätöä :violent001
 
Mahtava saalis move88!! :gen014

Täällä oli eka kontrolliultra tänään ja muuten näytti hyvältä, mutta aivan kuten sullakin move88, oli yksi folli kasvanut jo 20mm:ksi ja muut pienempiä ja hyvin keskenään saman kokoisia. Nyt siis jännitys jatkuu että pysyykö se yksi iso mukana vai lähteekö karkuun ja että mitä sitten tapahtuu jos niin käy.. Tänään jarrut mukaan ja la seuraava kontrolli. Oli jo puhetta siitäkin että jos muut ei lähde kasvuun voidaan perua punktio tai sit tehdä punktio tietäen että saalis on ehkä vain 1 munasolu..

Mietin vaan että mikä siinä onkin ettei tämä oma kroppa ikinä voi toimia heti kerralla niinkuin pitäisi vaan aina tulee jotain ylimääräistä säätöä :violent001
No nyt toivotaan että se sunkin pysyy tiukasti kiinni ja muita kelpo yksilöitä kasvaa rinnalle!!! Tuohan meni mulla ihan ylikokoiseksi ja kystaksi, ja tosiaan sain sen takia punktiossa antibioottia suoneen ja tuoresiirtoa ei voitu tehdä. Mut pääasia et saalis oli silti hyvä joten näinkin voi käydä, peukut on pystyssä! Raportoi sitten tokasta ultrasta :thumleft

mistäs sen muuten tietää et on palautunu punktiosta niin että uskaltaa taas alkaa urheilla? Klinikan ohjeissa on se 2 viikkoa rauhallisen kävelyn voimin, mut ootteko palanneet urheiluharrastuksiin sen jälkeen vaiheittain tai tunnustellen vai uskaltaako esim heti lähteä juoksulenkille?
 
No nyt toivotaan että se sunkin pysyy tiukasti kiinni ja muita kelpo yksilöitä kasvaa rinnalle!!! Tuohan meni mulla ihan ylikokoiseksi ja kystaksi, ja tosiaan sain sen takia punktiossa antibioottia suoneen ja tuoresiirtoa ei voitu tehdä. Mut pääasia et saalis oli silti hyvä joten näinkin voi käydä, peukut on pystyssä! Raportoi sitten tokasta ultrasta :thumleft

mistäs sen muuten tietää et on palautunu punktiosta niin että uskaltaa taas alkaa urheilla? Klinikan ohjeissa on se 2 viikkoa rauhallisen kävelyn voimin, mut ootteko palanneet urheiluharrastuksiin sen jälkeen vaiheittain tai tunnustellen vai uskaltaako esim heti lähteä juoksulenkille?
Mulla oli alkuraskauden ultrassa edelleen isot munasarjat kuulemma, vaikka en sitä huomannut muuten kuin sen jäätävän kiinnittymisen jälkeisen turvotuksen muodossa. Silloin oli 5 viikkoa punktiosta. Toki alkanut raskaus oli varmaan vaikuttanut siihen, et rakkulat täyttyvät nesteellä entisestään..
 
Munasarjat voivat olla isot monta kuukautta, mutta en tiedä vaikuttaako liikuntaan. Ainakin jos ivf jälkeen on heti raskautunut niin olen kuullut että esim rv20 vielä vähän ollut isot.
 
Miten muilla piinailijoilla menee? ❤️Blastojen kanssa olisi vähän aikaisemmin mahdollisuus testata, meinaatteko odottaa lähelle varsinaista testipäivää?

Mulla nyt pp7, ja 3 pv alkio, joten yritän odotella ainakin huomiseen, sunnuntaille tai alkuviikolle. Haluan kuitenkin testata ennen varsinaista testipäivää 23.9., koska silloin ollaan reissussa, ja en haluaisi pidätellä itkua siellä...
 
@Chard ja @jannn kiitos mielipiteistä. omassa tapauksessa kun on varmaa etten raskaana ole, niin kuinkakohan erilainen tilanen mahtaa olla :think005 täytyy varmaan ensi viikolla soitella klinikalle ja kysellä, kun tuo kahden viikon raja lähestyy.
 
No nyt toivotaan että se sunkin pysyy tiukasti kiinni ja muita kelpo yksilöitä kasvaa rinnalle!!! Tuohan meni mulla ihan ylikokoiseksi ja kystaksi, ja tosiaan sain sen takia punktiossa antibioottia suoneen ja tuoresiirtoa ei voitu tehdä. Mut pääasia et saalis oli silti hyvä joten näinkin voi käydä, peukut on pystyssä! Raportoi sitten tokasta ultrasta :thumleft

mistäs sen muuten tietää et on palautunu punktiosta niin että uskaltaa taas alkaa urheilla? Klinikan ohjeissa on se 2 viikkoa rauhallisen kävelyn voimin, mut ootteko palanneet urheiluharrastuksiin sen jälkeen vaiheittain tai tunnustellen vai uskaltaako esim heti lähteä juoksulenkille?
Sanoisin myös, että tunnustellen! Mulla esimerkiksi siinä kohtaa, kun reipas kävely oli jo hetken tuntunut ihan hyvältä, päätin lähteä juoksemaan. En päässyt kuitenkaan edes kotikatua loppuun, kun alavatsaa alkoi voimakkaasti pistellä, joten jätin suosiolla lenkin kesken ja palasin sitten vähän yllättyneenäkin kotiin. Tässä kohtaa siis oli mennyt just varmaan se pari viikkoa punktiosta.
 
Miten muilla piinailijoilla menee? ❤️Blastojen kanssa olisi vähän aikaisemmin mahdollisuus testata, meinaatteko odottaa lähelle varsinaista testipäivää?

Mulla nyt pp7, ja 3 pv alkio, joten yritän odotella ainakin huomiseen, sunnuntaille tai alkuviikolle. Haluan kuitenkin testata ennen varsinaista testipäivää 23.9., koska silloin ollaan reissussa, ja en haluaisi pidätellä itkua siellä...

Menee tyyyylsästi... :bag: Jostain syystä eilen tuli tunne että en mä tästä yrityksestä raskaudu, ja se tietysti tuntuu tylsältä - vaikka ei sille ajatukselle mitään perusteita tietenkään ole (niinkuin ei millekään muullekaan arvelulle). Mulla virallinen testipäivä on la 25.9., ajattelin että testaisin päivää aiemmin, koska tuolloin lauantaina on juhlat ja säätöä, niin haluan vähän aikaa asennoitua tilanteeseen. Mut toivon etten päädy testaamaan sitä aiemmin, koska en halua pohtia että onko viivaa vai eikö ole ja voisko vielä muuttua jne jne :grin
 
Huh, mun FSH-testin tulokset olivat valmistuneet ja taivaan kiitos arvo oli "vain" 7,8 (mitattu kp 5). Eihän tuo tietenkään kaikkea kerro (varsinkaan kun AMH:ta ei ole vielä mitattu uudelleen), mutta jos tulos olisi ollut vaikkapa yli 15, niin varmaan olisi pitänyt tosissaan alkaa miettiä mitä tehdään IVF-stimun kanssa. Joistain hieman vanhemmista IVF-keskusteluista pääsin käsitykseen, että AMH:n mittaus on uudempi juttu ja ennen stimut on suunniteltu nimenomaan FSH-arvon perusteella.

Aiempiin keskusteluihinne liittyen: mullahan kävi ekassa IVF-yrityksessä juurikin niin, että vaikka nollaultrassa oli folliikkelin alkuja 10 + 10, niin stimulaatiossa yksi folliikkeli alkoi kasvaa kovaa vauhtia, toinen oli 5mm sitä pienempi ja muut surkastuivat pois. Lääkäri oli heti sitä mieltä että muutetaan hoito inssiksi, koska turha tuhlata julkisen puolen IVF-kierroksia kahden folliikkelin punktioimiseen. Mutta voi tosiaan käydä niinkin, että ne pienemmät vain kasvavat hitaammin, eivätkä "katoa" samalla lailla kuin mun kohdalla kävi. Oman hoidon epäonnistumisen syyksi epäiltiin johtofolliikkelin valikoitumista todella aikaisessa vaiheessa, vaan mistä sitä loppupeleissä tietää miksi kroppa käyttäytyy tietyllä tavalla - hitsi kun kehon toimintaan pystyisikin ajatuksen voimalla vaikuttamaan :sorry:
 
Takaisin
Top