IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa, liityn tähän keskusteluun kun täällä näyttäisi olevan enemmän elämää kuin PAS-keskustelussa! Täällä pian 30v esikoista yrittävä, ekaa IVF-rundia läpikäyvä nainen. Lapsitoive meillä ollut 6/19 alkaen ja yksityiselle siirryttiin keväällä hoitoon.

Eka IVF tehtiin kesäkuussa ja saatiin pakkaseen 7 blastoa (kaksi viisipäiväistä ja viisi kuusipäiväistä). Tuoresiirtoa ei tehty kun oli riski hyperille, mutta olin kuitenkin tosi oireeton ja jo punktiota seuraavana päivänä töissä. 7/21 tehtiin eka lääkkeellinen PAS, mulla pcos niin lääkkeellisillä mennään. Kolme päivää siirron jälkeen alkoi tuhruvuotoa, riemuitsin ensin että oliko kyseessä kiinnittymisvuoto, mutta negaa näytti testi.

Viikon päästä olisi seuraava PAS viisipäiväisellä blastolla, ja tällä hetkellä Estradot 150 mikrogrammaa käytössä. Tähän siirtoon myöskin otettiin kokeiluun kortisonikuuri, koska minulla on taipumusta niveltulehduksiin ja alttius autoimmuunisairauksiin. Kuulisin mieluusti jos muilla kokemusta kortisonista alkionsiirtojen yhteydessä! Lauantaina alkaa Terolut (2+2 tbl) ja lisäksi siirron jälkeen Crinone-geeli, koska lääkäri sanoi että haluaa estää mahdolliset tiputteluvuodot kunnon tukilääkityksellä. En ole aiemmin koskaan kärsinyt tiputteluvuodoista niin sinänsä ihmettelen, että hurjan Terolut-annoksenkin läpi jotain vuotoa tuli. Koitan uskotella itselleni, että pieni kiinnittymisyritys olisi ollut kyseessä..

Jospa tämä olisi nyt meidän onnenkierto. :Heartred

Lueskelen teidän tarinoita ja koitan päästä kärryille muiden tilanteista! Onkohan kellään muulla piinapäivät alkamassa ensiviikon lopulla? :happy:

Heippa, liityn tähän keskusteluun kun täällä näyttäisi olevan enemmän elämää kuin PAS-keskustelussa! Täällä pian 30v esikoista yrittävä, ekaa IVF-rundia läpikäyvä nainen. Lapsitoive meillä ollut 6/19 alkaen ja yksityiselle siirryttiin keväällä hoitoon.

Eka IVF tehtiin kesäkuussa ja saatiin pakkaseen 7 blastoa (kaksi viisipäiväistä ja viisi kuusipäiväistä). Tuoresiirtoa ei tehty kun oli riski hyperille, mutta olin kuitenkin tosi oireeton ja jo punktiota seuraavana päivänä töissä. 7/21 tehtiin eka lääkkeellinen PAS, mulla pcos niin lääkkeellisillä mennään. Kolme päivää siirron jälkeen alkoi tuhruvuotoa, riemuitsin ensin että oliko kyseessä kiinnittymisvuoto, mutta negaa näytti testi.

Viikon päästä olisi seuraava PAS viisipäiväisellä blastolla, ja tällä hetkellä Estradot 150 mikrogrammaa käytössä. Tähän siirtoon myöskin otettiin kokeiluun kortisonikuuri, koska minulla on taipumusta niveltulehduksiin ja alttius autoimmuunisairauksiin. Kuulisin mieluusti jos muilla kokemusta kortisonista alkionsiirtojen yhteydessä! Lauantaina alkaa Terolut (2+2 tbl) ja lisäksi siirron jälkeen Crinone-geeli, koska lääkäri sanoi että haluaa estää mahdolliset tiputteluvuodot kunnon tukilääkityksellä. En ole aiemmin koskaan kärsinyt tiputteluvuodoista niin sinänsä ihmettelen, että hurjan Terolut-annoksenkin läpi jotain vuotoa tuli. Koitan uskotella itselleni, että pieni kiinnittymisyritys olisi ollut kyseessä..

Jospa tämä olisi nyt meidän onnenkierto. :Heartred

Lueskelen teidän tarinoita ja koitan päästä kärryille muiden tilanteista! Onkohan kellään muulla piinapäivät alkamassa ensiviikon lopulla? :happy:

Jos pääsen tuoresiirtoon, niin se on varmaan 16.-17.8. :happy:
Viimeisimmän keskenmenneen laskettu aika olisi muuten ollut 18.8...

Tsemppiä Lipsu ja plussatuulia kaikille :love7

No niin, PAS-ilmoittautumiseen tuli vastaus ja alkuvkosta kontrolliultra siirtoa silmällä pitäen. Mielessä miljoona kysymystä joista päällimmäisenä nyt koronarokotteen tehoste. Näittekö tänään Hesarissa HUSin kommentin jossa suosittelivat raskaana oleville missä vaiheessa raskautta tahansa rokotetta koska delta? Se sai nyt omat ajatukset sekaisin, eka rokote on kesällä saatu ja olin ajatellut että JOS PAS tärppäisi, ottaisin toka vasta raskauden jälkeen. Mutta nyt tuo HUSin ulostulo sai empimään.. mietin jo että pitäisikö odotella PASin kanssa sen kierron tai kaksi että ehtisi ottaa tuon tehosteen..

No niin, PAS-ilmoittautumiseen tuli vastaus ja alkuvkosta kontrolliultra siirtoa silmällä pitäen. Mielessä miljoona kysymystä joista päällimmäisenä nyt koronarokotteen tehoste. Näittekö tänään Hesarissa HUSin kommentin jossa suosittelivat raskaana oleville missä vaiheessa raskautta tahansa rokotetta koska delta? Se sai nyt omat ajatukset sekaisin, eka rokote on kesällä saatu ja olin ajatellut että JOS PAS tärppäisi, ottaisin toka vasta raskauden jälkeen. Mutta nyt tuo HUSin ulostulo sai empimään.. mietin jo että pitäisikö odotella PASin kanssa sen kierron tai kaksi että ehtisi ottaa tuon tehosteen..

Mulla oli ajatuksena ottaa ekan kolmanneksen jälkeen toka rokote.. mutta toki korona pelottaa.. eipä näytä rokotteetkaan takaavan mitään :sorry: voisko se olla niin, että niin harva raskaana oleva ottanut vielä ekaakaan, että sitä silmällä pitäen enempi tuo juttu tehty..en tiedä..

Mulla oli ajatuksena ottaa ekan kolmanneksen jälkeen toka rokote.. mutta toki korona pelottaa.. eipä näytä rokotteetkaan takaavan mitään :sorry: voisko se olla niin, että niin harva raskaana oleva ottanut vielä ekaakaan, että sitä silmällä pitäen enempi tuo juttu tehty..en tiedä..

Ma ktasoisin sitä niin, että kun tässä on jo mennyt 1,5 vuotta koronaa ja eri maissa rokotetaan eri tahtiin raskaana olevia (esim. Israelissa raskaanolevat oli riskiryhmäläisiä ja sai rokotteet nopeasti) niin tutkmiustuloksia on jo tarpeeksi ja ihmiset on vaan ottaneet rokotteita. Meidän yksityisellä lääkärinkin mielipiteet on vaihtuneet ajan kanssa. Ensin puhuivat loppukolmanneksella rokotteen ottamisesta, sitten se muuttui, että milloin vain voisi ottaa, koska korona on tosi iso riski raskaanaoleville.
Täälläkin on ihmisiä, jotka on ottaneet piikit just ennen siirtoa jne.

Itse onlen priorisoinut rokotteen, ja ottanut ne, koska mulla on myös muuta riskiä, niin en halua pelata venäläistä rulettia sen kanssa. Raskaana on muutenkin alentunut vastustuskyky... pelottaa aivan liikaa, niinkun viimetalvenakin pelotti kun olin raskaana (joka meni sitten kesken).

Varsinkin nyt kun muut ihmiset alkaa olla rokotettuja, mutta itse joutuisi olemaan neljän seinän sisällä, jos ei olisi rokotetta ja olisin raskaana koska osa ihmisistä kieltäytyy kokonaan ottamasta rokotetta ilman hyvää syytä, jolloin sitä tautia on varmasti liikenteessä vielä pidempään. Tarvitaan tarpeeksi rokotettuja että tauti kuolee itsestään pois eikä pääse mutatoitumaan vielä vaikeammaksi. Sama on käynyt muissa taudeissa vuosikymmenien saatossa. Varsinkin pääkaupunkiseudulla saa nyt aikaistettua rokotteen ja haettua ihan vaikka samana päivänä sen ekankin rokotteen. Sekin jo auttaa.

Niin, tuota juuri mietin että pitäisikö siirtää PASia kierto tai pari eteenpäin niin ehtisin saada tuon tehosteen. Sain ekasta rokotteesta sivuoireita joten melkein veikkaisin että toisesta tulee vielä voimakkaammat jolloin sen ottaminen raskausaikana jos niin iloisesti kävisi ei tunnu kovin houkuttelevalta. Noh, ihan sama miten tässä tekee niin eipä sitä täyttä mielenrauhaa saa :wacky:

Jotenkin jäänyt kummittelemaan, kun otin viime raskaudessa influenssarokotteen ja sitten meni (pari vkoa myöhemmin) kesken.. tiedän että tuskin se vaikutti, mutta en haluaisi riskeerata enää rokotteella mitään..:sorry: no, ehkei tässä tule edes raskaaksi niin voin pitää varatun ajan (syyskuun alussa). Jos nyt ei pääse tuoresiirtoon, niin pääseekö heti punktion jälkeen PAS vai tuleeko välikierto?

Tervetuloa Lipsu! : )

Mua alkoi myös huolestuttaa, että ei olisi ollut tehostetta ennen mahdollista raskautta. Sain onneksi aikaistettua rokotusta, ja siirtopäivänä kakkospiikistä tulee 2 viikkoa ja 1 päivä.

Suosittelisin aikaistamista kyllä kaikille joille se suinkin onnistuu, ja itse myös vetosin lääketieteelliseen syyhyn, kun alkionsiirto ja mahdollinen raskaus tulossa, ja sanoin silloin, etten uskalla ottaa rokotusta ainakaan 1. kolmanneksen aikana.

Nyt on minusta oikein hyvät perusteet pyytää aikaistusta missä kunnassa vaan, sillä mm. opettajien rokotuksia on aikaistettu.

Ja en siis missään nimessä kritisoi missään vaiheessa raskautta rokotuksia ottavia.

Itsellä vaan oli sellainen olo, että se olisi liian suuri mietinnän aihe meille.

Jotenkin jäänyt kummittelemaan, kun otin viime raskaudessa influenssarokotteen ja sitten meni (pari vkoa myöhemmin) kesken.. tiedän että tuskin se vaikutti, mutta en haluaisi riskeerata enää rokotteella mitään..:sorry: no, ehkei tässä tule edes raskaaksi niin voin pitää varatun ajan (syyskuun alussa). Jos nyt ei pääse tuoresiirtoon, niin pääseekö heti punktion jälkeen PAS vai tuleeko välikierto?

meillä tilkassa ainakin piti olla välikierto kun ei päästy tuoresiirtoon. Meillä se venyi sitten kesätauon takia pidemmäksi, nyt tosiaan olisi eka mahdollisuus PASiin elokuun puolen välin jälkeen mutta mietin tässä tuota että pitäisikö lykätä eteenpäin jotta ehdin saada tehosteen. Käytännössä tarkoittaisi varmaan 2 kiertoa lisää, sillä jos ottaisin tehosteen 8 vkon välillä ekaan rokotteeseen, ois mun seuraavat menkat ennen sitä varmaan jo alkaneet, ja tilkan Omapolun ohjeissa lukee, että rokotteesta pitää olla min 1 vko ennen alkionsiirtoa. Toi menis ihan päiväpeliksi olisinko saanut tehosteen siten että voitaisiin seuraavasta kierrosta PAS tehdä, joten siksi uumoilen, että menisi kahden kierron päähän. Se tuntuu kovin pitkältä ottaen huomioon että punktio oli toukokuun alussa eikä vielä ole päästy kertaakaan mitään siirtämään.

meillä tilkassa ainakin piti olla välikierto kun ei päästy tuoresiirtoon. Meillä se venyi sitten kesätauon takia pidemmäksi, nyt tosiaan olisi eka mahdollisuus PASiin elokuun puolen välin jälkeen mutta mietin tässä tuota että pitäisikö lykätä eteenpäin jotta ehdin saada tehosteen. Käytännössä tarkoittaisi varmaan 2 kiertoa lisää, sillä jos ottaisin tehosteen 8 vkon välillä ekaan rokotteeseen, ois mun seuraavat menkat ennen sitä varmaan jo alkaneet, ja tilkan Omapolun ohjeissa lukee, että rokotteesta pitää olla min 1 vko ennen alkionsiirtoa. Toi menis ihan päiväpeliksi olisinko saanut tehosteen siten että voitaisiin seuraavasta kierrosta PAS tehdä, joten siksi uumoilen, että menisi kahden kierron päähän. Se tuntuu kovin pitkältä ottaen huomioon että punktio oli toukokuun alussa eikä vielä ole päästy kertaakaan mitään siirtämään.

Pystytkö siirtämään rokotteen aikaisemmaksi? Nyt ei kai tarvitse olla edes 8vkoa ekasta annoksesta?

Pystytkö siirtämään rokotteen aikaisemmaksi? Nyt ei kai tarvitse olla edes 8vkoa ekasta annoksesta?

Käsittääkseni tuo 8 vkoa on se ohjeistus aikaistamisen osalta, näin ainakin joka paikassa lukee. En ole sitä erikseen lähtenyt kyselemään kun olen kiltisti luottanut ohjeisiin. mutta voisi kai tuota kysyä.

Käsittääkseni tuo 8 vkoa on se ohjeistus aikaistamisen osalta, näin ainakin joka paikassa lukee. En ole sitä erikseen lähtenyt kyselemään kun olen kiltisti luottanut ohjeisiin. mutta voisi kai tuota kysyä.

Jaa, olen luullut että voi aikaistaa minne vaan, kun kaikki suosittelevat aikaistamaan. Mulla tulisi kai ensi viikolla se 8vkoa täyteen, eli punktion aikaan. Eli odottelen hyvillä mielin myöhempää ajankohtaa.

Mä otin rokotteen rv33 ja eikä tullut minkäänlaisia sivuoireita. Oman alkuraskauden aikaan sitä ei vielä suositeltu Suomessa. Käsittääkseni viikon aikaraja rokotteen ottamisesta alkionsiirtoon johtuu siitä, jos rokote nostaisi lämmön. Oma tuoresiirto peruttiin kun olin viime syksynä virustaudissa (ei ollut koronaa). Punktio kuitenkin pystyttiin tehdä vaikka olin kipeänä. Tulehdusreaktio kai vaikeuttaisi kiinnittymistä?

Mutta kuten aiemmin kirjoitettu, jokaisen oma valinta :) Kannattaa kuitenkin keskustella lääkärin kanssa asiasta!

Mä otin rokotteen rv33 ja eikä tullut minkäänlaisia sivuoireita. Oman alkuraskauden aikaan sitä ei vielä suositeltu Suomessa. Käsittääkseni viikon aikaraja rokotteen ottamisesta alkionsiirtoon johtuu siitä, jos rokote nostaisi lämmön. Oma tuoresiirto peruttiin kun olin viime syksynä virustaudissa (ei ollut koronaa). Punktio kuitenkin pystyttiin tehdä vaikka olin kipeänä. Tulehdusreaktio kai vaikeuttaisi kiinnittymistä?

Mutta kuten aiemmin kirjoitettu, jokaisen oma valinta :) Kannattaa kuitenkin keskustella lääkärin kanssa asiasta!

Juuri näin, se viikon aikaraja liittyy mahdollisiin rokotteen sivuvaikutuksiin. Ja sen viikon takia just todennäköisesti kävisi niin, että meillä menisi 2 kiertoa lisää ennen kuin päästäisiin PASiin jos haluaisin ottaa tehosterokotteen ennen PASia. No, ehkä menen sinne PASin ekaan ultraan alkuvkosta nyt kuitenkin ja pohdin siinä vielä lääkärin kanssa mitä tehdään..

Tervetuloa Lipsu :happy:

Mun rento pessimistisyys on kyllä mennyttä. Luulen näkeväni monessa eri testissä jotain tänään :wacky: eilen illalla sain lopulta ne tilaamani "menkkakrampit". Ne tuli aaltoillen, lievempiä ku oikeet menkkakrampit ja tuntuivat hyvin paikallisesti. Mun tissit tuntuu myös yhtäkkiä paisuneen aivan silmissä, mies melkein kauhistui kun näki (tai sitten se vaan esitti). Aamulla luin jotain ihan perusjuttua FB:stä ja yhtäkkiä mun läpi kulki valtava liikutusaalto, joka toi kyyneleet silmiin. Erikoista :wacky:

Tervetuloa Lipsu :happy:

Mun rento pessimistisyys on kyllä mennyttä. Luulen näkeväni monessa eri testissä jotain tänään :wacky: eilen illalla sain lopulta ne tilaamani "menkkakrampit". Ne tuli aaltoillen, lievempiä ku oikeet menkkakrampit ja tuntuivat hyvin paikallisesti. Mun tissit tuntuu myös yhtäkkiä paisuneen aivan silmissä, mies melkein kauhistui kun näki (tai sitten se vaan esitti). Aamulla luin jotain ihan perusjuttua FB:stä ja yhtäkkiä mun läpi kulki valtava liikutusaalto, joka toi kyyneleet silmiin. Erikoista :wacky:
Ihan tosi, mahtavaa! :nailbiting::Heartred toivotaan että oikeita oireita ovat ja vahvistuvat:Heartred onko sinulla testistä kuvaa? Miten sulla tulikaan nyt se 10 päivää siirrosta?

Meillä eteni yllättävän vauhdilla sitten lopulta asiat! Maanantaina siirryttiin tosiaan jonoon ja keskiviikkona jo kilahti postiluukkuun aikataulu IVF:stä! Mikäli nyt menkat tulee kun on odotettu, aloitan lokakuun ensimmäisellä viikolla nenäsumutteen ja 20.10 on varattuna ensimmäinen ultra. Punktio ja alkionsiirto olisi tarkoitus tehdä viikolla 44:nailbiting::Heartred

Ihan tosi, mahtavaa! :nailbiting::Heartred toivotaan että oikeita oireita ovat ja vahvistuvat:Heartred onko sinulla testistä kuvaa? Miten sulla tulikaan nyt se 10 päivää siirrosta?
Mulle siirrettiin viispäiväinen, osittain kuoriutumaan alkanut alkio neljä päivää sitten, eli nyt olis noin dpo9. Laitoin jotain testikuvia kuumeilupuolen plussa vai ei ketjuun. Tiedän että ne ei näy kameran välityksellä ihan samoin kuin livenä. Mut en oo ikinä saanut pc testeihin tommosta "viivaa", vaikka viivanpaikkoja olen niistä(kin) tiiraillut kymmeniä kertoja. Ja useampi testi piirtää jotain. Todella karsea sattuma ja erittäin julmaa pilaa, jos nuo ei tuosta vahvistu :arghh::bag:
Miehelle en vielä puhu mitään, koska en usko että nuo riittää sille vielä todisteeksi (kun ne ei riitä mullekaan) enkä halua innostaa sitä turhaan :nailbiting:

Muokattu viimeksi:
Moi kaikille!
Oon ollut tauolla täältä kesän, mutta aina välillä käynyt lueskelemassa kommentteja. Nyt on niin hämmentävä tilanne, että oli pakko tulla kysymään mielipidettä. 5 vuotta siis yritystä takana, 3 inseminaatiota, 4 ivf. Ensimmäisestä ivf:stä raskaus joka päättyi rv 13 keskeytyneeseen keskenmenoon. Keväällä saatiin 7 alkiota pakkaseen ja tässä olen menkkoja odotellut, että voisi ilmottautua siirtoon (tänään kp29). No, malttamattomana tietenkin tein testin ja sain jonkin sortin haamuviivan?!? Siis olen ihan shokissa, paljon olen lukenut rfsu:n testeistä, että olisi virheellisiäkin viivoja, mutta minä olen myös tehnyt näitä vuosien aika kymmeniä enkä ole ikinä saanut mitään viivaa muistuttavaakaan. Laitan siis kuvan liitteeksi, mitä olette mieltä? Ehkä tässä vaan kuvittelee, en tiiä. Tein testin noin 2h sitte ja malttamattomana hämmenyksestä tein uuden testin tunnin päästä tuosta ja siinäki haamuviiva! Toki vielä tuota haaleampi. Ja siis nämä tuli ihan testiajan puitteissa alle 5min näkyviin.. apua kun jännittää. Onko muilla vääristä viivoosta kokemuksia? Niin ja viikko sitten mulla oli ihan jäätäviä alavatsakipuja, etten pystynyt edes liikkumaan vaan koko ilta meni töiden jälkeen sängyn pohjalla, sellaistakaan ei ole ennen ollut. Hieman kyllä huonosti kuvassa näkyy, on selkeämpi oikeasti, mutta ei kuitenkaan mikään täysin selvä viiva.

-J90

Liitteet

• IMG_20210806_144505.jpg
    IMG_20210806_144505.jpg
    1.7 MB · Katsottu: 200
Takaisin