IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oho, tännepä on tullut paljon viestejä, olen kaikki ehtinyt lukea mutta en ole ehtinyt osallistua keskusteluun :) Mutta siis, PelokasAlli, kysyit tuosta hoitotakuusta ja joku siihen taisikin jo vastata..meillä se ei siis tainnut ihan toteutua ekan hoidon aikana, katsoin että meidät on asettu jonoon 12/2019 ja ilman koronaa oltaisiin siis päästy aloittamaan 3/2020 mutta koronan ja oman kuukautiskierron takia aloitus siirtyi 07/2020. Eli heinäkuun kuukautisista sain ilmoittautua hoitoon. Jos kierto olisi ollut toisen pituinen tms., olisi ehkä voitu saada ilmoittautua kesäkuun kuukautisista. Mutta tosiaankin, heinäkuu oli myös siksi, että klinikan kesäsulku oli silloin ohitse.

Itselleni tuli muuten ihan uutena tietona se, että HUSissa on nyt tehty satunnaisesti viikonloppuisinkin siirtoja. Mutta hieno juttu jos näin on/on ollut! :happy:

Yksi asia mitä myös muuten mietin hoitoon mahtumisessa, on tuuri. Eli käsitykseni mukaan jokaiselle viikolle mahtuu x määrä ihmisiä mukaan hoitoihin. Ja siinäkin on varmaan pelivaraa, lähinnä siis sen takia, kun eikös se punktiopäivä tiedetä varmuudella vasta edellisellä viikolla..eli jos kuukautisten alkaminen osuu sellaiselle viikolle, jolloin on paljon muitakin joilla ne on alkaneet, niin hoitoon ei välttämättä mahdu :sorry: Tässäkin olisi mielenkiintoista tietää, miten homma toimii yksityisellä, eli onkohan heillä koskaan edessä tilannetta, että joutuvat tarjoamaan asiakkailleen ei oota?

Jännä juttu nuo yksityisen lääkärit, jotka eivät ole ns. aloituskykyisiä..luulisi, että yksityisellä olisi kannattavaa ehdottaa lisätutkimuksia tms., jos siis hoidot eivät näytä tuovan tulosta. Toki sitten se, että jos lääkäri aristelee ehdotuksia sen takia, ettei halua potilaan kokevan lääkärin nyhtävän lompakon tyhjäksi tai potilaalle tule tunne olevansa "koekaniini", varsinkin kun nämä hoidot ovat erityisesti henkisesti rankkoja? :pompus: Erään klinikan sivuilla olikin maininta, että he "pyrkivät välttämään turhia tutkimuksia sekä toimenpiteitä, analysoimalla tilanteen tarkkaan, ottaen huomioon aiemmat hoidot sekä tutkimukset" (muutin vähän sanajärjestystä). Mutta itse ainakin toivoisin yksityisellä, että lääkäri olisi sellainen, joka ehdottaisi rohkeasti, mitä kannattaisi vielä kokeilla jne., ja olisi sitten myös tarvittaessa sellainen, joka osaisi viheltää pelin seis.

Hei.
Palailen täältä takas ryhmän pariin. Kirjoittelin tuolla ivf 2020 puolella, mutta piti pitää pientä taukoa. Meinasi mieli mennä kovin matalaksi epäonnistuneen tuoresiirron jälkeen. Takana siis viimesyksyinen ivf, josta 2 alkiota. Yksi siirretty tuoreena, josta nega. Nyt piti torstaina olla siirto, mutta flunssa iski ja homma peruuntui.

Kysyisinkin onko ryhmässä kokemusta ketogeenisestä ruokavaliosta tässä lapsettomuushoitojen yhteydessä? Minulle on painoa tullut +15kg hoitojen aikana ja ei meinaa lähteä tippumaan millään. Stressi tästä ei varmaankaan paljon auta tässä asiassa, kun tietää olevansa ylipainoinen. Tuo ketogeeninen siis kiinnostaisi kovasti, mutta on aika radikaali, joten hieman kuitenkin pistää mietityttämään. Onko siis tärkeämpi saada paino alas, jotta tsäänssit paranee viis siitä tuleeko mitään haittaa tuosta?

Hei.
Palailen täältä takas ryhmän pariin. Kirjoittelin tuolla ivf 2020 puolella, mutta piti pitää pientä taukoa. Meinasi mieli mennä kovin matalaksi epäonnistuneen tuoresiirron jälkeen. Takana siis viimesyksyinen ivf, josta 2 alkiota. Yksi siirretty tuoreena, josta nega. Nyt piti torstaina olla siirto, mutta flunssa iski ja homma peruuntui.

Kysyisinkin onko ryhmässä kokemusta ketogeenisestä ruokavaliosta tässä lapsettomuushoitojen yhteydessä? Minulle on painoa tullut +15kg hoitojen aikana ja ei meinaa lähteä tippumaan millään. Stressi tästä ei varmaankaan paljon auta tässä asiassa, kun tietää olevansa ylipainoinen. Tuo ketogeeninen siis kiinnostaisi kovasti, mutta on aika radikaali, joten hieman kuitenkin pistää mietityttämään. Onko siis tärkeämpi saada paino alas, jotta tsäänssit paranee viis siitä tuleeko mitään haittaa tuosta?

Tsemppiä! Meilläkin oli loppukesästä/alkusyksystä eka ICSI, ja me saatiin yksi alkio joka ei tuoresiirrossa lähtenyt raskaudeksi asti. Toivotaan, että PAS toisi sulle toivotun tuloksen :)

Joku täällä ryhmässä oli muistaakseni kokeillut ketogeenistä ruokavaliota. Sitä en osaa sanoa, onko hoitojen aikana ns. kova laihduttaminen hyvä juttu, eli voiko kroppa mennä siitä sekaisin? Itsellä on paino pysynyt aika tasaisessa, se tuntui jopa Synarelan ja Gonalin aikana tippuvan muutaman kilon. Nyt bmi on tyyliin 27 eli mullakin olisi vähän tiputettavaa mutta yritän olla ottamatta siitä stressiä :)

Meillä hoitojen järjestys meni LKS:ssä näin 37 vuotiaana niin, että yhden negatiivisen inssin jälkeen suoraan IVF:ään. Oltais itse voitu käydä vielä toinen inssi ainakin, mutta lääkäri meinas että ei tässä kannata enää värkätä :happy:
Ekasta keräyksestä saatiin yksi kaksi päiväinen alkio PAS:issa kyytiin ja viikko sitten eka positiivinen testi :smiley-bounce012

Hei.

Täällä yksi -18kg ketogeenisellä tiputtanut. Ehdin tiputtamaan painoa monta kuukautta ennen hoitoja/punktiota, koska aloitin jo ennen koronaa, sitten tuli korona ja hoitojen sulku. En tietenkään osaa sanoa onko vaikuttanut hoitoihin. Rankkaa laihduttamista/kropan rääkkiä ei varmastikaan suositella hoitojen aikana, mutta koen että ketogeeninen ei ole rankka.
Mulle ainakin ketogeeninen on ollut tosi helppoa ja mukava tapa rasvan poistumiseen. Mitään rääkkiliikuntaa en harrastanut, max. 1 HIIT treeni per viikko, ja muuten sellasella max.120 sykkeellä liikuntaa. Reippaat pitkät kävelyt toimi itsellä hyvin keton ja pätkäpaaston kanssa. Rasva tippui tosi tehokkaasti. Klinikka halusi että BMI on alle 30, ja sen alle pääsin ennen hoitoja.

Mulla nousi paino 1.IVF:n ja monen alkionsiirron aikana 5 kg, ja koitan nyt saada niitä pois taas keton kanssa, ennen uutta IVF kierrosta joka varmaan tulee maaliskuussa. Itse hoitojen ja alkionsiirtojen aikana en halunnut laihduttaa, koska kroppa ei välttämättä suosi raskautumista, jos siitä tuntuu, että ei ole tasapainossa.

Jos tarviit jotain jelppiä, niin voin laittaa sulle viestinä linkkeja ym. luettavaa. Keto vaatii hieman opiskelua, että sen osaa tehdä oikein.

Mites teillä on hoidot vaikuttanut painoon? Ja lisäksi onko teillä tavoitteena ylläpitää paino, laihduttaa tai saada lisää painoa? Useissa lääkkeissä mitä hoidoissa käytetään mainitaan lääkeselosteissa että saattaa aiheuttaa painonnousua, joskus painon laskua.

Itselläni on paino noussut noin 3-4kg kahden vuoden aikana hoidoissa. IVF hoidossa tuntui nousevan eniten. BMI on onneksi edelleen normaali, ennen 19 ja nykyään 20. Joten itse asiassa painon nousu on ihan terveellistä, en vain tunne oloani mukavaksi koska tämä paino on vierasta. Painoa on tullut enimmäkseen vyötärölle, lantiolle ja reisiin.

Kuulisin mielenkiinnolla miten hoidot on vaikuttanut teihin muihin

Mulla on ollut puhtaasti turvotuksesta johtuvaa painonnousu hoidoissa. Olen kuin potkupallo arvaten hormooneista. Lisäksi lääkkeissä esim terolut näkyy olevan laktoosia ja intoleranttina aiheuttaa sekin aivan jäätävän turvotuksen. Nyt eka plussa takana ja kun lääkkeet jäi pois palasin paino ennalleen noin -5kg.

Niinkuin tuolla ylemäpänä mainitsen, niin 5kg tuli lisää about 10 kk hoitojen aikana. Mulla ei ole vain turvotusta vaan ihan ehtaa rasvaa :yuck::wink

Käytiin eilen konsultaatiokäynnilla omalla klinikalla meidän 2.IVF:ään. Samalla oli kkm:n jälkitarkastus. Kaikki näyttää hyvältä ja limakalvokin alkanut paksuuntumaan hienosti. Muutamia pieniä folleja näkyi molemmissa munasarjoissa, eli paikat on kivasti heränneet. Oli pelko että ei käynnisty paikat vaan jäisivät lepäämään tai hyppäisivät suoraan vaihdevuosiin, kun ikää jo on :nailbiting:
Mutta onneksi ei näin. Mulla on yleensä aina yksi toisia paljon edellä oleva johtofolli. 1.IVF:ssä oli 2 johtofollia. Mutta nyt kaikki oli yhtä pieniä ja ei johtofollia. Epäilen, etten ovuloi tässä kierrossa.

Mutta lääkäri haluaisi, että toivun kunnolla tosta kkm:stä. Eli odotellaan hoitoja alkamaan vasta toisesta kierrosta., eli luultavimmin Maaliskuussa. Pitää ensin toipua ja nostaa HB ja ferrit. HB on 101 ja ferrit 28.

Nyt olis toistaalta vähän yli kuukausi aikaa tiputtaa tuo 5kg pois ennen hoitoja.

Mulla on noussut parin vuoden sisään ehkä 3 kiloa. Tämä ei ole pelkästään huono asia, koska luulen että painon nousu on auttanut oman kierron palautumiseen (ennen pojan raskautta mulla ei ollut omaa kiertoa). Oon aina turvoksissa lääkitysten aikaan, se on ärsyttävää!

Mulla tuli kuopusta luomusti odottaessa ~20kg painoa ja niistä jäi semmonen 5-6kg jotka oli ihan tervetulleita. Nyt loppuvuoden aikana isän sairastumisen/menehtymisen takia paino tippunut sen 5kg, BMI nyt 19,5 joten sinänsä ei haittaisi vaikka painoa vähän tulisikin lisää.
Mulla ei vielä kokemusta hoitojen tuomasta lisäpainosta mutta turpoon muutenkin megaherkästi eli aika varmasti kiloja tulee :angelic:

Tsemppiä! Meilläkin oli loppukesästä/alkusyksystä eka ICSI, ja me saatiin yksi alkio joka ei tuoresiirrossa lähtenyt raskaudeksi asti. Toivotaan, että PAS toisi sulle toivotun tuloksen :)

Joku täällä ryhmässä oli muistaakseni kokeillut ketogeenistä ruokavaliota. Sitä en osaa sanoa, onko hoitojen aikana ns. kova laihduttaminen hyvä juttu, eli voiko kroppa mennä siitä sekaisin? Itsellä on paino pysynyt aika tasaisessa, se tuntui jopa Synarelan ja Gonalin aikana tippuvan muutaman kilon. Nyt bmi on tyyliin 27 eli mullakin olisi vähän tiputettavaa mutta yritän olla ottamatta siitä stressiä :)

Moi! Olen jo tuolla onnellisesti plussanneiden puolella, mutta välillä kurkin tännekin, mitä kanssasisarille kuuluu. :happy:

Olen ketoillut noin pari vuotta ja otin siihen valmennuksen, että menee varmasti oikein (voin suositella keto kickstarttia). Siellä oli joskus puhetta raskaudesta ja raskautumista ja muistan kuulleeni, että kun vaihtaa ns. normiruokavaliolta ketogeeniselle, voi se heikentää hetkellisesti hedelmällisyyttä. Mikä tuo "hetkellinen" sitten on, sitä ei osattu sanoa.

Olin tosiaan viime kevääseen asti ketolla, kunnes iski korona ja hoidot keskeytettiin punktion jälkeen niin ettei siirtoa enää suositeltu tehtäväksi ja jostain syystä alettiin miehen kanssa "herkuttelemaan" hiilareilla, jota kesti noin kuukauden. :bag: Sitten tajusin tuon hedelmällisyyden mahdollisen hetkellisen laskun, jos ja kun siirryn takaisin ketolle, niin en uskaltanut vaihtaa radikaalisti ruokavaliota enää, kun toukokuussa alkoi taas hoidot. Plussasin lopulta neljännestä PASista ja ns. normiruokavaliolla (tai saattaa olla myös vhh riippuen kuinka asiaa tulkitsee).

Itse uskaltaisin vaipua ketoosiin ehkä pidemmän hoitotauon aikana (väh. 3kk), ettei vahingossa tuolla pilaa kallisarvoisia siirtoja tai muita yrityksiä. Muuten voin suositella kaikkia ainakin kokeilemaan ketogeenistä ruokavaliota, jos asia yhtään kiinnostaa! :gen053

Mites teillä on hoidot vaikuttanut painoon? Ja lisäksi onko teillä tavoitteena ylläpitää paino, laihduttaa tai saada lisää painoa? Useissa lääkkeissä mitä hoidoissa käytetään mainitaan lääkeselosteissa että saattaa aiheuttaa painonnousua, joskus painon laskua.

Mulla on selvästi hoidot vaikuttaneet kroppaan. IVF:ää 1,5vuotta takana. Painoa ei ole tullut kuin ehkä kilo, mutta mun vatsa, takamus ja reidet on selvästi muuttuneet. Useampi tuttu on puolen vuoden sisällä kommentoinut useasti, että olenko alkanut treenaamaan enemmän, kun näytät jotenkin erilaiselta.

Lihaksia nämä ei kyllä tasan ole, oliskin! En sitten tiedä, että onko nuo ystävällisiä tapoja kommentoida, että olisin lihonut. Olen aina ollut tosi hoikka ja olen edelleenkin, mutta koen esimerkiksi pehmentyneen vatsan häiritsevänä. Eli vaikka paino ei ole varsinaisesti noussut, kroppa on silti ulkopuolisillekin erilainen.

Mulla on selvästi hoidot vaikuttaneet kroppaan. IVF:ää 1,5vuotta takana. Painoa ei ole tullut kuin ehkä kilo, mutta mun vatsa, takamus ja reidet on selvästi muuttuneet. Useampi tuttu on puolen vuoden sisällä kommentoinut useasti, että olenko alkanut treenaamaan enemmän, kun näytät jotenkin erilaiselta.

Lihaksia nämä ei kyllä tasan ole, oliskin! En sitten tiedä, että onko nuo ystävällisiä tapoja kommentoida, että olisin lihonut. Olen aina ollut tosi hoikka ja olen edelleenkin, mutta koen esimerkiksi pehmentyneen vatsan häiritsevänä. Eli vaikka paino ei ole varsinaisesti noussut, kroppa on silti ulkopuolisillekin erilainen.

Itsellä melko samanlaista, keho on muuttunut. Keho on muuttunut "pullataikaksi". Jos olisi saanut lapsen niin ei surettaisi kehon muutokset niin paljon koska se olisi sen arvoista. Mutta tällä hetkellä kun on vasta sitä yrittämässä ja keho on muuttunut niin se inhottaa ja tuntuu muistutukselta lapsettomuudesta ja epäonnistumisesta. Toivottavasti tämä tunne poistuisi sit kun tulisi raskaaksi.

Meillä tosiaankin lähdettiin heti suoraan IVF/ICSI:iin, eli mulla ei ole kokemusta kevyemmistä hoidoista. Ja mulla on tosiaankin paino pyörinyt aikalailla samassa, ei ole tullut radikaalia nousua tai laskua, hormonien takia toki muutama kilo lähti pois, mutta ne ovat tulleet takaisin, ja sitten taas lähteneet. Nyt jos hoidot käynnistyvät, yritän pitää elämäntavat mahdollisimman normaaleina, enkä tee mitään radikaaleja muutoksia. Tai kun jo ennen hoitoja olisi hyvä olla elämäntavat kondiksessa :hilarious: Ehkä herkuttelua jätän vähemmälle, siis ns. turhaa sokerin syöntiä aion välttää.

Mulla aikoinaan kyllä kilpirauhasen takia paino nousi lyhyessä ajassa todella paljon, eikä niitä kaikkia kiloja siis ole saanut tiputettua. Välillä se harmittaa, mutta mitä vanhemmaksi tulee, sitä armollisemmaksi tulee omaa kehoaan kohtaan..tai no, poislukien tämän lapsettomuuden, se kyllä vetää mieltä välillä matalaksi ja toisinaan sitä soimaa itseään sekä kehoaan, joka ei raskaudu..senkin takia muuten minusta on ihana lukea onnistumisista, se siis valaa uskoa että voi itsekin joskus saada lapsen syliin asti! Esim. Antti Lintdmanin ja Kaija Stormbomin tarina on inspiroiva, äidiksi 54-vuotiaana. Toki kyseessä on varmasti ollut aika rankat hoidot, ja en tiedä kuinka monella ns. tavan pulliaisella olisi tuohon edes mahdollisuus. Hekin olivat myös kokeneet keskenmenon matkansa varrella kohtutulehduksen takia, ja aika myöhäisillä viikoilla.

tänään pp13 / dpo18 negatiivinen raskaustesti. Huomenna ilmoitan klinikalle ja toivottavasti saan samana päivänä vastauksen että mitäs sitten.

Pakko sanoa että itselläni helpotti aikainen testaaminen, pystyi pikkuhiljaa laskea odotuksia kun tiesi että on päivä päivältä epätodennäköisempää että testi muuttuisi positiiviseksi. Voi olla että koen henkistä takapakkia sitten kun vuoto alkaa mutta nyt on ihan ok olo, pettynyt mutta ei niin paha kun voisi olla.

Moi! Olen ollut tässä taka-alalla, kun oli niin sekalaiset tunteet monen epäonnistuneen siirron jälkeen ja viime kierrossa siirtopäivä osui sunnuntaille. Nyt olisi viimeinen alkio vuorossa.

Kysymys teille: perjantaina lääkäri sanoi, että jos ovulaatiotestin tulos on epäselvä viikonloppuna niin pistetään Ovitrelle. No lauantaina oli plussa ja puoliso kävi vasta tänään lukemassa kannassa lääkärin ohjeet ja siellä lukikin:

"LH vielä negat, jatkaa testiä. Ovitrelle LH-huipun päälle, viimeistään 1.2. Soittaa kun LH+."

Eli tässä sanotaankin, että se pitääkin pistää, kkun ovulaatiotesti on plussa. Ja puheista taas jäi se kuva, että pistetään, jos on tulos on epäselvä. Eli mitä tässä nyt tehdään?? Harmittaa, kun jos tämä olisikin pitänyt jo eilen ja onko jo liian myöhäistä? Tänään ovistesti oli negatiivinen.

Ei nyt yhtään kaipaisi näitä epävarmuustekijöitä enempää. Riittää nämä olemassaolevatkin. Oma lääkäri ei siis ole juurikaan käyttänyt meillä tuota Ovitrelleä.

Kissankäpälä

Moi! Olen ollut tässä taka-alalla, kun oli niin sekalaiset tunteet monen epäonnistuneen siirron jälkeen ja viime kierrossa siirtopäivä osui sunnuntaille. Nyt olisi viimeinen alkio vuorossa.

Kysymys teille: perjantaina lääkäri sanoi, että jos ovulaatiotestin tulos on epäselvä viikonloppuna niin pistetään Ovitrelle. No lauantaina oli plussa ja puoliso kävi vasta tänään lukemassa kannassa lääkärin ohjeet ja siellä lukikin:

"LH vielä negat, jatkaa testiä. Ovitrelle LH-huipun päälle, viimeistään 1.2. Soittaa kun LH+."

Eli tässä sanotaankin, että se pitääkin pistää, kkun ovulaatiotesti on plussa. Ja puheista taas jäi se kuva, että pistetään, jos on tulos on epäselvä. Eli mitä tässä nyt tehdään?? Harmittaa, kun jos tämä olisikin pitänyt jo eilen ja onko jo liian myöhäistä? Tänään ovistesti oli negatiivinen.

Ei nyt yhtään kaipaisi näitä epävarmuustekijöitä enempää. Riittää nämä olemassaolevatkin. Oma lääkäri ei siis ole juurikaan käyttänyt meillä tuota Ovitrelleä.

Kissankäpälä

Mä pistäisin nyt heti, en usko että siitä haittaa on.

tänään pp13 / dpo18 negatiivinen raskaustesti. Huomenna ilmoitan klinikalle ja toivottavasti saan samana päivänä vastauksen että mitäs sitten.

Pakko sanoa että itselläni helpotti aikainen testaaminen, pystyi pikkuhiljaa laskea odotuksia kun tiesi että on päivä päivältä epätodennäköisempää että testi muuttuisi positiiviseksi. Voi olla että koen henkistä takapakkia sitten kun vuoto alkaa mutta nyt on ihan ok olo, pettynyt mutta ei niin paha kun voisi olla.

Mä en edes testannut enää tänään ja tein myös ihan itse päätöksen lopettaa tukilääkitykset eiliseen iltaan, vaikka ohjeen mukaan olis pitänyt vielä tänään ottaa. Ja tosiaan kun jo alkuviikosta tiesi, että nega on, niin on ehtinyt melkein viikon tässä jo suunnitella, että mitä seuraavaksi. Alkuviikosta tuntui, että ei kyllä jaksa uutta yritystä heti perään, niin nyt viikonloppuna miehen kanssa jutellessa tultiin lopulta siihen lopputulokseen, että lähdetään kuitenkin heti kuitenkin uuteen kierrokseen. Eli joo, tavallaan etukäteen testaaminen oli hyvä, kun ehdittiin käsitellä negapettymys ja saatiin voimia lähteä heti uudelle kierrokselle. Itse ajattelin myös heti huomenissa soittaa klinikalle, että mitkä meidän toiveet on ja varmistan, että jatketaan samoilla lääkityksillä kuin ennenkin.

Ja siis tosta mun viestistä saa nyt sen käsityksen, että olen testannut alkuviikosta ja sen perusteella lopetin tukilääkityksen, eli tarkennan, että olen testannut alkuviikosta asti eiliseen, ja kaikki negaa, joten niiden perusteella päätin lopettaa tukilääkitykset päivää ennen kuin oli ohjeistettu.

Takaisin