IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Enkelinsiipi, toipumisia! Kuulostaa hurjalta! Tiedätkö, juuri keskiviikko-iltana mietin, mitenhän sulla sujui punktio. Olin siinä vaiheessa itsekin päivystyksessä, kun saman päivän alkuillasta nousi yht'äkkiä kuume. Mulla onneksi kaikki lopulta ok, ja pääsin yöksi kotiin, tai no, kotona olin tyyliin lähemmäs kello 02.00. Mutta tiedä häntä, vaikka oltaisiin oltu viereisissä huoneissa :) Onneksi Suomessa terveydenhuolto on huippuluokkaa! Aika väsynyt olenkin nyt ollut, en ole tännekään jaksanut mitään rustailla. Jostain syystä unta ei tule silmään. Onneksi kuumetta ei enää ole näkynyt ja muutenkin vointi paljon parempi. Pääsitkö muuten seuraavana päivänä kotiin? Ihan muuten vinkkinä sanon, että kannattaa seurata rautavarastojen palautumista, tai ainakin toivon että tällaisissa tapauksissa sitä seurataan terveydenhuoltotahon tiimoiltakin automaattisesti :) Itselläni on ollut matalat varastoraudat, eikä niiden osuuteen meidän tapauksessa ole juuri liiemmin otettu kantaa, siis että mikä niiden osuus on ollut siinä, ettei raskaus välttämättä ala (toki meillä pääasiallinen syy on miehessä). Mutta mahtava kuulla, että teillä on ollut hyvä määrä hedelmöittuneitä munasoluja :)

Kissankäpälä, korona tuo kyllä oman twistinsä näihin hoitoihin. Mullahan jouduttiin päivystyksessä ottamaan se näyte, kun teoriassa olisi ollut tartuntaan mahdollisuus yhden oireen takia. Onneksi näyte oli lopulta negatiivinen. Mutta tosiaankin, jos sitä näytettä joutuu odottamaan ns. normioloissa lähes viikon, on se aikamoinen odotus :eek: Hyvä, että pikakaistakin on olemassa, jos vain budjetti antaa myöden.

Kauramaidolle tsemppiä viime hetken kasvatusurakkaan ja maanantaiseen punktioon! :)

Kahdestakolme, teilläkin kuulostaa hyvältä määrältä hedelmöittyneitä, pidän peukut pystyssä että pääsette siirtoon + pakkaseen jää tavaraa :smiley-angelic001

Cherryred, liittyykö kohdun biopsia siis jotenkin siihen, että tutkitaan onko alkion kiinnittymisolosuhteet hyvät? Ilmeisesti siihen kiertoon ei voida tehdä siirtoa?

On: Kävin tänään hakemassa pienen kyytiin :smiley-angelic001 Tuli herkistyminen, varsinkin kun on ollut vähän normaalia rankempi kokemus päivystykseen menemisten jne. suhteen, että kuitenkin päästiin tähän pisteeseen. Jotenkin tuntuu että tällä hetkellä tunnen/koen hoidoissa olleen ajanjakso ennen punktiota ja punktion jälkeen. Ja sitten tosiaankin se, että vain yksi munasolu viidestä oli hedelmöittynyt normaalisti, pakkaseen ei saatu mitään. Mutta hyvillä mielin olen, ja aion nauttia/iloita siihen asti kunnes tiedän lopputuloksen. Katsotaan sitten uusiksi fiilikset :smiley-angelic003

Pääsin eilen eli torstaina iltapäivällä jo kotiin. Päättelin itsekin, että tarvitsen rautaa ja aloitin kuurin omatoimisesti. Jostain syystä sitä ei kehotettu erikseen syömään. Sain toisaalta myös leikkauksessa veriplasmaa, mikä vähän korvasi.

Toipuminen vaikuttaa onneksi aika nopealta, mutta toki väsyttää ja leikkauskohta on arka. Kissaparka ei tajua, miksei saa tulla mahan päälle nukkumaan kuten yleensä:cat:

Mutta kyllä se sillä tavalla on ,että kolmatta ivf-hoitoa meille ei luultavastikaan tule. Vaikka kaikki todennäköisyydet ovat sen puolella, että edes yksi hoito kolmesta olisi vailla naikkarin päivystystä vaativia komplikaatioita, niin kyllä tämä on ollut pikkasen liian hurja kokemus. Eli jos ei nyt onnistu, varmaan sitten inseminaatiota vierailla siittiöillä. Mutta voihan olla, että tähän ei tarttisi mennä.

Pääsin eilen eli torstaina iltapäivällä jo kotiin. Päättelin itsekin, että tarvitsen rautaa ja aloitin kuurin omatoimisesti. Jostain syystä sitä ei kehotettu erikseen syömään. Sain toisaalta myös leikkauksessa veriplasmaa, mikä vähän korvasi.

Toipuminen vaikuttaa onneksi aika nopealta, mutta toki väsyttää ja leikkauskohta on arka. Kissaparka ei tajua, miksei saa tulla mahan päälle nukkumaan kuten yleensä:cat:

Mutta kyllä se sillä tavalla on ,että kolmatta ivf-hoitoa meille ei luultavastikaan tule. Vaikka kaikki todennäköisyydet ovat sen puolella, että edes yksi hoito kolmesta olisi vailla naikkarin päivystystä vaativia komplikaatioita, niin kyllä tämä on ollut pikkasen liian hurja kokemus. Eli jos ei nyt onnistu, varmaan sitten inseminaatiota vierailla siittiöillä. Mutta voihan olla, että tähän ei tarttisi mennä.

Hyvä, että tiputtivat lisää verta! Sen verran vielä sanon, että jos on yhtään tulehdus päällä, silloin rautaa ei saisi syödä. Se siis vain ruokkii tulehdusta. Ja esim. koholla oleva CRP voi vääristää ferritiiniarvon taivaisiin. Rautaahan ei saisi oma-aloitteisesti syödä, vaan se täytyisi tapahtua lääkärin konsultaatiossa. Itse olen siis lääkärin luvalla syönyt rautaa ja sitä on peräti kontrolloitui. Toki juuri tämän hetken arvoani en tiedä, täytyisikin käydä se sitten vaikka omaan piikkiin ottamassa Puhdin tai Synlabin kautta. Mulla oli vähän tulehdusarvot koholla mutta selvästi laskussa, joten täytynee odotella labran kanssa (ja varmaan miettiä jokin toinen raskausvitamiini, näköjään nykyisessä onkin rautaa..ihan siis varuiksi, ettei tosiaankin toipuminen lähtisi ojasta allikkoon). On siis tullut luettua kaikkia raudanpuute FB-ryhmien keskusteluita ja niistä on tullut paljon sisäistettyä.

Teille on kieltämättä osunut hurja taival. Varmasti itsekin miettisin, lähtisinkö kolmanteen hoitoon. Toivon, että saisitte nyt näiden hoitojen avulla sitten tulevaisuudessa toivomanne lapsiluvun :smiley-angelic001

Törmäsin tällaiseen, jos jotakuta kiinnostaa: Dextrassa Helsingissä on alkamassa raudanpuutetutkimus, johon haetaan osallistujia. Tutkitaan ferritiinin vaikutusta IVF-hoitojen tuloksiin. En tiedä saako tutkittavat jotenkin edullisemmin hoidot tms. Lisätietoja Dextran FB-sivuilta!

Törmäsin tällaiseen, jos jotakuta kiinnostaa: Dextrassa Helsingissä on alkamassa raudanpuutetutkimus, johon haetaan osallistujia. Tutkitaan ferritiinin vaikutusta IVF-hoitojen tuloksiin. En tiedä saako tutkittavat jotenkin edullisemmin hoidot tms. Lisätietoja Dextran FB-sivuilta!

Mäkin törmäsin tuohon ja mietin, että pitäisikö laittaa sähköpostia ihan jo pelkästä mielenkiinnosta :) Ja on hyvä, että ainakin osassa paikoista raudanpuutteeseen suhtaudutaan vakavasti! Olen ymmärtänyt, että sillä on vaikutusta mm. kohdun olosuhteisiin, limakalvoon jne. Vaikka osassa paikkaa näkökanta on se, että rautavajeiset ihmiset ovat lisääntyneet iät ja ajat, tämä oli muistaakseni yhden yksityisen klinikan "kannanotto" heidän nettisivuillaan :banghead:

Täällä oli tänään testipäivä. Eilen rohkenin jo tehdä kotona testin ja uskomatonta mutta totta, se näytti plussaa. Aamulla kävin verikokeessa ja sain tuloksen jo tänään - verikoe vahvisti tuloksen, mutta hcg-arvo oli 22, joten viikon päästä uuteen verikokeeseen. Vaikka mikään ei sinällään muuttunut ja tuo arvokin on yli viitearvojen, tuli taas hetkellinen epätoivo varovaisten ilon hetkien jälkeen. Nyt hetken ajatuksia tasoiteltuaan sitä osaa jo ajatella niin, että tässä todella edelleen ollaan raskaana, kunnes toisin todistetaan ja tuo ylimääräinen verikoekin alkaa tuntua hyvältä ajatukselta. Huh, miten sitä voikin mahtua paljon tunnetta äärilaidasta toiseen yhteen päivään.

Toinen hämmentävä juttu oli, kun hoitaja sanoi puhelimessa, että voit lopettaa terolutin syömisen nyt. Papereissa, jotka sain polilta, sanotaan täysin päinvastoin. Niiden mukaan terolutia syödään positiivisen testin jälkeen varhaisultraan asti ja vasta sen jälkeen puretaan asteittain muutaman konsultaation jälkeen päätin syödä terolutia viikonlopun yli ja varmistaa asiaa maanantaina.

Onnea Geraldine! Uskotaan, että se tulos siitä vahvistuu! Ja minäkin soittaisin vielä maanantaina ja varmistaisin.

Hurjia tilanteita on kyllä riittänyt Kultasiivelle, onneksi olet paranemaan päin!

Tsemppiä muillekin!

On. Täällä pp2. Eilen mokasin huolella. Laitoin gonapeptylin noin tunnin myöhässä. Oon miettiny ettei näiden lääkkeiden aikataulua voi unohtaa, mut näemmä voi. Onpahan joku ketä syyttää, jos ei natsaa. Voi vietävä.

Hui mitä tilanteita punktiossa osalla on ollut!

Meillä oli tänään tosiaan punktio ja 12 solua saatiin. Aamulla pitäisi tulla tieto siitä miten ne on lähteny hedelmöittymään. Kauheasti kyllä jännittää! Sit sen jälkeen saakin alkaa jännittää alkioiden kasvamista jos saadaan hedelmöittyneitä :nailbiting: Itse punktio menikin yllättävän helposti jopa.

Ylliste mulla ainakin gonapeptylin laitto siirron jälkeen on sanottu, että ota aamulla. Ei tarkkaa kellonaikaa. Tarkempi aika on sillon kun se toimii irrotuspiikkinä. Olen ymmärtänyt.
En olisi siis huolissani. :happy: Tsemppiä piinapäiviin!

Tähän olen nojannut itsekkin mokan jälkeen. Kaikille ei oo määritelty aikoja vaan päiviä ja toisille ei oo määrätty ollenkaan. Eiköhän nuo estrot ja proget oo tärkeämpiä...

Tänään olisi taas juhlat. Taas saa vältellä viinaksia ja keksiä tekosyitä. Millasia verukkeita teillä on ollut käytössä näihin tilaisuuksiin?

Tähän olen nojannut itsekkin mokan jälkeen. Kaikille ei oo määritelty aikoja vaan päiviä ja toisille ei oo määrätty ollenkaan. Eiköhän nuo estrot ja proget oo tärkeämpiä...

Tänään olisi taas juhlat. Taas saa vältellä viinaksia ja keksiä tekosyitä. Millasia verukkeita teillä on ollut käytössä näihin tilaisuuksiin?

Itse olen muutaman kerran sanonut että on menossa lääkitys minkä kanssa ei sovi alkoholi. Toki jotkut sitten kalastelevat ja utelevat että mitä lääkitystä niin yleensä sanon että antibioottikuuri (vaikkapa poskiontelotulehdukseen). Tämä on syy mikä on minulle sopiva, kukaan ei uskoisi että olisin tipattomalla tai kuntokuurilla tms. Niin sanoisin että jokin syy mikä olisi omaan elämään ja persoonaan mahdollisimman uskottava :rolleyes:

Mulla oli just viime viikonloppuna juhlat joissa tarjolla ja oletuksena juoda vain alkoholia. Mä tein niin että mulla oli omat juomat mukana mm. Alkoholitonta siideriä ja kaadoin sitä lasiin kun kukaan ei kiinnittänyt huomiota. Kukaan ei kyseenalaistanut asiaa.
Toisena mietin just tota että ehkä vois sanoa olevansa antibioottikuurilla tms.

Paitsi jos juhlissa on hoitoalan ihmisiä tai lääkäreitä, he tietävät, että oikeasti useampien antibioottien kanssa saa käyttää alkoholia. Tuo kielto käyttää alkoholia kuurin aikana johtuu siitä, että lääkkeen ottaminen meinaa unohtua, jos juo. On olemassa vain muutamia antibiootteja, joiden kanssa ei oikeasti saa käyttää alkoholia. Itse sain mm. inseminaation jälkeen kohtutulehduksen ja siihen määrättiin sellaista antibioottia, jonka kanssa alkoholia ei missään nimessä saa ottaa. Sitten oli illanistujaiset sellaisessa seurassa, missä oli hoitoalan ihmisiä ja sai selitellä, että ihan oikeasti on sellainen kuuri, etten saa ottaa tippaakaan. Tulipa pitkä selostus, mutta varoituksena, jos joku haluaa pitää asian varmasti salassa. :angelic:

Itse olen tarvittaessa käyttänyt tekosyynä, että vahingossa on edellisenä päivänä intoutunut juomaan liikaa ja kärsiikin kauheasta krapulasta eikä pysty enää juomaan toisena päivänä.

Itse olen tarvittaessa käyttänyt tekosyynä, että vahingossa on edellisenä päivänä intoutunut juomaan liikaa ja kärsiikin kauheasta krapulasta eikä pysty enää juomaan toisena päivänä.

Tää on varmasti hyvä! Ei kyllä sovi tänään käytettäväks, kun olen eilen tavannut useampaa osallistujaa illalla ihan selvinpäin.
Eiköhän me selvitä, mies lupas tuhota kummatkin alkumaljat!

Ylliste meillä on juuri siirron jälkeen omat häät ja join niissä koko päivän aikana ehkä yhteensä kolme. Käytännössä sitä ei vielä ole raskaana ja joidenkin huhujen mukaan pieni määrä alkoholia voisi jopa auttaa. Verenkierto paranee.... Taisi olla syy.. Jotkut ottaa siirron jälkeen punaviiniä tilkan iltaisin. Oma lääkärikin sanoi että siitä ei ole haittaa. Joka tapauksessa tämä meidän kyytiläinen sillon kiinnittyi.
Uskon et alkumalja tai muu ei haittaa tässä vaiheessa. Kukin tekee kuitenkin miten itse näkee parhaaksi itselleen. :happy:

Joo se menee juuri noin. Eihän spontaanissa raskaudessa edes tiedetä raskaudesta tässä vaiheessa.
Omalla kohdalla olen linjannut, että hoidon aikana on nollatoleranssi. Olen kova syyttämään itseäni milloin mistäkin ja varmasti hakisin vian itsestäni epäonnen hetkellä.
Missään nimessä en tuomitse muita, jos toimivat erilailla. Paitsi sen aivan ääripään kyllä tuomitsen eli ongelmakäyttäjät, mutta niitä ei varmaan ole näissä ryhmissä.

Tuli tuosta punaviinin juomisesta mieleen että mitkä muut jutut vois auttaa kiinnittymiseen? Onko teillä jotain mitä teette tai joku tuote jota käytätte? Muuta kuin foolihappo... Mietin että jos tuossa punaviinissä on ideana verenkierron vilkastuttaminen niin voisiko kaikki muutkin toimet jotka vilkastuttaa verenkiertoa auttaa? Esim. hieronta vatsan alueella tai liikunta?

Tuli tuosta punaviinin juomisesta mieleen että mitkä muut jutut vois auttaa kiinnittymiseen? Onko teillä jotain mitä teette tai joku tuote jota käytätte? Muuta kuin foolihappo... Mietin että jos tuossa punaviinissä on ideana verenkierron vilkastuttaminen niin voisiko kaikki muutkin toimet jotka vilkastuttaa verenkiertoa auttaa? Esim. hieronta vatsan alueella tai liikunta?

Täällä vasta PP1 mutta hengailen villavaatteissa ja villasukissa :joyful: Aion myös luottaa kevyeen liikuntaan. Koitan myös salaattilounaiden sijaan nauttia lämmintä ruokaa. Näin epätieteellisesti siis! :)

Täällä vasta PP1 mutta hengailen villavaatteissa ja villasukissa :joyful: Aion myös luottaa kevyeen liikuntaan. Koitan myös salaattilounaiden sijaan nauttia lämmintä ruokaa. Näin epätieteellisesti siis! :)
Kuulostaa hyvältä Vilja, toivottavasti kyytiläinen päättää jäädä maha-asukiksi:love7 iteki otan varmaan tuon lämpimän ruuan käytännöksi, se soveltuis muutenkin paremmin mun keholle! Tuli mieleen et voiskohan jostain kylmävesi uinnista, tai vaihtoehtoisesti lämpimästä suihkusta olla apua, kun tuo kylmävesi uinti nyt ainakin laittaa verenkierron jyllää ja endorfiinitkin...
Samal taas miettii et onko se liian dramaattista ja pelästyttää alkion. On tää vaikeeta, maanantaina mulla siirto, toivottavasti!:cheers

Kahdestakolme oon kuullut et nimenomaan lämpö ja itsensä lämpimänä pitäminen auttaisi.
Raskauden toteamisen jälkeen lääkäri ei suositellut uimista eikä itsensä kylmettämistä. Uimisessa myös mahdollinen tulehdusriski. Jotkut juo myös greippimehua joka vaikuttanee limakalvon koostumukseen positiivisesti.
Itsellä oli käytössä rauta, greippimehu, vehnänalkioöljy. Tiedä sitten oliko näistä apua. Kaikki kai kuitenkin lähtee siitä, että alkion pitää olla terve jotta kiinnittyy. Mutta eikai noista ole haittaakaan ollut.

Takaisin