Hei kaikille! Olen jonkin aikaa seurannut keskusteluanne ja voisin hypätä mukaan. Taustaa sen verran, että meillä lapsettomuutta takana nyt kolme vuotta ilman ainoatakaan plussaa. Minä olen vielä hetken 27-vuotias ja mieheni reilu kolmikymppinen. Molempien ensimmäistä lasta tässä ollaan yritetty konstilla jos toisella alulle, mutta kun ei niin ei.
Hoitohistoria meillä on seuraavanlainen: Julkisella puolella lapsettomuustutkimukset 12/18, minulta löytyi lievä kilpirauhasen vajaatoiminta ja mieheltä lievästi alentunut hedelmällisyys spermanäytteestä. Aloitin Thyroxin-lääkityksen 12/18. Ensimmäinen inseminaatio 2/19, tulos nega. Toinen inseminaatio 5/19, nega sekin. Kesä vedettiin happea ja IVF-suunnittelukäynti 8/19. Ensimmäinen ICSI tehtiin 9/19, ICSI-hoitoon päädyttiin sperman vähäisen siittiömäärän vuoksi. Samalla diagnoosi muuttui määrittelemättömästä hedelmättömyydestä miehestä aiheutuviin tekijöihin liittyvään lapsettomuuteen. ICSI onnistui odotetusti, seitsemästä kypsästä munasolusta saatiin kolme hyvää alkiota. Tuoresiirtoon ei päästy, kun minulla todettiin siirtopäivänä tulehdus emättimessä ja sain ab-kuurin. Ensimmäinen PAS oli luonnolliseen kiertoon 10/19, tulos nega. Marraskuussa kävin kilpirauhaskokeissa lisääntyneiden oireiden vuoksi ja arvot olivatkin hypänneet taas vajaalle stimulaatiohoidon lääkityksestä johtuen. Siinä menikin sitten pari kuukautta arvoja korjaillessa, kun joulu tuli väliin. Seuraava PAS tehtiin kortisonituella luonnolliseen kiertoon 1/20, nega taas. Sitten alkoikin vastoinkäymiset tulla oikein urakalla kuvioihin. Seuraavaa PASia yritettiin Bemfola-tuella 2/20, mutta en saanut ovulaatiota kiinni. 3/20 yritettiin PAS taas luonnolliseen kieroon, mutta samana päivänä kun soitin klinikalle positiivisesta ovulaatiotestistä, sain kuulla, että hoidot laitetaan jäihin. Siinä meni sitten kaksi kiertoa taas ohi. Nyt tähän kiertoon oli tarkoitus tehdä PAS, mutta tällä viikolla kilpirauhaskokeissa selvisi, että arvot olivat hypänneet reilusti liikatoiminnan puolelle. Ultrassa oli kaikki tänään ok, mutta lääkäriltä tuli määräys, että arvot pitää saada kuntoon ennen siirtoa. Tällä hetkellä takki on aika tyhjä. Viimeiset kolme vuotta ovat olleet sellaista vuoristorataa, että tekisi kovasti mieli hypätä jo pois kyydistä. Mutta ei auta kuin taas hammasta purren antaa ajan kulua ja odottaa, josko joskus olisi tähdet kohdallaan.
Tsemppiä teille kaikille kanssasisarille, koitetaan jaksaa.