IVF/ICSI 2020

Mä meinaan lopettaa ubikinonin pari viikkoa ennen punktiota. geleetä jatkan vielä raskaanakin. e-vitamiinin lopetan kans punktioon.
Onnea kaikille plussanneille ja paljon tarrasukkia matkaan. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin!

Tsemppiä kaikille negan saaneille. Toivottavasti seuraavalla kerralla onnistaa!

Itsellä edessä 2.ivf alkuvuodesta. Toivottavasti on tuloksekkaampi hoitokierto ja saisi pakkaseenkin enemmän kuin yhden.

Olen tilannut nyt itselleni geleet ja ubikinonia tulevia hoitoja varten. Aloitan niiden käytön heti kun saapuvat. On sen verran niitä kehuttu että pakko itsekin kokeilla. Ei kai niistä haittaakaan ole? Kysymys: oletteko käyttänyt näitä jatkuvasti vai täytyykö ne lopettaa esim punktion/siirron tienoilla?
 
Oltiin siis yksityisellä. Ja näin tulokset itse, niissä oli eriteltynä kaikki viat. Kun normaalisti ihmisellä on 23 paria kromosomeja, oli näillä viallisilla joitain kromosomeja vain yksi ja joitain 3. Eikä vikaa ollut vain yhdessä kromosomiparissa, vaan toisella oli vikaa viidessä parissa, toisella neljässä parissa, eli elävä vauvoja niistä ei olisi missään tapauksessa tullut, sen verran moninkertaiset viat olivat.

Halusin itse tuon alkioiden kromosomien tarkistuksen siksi, että iän myötä munasolujen laatu heikkenee, ja viallisista munasoluista tulee joko negoja, keskenmenoja tai geneettisiä keskeytyksiä. Minulla ei ollut iän puolesta enää aikaa kokeilla raskauksia ja katsoa tuleeko keskenmeno vai tulisiko sattumalta terve, koska yhdessä hoidossa/raskaudessa/keskenmenossa vierähtää helposti puoli vuotta ennen kuin voi taas yrittää uudestaan, eikä tuo ole muutenkaan mikään mieltä ylentävä kokemus. Helpompi tutkia alkioiden kromosomit, ja siten välttyä huonojen alkioiden siirrolta kokonaan.

Lisään tähän infoon toisen tavan, jolla alkiot voivat olla viallisia: niissä voi esiintyä eriasteista mosaikismia. Tarkoittaa suunnilleen sitä, että osassa alkion soluista on muuttuneet geenit ja osassa ns tavalliset. Meillä kahdella alkiolla oli matala-asteista mosaikismia, ja ne ovat siis käyttökelpoisia, mutta niissä on kohonnut Down yms riski. Syntyvällä lapsells voisi olla myös joitain esim Down-piirteitä, mutta ei välttämättä kaikkia. Jos mosaikismitaso on liian suurta, niitä ei siirretä. Matala-asteisessa se normaalien solujen isompi joukko voi kai korjata ja tasapainottaa tuon huonon osuuden soluista.

Ja tähän vielä kylmää faktaa jota kuulin biologilta, nämä prosenttiluvut ovat melko normaaleja kolmekymppiselle:
Meillä kahdeksasta alkiosta 4 oli kromosomimääriltään ja soluiltaan tervettä (paitsi niistä 2 kantoi puolison sairautta->roskiin), 2 oli kromosomipoikkeavia ja kahdessa oli tosiaan mosaikismia. Eli jos puolison sairautta ei olisi, puolet blastoista olisi olleet ns täysin terveitä.
 
Muokattu viimeksi:
On noi kyllä sellaisia asioita ja faktoja, että huhhuh. Itse niitä myös paljon lukenut ja kaikkea mahdollista tutkinut. Ja, iän puolesta ei tosiaan ole aikaa hukattavaksi yhtään ylimääräistä meilläkään. Toisaalta katsottuna, kyllähän me kaikki se tiedetään, että tää homma on vähän kuin bingoa pelaisi!
Hurjasti kaikille piinailijoille tsemiä päiviin ja negan saaneille voimia nostaa leuka ja jatkaa uudestaan! Rauhallista joulun odotusta ihan kaikille. :santa
 
Heippa! Palailen tänne taas. Yks ivf, josta tuoresiirto ja kaks pakastealkioblastoa siirretty. Viimeisimmästä plussa 4+0, mutta nyt 5+2 meni kesken. Vai varmaankin tämä kemialliseksi lasketaan.

Alkuviikosta soitan lääkärille että mites jatkot. Eiköhän sitä uuteen ivfn suunnata sitten kun voi.
 
Heippa! Palailen tänne taas. Yks ivf, josta tuoresiirto ja kaks pakastealkioblastoa siirretty. Viimeisimmästä plussa 4+0, mutta nyt 5+2 meni kesken. Vai varmaankin tämä kemialliseksi lasketaan.

Alkuviikosta soitan lääkärille että mites jatkot. Eiköhän sitä uuteen ivfn suunnata sitten kun voi.

Voi ei! Pahoittelut keskenmenosta. :Heartred
 
Digi sanoo: ei raskaana. Ei tuntunutkaan siltä, joten ei ollut yllätys. Yksi kolmipäiväinen alkio on pakkasessa, joten sitten PASia kohti.

Meillä ei menty tuohon kromosomien PGS-testaukseen, ainakaan vielä. Syy on varmastikin se että tuotan niin vähän munasoluja, joten alkioille halutaan antaa paras mahdollisuus eli kasvattaa kohdussa eikä maljalla. PGS kuulostaa hyvältä, mutta ei se ihan niin suoraviivaisen hyvä ole kuin ajattelisi. Väärien tulosten riski on kohtuullisen iso.
 
Muokattu viimeksi:
Ymmärrän alkioiden kromosomien testauksen monessa tilanteessa. Itsekkin olisin testauttanut, jos vaan kukkaro oisi antanut myöten. Niin olen antanut itseni ymmärtää, että homma vaatii muutenkin resursseja; alkiot kasvatetaan testiä varten blastoiksi ja sen takia niitä pitää olla jonkun verran siis aloittaessa prosessia.
Monimutkaisia juttuja. Meillä ainakin kariutui siihen, että olisi tuplannut hinnan. Lääkäri ei asiaa myöskään mitenkään tyrkyttänyt, koska eka hoitokierros eikä oikein tiennyt mitä tuleman pitää muutenkaan. Ehkä jos tarvitaan jatkokierroksia, niin tätäkin harkitaan lujasti.
 
Ymmärrän alkioiden kromosomien testauksen monessa tilanteessa. Itsekkin olisin testauttanut, jos vaan kukkaro oisi antanut myöten. Niin olen antanut itseni ymmärtää, että homma vaatii muutenkin resursseja; alkiot kasvatetaan testiä varten blastoiksi ja sen takia niitä pitää olla jonkun verran siis aloittaessa prosessia.
Monimutkaisia juttuja. Meillä ainakin kariutui siihen, että olisi tuplannut hinnan. Lääkäri ei asiaa myöskään mitenkään tyrkyttänyt, koska eka hoitokierros eikä oikein tiennyt mitä tuleman pitää muutenkaan. Ehkä jos tarvitaan jatkokierroksia, niin tätäkin harkitaan lujasti.

Yleensä toiveena on kai 3 blastokystiä, jotta voidaan aloittaa tutkimukset.
Kallistahan tuo yksityisellä on, ja harva saa julkisella ilmaiseksi.

Me saadaan perinnöllisen sairauden takia ja siinä samalla on fiksua tutkia muutkin poikkeamat, hurraa sille. Toisaalta ilman tätä sairautta tekisimme lapsia luultavasti täysin ilman mitään hoitoja, koska mitään muuta hidastetta tavalliselle lapsensaannille meillä ei ole, mikä on tylsää. Toinen vaihtoehto olisi sikiödiagnostiikka ja sairautta kantavien sikiöiden abortointi joskus rv10-20välillä, mihin minusta ei ainakaan olisi ikinä.

Tosiaan noissa testeissä on 5% virheen mahdollisuus, mihin Muir viittasikin.
 
Virheen mahdollisuus PGS:ssa - kukaan ei tiedä, kuinka suuri se on. PGS:ssa siis otetaan solunäyte (5-7 solua taitaa olla) siitä alkion osasta, josta kehittyy istukka. Katsotaan, onko kromosomeja oikea määrä vai ei. Aika usein ilmenee mosaikismia, eli osassa soluista on oikea määrä ja osassa ei. Kuitenkin mm. eläinkokeista tiedetään, että alkiot osaavat korjata itseään, eli vaikka biopsiassa olisi isokin määrä mosaikismia voi silti syntyä terve lapsi jonka kromosomit ovat normaalit. Vielä muutama vuosi sitten kaikki mosaiikkiset alkiot heitettiin roskiin, nykyään niitäkin siirretään jos ns. terveitä alkiota ei saada, ja yllättävän hyvin tuloksin. Kukaan ei myöskään tiedä, edustavatko tulevan istukan solut hyvin sitä, millainen kromosomisto alkiosta on, ja voiko sattumanvarainen 5-7 solun näyte olla edustava kun blastokystissä voi olla yli 100 solua. Tutkimuksissa suurimman hyödyn, eli eniten syntyneitä lapsia, saa PGS:sta nuorehko ihminen jonka munasolureservi on normaali - ei se vanhempi nainen jolla on huono reservi.

Lähde tälle esim: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5368937/
 
Virheen mahdollisuus PGS:ssa - kukaan ei tiedä, kuinka suuri se on. PGS:ssa siis otetaan solunäyte (5-7 solua taitaa olla) siitä alkion osasta, josta kehittyy istukka. Katsotaan, onko kromosomeja oikea määrä vai ei. Aika usein ilmenee mosaikismia, eli osassa soluista on oikea määrä ja osassa ei. Kuitenkin mm. eläinkokeista tiedetään, että alkiot osaavat korjata itseään, eli vaikka biopsiassa olisi isokin määrä mosaikismia voi silti syntyä terve lapsi jonka kromosomit ovat normaalit. Vielä muutama vuosi sitten kaikki mosaiikkiset alkiot heitettiin roskiin, nykyään niitäkin siirretään jos ns. terveitä alkiota ei saada, ja yllättävän hyvin tuloksin. Kukaan ei myöskään tiedä, edustavatko tulevan istukan solut hyvin sitä, millainen kromosomisto alkiosta on, ja voiko sattumanvarainen 5-7 solun näyte olla edustava kun blastokystissä voi olla yli 100 solua. Tutkimuksissa suurimman hyödyn, eli eniten syntyneitä lapsia, saa PGS:sta nuorehko ihminen jonka munasolureservi on normaali - ei se vanhempi nainen jolla on huono reservi.

Lähde tälle esim: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5368937/

Tämän vuoksi me ei esim. lähdetty tähän testaamiseen, koska loppujen lopuksi meillä tuli viidestä alkiosta vain yksi blasto jatkokasvattelusta, eli ei kannata testailla. Täyty katsoa miten tämä meneillä oleva raskaus etenee.
Jos mennään 2.IVF-kierrokselle, niin riippuu siitä tuleeko blastoja. Sekä olen myös keskustellut meidän klinikan lääkärin kanssa, että virhemarginaali on yllättävän iso, joten en lähtisi siihen vähillä blastoilla. Suora suositus siis lääkäriltä meidän hoitoihin. Riski geneettisestä virheestä on tietysti olemassa kun ikää on 42. Jos käy niin, että 2. IVF:hen lähdetään ja tulisikin jostain syystä monta blastoa, niin sitten harkitsisin tätä testausta ihan eri tavalla.
Aina on riski, että terve blasto ei tykkää testistä ja ei esim. selviä, joten tässä on se riski, että terveitä voi vahingoittua. Monisyinen asia harkita monelta kannalta.

Testaamiset tiedossa olevista geneettisistä sairauksista (PGD) ymmärrän paremmin, koska todennäköisyydet taudinkantajalle voi niissä olla niin suuret, että riskin otto kannattaa.
 
Koronavirusrokote ja hoidot. Tuli mieleen, että meinaatteko ottaa rokotteen, jos se on mahdollista? Aloitan työt 12.3 sairaalassa ja mietin, että uskallanko tota rokotetta ottaa, jos olen raskaana. Vai onko isompi riski jos sairastuisi koronavirukseen? Miten te muut olette ajatelleet tehdä?
 
Minä en halunnut enää yhtään keskenmenoa. Siksi en halunnut, että minuun siirretään yhtään viallista alkiota. Totesin, että mieluummin kokonaan ilman jos ei tervettä alkiota löydy. Ja siitä ainoasta terveestä alkiosta tuli vauva.
 
Suski75, hyvä että toimi teille ja juuri tämähän on se, mihin PGS on kehitetty. Tutkimusten mukaan vaan se ei ole niin yksinkertaista kuin mitä mainostetaan.

PGD on eri asia, kun siinä etsitään tiettyä geenivirhettä eikä kromosomimäärää.
 
Mielestäni esimerkiksi toistuvat keskenmenot on yksi parhaista perusteluista testaamiseen. Se on rankkaa ja aikaa suttaantuu kamalasti. Parhaassa tapauksessa siinä käy juuri noin kuin Suski75lle, että viimein saa sen vauvan sitten syliin. Siinä ei mitkään satsaukset enää sitten kirpase.
Kyllä tämä sellaista tasapainoilua on ja kaikkien meidän hoito on yksilöllistä ja erilaista. Jokainen tekee omat päätöksensä ja menee sillä. Suomessa on onneksi hyvää hoitoa tarjolla ja moni saa hyviä tuloksia sitten syliin asti...

Itse olen tuota koronarokotetta tässä pohtinut. Alun perin ajattelin, etten sitä kuitenkaan etulinjassa saa ja tässä on nyt kuitenkin merkittävä määrä rokotuksia menossa käyttöön. Eli ehtii nähdä sitä vaikutusta ja sen sellasta. No nyt on raskaus alussa ja rokote saattaakin olla saatavilla aiemmin sen myötä. En osaa kyllä sanoa. Mielestäni tätä ei ole raskaana olevilla testattu, joten en sitä vieläkään välttämättä haluaisi. Vaikea kysymys.

Oikein ihanaa joulunaikaa kaikille ryhmäläisille! Ottakaahan iisisti ja nautiskelkaa elämästä!
 
Koronarokotteesta sen verran, että käsitykseni mukaan ainakin tämä eka rokote mitä Suomeen tulee on sellanen jota ei anneta raskaana oleville. Itse kyllä otan rokotteen sitten, kun minulle sitä tarjotaan. Jos olen vielä silloin raskaana, ja sanovat että kyseisen rokotteen voi silti turvallisin mielin ottaa, niin luotan siihen.
 
Mielenkiintoista tietoa täällä tuosta testaamisesta, itselle ei ole vielä tullut ajankohtaiseksi. Me saatiin pakkaseen vain kaksi kolmepäiväistä alkiota; kahta yritettiin jatkoviljellä blastoiksi, mutta ei onnistunut. En tiedä mikä oli mennyt vikaan niissä.

Minä olen syönyt vielä raskaanakin tuota ubikinonia, tosin pienemmällä annostuksella. En ole löytänyt tutkimustuloksia sen haitallisuudesta, joten koen turvalliseksi. Varmaan jätän sen vielä pois, jos pääsen tästä alkuraskaudesta pidemmälle. Geleet minulla loppuikin jo, niitä en osta lisää. Että nyt on käytössä mammamonivitamiini + extra d-vitamiini + omegavalmiste + ubikinoni ja iltaisin magnesium, jos muistan.

Pahoittelut Muir negasta :sorry: Carnationille viestitinkin jo tuolla elokuisissa pahoittelut :Heartred
 
Suski75, hyvä että toimi teille ja juuri tämähän on se, mihin PGS on kehitetty. Tutkimusten mukaan vaan se ei ole niin yksinkertaista kuin mitä mainostetaan.
Jos luit tuon tutkimuksen, niin siinä sanottiin, että PGS on hyödyllinen, jos verrataan siirrettyjen alkioiden ja elävänä syntyneiden lasten suhdetta. Mutta tämän tutkimuksen tekijät halusivat verrata kaikkien alkioiden ja elävänä syntyneiden lasten suhdetta, ja havaitsivat, että niistä viallisistakin alkioista syntyy joskus terveitä lapsia, joita ei synny, jos alkio heitetään pitkän viljelyn tai testauksen vuoksi roskiin, ja tällä mittarilla alkiodiagnostiikka heikentää mahdollisuuksia. Samalla mainittiin myös se, että jos terve alkio löytyy, ovat tulokset paremnat kuin ilman alkiodiagnostiikkaa, mutta jos tervettä alkiota ei löydy, ja biolapsen ehdottomasti haluaa, on parempi kokeilla onnea ja siirtää kaikki. Tutkimuksessa ei ole laitettu minkäänlaista painoarvoa odottajan henkiselle jaksamiselle turhasta yrityksestä toiseen, keskenmenojen/tyhjennysten aiheuttamalle henkiselle painolastille tai yrityksissä tuhratulle ajalle. Eli toki jos aikaa ja rahaa ja henkistä sietokykyä on rajattomasti, ja ainoa hyväksyttävä päämäärä on biologinen lapsi hinnalla millä hyvänsä niin sitten kannattaa siirtää kaikki. Ja meille ihmisille on sitten muitakin vaihtoehtoja, meille, joilla ei ole rajattomasti aikaa ja rahaa tai kanttia turhille keskenmenoille/tyhjennyksille, joille se biolapsi ei enää ole ainoa vaihtoehto, vaan muitakin huväksyttäviä lopputuloksia on. Esikoista yrittäessä olisin vaihtanut luovutussoluihin, jos omat soluni olisivat jo silloin olleet liian huonoja. Ja jos nyt hypoteettisesti tässä kohtaa puoliso toteaisi, että hänen on ihan pakko saada vielä yksi lapsi, olisi se taatusti lahjasolulapsi, ei minulla ole mitään pakkoa tehdä omilla paskoilla soluillani enää lapsia, otetaan mieluummin terveitä soluja joltain muulta.

Kritisoin tuota tutkimusta mittareiden valinnasta, tässä prosessissa on oleellista moni muukin asia kuin se, tuleeko syliin lopulta elävä biolapsi vai ei.
 
Lisäksi ainakin minä ottaisin mielummin 5 tuloksetonta stimulaatiokierrosta kuin 5 tuloksetonta PASsia tai keskenmenoa. Stimulaatiokierrossa kuluu aikaa 1,5 kk per kierto, yhteen keskenmenoon tuhrautuu helposti puoli vuotta tai jopa vuosi henkisen palautumisen takia. Stimulaatioon käytettävät lääkkeet ovat kelakorvattavia, PAS-lääkkeet taas eivät. Joten ns. turhat stimulaatiot ovat yrittäjälle sekä ajallisesti että rahallisesti (sekä henkisesti) kannattavampia kuin turhat PASsit.

Ainakin minulla on ihan täysin näin.
 
Tuo kaikki on tietenkin totta. Mutta myöskin se, että jos joku saa kaksi kolme munasolua (kuten minä 3-5 kerralla, eikä kaikki hedelmöity) ja niistä lähdetään etsimään yhtä pgs-normaalia, niin voi joutua tekemään vaikka 7-8 sykliä. Sen sijaan joku niistä jotka kolmipäiväisenä siirretään voi jaksaa kehittyä kohdussa, mutta ei maljalla, ja joku joka on pgs-testin mukaan korkeamosaiikkinen voisikin tuottaa normaalin raskauden ja lapsen. PGS ei anna näille mahdollisuutta. Hyvämunaiselle homma varmaan sopii kyllä. Lisäksi jenkkipalstoilla on aika moni testauttanut alkioita uudelleen, kun ns normaaleja ei ole vain saatu, ja on käynyt ilmi että osa tuloksista on ollut virheellisiä tai ei toistettavissa. Alkio toki myös kärsii toistuvasta biopsoinnista ja voi olla että sitten ei enää pysty kehittymään.

Melkein kaikissa alkioissa on jonkin verran aneuploidisuutta blastokystivaiheessa. PGS-menetelmän normaalin raja-arvo on alle 20%, eli eivät nekään ole välttämättä joka solun osalta normaaleja.

Tää ei ole mikään mun henkilökohtainen missio PGS:aa vastaan, mutta kerron vaan mihin se perustuu, kun sitä yksinkertaisena ja aika erehtymättömänä mainostetaan. Kivahan se olisi jos tuottaisi munasoluja niin että niitä olisi varaa laittaa testaukseen. Keskenmenon kauheuden kyllä tiedän omakohtaisesti.

Luin tuon katsauksen kokonaan tietenkin, en muuten siihen viittaisi. Kysehän on siitä miten tuloksia tulkitaan. Tässä todettiin, että per alkanut hoitosykli PGS tuottaa vähemmän syntyneitä lapsia. Pitäisi varmasti tehdä hyvä satunnaisestettu tutkimus jossa myös keskenmenojen määrä ym. otettaisiin huomioon. Sellaista kuitenkaan ei vielä ole. Toistaiseksi useakin klinikka (ainakin ulkomailla) toteaa että PGS saattaa vaikeuttaa niiden raskaaksi tuloa, joilla on huono munasolureservi.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top