IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo. Tää on ollut jotenkin tosi hämmentävä prosessi, varsinkin kun tietoa ei mulla vielä ole miten se yleensä menee, ja TAYSilta antavat mulle aina vaan seuraavan stepin tiedot (varmasti syystä; oon vaan niin kontrollifriikki, että ahdistaa se ettei tiedä mitä tuleman pitää).

Mulla oli Antagonist Protocol ja lääkityksenä Bemfola 150 + jarruna Fyremadel 0,25 sekä Pregnyl triggerinä. Nyt menee Terolut testipäivään 6.11. saakka. Oon vieläkin ihan puulla päähän lyöty, ja nyt tuntuu että ajatukset pyörii vaan siinä että mitä seuraavaksi, ja pitäisi jotenkin pärjätä tuonne yli viikon päähän...

Miten yleensä nuo selviää sulatteluista? En osaa oikein luottaa, että eka tarttuisi (olishan se aika ihme tän 3 vuoden yrittämisen jälkeen että ekalla sitten nappaisi), joten ajattelen jo tulevaa. Kuinka nopeasti päätyvät ekaan pakastesiirtoon edellisestä? Tuleeko kierto väliin?

EDIT vielä tähänkin... @Zinnia, sama muuten oli mulla, lääkäri sanoi että rakkuloita oli tosi paljon eri kokoisia ja kielsi seksin keräyksen jälkeen ennen siirtoa, joka nauratti. Eipä niissä fiiliksissä ja kivuissa, mitä sen jälkeen alakerrassa oli, olisi kauheasti seksi muutenkaan houkutellut. :--D

Mä olin ihan yhtä hämmentynyt! Mulle suunnittelussa sanottiin suoraan, että kaikki pakastetaan, ja samaa vielä pohtivat ultrassa ennen keräystä - juurikin sen vuoksi, että hyperstimulaatioriski oli niin iso. Kun keräsivät, niin hoitaja tuli ilmoittamaan että voit aloittaa Terolutin ja että siirrellään sitten maanantaina. Olin ihan äimän käkenä! Ilmeisesti siis keräyksessä kaikki meni niin hyvin ja hyperstimulaatiosta ei ollut merkkejä (vaikka olin tosi pahoinvoiva päivät ennen keräystä, ja IHAN varma että hyperiksi meni) että päättivät tehdä tuoreen.

En kerennyt paljon jännittää sitten itse siirtoa, se tuli niin yllättäen. Keskiviikkona kerättiin ja seuraavana maanantaina siirrettiin yksi blasto embaby, olen yhä vähän pihalla että miten se nyt näin meni, kun olin varautunut siihen että eka PAS olisi seuraavassa kierrossa. :wideyed:

EDIT: Meillä kerättiin 13 munista, joista 10 hedelmöittyi ICSIllä, ja 7 selvisi blastoiksi. 1 siirrettiin. En tiedä montako meni pakkaseen, oletin että loput 6, mutta Kannassa lukee että pakastettiin vain 3 siirtopäivään mennessä. :bored:

Onnea matkaan ja tsemppiä piinailuun :greet025
Todennäköisesti 3 meni teillä pakkaseen. 6 päivää maksimissaan kasvattavat. Punktiopäivä lasketaan jo ensimmäiseksi päiväksi ja siirto päivänä teillä tuli jo 6 päivää täyteen.

Meillä siintää HUS:n IVF-suunnittelukäynti viimein edessä joulukuussa, joten ajatukset on taas alkaneet pyöriä lapsettomuusasioissa... Monilla on varmaan tuoreita kokemuksia jonoista, miten nopeasti olette päässeet aloittamaan hoidot suunnittelukäynnin jälkeen HUS:lla?

Meillä oli viime keväänä suunnittelukäynti toukokuun alussa ja hoitojen piti alkaa elokuussa, mutta sitten saatiin lupa aloittaa hoitokierros vasta syyskuun kierrosta.

Mulla tulos taisi olla 18 munasolua, joista 12 hedelmöittyi ja 7 saatiin blastoiksi, mutta sulattelun jälkeen niistä jäi lopulta vain 2, joista nuo pasit.
Ai noin suuri osa blastoista voi kärsiä sulatuksessa? :sad001 Kurjaa. Meidän alkioita on tähän mennessä sulatettu kaksi, joista toinen selvisi siirtoon ja toinen ei. Tokalla kierroksella saatiin myös kaksi alkiota pakkaseen, ja ne siellä vielä odottelevat sulatusta ja siirtoa. Pelottava ajatus, etteivät ne ehkä selviäisikään sulatuksesta. :nailbiting:

Meillä myös pakkasessa kaksi ja jännittää ihan älyttömästi et selviääkö ne sulatuksesta. Ja siis voi elämä, pas seuraavasta kierrosta, mut ei edelleenkään menkkoja! Tänään kp31, yleensä kierto 24-26. Tein sunnuntaina jopa raskaustestin, mut nega. Vatsassa on outoja tuntemuksia, sanoin jo miehelle et testaan uudelleen sunnuntaina ja pyydän ultran polille jos nega, jotenki hirvittää nämä tuntemukset.

Meillä on tähän mennessä selvinnyt 9/10 alkiosta sulatuksesta. Mulle sanottiin joskus klinikalla, että on harvinaista, ettei ne selviäisi ollenkaan.

Tsemppiä uusille keskusteluun liittyneille ja jaksamista hoitojen odotteluun! :)

Meillä myös pakkasessa kaksi ja jännittää ihan älyttömästi et selviääkö ne sulatuksesta. Ja siis voi elämä, pas seuraavasta kierrosta, mut ei edelleenkään menkkoja! Tänään kp31, yleensä kierto 24-26. Tein sunnuntaina jopa raskaustestin, mut nega. Vatsassa on outoja tuntemuksia, sanoin jo miehelle et testaan uudelleen sunnuntaina ja pyydän ultran polille jos nega, jotenki hirvittää nämä tuntemukset.

Olikos sulla vasta hiljattain se ivf-hoito? Voisikohan olla sen jälkeen ovuloimaton kierto, mistä johtuen kierto on venynyt. Tai sitten kroppa vain vielä sekaisin kaikista hormoneista. Pidän tietenkin peukut pystyssä, että olisitkin raskaana!

Mä aloitin piikittämisen 7.9. ja punktio oli 17.9. Eli on siitä jo tovi, mut lääkäri ei kyl ollut huolissaan. Sanoi et menee normaalin toipumisajan piikkiin. Vatsaoireisiin ei ottanut kantaa, sanoi et jos tulee kipuja niin pitää olla yhteydessä. Oma kärsivällisyys vain tässä menee..

En kyl usko et oon raskaana, meillä siis miehellä ei ole siittiöitä. Ois kyl aikamoinen ihme, jos ois luomuraskaus kyseessä :wacky:

Onnea matkaan ja tsemppiä piinailuun :greet025
Todennäköisesti 3 meni teillä pakkaseen. 6 päivää maksimissaan kasvattavat. Punktiopäivä lasketaan jo ensimmäiseksi päiväksi ja siirto päivänä teillä tuli jo 6 päivää täyteen.

Kiitos! Toivotaan, että kolme huurunenää riittää, jos tästä tuoreesta ei tärppää :smug:

Ai noin suuri osa blastoista voi kärsiä sulatuksessa? :sad001 Kurjaa. Meidän alkioita on tähän mennessä sulatettu kaksi, joista toinen selvisi siirtoon ja toinen ei. Tokalla kierroksella saatiin myös kaksi alkiota pakkaseen, ja ne siellä vielä odottelevat sulatusta ja siirtoa. Pelottava ajatus, etteivät ne ehkä selviäisikään sulatuksesta. :nailbiting:

Long story short: Meillä hedelmöittyi 7 alkiota, joista yksi viljeltiin 5d blastoksi, tämä oli se, joka siirrettiin ekassa pasissa. Loput 6 menivät pakkaseen jo 3-päiväisinä, mistä sitten päätettiin ottaa kaikki sulamaan jatkoviljelyyn toista pasia varten, ja selvisivät kyllä sulatuksesta ja lähtivät jakautumaan, mutta syystä tai toisesta 5/6 ei enää jatkanut jakautumista tuossa 4.-5- päivän vaiheilla, eli kun 5. päivänä päästiin yksi blasto siirtämään, viisi muuta olivat lopettaneet jakautumisen. Mutta sulatukseen eivät nuupahtaneet, vaan lopettivat jakaantumisen jossain siinä blastovaiheessa.

Jostain olen oikein lukenut, sulatuksesta pitäis selvitä yli 90% alkioista.

Meillä selvinnyt 2 yksittäispakastettua alkiota siirtoon. Ne alkiot, jotka pakattiin pareittain, toisessa ei selvinnyt kumpikaan ja eilisessä oli molemmat selvinneet, ja toinen niistä EHKÄ pystytään pakastamaan vielä. Olin niin varautunut, että tulee taaa soittoa matkalla klinikalle, että käänny vain takaisin, ei ole mitään siirrettävää - mutta olikin.

Testipäivä 9.11. - - - > Piinaillaaaaan!

Tuosta sulatuksesta. Mulle annettiin niinkin tarkka luku kuin että 96% selviäisi sulatuksesta. Puhuttiin blastoista joten oletan että tarkoittaa sitä. Tämä siis Tilkasta. Ja heillä onneksi se että pakastavat erikseen ja sulatetaan yksi kerrallaan. Stressasin itse sitä että sulatellaan eestaas jne.

Kyllä noille sulatuksille annetaan nykyään tosi korkeat onnistumisprosentit Suomessa.
Zinnia tuonne tarkensikin, että kyseessä oli blaston kasvattelua, ja se onkin sitten ihan oma mysteerinsä... kuinka paljon blastoja tulee alkioista.
Tietysti mitä vanhemmat munasolut niin prosentuaalisesti isompi osa niistä on viallisia. Näistäkin saattaa kyllä kasvaa blastoja.
Mutta ei se blastokasvattelu aina onnistu nuoremmillakaan. Oliskin sellanen hoitomuoto missä nähtäisiin jo kaksipäiväisestä vaikka mitkä on terveitä ja mitkä ei, ja pystyttäisiin luotettavasti niistä terveistä alkioista aina kasvattamaan blastot.

Meillä selvinnyt 2 yksittäispakastettua alkiota siirtoon. Ne alkiot, jotka pakattiin pareittain, toisessa ei selvinnyt kumpikaan ja eilisessä oli molemmat selvinneet, ja toinen niistä EHKÄ pystytään pakastamaan vielä. Olin niin varautunut, että tulee taaa soittoa matkalla klinikalle, että käänny vain takaisin, ei ole mitään siirrettävää - mutta olikin.

Testipäivä 9.11. - - - > Piinaillaaaaan!

Just samat fiilikset... Hyvä etten käsieni päällä istu, ja meillä on muutama päivä aiemmin kun sulla.

Tänään on olleet tuntemukset tosi vaihtelevat. En tiedä syyttäisinkö tästä Terolutia vai stressiä. Ihan semmoset järkyttävät ahdistusfiilarit ja nopeasti tulee suru puseroon. Alavatsa on ollut kipeä, välillä pieniä vihlaisuja alavatsaan etupuolelle ja alaselkään, välillä menkkamaista jomotusta. En tiedä onko tää nyt siitä punktiosta vielä (vähän päälle viikko sitten) vai voisko olla muita tuntemuksia. Yritän olla spekuloimatta. Se on vaan kovin vaikeaa :wacky:

(Mä en oikeesti tiedä miten selviän pääni kanssa tästä prosessista, kun en voi tietää mitään....... Miesparka, kun joutuu kuuntelemaan mun päämäärätöntä panikointiani.)

Just samat fiilikset... Hyvä etten käsieni päällä istu, ja meillä on muutama päivä aiemmin kun sulla.

Tänään on olleet tuntemukset tosi vaihtelevat. En tiedä syyttäisinkö tästä Terolutia vai stressiä. Ihan semmoset järkyttävät ahdistusfiilarit ja nopeasti tulee suru puseroon. Alavatsa on ollut kipeä, välillä pieniä vihlaisuja alavatsaan etupuolelle ja alaselkään, välillä menkkamaista jomotusta. En tiedä onko tää nyt siitä punktiosta vielä (vähän päälle viikko sitten) vai voisko olla muita tuntemuksia. Yritän olla spekuloimatta. Se on vaan kovin vaikeaa :wacky:

(Mä en oikeesti tiedä miten selviän pääni kanssa tästä prosessista, kun en voi tietää mitään....... Miesparka, kun joutuu kuuntelemaan mun päämäärätöntä panikointiani.)

Sepä se, kun tuntemuksia voi olla mistä vaan johtuen ja ei voi tietää :p Ei turhaan kutsuta piinapäiviksi!
Meillä ihan sama homma että pommitan miestä mun jossitteluilla ja ailahtelevilla tunteilla :grin

Huomen aammulla ajattelin tehdä apteekin raskautestin. 3.10 on virallinen testipäivä, eli ensi Tiistai.

Sepä se, kun tuntemuksia voi olla mistä vaan johtuen ja ei voi tietää :p Ei turhaan kutsuta piinapäiviksi!
Meillä ihan sama homma että pommitan miestä mun jossitteluilla ja ailahtelevilla tunteilla :grin

Huomen aammulla ajattelin tehdä apteekin raskautestin. 3.10 on virallinen testipäivä, eli ensi Tiistai.

Täälläkin toivotaan parasta huomiselle!:greet025

Meillä oli viime keväänä suunnittelukäynti toukokuun alussa ja hoitojen piti alkaa elokuussa, mutta sitten saatiin lupa aloittaa hoitokierros vasta syyskuun kierrosta.

Oottepas tekin joutuneet odottamaan pitkään... :sad001 Turha varmaan siis odottaa nopeaa toimintaa, josko kuitenkin päästäisiin loppukeväästä tai viimeistään ennen kesäsulkua...

Täälläkin on peukut pystyssä, että saisit huomenna plussan testiin! :happy:

Meillä siintää HUS:n IVF-suunnittelukäynti viimein edessä joulukuussa, joten ajatukset on taas alkaneet pyöriä lapsettomuusasioissa... Monilla on varmaan tuoreita kokemuksia jonoista, miten nopeasti olette päässeet aloittamaan hoidot suunnittelukäynnin jälkeen HUS:lla?

Hei vaan, liityn uutena keskusteluun vaikka hoitoja on jo takana. Meillä oli HUS:n suunnittelukäynti helmikuussa, ja menkat mulla oli alkanut edellisenä päivänä, niin pistivät heti siitä kierrosta pitkän kaavan hoidot aluilleen. Maaliskuussa tosin keskeytyi hoidot ennen pistosten alkua koronan takia. Toukokuussa soittelivat, että aloittelevat taas hoitojen tekemistä, silloin oli mulla menkat alkaneet kome päivää sitten, ja taas suunnittelivat hoidot heti siitä kierrosta. Lopputuloksena kolme blastoa pakkaseen ja tuorealkionsiirrosta plussa ja varhainen km. Nyt on 1. PAS takana ja näyttäisi kiinnittyneen, 4.11. virallinen testipäivä ja sit jännätään pysyykö mukana paremmin kuin edellinen.

Takaisin