IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka kaikille!

Niin vain oma polku on kulkenut tänne saakka, että repertuaariin lisätään seuraavaksi ivf-hoidot, liityn siis seuraanne arvon leidit :)

Joulukuussa tulee kolme vuotta yritystä täyteen, joista sitten vuoden olemme olleet Taysissa hoidossa. Koronoista ynnä muista aikatauluesteistä johtuen meille saatiin tänä vuonna tehtyä neljä inssiä, ja nyt kun täytin 37 vee, lääkärit päättivät siirtyä järeämpiin toimenpiteisiin. Tulin heti ensimmäisestä inseminaatiosta raskaaksi, mutta se päättyi kkm viikolla 8. Sitä ennen, eikä sen jälkeen, ole koskaan kahta viivaa raskaustesteissä näkynyt.

Olimme tänään suunnittelukäynnillä ja päästäänkin heti seuraavasta kierrosta tositoimiin. Se tuntuu kyllä suorastaan etuoikeutetulta, kun lukee Husin jonoista... Lyhyellä kaavalla mennään, Gonal-F pistokset 250 per päivä ja sitten Fyremadelia jarruna. Kokeillaan kuulemma lähes maksimiannosta, koska munasarjoissa oli ultraamisen perusteella lekurin mielestä aika rauhallista, vaikka amh-lukema oli silloin hoitojen alussa ihan hyvä. Jos oikein kuulin ja ymmärsin, oikealla puolella oli 8 antraalifollia ja vasemmalla 5. Paljonkohan niitä pitäisi olla, että lukemat olisivat hyvät?

Tellu86 pahoittelut ettei alkionsiirto tuonut toivottua tulosta. :Heartred

Ehdotan, että aloittaisit tänne keskusteluketjun adoptiota harkitseville.

Vaihtoehtojen punnitsemista se on monessa käänteessä näissä lapsihaaveissa. Ensin piti pohtia, lähteäkö hedelmöityshoitoihin vai ei, kun luomuplussaa ei kuulunut. Sitten voi mietityttää, miten pitkälle hoitoja on valmis jatkamaan. Ja adoptio- tai sijaisvanhemmuus voi tulla myös pohdinnan alle.

Itse olen mielessäni pyöritellyt sitä, olisinko valmis hoitoihin lahjamunasoluilla, jos omilla ei onnistuta. Vielä en ole päättänyt kumpaankaan suuntaan, vaan miettinyt vain seikkoja puolesta ja vastaan.

Kiitos violetti ❤
Joo meilläkin suunnitteilla mahdollisesti ERA(?) - testi ja hoitoja lahjasoluillakin olemme miettineet. Hoito lahjasoluilla siinä mielessä mietityttää (lähinnä omia arvoja) että kun maailmassa on kuitenkin niin monta lasta ilman rakastavia vanhempia. Toisaalta ei se adoptiolapsen saaminenkaan itsestäänselvyys ole. Vaikeita asioita..
Tässä kierrossa tämän IVF:n viimeisen blaston siirto. Ajattelin tässä syksyllä mennä jollekkin ammattilaiselle keskustelemaan tästä tilanteesta. Oletteko muut käyneet?

Tervetuloa Laakeripuu! Mä olen about sun ikäinen ja yritystäkin takana saman verran. Viime vuonna tehtiin samoin neljä inssiä mutta en tullut raskaaksi. Tänä vuonna toukokuussa sitten siirryimme yksityiselle IVF:ään, ja ensimmäinen PAS tuotti plussan. Mulla oli antraalifollikkeleja muistaakseni 5+6. Käsittääkseni jos niitä on vain muutama, tyyliin 2-3 yhteensä niin onnistuminen voi olla vaikeampaa. Eli oikein hyvältä kuulostaa! Mulla oli myös samat lääkkeet kuin sulla ja lyhyt kaava. Annostus tosin oli 175 yksikköä.

Paljon tsemppiä hoitoon!

Heippa! Minäkin pikkuhiljaa siirryn tänne puolelle rupattelemaan kun viimeinen inssiyritys päättyi menkkoihin tänään. Meillä yritystä 1,5vuotta ja neljä inssiä kokeiltu. Meillä lapsettomuuden syynä miehen simpat, kokonaismäärä alhainen ja liikkuvuudessa häikkää. Pesun jälkeen tulokset olleet kuitenkin ok, joten kokeilimme ensin insseillä. Olemme olleet yksityisellä hoidoissa ja ainakin yhden ivf teemme siellä vielä. Olemme niin tykänneet klinikasta ja henkilökunnasta, että toistaiseksi emme halua siirtyä sieltä pois. Alustavasti on ollut puhe klinikalla että lyhyellä kaavalla mentäisiin ja ehdimme ennen joulutaukoa hoitoon. Huomenna soitankin ja varaan aikaa suunnittelukäynnille :) mukava päästä rupattelemaan ja vertaistuki on ainakin itselle kultaakin kalliimpaa

dpo 13, pp 10. Enää ei voinut malttaa kun olin varma negatiivisesta niin testasin erittäin herkällä 10IU/ml. Testi oli kuin olikin negatiivinen. Maanantaina todellinen testipäivä jolloin testaan vielä kerran. Lugesterone jatkuu vielä huomisen ajan.

Tervetuloa uusille ja ihanaa ettei teillä tuu pitkää taukoa jonojen kanssa vaan pääsette nopeasti aloittamaan hoidot

Meillä siintää HUS:n IVF-suunnittelukäynti viimein edessä joulukuussa, joten ajatukset on taas alkaneet pyöriä lapsettomuusasioissa... Monilla on varmaan tuoreita kokemuksia jonoista, miten nopeasti olette päässeet aloittamaan hoidot suunnittelukäynnin jälkeen HUS:lla?

P
dpo 13, pp 10. Enää ei voinut malttaa kun olin varma negatiivisesta niin testasin erittäin herkällä 10IU/ml. Testi oli kuin olikin negatiivinen. Maanantaina todellinen testipäivä jolloin testaan vielä kerran. Lugesterone jatkuu vielä huomisen ajan.

Tervetuloa uusille ja ihanaa ettei teillä tuu pitkää taukoa jonojen kanssa vaan pääsette nopeasti aloittamaan hoidot

Pupsis pahoittelut:Heartred Suruaika ja uuteen yritykseen.

Meillä siintää HUS:n IVF-suunnittelukäynti viimein edessä joulukuussa, joten ajatukset on taas alkaneet pyöriä lapsettomuusasioissa... Monilla on varmaan tuoreita kokemuksia jonoista, miten nopeasti olette päässeet aloittamaan hoidot suunnittelukäynnin jälkeen HUS:lla?

Muutamalla ystävällä on aika nopeesti alkanut suunnittelukäynnistä. Seuraavaan kiertoon tai sitä seuraavaan..

Inssit yleensä pystytään aloittamaan HUSissa heti seuraavaan kiertoon, en tiedä onko koronaruuhkat vaikuttaneet mitenkään siihen. Tervetuloa mukaan!

Inssit yleensä pystytään aloittamaan HUSissa heti seuraavaan kiertoon, en tiedä onko koronaruuhkat vaikuttaneet mitenkään siihen. Tervetuloa mukaan!

Jos vastasit mulle (?) niin meillä on siis inssit käyty jo tuloksettomina lävitse omassa kunnassa, IVF/PAS eivät tee lainkaan, siksi siirrytään nyt HUS:lle. Toivottavasti ei ole kovin pitkää jonotusta enää tämän jälkeen, suunnittelukäyntiäkin ollaan odotettu vikan inssin jälkeen nyt 9kk... :confused:

Jos vastasit mulle (?) niin meillä on siis inssit käyty jo tuloksettomina lävitse omassa kunnassa, IVF/PAS eivät tee lainkaan, siksi siirrytään nyt HUS:lle. Toivottavasti ei ole kovin pitkää jonotusta enää tämän jälkeen, suunnittelukäyntiäkin ollaan odotettu vikan inssin jälkeen nyt 9kk... :confused:

Korona on voinut tehdä tehtävänsä HUS:n jonoihin, mutta me olimme viime marraskuun puolivälissä ivf-suunnittelukäynnillä ja tammikuun kierrosta sain ilmoittautua hoitoon. Suunnittelukäynnistä aika tasan 4kk eteenpäin, niin oli pitkän kaava hoito takana ja punktio tehty.

Pupsis olen pahoillani negatiivisesta testistä. :Heartred Toivottavasti teidän toinen alkio selvisi pakkaseen!

Ornament87 onnea siirtoon! :)

Tellu86 toivottavasti tämän kierron siirto tuottaa plussan! Adoptio lienee mahdollinen myös biologisen lapsen saamisen jälkeen. Tiedän perheitä, joissa on biologinen lapsi/lapsia ja sitten nuorimpana adoptoitu lapsi.

Tiedän myös henkilöitä, jotka ovat lähteneen ulkomaille töihin (esim. kehitysyhteistyöhön tai johonkin sen tapaiseen) ja palanneet takasin adoptiolapsen kanssa. Muistelen kuulleeni, että oleskeltuaan kaksi vuotta maassa saa adoptoida kevyemmällä byrokratialla kuin Suomesta käsin adoptoidessa.

Muokattu viimeksi:

9 kuukautta! :hungover::arghh: Ihan poskettoman pitkä aika, tosi kurjaa... Minä tosiaan syyskuun puolivälissä ilmoitin Taysiin, että viimeisimmän inssin testi oli nega, ja saatiin heti kahden viikon päähän suunnitteluaika ivf:ään. Yksi välikierto siis vaan tulee. Pikkasen on nopeampaa toimintaa siis meillä!

Pahoittelut Pupsikselle negasta, jos se nyt on sitten jo varma nakki :sorry:

Heippa kaikki :)

Mäkin liityn tähän ketjuun. Meillä lähes kolmen vuoden tuloksettoman luomuyrityksen jälkeen aloitettiin vauhdilla lokakuussa IVF/ICSI-hoidot TAYSissa. Vauhdilla siis sillä tavalla, että oletin jonojen olevan pidemmät ja koronan haittaavan enemmän; lähete saatiin keväällä, elokuussa oli eka käynti ja... eka siirto tehtiinkin jo - maanantaina 26.10. Ollaan kolmikymppisiä.

Meillä lääkäri merkkasi papereihin nyt miehestä johtuvan hedelmättömyyden, joten skipattiin inssit ja siirryttiin suoraan ICSIin. Mutta olipa mullakin kaikennäköistä siellä taustalla, joka voi olla omiaan haittaamaan, esim. kilpparin vajaatoiminta, jota ei ole hoidettu. Nyt lääkityksellä kesästä lähtien.

Eka keräys oli viime viikolla 21.10., ja suunnitelma vaihtui silloin lennosta (alkuun ajattelivat vain PASia monirakkulaisten munasarjojen vuoksi, hyperstimulaatio oli pelkona), ja tehtiinkin eka tuoresiirto jo maanantaina 26.10.

Nyt elän piinapäiviä ja jännittää, jännittää, pelottaa ja olen niin innoissani! Oireet onneksi saa jättää omaan arvoonsa, Terolut joka alkoi viime viikon perjantaina, on pitänyt huolen siitä että tissit on arat ja närästi jo niin pirusti ennen siirtoa, ettei tarvi ees kuvitella huomaanvansa jotain aikaisa raskausoireita...

Testipäivämäärä olis 6.11.

...suunnitelma vaihtui silloin lennosta (alkuun ajattelivat vain PASia monirakkulaisten munasarjojen vuoksi, hyperstimulaatio oli pelkona...

Hei miten päädyitte lopulta sitten kuitenkin tuoresiirtoon? Siis mitkä seikat saikin kallistumaan tuoresiirtoon, jos se oli ensin jo poissuljeettu? Ja tervetuloa mukaan!

Hei miten päädyitte lopulta sitten kuitenkin tuoresiirtoon? Siis mitkä seikat saikin kallistumaan tuoresiirtoon, jos se oli ensin jo poissuljeettu? Ja tervetuloa mukaan!

Mä olin ihan yhtä hämmentynyt! Mulle suunnittelussa sanottiin suoraan, että kaikki pakastetaan, ja samaa vielä pohtivat ultrassa ennen keräystä - juurikin sen vuoksi, että hyperstimulaatioriski oli niin iso. Kun keräsivät, niin hoitaja tuli ilmoittamaan että voit aloittaa Terolutin ja että siirrellään sitten maanantaina. Olin ihan äimän käkenä! Ilmeisesti siis keräyksessä kaikki meni niin hyvin ja hyperstimulaatiosta ei ollut merkkejä (vaikka olin tosi pahoinvoiva päivät ennen keräystä, ja IHAN varma että hyperiksi meni) että päättivät tehdä tuoreen.

En kerennyt paljon jännittää sitten itse siirtoa, se tuli niin yllättäen. Keskiviikkona kerättiin ja seuraavana maanantaina siirrettiin yksi blasto embaby, olen yhä vähän pihalla että miten se nyt näin meni, kun olin varautunut siihen että eka PAS olisi seuraavassa kierrossa. :wideyed:

EDIT: Meillä kerättiin 13 munista, joista 10 hedelmöittyi ICSIllä, ja 7 selvisi blastoiksi. 1 siirrettiin. En tiedä montako meni pakkaseen, oletin että loput 6, mutta Kannassa lukee että pakastettiin vain 3 siirtopäivään mennessä. :bored:

Mä olin ihan yhtä hämmentynyt! Mulle suunnittelussa sanottiin suoraan, että kaikki pakastetaan, ja samaa vielä pohtivat ultrassa ennen keräystä - juurikin sen vuoksi, että hyperstimulaatioriski oli niin iso. Kun keräsivät, niin hoitaja tuli ilmoittamaan että voit aloittaa Terolutin ja että siirrellään sitten maanantaina. Olin ihan äimän käkenä! Ilmeisesti siis keräyksessä kaikki meni niin hyvin ja hyperstimulaatiosta ei ollut merkkejä (vaikka olin tosi pahoinvoiva päivät ennen keräystä, ja IHAN varma että hyperiksi meni) että päättivät tehdä tuoreen.

En kerennyt paljon jännittää sitten itse siirtoa, se tuli niin yllättäen. Keskiviikkona kerättiin ja seuraavana maanantaina siirrettiin yksi blasto embaby, olen yhä vähän pihalla että miten se nyt näin meni, kun olin varautunut siihen että eka PAS olisi seuraavassa kierrossa. :wideyed:

Montako rakkulaa sulla oli/punktioitiin? Kun mulla nimittäin vähän sama tilanne. Eka ivf oli alkuvuodesta ja punktioitiin silloin toistakymmentä rakkulaa ja jonkin verran jäikin pienempiä eli "kypsyivät" epätasaisesti ja niitä oli paljon. Tulos oli kuitenkin huono niin, että lopulta päästiin vain kaksi kertaa pasia yrittämään (nega + plussa, mut km viikolla 7). Ja tuoresiirtoa ei siis tehty, koska pelkäsivät hyperiä. Mä voin kyllä oikein hyvin sekä ennen että jälkeen punktion, mutta nyt toista ivf:ää suunnitellessa lääkäri meinasi, että ei varmaan tehdä tuoresiirtoa tästäkään, jos tilanne on sama sitten punktiossa. Vähän kyllä vaihdettiin lääkitystä tähän toiseen kertaan eli (menopur vaihtui gonal-f:ään ja pikkuisen pienemmälle annokselle ja jarru taisi alkaa päivää aiemmin, tarkoituksena saada kypsymään sopivampi määrä ja tasakokoisia.

EDIT: Meillä kerättiin 13 munista, joista 10 hedelmöittyi ICSIllä, ja 7 selvisi blastoiksi. 1 siirrettiin. En tiedä montako meni pakkaseen, oletin että loput 6, mutta Kannassa lukee että pakastettiin vain 3 siirtopäivään mennessä. :bored:

Ehditkin jo muokata tähän kun kirjoitin edellistä viestiä. :) Mulla tulos taisi olla 18 munasolua, joista 12 hedelmöittyi ja 7 saatiin blastoiksi, mutta sulattelun jälkeen niistä jäi lopulta vain 2, joista nuo pasit.

Takaisin