Inseminaatio/muut hoidot 2018

Keskustelu puolison kanssa:

Minä: Kato, ne siirsi sitten sitä (tehyn) lakkoa eteenpäin. No nyt jos saadaan ylipäätään meidän työpisteessä lakkoilla, niin päästään sitten inssiin helpommin, mikäli se ovis osuu arkeen.
Puoliso: Niin niin, hyvä hyvä, mutta kuka ne inssit labroineen sitten tekee?
Minä: Ei helvetti, niin joo.. :loudlycrying:


Villejä veikkauksia meneekö seuraavakin mahdollinen inssi sitten ohi vai kykeneekö ne lääkärit ilman hoitajia ja labraväkeä (sillä oletuksella että ovat tehyläisiä/superilaisia) siihen hommaan :Grimacing Face: ei sillä, tod näk osuu viikonloppuun ovis, että voi olla omalta kohdalta ihan turha pohdinto.

Kumpa kaikki menisi aikataulujen puolesta putkeen - ja muutenkin! Ei tällaista jännitysmomenttia sulle enää tähän kaipaisi. :red-heart:
 
Inssistä nyt tasan kaksi viikkoa, testipäivä olis vasta keskiviikkona mutta kai nyt jo näkyisi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: testi ihan puhdas nega joten ivf kutsuu.. uskallan silti varmaan vasta keskiviikkona laittaa lääkärille viestiä:Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
Tänään pääsen myös puhumaan työterveyshoitajalle, että pääsisin puhumaan psykologille. On ollut aika raskas alkuvuosi lapsettomuuden kanssa, joten tuntuu ihan kivalta päästä puhumaan(?) vaikka onkin todella vaikee myöntää itelle että se puhuminen ammattilaisen kanssa on hyvä juttu, en vaan halua että leimataan hulluksi :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
 
Inssistä nyt tasan kaksi viikkoa, testipäivä olis vasta keskiviikkona mutta kai nyt jo näkyisi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: testi ihan puhdas nega joten ivf kutsuu.. uskallan silti varmaan vasta keskiviikkona laittaa lääkärille viestiä:Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
Tänään pääsen myös puhumaan työterveyshoitajalle, että pääsisin puhumaan psykologille. On ollut aika raskas alkuvuosi lapsettomuuden kanssa, joten tuntuu ihan kivalta päästä puhumaan(?) vaikka onkin todella vaikee myöntää itelle että se puhuminen ammattilaisen kanssa on hyvä juttu, en vaan halua että leimataan hulluksi :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
Missään nimessä ei oo hullutta hakea ammattilaiselta apua tälläsen todella raskaan asian käsittelyyn! Sehän on päin vastoin todella tervettä että tunnistaa, että ammattilaiselta voisi saada apua tähän. Mulla oli viime kierto kanssa selvästi raskaampi kuin ennen, ja mulle oli selvää että jos tilanne jatkuis sellasena niin olis kans pakko käydä jollekin puhumassa. Mut oon ite aika varma että mulla iso tekijä siinä oli noi lääkkeet (letrot?) jotka sekotti hormoneja ja sitä kautta mielialaa. Nyt oon ilonen kun tulee parin kierron luonnollinen tauko kun odotetaan sitä polyypin poistoa. Ainakin nyt tuntuu jo paljon paremmalta.

On tää ihan perseestä että ollaan kaikki tässä tilanteessa :sad001 toivotaan että se asiantuntija osaa jotenkin helpottaa asiaa! Musta olis mielenkiintosta kuulla että tuntuiko siitä olevan apua, kun itsekin sitä miettiny!
 
Missään nimessä ei oo hullutta hakea ammattilaiselta apua tälläsen todella raskaan asian käsittelyyn! Sehän on päin vastoin todella tervettä että tunnistaa, että ammattilaiselta voisi saada apua tähän. Mulla oli viime kierto kanssa selvästi raskaampi kuin ennen, ja mulle oli selvää että jos tilanne jatkuis sellasena niin olis kans pakko käydä jollekin puhumassa. Mut oon ite aika varma että mulla iso tekijä siinä oli noi lääkkeet (letrot?) jotka sekotti hormoneja ja sitä kautta mielialaa. Nyt oon ilonen kun tulee parin kierron luonnollinen tauko kun odotetaan sitä polyypin poistoa. Ainakin nyt tuntuu jo paljon paremmalta.

On tää ihan perseestä että ollaan kaikki tässä tilanteessa :sad001 toivotaan että se asiantuntija osaa jotenkin helpottaa asiaa! Musta olis mielenkiintosta kuulla että tuntuiko siitä olevan apua, kun itsekin sitä miettiny!

Joo, mun mielestä olis hyvä että lapsettomuushoidoissa olevat pääsisi ilmaiseksi edes kerran puhumaan että miltä oikeasti tuntuu! Meilläkin kun ollaan yksityisellä hoidoissa, niin ei oo edes tullu mieleen kysyä jutteluapua kun kaikki pienetkin roposet haluaa pistää hoitoihin.
Mutta työterveyshoitaja oli ihana! Hän ymmärsi todella hyvin mua, puhui järkeviä asioita lapsettomuudesta ja sanoikin että mulla on paljon kaikkea meneillään (tähän lisäksi vielä ahdistava olo töissä tapahtuvien asioiden vuoksi). Oon nyt viikon saikulla ja maanantaina pääsen jo psykologillekkin, ja niille on vaikea saada aikoja joten olen kiitollinen. Työnantaja tuskin ymmärtää (vaikutti pettyneeltä), mutta nyt mietin vain itseäni tämän viikon ja seurailen omaa fiilistä. Mutta tuun ehdottomasti vielä maanantaina kertomaan, että mikä fiilis psykologista jäi! Toivottavasti kaikki muistaa miettiä omaa jaksamistaan, ja kävis vaikka sitten hakemassa apua jos siltä tuntuu :Two-hearts:
 
Voi hitto, jotenkin oli tuo lakko mennyt itseltäni ohi…

Keskenmenovuoto kesti kaiken kaikkiaan 3 viikkoa, loppui 4.3. Koko prosessi oli henkisesti ihan superraskas. Taas sain olla hetken raskaana, ja sitten se otettiin pois, ja on kyllä hoitotahon puolesta ollut tosi yksin jätetty olo.

Jotain hyvää silti: tänään alkoi spontaanisti menkat! Ilmoittauduin hoitoon, ja aloitetaan tällä kertaa kp 5 heti Gonal annoksella 75iu/pvä. 25.3. (kp 9) on eka folliultra ja pelkään kyllä, ettei vielä silloin ole tapahtunut mitään. Nyt jännittää, ehditäänkö meidän ekaan inssiin ennen kuin lakko alkaa.

Tai viis edes inssistä, kunpa edes ehtisin pistää Ovitrellen, ettei mene munasolun kasvattelu hukkaan! Olisi kamalaa jättää se vaan surkastumaan pois.

On tää vaan rankkaa ja stressaavaa… :side_tear:
 
Täällä dpo 9-10. Toinen inssi ja negaa näyttää 10mlU. Noh, ehkä näillä negoilla voi nyt "hyvillä mielin" lähteä rellestämään kotipaikkakunnalle kaverin kanssa ja viettämään minä-aikaa hotellissa :smiling face with heart-eyes: Vähän jotain kivaakin ainaisen paskan keskelle.

20220319_092804.jpg
 
Minä-aika hotellissa kuulostaa luksukselta :)

Mä tässä laskeskelin aikani kuluks mitä meille ajallisesti "maksaa" se että odotettais polyypin poistoa ensin ennen ku mennään vikaan (kolmanteen) inssiin. Lääkäri sanoi siis, että voidaan ite valita että tehdäänkö nyt jo odotellessa vika inssi, vai vasta poiston jälkeen.

Polyypin poisto on toukokuun lopulla. En oo varma kuinka se inssi sit osuis, mutta varuiks lasken että huonosti osuis klinikan kesätauolle, eli elokuussa vasta päästään inssiin. Se kun epäonnistuu, päästään syyskuussa IVF jonoon. Siellä menee puoli vuotta, eli päästään aloittamaan IVF vuoden päästä maaliskuussa.

Jos taas ei odoteta vaan mennään ens kierrosta inssiin, niin päästään IVF jonoon huhtikuun lopussa. Eli saatetaan päästä jo lokakuun lopussa aloittamaan IVF:n. Mahdollisesti säästyis siis 5kk tässä.

Me ollaan kuitenkin selittämättömiä, ja miehen pesun jälkeiset siemennestenumerot lupaa n. 1-2% onnistumista inssissä joka tapauksessa. Selittämättömien kohdalla olen ymmärtänyt että inssien onnistumisprosentit pyörii samoissa kuin perus yhdyntöjen, eli ei kauheen kova. Polyyppien poiston vaikutuksesta naisen hedelmällisyyteen on vaihtelevia tuloksia, ne antaa toisaalta toivoa, mutta mikään varma ratkasu se ei ole.

Ikää tulee kesällä 35 eli kolkutellaan jo merkityksellisiä numeroita. 5kk alkaa myös tuntua näissä hommissa merkityksellisen isolta ajalta, jos haaveilisi että mahdollisesti tavottelis jopa yli yhtä lasta tässä. Ja kun kerran inssin todarit pyörii samoissa kuin yhdynnän, niin onko nyt järkeä odottaa polyypin poistoa.

En oo ihan varma nyt mitä kannattaa tehdä. Mitä te tekisitte?
 
Minä-aika hotellissa kuulostaa luksukselta :)

Mä tässä laskeskelin aikani kuluks mitä meille ajallisesti "maksaa" se että odotettais polyypin poistoa ensin ennen ku mennään vikaan (kolmanteen) inssiin. Lääkäri sanoi siis, että voidaan ite valita että tehdäänkö nyt jo odotellessa vika inssi, vai vasta poiston jälkeen.

Polyypin poisto on toukokuun lopulla. En oo varma kuinka se inssi sit osuis, mutta varuiks lasken että huonosti osuis klinikan kesätauolle, eli elokuussa vasta päästään inssiin. Se kun epäonnistuu, päästään syyskuussa IVF jonoon. Siellä menee puoli vuotta, eli päästään aloittamaan IVF vuoden päästä maaliskuussa.

Jos taas ei odoteta vaan mennään ens kierrosta inssiin, niin päästään IVF jonoon huhtikuun lopussa. Eli saatetaan päästä jo lokakuun lopussa aloittamaan IVF:n. Mahdollisesti säästyis siis 5kk tässä.

Me ollaan kuitenkin selittämättömiä, ja miehen pesun jälkeiset siemennestenumerot lupaa n. 1-2% onnistumista inssissä joka tapauksessa. Selittämättömien kohdalla olen ymmärtänyt että inssien onnistumisprosentit pyörii samoissa kuin perus yhdyntöjen, eli ei kauheen kova. Polyyppien poiston vaikutuksesta naisen hedelmällisyyteen on vaihtelevia tuloksia, ne antaa toisaalta toivoa, mutta mikään varma ratkasu se ei ole.

Ikää tulee kesällä 35 eli kolkutellaan jo merkityksellisiä numeroita. 5kk alkaa myös tuntua näissä hommissa merkityksellisen isolta ajalta, jos haaveilisi että mahdollisesti tavottelis jopa yli yhtä lasta tässä. Ja kun kerran inssin todarit pyörii samoissa kuin yhdynnän, niin onko nyt järkeä odottaa polyypin poistoa.

En oo ihan varma nyt mitä kannattaa tehdä. Mitä te tekisitte?

Nää on kyllä hankalia juttuja... Itse muistan joskus lukeneeni että polyyppi saattaa lisätä myös keskenmenon todennäköisyyttä? Mutta se kai riippuu todella paljon polyypin koosta ja paikasta.

5kk kuulostaa kyllä pitkältä ajalta, varsinkin kun itseä aina itkettää yksikin "hukkaan mennyt" munasolu. Varmaan siis roiskasisin sen vikan inssin alta pois :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Voi nurppu. Pyllystä ku joutuu pohtii kaikkee tätä. Minusta se oottelu oli kaikista pahinta. Millo pääsee lääkärii ja millo saa lääkkeet yms. Mulla ku ei omaa kiertoo ollu käytännössä ollenkaa, ni kaikki oottelu oli tosi turhauttavaa.

Ehkä teidän tilanteessa minäki vaa kävisin sen vikan inssin pois alta nyt. Lähinnä mietin, et jos teillä on jo muutenki alettu asennoituu siihen, et ivf kutsuu joka tapauksessa nii miksi sitä sit turhaa pitkittää enää. Ja onhan ne inssitki sillee turhauttavia jos siemennesteen suhteen on pesun jäljiltä ei paras mahdollinen tilanne. :Grimacing Face: tosin ymmärrän kyl myös sen et ei kiirehdi. Tsemppiä pohdintaan!
 
Minä-aika hotellissa kuulostaa luksukselta :)

Mä tässä laskeskelin aikani kuluks mitä meille ajallisesti "maksaa" se että odotettais polyypin poistoa ensin ennen ku mennään vikaan (kolmanteen) inssiin. Lääkäri sanoi siis, että voidaan ite valita että tehdäänkö nyt jo odotellessa vika inssi, vai vasta poiston jälkeen.

Polyypin poisto on toukokuun lopulla. En oo varma kuinka se inssi sit osuis, mutta varuiks lasken että huonosti osuis klinikan kesätauolle, eli elokuussa vasta päästään inssiin. Se kun epäonnistuu, päästään syyskuussa IVF jonoon. Siellä menee puoli vuotta, eli päästään aloittamaan IVF vuoden päästä maaliskuussa.

Jos taas ei odoteta vaan mennään ens kierrosta inssiin, niin päästään IVF jonoon huhtikuun lopussa. Eli saatetaan päästä jo lokakuun lopussa aloittamaan IVF:n. Mahdollisesti säästyis siis 5kk tässä.

Me ollaan kuitenkin selittämättömiä, ja miehen pesun jälkeiset siemennestenumerot lupaa n. 1-2% onnistumista inssissä joka tapauksessa. Selittämättömien kohdalla olen ymmärtänyt että inssien onnistumisprosentit pyörii samoissa kuin perus yhdyntöjen, eli ei kauheen kova. Polyyppien poiston vaikutuksesta naisen hedelmällisyyteen on vaihtelevia tuloksia, ne antaa toisaalta toivoa, mutta mikään varma ratkasu se ei ole.

Ikää tulee kesällä 35 eli kolkutellaan jo merkityksellisiä numeroita. 5kk alkaa myös tuntua näissä hommissa merkityksellisen isolta ajalta, jos haaveilisi että mahdollisesti tavottelis jopa yli yhtä lasta tässä. Ja kun kerran inssin todarit pyörii samoissa kuin yhdynnän, niin onko nyt järkeä odottaa polyypin poistoa.

En oo ihan varma nyt mitä kannattaa tehdä. Mitä te tekisitte?

Vaikeita juttuja tosiaan! Hmm.. Itse kallistuisin tuossa tapauksessa ehkä siihen, että menisi jo seuraavasta kierrosta inssiin, jotta pääsisi aikaisemmin ivf-jonoon. Jos pahin skenaario on, että ensimmäiseen ivf-hoitoon voisi mennä jopa vuosi aikaa. Ja onhan niissä hoidoissa tosiaan todennäköisyydet onnistua jo huomattavasti paremmat. :smiling-eyes: Polyypissakin varmasti omat riskinsä, mitkä täytyy ottaa huomioon. Toisaalta, jos lääkäri on sitä mieltä, että inssiä voisi silti kokeilla niin itse uskaltaisin varmaan lähteä siihen yritykseen. Mutta päädyitte kumpaan ratkaisuun tahansa, se on taatusti oikea päätös. :folded::Two-hearts:
 
Kiitos kovasti vastauksista! :) me suunniteltiin nyt, että voisi laittaa viestiä klinikalle ja varmistaa, että noi meidän oletukset on oikein. Jos on, sit vois ottaa sen vikan inssin heti. Jos ei, sit mietitään lisää lääkärin kommenttien pohjalta. Esim. just että mitä lääkäri kommentoi inssin mahdollisuuksista suhteessa polyypin poistoon, ja onhan ymmärretty oikein tuo, millon sinne IVF jonoon pääsee.

Mutta mulla on täl hetkellä siellä jonossa edellinen viesti missä varmistelen että on nyt lähete sinne progesteronikokeeseen ja kysyn voisko samalla mitata estrogeenin - en viiti vielä uutta viestiä laittaa ennen kuin tuohon ehtivät vastata, ettei jää vahingossa huomiotta tuo eka :D
 
Mulla on vissiin todella tylsää, kun mietin tässä mitenhän laskisin dpo:t inssistä.. Että olisikohan tänään dpo 9 vai 10. :Eyes:Inssi tehtiin 10.3 ja silloin kaksi follia oli vielä paikallaan (toinen 21mm ja toinen 20mm). Lääkäri arveli että pian irtoavat. Tuona päivänä ei ainakaan mitään ovistuntemuksia ollut. Pregnylin pistin 9.3. Sen vuoksi ovistestit ei oikein mitään kertoneet, kun se hcg näkyy myös lh plussana. Jonkinlaisia mahan kipristelyjä oli 11.3 aamulla, mutta niistäkään en osaa oikein päätellä onko ovis meneilään vai jo mennyt.

Onko teillä muuten ollut poikkeavia ovistuntemuksia jos on pistetty irrotuspiikki tai muuten inssikierroissa?
Mulla on yleensä tuntunut aika selkeä vihlaisu jommalta kummalta puolelta ja sellaista tylppää jomotusta alavatsalla, joko vain oikealla tai vasemmalla, tai sitten molemmilla puolilla. Nyt oli vaan sellasta pientä kokonaisvaltaista kipua ja paljon ilmaa vatsassa. Mutta kummallisen vähäoireinen ovis, jos se nyt edes tapahtui. Limoja mulla harvoin tulee ja vv:t olleet aivan mitä sattuu aiemmin sekä plussa- että negakierroissa.
 
Mulla on vissiin todella tylsää, kun mietin tässä mitenhän laskisin dpo:t inssistä.. Että olisikohan tänään dpo 9 vai 10. :Eyes:Inssi tehtiin 10.3 ja silloin kaksi follia oli vielä paikallaan (toinen 21mm ja toinen 20mm). Lääkäri arveli että pian irtoavat. Tuona päivänä ei ainakaan mitään ovistuntemuksia ollut. Pregnylin pistin 9.3. Sen vuoksi ovistestit ei oikein mitään kertoneet, kun se hcg näkyy myös lh plussana. Jonkinlaisia mahan kipristelyjä oli 11.3 aamulla, mutta niistäkään en osaa oikein päätellä onko ovis meneilään vai jo mennyt.

Onko teillä muuten ollut poikkeavia ovistuntemuksia jos on pistetty irrotuspiikki tai muuten inssikierroissa?
Mulla on yleensä tuntunut aika selkeä vihlaisu jommalta kummalta puolelta ja sellaista tylppää jomotusta alavatsalla, joko vain oikealla tai vasemmalla, tai sitten molemmilla puolilla. Nyt oli vaan sellasta pientä kokonaisvaltaista kipua ja paljon ilmaa vatsassa. Mutta kummallisen vähäoireinen ovis, jos se nyt edes tapahtui. Limoja mulla harvoin tulee ja vv:t olleet aivan mitä sattuu aiemmin sekä plussa- että negakierroissa.

Mä lasken kans inssi-dpo:t just näin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Eli inssi tehtiin 9.3 ja folli oli ehjä 22mm. Ei ollut irroituspiikkiä, mutta ovistuntemukset oli taas inssipäivän - seuraavan päivän välisenä yönä. Eli tänään on dpo 10-11.

Tosin nyt on ollut koko hiton luteaalin sellaista tylppää kipua sielä oletetun ovulaation puolella. Melkein voisi luulla, ettei edes ovuloinut vaan muuttui kystaksi :Grimacing Face: Noh, ei auta kun odottaa menkkoja ke-to akselille, jos ei kuulu, niin kystateoria on todennäköisin.
 
Mä lasken kans inssi-dpo:t just näin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Eli inssi tehtiin 9.3 ja folli oli ehjä 22mm. Ei ollut irroituspiikkiä, mutta ovistuntemukset oli taas inssipäivän - seuraavan päivän välisenä yönä. Eli tänään on dpo 10-11.

Tosin nyt on ollut koko hiton luteaalin sellaista tylppää kipua sielä oletetun ovulaation puolella. Melkein voisi luulla, ettei edes ovuloinut vaan muuttui kystaksi :Grimacing Face: Noh, ei auta kun odottaa menkkoja ke-to akselille, jos ei kuulu, niin kystateoria on todennäköisin.

Toivotaan ettei ole kysta :folded: Tässä kierrossa itsellä todella epätodennäköistä että edes tärppää, niin sinänsä ei kai niin väliä mikä dpo on. Mutta silti mietin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Turhauttaa kun tällä viikolla ei vielä saatu tietoon mitä tutkimuksia miehelle nyt määrätään. Tietäisi suunnitella jatkoa sitten niiden tutkimusten perusteella.. Toivottavasti ensi viikon alussa kuuluisi niistä. :Grinning Face With Smiling Eyes: Jos vaikka määrätään lääkityksiä, niin kerkiäisi olla jotain apua niistä seuraavaan kiertoon.
 
Äh, toivottavasti tonni ei ole kysta :Grimacing Face: ja toivottavasti Indi saatte pian lisätietoa!

Mä haluun kopsailla tänne tuon viestin minkä äsken kirjottelin tuonne Raskaaksi 2022-ketjuun, tämä voi täälläkin olla jossain määrin hyödyllistä tietoa :)

Juteltiin tuossa miehen kanssa siitä mahdollisuudesta, että me voidaan joutua IVF:ään, ja selitin vähän miten raskas se on naiselle fyysisesti. Mies alkoi sit kiinnostua kovasti lisäravinteista - jos olisi kuitenkin vielä jotain, millä voisi yrittää parantaa luonnollisia mahdollisuuksia ("jos voidaan jotenkin yrittää estää se että sä oot hyperissä sairaalassa kaks viikkoa, niin se kannattaa tehdä").

Hän löysi aika tuoreen (2020) tutkimuksen miesten lisääntymiskykyä parantavista lisäravinteista. Kävin itse sit kanssa metsästelemässä, niin löytyi samalta porukalta vuotta myöhemmin vastaava tutkimus naisten lisääntymiskykyä parantavista lisäravinteista. Päätinpä aikani kuluks kerätä nuo tiedot tuolta suomeksi taulukkoihin, kun oli niin mielenkiintoinen!

Tutkijat ovat tässä siis asettaneet ensin tarkat vaatimukset sille, että jollain aineella voidaan todeta olevan tutkitusti vaikutusta, ja sit kaivaneet läpi tutkimuksia, joissa näitä vaikutuksia löytyy.

Tässä naisten lisääntymiseen vaikuttavat lisäravinteet, määrät, ja mihin vaikuttaa:

naisille_lisäaineet (1).PNG


Tässä miesten lisääntymiseen vaikuttavat lisäravinteet, määrät, ja mihin vaikuttaa:

miehille_lisäaineet (2).PNG


Näissä tutkimuksissa ryhmä vielä käy läpi Italiassa myynnissä olevia ravintolisävalmisteita, ja arvioivat, kuinka hyvin ne vastaavat näitä tuloksia. Nyt kun vielä joku kaivelis vastaavia arvoja Suomessa myytävistä ja selvittäis, mitkä on parhaita tuotteita! Vai pitääkö alkaa jokasesta noista nappaamaan oma pilleri... :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Lähteet:

Tutkimus naisten lisäravinteista: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8541636/

Tutkimus miesten lisäravinteista: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7284793/
 
Muokattu viimeksi:
Äh, toivottavasti tonni ei ole kysta :Grimacing Face: ja toivottavasti Indi saatte pian lisätietoa!

Mä haluun kopsailla tänne tuon viestin minkä äsken kirjottelin tuonne Raskaaksi 2022-ketjuun, tämä voi täälläkin olla jossain määrin hyödyllistä tietoa :)

Juteltiin tuossa miehen kanssa siitä mahdollisuudesta, että me voidaan joutua IVF:ään, ja selitin vähän miten raskas se on naiselle fyysisesti. Mies alkoi sit kiinnostua kovasti lisäravinteista - jos olisi kuitenkin vielä jotain, millä voisi yrittää parantaa luonnollisia mahdollisuuksia ("jos voidaan jotenkin yrittää estää se että sä oot hyperissä sairaalassa kaks viikkoa, niin se kannattaa tehdä").

Hän löysi aika tuoreen (2020) tutkimuksen miesten lisääntymiskykyä parantavista lisäravinteista. Kävin itse sit kanssa metsästelemässä, niin löytyi samalta porukalta vuotta myöhemmin vastaava tutkimus naisten lisääntymiskykyä parantavista lisäravinteista. Päätinpä aikani kuluks kerätä nuo tiedot tuolta suomeksi taulukkoihin, kun oli niin mielenkiintoinen!

Tutkijat ovat tässä siis asettaneet ensin tarkat vaatimukset sille, että jollain aineella voidaan todeta olevan tutkitusti vaikutusta, ja sit kaivaneet läpi tutkimuksia, joissa näitä vaikutuksia löytyy.

Tässä naisten lisääntymiseen vaikuttavat lisäravinteet, määrät, ja mihin vaikuttaa:

View attachment 111637

Tässä miesten lisääntymiseen vaikuttavat lisäravinteet, määrät, ja mihin vaikuttaa:

View attachment 111638

Näissä tutkimuksissa ryhmä vielä käy läpi Italiassa myynnissä olevia ravintolisävalmisteita, ja arvioivat, kuinka hyvin ne vastaavat näitä tuloksia. Nyt kun vielä joku kaivelis vastaavia arvoja Suomessa myytävistä ja selvittäis, mitkä on parhaita tuotteita! Vai pitääkö alkaa jokasesta noista nappaamaan oma pilleri... :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Lähteet:

Tutkimus naisten lisäravinteista: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8541636/

Tutkimus miesten lisäravinteista: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7284793/

Sermatrop alfaa meil mies käytti ennen ensimmäistä ivf:ää :)
Toki siinä ei näin äkkiä silmäiltynä kaikkea näyttänyt olevan, mut minulla lääkäri suositellut.

https://www.yliopistonverkkoapteekk...IEPU99rbU9K-OzqH10t3vhtY8YkA2IixoCt0cQAvD_BwE
 
Muokattu viimeksi:
Tuo näyttää kyl aika hyvältä! Ja huomasinpa että mun miestaulukostahan puuttuu alusta pari lisäravinnetta mitä noi listas :D pitää muokata! EDIT: päivitetty :P

Toi on toki hinnakas, mutta maksoi tuossa muutenkin hoidot. Mies halusi jotain konkreettista tehdä kun oli "miehestä johtuva". N 3kk söi.
 
Me päädyttiin tilaamaan yksittäin noista muutamaa valittua molemmille. Mulle myo-inositoli, NAC, CoQ10 (kaapissa on jo foolihappo, melatoniini ja d-vitamiini), miehelle sinkki, seleeni, NAC, CoQ10. 2-3kk annokset (noilla suositelluilla annoksilla) tilasin, tuli hintaa postikuluineen n. 140€. Kyl tällä alkuun pääsee :Relieved Face:
 
Huh. Taas pitäisi kaivaa jostain happy face -naamari, että jaksaa hymyillä töissä läpi paskan :sad-face: Eilen luulin saaneeni haamun 25mlU testiin ja aamulla kädet täristen pissasin 10mlU CB:n earlyn, joka oli niin nega kuin olla ja voi.

Mies varaa tänään sen määrätyn palliultran ja sitten se on kohti inssi numero 3. Montakohan ne näitä meinaa tehdä..? Kovin ole järkeä jos ensi inssissäkin on taas joku 1,1 miljoonaa eteenpäin liikkuvaa. Negatiivinen Nelli täällä hei :Kissing Face With Closed Eyes:
 
Takaisin
Top