Äh.. Mietityttää tuo irrotuspiikin ajoitus. Kuten viimeksikin, mulle määrättiin se nyt laitettavaksi inseminaatiota edeltävänä iltana. Kysyin tuosta tänään ultrassa lääkäriltä, että miksi laitan vasta edeltävänä iltana enkä kaksi päivää aikaisemmin. Vastasi että siittiöt elää pidempään, joten sillä ei ole suuresti väliä. Sanoin että olen ymmärtänyt, ettei pestyt siittiöt eläisi ihan niin pitkään.. Siihen lääkäri ei sanonut mitään. Kuulemma irrotuspiikillä vain varmistetaan, että ovulaatio tapahtuu, vaikka munasolu saattaa minulla irrota itsestäänkin silloin perjantaina. Siihen en oikein usko, koska joka kerta kun mulle on sanottu munasolun irtoavan n.2-3 päivän päästä, siihen on mennyt vielä jokusen päivän pidempään. Itseäni huolestuttaa onko tuo ajoitus oikeasti hyvä. Jos nyt vaikka se pistos olisi klo 19:00, niin siitä inseminaatioon on vain 16h. Jos irrotuspiikistä menee n.36h ovulaatioon niin munasolu saattaisi irrota vasta 20h päästä inseminaatiosta. Ja jos on totta, että siittiöt ovat parhaassa terässä tuon 6-12h aikana, niin entä jos silloin oviksen hetkellä onkin jo liian myöhäistä. Haluaisin luottaa ammattilaisiin tässä ja että he tietää minua paremmin, mutta en nyt malta olla kyseenalaistamatta, kun tästä löytyy niin ristiriitaista tietoa.. Ja toisaalta lääkäri sanoi, että sekään ei ole huono asia jos ovulaatio on jo tapahtunut inseminaatiohetkellä. Hieman tekisi mieli kapinoida ja pistää Pregnyl jo torstaina päivällä eikä vasta illalla. Mutta en nyt oikein tiedä mikä olisi viisainta.. Onko teillä ajatuksia aiheesta?
Tässä tietoja mitä löysin, lähinnä englanniksi:
"Ideally an IUI should be performed within 6 hours either side of ovulation. Some doctors believed that in male factor infertility, insemination should be performed after ovulation. With other causes, the chances of success are higher with insemination before ovulation with the sperm waiting for the egg.
Some doctors base timing of IUI on a natural LH surge where a single IUI at 36 hours is the norm, but doing them at 24 hours is also pretty common since ovulation may be a bit earlier. When two inseminations are planned, they are usually timed between 24 and 48 hours after the surge is detected.
Sometimes, ovulation is induced by giving hCG injection, especially in cases when fertility drugs are used. The IUIs are usually done between 24 and 48 hours after the hCG injection. Typical timing would be to have a single IUI at about 36 hours post-hCG, though some do it at 24 hours.
Washed sperm normally live for 6-12 hours, but, sometimes as long as 24 to 48 hours. It should not be kept for too long. Thus, the timing for IUI is so important that it is advisable to do insemination within 3 hours."
Ja tässä vielä ajoituksesta toisessa lähteessä: "Another issue with Intrauterine insemination (IUI) is that the sperm can keep on swimming beyond the fallopian tube, so the ideal window is really within 6-12 hours of the egg being released, with a larger margin before ovulation than after since the egg’s viability is shorter."