Inseminaatio/muut hoidot 2018

Argh! :( Voikohan siellä sit olla ollu kuitenkin kiinnittymisyritys... :(

Mä pistin eilen omapolulla viestiä, missä kyselin siitä että millon se vika inssi kannattais ajottaa, ennen vai jälkeen polyypin poiston. Selvitin miten me on tulkittu asia (ei järkeä odottaa), ja pyysin kommenttia lääkäriltä.

Tänään just äsken tuli soitto lääkäriltä. Hän sanoi katselleensa meidän historiaa, ja kyseli että minkähän takia meille oli kaavailtu vielä kolmas inssi, kun ne pesun jälkeiset siittiöluvut oli niin alhaiset? Sanoin että sitä mekin mietittiin, mutta lääkärin kommentti oli, että "miksi ei tehtäisi, olet vielä niin nuori, ei ole kiirettä IVF:ään". Tämä puhelimessa ollut lääkäri sanoi, että siinä on varmaan nyt erikoistuvalla lääkärillä käynyt virhearvio hoitojen suhteen. Hän ei nää mitään perustetta jatkaa insseillä noilla siittiömäärillä (kun arvot on toistuvasti ollu alhaset pesun jälkeen, eikä kertaluontonen ongelma). Hän sanoi että hänen mielestään meidän olis pitäny päätyä IVF jonoon heti edellisestä epäonnistuneesta inssistä. Ja varmisti että jos me ollaan samaa mieltä niin hän nyt hoitaa asian heti! Sanoin että kyl mun varmaan pitäis puhua miehen kanssa mut kyllä me luotetaan tässä lääkärin arvioon, että laita vaan!

Eli vika inssi menee nyt roskiin, ja siirrytään IVF jonoon! Mua niin ilahdutti tuo! :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: en ihan varma ole että mennäänkö sinne jonoon tästä hetkestä, vai saako tuo lääkäri hoidettua meidät nyt sinne jonoon niin kuin olisi sinne jo viime inssin jälkeen päädytty! Joka tapauksessa, ihanaa! Nyt päästään ihan kunnon hoitoihin!! :Two-hearts:

Kerro sitten Nurppu millaisia jonotusaikoja siellä on tarjolla tällä hetkellä, osaa sitten varautua! Mies pääsee ultraan 27.4, eli sitäkin tässä odotellaan sitten yli kk. Näissä lääkäreissä on kyllä niin paljon eroa, meilläkin kun erikoistuva yritti kysyä osastonlääkäriltä, että pitäisikö kuitenkin sitä IVF jonoa harkita näillä spekseillä, niin eheeei, mitäpä suotta :thumbs-up:

Kerro sitten Nurppu millaisia jonotusaikoja siellä on tarjolla tällä hetkellä, osaa sitten varautua! Mies pääsee ultraan 27.4, eli sitäkin tässä odotellaan sitten yli kk. Näissä lääkäreissä on kyllä niin paljon eroa, meilläkin kun erikoistuva yritti kysyä osastonlääkäriltä, että pitäisikö kuitenkin sitä IVF jonoa harkita näillä spekseillä, niin eheeei, mitäpä suotta :thumbs-up:
Joo just :Eyes: inhottavaa että on tuurista kiinni mikä lääkäri osuu kohdalle... Ite aloin nyt tän tänpäiväsen positiivisen kokemuksen jälkeen miettimään, että kun nyt kerran on vaan tämä yks elämä, niin ehkä ei olis tyhmin idea pyytää vaikka toisen lääkärin lausuntoa sellasessa tilanteessa että mietityttää? Just esim jos erikoistuva antaa mietityttävän lausunnon, ei siinä mitään häviä että pyytää toisen lausunnon erikoislääkäriltä. Kun nyt tuli ihan sellanen tunne, että tämä ymmärs ihan eri tavalla missä on järkeä ja missä ei.

Tämä lääkäri laitto meidät takautuvasti jonoon, eli niin kuin olis sinne päädytty heti edellisen epäonnistuneen inssikierroksen jälkeen. Äsken jo tuli ilmotus että saatiin hoitojensuunnitteluaika 20.7 :) puhelimessa lääkäri sanoi jonojen olevan 5-6kk. Meillä tuo hoitojensuunnitteluaika on noin 4,5kk siitä hetkestä kun päädyttiin jonoon.

Joo just :Eyes: inhottavaa että on tuurista kiinni mikä lääkäri osuu kohdalle... Ite aloin nyt tän tänpäiväsen positiivisen kokemuksen jälkeen miettimään, että kun nyt kerran on vaan tämä yks elämä, niin ehkä ei olis tyhmin idea pyytää vaikka toisen lääkärin lausuntoa sellasessa tilanteessa että mietityttää? Just esim jos erikoistuva antaa mietityttävän lausunnon, ei siinä mitään häviä että pyytää toisen lausunnon erikoislääkäriltä. Kun nyt tuli ihan sellanen tunne, että tämä ymmärs ihan eri tavalla missä on järkeä ja missä ei.

Tämä lääkäri laitto meidät takautuvasti jonoon, eli niin kuin olis sinne päädytty heti edellisen epäonnistuneen inssikierroksen jälkeen. Äsken jo tuli ilmotus että saatiin hoitojensuunnitteluaika 20.7 :) puhelimessa lääkäri sanoi jonojen olevan 5-6kk. Meillä tuo hoitojensuunnitteluaika on noin 4,5kk siitä hetkestä kun päädyttiin jonoon.

En kans tiedä mistä sitten loppupeleissä on kiinni, rahasta vai ajasta. Mutta jos erikoistuvatkin on sitä mieltä ettei insseissä ole järkeä ja sitten osaston vastaava kuitenkin näkee niissä järkeä :Grimacing Face: Jotenkin oli vielä todella jäätävän oloinen se erikoistuvan ja vastaavan välinen keskustelu... Tiedä sitten millainen työilmapiirikään sielä HUS:lla tällä hetkellä on. Noh, katsotaan sitten ensi kuussa, alunperin inssejä piti olla 3-4 ja ensi kerta on sitten jo kolmas. Ehkä sitten päätetäänkin jotain muuta...

Kertokaas nyt joku kystien toimintaperiaatteesta :Grinning Face With Smiling Eyes: Edelleen sattuu tuohon "ovulointipuoleen" viiltävästi aina välillä. Nyt eletään siis dpo14-15. Raskaustestit ihan negatiivisia.

Ei muuten mitään, mutta jos menkat nyt kovastikin siirtyy, osuu seuraava ovulaatio viikonlopulle. Ja eikös se kysta synny jos se folli ei puhkea? Mulla ei mitattu progea tässä kierrossa, mutta lämmöt nousi normaalisi, eli silloin pitäisi follinkin olla puhjennut. Ovuloimaton kierto olisi selittänyt nämä puuttuvat menkat kun raskaus ei ole selittävä tekijä. Lämmöt pudonneet, mutta menkat puuttuu. Jos tällä avautumisella sais alkamaan :Pouting Cat Face:

Onkos teistä kukaan käynyt akupunktiossa? Nyt kun meillä on tässä kuukauden luomukierto ennen kun ivf hoito alkaa niin tutkiskelin kaikkea hömppää.
Kävin eilen akupunktiossa, ja hän olikin erikoistunut akupunktioon lapsettomuuden hoidossa. Hän tutki mua niillä sen härpäkkeillä, ja sanoi että mun munuais akupunktiopisteen arvot on ihan päin peetä ja että se on syy miks en oo raskaana! Nyt sitä lähdettiinkin hoitamaan ja varasinkin jo uuden ajan. Vaikken kyllä ihan 100% uskokaan akupunktion voimaan, niin oli silti jännä kuulla että sieltä löytyi heti piste mikä on syy meidän lapsettomuuteen.
Ja toki punaviini kaupoille olen myös menossa, koska tosissaan tää luomukierto niin yritän kaikkeni :rolling: mun mies saattaa ehkä ajatella että olen tullut hulluksi.

Alkoihan ne menkat viimein. Kannatti taas valittaa täällä :tears: Kohti kolmatta (ja toivottavasti viimeistä) inssiä. Hoitajien lakkoa odotellessa...

Olen minäkin miettinyt tuota akupunktiota! Siitä moni on puhunut hyvää, myös mm. migreenin hoidossa. Jos saisi kaksi kärpästä hoidettua yhdellä iskulla :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Helsingistä kuulemma löytyy oikein joku vanha ja nimenomaan lapsettomuusasiaan erikoistunutkin putiikki.

Onko muut huomannut että hoidot laskis immuniteettia?

Oon laskeskellut että mulla on elokuusta asti ollut ihan sikana flunssia ja sairaspoissaoloja. Ennen hoitojen aloitusta mulla ei ollut yhden yhtä sairaspoissaoloa puoleen vuoteen (ja sitä ennen olin lapsen kanssa kotona). Ja siis aijon ottaa puheeksi kyllä lääkärin kanssa, koska älysin työvuorolistoja selatessa, että flunssat menee tasantarkkaan letrojen mukaan - joulukuussa kun oli välikierto ei ollut myöskään flunssaa! Terv. arvatkaapa oonko taas flunssassa :side_tear:

Sitä mä vaan mietin, että missä menee ns normaalin raja.. Luulen meinaan, että se että voin tarkalleen ennustaa kurkkukivun ja flunssaisuuden letropäivä 4:n iltaan, ei ainakaan kuulosta normaalilta. En mä tätä nelos päivän juttuakaan hoksannut, vasta kun nyt, koska olin merkannut ne sattumalta flow:n kahteen aikaisempaankin kiertoon (ja tarkistin asiaa, kun tuli sellanen "hei tää täysin sama on tapahtunut ennenkin.." :Grimacing Face: No jos jotain hyvää tästä pitää repiä, on se että nää flunssat kyllä ehtii aina mennä ohi ovikseen mennessä.. :Smirking Face:

ps. kp 10, sormet ja varpaat ristissä, että ovis osuis ennen viikonloppua (ja mahdollista lakkoa) :Person With Folded Hands:

Jahas.. Meidän tuurilla taitaa tämäkin kierto mennä mönkään..

Liitteet

• 20220329_105757.jpg
    20220329_105757.jpg
    257 KB · Katsottu: 147
Mä onneksi ehdin päästä inssiin eilen, mutta ei sieltä (hus:lta) ainakaan mitään yleisviesitä ole asian suhteen tullut.

Saa nähdä kuinka pitkäksi lakko venähtää, meidän hoitoihin ei tällä varmaan isompaa vaikutusta enää ole, koska jos tästä ei tärppää niin päästään ivf jonoon joka on jo muutenkin pitkä, sanoi että noin 6kk tällä hetkellä.

Taysin sivuilla tällaista tietoa:

"Hormoni- ja lapsettomuuspoliklinikan toiminta:

Potilaat eivät saa poliklinikalle yhteyttä, koska TeleQ ja chatti eivät ole toiminnassa.
Jo aloitetut IVF-hoidot viedään loppuun.
Aloitetut hormonikorvattuun kiertoon tehtävät pakastealkionsiirrot viedään loppuun.
Hedelmällisyyden säilyttäminen hoidetaan (syöpäpotilaat).
Sovitut ensikäynnit hoidetaan osittain (potilaalle ilmoitetaan teksiviestillä viimeistään saman päivän aamuna, jos aika perutaan).
Sovitut kontrollikäynnit hoidetaan osittain (muut kuin lapsettomuushoitoihin liittyvät) (potilaalle ilmoitetaan teksiviestillä viimeistään saman päivän aamuna, jos aika perutaan).
Sovitut hoidonsuunnittelukäynnit hoidetaan osittain (potilaalle ilmoitetaan teksiviestillä viimeistään saman päivän aamuna, jos aika perutaan).
Inseminaatioon tähtäävät kierrot keskeytetään.
Luonnolliseen kiertoon tehtävät pakastealkionsiirtokierrot keskeytetään.
Ovulaatioinduktiokierrot keskeytetään.
Sukusolujen luovuttajien terveystarkastukset ja hoidonsuunnittelukäynnit keskeytetään."

-> Eli eiköhän se nyt ole varmaa, että meillä inseminaatiota ei tehdä ensi viikolla. :sad-face:

Edit. Ja just sain viestin, että ensi viikon aika peruttu. Ja että seuraavaan hoitokiertoon voin ilmoittautua toukokuussa.

Ajattelin laittaa heti lakon jälkeen kuitenkin polille viestiä, että olisiko miehen leukosyyttitilannetta hyvä kontrolloida välissä vai mennäänkö riskillä, että toukokuussa koitetaan inssiä vaikka leukosyyttitilanteesta ei ole tietoa.

Muokattu viimeksi:
Voi ei, miten harmi! :( :Broken Heart: niin ankeeta kun muutenkin on ihan perseestä joutua turvautumaan tälläsessä ulkopuoliseen apuun, ja sit se vaan pitkittyy :( meillä kävi kauhee munkki ajotuksissa, mutta tiedän miten inhottavaa toi olis, otan tosissani osaa kaikkien tilanteisiin jotka tästä pitkittyy :(

Pahoittelut vielä, Indi! :sad-face: Todella kurjaa että inssi nyt peruttiin...

Tännekin voisin päivitellä, että eilen oli meidän eka inssi. Pesun jälkeen siittiöitä 34milj., eli sen puolesta kaikki hyvin. Limakalvo 7,5mm eli kohtalainen, voisi mun mielestä olla ollut paksumpikin. Toimenpide oli nopea ja helppo.

Mutta huoli jäi siitä, kun oikealla näkyi "hieman litteä 15 mm follikkeli, ei selkeää corpus luteumia". Maanantaina vielä näkyi ultrassa oikealla 16mm folli, oli kasvanut perjantaista 6mm eli 2mm päivässä. Maanantaina illalla pistin vielä 75IU Gonalia ja tiistaina Ovitrellen. Kaiken järjen ja logiikan mukaan tuo eilinen hieman litteä 15 mm follikkeli tarkoittaisi, että ovulaatio oli äskettäin tapahtunut, ja follikkeli oli luhistumassa... Mutta mielessä on koko ajan huoli, että mitä jos jostain syystä ovulaatiota ei tapahtunutkaan ja folli vain olikin surkastumassa pois, munasolu yhä sen sisällä? Ei kai tämmöinen ole kovin todennäköistä, etenkin kun on irrotuspiikki käytössä? Tyhmä pää kun koko ajan pitää jotain olla murehtimassa :side_tear: Koitan vaan hokea itelleni, että ei tollanen skenaario ole yhtään todennäköinen, etenkin kun kahdessa viime kierrossa tuli plussa eli kyllä se ovulaatio todennäköisesti siellä tapahtui nytkin...

Moikka, täällä kirjoittaa uusi tyyppi täällä. Meillä miehen kanssa lapsettomuutta takana reilu 4 vuotta ja tähän kiertoon kokeiltiin ensimmäistä kertaa inseminaatiota (käytössä gonal-f ja ovitrelle). Meillä syytä ei ole löytynyt eli ovulaatio tapahtuu ilman lääkkeitäkin ja kohdun limakalvo hyvä, miehen siemenneste hyvä ja nyt inseminaatiossa pesun jälkeenkin siittiöitä 31 miljoonaa, joista 97% eteenpäin liikkuvia. Jäin miettimään tota ovitrelleä, että voiko olla ettei siitä huolimatta (tai sen takia) ovulaatio tapahdukaan?

Pahoittelut vielä, Indi! :sad-face: Todella kurjaa että inssi nyt peruttiin...

Tännekin voisin päivitellä, että eilen oli meidän eka inssi. Pesun jälkeen siittiöitä 34milj., eli sen puolesta kaikki hyvin. Limakalvo 7,5mm eli kohtalainen, voisi mun mielestä olla ollut paksumpikin. Toimenpide oli nopea ja helppo.

Mutta huoli jäi siitä, kun oikealla näkyi "hieman litteä 15 mm follikkeli, ei selkeää corpus luteumia". Maanantaina vielä näkyi ultrassa oikealla 16mm folli, oli kasvanut perjantaista 6mm eli 2mm päivässä. Maanantaina illalla pistin vielä 75IU Gonalia ja tiistaina Ovitrellen. Kaiken järjen ja logiikan mukaan tuo eilinen hieman litteä 15 mm follikkeli tarkoittaisi, että ovulaatio oli äskettäin tapahtunut, ja follikkeli oli luhistumassa... Mutta mielessä on koko ajan huoli, että mitä jos jostain syystä ovulaatiota ei tapahtunutkaan ja folli vain olikin surkastumassa pois, munasolu yhä sen sisällä? Ei kai tämmöinen ole kovin todennäköistä, etenkin kun on irrotuspiikki käytössä? Tyhmä pää kun koko ajan pitää jotain olla murehtimassa :side_tear: Koitan vaan hokea itelleni, että ei tollanen skenaario ole yhtään todennäköinen, etenkin kun kahdessa viime kierrossa tuli plussa eli kyllä se ovulaatio todennäköisesti siellä tapahtui nytkin...

Hei sulla lähes sama tilanne kuin mulla (kirjoitin yllä). Mietin samaa, että voiko olla ettei ovulaatio tapahdukaan irrotuspiikin jälkeen?

Oon pitänyt taukoa täältä, mutta voiko pregnyl vielä näkyä "noin" vahvasti? Pistin sen siis 20.3, eli nyt olisi siitä 12 päivää, ja dpo 10/11?

Tässä kuva
https://aijaa.com/661Hiq
En harmillisesti osaa mitään tuosta sanoa, mutta voi kun ei olisikaan se pregnyl vaan oikea plussa! :red-heart: ootko tänään testaillut uusiksi, lähtikö haalenemaan tai tummenemaan? Se on varmaan paras tapa selvittää, mistä kyse!

Misa ja sinappi, en teitäkään osaa valitettavasti auttaa, mutta pakko silti ihastella miten hyvä määrä siittiöitä molemmilla on ollut vielä pesunkin jälkeen! Vau! Toivotaan kovasti että molemmilla on tapahtunut ovulaatio ihan normaalisti, ja että saadaan pian tähän keskusteluun kunnon plussa-aalto! :red-heart:

Takaisin