inseminaatio 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MiisaQ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei. Olen nyt muutaman kuukauden seuraillut palstaa sivusta, sillä olen varautunut siihen että meille ei toista lasta ilman apuja kuulu, kun esikoinenkin sai alkunsa hormoniavusteisella inssillä :) kävi mieletön tuuri ja raskauduin ensimmäisellä inssillä tuolloin ja nyt siis hyvillä mielin menossa uudelle kierrokselle. Ollaan nyt yritetty kuopusta vuosi ja postilaatikosta tipahti juuri kutsu nkl hormonipolille. Olisio teillä jollakulla kokemusta siitä, että Tehdäänkö meille uudestaan kaikki perustutkimukset jotka kävimme yksityisellä esikoista yrittäessä? Lapsi nyt 2v. Kiitos kovasti jos joku osais vastata :)

Meillä esikoinen täytti tammikuussa vuoden ja meidän kohdalla mentiin Naikkarilla suoraan hoitoihin. Eli ei koko hoitorumbaa alusta saakka.
Ensin oli tapaaminen jossa molempien tuli olla paikalla, aivan kuten esikoisen aikaan. Molemmilta otettiin sukupuolitestit ja varsinaiset hoidot aloitettiin heti seuraavasti kierrosta. Aloitus tapahtui hieman pienemmällä lääkemäärällä kuin mikä meille esikoisen soi. Tämä sillä ajatuksella josko raskaus ja synnytys olisi muutanut kropan toimintaa. Ei ollut, ainakaan todistettavasti.
Sitä en tiedä onko heillä joku aikaraja tuohon, että kauanko voi olla väliä ettei kaikkia tutkimuksia tarvitse uusia.
Tsemppiä :)

Miten noiden kaikkien sukupuolitestien kanssa,meiltä ne on otettu jo kahdesti (kuulema vuoden vain voimassa)? Meillä siis yli vuosi aikaa siitä kun ekat tutkimuksetvtehtiin.Otin aamulla yhteyttä polille ja sain inssiajan huomiselle miehen kuumeesta huolimatta :) en siis onneksi tarvinnut Pregyl piikkiä kun ovistesti tänään plussa.

Täällä käyty folliultrassa! Kp 10 yksi folli 16 mm ja huomenna pistän pregnylin, inssi torstaina. Saatiin myös kuulla, että tarvittaessa ivf onnistuu jo seuraavasta kierrosta :)

Moikka!

Mä taidan nyt vetää itkupotkuraivarit tähän väliin :angry5

Kävin sitten uudelleen tuolla ultrassa (viimeksi perjantaina kävin) ja lekuri mainas että folli ei vieläkään ollut tarpeeksi kasvanut, että huomenna päästäis tekeen inssi..no pisti uuden ajan perjantaille ja piikitys jatkuu siis torstaille, NOOH, kun normisti siis(niinkuin viimeksikin) ovis on ollut kp 14 tai 15 (nyt siis kp 13) niin joteski tuo perjantai on taas kauheen myöhään (silloin siis vain ultra). Olot on sellaset et ovis on taas kovasti liki..ja inssihän päästäis tekee vasta ens maanantaina (kp 20) .plaah, turha toivo että oviksen tulo kestäis sinne asti..MÄÄ en YMMÄRRÄ tätä, enkä tietty ajatellut tätä ku vast jälkeenpäin, että jos ovis tapahtuu vaikka ti- ke akselilla, niin eihän mun oo mitää järkee jatkaa piikittelyä( saatikka käydä ostaas uutta satsia kallista lääkettä)??? Hitto kun tää on vaikeeta ja liian tieteellistä jopa mulle..Ei täs oo mitään järkee..taidan heittää haskat tiskiin, ei meille vaan halua vauva tulla ja PISTE!! :sad010

Floral2, käsittääkseni testit voimassa sen vuoden ainakin julkisella. Muutoin en osaa sanoa. Eivätkä ainakaan pk-seudulla lähde hoitamaan jos kaikki testit ei ole negoja.

Toivonkipinä, tikutatko ovista? Jos ovis sattuu sunnuntaille inssi on mahdollista tehdä maanantaina. Lauantaioviksella en näe järkeä koko inssille (ellei jossain niitä tehdä myös lauantaisin). Miten olisi soitto ja varmistus miten tämä asia menee? Ei todella kuulosta järkeenkäypältä lääkkeidenkään vuoksi.

Kiitos tk ja muillekin vastauksesta :) lähinnä siksi toivon ettei liikaa tutkittais kun haluais päästä jo asiaan heh stemppiä kaikille! Ja folleja ja ovisplussia ja plussia.

Julkisella nkl, mutta esikoinen sai alkunsa Väestöliiton Helsingin klinikalla :) oli kyllä hyvää palvelua siellä, mutta ei ole varaa tällä hetkellä lähteä sinne hoitoihin. Pitäis varata ainakin pari tonnia ja tällä hetkellä minä olen kodinhoidontuella ja mies opiskelee niin ei mitään mahdollisuutta. T. Liina (en osaa laittaa nimimerkkiä.)

Mietin että uskallanko kertoa rehellisesti, että ollaan yritetty tuolloin se vuosi vasta, koska jostain foorumista luin että selittämättömään lapsettomuuteen julkisella pistäisivät odottaa 2v.. Meillä oli vähän rajatapaus ollaanko selittämättömiä, koska mun toinen munastka oli liev. Munarakkulainen, mutta tutkitusti toimiva ja aina ovistesti näyttänyt plussaa. Miehellä taas ältsin paljon siittiöitä mut 98% epämuotoisia. Se lääkäri oli vähän liikun kaakun mut diaknoosi oli multiple causes. Nyt mun munasarja ei ole enää monirakkulainen ja miehelläkin se inssiin mennyt näyte oli paljon parempi. Mä kyllä toivon että laskevat meidät ongelmaisiksi, koska kuka siitä hyötyy jos joudutaan vielä yrittämään vuosi. Varsinkin kun se, noh niiku täällä kaikki tietää, yritys ei välttämättä ole mitään auvoisaa aikaa.. Lisäks nyt jo olis 3v ikäeroa esikoiseen. Jos tää toinen saadaan niin siihen se jää. Syynä on se että en halua enää yrittää koskaan vaikkei tämä nyt läheskään niin stressaavaa ole kuin esikoisen kanssa. Ei voi puhua samana päivänäkään.
T.liina

Meillä jo iän puolesta ei tarvinnut mitään odotella. Ekalle hoitokierrokselle riitti se vuosi yritystä, tosin meillä oli himpusti enemmän ja km alla.
Pidät vaan pääsi niin kyllä ne hoitaa ;) meillä kyseenalaistivat moneen kertaan kysymällä, että tahdotteko todella jo nyt takaisin hoitoihin. Kyllä, näin oltiin päätetty :) liiemmin ei kukaan ole enää kysellyt mitään.

Tännehän oli tullut paljon uusia viestejä ja ihmisiä, tervetuloa. Pitäisi minunkin osata tuo nimimerkki vaihtaa, niin ei menisi sekaisin täällä.

Toivonkipinä, älä vielä luovuta tätäkään kiertoa. Meillä ainakin inssiin otetaan kaikki samanpäivän aikana ja viimeksi hoitaja sanoi että lääkäri jää vaikka ylitöihin, että perjantaina kaikki plussaajat pääsee käymään. Eli jos sulla on perjantaina se ultra ja näyttää hyvältä, niin suoraan sieltä vain odottamaan oven taakse inssiä? Tai jos se ovulaatio tuleekin jo ennen sitä perjantaita niin soitat heti ja varaat teille ajan?

Me käydään myös kunnallisella. Meidän esikoinen on nyt siis 2.5v ja meille lääkäri sanoi jo jälkitarkastuksessa (sattui olemaan meitä hoitanut lapsettomuuslääkäri esikoisen ajoilta), että puoli vuotta voidaan yrittää itse ja sen jälkeen suoraan hoitoihin. No, kyllähän me se melkein vuosi sitten kuitenkin yritettiin itse ennen hoitoihin hakeutumista. Meillä siis se tilanne, että miehellä ei mikään "kiire" vaan voisi hyvin vielä rauhassa yrittää kotonakin, mulla alkaa iän puolesta olla "kiire", tästä en enää nuorene.

Omaa napaa: täällä piinailu jatkuu, perjantaina oli siis toinen inssi, mutta folli oli jo 25mm kokoinen torstaina, joten ilmeisesti jo liian iso? Hirveät ovulaatiokivut / inssistä tulleet kivut jatkui koko viikonlopun, eilen oli jo ok ja tänään kamalaa selkäsärkyä ja menkkakipuja johon heräsin. Mitähän lie, kp tänään kuitenkin vasta 17.

Tsemppiä kaikille!

Kyllä ne julkisella tosiaan miettii että jos on selittämätön että alottaako hoidot vai ei. Me käytiin tutkimuksissa kun vuosi yritystä oli takana,ja kummastakaan kun ei silloin löytynyt mitn vikaa niin sanoivat vaan että takaisin kotiin yrittämään. Minusta miehen pitäisi kyllä antaa useampi näyte tuossa vaiheessa,koska näytteet vaihtelee niin paljon. Nyt 2v yrittämisen jälkeen kun mentiin uudelleen käymään (olen käynyt jo kerran tässä välissäkin kysymässä hoidoista),miehen näyte inssissä olikin todella huono ja lääkärin mukaan syy neidän lapsettomuuteen. Tuntui kyllä välillä etteivät ottaneet meitä tosissaan kun aluksi oltiin selittämättömiä. Nyt kun miehen näyte oli huono niin hoitoja ja lääkkeitä kyllä tuntuu löytyvän...

Me ollaan päästy kyllä näppärästi etenemään hoidoissa. Ensin tk-käynti ja siitä n. 2 kk päästä polin ensikäynti. Siitä heti alkoi ensimmäinen OI+ IUI. Joulutauko välissä ja nyt toista inssikiertoa elellään. Minulla epäilty endometrioosia jo vuosia ja vuosia, mutta nyt vasta polin lääkäri vahvisti diagnoosin. Se yhdistettynä miehen heikohkoon näytteeseen, päästiin vauhdilla eteenpäin ja tästä suoraan ivf:ään. Ei ole aikaa odotella että endo runnoo sisuskalut.. Ollaan ylipäätään oltu tosi tyytyväisiä meidän polin hoitoon. Sydämellä tekevät työnsä :)

Mullakaan ei todella mitään valittamista julkisen hoidoista. Ollaan saatu kaikki ajat mätsäämään, yhtään kiertoa ei ole ns hukattu, kaikki toiminut todella asiallisesti. Tosin ikääkin on 37 tänä vuonna.
Käsitääkseni jos ei vikaa löydy ja ikää on vielä vähän vähemmän, laittavat kotiin vielä yrittämään. Vuosi on loppupeleistä todella lyhyt aika. Mutta toivotaan, että nyt lähtee homma pyörimään :)
Mulla ei menkoista toistaiseksi tietoakaan, pitäisi alkaa tänään. Piinailu jatkukoon aina loppuviikkoon ja tosiaan lekuri soittelee viikon päästä.

Muokattu viimeksi:
No nyt kun vihdoin meilläkin hoidot alkoivat niin kaikki toiminut hyvin,joten sen suhteen ei mullakaan ole julkisen puolen palveluissa valittamista. Itsellä ikää 33v ja mies 35v

Meillä myös toiminut hyvin, tai oikeastaan toimi paremmin kuin hyvin, kun saimme aivan ihanan, asiaan paneutuvan ja meidän etua hakevan lapsettomuuslääkärin. Joka asiassa hän on pitänyt meidän puolta, ja tukenut, jouduttanut hoitoonpääsyä, tehnyt ylimääräistä tutkimuksia jne. Nyt kieltämättä asiat menevät kyllä eteenpäin, mutta ei yhtä upeasti mihin tottui, kun tämä lääkäri työskentelee enää harvoin. Mutta onneksi oli sen yhden kerran ja saimme papereihin merkinnän että saamme palata hoidon piiriin jo 6kk yrittämisen jälkeen. Meistähän ei miehen kanssa ole löytynyt mitään vikaa, miehen eka siemenestenäyte oli heikko, muut olleet ihan hyviä, kuten tuolla yllä kerroin heittelystä määrissä. Esikoinen sai alkunsa 80milj. joukosta, edellinen oli 11 ja ei onnistuttu ja nyt viimeisin oli 36. Nyt vain toivotaan parasta, kun eihän tuosta määrästä tarvita kuin se 1 ♡

Jos tämä kiertokaan ei tärppää niin ajattelin ensi kierroksia pyytää ne kiinnittymistä avustavat lääkkeet. Onko täällä jollain niitä käytössä, minkä nimisiä ja kirjoittiko lääkäri sen suoraan vai pyysittekö? Voiko niistä olla jotain haittaa, kun mietin miksi eivät tarjoa niitä kaikille avuksi?

Takaisin