Influenssarokotus

Kuka ihmeessä voi sanoa ettei ole haittaa sellaisesta jota ei varmasti ole tutkittu vauvojen kustannuksella(raskaana olevilla)ainakaan tarpeeksi. Ja eihän suoja ole edes varma kuten nyt on jo todettu sairastuneilla. Onhan rokotetta vastaankin ollut ehdottomia mielipiteitä yksityisiltä lääkäreiltä,tohtoreilta ym.
Tottakai thl;n ja sen kautta muidenkin terveydenhuollon pitää ehdottomasti suositella rokotetta koska se kuuluu heille.
Kukin päätoksensä tekee.

Rokote on osoitettu turvalliseksi. Tietysti eihän ikinä voida varmaksi sanoa, etteikö joskus löytyisikin esim joku pitkäaikaisvaikutus. Mutta kun taas influenssan haitat raskaudessa äidille ja sikiölle tiedetään varmaksi, niin tämä ratkaisee mulla asian. :)
Onneksi näin alkuraskaudessa influenssan ei pitäisi olla yhtä vaarallinen kuin tokalla tai kolmannella raskauskolmanneksella.
 
Kyllä minä kallistun piikin ottamiseen, mutta pelkään kaikkia piikkejä niin siksi jäin vielä miettimään :happy:
 
Me otettiin tänään, vaikka normaalisti olen aika rokotekielteinen..
 
Mua on kauhistattanut se kun olen kuullut useammasta tapauksesta jossa raskaana oleva on saanut influenssan yhteydessä kohtutulehduksen ja se tulehdus aiheuttanut vauvan kuoleman. :sad010
 
Tuo on vähän kaks piippunen juttu... Kaks raskaana olevaa tuttua makaa sairaalassa kun ottivat piikin ja ovat pahemmassa jamassa kun niiden tuttu joka taas ei ottanut.. Et niin yksilöllistä ja niin moni asia vaikuttaa
 
Mun sisko kans otti jo lokakuussa ja nyt sairastui kuitenkin... ja uutisissa juuri kerrottiin että rokotteen teho on surkea, Suomeen ei ole saatu sitä tehokkaampaa rokotetta:bored:
 
Mä otin kyllä kans töissä kun siellä oli teemapäivä, ihan ennen raskautta jo. Yleensä en oo ottanu mutta nyt otin kun ihan työpaikalle asti tultiin laittamaan :D onneksi otinkin, nythän se tuli kenties tarpeeseen!
 
Ei olla otettu eikä otetakkaan.
 
Mulle ei oo ees neuvolassa kaupattu rokotetta?

Mulla ei työn puolesta ole välttämätöntä. Poika on kyllä päiväkodissa... Äääh.
 
Mie en ottanut. Onneksi eipä teho oo juuri oikeaa vastaustuskykyä kummempi.

Mua on kauhistattanut se kun olen kuullut useammasta tapauksesta jossa raskaana oleva on saanut influenssan yhteydessä kohtutulehduksen ja se tulehdus aiheuttanut vauvan kuoleman. :sad010

Ja tää mulla yksi syy kans.
 
Itekin kuullut noista tapauksista että raskaana oleva on saanut influenssan ja kohtutulehduksen ja vauva menehtyny tai syntyny keskosena... :sad001 ja tuo rokotteen teho on kuulemma ollu yksilöllinen, vanhuksilla tehonnu heikoiten mutta siis kenelläkään teho ei oo ollu täys nolla!
 
Me otimme rokotteen neuvolassa molemmat. Olin jo aiheesta lukenut ennen neuvolaan menoa, kun tämä ketju tänne ilmestyi, joten päätös oli helppo tehdä.

Vaikka rokote antaa tänä vuonna normaalia alhaisemman suojan, rokote vähentää influenssan vakavia oireita sekä siihen liittyviä jälkiseurauksia. Influenssan sairastaminen raskausaikana lisää riskejä ja suurimmillaan riskit ovat 20 raskausviikon jälkeen. Joten vielä tässä vaiheessa otettu rokotteesta on hyötyä. Myös tuleva lapsi saa muutaman kuukauden ajan syntymänsä jälkeen hyötyä raskausaikana otetusta rokotteesta.

Raskaus madaltaa kynnystä sairastua influenssaan. Raskausaikana sairastettu influenssa lisää riskiä joutua sairaalahoitoon jopa seitsemänkertaisesti verrattuna muuhun väestöön. Myös tehohoitoon joutumisen riski kasvaa. Influenssa saattaa aiheuttaa raskaisaikana mm. sikiön kasvun hidastumista sekä ennenaikaisen synnytyksen.

Rokote on myös tutkimuksissa osoitettu sekä äidille että tulevalle lapselle turvalliseksi.

Ymmärrän toki myös niitä, jotka jättävät itsensä rokottamatta. Mutta itse ainakin haluan vähentää riskiä sairastua, vaikka 100%:sta suojaa rokotekaan ei anna.
 
Mie en ottanut. Onneksi eipä teho oo juuri oikeaa vastaustuskykyä kummempi.



Ja tää mulla yksi syy kans.

Siis tuossa mitä lainasit niin puhuttiin nimenomaan influenssasta eikä rokotteesta. Eli siis mulle tuo on ainakin syy ottaa rokote....
 
Siis tuossa mitä lainasit niin puhuttiin nimenomaan influenssasta eikä rokotteesta. Eli siis mulle tuo on ainakin syy ottaa rokote....


Noissa tapauksissa jossa on käynyt noin on äiti ottanut rokotteen. Ei hirveesti luottoa löydy diis
 
Pilvilinna, osaatko sanoa, kuinka pitkä aika rokotteen saamisesta on ollut sairastumiseen? Rokotteen tehohan alkaa vasta 2 viikon kuluttua rokotuksesta. Toki kuten aikaisemmin kirjoitin, rokotekaan ei anna 100%:sta suojaa.
 
Joka tapauksessa, otti rokotteen tai ei, sairastuminen influenssaan on mahdollinen ja seuraukset raskaana olevalle ja sikiölle voi olla ikävät. Kunpa ne voisi jollain täysin estää.

Kannattaa ennen kaikkea huolehtia hyvästä hygieniasta.
 
Noissa tapauksissa jossa on käynyt noin on äiti ottanut rokotteen. Ei hirveesti luottoa löydy diis

Ne tapaukset jotka itse tiedän niin yhdessä äiti oli ottanut muutamaa päivää ennen rokotteen ennen kuin sai influenssa eli teho ei ollut kunnolla edes päällä ja kahdessa muussa tapauksessa rokotetta ei ollut otettu. En siis sano etteikö rokottamaton voi saada influenssaa ja kokea saman, vaan toin esille myös tapaukset joissa ei rokotetta ollut otettu ettei joku nyt oikeasti luule että rokotteesta johtuu nuo kohtutulehdukset...
 
Ne tapaukset jotka minä tiedän niissä oli otettu hyvissä ajoin rokote. Mutta onhan tuo tiedossa jo, että ei oo niin hyvä suoja tolla rokotteella. Että eiköhän se tauti tule vaikka rokotteen ottaisi jos sattuu vaa mäihä.
 
Takaisin
Top