Imetysliivit ja imetys

Meillä esikoinen ei suostunut mihinkään harsovirityksiin. Lisäksi jouduin käyttämään rintakumeja ensimmäiset 8kk, niin niiden kanssa julkisella paikalla imettämisessä oli aina omat temppunsa... Ja vaikka en mieltänyt itseäni julki-imettäjäksi, niin tulihan sitä imetettyä lentokoneessa, junasa, bussissa, uimahallilla ym. Mutta koetin olla kyllä huomaamaton, kun itseä häiritsi jos joku rupesi kyttäämään. Suomessa sai olla kyllä rauhassa, mutta ulkomaanmatkalla tuli muutama paheksuva katse, vaikka melko vaivihkaisesti mielestäni imetinkin.

Mä nyt kirjoitan tänne etukäteen, koska jotkut on asiasta yllättyneitä ekalla kerralla:

Voi olla että aluksi (mulla vajaat 2vko) imetys SATTUU.
Maidon nouseminen voi tuntua tukalalta ja niitä voi kuumottaa ja maitoa voi valua holtittomasti ennen kuin rinnat oppii säätelemään tarjonnan kysynnän mukaan.
Nännien iho voi mennä rikki, kirvellä jne. Tähän auttaa esim. lanoliini-rasvailu, maidolla sively imetyksen jälkeen, ilmakylvyt jne.
Mutta kyllä nännit tottuu ja kipu loppuu aikanaan.
Mulla oli niin, että vajaat pari viikkoa (ensi päivien jälkeen) nännit herkistyi ja ekat 10sekuntia imetystä oli AIVAN TUSKAA ja sit helpotti.
Vauvan voi aluksi olla haastava saada kunnon imuotetta. Auttaa kun avaisi suun isoksi.
Mutta tämänkin vauva oppii kyllä, kun on sinnikäs.
Aluksi säätäminen oman asennon, vauvan asennon, harson, (joillain rintakumin), imuotteen jne. kanssa on turhauttavaa ja vaikeeta. Älä murehdi, se rupeaa sujumaan kyllä. Ja pyydä apua. Meillä isäntä välillä auttoi vauvan parempaan asentoon jne.

Ajatelkaa ennemmin, että voi olla kaikki ongelmat, mutta sinnikkäällä imettämisellä lopulta se sujuu pimeässä, puoliunessa koska vaan loistavasti. Ja sit voit vain positiivisesti yllättyä kun kaikkia ongelmia ei tulekaan!

Lisämaitoa mielestäni kannattaa antaa vasta jos vauvan paino ei ala nousemaan tasaisesti.
Jotkut vauvat on rinnalla hetkisen ja toiset tuntikausia. Kaikki tämä normaalia, eikä automaattisesti merkki siitä ettei maito riittäisi. Pelkkä imemisen tarve on vauvoilla yksilöllinen.

Eli älä ylläty vaikeudesta ja nauti jos se ei ollutkaan vaikeeta!

Imetin viimeksi 1,5vuotta ja täysimetin 5,5kk. Tähän pyrin nytkin.
Välissä on ollut vaiheita, jolloin vauva raivosi rinnalla, yritti kieltäytyä rinnasta, kelpasi vain kaksi asentoa, puri nänniä, asui rinnalla jne. Jännästi joka "ongelmaan" auttoi se, että jatkoi vaan imetystä ressaamatta.

Mä oon kyl ajatellu imettää missä vaan mut laittaa jotain rättiä eteen. En halua et kukaan saa kiksejä toimitusta seuratessaan. Kaiken maailman fetissejä ku ihmisillä on :S

Sama homma itsellä. Vauvan nälän mukaan mennään, mut ei oo iso vaiva laittaa näkösuojaa tissin eteen.
Toisaalta en oo ite koskaan oikein tykännyt siitä että nään kaiken kun joku imettää vaikka junassa vastapäisellä penkillä. On toki luonnollista jne, mut ei se siltikään aina ole mitenkään mieltä ylentävä näky.

Mitenkähän olis jos tälläsen L-koon tissin läjäyttäis esiin? Olishan siinä katseltavaa kerrakseen!! :laughing021 Näillä ei vaivihkaa imetetä mitenkää, ku ovat isommat ku mun oma pää!! :laughing021

rbck joku voi saada kiksit jo sun raskausmahasta tai ihan mistä vaan :grin mutta ymmärrän peittämisen halun, mulla kans oli liina edessä ainakin sillointällöin, mutta kun vauveli vähän kasvoi repi hän liinan aika äkkiä pois kun halusi nähdä ympärilleen tai saada äitiin katsekontaktin.:rolleyes: Mulla on aika pitkä imetystaival tän edellisen kanssa, imetin tyttöä 2v2kk eli vielä tämänkin raskauden aikana ja siinä ajassa ehti imetyksestä tulemaan niin rutiinia ja luonnollista että joskus saattoi unohtaa että kaikille ympärillä oleville se ei välttämättä sitä ole.

Pakko kyllä kehua söpö-imetys suojaa, siinä saa katsekontaktin vauvaan ja meillä ainakin se sai olla paremmin suojana kuin perus harsot. Ja usein oli niin ettei ihmiset edes tajunneet kun imetin sen "alla".

Vasta ostin söpö-imetyssuojan. En ole vielä aukassut koko pakkausta. Esikoinen ei antanut olla tosiaan harsojen viritettynä näköesteeksi. Oli toisinaan vähän vaivaantunut olo.

Anjuska86 kirjoittaa asiaa! Hyvä, kun otit esille noi alun pulmat.

Mäkin muistan ne alun kivut. Nännit tulee herkiksi, ja imetys todella aluksi sattuu. Lansinoh auttaa jonkun verran. Kannattaa silti vaan yrittää jatkaa, koska aika nopeastikin kivut jää taakse.
Mulla myös maidon nousu kesti enemmän kuin pari päivää. Aluksi maitoa tuli varmaan tosi niukasti, koska mun vauvoja piti imettää kokoajan. Sinnikkäästi silti yritettiin ja päästiin vauhtiin. Sillä imetyksellähän sen maidontuotannon sitten saa käyntiin kunnolla.

Stressittömästi imetyksen kanssa liikkeelle, niin parhaiten onnistuu.

Hei onko se äitiyspakkauksen nännivoide ihan toimivaa vai pitäiskö hommata jotain muuta? Sori en nyt jaksa kaivella minkä nimistä äp:n rasva oli mut jos joku muistaa...

Mun yks kaveri kehu just sitä äp:n nännivoidetta, oli henk.koht kokenut sen paremmaksi kuin Lansinohin

Vauvan kovasta imusta voi myös seurata se että kivut nännissä sekä siitä johtuvat hermokivut kädessä eivät menekkään ohi. Siinä ei nännivoiteet auttanut ennaltaehkäisyssä eikä tietenkään myöhemmin kun oli kirjaimellisesti imuvoimasta pikkupala nännistä pois.

Mä oon kyllä ihan kamala ihminen mutta en todellakaan aio imettää julkisesti edes harson kanssa. Jotenkin musta on ällöttävää katsella vieressä imetystä vaikka joo, tiedän että on ihan luonnollista :sorry: Joku imetyskammo on vaan kehittynyt.

Ja musta se on taas maailman suloisin toimitus, vähän sama kuin pieni eläinvauva imemässä emonsa nisää, jotain niin alkukantaista ja tarkoituksenmukaista:rolleyes::Heartred

Meidän esikoinen ei syönyt pullosta ja välillä syöminen kesti ja kesti. Aika mökkihöperöksi olisi pitänyt ruveta, jos en olisi julkisilla paikoilla imettänyt. Harsoa/huivia käytin, että sai lapsi ruokarauhan. En jaksanut pervoja tai muita edes miettiä. Tähän maailman aikaan tissejä näkee helpomminkin ja kenenkään ei ole pakko katsoa, jos ei halua ;) En siis kenenkään naamalle tisseineni tunkenut ja rauhallisen paikan yritin katsoa, jos oli mahdollista, mutta kenenkään ihmettelyn takia en olisi ruokkimatta jättänyt. Julkisten tilojen vessoissa imettäminen tuntui liian kuvottavalta ajatukselta. Kotona joskus imetin pöntöllä, kun tissimaratoni kesti vaan ja rakko meinasi haljeta :D

Mä en kans olis voinut poistua kotoa juuri ollenkaan ekaan puoleen vuoteen, jos en olis julkisesti suostunut imettämään. Esikoiselle ei kelvannut pullo, eikä kyllä mikään harsokaan olisi pysynyt näköesteenä sen jälkeen, kun oppi tarttumaan asioihin. Jos joku jossain on mun tissiä kytännyt, niin itse en oo kyllä asiaa huomannut ollenkaan. Ja eiköhän se imetys ole ollut kaikkien kannalta parempi kuin vauvan huudattaminen nälkäisenä...

Mulle taas sopisi paremmin kuin hyvin se, etten edes kävisi julkisilla paikoilla. Luulen, että niissä käyminen mun kohdalla onkin melkoisen vähäistä. Mutta en tykkää siitäkään, jos on vieraita meillä kotona, että imettäisin kaikkien nähtävillä.... imettäminen omassa rauhassa vauvan kanssa kaksin on mun juttu. Ja tosiaan sellainen imetyspeite/-huivi on siltä varalta, jos se ei joskus onnistu....täällä siis asustaa ja elää sellainen siveyden sipuli :grin

Mä hankin sellaisen huivin, millä tarpeen mukaan voin itteäni sitten peittää. En itsekään halua kaikkien nähden imettää, niin sillä saa sitten tarvittaessa verhottua. Mutta aikahan sen näyttää miten tulee käymään.
Itse en kyllä kiinnitä imettäviin äiteihin mitään huomiota, mutta samalla esim. appiukon tai kälyn poikaystävän edessä imettäminen tuntuis todella epämukavalta ainakin näin etukäteisenä ajatuksena.

Helmikuisista vierailen!

Mites isorintaset, onko kokemusta h&m imetystopeista?

Eli siis xl esim kokona muuten varmaan hyvä mut meneekö kannut sinne kankaiseen lokeroon kun siinä toppien yläosassa on sisäpuolella vai ei? :D Ei o kyseistä kauppaa tällä paikkakunnalla enkä jaksais tilata sovitettavaks..

Takaisin